تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع دال تعمیرشده در سایت یافت گردید:
تحليل يک دال تعمير شده تخت مبتني (لکهگيري شده) به روش اجزاء محدود» مقدمه بسياري از سازههاي بتن مسلح قديمي موجود به پايان زمان سرويس دهي خود رسيدهاند و يا حتي بيشتر از آن عمر کردهاند و تعداد زيادي از سازههاي بتني جديد نيز در معرض شرايط محي
مقدمه بسیاری از سازه های بتن مسلح قدیمی موجود به پایان زمان سرویس دهی خود رسیدهاند و یا حتی بیشتر از آن عمر کردهاند و تعداد زیادی از سازههای بتنی جدید نیز در معرض شرایط محیطی نامناسب قرار دارند که سبب خرابی پیش از موعد آنها در عرض 20 سال میگردد. خرابی سازه های مبتنی به علل یک سری فرآیندها مانند: فرآیند الکتروشیمیایی (خوردگی فولاد آرماتور)، فرآیند فیزیکی (یخ زدن و ذوب شدن)، ...
مقدمه با نگاهي گذرا به روايات بسياري که درباره امام مهدي(عج) و عصر ظهور ايشان وارد شده، به خوبي اين نکته درک ميشود که عدالت و امنيت از برترين و مقدمترين نعمتها و دستاوردهايي است که توسط امام موعود(ع) به بشريت هديه خواهد شد. ذکر اين مسئله در روايا
اشاره: تاريخ گهربار اسلام مرهون خونهاي پاک و ارزشمندي است که نثار اين شجرهي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري که از آغاز ظهور اسلام تا کنون، از جنگ بدر، احد و احزاب تا شهيدان راه فضيلت عصر حاضر گوهر وجودي خويش را با انديشهي ناب محمدي صيقل دادهاند.
پايه ي سوم ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شر
لذا روشن است , هر کسي نيز درصدد ارائه تعريفي از عدالت در تاريخ بشري , عدالت يکي از پرمعناترين و باارزش ترين مفاهيم انساني است . عدالتخواهي مستمر انسان را بايد امري فطري دانست. زيرا تا کنون هيچگاه از فهرست خواسته هاي فردي و اجتماعي انسان خارج نشده اس
اتخاذ چنين تدابيري توسط اداره تاديبي تصميمي اساسي و مهم براي عدالت کيفري و نيز بزهکاران و بزه ديدگان در ولز جنوبي تلقي مي گردد. اين اولين برنامه در خصوص اقدامات پس از محکوميت است که توسط اداره تاديبي در استراليا صورت گرفته بود. چنين برنامه اي اين ام
عدالت از پيچيده ترين موضوعاتي است که انديشه بشري درباره آن به تامل و تفکر پرداخته است. پيچيدگي نظري عدالت از يک سو، و دشواري بسيار آن در تحقق عملي از سوي ديگر، عدالت را هم به مفهومي بسيار بغرنج تبديل کرده است و هم دغدغه اي دائمي و بزرگ براي تمامي بش
عدالت، قاعده اصلي حقوق بشر ز همين رو دکتر کاتوزيان نيز با بيان تاريخچهاي از علت گرايش بشر به حقوق بشر، محوريت سخنانش را مفهوم قرار داد. طرح گروهي ، يکي از سه طرح اصلي گروهي است که با همکاري برنامه عمران سازمان ملل متحد )UNDP( و براي يک دوره پنج
اعتدال از ريشه عدل، به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يک چيز از نظر کمّي و کيفي و تناسب برقرار کردن ميان آن دو است، چنانکه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي که اندازه يکديگرند، «اعتدال بهاري و پاييزي» گفته مي شود . برگردان فارسي اعتدال «ميانه روي»
اسلام، تنها نسخه مکتوب نيست. تنها در وجود لفظي و وجود کتبي خلاصه نشده است. رهبران معصوم ما تجسّم واقعي حقيقت اسلام در زمان خود بوده اند. اميرمؤمنان که خود امکان اداره حکومت در ساليان محدود به دست آورد، زيباترين چهره عدالت اجتماعي را به نمايش گذاشت؛
از ديرزمان عدل علي(ع) زبانزد عام و خاص است تا آنجا که به عنوان يک ضرب المثل، در مکاتبات و محاورات و اشعار و امثال و ... به کار مي رود و همگان، به هر مناسبتي، از آن دم زده و مي زنند، لکن توجه به اين نکته حساس بسي ضروري است که اگر شخصي و يا جامعه اي
اسدالله خان علم امیر قاینات، مرداد ۱۲۹۸ بیرجند - ۱۵ فروردین ۱۳۵۷تهران، یکی از مهمترین چهرههای سیاسی دوران محمدرضاشاه پهلوی. نخست وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۴۲ خورشیدی. پسر محمد ابراهیم خان علم امیر قاینات «شوکت الملک دوم». اسدالله علم امیر اسدالله در دانشکده کشاورزی کرج آموزش دید. در سال ۱۳۱۸ با ملک تاج، دختر قوام الملک شیرازی ، عقد زناشویی بست. پیش از آن پسر قوام الملک ...
از مهم ترين مباحث موجود در فلسفه سياسي اصل عدالت است . طرح مسايلي همچون مبحث عدالت در يک جامعه حاکي از حيات سياسي و عقلاني آن اجتماع است . چراکه هيچ جامعه زنده و پويايي از طرح اين مسايل مستغني نيست . جامعه اي که اين مقولات را مطرح نمي کند ، خبر از ب
ريان بن شبيب از امام رضا (ع) روايت کرده که فرمود: «اى پسر شبيب ، اگر بر حسين (ع) گريه کنى تا آنکه اشک چشمت بر صورتت جارى شود، خداوند گناهان کوچک و بزرگ، و کم يا زياد تو را مى آمرزد» 87 و نيز فرمود: «گريه کنندگان بايد بر کسى همچون حسين (ع) گريه کنند
پس از بررسی فشرده ی تاریخ هستی پذیری و تکامل مفهوم حقوق بشر، اینک در ادامه ی گفتارها، به مباحث امروزین حقوق بشری باز می گردیم. کانونی ترین ارزش فلسفی حقوق بشر، همانا «منزلت انسان» است که بدوا" آن را در گفتاری جداگانه بررسیدیم. در این گفتار، روشن خواهیم ساخت که برای تبیین دقیق تر مفهوم منزلت انسان، باید ارزشهای دیگری را که جزو آن به شمار می آید و بطور همزمان به مثابه ارزشهای حقوق ...
توجه: مطالبي را که دراينجا قيد مي نماييم صرفا نظريه ايست شخصي و مسلماً دراين بين تضاد ديدگاهي وجو دارد پس ازشما خواننده عزيز خواهشمنديم که پش از مطالعه نظر خودرا ارائه نماييد که انشا اله باهم به نتايجي مثبت برسيم. عدالت چه رابطه اي با وحدت و همبستگي
مقدمه به عنوان قسمتی از هر برآورد لرزه ای یا طراحی لرزه ای، مهندس طراح باید تحلیلی از سازه با در نظر گیری خطر لرزه ای در محل ساختمان، برای برآورد کمیتهای پاسخ سازه انجام دهد. این پاسخ ها اگر در حدود پاسخ مجاز سازه قرار گیرد، قبول می گردند. در حالت کلی، تحلیل سازه شامل اثر دادن توزیع جانبی نیروهای زلزله به علاوه نیروهای ثقلی بر یک مدل ریاضی از سازه می باشد. روشهای تحلیل سازه با ...
عدالت در یونان باستان در جهان جدید عدالت تنها بخشی از اخلاق فردی را در برمیگیرد و ما اگر کسی دروغ بگوید یا به بچهها بیاعتنایی کند به او لقب ناعادل نمیدهیم اما در نظام افلاطونی و کلاً نظام فکری یونان باستان عدالت تنها یک فضیلت محسوب نمیشود بلکه جمیع فضایل را در بر میگیرد. ● پیشگفتار « الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم » تاریخ نشان داده است که هیچ جامعهای بدون وجود ...
مقدمه» ابتدا با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم اسدی دبیر پرورشی و مدیرها خانم ادیبپور و همچنین آموزش و پرورش ناحیه. در ابتدا میگویم که زنگ پرورشی رسیده بود و خانم اسدی که وارد کلاس ما شد بعد از سلام کردن موضوعی را که آموزش و پرورش برای تحقیق آن را به مدرسه عرض کرده بود و بر عهدهی دانشآموزان همهی مدرسه بود صحبت کرد و ابتدا عنوان ...
مفهوم عدالت در حقوق الف) مفهوم عدالت تعريف عدالت «عدالت» مفهومي است که بشر از آغاز تمدن خود ميشناخته و براي استقرار آن کوشيده است.([?]) مشاهده طبيعت و تاريخ رويدادها، و انديشه در خلقت، از ديرباز انسان را متوجه ساخت که آفرينش جهان بيهوده نبوده و هدف
مقدمه در اوایل دو دهه اخیر همه رویکردهای نظامهای جدید عدالت کیفری نسبت به بزه دیدگان جرم اصلاح شدهاند. در اغلب حوزههای قضایی، تغییرات شامل معرفی حقوق شکلی جدیدی برای بزه دیدگان بود. بررسی تشابهات حقوق بزهدیدگان که در نظامهای عدالت کیفری معرفی شدهاند امری قابل توجه است چون در غیر اینصورت حقوق افراد تقریباً با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. نظامهای معارض آنگلوساکسون آمریکایی از ...
دیده بر هم گذارم تو را می دیدم که از درد و رنج به خود می پیچی؛ تا سحر خواب به چشمم راه نیافت، معلوم است که عاشق بی خواب جز محبوب به چیزی نمی اندیشد، تمام مدت در رختخواب به فکر تو دردانه عزیز و بی همتا بودم اگر می توانستم در کنار تو محبوب باشم، بدبختی و حوادث شوم را فراموش می کردم و نوش داروی عشق به کامت می ریختم. در بلایا باید عاشق و معشوق شریک درد هم باشند، می دانم از دست مرض ...
مقوله عدالت در دولت اصطلاح عدالت به عنوان يکي از مفاهيم عدم مورد اشتهال در مباحث و عرصه هاي مختلف در فرهنگها و عرصه هاي معرفت فکري جوامع بشري از جهان ابتدا شامل گيري جوامع انساني تا کنون بوده است اين مفهوم به عنوان مفهومي که به طور مستقيم با عقل و ا
عدالت ترميمي و حقوق بزه ديده اصلاح تدريجي نظام عدالت کيفري يا تغيير الگو؟ (2004) Victims’ Rights and Restorative Justice: Piecemeal Reform of the criminal Justice system or a change of Paradigm? (2004) مارک گروهوجسن ترجمه: امير سما
قلمرو بي گمان اصل مترقي عدل از حياتي ترين اصول و قواعد اسلامي، بلکه بشري ايت زيرا روايات فراوان، عقل مستقل بر ضرورت و اهميت آن تأکيد دارد و از سوي ديگر بر تمامي معارف اصول اعتقادي و احکام تشريعي و مقولات اخلاقي سايه افکنده است. از اين رو استاد
خواجه عبدالله انصاري شرح حال کوتاه خواجه عبدالله انصاري پير هرات خواجه و پدرشخواجه عبدالله انصاري که مقامي شايسته در عرفان دارد و نام پرآوازه اش در اقطاع زمين و زمان پيچيده، عارفي وارسته و سالکي است آراسته و صاحب کرامات فراوان. در علم و دانش و قدر
امام علي درخصوص عدالت بياني دارد که مي توان مفهوم کامل و تعريف جامع اين کلمه را از آن دريافت: وَ سُئل عليه السلام، أيما اَفضلُ: العدلُ او الجود؟ فقال(ع): العدل يضع الامور مواضعها و الجود يخرجها عن جهتها، و العدل سائس عام و الجود عارض خاص، فالعدل اش
شاعر سده هفتم و هشتم ايران است. او در مراغه زاده شد و مدتي در اصفهان مقيم بود. معاصر ايلخان مغول سلطان ابوسعيد بود. آرامگاه او در مراغه است. هم اکنون يک موزه دائمي در مقبره اوحدي در مراغه داير ميباشد در 670 هجري در مراغه متولد شد او از جواني انسان
کليات تا اواخر قرن نوزدهم علماء حقوق را عقيده بر آن بود که قوانين يونان ورم : قوانين زالوکس, (1) دراکن (2), سلن(3), الواح دوازده گانه(4) و قوانين ژوستينين(5), قديمي ترين مجموعه هاي قوانين مدوني هستند که بدست بشر رسيده و تحول و تکامل مقرات حقوقي بويژ
چکيده: قرآن کتابي است آسماني، که دستورات زندگي، چگونه زيستن براي سعادت دنيا و آخرت در آن نهفته است و عدالت که يکي از مفاهيم با ارزش اين کتاب ميباشد از آغاز خلقت تا ابد جايگاه ارزشي خود را نزد بشر حفظ کرده است ودقيقاً به خاطر ذات عدالتخواهانه آدمي ک
پس از بررسي فشرده ي تاريخ هستي پذيري و تکامل مفهوم حقوق بشر، اينک در ادامه ي گفتارها، به مباحث امروزين حقوق بشري باز مي گرديم. کانوني ترين ارزش فلسفي حقوق بشر، همانا «منزلت انسان» است که بدوا آن را در گفتاري جداگانه بررسيديم. در اين گفتار، روشن خواه
اصطلاح عدالت به عنوان يکي از مفاهيم عدم مورد اشتهال در مباحث و عرصه هاي مختلف در فرهنگها و عرصه هاي معرفت فکري جوامع بشري از جهان ابتدا شامل گيري جوامع انساني تا کنون بوده است اين مفهوم به عنوان مفهومي که به طور مستقيم با عقل و ادراکات عاليه انساني
مقدمه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز به توانایی فنی بیشتر در تمام زمینها و همچنین حس برتری جویی بلند پروازی بشر نیاز به راهها و عملکردهای بهتر و مفید و مفیدتر احساس می شود. در صنعت ساختمان سازی نیز با پیشرفت روز افزون علوم و همچنین نیاز به استفاده حداکثر عملکرد در محیط ها ، ایجاد راه حلهایی را جهت تقویت بیشتر شالوده ها و همچنین اسکلت های اصلی ساختمان را می طلبد که از طرفی ...
در اوايل دو دهه اخير همه رويکردهاي نظامهاي جديد عدالت کيفري نسبت به بزه ديدگان جرم اصلاح شدهاند. در اغلب حوزههاي قضايي، تغييرات شامل معرفي حقوق شکلي جديدي براي بزه ديدگان بود. بررسي تشابهات حقوق بزهديدگان که در نظامهاي عدالت کيفري معرفي شدهاند
عدالت يعني رعايت کردن حقوق ديگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آنها. عليعليهالسلام مي فرمايد: العدل يضع الامور في مواضعها يعني عدل جريانها را در مجراي طبيعي خود قرار مي دهد. عدالت اين است که استحقاقهاي طبيعي و واقعي را در نظر گرفته و به هرکس مطابق
سالوادور فليب دالي نقاش بزرگ و مشهور اسپانيايي در 11 ماه مه سال 1904 ميلادي در روستاي نزديکي شه ر مادريد به نام ميگرز چشم به جهان گشود. در سال 1903 برادر بزرگتر او در سن هفت سالگي دقيقاً نه ماه و ده روز قبل از تولد دالي درگذشت و مرگ او تأثير بدي رو
در اين تحقيق به شرح زندگاني ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي شاعر گمنام و پارسي گوي هند مي پردازيم که شامل عرفان و ويژگي هاي سبکي او و نوع سبک او سفرها و آثار او و تحليل شعر و گزيده اي از اشعار وي مي باشد و علل گمنامي و پيچيدگي شعرش مي باشد. اميد است اين
حق و عدالت حق، عبارت از سلطه و اختیاری است که فرد در برابر دیگر یا اشیا دارد. به بیان دیگر، حق، امری اعتباری است که به سبب آن، فرد شایستگی بهرهبرداری از چیزی را مییابد و دیگران به رعایت آن موظف هستند؛ مثل حق پدر و مادر در برابر فرزندان یا حق زوجین در برابر یکدیگر. استاد مطهری حق را سزاواری فرد به یک شیء میداند و آن را نیز بر دو نوع تکوینی و ...
اديب نيشابوري عبدالجواد اديب نيشابوري ، اديب ، مدرس و شاعر نامدار دوره مشروطيت در سال 1281 ه. ق در روستاي بيژن گرد از توابع نيشابور زاده شد ، پدرعبدالجواد کشاورزي تنگدست بود . عبدالجواد در 4سالگي به بيماري آبله مبتلا شد ، بينايي يک چشم خود را از د
قلمرو بی گمان اصل مترقی عدل از حیاتی ترین اصول و قواعد اسلامی، بلکه بشری ایت زیرا روایات فراوان، عقل مستقل بر ضرورت و اهمیت آن تأکید دارد و از سوی دیگر بر تمامی معارف اصول اعتقادی و احکام تشریعی و مقولات اخلاقی سایه افکنده است. از این رو استاد شهید بر اثر مقوله عدالت، همانند خون است که در تمامی اجزا و پیکره اسلام جریان دارد. ایشان در این باره می گوید: اگر قوانین اسلامی را از این ...
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ...
فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه ...
چکیده: از زمان فروپاشی دیوار برلین، زنان و دختران از اروپای شرقی و مرکزی جهت فاحشگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قاچاق میشدند. این مقاله پاسخ جامعه بینالمللی نسبت به مسئله قاچاق جنسی را بررسی میکند. این مسئله دغدغه خاطری را برای اتحادیه اروپا نیز ایجاد کرده است. تمرکز بر روی مداخله عدالت کیفری در خصوص حمایت و مساعدت به بزه دیدگان در پرتو موارد ذیل میباشد: تنشها و تعارضات ...
عبدالکريم سروش بزرگ خاندان روشنفکري ديني بارها با شرکت در مجامع دانشجوئي خواستار آنها شد تا حديث روشنفکري ديني از سکولاريسم را به دانشجويان سياسي ابلاغ کند. کجا بودند آن روشنفکران عرفي که روشنفکران ديني را سراپا مخالف سکولاريسم ميخواندند تا سخنان ا
عدالت اجتماعي از مفاهيم مقدس و والايي است که قرآن کريم آن را به عنوان يکي از هدفهاي بعثت انبياء بيان فرموده است. در آيه فوق، قرآن با صراحت به برقراري عدل در ميان انسانها اشاره ميکند. در اين آيه ميفرمايد: «ما فرستادگان خودمان را با دلايل روشن فرستا
ولادت و نسب : استاد عبدالباسط محمد عبد الصمد در سال 1927 در روستاى المزاعزه يکى از توابع شهر اَرمنت در استان قنا در جنوب مصر متولد شد، او در مکانى پاک که به امر قرآن کريم از حيث حفظ و تجويد اهتمام مىشد متولد شد،جدّ او استاد عبدالصمد از مردان با تقوا
به نام خداي علي و عدالت و آزادي و با سلام و سپاس به پيشگاه شما که به اين مجلس قدم رنجه فرموديد. . عدالت و آزادي. از دو و بلکه سه نياز، آرمان، هدف و وسيله. اگر مارکس تضاد طبقاتي را موتور حرکت تاريخ ميدانست و اين اصل را بر سراسر تاريخ حاکم ميد
نداي ملکوتي « بقيه الله خير لکم ان کنتم مومنين » در گوش ما طنين انداز است و چه چيزي برتر از آن که اين پيام آسماني را به يکديگر منتقل کنيم و چه سعادتمند خواهيم بود که به عمق آيه پي ببريم که به روشني با ما سخن مي گويد : « بقيه الله , براي شما مردم , ا
دستغیب سیّد على اصغر نام: سیّد على اصغر شهرت: دستغیب نام پدر: سیّد على اکبر زادگاه: شیراز سال تولد: 1324شمسى مسئولیّت: نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى در دوره اوّل و سوم از استان فارس. ولادت و نسب این جانب سیّد على اصغر دستغیب در سال 1324شمسى دیده به جهان گشودم. پدرم مرحوم آقا سیّد على اکبر آقا نجفى معروف به مدیر، فرزند مرحوم آیه اللّه آقا سیّد على، فرزند مرحوم آیه اللّه سیّد میرزا ...
زندگينامه فريدالدين ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري،يکي از شعرا و عارفان نام آور ايران دراواخر قرن ششم و اويل قرن هفتم هجري قمري است. بنا بر آنچه که تاريخ نويسان گفته اند بعضي از آنها سال ولادت او را 513 و بعضي سال ولادتش را
مقدمه تاريخ يا علم گذشته نگري و استفاده از تجربيات و مطالعات و دستورات بزرگان چشمه ايست جوشنده که هيچگاه خشکي و سستي و فتوري در آن راه نيابد و بشر از اين راه موفق به کسب معلومات و به دست آوردن علوم مختلف گرديده زيرا تنها علمي که درباره گذشتگان
حمزه عموي پيامبر(ع) و فرزند عبدالمطّلب؛ مردي جنگجو، نيرومند و پر صلابت بود. بيشتر روزها را به شکار مي پرداخت و غالباً پس از بازگشت ابتدا کعبه را طواف کرده و سپس به خانه اش مي رفت. يک روز پس از بازگشت از شکار، به او مي گويند که ابوجهل، پيامبر را بسيا
مجد همگر مجدالدين همگر از شاعران قصيده سرا و غزلگوي قرن هفتم هجري و از معاصران سعديست . نسبش بساسانيان مي رسيد و شاعر باين نسب شريف خود بارها اشاره و بآن فخر کرده است .ب اشيد نگاهش بيشتر شيراز بود ودر آنجا در خدمت اتابکان سلغري بسر مي برد و ازج
چکیده: دسترسی عادلانه به زمین و استفاده بهینه از آن از مولفه های اساسی در توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است . امروزه مفهوم زمین وفضای شهری هم به لحاظ طبیعی وکالبدی و هم به لحاظ اقتصادی اجتماعی تغییر کیفی پیدا کرده ودر نتیجه ابعاد واهداف کاربری اراضی شهری نیز بسیار غنی و وسیعتر شده است . بدیهی است که اسفاده از زمین وفضا به عنوان یک منبع عمومی ، حیاتی و ثروت همگانی باید تحت برنامه ...
جان رالز به عقیده بسیارى از صاحبنظران بزرگترین فیلسوف اخلاقى - سیاسى قرن بیستم بوده است. شاید برخى از افراد از شنیدن صفت «بزرگترین» کمى دچار تعجب شوند چرا که در قرن بیستم متفکران بزرگ دیگرى هم بوده اند ولى اغلب آنها اگرچه افکار سیاسى مهمى داشته اند و در سیاست عملى منشأ آثارى بوده اند، مانند سارتر، اما کارشان بیشتر جنبه روشنفکرى داشته است. نظیر این تفاوت در اخلاق هم - که با سیاست ...
چکیده: نقش بزهدیدگان در فرایند عدالت کیفری همواره طی تحولات صورت گرفته در نظام کیفری پررنگتر گردیده است، به طوریکه رویکرد حقوق کیفری مجرم مدار به تدریج به سمت حقوق کیفری بزه دیده مدار متمایل گردیده است. این امر شاید به دلیل سهم انکارناپذیر بزهدیده و لزوم توجه به آن جهت تحقق هر چه بیشتر عدالت کیفری و همچنین ضرورت تلاش برای فراهم نمودن تشفی خاطر و ارضای نیازهای بزه دیدهگان از ...
عدالت و جايگاه آن در قرآن از مهم ترين مباحث موجود در فلسفه سياسي اصل عدالت است . طرح مسايلي همچون مبحث عدالت در يک جامعه حاکي از حيات سياسي و عقلاني آن اجتماع است . چراکه هيچ جامعه زنده و پويايي از طرح اين مسايل مستغني نيست . جامعه اي که اين مقولات
اوحدالدين بن حسين مراغه اي شاعر سده هفتم و هشتم ايران است. او در مراغه زاده شد و مدتي در اصفهان مقيم بود. معاصر ايلخان مغول سلطان ابوسعيد بود. آرامگاه او در مراغه است. هم اکنون يک موزه دائمي در مقبره اوحدي در مراغه داير ميباشد در 670 هجري در مرا
موتورهای جریان متناوبAC سنکرون موتورهای جریان متناوبAC 1- موتورهای سنکرون 2- موتورهای آسنکرون موتورهای آسنکرون به علت نداشتن کلکتور و سادگی ساختمان آن بیشتر از موتور سنکرون متداول است. مزایای موتور سنکرون: 1- این موتور دارای ضریب قدرت مناسب و قابل تنظیم است. 2- بازده عالی دارد. 3- در مقابل نوسان ولتاژ حساسیت ندارد. 4- امکان بکار بردن آن به طور مستقیم با ولتاژ زیاد وجود دارد. 5- ...
اوحدالدین بن حسین مراغه ای شاعر سده هفتم و هشتم ایران است. او در مراغه زاده شد و مدتی در اصفهان مقیم بود. معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید بود. آرامگاه او در مراغه است. هم اکنون یک موزه دائمی در مقبره اوحدی در مراغه دایر میباشد در 670 هجری در مراغه متولد شد او از جوانی انسانی عارف و وارسته کامل بود و در علوم دینی و عرفانی بدرجه کمال رسید او تحت صافی تخلص می کرد اوحدی مانند اغلب ...
مقایسه دو کتاب تاریخ جهانگشای جوینی و ظفرنامه حمدالله مستوفی ( قسمالسلطانی) از آغاز دوران چنگیز تا دوران هولاکو (صفحات 924 تا 171 :از چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه بریتانیا) تاریخ جهانگشای جوینی، کتابی ست با ارزش مربوط به تاریخ دوران مغول (انجام تألیف در سال 658 هجری )1 و محتوی وقایع تاریخی منطبق با ظفرنامه حمداللهمستوفی (مؤلف به سال 735 هجری)2 میباشد. کار مقایسه این دو ...
بزرگترين استادي که در نظم و نثر فارسي در قرن نهم تاريخ اسلام در سرزمين ايران به ظهور رسيده است، علي التحقيق نورالدين عبدالرحمان جامي است که صيت فضيلت و دانش او نه تنها در خراسان که وطن اوست بلکه در تمام اقطار ممالک فارسي زبان از هندوستان و افغانستان
عدالت اجتماعى در حکومت علوى بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنين نباشد که هر چه «هست» وامدار عدل «هستى بخش» است و فراخناى آسمان و محدوده زمين بر پايه عدل قرار گرفته است. «در قرآن از توحيد گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا
اسلام که آمد دين آگاهي بود آزادي بود و قدرت مدعي حکومت بود وبرنامهاش بوجود آمدن امت اسلامي و در نهايت حکومت جهاني واجد اساسش بر عدم سلطه بود تا مسلمانانش نه سطله پذير باشند نه سلطه گر خدايش به آن گروه مسلمانان مؤمن و صالح وعده خليفه الهي بر زمين دا
مقدمه تشنگي دل و جان ما را معارف و سخنان اهل بيت (ع) سيراب مي کند. گنجينه پايان ناپذير کلمات ائمه، سرمايه هاي عظيم و ماندگاري است که پس از قرنها که از آن دوران اولياي الهي مي گذرد، هنوز توفيق بهره بردن از آن را داريم. در اين ميان، سخنان امير(ع) بي
اقتضاى عدالت بر خلاف ظلم خوددارى از ستم در حق ديگران است. اما بسيارى از معترضانْ شرور موجود در عالم را ستمى در حق انسان مى دانند. همين امر باعث شده که در بحثِ از عدل الهى, مسئله شرور, مهم ترين و بحث انگيزترين مسئله شود. ظاهراً در وجودِ شرور فراوان و
جنسيت: مرد تولد و وفات: (??? -???/???) قمري محل تولد: افشنه? بخارا شهرت علمي و فرهنگي: پزشک ، فيلسوف ، منطقي و دانشمند مشهور به ابنسينا يا ابوعليسينا. در مغرب زمين آويسن يا آويسنا و ملقب به حجه?الحق ، شيخالرئيس ، شرفالملک ، امامالحکما. ابنسي
ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شرائح الحکم و
عدالت و فضيلت آن و مخفي نماند که ضد ظلم به اين معني، عدالت به معني اخص است؛ و آن عبارت است از باز داشتن خود از ستم به مردمان، و دفع ظلم ديگران به قدر امکان از ايشان . و نگاه داشتن هر کسي را برحق خود. و همچنان که اشاره به آن شده، غالباً مراد از عدا
چکيده: از جمله مسائلي که در نهج البلاغه در باب موضوع عدالت از ديدگاه امام علي فراوان دربار? آنها بحث شده است، مسائل مربوط به حکومت و عدالت است. هر کسي که يک دوره نهج الباغه را مطالعه کند، مي بيند علي عليه السلام درباره حکومت و عدالت حساسيت خاصي
عبدالعظيم عليه السّلام فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي عليه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت مي رسد .پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قيس .ولادت با سعادت حضرت عبدالعظيم عليه السّلام در سال 173 هجري قمر
عدالت برداشتي از مفهوم عدالت در مثبت راست گرايان ليبرال مهمترين مسئله در مبحث عدالت قابل دفاع ساختن روابط نا برابر در جامعه است نا برابري در ثروت و قدرت و شأن اجتماعي به زغم شباهت در استعدادهاي افراد واقعيت انکار ناپذير همه جوامع بوده است گذشته از
نهج البلاغه و مساله حکومت از جمله مسائلي که در نهج البلاغه فراوان دربار? آنها بحث شده است، مسائل مربوط به حکومت و عدالت است. هر کسي که يک دوره نهج الباغه را مطالعه کند، مي بيند علي عليه السلام ردباره حکومت و عدالت حساسيت خاصي دارد، اهميت و ارزش
عالم و عارف مشهور کشور شيخ الاسلام خواجه عبدالله انصاري رح در سال 396 هجري قمري در کهندژ شهر تاريخي هرات تولد گرديد. پدرش ابو منصور محمد که درزمان خود يکي از عالمان و پزهيزگاران و حافظ قرآن وقت بود از راه کار دکانداري امرار معاش مي نمود. خواجه عبدال