تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع الهی در سایت یافت گردید:
الهيات فلسفي اسلامي ميخواهم آثار دشوار سيد حسين نصر را بر اساس سخنرانيهاي گيفورد(lecture Gifford) ، با عنوان معرفت و امر قدسي(Knooleadge and the Sacred) بررسي کنم که در تکملهِ آن چند سخنراني بِجا در باب ملاصدرا و مولاي روم افزوده
خاستگاه حکومت علوي را مي توان از زواياي گوناگون تاريخي، جامعه شناختي، حقوقي، ديني و سياسي، مورد کاوش قرار داد. اين مقاله پس از عبوري سريع از خاستگاههاي يادشده، محور خود را جستجو پيرامون خاستگاه سياسي حکومت علوي قرار مي دهد. در باره خاستگاه سياسي ح
قالَ رَبّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّماء ِوَ الأَرْضِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ. گفت پروردگارم ميداند سخن را، در آسمان و زمين ، و او شنوا و داناست. قرآن کريم سوره ?? آيه ? عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَهِ الْکَبِيرُ الْمُتَعالِ. او از غيب و شهود
نگاهی به برهان صدیقین پیرامون صفات حق تعالی مباحث گستردهای صورت گرفته و از ابعاد و زوایای گوناگونی مورد بحث قرار گرفته که قسمت عمدهای از علوم اسلامی را به خود اختصاص داده است: متکلمین و فلاسفه و عرفا در این نکته که حضرت حق مستجمع جمیع صفات کمال و جمال است و هر صفت کمالی را خداوند به نحو اتم و اکمل دارا است، متفقالقولند. و هر کدام به زبان خود و در قالب مفاهیم خود به این مهم ...
محمد بن ابی نصر می گوید: امام ابوالحسن (علیه السلام)1 فرمود: « بدانید که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمایش قرار گیرند تا اینکه جز افراد بسیار نادری از شما باقی نماند»، آنگاه آیاتی از قرآن تلاوت فرمود که: ام حسبتم ان تترکوا ولما یعلم الله الذین جاهدوا منکم2 آیا گمان کردید که بدون آزمایش الهی و مشخص شدن ...
در این مقاله به مبانب فکری و برخی نکات اساسی تفکر صدر المتالهین در باب انسان شناسی میپردازیم. با توجه به اهمیت انسانشناسی در حکمت متعالیه صدرالمتالهین، نویسنده کوشیده است با توجه به مبانی فلسفی، او را در هستیشناسی و معرفتشناسی حقیقت انسان از حیث جسم و جان یا روح و بدن معرفی کرده و تعامل نفس و بدن را از جهت هستیشناختی، یعنی پیمودن مراتب وجود و از حیث معرفتشناختی، یعنی ...
فلسفه ازدواج در اسلام و ساير اديان الهي چکيده بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تط
مکتب غير الهي: هميشه مکاتبي غير الهي وجود دارند که معتقد به خدايي غير از خداي واحد هستند. مثلاً کمونيسم مکتبي غير الهي بود. همواره پرستش خدايان غير يکتا در ميان جوامع بشري وجود داشته است. مثلاً در زمان پيامبر اسلام بت پرستي رواج داشته است
علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین آنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابتشده، این است که غیر از اعضاء و جوارح و ابدان مادى، امر دیگرى در باطن انسانها است که منشا احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و سکنات و فعل و انفعالات ارادى و غیرآنها مىباشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمى است. و این امر نیز مسلم است که منشا ادراکات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص دیگر در تمام موجودات ...
در اين مقاله به مبانب فکري و برخي نکات اساسي تفکر صدرالمتالهين در باب انسان شناسي ميپردازيم. با توجه به اهميت انسانشناسي در حکمت متعاليه صدرالمتالهين، نويسنده کوشيده است با توجه به مباني فلسفي، او را در هستيشناسي و معرفتشناسي حقيقت انسان از حي
پيرامون صفات حق تعالي مباحث گستردهاي صورت گرفته و از ابعاد و زواياي گوناگوني مورد بحث قرار گرفته که قسمت عمدهاي از علوم اسلامي را به خود اختصاص داده است: متکلمين و فلاسفه و عرفا در اين نکته که حضرت حق مستجمع جميع صفات کمال و جمال است و هر صفت کمال
تکبر که ناشي از افراط در خود خواهي و خود پرستي و خود دوستي است ، از بزرگترين رذائلي است که منبع بسياري از بلاها و معضلات فردي و اجتماعي مي گردد . بدون شک افراد متکبر ، کساني هستند که با اعمال و رفتار خود ، در جامعه حضور يافته و سد معبر ترقي و پيشرف
قرآن کريم آن نازله رحمت الهي و اين زيباترين تحفه خداوندي، همچون دريايي است ژرف که رويهاي قريب و عمقي غريب دارد و غور در بحر معرفت آن جز به اهلش ميسر نشود. هرچه پيرامون يگانه معنا، پژوهش شود و در گشايش مفاتيح اسرار پر رمز و راز آن اهتمام به عمل آيد،
ادیان تشکیلات مذهبى و حوزههاى دینى هر یک از ادیان در برمه، اکثراً در همان مکانهاى عبادتی، زیارتی، معابد و مساجد دایر مىباشد، رهبران مذهبى در قسمتى از این مکانها به رتق و فتق امور پیروان خود مىپردازند،و در موقع لزوم فعالیتهاى تبلیغى جهت ترویج ادیان خود را انجام مىدهند. البته به غیر از بودائیانى که خود داراى تشکیلات عظیم تعلیم و تربیت در گوشه و کنار این کشور مىباشند. ذیلاً ...
مقدمه: سر منشأ اصلی مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامی قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل به گوش میخورد ؟ اینکه در همه حوزهها سخن از عدل بود باید یک ریشه و سر منشأ خاص داشته باشد. آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده که همه این جریانها را او بر ...
عدالت و عدل الهی در حیات معقول علی (ع) این انسان نیرومند که سر آمد نیرومندان است در محراب عبادت بخاطر شدّت عدالتش شهید شد. این چه «دادگری» است که این همه انسان را در طول تاریخ جذب خود کرده و در عین حال خود جذب دنیا نشده است دنیا با تمامی ویژگیهایش (آقائی و سروری، نژاد و خویشاوندی و...) او را جذب نکرد، امّا عدالت، او را جذب کرد. «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُٔ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» ...
نخستین زبانی که کمدی الهی بدان ترجمه شده است اسپانیایی بوده است. از زمان دانته به بعد علاوه بر محققین و دانشمندان که به تفسیر این کتاب پرداختند و علاوه بردانته شناسان که مأموریت یافتند هفتهای یک بار کمدی الهی را در کلیساها و مراکز عمومیو میدانها برای مردم معنی کنند نقاشان و مجسمهسازان بزرگی نظیر«بوتیچلی» نقاش بزرگ قرن 15 مقارن با دوران رنسانس و «ویلیام بلیک» شاعر و هنرمند ...
به نام خدا مقدمه : اگر پيشتر از اين که فرصت بيشتري داشتم با کمدي الهي آشنا شده بودم، بي شک براي آنکه بتوانم آنرا به زبان اصلي بخوانم، مبادرت به آموختن زبان ايتاليائي ميکردم و همين انگيزه براي سعي و تلاش زياد در اين زمينه از حد کفايت نيز فراتر بود،
مهدويت «گفت و گو از موعود اديان و منجي آخرالزمان گفت و گويي است ديرين با عمري به درازاي خلقت انسان و سکناي او در عرصه خاک. اين تاريخ بلند و اشتراک آن در ميان همه اقوام و ملل حکايت از فطري بودن اين معنا در نوع انسان دارد. موعود اديان نه يک پندار و ي
اسلام اسلام دینی یکتاپرستانه و یکی از دینهای ابراهیمی جهان است.[۱] پیرو این دین را مسلمان میگویند. آنها بر این باورند که خدا مستقیماً بر بسیاری از پیامبران وحی فرستاده و محمد آخرین آنها است.[۲] این دین هم اکنون از نظر تعداد رسمی پیروان در مکان دوم و پس از دین مسیحیت جای دارد. ریشهٔ واژه اسلام در زبان عربی از ریشه (س-ل-م) که به معنای «تسلیم صلحآمیز؛ تسلیم شدن؛ اطاعت؛ صلح» است ...
محمد بن ابي نصر مي گويد: امام ابوالحسن (عليه السلام)1 فرمود: « بدانيد که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمايش قرار گيرند تا اينکه جز افراد بسيار نادري از شما باقي نماند»، آنگاه آياتي
اقسام صفات الهی واژه اسم کاربردهای مختلفی دارد. در گستردهترین کاربرد به معنی هر لفظی است که بر معنایی دلالت میکند. اسم در این کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علمای نحو را نیز شامل میشود. دومین کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علمای نحو به کار میرود. و یکی از اقسام کلمه و قسیم حرف و فعل است. سومین کاربرد آن معنایی است که در اصطلاح متکلمان مقصود است. و آن ...
مقدمه: سر منشأ اصلي مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامي بيش از هر چيز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامي قبل از هر چيزي مسأله عدل برايش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سياست اسلامي بيش از هر کلمه اي کلمه عدل به گوش ميخورد ؟ اينکه در همه
بسمالله الرحمن الرحيم قالَ رسولُالله صلَّيالله عليه و آله و سلَّم: اِنّي تارکٌ فيکُمُ الثّقلَينِ کتابَ اللهِ و عترتي اهلَ بيتي؛ فإِنَّهُما لَنْ يفْتَرِقا حَتّي يرِدَا عَلَي الْحَوضَ. الحمدُلله و سُبحانَکَ؛ اللّهُمَّ صلِّ علي محمدٍ و
ضرورت تشکيلات مقدمه انسان، موجودي است سرشار از استعدادها ونيروهاي خلاق، درعين حال، وجودي انسان مجموعه اي است از تمايلات انساني و حيواني هر دو. روشن است که آن استعدادها و اين تمايلات (چه انساني و چه حيواني) بايد درجهت صحيح قرار گيرند تا انسان موجود
چکيده: مسأله جبر و اختيار از ديرباز در ميان فيلسوفان و متکلمان مطرح بوده است. نظريه جبر و اختيار ابن عربي را در تفکر عرفاني وي ميتوان يافت. او حقيقت هستي را واحد و احکام آن را مختلف ميداند؛ لذا بينونيت ميان حق و خلق از ميان ميرود و موجودات ظلي
پيرامون وجه تسميه ي «صوفي» و اينکه اين کلمه از چه چيزي مشتق شده است و علت ناميدن اين گروه به اين نام چيست، نظرات مختلفي بيان شده است که در اينجا به پاره اي از اين نظريات اشاره مي کنيم: 1- گروهي بر اين عقيده اند که تصوف منسوب است به اهل «صُفّه» که ا
بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري
رابطه روانشناسي و دين تولد روانشناسي دين به ابتداي قرن حاضر باز ميگردد . اين گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسياري از محققين روانشناسي را به خود جلب کرده ، چنانکه پيش از آن کانت تجربه يا احکام ديني را با تحليل حيات اخلاقي تبيين نمود و دين را بر مق
خانداني که رسول خدا درميان آنها به دنيا آمد از بهترين خاندان عرب و شريفترين آنها بود... ميدانيم که عليبنابيطالب(ع) عموزاده رسول خدا بود و از نظر شرافت خانوادگي با آن حضرت سهيم و شريک بوده و پدر آن حضرت يعني حضرت ابوطالب عموي رسول خدا، در زمان خود
وجعلنا السّماء سقفامحفوظاً وهم عن اياتها معرضون ما آسمان را سقف محفوظي قرار داديم ولي آنها از آيات آن روي گردانند.1 از آنجا که آرامش زمين به تنهائي براي آرامش زندگي انسان کافي نيست ،بلکه بايد از طرف بالا هم ايمني داشته باشد. وقرار داديم آسمان را سقف
مثل دو مردي که يکي (ايکم) يعني هيچ کارائي ندارد و کل بر مولاي خواست، و ديگري امر به عدالت مي کند و در صراط مستقيم است نقش عدالت و راستي در زندگي انسانها مثل قريه اي که نعمت از در و ديوار آن سرازير مي شود، و در اثر کفران نعمت از اهل آن گرفته مي شود
فطري بودن پوشش: حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراي جايگاه خاصي است، و يکي از دلايل اساسي آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطري است. داستان حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براي مسيحيان نيز
سپاس بي کران پروردگار را که به انسان قدرت انديشيدن بخشيد. تا به ياري اين موهبت راه ترقي و تعالي را بپيمايم و اميد به اينکه عنايت الهي شامل حال ما باشد. تا با عنايت اندک علمي خود در خدمت به بشر باشيم. يکي از بارزترين ويژگي هاي عصر حاضر گسترده کامپيوت
مقدمه : اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت ب الاسلام دنيا سلام برغدير، سلام بر روز انتخاب برتر، سلام بر عيد بزرگ خدا، سلام بر انتخاب شونده در روز غدير، سلام بر مولا و پيشواي منتخب درود و سلام بيکران حضرت حق بر پيامبر رحمت و منادي رسال
واژه اسم کاربردهاي مختلفي دارد. در گستردهترين کاربرد به معني هر لفظي است که بر معنايي دلالت ميکند. اسم در اين کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علماي نحو را نيز شامل ميشود. دومين کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علماي نحو به کار م
امروزه از تاکيد بر سرمايه گذاري بر روي سرمايه فيزيکي و مادي در کار کاسته شده و بر سرمايه گذاري انساني تاکيد بيشتري مي گردد و سرمايه گذاري انساني و اعتلاي کيفيت نيروي کار يکي از زمينه ها و راههاي اصلي و اساسي افزايش بهره وري و تسريع رشداقتصادي جامعه
مقدمه در خلوت سحر پروانه به روي شمع نشست و از روي شفقت به او گفت: بيا تا صبح راز ونياز نماييم. ز درد دلها، زتلخيها، آن دو تا صبح گفتند و شنيدند غافل از اينکه لحظه به لحظه بر اثر حرارت شمع بال پرانه سوخت و شمع آب شد. شمع با صدايي نحيف گفت: چه حاصل از
از آنجا که قرآن پام و سخن خدا و راهبردهاي الهي براي اداره صحيح جامعه انساني است ، بايستي از سوي مسلمانان با توجه جدي رو به رو شود . اين که امام صادق (ع) فرموده است : قرآن عهد خداست با خلقش ، پس پسنديده است که هر فرد مسلمان هر روز در آن بنگرد که خداي
بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به
َ زاد، زادگاه و زندگي99 -1-13 در 13 بهمن ماه سال 1298 هجري شمسي در شهر فريمان از توابع مشهد در خانوادهاي از اهل علم و تقوا کودکي ديده به جهان گشود؛ خانهاي که انوار علم و ايمان، تقوا و پاکي، راستي و درستي در آن پرتوافکنده
ولادت ثامنالحجج(ع) روز يازدهم ماه ذيقعهده سال 148 هجري در مدينه در خانه امام موسيبنجعفر(ع) فرزندي چشم به جهان گشود که بعد از پدر تاريخساز صحنه ايمان و علم و امامت شد. او را علي ناميدند و در زندگي به رضا معروف گشت. مادر گرامي او نجمه نام داشت، و
اهميتبررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش
مهرورزي در اسلام راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اکرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوکنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک»: پس به برکت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سختدل بودي قطعاً از پيرامون تو پراکنده
معجزات سفراي الهي بر دو قسم است: قولي وفعلي. معجزات فعلي تصرف درکائنات به قوت ولايت تکويني باذن الله تعالي است. از آن جمله است واقعه شجره قاصعه در نهج البلاغه که درخت به امر رسول الله از جاي خود کنده شد و مانند مرغي بال زنان به سوي پيغمبر اکرم شتا
ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم. ازابتداي آفرين
همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود لايزال خود مي داند از بزرگترين جزء کائنات تا
قرآن ماجراي ذبح حضرت اسماعيل وامتحان بزرگ حضرت ابراهيم وفلسفه قرباني درعيد قربان را با زيبا ترين تعبيردرآيات 100 تا 110 سوره صافات بيان مي کند به اين ترتيب که ابراهيم بعد ازاداي رسالت خويش دربابل ازآنجا هجرت کرد ونخستين تقاضايش ازپروردگار اين بودکه
مراعات حقوق اقوام و ذويالارحام از جمله وظائفي است که شريعت مقدس اسلام نسبت به آن تأکيد فراوان فرموده و تارک آن را ملعون و مطرود از رحمت خداوند دانسته است. امروزه در جامعه اسلامي ما کمتر متوجه ميشود و صله رحم را يکي از امور عرفي دانسته و اهميتي به
چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او ميباشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين
امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام
« بيان يک اصل » هر موجودي در جهان جايگاه خاصّي دارد که معلول مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص آن موجود مي باشد . قوانين حاکم , ارزش وجودي , نحوه بهره دهي و بهره گيري , شيوه کار و حدود فعاليت يک موجود , وابسته به مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص او و تعيين کن
فصل اول : اعتقاد به معاد از ديدگاه اسلام و ساير اديان معاد در دين اسلام باور به رستاخيز (معاد) يکي از اصول دين اسلام است. معاد هم روحاني و هم جسماني است. معاد يکي از اصول دين اسلام و يکي از مهمترين آنهاست. معاد در دين بهائي معاد يا جهان پس از مرگ
به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده
مقدمه تن مرده و گريه دوستان به از زنده و خنده دشمنان مرا عار آيد ازاين زندگي که سالار باشم کنم بندگي «موت في خير من حياط في ذل» مرگ با عزت بهتر از زندگي در ذلت است. (امام حسين(ع)) شهادت از جمله مفاهيم والايي است که ويژه قيامتها و انقلاب هاي مکتبي
هدف: طراحي شير دوش اهرمي پس از موافقت شرکت ، قرار ملاقاتي با آقاي مهندس فضل اللهي( مدير دفتر طراحي) گذاشته و در مورد اجراي پروژه صحبت کرديم. نظر ايشان بر اين بود که ابتدا با اصول کلي و مکانيزم عملکردي شيرهاي اهرمي آشنا شوم. بعد از تحقيق و مطالعهء
شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا
محضرهايى که از احترام ويژهاى برخوردارند همان طور که گفته شد:محترم بودن محضر حاضر و لزوم احترام آن منوط بهچيزى نيست، بلکه نفس حضور او-هر کس که باشد-چنين اقتضايى دارد. اکنون سخن ما اين است که اگر فردى که در محضر او هستيم شخص خاصىباشد، مثلا داراى
صداي پاي عيد مي آيد. عيد قربان عيد پاک ترين عيدها است عيد سر سپردگي و بندگي است. عيد بر آمدن انساني نو از خاکسترهاي خويشتن خويش است. صداي پاي عيد مي آيد. عيد قربان عيد پاک ترين عيدها است عيد سر سپردگي و بندگي است. عيد بر آمدن انساني نو از خاکسترهاي
همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
آغاز خداشناسي، خود شناسي است خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي توا
توبه به خدا نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست
مقدمه موضوع ابليس نزد ما امري مبتذل و پيش پا افتاده شده که اعتنايي به آن نداريم ، جز اينکه روزي چند بار اورا لغت کرده و از شرش به خدا پناه ميبريم و بعضي افکار پريشان خود را به اين جهت که از ناحيه او است تقبيح ميکنيم . و ليکن بايد دانست که اين موضوع
نگرشي بر دعاي عرفه صحيفه سجاديه عرفه، روز رحمت و مغفرت الهي است. روز بهره گيري از رحمت واسعه الهي است، هر کس به اندازه معرفت و شناختش، بايد دست راز و نياز به سوي حضرت حق بلند کند و مناجات و استغفار نمايد. سخن گفتن با خدا و راز و نياز به درگاه الهي
مهمترين آرمان يک انسان حقيقتجو سعادت و رستگاري حقيقي و زندگي جاوداني است که جز در پرتو دين و دينداري حاصل نميشود. دين ماندگارترين و معتبرترين ميراث فرهنگي ما است که از سوي پيامبران الهي و در رأس آنان پيامبر خاتم (ص) و جانشينان به حق ايشان و جان
بي ترديد شخصيتهاي بزرگي در طول تاريخ وجود داشته اند که تا مدتها موردتوجه عالميان بوده اند . اما به دليل محدود بودن آنها در زمان و مکان هيچ گاه نتوانسته اند ابدي باشند. اما پيامبران شخصيتهايي هستند که به دليل ارتباط با عالم وحي و عالم بالا و ارتباط
بسم الله الرَّحمن الرَّحيم مقدّمه الحمد لله مالک الملک ديّان الدين مجيب الداعين و المضطرين و مغيث المهمومين و صريخ المکروبين و هادي المضلين. و صلّى الله على رسوله وعلى آله و أصحابه و أتباعه أجمعين. يکي از بدعتها که هزاران بدعت در آن مندرج است و اک
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
مقدمه : در اين مقطع زماني ، ياد و نام مبارک پيامبر اعظم از هميشه زنده تر است و اين يکي از تدابير حکمت الهي است . امروز امت اسلام و ملت ما بيش از پيش به پيغمبر اعظم خود نيازمند است به هدايت ، بشارت و انذار او و به پيام و معنويت و به رحمتي که او به ان
در رشته مکانيک خاک و مهندسي پي يا ( ژئوتکنيک ) ، تعيين مشخصات خاک تعريفي از چگونگي رفتار و ويژگيهاي خاک از اهميت زيادي برخوردار است . در کارهاي عمومي که غالباً با خاک سروکار داشته و مجبور به تصرف در وضعيت موجود آن هستيم ، لازم است توانايي خاک براي ت
زندگي نامه مولانا جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجس
ارتباط با امام زمان (عج) در عصر غيبت اعتقاد به وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادله، وجود امام در هر زماني، لازم است. زمين بدون حجت باقي نمي ماند. در اين زمان که حجت الهي در پرده غيب به سر مي برد، اين پرسشها مطر
اسلام، به عنوان يکي از مترقيترين دينهاي الهي، از چنان استحکام و قوام ساختاريافتهاي برخوردار است که از سوي نخبگان و بزرگان دانشهايي مانند مردمشناسي، دينشناسي، جامعهشناسي و ساير مظاهر فرهنگ کنوني بشري، به عنوان يک تمدن
چکيده : از بهترين و عالي ترين اعمال ديني ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زيادي کرده است و براي آن آثار و فوائد زيادي در آيات و روايات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام اديان آسماني وجود دارد و ليکن بهترين و زيباترين نوع عبادت همين نمازيست که
تِرمِه ، نوعي پارچه نفيس غالباً از کرک يا پشم يا ابريشم با نقوش تزييني سنّتي ، بيشتر بته جقه . در واژه نامه هاي فارسي ذکر شده که واژه ترمه فارسي است . ترمه را به صورت تِرمَه و تيرمه نيز ضبط کرده و تِرمِه و تِرما را معادل شال کشميري آورده اند (دهخدا،
جادوگري عملي آييني که از طريق آن تلاش ميشود تا با کمک گرفتن از نيروي مرموز بيروني بر حوادث مرتبط با انسانها يا طبيعت تأثير گذاشته شود. جادو بخش محوري بسياري از اديان است و در شکل دهي به فرهنگ جوامع نانويسا تأثير بسياري داشتهاست. جادوگر کسي اس
(کتاب معاد در قرآن) پس از مرگ به کجا مي روم؟ آيا دوباره باز مي گردم؟ آمدنم بهر چه بود؟ آيا بايد در اين باره بينديشيم؟ آن چه واقع امر است انجام خواهد گرفت پس انديشيدن من در اين باره چه سودي دارد؟ تصور مرگ و حوادث بعد از آن ، زندگي انسان را تلخ مي ساز
کنون رزم سهراب و رستم شنو دگرها شنیدستی این هم شنو یکی داستان است پرآبِ چشم دلِ نازک از رستم آید به خشم کنون رزم سهراب گویم درست از آن کین که با او پدر چون بجست تو را ام کنون گر بخواهی مرا بیند همی مرغ و ماهی مرا یکی آنکه بر تو چنین گشته ام رد را ز بهر هوا کشته ام و دیگر که از تو مگر کردگار نشاند یکی کودکم در کنار سه دیگر که رخشت به جای آورم سمنگان همه زیر پای آورم چو رستم ...
طرحهاي کتابخانه ملي ؛ مرکز اسناد و کتب خطي اسلام آباد ؛ دانشکده مديريت صنعتي در هر يک از اين سه طرح که مقر آنها در بستري طبيعي گسترده است ؛ شکافي در دل خاک پديد آمده و تمثيلي از کوه را در محيطي مقدس تداعي ميکند. اين شکاف در بخش آغازين خود پهن و ف