تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع اخلاق نسبى در سایت یافت گردید:
در این نوشتار، کلمه «اخلاق» به معناى سطحى یا محاورهاى آن، که اشاره به نوعى آداب و رسوم دارد، به کار نمىرود، بلکه در معناى اصلى و اساسى آن استعمال مىشود. اخلاق را مىتوان به مثابه الگوى رفتارى که مبتنى بر ارزشهاى مطلق ناظر به خیر و خوبى است، توصیف کرد. اما این توصیف از اخلاق، ما را بلافاصله با مسالهاى که الآن مورد بحث ماست، مواجه مىسازد. یعنى این که آیا، واقعا، اخلاق مطلقى ...
کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمالآفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى
رهبرى در طرح امامت طرح امامت از نظر اعتقادى و فرهنگى از اصیلترین مبانى ایدئولوژیکى اسلام، و از نقطه نظر سیاسى اجتماعى، از بارزترین پایههاى انقلابى فقه اسلام است. در تجزیه و تحلیلهاى سنتى بیشتر دو بخش «شرائط امام» و «مسئولیت هاى امامت» مورد بحث قرار گرفته و مىگیرد . بى شک بررسى این دو بخش مىتواند پاسخگوى بسیارى از سؤالاتى باشد که در زمینه امامت مطرح مىگردد. ولى باید توجه داشت ...
مقدّمه آنچه در کتاب حاضر آمده، حداقل معارفى است که براى رسيدن به يک راه و رسم مشخص در زندگى مورد نياز است. انسان، که نقطه اوج آفرينش است، بايد راه و رسم رسيدن به مقام اصلى خود را بداند و براى رسيدن و شدن تلاش کند. کتاب حاضر، اين راه و رسم را ن
وسواس چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟ وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر که با نوعى احساس اجبار و ناچارى ذهنى و علاقه به مقاومت دربرابر آن همراه است. بیمار متوجه بیگانه بودن حادثه نسبتبه شخصیتخود بوده از غیر عادى و نابهنجار بودن رفتار خودآگاه است.روانشناسان وسواس را نوعى بیمارى از سرى نوروز هاى شدید مىدانند که تعادل روانى و رفتارى را از بیمار سلب و او را در ...
چکیده گذشت که تعلیم و تربیت دراصطلاح رایجخود، بر عقلانیتیعنى پرورش اندیشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربیت که اصطلاحا، اخلاقى، سیاسى، زیبایىشناختى نام گرفتهاند، اولین حامیان تربیت عقلانى، رویکردهاى مختلف به تربیت عقلانى، دیدگاه سنتى تعلیم و تربیت، بررسى بحثهاى معاصر در زمینه تربیت عقلانى و پیشنهاد بازگشتبه تعلیم و تربیت لیبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربیان و. ...
وسواس چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟ وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر که با نوعى احساس اجبار و ناچارى ذهنى و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه بیگانه بودن حادثه نسبتبه شخصیتخود بوده از غیر عادى و نابهنجار بودن رفتار خودآگاه است.روانشناسان وسواس را نوعى بیمارى از سرى نوروزهاى شدید مىدانند که تعادل روانى و رفتارى را از بیمار سلب و او را در ...
جان رالز به عقیده بسیارى از صاحبنظران بزرگترین فیلسوف اخلاقى - سیاسى قرن بیستم بوده است. شاید برخى از افراد از شنیدن صفت «بزرگترین» کمى دچار تعجب شوند چرا که در قرن بیستم متفکران بزرگ دیگرى هم بوده اند ولى اغلب آنها اگرچه افکار سیاسى مهمى داشته اند و در سیاست عملى منشأ آثارى بوده اند، مانند سارتر، اما کارشان بیشتر جنبه روشنفکرى داشته است. نظیر این تفاوت در اخلاق هم - که با سیاست ...
دين فرهنگ و تمدن اسلامى ساده ترين شيوه برخورد با يک واقعيت ناديده انگاشتن آن است و تلاش براى شناخت و پذيرش آن نشانه رشد و خردمندى. دين فرهنگ و تمدّن وجوه و زواياى گوناگون از بود و هست زيست بشرند و هندسه زندگى انسان از آغاز تا کنون بلکه تا پايان را
وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر که با نوعى احساس اجبار و ناچارى ذهنى و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه بیگانه بودن حادثه نسبتبه شخصیتخود بوده از غیر عادى و نابهنجار بودن رفتار خودآگاه است.روانشناسان وسواس را نوعى بیمارى از سرى نوروزهاى شدید مىدانند که تعادل روانى و رفتارى را از بیمار سلب و او را در سازگارى با محیط دچار اشکال مىسازد و ...
ریشه رفتار ناپسند و زننده تهمت را مانند بسیارى از رفتارهاى زشت دیگر، باید در رذایل اخلاقى که از عدم اعتدال قواى درونى انسان پدید مى آیند، جست. «حسد» «ترس از مجازات» «طمع» رذایلى هستند که موجب ارتکاب این رفتار زشت از آدمى مى شوند. گاه انسان زا روى حسادت به کمالى که در دیگرى وجود دارد به متهم ساختن وى اقدام مى کند تا به این وسیله کمال او نادیده گرفته شود. کس نخواند نامه من کس ...
روابط قوا در جمهورى اسلامى ایران روابط قوا در جمهورى اسلامى ایران برخلاف تمامى کشورهاى دنیا به گونه اى خاص تنظیم شده است. هر چند که به ظاهر به صورت تفکیک نسبى قوا تلقى مى شود، لیکن این روابط از ویژگى هاى خاصى برخوردار است که به خوبى آن را از سایر رژیم ها متمایز مى سازد.(4) مفهوم تفکیک قوا در مقابل «وحدت قوا»(5) به کار مى رود. این تفکیک موجب پدیدارى سازمان هاى حاکم عدیده تخصصى مى ...
واژه تاریخ و تعریف آن واژه «تاریخ» ( History ) از زبان یونانى گرفته شده و هرودوت (هرودوتوس Herodotus ) مُبدع و «پدر تاریخ» شناخته شده است. تاریخ، از نظر هرودوت، به معناى مطالعه و یا بررسى روزگاران گذشته است. البته چیستى تاریخ از پرسش هایى است که تاکنون پاسخى جامع، دقیق و مورد اتفاق نداشته، همه تعریف هاى آن با ایراد یا انتقادهایى رو به رو بوده است; زیرا گروهى معناى تاریخ را بس ...
مفهوم لغوي واژه اخلاق « اخلاق » جمع « خلق » و به معناي نيرو و سرشت باطني انسان است که تنها با ديده بصيرت و غير ظاهر قابل درک است . در مقابل ، « خلق » به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر ، گفته مي شود . و همچنين « خلق » را صفت نفساني راسخ نيز
روسو و ولتر در زمينه فلسفه اخلاق نظريه هاي متفاوتي دارند. روسو معتقد است که انسان طبيعتا خوب است و براساس حالت طبيعي، بدي کردن او غيرممکن است. ولتر به اين نظر روسو اعتقادي ندارد و نظر مي دهد که انسان طبيعتا خوب نيست و براي آن که انسان موجودي خوب شود
بعضى از ناآگاهان، مسائل اخلاقى را، به عنوان يک امر خصوصى در زندگى شخصى مىنگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مىدانند که تنها در زندگى سراى ديگر اثر دارد، در حالى که اين يک اشتباه بزرگ است، اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
پيش از ورود به بحث، لازم است مفهوم «اخلاق» و «تربيت» و نيز موضوع، روش و هدف «علوم تربيتى» و «علم اخلاق» را بررسى کنيم. از آنجا که اين مفاهيم بر حسب بينشهاى مختلفى تعريف شده است و عدم تفکيک حدود و ثغور آنها، سؤالها و مشکلات متعددى را در فضاى علمى
توبه به خدا نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
مسائل اخلاقى در هر زمان از اهمّيّت فوق العاده اى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهمّيّت ويژه اى دارد، زيرا: 1 از يک سو عوامل و انگيزه هاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيّه مقدّمات بسيارى از مفاسد اخلاقى هزي
سرآغاز : اگر مجموعه معارف و تعاليم اسلامي را به درختي ريشه دار و پر شاخه و برگ تشبيه کنيم . آموز ه هاي اعتقادي به منزله ريشه ، احکام و موازين فقهي ، بسان شاخ و برگ و اخلاق به مشابه ميوه آن درخت خواهد بود . به ديگر سخن هدف نهايي و غايت قصواي دين بر ط
ديباچه اين بيانيه بين ادياني حاصل دو سال رايزني بيش از دويست دانشمند و متألفه به عنوان نمايندگان جوامع ادياني جهان است . بيانيه دوم تا چهارم سپتامبر 1993 در گردهمايي رهبران ديني و روحاني به عنوان بخشي از اجلاسيه 1993 پارلمان اديان جهان در شيکاگو
اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نمودهاست. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
علم در لغت، به معناى دانش و آگاهى است، در برابر جهل و نادانى. در اصطلاح، دو معناى متفاوت از يکديگر دارد: .? علم تجربى. .? مطلق دانش: حقيقى، اعتبارى، عقلى، نقلى، شرعى، عرفى، فلسفى و تجربى. در تعريف علم گفتهاند: «عبارت از مجموعه قواعد و قوانين کلى اس
تعريف اخلاق اخلاق در لغت بمعني خويها و خصلتها و سرشت ها مي باشدکه جمع خلق است و در اصطلاح ، فني است که بحث از ملکات انسان مي کند که متعلق به قواي نباتي و حيواني و انساني انسان مي باشد و هم چنين کار اين فن تميز دادن فضائل آن ملکات از رزائلش مي باش
بازي و ورزش ازتمايلات و نيازهاي اساسي انسان است براي بشر داشتن يک زندگي سرشار از توانايي ، طراوت و نيرومندي توام با زيبايي جسمي وروحي مطلوب وبراي دستيابي به آن پرداختن به فعاليتهاي ورزشي ضروري است. بسياري از صاحبنظران مسائل تربيتي معتقد هستند فعاليت
اخلاق که با چگونگى رفتار و حالتهاى اختيارى انسان سروکار دارد، همواره جاذبه ويژهاى براى او داشته است و آدمى به ديده احترام در آن نگريسته است. نهاد اخلاقى زندگى انسان، اساس و پايه تشکيل اجتماع و ظهور تمدنهاى بشرى است. حرمت اخلاق چنان است که حتى کسان
پرسش از نسبت اخلاق و آزادي را مي توان از منظرهاي مختلف معرفتشناختي مطرح ساخت. از اين رو پرسشهاي متنوع و متکثري پيش روي پژوهشگر نهاده و از هر زاويه بحثي گشوده مي شود. از جمله مي توان به طور کلي اين پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطهاي ميان ا
مقدمه: موضوع اخلاق و اخلاقیات از بدو تولد بشر تا این زمان که عصر تکنولوژی و اطلاعات میباشد مطرح بوده است و مسئلهای نیست که بتوان آنرا در زندگی اجتماعی و زندگی سازمانی نادیده گرفت. اهمیت این مسئله امروزه بیشتر شده است بویژه درخصوص سازمانها که ملزم هستند خود را علاوه بر پاسخگو بودن در قبال اعضای سازمان و افراد ذینفعش، در قبال جامعه نیز پاسخگو بدانند و به همین خاطر بحث مسئولیتهای ...
تعريف خلق : خَلْق وخُلْق را از نظر ريشه و ماده يکي دانسته اند و اين مسئله اي است که در کتب لغت و هم در تفاسيري که از قرآن دردست است ملاحظه مي کنيم. گفته اند غرض از خَلْق شکافتن و شکل ظاهري انسان و غرض از خُلْق شکل يا حالت نفساني و صفات معنوي و باطني
مقدمه کتاب فلسفه اخلاق فلسفه اخلاق از علل پيدايش اخلاق بحث مينمايد و اينکه اساسا مبناء و منشااخلاق چيست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانين و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا بايد به آن گردن نهاد و سر پيچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟
رديف موضوع صفحه 1 تعليم و تربيت در اسلام 15 2 زينب (س) 49 3 مضاربه در فقه اسلام 74 4 معاد 35 5 هدايت در قرآن 24 6 اخلاق اسلامي در برخوردهاي اجتماعي 15 7 بهشت و جهنم از ديدگاه قرآن 92 8 آتش در زرتشت 12 9 اخلاق در سيره ي پيامبر 21 10 آداب نما
تعريف اخلاق و حقوق جزا: اخلاق در لغت جمع خُلق مي باشد که به معني خوي، طبيعت و مروّت و از اقسام حکمت عمليه شمرده شده و آن را علم معاشرت با مردم توصيف کرده اند. در تعريف، همه صاحب نظران اتفّاق نظر ندارند، بلکه هريک از آنها به جهت افکار و عقايد خاص خو
گروه دين و انديشه: هدف از بعثت پيامبران ايجاد اخلاق حسنه و نيکو بود، حضرت محمد (ص) نيز به عنوان خاتم پيامبران مبعوث شد تا فضايل اخلاقي و خلقيات نيکو را تحقق بخشيده و رذايل اخلاقي را يادآور شود، شک نيست يکي از مهمترين عوامل پيشرفت اسلام، اخلاق نيکو و
پس از ورود ورزش به دنياي تجارت به نظر مي رسد که اخلاقيات همچون خصيصه ذاتي ورزش است و حتي مي توان گفت که ورزش اساسا اخلاقي است. پس از ورود ورزش به دنياي تجارت به نظر مي رسد که اخلاقيات همچون خصيصه ذاتي ورزش است و حتي مي توان گفت که ورزش اساسا اخلاق
خبرگزاري فارس: در اين نوشتار, سعى بر اين است تا به بخشى از دستاوردهاى اخلاقى وتربيتى حماسه جاويدان عاشورا اشاره شود. ماجراى عاشورا نمايش عالى ترين و زيباترين حماسه هاست. شمع وجود امام حسين(ع) پروانه هايى را به گرد خود جمع کرده بود که سر از پا نمى
فصل اول – کلیات مفهوم لغوی واژه اخلاق: اخلاق جمع کلمه خُلق به معنی سرشت باطنی انسان است و در مقابل آن خَلق به معنی شکل و صورت ظاهری انسان است. تفاوت صفات نفسانی انسان: صفات نفسانی انسان یا ثابت و راسخ است که به آن ملکه گفته می شود و یا زودگذر و موقتی است که به آن حال گفته می شود. اخلاق همان صفات ثابت و راسخ در نفس انسان است. عوامل مؤثر در اخلاق: دو عامل مهمن که خُلق و خوی انسان ...
مابجاي آنکه اول ملاک هاي « اخلاقي بودن » را در « مکتبهاي اخبلاقي » بيان کنيم . مواد بسيار ساده و روشني را ذکر مي کنيم و سپس به تفسير مي پردازيم چون قبل از آنکه موارد « فعل اخلاقي » روشن بشود ، تفسير کردن آن صواب نيست . فرق فعل اخلاقي با ديگر کارها
علوم متعددي که اخلاق انسانها را از جهات و حيثيات گوناگون مورد کنکاش و بررسي قرار دادهاند به قرار ذيل مي باشد : 1-علم اخلاق 2-فلسفه علم اخلاق 3-تعليم و تربيت 4-اخلاق توصيفي 5-فرااخلاق 6-اخلاق هنجاري 7-فلسفه اخلاق معناي لغوي اخلاق : با توجه به ص
« موضوع اخلاق » اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجها
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: سه چيز مايه آرامش انسان است. ياد خدا ، وجود همسر و وجود شب. اگرانسان به اين سه عامل توجه داشته باشد هيچ وقت دچار افسردگي، ياس، نااميدي، بيماري هاي روحي، رواني، جسمي و...نمي شود. باتوجه به اينکه خداوند همسر را مايه آرام
انسان يک موجود اخلاقي است و اخلاق به صفات و افعال زشت و زيبا اطلاق مي شود و گاهي صرفاً در مورد اخلاق و صفات نيک بکار مي رود. انسانها داراي يک جوهر قدسي هستند که از آن اموري مطلوب و خواستني به نام ارزش تراوش مي شود او را به عنوان يک موجود اخلاقي نمود
مقدمه و تاريخچه بىشک يکى از غنىترين و پرمايهترين مباحث و مصاديق علمى و فرهنگى در تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت، تإليفات و آثار اخلاقى و تربيتى بزرگان انديشه و علم کشورمان است که از منابع فلسفى و حتى ادبى نشإت گرفتهاند. اين آثار و نوشته ها در فراز
يکى از شاخصه هاى پر اهميت در پيشرفت اسلام اخلاق نيک و کلامدلاويز و پرجاذبه پيامبر اکرم (ص) با انسانها بود، اين خلق نيکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چيز در پيشرفت اسلام نقش بهسزايى داشت: 1- اخلاق پيامبر ص 2- شمشير و مجاهدات حضرت على (ع) 3- انفاق
مقدمه بدون ترديد، تبيين و تحليل ديدگاههاى استاد شهيد مطهرى در مورد «نقش اخلاق و عرفان در سياست» يا «ارائه تصوير و تفسيرى روشن از حکمت عملى در دو ظرفيت»؛ يعنى «اخلاق» که انسان را به تکامل روحى و درونى مىرساند، و «سياست مُدُن» يا مديريت و حکومت بر ج
بسم الله الرحمن الرحيم مسائل اخلاقى در هر زمان از اهميت فوقالعادهاى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهميت ويژهاى دارد، زيرا: 1- از يک سو عوامل و انگيزههاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيه مقدمات بسيارى
دوست داريم زندگى هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشاءت گرفته از فرهنگ قرآنى و تعاليم مکتب باشد. و اين ، يعنى زندگى مکتبى پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى ، در سايه رعايت نکاتى
مباني توجيهي - اخلاقي حقوق بشر معاصر - قسمت اول چکيده در بخش اول اين نگارنده نظريات حقوق طبيعي و اخلاق کانتي را به عنوان دو جريان اصلي مدافع حقوق بشر معاصر مورد بررسي قرار داده است. بهويژه در مباحث مربوط به حقوق طبيعي سيسرو بهعنوان اولين کسي که ح
تغييرپذيرى خُلق يا اخلاق يکى ديگر از مبادى علم اخلاق اين است که آيا اخلاق، قابل تغيير استيا نه؟ فارابى در کتاب شريف «الجمع بين الرايين» در باره يکى از بحثهاى مورد اختلاف دو شخصيتبزرگ علمى يعنى ارسطو و افلاطون در مسئله اخلاق مىفرمايد: عدهاى بر
نقش و ثمرات ورزش بر کسي پوشيده نيست و ديگر نيازي به اثبات آن نمي باشد ديگر براي اهميت ورزش و جايگاه آن در عرصه زندگي تلاش چنداني احتياج نيست (1)آنچه ديگر به اين جايگاه اهميت مي بخشد توجه به ابعادي است که ورزش در نهاد خود داشته و در صورت بي توجهي نمي
استیسی مری دانشجوی رشتهی ارتباطات در یک دانشگاه دولتی است. هفتهی گذشته استاد او در سمیناری، چندین نظریه در باب اخلاق به دانشجویان خود ارایه کرد. استیسی تا پیش از این پرداختن به بحث های فلسفی را اتلاف وقت میدانست اما از آن پس، در این باره دچار تردید شد. به موقعیت های جالبی که او طی 12 ساعت گذشته با آنها روبرو شده توجه کنید: 1) در پایان کلاس تولید برنامه های صبحگاهی تولیزیونی، ...
امروزه سازمان ها به صورت فزاينده اي خود را درگير مسئله اي مي بينند که ان را معماي اخلاقي مي نامند؛يعني اوضاع وشرايطي شده که بايد يک بار ديگر کارهاي خلاف وکارهاي درست را تعريف کرد؛زيرا مرز بين کارهاي درست وخلاف بيش از پيش از بين رفته است.بدين ترتيب،ا
پرسش از نسبت اخلاق و آزادی را می توان از منظرهای مختلف معرفت شناختی مطرح ساخت. از این رو پرسشهای متنوع و متکثری پیش روی پژوهشگر نهاده و از هر زاویه بحثی گشوده می شود. از جمله می توان به طور کلی این پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطهای میان اخلاق و آزادی وجود دارد؟ آیا اخلاق و ارزشهای اخلاقی در دستیابی به آزادی و پایداری و استمرار آن تأثیرگذار است یا در از دست دادن و ...
آمادگي هاى لازم براى پرورش فضائل اخلاقى 1- پاک بودن محيط 2- نقش معاشران و دوستان نقش معاشران در روايات اسلامى تاثير معاشرت در تحليلهاى منطقى 3- تاثير تربيت خانوادگى و وراثت در اخلاق رابطه اخلاق و تربيتخانوادگى در احاد
اخلاق همسرداري نسان موجودي است که از دوجنبه مورد بررسي قرار مي گيرد ؛ (1) جنبه مادي و حيواني (2) جنبه روحي و معنوي. بنابراين اعمال و رفتار انسان نيز در دو حوزه قرار مي گيرد که رفتار هاي حيواني و رفتار هاي انساني دو نامي هستند که مي توان بر اين
اخلاق روش تکامل اخلاق: 1 اخلاق يعني احترام : نخستين نکته مهم اين است که جوهر اخلاق احترام است. احترام به خود، احترام به ديگران، احترام به همه اشکال حيات و محيطي که آنها را دربرگرفته است. لازمه احتران به خويشتن اين است که براي زند
چکيده : امروزه شاهد اين هستيم که اخلاقيات در سازمانها و جوامع کمرنگ شده و ماديات و منافع فردي جاي خود را به ارزشهاي اخلاقي داده اند . در اين مقاله سعي شده ابتدا در مورد اصول مديريتي در جوامع اسلامي بحث شود و سپس خصوصيات و ويژگيهاي عمومي مدير اخ
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين باري الخلائق اجمعين و الصلوه و السلام علي عبد الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا ومولانا ابي القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذ بالله من الشيطان
جرائم عليه اخلاق و عفت عمومي چکيده: در اين مقاله، بخشي از قانون مجازات اسلامي مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است که تعداد قابل ملاحظهاي از مرتکبين و قربانيان آن جرائم را زنان و جوانان تشکيل ميدهند. در اين راستا ضمن تحليل حقوقي مواد قانوني، موضو
تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق کاربران چکیده در این مقاله به تأثیرات مثبت اینترنت بر اخلاق کاربران پرداخته شده است. دیدگاه اتخاذ شده در این مقاله مبتنی بر قابلیتهایی است که به صورت بالقوه در اینترنت وجود دارد و میتواند سبب تسهیل ارتباطات جهانی میان انسانها، از میان برداشتن تبعیضها در دستیابی به اطلاعات و در نهایت ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی شود. از نظر نویسندگان این مقاله ...
چکیده: در این مقاله، بخشی از قانون مجازات اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که تعداد قابل ملاحظهای از مرتکبین و قربانیان آن جرائم را زنان و جوانان تشکیل میدهند. در این راستا ضمن تحلیل حقوقی مواد قانونی، موضوع در رویه محاکم نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، لذا از برآیند مداقه در نظر و عمل، خلأها و کاستیهای این مبحث کشف و راهکارهای حل آن ارائه گردیده است. شایان ذکر است ...
اخلاق دارای دو صورت تجویزی(normativ) و توصیفی (descriptive)است . در اخلاق توصیفی به خلق وخوی انسان ها و عملکرد اخلاقی آن ها پرداخته میشود. در اخلاق توصیفی نمی خواهیم بگوییم چنین و چنان کن بلکه میخواهیم ببینیم فلان قوم چه باور های اخلاقی ای دارند و یا در عمل چه میکنند. اخلاق توصیفی کار فیلسوف نیست. فیلسوفان اخلاق به اخلاق تجویزی یا هنجاری میپردازند. به عبارت دیگر دین واخلاق محل ...
چکیده یکی از مطالبی که در نام سازی برای محصولات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اخلاقیات در نام سازی میباشد. در این مقاله اهداف نام سازی، مسئولیت اجتماعی، عوامل موثر برخرید اخلاقی، نقصهای مدلهای نام سازی، ارتباط آن با شهرت شرکت و دیدگاههای مرتبط با آن و لزوم توجه به نظرات اخلاقی تشریح شده است. کلیدواژه : نام و نشان تجاری؛ نام سازی؛ اخلاقیات؛ مسئولیت اجتماعی؛ تصویر نام و نشان؛ ...
موضوعات اخلاقي معمولاً بر مبناي اصول فلسفي يا ديني جوامع مورد بحث و بررسي قرار ميگيرند، مانند اينکه انسان بايد با پدر و مادر ، همسر و فرزندان خود چگونه رفتاري داشته باشد؟ پيشرفتهايي هم که در حوزه دانش و فناوري روي ميدهند گاهي اوقات روابط ميان ا
در انديشه ديني ما، همواره تعليم، تهذيب، دانايي و دينداري همزاد و همراه اند. هم آن کس که مي خواهد از خرمن دانش خوشه برچيند، بايد جامه اي از جنس پارسايي بر تن کند و هم آنکه مي خواهد کام مشتاقان و مشتريان دانش را به آب علم و انديشه سيراب سازد، بايد دل
علوم اسلامي را که اکنون موضوع بحث است چند گونه مي توان تعريف کرد و بنا به هر تعريف ,موضوع فرق مي کند. 1- علومي که موضوع و مسائل آن علوم اصول يا فروع اسلام است و يا چيزهايي است که اصول و فروع اسلام به استناد آنها اثبات مي شود , يهني قرآن و سنت , مانن
نعمتي الهي آيين جاوداني و حيات بخش اسلام تمامي جنبه هاي زندگي انسان را در نظر داشته و در حالي که اصول اساسي حقيقت، حکمت و عدالت را براي ترسيم روابط فردي و اجتماعي مورد توجه قرار مي دهد به آرامش، سعادت و بهروزي آحاد بشري عنايت دارد و براي تأمين
روزهايى بس شيرين و بهيادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقصتوصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسانکاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفريد واگر او نبود، هيچ چ
مقدمه اگر همزمان با نهضت علمی اروپا، نهضت اخلاقی نیز انجام می گرفت، امروز دنیا با مسئله ای به نام «نابودی تمدن انسانی یا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمی، منهای اخلاق به وجود آمد و پله های نردبان پیشرفت در غیاب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در این میان بعضی از اندیشمندان، این خلأ اخلاقی را به خوبی احساس می کردند و نگران آینده بودند. لذا برای جبران گذشته، نهضت های ...
مقدمه دوست داریم زندگىهایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد. حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهایمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعالیم مکتب باشد. و این، یعنى «زندگى مکتبى». پایدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است کهبرگرفته از «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد. در اینکه «چگونه باید زیست» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، ...
اخلاق موضوعی فلسفی ، سیاسی ، تربیتی و اجتماعی است . متفکران در فلسفه به ماهیت تفکر اخلاقی تکیه می کنند و در سیاست آن را به کار می برند و درسطح فردی نوع سلوک آدمی و روابط اجتماعی او را تعریف وتبیین می کنند و در سطح اجتماعی (محلی وجهانی ) نیز بر اساس آن قانون می نویسند . در غرب سنت فکری 2300 ساله ای ، پیرامون اخلاق که آن را به درستی فلسفه اخلاق می خوانند ، وجود دارد . غایت و هدف ...
پيامبر اکرم (ص) نماد اخلاق است پيامبر اکرم(ص) در شرايطي به بعثت رسيد که انواع فسادهاي اخلاقي فراگير شده بود، آن حضرت با بهره گيري از اخلاق ويژه خود، مکارم اخلاقي را به گونه اي اعجاب انگيز گسترش داد و امروز نيز براي جهانيان نماد اخلاق است . حجت الاسل
اينکه اسلام ادعاي جاويد و جهاني بودن مي کند بدليل آنست که عمده ترين و کلي ترين يا مهمترين مسائل انساني را همراه با جزئي ترين مسائل زندگي که بشريت همواره و هميشه در جستجوي حل آن و در برخورد با آن بوده مطرح نموده و دخالت و رهنمود عملي و ارزش همه جانبه