تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع خداوند در سایت یافت گردید:
تقديم: به دو آزاده مرد خرد و فرهنگ که انديشه هاشان هميشه (ازآنچه رنگ تعلق پذيردآزاد است) و بوده، به ترتيب الفبا دکتر اکرم عثمان و استاد لطيف ناظمي. تعلق در شعر خداوندگار سخن و معاني ملک الکلام حضرت بيدل سليمان راوش اشعار حضرت ابوالمعاني بيدل بدون شک
حجه الوداع است و همه حال و هواي ديگري دارند. امّا اين جملات محمّد خاتم انبياء همه خوشحال و متحوّل کرد. ستايش خداوندى را که در يگانگى اش برتر, در يکتايى اش نزديک , در سلطانش جليل ودر ارکانش عظيم است و در جاى خويش از جهت آگاهى به همه اشيا احاطه دارد
خدايا چه بسيار زماني که ياد تو از ذهن هاي ما رفت و در حال غفلت و پريشاني معصيت تو را انجام داديم. خدايا هر زمان که پرده هاي شهوت و عضب مرا فرا گرفتند و به سوي نفس امّاره شتافتم پرده اي از شرم ديدگانم را فراگرفت تا جايي که جرئت بازگشت به سويت را نداش
تفسير آيه مبارکه: فَمَن کَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ قالَ اللَهُ الْحَکيمُ في کِتابِهِ الْکَريم: قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ يُوحَي'´ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَ'هُکُمْ إِلَ'هٌ وَ ' حِدٌ فَمَن کَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ
مقدمه : در طول تاريخ شايد نتوان مسائلي را پيدا کرد که به اندازه مباحث اعتقادي ، فکر بشر را به خود مشغول کرده باشد . مطالب بسياري بوده است که در مقطع زماني و مکاني خاصي اوج گرفته و پس از مدتي ، فروکش کرده و يا براي هميشه به بايگاني تاريخ پيوسته است .
محبت به خداوند محبت يعنى دوست داشتن چيزى يا کسى دوستى با گرايش، کوشش و جذب شدن شناخته مىشود. حالت محبت هر گاه در انسانى پديد آيد آن کس به محبوب خود مايل مىشود و براى رسيدن به محبوب مىکوشد و به آن مجذوب مىشود. محبت در حقيقت دوست داشتن کمال و بيز
قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مىنمايد، تا از اين طريق، راه تعالى و تکامل خود ر
وعظ و موعظه، در انقلاب افکار و دگرگون ساختن انديشه هاي مردم آن اندازه تأثيرگذار است که خداوند متعال يکي از راه هاي دعوت به پروردگار و ابلاغ دين حق را براي حضرت محمد (ص)، موعظه حسنه قرار داده است و از آن زمان پيامبر (ص) خطابه هايي بسيار رسا و غرّا را
مقدمه: بني اسرائيل برهبري يوشع بن نون قدم در سرزمين فلسطين گذاشتند و در آنجا سکونت اختيار کردند، يوشع تا آخر عمرش را ميان بني اسرائيل گذرانيد و بامور ديني و اجتماعي آنها قيام کردپس از وفات يوشع، قضات بني اسرائيل امور آنها را اصلاح ميکردند، و از زمان
مقدمه با مطالعهاى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمىماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، همچون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مىکرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مىدانستند و متخلفان نيز مجازات مىشدند، ايشان کار
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
حضرت علىعليه السلام بارها در نهجالبلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهجالبلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مىکنيم: مىفرمايد: «
پيرامون وجه تسميه ي «صوفي» و اينکه اين کلمه از چه چيزي مشتق شده است و علت ناميدن اين گروه به اين نام چيست، نظرات مختلفي بيان شده است که در اينجا به پاره اي از اين نظريات اشاره مي کنيم: 1- گروهي بر اين عقيده اند که تصوف منسوب است به اهل «صُفّه» که ا
چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و
امام سجاد فرمودند در مسجد اموي دمشق در حضور يزيد (ل) در زنجير بودم به او گفتم به من اجازه دهيد سخن گويم گفت بگو ولي ناهنجار نگو حضرت فرمود من در خانداني هستم که ناهنجنار نگويم، بلکه مي خواهم بگويم که اگر رسول الله (ص) مرا در زنجير مي ديد به نظرت چه
بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
مقدمه در قرآن کريم درباره ي مسائل آينده ي دوران و حوادث آخر الزّمان و استيلاي خوبي و خوبان بر جهان و حاکميّت صالحان گاه به اشاره و گاه به تصريح سخن گفته شده است. اينگونه آيات را مفسّران اسلامي طبق مدارک حديثي و تفسيري مربوط به مهدي و ظهور آخر الزما
مثل دو مردي که يکي (ايکم) يعني هيچ کارائي ندارد و کل بر مولاي خواست، و ديگري امر به عدالت مي کند و در صراط مستقيم است نقش عدالت و راستي در زندگي انسانها مثل قريه اي که نعمت از در و ديوار آن سرازير مي شود، و در اثر کفران نعمت از اهل آن گرفته مي شود
فطري بودن پوشش: حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراي جايگاه خاصي است، و يکي از دلايل اساسي آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطري است. داستان حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براي مسيحيان نيز
چه کسي مايل است هفتاد هزار ملک او را نفرين کنند؟ يکي از گناهاني که در قرآن، روايات و اخبار به دست آمده از معصومين (عليه السلام) به کبيره بودنش تصريح شده «دروغ» است. دروغگو دشمن خداست. اين جمله يکي از آن جملاتي است که اغلب ما از کوچکي آن را مي شنويم
اسلام مجموعه اي از قوانين دريافت شده از مبدأ کمال و مفاهيمي است وحياني که در قالب الفاظي استوار و متين برقلب آماده و مهذب پيامبر اکرم(صلي الله عليه و اله) نازل شده است و اين آيين ، مجموعه اي است واقع گرا که با حقايق عيني عالم انطباق دارد.همچون انطاق
احمد زمانى غدير از اساسىترين برنامههاى پيامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجهالوداع آخرين رسالتخويش را انجام داد. زيرا خدايش فرموده بود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته وا
مقدمه : اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت ب الاسلام دنيا سلام برغدير، سلام بر روز انتخاب برتر، سلام بر عيد بزرگ خدا، سلام بر انتخاب شونده در روز غدير، سلام بر مولا و پيشواي منتخب درود و سلام بيکران حضرت حق بر پيامبر رحمت و منادي رسال
در اسلام مشارکت مردم پشتوانه مکتبي دارد . حجت الاسلام دکتر سيد حسين ابراهيميان دمکراسي و مشارکت سياسي مردم ، از اصول حکومت ديني در نظام حکومتي اسلام ، دمکراسي به منزله يک شيوه با روش حکومتي ، يعني نقش دادن به مردم و مشارکت دادن آنان در مسائل مختل
بحث درباره صفات خداى متعال بود. عرض کرديم که صفات، به اصطلاح اهل معقول و کلام به دو دسته تقسيم مىشود؛ يکى صفات سلبيه و يکى صفات ثبوتيه. ملاک اين که صفتى از صفات ثبوتيه باشد يا نه اين است که، اگر ما يک نقصى و محدوديتى را از خداى متعال سلب کنيم، اين
مقدمه در خلوت سحر پروانه به روي شمع نشست و از روي شفقت به او گفت: بيا تا صبح راز ونياز نماييم. ز درد دلها، زتلخيها، آن دو تا صبح گفتند و شنيدند غافل از اينکه لحظه به لحظه بر اثر حرارت شمع بال پرانه سوخت و شمع آب شد. شمع با صدايي نحيف گفت: چه حاصل از
اصل مطلب در باره ولايت شرعي است که خداوند عليّ أعلي زندگي ما را که روي زمين قرار داده است مهمل قرار نداده ، بلکه ميخواهد ما را بر يک اساس و مَشي صحيح و بر يک نحو خاصّي حرکت بدهد که آن صراط مستقيم بسوي خداست. و طبعاً اي
ارتباط بزرگترها با جوانان: اتباط برزگترها با جوانان بايد بر اساس جاذبه بر قرار شود، نه با عوامل دافعه. بررسي و مطالعات حاکي است که ارتباط بزرگترها با جوانان به صورت دافعه، نه جاذبه. خداوند در قرآن مجيد درباره رمز موفقيت و پيشرفت اسلام چنين مي فرمايد
مقدمه: عدل الهى يکى از مباحث مهم در اسلام است. در اين مقاله عدل در خلقت و عدل در قانونگذارى (تشريع) و رابطه عدل با حسن و قبح عقلى مورد بحث قرار گرفته است. يکى از مسائلى که درعلم کلام مورد بحث واقع شد مساله عدل الهى بود، که آيا خداوند عادلاستيا نه
اسلام عنايت خاصي به تربيت , رشد و شکوفايي شخصيت افراد داشته و عوامل مختلفي را در رسيدن به اين هدف معرفي مي کند. يکي از اين عوامل «وراثت» مي باشد. البته شايد نتوان وراثت را از عامل همپاي آن , «محيط» جدا کرد و مجزا از آن بحث نمود ، بنابراين ناگزيريم د
«علوم انساني از تشبيه به علوم طبيعي آغاز کردند و جز اين افقي نميديدند و چارهاي نداشتند. پيروزي و کاميابي علوم طبيعي و در صدر آنها علم فيزيک، در فتح عرصههاي طبيعت چندان کوبنده و دلربا بود که هيچ کس را دو دل نمينهاد که علم اگر هست همان علم روشمند
با توجه به حقايق تاريخي زمان نزول قرآن، سه منبع براي قرآن مي توان برشمرد: 1- اعراب، 2- محمد(ص)، 3- خداوند. درباره منبع اول بررسي خواهيم کرد که آيا نويسنده قرآن مي توانسته عرب زبان نباشد يا نه و بعد بررسي خواهيم کرد که آيا غير از محمد(ص) کسي ديگر مي
واژه «سلام» و مشتقاتش 50 بار و به همين تعداد واژه ي «طيّبات» (پاکيزه ها) در قران به کار رفته است. «سلام» درود فرستادن حضرت آدم(ع) و فرزندان و نسل اوست. خداوند متعال به آدم(ع) فرمود: بر فرشتگان من سلام کن و بگو: « السّلامُ عليکُم و رحمه ُاللّه و برک
ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم. ازابتداي آفرين
همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود لايزال خود مي داند از بزرگترين جزء کائنات تا
جنگ نهراوان با خوارج در اينجا لازم است براى شناخت بهتر خوارج خصوصيات و سابقه آنها را مطالعه کنيم . اصولاً در برخور با هر عقيده اى, گروهى راه افراط و عده اى ديگر راه تفريط را در پيش مى گيرند. انسان با کمک عقل بايد راه اعتدال و ميانه روى را بپيمايد.
قرآن ماجراي ذبح حضرت اسماعيل وامتحان بزرگ حضرت ابراهيم وفلسفه قرباني درعيد قربان را با زيبا ترين تعبيردرآيات 100 تا 110 سوره صافات بيان مي کند به اين ترتيب که ابراهيم بعد ازاداي رسالت خويش دربابل ازآنجا هجرت کرد ونخستين تقاضايش ازپروردگار اين بودکه
« تولد و کودکي پيامبر » بعد از ازدواج ، عبدالله چند ماهي در کنار همسرش آمنه ماند تا آنکه زمان مسافرت او يه شام فرا رسيد. قريش در محيط بياباني مکه از راه تجارت کالا به سرزمين شام زندگي ميکرد. عبدالله دوست نداشت که مردم خيال کنند او به خاطر آن که
مراعات حقوق اقوام و ذويالارحام از جمله وظائفي است که شريعت مقدس اسلام نسبت به آن تأکيد فراوان فرموده و تارک آن را ملعون و مطرود از رحمت خداوند دانسته است. امروزه در جامعه اسلامي ما کمتر متوجه ميشود و صله رحم را يکي از امور عرفي دانسته و اهميتي به
مقدمه : امام علي بن موسيالرضا عليهالسلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مکرم اسلام ميباشند. ايشان در سن 35 سالگي عهدهدار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي که سختيه
يکي از آفريده هاي خداوند موجودي است به نام جن. اين موجود همانند انسان داراي تکليف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگي خداوند است. قرآن در سوره ذاريات آيه 56 و سوره الرحمان آيه 15 ميفرمايد:«جن موجودي است که از آتش آفريده شده است.» (و خل
زندگى کوتاه زهراى مرضيه(س) برکات بىشمارى را به دنبال داشت، برکات معنويش سراسر تاريخ اسلامى را فرا گرفت، حکايتهاى پيامبر(ص) و ائمه اهل بيت(ع) از رفتار خداپسندانهاش بالاترين مدرسه انسانسازى آنان بود، مفسران ژرفانديش در ذيل سوره کوثر، فاطمه(س) و ف
اين است فرمان بنده خداوند علي (ع) فرمانرواي مؤمنان به« مالک ابن حارث اشتر» آن هنگام که تصدي امور خطه مصر را بدو سپرده است تا ماليات آن سرزمين را بگيرد و با دشمنان بجنگد و به اصلاح مردمش بپردازد و شهرها را آباد کند. توضيح: 1- امام علي (ع) خود را بند
به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده
علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ
فتنه در ميان مفاهيم قرآني از اهميتي ويژه برخوردار است. در آيات قرآني از جمله فلسفه نهايي، رفع فتنه دانسته شده است. در نگاهي گذرا روشن خواهد شد که مفسران در تفسير فتنه نظر واحدي ندارند. برخي آن را شرک دانسته، عده اي کفر تلقي کرده اند و مفسراني جزّ خف
ليبراليسم کلاسيک براساس نظام فئودالى و روبناى سياسى منطبق با آن، سلطنت و در راس آن شاه حاکميت مطلق داشت و پدر رعايا خوانده ميشد. در اين نظام هيچ احدى آزاد بدنيا نمى آمد و همه بعنوان رعاياى يکى از سلسله مراتب نظام اشرافيت و سلطنت پا بهدنيا مىگذاشت
چکيده مد گرايي ، تجمل گرايي وروند رو به رشد مصرف گرايي در جوامع مختلف در حالي به يکي از چالش هاي جدي عصر حاضر تبديل شده که حمايت وتبليغات گسترده وهمه جانبه غول هاي توليدکننده کالاهاي مختلف از جمله لوازم الکتريکي وديجيتالي ، پوشاک وجواهرات وحتي مواد
ترجمه : آيا مردم قريه ها پنداشتند از اينکه عذاب ما شب هنگام که به خواب رفته اند بر سر آنها بيايد ، در امانند تفسير الميزان : کلمه « بيات » و همچنين « تبييت » به معناى شبيخون و شبانه بر سر دشمن تاختن است ، که يک نوع مکر به شمار مى رود، براى اينکه شب
يکي از جايگاههاي مهم عبادت در ترد ايرانيان ، مکانهاي اسلامي است که مورد بررسي قرار ميگيرد و اين تحقيق برفراز آن است که به توضيح در مورد مکانهاي ظريف و عبادي در استان گلستان (گرگان) بپردازد از تحقيقي که به عمل آمده از سوي محققان و معماران و افراد
خطبه هاي علي عليه الاسلام قسمت برگزيده خطبه هاي اميرالمؤمنين عليه السلام و فرمان هاي او که در آن گزيده سخنان آن حضرت آمده که مانند خطبه هاست،گاه در مجلس خاص و در جنگ هاي معروف و پيشامدها ايراد شده است. خطبه اي است از آن حضرت ستايش و تعظيم خداوندي
اشاره: تاريخ گهربار اسلام مرهون خونهاي پاک و ارزشمندي است که نثار اين شجرهي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري که از آغاز ظهور اسلام تا کنون، از جنگ بدر، احد و احزاب تا شهيدان راه فضيلت عصر حاضر گوهر وجودي خويش را با انديشهي ناب محمدي صيقل دادهاند.
خلاصهاي از زندگينامه حضرت مهدي «عج» در نيمه شعبان سال 255 ه در سامراء به دنيا آمد. 1 ايشان هم نام پيامبر (ص) و کينهاش ابوالقاسم است. حجت، قائم، صاحب الزمان، بقيه ا… خلف صالح از القاب آن حضرت و مشهورترين آن مهدي عليهالسلام است. مادرش نرجس، که به ن
قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به
محضرهايى که از احترام ويژهاى برخوردارند همان طور که گفته شد:محترم بودن محضر حاضر و لزوم احترام آن منوط بهچيزى نيست، بلکه نفس حضور او-هر کس که باشد-چنين اقتضايى دارد. اکنون سخن ما اين است که اگر فردى که در محضر او هستيم شخص خاصىباشد، مثلا داراى
چکيده محبت و عشق در عرفان خداي تعالي فرمود : « فَسَوفَ يَاتِي الله بقوم يُحبهُم و يحبونه » زود باشد که خدا گروهي آرد که دوستشان بدارد و دوست بدارندش . عرفا در تأويل اين آيه گفته اند : همان گونه که بندگان به خدا عاشق هستند ، خداوند هم گروهي از آن
مقدمه دفتر باسمه تعالى )جنگ و جهاد( موضوع بحث کتاب حاضر مى باشد که با نگرشى بر نهج البلاغه به رشته تحرير درآمده است . در اين کتاب ابتدا درباره جهاد، و مطالبى پيرامون آن بحث مى شود و پس از اثبات و بيان فضيلت آن نمودى از روش جنگ و جهاد در اسلام
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
آغاز خداشناسي، خود شناسي است خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي توا
- ان اول بيت للناس للذي ببکه مبارکاً و هدي للعالمين. 97- فيه آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله کان آمنا و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلاً و من کفر فان الله غني عن العالمين. ترجمه: 96- نخستين خانه اي که براي مردم ( و نيايش خداوند) قرار د
بسمه تعالي در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگي او را به وجود «حوا» معنا بخشيد، غم تنهايي را از او زايل ساخت. از آن زمان به بعد که عالم را بقايي و آدم را اميدي به حرکت آورد، خيمه زندگي بشر بپا شد. در حالي که نيمي از آن را «زن» اس
خانواده با وجود اينکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بيني اسلامي اهميت و ارزش شايان توجهي به آن داده ميشود. در اين جهان بيني خانواده گروهي متشکل از افراد است که داراي شخصيت مدني ، حقوقي و معنوي است که بر اساس نکاح (عقدي که ارتباط يا مشروعيت ار
فلسفه اعجاز از مباحث مربوط به علم کلام , در بخش پيامبرشناسى است , و ارتباطى با بحث هاى علوم قرآنى ندارد. بنابراين پاسخ به اين سؤال که چه نيازى به معجزه است و چرا پيامبران به اعجاز روى مى آوردند, خارج از حوزه علوم قرآنى است . در اين جا فقط به اين نکت
مقدمه موضوع ابليس نزد ما امري مبتذل و پيش پا افتاده شده که اعتنايي به آن نداريم ، جز اينکه روزي چند بار اورا لغت کرده و از شرش به خدا پناه ميبريم و بعضي افکار پريشان خود را به اين جهت که از ناحيه او است تقبيح ميکنيم . و ليکن بايد دانست که اين موضوع
بي ترديد شخصيتهاي بزرگي در طول تاريخ وجود داشته اند که تا مدتها موردتوجه عالميان بوده اند . اما به دليل محدود بودن آنها در زمان و مکان هيچ گاه نتوانسته اند ابدي باشند. اما پيامبران شخصيتهايي هستند که به دليل ارتباط با عالم وحي و عالم بالا و ارتباط
مقدمه لباس پوشيدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمتخود انسان دارد. تا جايىکه مطالعات مردم شناسانه قد مىدهد،تلبس، دست کم سه نياز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخى ديگر از عوارض طبيعى نياز طبيعى، حفظ عفت نيازاجتماعى و بالاخره آراستگى و
کتاب اصحاب امام علي (ع) مشتمل بر نام و زندگي نامه ???? صحابي اميرمومنان تاليف استاد محقق آيت الله ناظم زاده قمي در دست چاپ و انتشار است که مقاله مالک اشتر نخعي که از تحقيق هاي جامع و منحصر به فرد درباره اين صحابي بزرگ اميرالمومنين است، را از آن کتاب
مصرف انرژي در دنياي امروز به طور سرسام آوري رو به افزايش است . بشر مترقي امروز ، براي توليد آب آشاميدني ، براي توليد مواد غذايي و براي کليه کارهاي روزمره خود به استفاده از انرژي نياز دارد و بدون آن زندگي او با مشکلات فراواني روبرو خواهد بود . طبق بر
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
واژه عربي صرف که به معناي تغيير و تحويل آمده است در علوم مختلف معاني و مفاهيم گوناگوني را بيان مي کند. به عنوان نمونه در علم صرف و نحو به معناي ساختن صيغه هاي مختلف از يک اصل مي باشد که در ادبيات عربي معروف و مشهور است صرفه جويي به مفهوم مصرف چيزي
زندگي نامه مولانا جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجس
حضرت امير (ع) پس از بيست و پنج سال کنار بودن از حکومت با اصرار مردم خلافت ظاهرى را قبول کرد و چون مردم با او بيعت کردند حضرت در ضمن خطبه اى سيره و روش حکومتى خود را که منطبق با قرآن و سنت پيامبر (ص) بود بيان نمود و عملاً از همان آغاز مطابق آنچه گفته
بيان آيه بطورى که از همين آيه (که اولين آيه اين سوره است ) برمى آيد سوره نساء در مقام بيان احکام زناشوئى است ، از قبيل اينکه : ((چند همسر مى توان گرفت ))، ((با چه کسانى نمى توان ازدواج کرد)) و... و نيز در مقام بيان احکام ارث است و در خلال آياتش
1 توحيد ذاتي: يعني براي خداوند شبيه و مانندي وجود ندارد: اخلاص 41 2 توحيد صفاتي: يعني صفات خدوند مانند علم و قدرت و حيات عين ذات اوست: فاطُِرالسَّمواتِ وَ الاْرضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجًا وَ مِنَ اْلَاَنعامِ اَزْواجًا يَذْرَوُم فيه
مقدمه سپاس خداوندى را که هيچ کتابى را نتوان گشود جز به ستايش او و نعمتها را نتوان طلبيد مگر به وسيله کرم ، بزرگوارى و بخشندگى وى . درود بر سرور پيامبران حضرت محمّد صلى اللّه عليه و اله فرستاده و بنده خدا و بعد از او بر خاندان پاک و پاکيزه اش باد. با
مقدمه : چرا نماز مي خوانيم در ميان عباداتى که به وسيله آنها به خداوند سبحان، تقرّب مىجوييم،عبادتى مهمتر و ارجمندتر از (نماز) نيست. نماز (ستون دين) و(معراج مؤمن) است. نماز تنها عبادتى است که ما به طور مستمرّ و دراوقات مختلف شب و روز و در هر موقعيّت
دستگاه منشي تلفني چه مشخصات و خصوصياتي بايد داشته باشد؟ يک دستگاه منشي تلفني که در غياب صاحب تلفن عهدهدار جواب دادن به تلفن کنندگان و ضبط پيام آنها را جهت اطلاع بعدي ما به عهده دارد، بايد اين خصوصيات را داشته باشد: الف زنگ تلفن را که شنيد صبر ک
با لطف و عنايت خداوند متعال دورهکارآموزي خويش را در مدت 9 هفته متوالي از تاريخ 15/4/87 تا 20/6/87 در واحد صنعتي شرکت معدني املاح ايران در آزمايشگاه واحد سولفات سديم گذراندم . و در اين مدت زمان مجموعه ي فعاليت هايي که در اين آزمايشگاه روزانه بطور مت
شعر فارسی در قرن هفتم و هشتم شعر فارسی در این دوره با شدتی بیش از پیش از بدبینی و ناخشنودی از اوضاع روزگار و ناپایداری جهان و دعوت خلق به ترک دنیا و زهد و نظایر این افکار مشحونست. علت آن هم آشکار میباشد و آن وضع سخت و دشواریست که با حمله مغول آغاز شده و با جور و ظلم عمال دوره آنان و با خونریزیها و بیثباتی اوضاع در دوره فترت بعد از ایلخانان ادامه یافته و محیط اجتماعی ایران را ...