تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع داستان عقیل در سایت یافت گردید:
محمود دولت آبادی در سال 1319 در روستای « دولت آباد » سبزوار بدنیا آمد و دوران ابتدایی در روستای خود به پایان برده ، سخت کوش بوده و به یاد می آورد که یک بار هم در سال سوم دبستان تشویق شده . سر چشمهی خلاقیت ذهن دولت آبادی در روزگار کودکی و نوجوانی بر گمان شیفتگی او بر شنیدن حکایت و نقل ، داستان و داستان گویی است. او آغاز آشنایی جدی خود را با ادبیات معاصر با جنگ اصفهان و دیدن فیلم ...
اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالَمينَ بارِئِ الخَلائِقِ اَجمَعينَ وَالصَّلوهُ وَالسَّلام عَلي عَبدِ اللهِ مُحَمَّدٍ والِهِ اطّاهِرينَ . مورد اتفاق است که رسول اکرم صلي الله عليه و آله علي عليه السلام را از کودکي پيش خود آورده بود و در خانه ي خودش او را
در گذشته طی دو ماه محرم و صفر ، 60 مجلس تعزیه اجرا می شده است ولی در سالهای اخیز صرفاً در ده روز اول محرم تعزیه می خوانند و در دیگر مواقع سال ، به طور متفرقه چندمجلس تعزیه برگزار می شود. مرحوم میرزا اسماعیل هنر جندقی در عصر قاجاریه اشعار تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) و شبیه فرنگی را سرود و در تنظیم دیگر مجالس تعزیه کوشید. مراسم تعزیه خوانی بانی دارد و بانیان تعزیه هم مخارج تعزیه ...
مقدمه: تاریخ زندگی پیشوایان (ع) عبارت است از اقتدار خط مکتب رسالت به این منظور که ادامه رهبری اسلام را در بنای امت مجسم سازد. پس از گذرگاه این حقیقت عمل پیشوایان را مطالعه می کنیم که پس از وفات پیامبر بزرگوار (ص) پشتیبانی از آینده دعوت را صورت تحقق بخشیده اند. رسول اکرم (ص) در برنامه ی عملی خود برای دگرگون سازی اجتماع در مدتی کوتاه گامهای شگفت انگیز برداشت و برنامه چنین بود که ...
نقد روايات اهل سنت پيرامون بعثت عروه بن زبير شايد پيش خود فکر کرده کسى که در هرعلمى داناترين مردم روى زمين باشد در امثال اينگونه امور نيزميتواند اظهار نظر کند،و امثال بخارى و مسلم نيز اين اظهار نظرشخصى را بعنوان يکحديث صحيح در کتاب خود آورده و
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ...
فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه ...
آزادى دینى در نهج‿البلاغه آزادى چیست؟ آزادى در مکاتب مختلف بنا بر نوع انسان?شناسى و جهان بینى آن مکتب تعاریف گوناگونى دارد. مکاتب مختلف گاه آزادى را مطلق فرض کرده?اند و گاه انسان را فاقد هرگونه آزادى معرفى مى کنند. بدون تردید اسلام به منزله یک مکتب حیات?بخش، که ضامن سعادت دنیا و آخرت پیروان خویش است، نمى تواند درباب «آزادى» و حدود آن سخنى نگفته باشد. براى یافتن جایگاه آزادى در ...
درباره ی عاشورا گفتیم یک سخن ی منظومه ، یک شعر یا نثر حماسی آن است که در روح انسانی جولا ن و هیجانی در جهت ساحشوری و مقومت و ایستادگی و دفاع ار عقیده ایجاد کند، و یک شخصی حماسی آن کسی است که در روحش این موج وجود دارد ؛ یک روحیه متموجی از عظمت ، غیرت ، حمیّت ، شجاعت، حس دفاع از حقوق و حس عدالتخواهی دارد . و باز عرض کردیم که تاریچه عاشورا را تاریخچه ای است که دو صفحه دارد .یک صفحه ...
مقدمه امام علی بن ابی طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشینی منصوص از رسول گرامی اسلام(ص)، پس از کشته شدن خلیفه سوم، در تاریخ بیست و پنجم ذی حجه سی و پنج هجری (ششصد و چهل و چهار میلادی)[1] ، با همه استنکافش از پذیرفتن حکومت و خلافت، با اقبال عمومی و اصرار آنان برای پذیرش منصب حکومت ظاهری، مواجه شد، و با بیعت آنان و در رأس همه، بیعت اصحاب پیامبر از مهاجران و انصار، عملاً متصدی امر ...
قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به
ادبیات داستانی هر روایتی که خصلت ساختگی و ابداعی آن به جنبه های تاریخی و واقعیش غلبه کند و نیز به آثار روایتی منثور ادبیات داستانی گویند. شامل قصه، رمان، رمانس داستان کوتاه می شود. قصه: به آثاری که در آن ها تاکید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و تکوین آدم ها و شخصیت هاست قصه می گویند. حوادث قصه را به وجود می آورند و دارای زبانی نقلی و روایتی هستند. و سه خصوصیت عمده قصه ها ...
قبل از آنکه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماييم،مناسب است به پارهاى از بشارتهاى انبيا و پيشگوييهاى منجمان و کاهنان و غير ايشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود زيرا در فصلهاى آينده مورد نياز واقع خواهد شد. و ما وقتى روى دليلهاى عقلى و
روزي روزگاري مردي فقير با خانواده اش در يک روستاي کوچک زندگي مي کردند آن مرد کار خاصي نداشت و به سختي خرج خانه و خانواده اش را فراهم مي کرد زن آن مرد که از نداشتن غذا و آذوغه بسيار رنج مي برد يک روز به او گفت برخيزد و به دومبال بخت در خوابت برو اي م
داستان پيامبران و انبياء در حقيقت داستان بشر و سرنوشت انسان در طول تاريخ پر فراز و نشيب ظهور وي در جمال هستي و پيدايش او بر روي زمين مي باشد. پيامبران انسان هاي فرهيخته اي بوده اند که از طرف خداوند به پيامبري مبعوث شدند تا راهنماي ايشان به سوي سعادت
پيشگفتار: دريافت يک سويه ي جمالزاده از ساخت زندگي و ميزان تاثير پذيري اش از گذشته باعث شده تا مجموعه آثار داستاني خلق شده ، به نوع بستر تبديل گرد. يعني بر اين اساس خواننده توانايي تصميم گيري درباره ي صحت پديده ها را ندارد و هر آنچه را وي ميگويد ب
الف ادبيات داستاني معاصر آثاري که در زمينه ي بررسي تاريخي ادبيات داستاني ايران منتشر شده بسيار اندک است . اغلب اين آثار جامع نيستند . در آن ها ترتيب زماني معيني دنبال نمي شود و داستان ها بدون در نظر گرفتن ارتباط هاي بينامتني شان به يکديگر ، و نويس
نو آوري در ادبيات داستاني بديهي است پيدايش نوآوري و نوانديشي در عرصه ادبيات داستاني بنا به مناسبات علّي و قواميافتهاي چون ظهور ذهنهاي نو، تجربهاندوزي از بطن زندگي، دريافت اصولي از ساحت هستي، ژرفانديشي، گذشت زمان و سنجش عقلاني بدون بغض و غرض
داستان ليلي و مجنون عشق ليلي و مجنون از علاقهي معصومانهي دو کودک مکتبي سرچشمه ميگيرد، تعلق خاطري دور از تمنّيات جنسي که هر دو در يک مکتبخانهاند و ظاهراً در مراحل خردسالي. اما کار همدرسي به همدلي ميکشد و نخستين لبخند محبت ليلي و مجنونِ اندکسال
خداوند متعال را شکر می کنم که توانسته ام در این ترم تحقیق با راهنمایی استاد خانم مریم رئیس دانا به انجام رسانم. از همه عزیزانی که مرا در گردآوری این تحقیق کمک کردند کمال تشکر را می نمایم. این تحقیق دارای 5 داستان کوتاه از چهار نویسنده معاصر ایران است که مورد تحلیل قرار گرفته است. امیدوارم مورد توجه خوانندگان قرار گیرد. ه ماه نشده، سه دفعه رفتم و برگشتم، صبح در خونه سید اسدالله ...
رديف اسم کتاب اسم داستان اسم نويسنده نوع عشق اسم شخصيت اول مرد اسم شخصيت اول زن 1 يادگار خشکسالي هاي باغ گدا غلامحسين ساعدي عشق پيرزن گدايي کردن و بقچه اي که همراه خود داشت و چيزي که داخل بقچه بود «اونام مثل بزرگتراشون...» ص 383 از خط اول تا
ادبيات داستاني هر روايتي که خصلت ساختگي و ابداعي آن به جنبه هاي تاريخي و واقعيش غلبه کند و نيز به آثار روايتي منثور ادبيات داستاني گويند. شامل قصه، رمان، رمانس داستان کوتاه مي شود. قصه: به آثاري که در آن ها تاکيد بر حوادث خارق العاده بيشتر از تحول و
داستان، امر واقع، و حقيقت داستان قصهاي بر ساخته است. اين تعريف حوزههاي بسياري را در بر مي گيرد؛ از آن جمله است: دروغهايي که در خانه و خانواده سر هم مي کنيم تا خود را از کنجکاوي هاي آزارنده حفظ کنيم، و لطيفههايي که تصادفاً مي شنويم و بعد من باب
نمادهاي عرفاني درداستان رستم و سهراب پيرامون اثر گرانسنگ حکيم توس شاهنامه سترگ سخن بسيار گفتهاند و شنيدهايم و جاي سخنهاي بسيار ديگر نيز هنوز خاليست، نگاه متفاوت آقاي قائمپناه به يکي از داستانهاي محوري شاهنامه که ميتواند سرفصلي براي نگاههاي ع
ادبيات کودکان و نوجوانان: 1384: سبک عيار (تحليل و تلخيص سبک عيار)، انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان) 1383: قصه ديگچه و ملاقه (يک داستان) نوشته ميشائيل انده، انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان کارهاي فرهنگي: 1381: شرکت در سمينار
در اين داستان مرد سمبل عقل و زن سمبل نفس است: کثرت القائات باعث ميشود که انسان درگير نفس بشود. جهان ذهني، جهان نفي است. تو به دنبال آن جهان معنوي باش.نفس و صورت هاي ذهني و من را قرباني کن و در تبع آن ، جان چون درياي شيرين را بخر! منظور جهان فيزيکي
سرآغاز روي آوري به ادبيات جديد، به تقريب جديد از اوايل مشروطيت در ايران آغاز شده است ، با کتابهايي نظير«سياحت نامه ابراهيم بيک» زينالعابدين مراغهاي و«مسالک المُحسنين» ميرزا عبدالرحيم طالبوف که در واقع داستان به صورت معمول و شناخته شده امروز نبود
خلاصه داستان رومئو و ژوليت - ويليام شکسپير رومئو و ژوليت از دو تا خانوادهي کله گنده! بودن که از قديمالايام با هم دشمني داشتن و عمراً کنار نميومدن با هم. هر وقت هم بين اينا درگيري ميشد، کلي تلفات ميداد. رومئو عاشق يه دختري بود به اسم رزالين و
مقدمه داستان(روسياهان) از يکسري واقعيتها سرچشمه گرفته است که من و امثال من در طول زمان زندگي با آن سر و کار داشته و يا شاهد آن هستيم. در اينجا بايد به پدر و مادران عزيز يادآوري کنم که مواظب عزيز کرده هاي خود باشند. و بدون هدف به جامعه نفرستند که ان
پیشگفتار: دریافت یک سویه ی جمالزاده از ساخت زندگی و میزان تاثیر پذیری اش از گذشته باعث شده تا مجموعه آثار داستانی خلق شده ، به نوع بستر تبدیل گرد. یعنی بر این اساس خواننده توانایی تصمیم گیری درباره ی صحت پدیده ها را ندارد و هر آنچه را وی میگوید باید بپذیرید . جمالزاده به منظور دست یافتن بر آموزه ها و آزاد خود داستان را خدا مضمون کرده است . او با توجه به توانمندی بالا در خلق ...
داستان سياوش : آغاز داستان ز گفتار دهقان کنون داستان بپيوندم از گفته باستان کهن گشته اين داستانها ز من همي نوشود بر سر انجمن اگر زندگاني بود ديرباز 1 بدين وين2 خرم بمانم دراز چه گفت ابذرين مويد3 پيشرو که هرگز نگردد کهن گشته نو تو چندان که
به نام خدا گل مريم وفا کنيم وملامت کشيم و خوش باشيم که در طريقت ما کافريست رنجيدن (حافظ) اين يک داستان نيست ، يک خواب هم نيست ، يک زندگي است آن هم واقعي واقعي . . . در سال1340درخانواده ايي متوسّط و مهربان به دنيا آمدم . پدرم کارمند ساده دريک اداره
مقدمه در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(1) اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست-، کوشش اوست برای شناختن. این اسمها و کلمات، علامات و نشانههایی هستند که به معانی معینی ...
مرجع اصلی داستان لیلی و مجنون، در درجه ی اول کتابهای تاریخ ادبیات است. که از آن میان باید از کتاب «الشعر و الشعراء» از ابن قنیبه و کتاب الاغانی از ابولفرج اصفهانی نام برد. مجموعه ی دیگر از منابع عربی که در کنار الاغانی برای ما اهمیت نسبی دارد مجموعه ای است از آثار کاملاً متمایز و خاصی که به شرح احوال دلباختگان و تاریخ عشاق افسانه ای اختصاص داده شده اند. در میان این آثار می توان ...
مقدمه در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و براي شناختن نياز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1) اسامي آن چه پيرامون انسان اس
خارج از خانه هوا تاريک و سرد بود و باران حتي براي يک دقيقه بند نمي آمد. ولي در اتاق پذيرايي خانه ي شماره ي 12 در خيابان کاستبل محيطي زيبا و گرم بود. آقاي وايت پير و پسرش هربرت شطرنج بازي مي کردند و خانم وايت نشسته يود و آن ها را نگاه مي کرد. پيرزن خ
نقد داستان فردا يادداشتي بر داستان «فردا»ي صادق هدايت از محمد بهارلو در «نوشتههاي پراکنده صادق هدايت»، که حسن قايميان گرد آورده است، داستان کوتاهي هست به نام فردا که تاريخ نگارش 1325 را دارد. اين داستان اول بار در مجله «پيام نو» (خرداد و تير 13
مقدمه داستان(روسياهان) از يکسري واقعيتها سرچشمه گرفته است که من و امثال من در طول زمان زندگي با آن سر و کار داشته و يا شاهد آن هستيم. در اينجا بايد به پدر و مادران عزيز يادآوري کنم که مواظب عزيز کرده هاي خود باشند. و بدون هدف به جامعه نفرستند که ا
در اين داستان مرد سمبل عقل و زن سمبل نفس است: کثرت القائات باعث ميشود که انسان درگير نفس بشود. جهان ذهني، جهان نفي است. تو به دنبال آن جهان معنوي باش.نفس و صورت هاي ذهني و "من" را قرباني کن و در تبع آن ، جان چون درياي شيرين را بخر! منظور جهان
چکيده داستان زندگي و تعاليم حضرت زکريا(ع) و يحيي(ع) يکي از داستانهاي مشترک ميان قرآن کريم و أناجيل اربعه مي باشد که اگرچه بصورت مختصر و کوتاه در هر دو کتاب طرح شده، ولي نکات عبرت آموز و جنبههاي تربيتي و سازنده آن در هر دو کتاب به حدي فراوان است که
تمام انرژي و عصارهي روحتان را در يک داستان ميريزيد. شبها و روزها بر سر يک صفحه وقت ميگذاريد و کار ميکنيد تا دست آخر داستان نوشته ميشود. در مرحلهي بعد داستانتان را به کسي ميدهد تا بخواند، شايد آن شخص، خودش نويسنده باشد و شايد هم يک دوست. خلاص
احساس کرختي يکنواختي داشت.حس ميکرد اگر تمام شب را هم نخوابد ميتواند به نقطه اي از سقف چوبي که گره چوب آنجابود در چند سانتي متري سيم چراغ خيره بماند. چند سال پيش بود روي همان تخت نشسته بود و براي برادر کوچکش داستان ميخو اند؛ ناگهان سراپاي وجودش از اح
هر روایتی که خصلت ساختگی و ابداعی آن به جنبه های تاریخی و واقعیش غلبه کند و نیز به آثار روایتی منثور ادبیات داستانی گویند. شامل قصه، رمان، رمانس داستان کوتاه می شود. قصه: به آثاری که در آن ها تاکید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و تکوین آدم ها و شخصیت هاست قصه می گویند. حوادث قصه را به وجود می آورند و دارای زبانی نقلی و روایتی هستند. و سه خصوصیت عمده قصه ها عبارتند از: خرق ...
پيشگفتار: دريافت يک سويه ي جمالزاده از ساخت زندگي و ميزان تاثير پذيري اش از گذشته باعث شده تا مجموعه آثار داستاني خلق شده ، به نوع بستر تبديل گرد. يعني بر اين اساس خواننده توانايي تصميم گيري درباره ي صحت پديده ها را ندارد و هر آنچه را وي ميگويد
پیرامون اثر گرانسنگ حکیم توس شاهنامه سترگ سخن بسیار گفتهاند و شنیدهایم و جای سخنهای بسیار دیگر نیز هنوز خالیست، نگاه متفاوت آقای قائمپناه به یکی از داستانهای محوری شاهنامه که میتواند سرفصلی برای نگاههای عمیقتری از این منظر باشد ما را مجاب به درج این مقاله میکند. شاید در میان ایرانیانی که سر و سودای مطالعه دارند و علیالخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی کرده و ...
آنچه از قرآن کريم در خصوص اين داستان استفاده مى شود اين است که پيامبر گرامى خود را مخاطب مى سازد که ((با مردم درباره اين داستان مجادله مکن مگر مجادله اى ظاهرى و يا روشن )) و از احدى از ايشان حقيقت مطلب را مپرس . اصحاب کهف و رقيم جوانمردانى بودند که
مقدمه هر موجودي در جهان ابتدائي دارد و انتهايي ، تولدي و موتي ، رشد و کمالي و بهاري . وقتي بهار مي شود ، گويا که زمستان نبوده است ، گويا که آن همه شبهاي تيره و سرد و يلدائي ، جان بوستانها از سموم نفس زمستان نيفسرده است و خون حيات و زندگي در ناي خشک
يادداشتي بر داستان «فردا»ي صادق هدايت از محمد بهارلو در «نوشتههاي پراکنده صادق هدايت»، که حسن قايميان گرد آورده است، داستان کوتاهي هست به نام فردا که تاريخ نگارش 1325 را دارد. اين داستان اول بار در مجله «پيام نو» (خرداد و تير 1325) و بعد در کبوتر
داستان نويسي نوين ( مدرن ) فارسي ، نوزاد آزادي است ؛ با آزادي تولد يافت وبا آزادي گاه گاهي درجامعه ايراني رشد وتعالي پيداکرد . درزمان حکومت هاي خودکامه پيش از انقلاب مشروطيت ، داستان کوتاه وبلند ورمان به معنا وساختار امروزي درايران سابقه نداشت . بات
پدرم از سادات وعلماي معروف تبريز بود. مسجد داير و پر رونقي دربازار تبريز داشت. بخش عمده اي از بازاريان و تجار و اصناف را دور خود جمع کرده بود. مسئل? مريد و مريد بازي ازميرات هاي بدخيم دور و درازگذشته هاي فرهنگي - اجتماعي دراين سرزمين است که هنوز ا
مقدمه پروژه اي که مشاهده مي کنيد ازکتاب داستان راستان است که در جلد2 نوشته شده است. اين کتاب اثر مرتضي است که در مرداد ماه 1339 جلد اول اين کتاب منتشر شد . در زندگي انسانتعقل و خرد ورزي و سپس انتخاب دوست بسيار مهم است زيرا که انتخاب هر اعتقاد و
روند تحول ادبيات معاصر ايران ، بارها ، به علت هاي گوناگون اجتماعي _ فرهنگي ، قطع شده و پس از يک دوره فترت با ديگر با حرکتي تازه آغاز شده است . براي ارايه گزارشي به هم پيوسته از اين تاريخ گسسته صد ساله ، نويسندگان را در سه نسل مي توان دسته بندي کرد :
کلید واژه ها: داستان،طرح، شخصیت،معنا، داستان، امر واقع، و حقیقت داستان قصهای بر ساخته است. این تعریف حوزههای بسیاری را در بر می گیرد؛ از آن جمله است: دروغهایی که در خانه و خانواده سر هم می کنیم تا خود را از کنجکاوی های آزارنده حفظ کنیم، و لطیفههایی که تصادفاً می شنویم و بعد من باب مکالمه مؤدبانه (یا غیر مؤدبانه) بازگو می کنیم، و نیز آثار ادبی خیالپرورد و بزرگی چون بهشت ...
داستان یوسف و زلیخا: قرآن داستانهایى را که در آنها رد پایى از مسائل عشقى و جنسى دیده مى شود، در نهایت متانت و در ((هاله اى از تقدس و اشارات لطیف و بدیع )) طرح و بیان مى کند و از میان این داستانها مى توان به داستان عشقى یوسف و زلیخا اشاره کرد که فرازى از داستان یوسف (ع ) را در سوره اى که به همین نام آمده دربر گرفته است ؛ ((داستانى که از عشق سوزان و آتشین یک زن زیباى هوس آلود با ...
طرح يک پرسش پيرامون ميزگرد تعامل دين و ادبيات داستاني مقدمه ميزگرد را مي توان از دو منظر به داوري نشست: الف) شيوه گفتگو و تعامل بين اعضا و چگونگي پيش رفت بحث ب) محتواي مباحث مطرح شده نگارنده قصد ورود به قضاوت پيرامون بند الف و چند و چون ورود
آن ها قبل از اپرا ، در مزان اجراي اپرا و بعد از اپرا درباره شبح صحبت کردند. ولي خيلي ارام صحبت مي کردند و قبل از حرف رشدن پشت سرشان را نگاه مي کردند . وقتي اپرا ستمام شد ، دخترها به رختکن شان بازگشتند . نا گهان آنها صداي کس را در راهرو شنيدند ، و
امام علي مولاي متقيان در دل و جان مسلمانان ايران چنان جاي دارد که او را با القابي مثل شاه مردان ، شاه ولايت ، تهمتن دين ، شير خدا ، مظهر عجايب و القابي مانند آن مي شناسند . پهلوانان همه از او الهام مي گيرند و در موقع کارزار و حوادث به او متوسل مي شو
مقدمه در قرآن کريم درباره ي مسائل آينده ي دوران و حوادث آخر الزّمان و استيلاي خوبي و خوبان بر جهان و حاکميّت صالحان گاه به اشاره و گاه به تصريح سخن گفته شده است. اينگونه آيات را مفسّران اسلامي طبق مدارک حديثي و تفسيري مربوط به مهدي و ظهور آخر الزما
عاشورا ، عاشورا، عاشورا در شرح احوال مرحوم شيخ مرتضي نواده ي شيخ اعفاري آورده اند که از جمله عادات او خواندن زيارت عاشورا بود که در همه روز دوبار ، صبح وعصر آن را مي خواند و بر آن بسيار مواظبت مي نمود .بعد از وفا تش کسي او را در خواب ديد واز احوالش
فطري بودن پوشش: حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراي جايگاه خاصي است، و يکي از دلايل اساسي آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطري است. داستان حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براي مسيحيان نيز
چه کسي مايل است هفتاد هزار ملک او را نفرين کنند؟ يکي از گناهاني که در قرآن، روايات و اخبار به دست آمده از معصومين (عليه السلام) به کبيره بودنش تصريح شده «دروغ» است. دروغگو دشمن خداست. اين جمله يکي از آن جملاتي است که اغلب ما از کوچکي آن را مي شنويم
بطور خيلي اتفاقي در قسمت ارائه توضيحات (Comments) يکي از مطالب سايت موسيقي ما يعني گفتگوي هارمونيک بحث کار آفريني رخ داد. موضوع هيچ ربطي به مديريت يا علوم انساني نداشت، بلکه داستان راجع به شخصي بود که علاقمند به دانش بوده و ضمن اختراع کردن چند محصول
تقريبا هيچ کس در اين مورد شکي ندارد که اختراع چرخ، سبب اختراع بسياري از وسايل ديگر شد. اين وسيله ساده با نيروي عظيم خود به بشر اين امکان را داد تا به آرزوهاي ديرينه خود مبني بر دستيابي به درجه اي فراتر از جابجايي و تحرک ساده، برسد. با اين حال زمان د
واژه «حجاب» کلمه «حجاب» هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب. بيشتر، استعمالش به معني پرده است. اين کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي دهد که پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششي حجاب نيست، آن پوشش «حجاب» ناميده مي
شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا
خلاصهاي از زندگينامه حضرت مهدي «عج» در نيمه شعبان سال 255 ه در سامراء به دنيا آمد. 1 ايشان هم نام پيامبر (ص) و کينهاش ابوالقاسم است. حجت، قائم، صاحب الزمان، بقيه ا… خلف صالح از القاب آن حضرت و مشهورترين آن مهدي عليهالسلام است. مادرش نرجس، که به ن
ذوالقَرنَين واژهاي است عربي به معني دارنده دو شاخ، دو سده يا صاحب دويست سال. ذوالقرنين يکي از شخصيتهاي قرآن و کتاب مقدس است. بر اساس قرآن، ذوالقرنين، سه لشکر کشي مهم داشت نخست به غرب، سپس به شرق، و سرانجام منطقه اي که در آن يک تنگه کوهستاني وجود د
اگر از آن دسته افرادي هستيد که هر رژيمي را - از خوردن گريپ فروت گرفته تا حذف کربوهيدراتها - لااقل يک مرتبه امتحان کرده ايد، با تعدادي از باورهاي غلط در مورد تغذيه نيز آشنا شده يا آنها را آزموده ايد و يا اگر جزو تازه واردين به عالم رژيم و تغذيه صحيح
کونگ فوقدمتي تقريبا برابر تاريخ نسل بشر دارد ولي رشد ونمو اين هنر از هنر قديمي چيني به مفهوم طريق مشت زني يا کمپو سرچشمه ميگيرد.درباره ريشه کمپو يک داستان قديمي چنين بيان ميکند: يکي از پيروان مکتب بودا«دارو ما تائيشي» از هندوستان براي آموزش اصول د
صورت حساب گردش وجوه نقد: گردش وجوه نقد را براي پذيرفته شدن تهيه نکنيد. سرمايه گذاران معمولاً به درآمد خالص شرکت به منزله سلامت مالي و دورنماي آينده شرکت نگاه مي اندازند نمودار زير درآمد يک شرکت را در طي 7 سال مالي نشان مي دهد. شرکت بخش سودآوري
زندگي نامه مولانا جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجس
جادوگري عملي آييني که از طريق آن تلاش ميشود تا با کمک گرفتن از نيروي مرموز بيروني بر حوادث مرتبط با انسانها يا طبيعت تأثير گذاشته شود. جادو بخش محوري بسياري از اديان است و در شکل دهي به فرهنگ جوامع نانويسا تأثير بسياري داشتهاست. جادوگر کسي اس
مقدمه: ژان پیاژه؛ روانشناس بزرگ معاصر را پایه گذار «معرفت شناسی تکوینی» دانسته اند.از این رو که او کوشید تا سیر پیدایی و تحول معرفت را در انسان از نخستین روزهای کودکی تا سنین نوجوانی که هنگامه قوام تفکر انتزاعی و در واقع فرجام شکل گیری معرفت است، پی گیرد. به همین سبب، پیاژه را پیرو آرای کانت در روانشناسی می دانند ساعت پیاژه همانند کلاه بره اش بسیار مشهور است. این ساعت را از ...
کنون رزم سهراب و رستم شنو دگرها شنیدستی این هم شنو یکی داستان است پرآبِ چشم دلِ نازک از رستم آید به خشم کنون رزم سهراب گویم درست از آن کین که با او پدر چون بجست تو را ام کنون گر بخواهی مرا بیند همی مرغ و ماهی مرا یکی آنکه بر تو چنین گشته ام رد را ز بهر هوا کشته ام و دیگر که از تو مگر کردگار نشاند یکی کودکم در کنار سه دیگر که رخشت به جای آورم سمنگان همه زیر پای آورم چو رستم ...
شعر نو فارسی را، بهویژه طاعنان، رهآورد روشنفکرانی دانستهاند که از ادبیات غرب، بهخصوص ادبیات فرانسه متأثر بودند. این اَنگ بیگانهبینی با واقعیتی قرین شد که به ظاهر مؤید آن بود. در حقیقت، نوپردازان و، در را‡س آنان، نیما عموماً با آثار شاعران فرانسوی، مستقیم یا از راه ترجمه، آشنایی داشتند. بهعلاوه، نخستین نشانههای تجدد در شعرفارسی با نهضت ...
مقدمه: عظمت حماسه ملی ایران، پیش از هر چیز در روح پهلوانی، و تمرکز رویدادهای آن حول یک محور قهرمانی، متبلور است. عنصر نیرومند ذهنی آن، که در آرایش حماسی نبرد میان نیک و بد و ایران و توران تجسم یافته است، اساساً اوج و فرود خود را در نهاد پهلوانی و هیأت مرکزی و نیروی اصلی آن به ظهور میرساند. نسلهای مختلفی از پهلوانان، پی در پی به کوشش برمیخیزند، خویشکاری میورزند، پیروز میشوند، ...
شعر فارسی در قرن هفتم و هشتم شعر فارسی در این دوره با شدتی بیش از پیش از بدبینی و ناخشنودی از اوضاع روزگار و ناپایداری جهان و دعوت خلق به ترک دنیا و زهد و نظایر این افکار مشحونست. علت آن هم آشکار میباشد و آن وضع سخت و دشواریست که با حمله مغول آغاز شده و با جور و ظلم عمال دوره آنان و با خونریزیها و بیثباتی اوضاع در دوره فترت بعد از ایلخانان ادامه یافته و محیط اجتماعی ایران را ...