تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع دین زرتشت در سایت یافت گردید:
مقدمه : زَرتُشت، زردشت، زردهُشت يا زراتُشت(در اوستا زَرَثوشْتَرَ به تعبيري به معني «دارنده روشنايي زرينرنگ» و به تعبيري ديگر «دارنده شتر زردفام» و سرانجان به معناي «ستاره زرين») نام پيامبر ايراني و بنيادگذار دين زرتشتيگري يا مزداپرستي و سراينده گا
دين مجوس : دين مجوس ، همان آئين زردشتي است که در ايران قبل از اسلام دين رسمي مردم بوده است و البته در هندوستان نيز بطور چشمگيري در بين مردم شيوع داشته است ، و فعلاَ هم در هر دو کشور ايران و هندوستان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيروان فراواني دارد.
اهمیت بررسی نجاتب خشی در ادیان، به دلیل افزایش گرایش بشر معاصر به پدیده دین است. یکی از علل اصلی این گرایش، ارائه تصویری امید بخش و نورانی از آینده بشر، توسط ادیان آسمانی است. محور اصلی بحث در مقاله حاضر، ظهور منجی آخر الزمان است که در متون کهن زرتشتی از آن به سوشیانس، یعنی سود دهنده و خیر خواه، تعبیر میشود. این برگزیده الهی، زمانی که جهان آکنده از تباهی ها شود، در بخش مرکزی ...
در زمانی از تاریخ که ایران در گیرودار زایش یک نوزاد تمدنی بود که قرار بود درآینده تمدن شکوهمند ایران هخامنشی شود «زَرَتاوشترَه پسر پوروش اسپَه» از خاندانِ «اسپیتامَه» در خوارزم (شمال ازبکستانِ کنونی) ظهور کرد. زَرتاوشترَه بمعنای شتر زرین است. شتر در خوارزم و بیابانهای آسیای میانه یک حیوان بسیار مفید به شمار میرفت زیرا سواری بود، بارکش بود، شیر برای تغذیه میداد، از گوشتش تغذیه ...
مقدمه همان طور که می دانیم خداوند متعال می فرماید که در ادیان وملتهای پیشین بنگرید که در زندگی آنها پندی است آموزنده برای شما . از استاد بسیار گرامی جناب آقای جعفری نهایت سپاس گزاری را دارم که در تهیه این تحقیق راهنما ومشوق من بوده است آیین زرتشتی دین رسمی کشور ساسانیان از ابتدا باروحانیون زرتشتی متحهد شدند و این رابطه محبت آمیز در میان دین ودولت تا آخر عهد آنان استحکام داشت ...
همان طور که مي دانيم خداوند متعال مي فرمايد که در اديان وملتهاي پيشين بنگريد که در زندگي آنها پندي است آموزنده براي شما . از استاد بسيار گرامي جناب آقاي جعفري نهايت سپاس گزاري را دارم که در تهيه اين تحقيق راهنما ومشوق من بوده است آيين زرتشتي دين رس
هنگامي که آريائيان به ايران آمدند، پس از چند سالي زندگي روستايي و شهرنشيني شکل گرفت. در آن زمان انسان اصلاحگري جهت پايان دادن به خرافات و آئينهاي منحرف قيام کرد. اين پيامبر مصلح خود را فرستاده خداي خوبي و روشنايي معرفي کرد. او خود را زرتشت و خداي
در فصول مختلف اين تحقيق ، نظريات زرتشت در باره مسائل متعدد، به آن گونه که از گاتاها بر مي آيد، تجزيه و تحليل شد. از اين بررسي ميتوان نتيجه گرفت که هدف اصلي زرتشت تربيت انسان و رشد فضائل عالي و معنوي در اوست. از نظر زرتشت فقط در جامعه انسانهاي راست د
دين زرتشت در فصول مختلف اين تحقيق ، نظريات زرتشت در باره مسائل متعدد، به آن گونه که از گاتاها بر مي آيد، تجزيه و تحليل شد. از اين بررسي ميتوان نتيجه گرفت که هدف اصلي زرتشت تربيت انسان و رشد فضائل عالي و معنوي در اوست. از نظر زرتشت فقط در جامعه انسان
آیین سدره پوشی برابر با یک روش کهن و پذیرفته شده باستانی، همه جوانان دختر و پسر باید آیین سدره پوشی را انجام دهند تا زرتشتی شناخته شوند. درباره سنی که آیین باید انجام شود، دیدگاه های چندی وجود دارد. برخی انجام آن را هنگامی که جوان به سن بلوغ رسیده و توانایی شناخت خوب از بد را دارد، سفارش می کنند و برخی دیگر انجام آن را پیش از رسیدن به سن بلوغ لازم می دانند. امروز در ایران کودکان ...
زَرتُشت، زردشت، زردهُشت يا زراتُشت نام پيامبر ايراني و بنيادگذار دين زرتشتي يا مَزدَيسنا و سراينده گاثاها کهنترين بخش اوستا است. زرتشت توجه مورخين معاصر را حداقل به دو دليل جلب کرده است: يکي مبدل شدن زرتشت به شخصيت اي افسانه اي است چنانچه در طي سال
زرتشت و دين ايران در زماني از تاريخ که ايران در گيرودار زايش يک نوزاد تمدني بود که قرار بود درآينده تمدن شکوهمند ايران هخامنشي شود «زَرَتاوشترَه پسر پوروش اسپَه» از خاندانِ «اسپيتامَه» در خوارزم (شمال ازبکستانِ کنوني) ظهور کرد. زَرتاوشترَه بمعناي
اهميتبررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش
طلاق در اصل رها کردن از روي پيمان و قراردارد است ورها کردن از قيد زوجيت نيز طلاق ناميده شده است. و در اصطلاح شريعت، همان مفهوم عرفي رايج ميان عقلاء را مي رساند که شارع مقدس با شرايط خاصّي امضا کرده وبه معناي گشودن پيوند زناشويي با واژه مخصوص يا اشار
مذهب زرتشت نيز مانند همه مذاهب ديگر، از دو بخش کتاب و سنت تشکيل شده است، کتاب آسماني زرتشتيان «گاتاها» نام دارد که پيام هاي آسماني بوده، کتاب ديني مزدا پرستان را تشکيل مي دهد و کتاب هايي که از زمان اشوزرتشت تا کنون توسط موبدان بزرگ از روي ضرورت اجتم
با نگاهي به گذشته و اديان مختلف ومذاهب گوناگون به گوشه کوچکي از محبت ومهرورزي به گونه هاي مختلف مي توان اشاره کرد: اديان ايران قديم پرستش قواي طبيعي آنچه از متون تاريخي و نظرات محققان استفاده مي شود اين است که آريايي ها قواي طبيعي و اجرام سماوي
مقدمه کتابي که امروزه به عنوان کتاب ديني زرتشتيان با نام «اوستا» در دنيا مشهور است، مجموعهايست از سرودهاي آسماني اشو زرتشت، نمازها، سرودهاي حماسي، مراسم و آداب ديني، اما تنها آن قسمت از اوستا که به «گاثاها» مشهور است، پيام آسماني و از سرودهاي اشو ز
به گفته یونگ در آنچه نمادش می خوانیم تنها یک اصطلاح است نماد شامل چیزی گنگ، نا شناخته، پنهان از ماست. شاید اساساً نماد آنگاه آغاز می شود که آدمی برای درک فراسو با مشکل بیان مصادف می شود. نماز به چیزی در حد خود اشاره نمی کند. هر کلمه مصداق یک چیز است وقتی نمی گنجد دست به دامان نماد خواهد شد. نماد همیشه یک کهن الگواست. اشاره به چیزی قدیمی می کند و می توان با تحلیل آن زبان گفت و گو ...
دین تعریف دین، کار بسیار دشواری است و تعریف مشخصی از دین وجود ندارد که همه دینداران و بیدینان بتوانند بر روی آن توافق نظر داشته باشند ولی نزدیک ترین تعریف به دین میتواند این باشد: دین، باور به موضوعات ایزدی، فراطبیعی است که به نیایش و پرستش میانجامد و بر ایمان مبتنی است. به خود آن پرستش یا نمودهای نهادینه یا فرهنگی آن پرستش یا آمیزهای از این دو نیز دین میگویند. به زبانی ...
«مقدمه» زندگی آتشگهی دیرینه پابرجاست گر بیفروزیش رقص شعله اش از هر کران پیداست ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست « نماز به تو آتش ، ای بزرگترین آفرید : آهورا مزدا و سزاوار ستایش »[1] گرد زمان و تاراج و چپاول ، افکار و دیدگان و دلهایمان را پوشانده و مات و مبهوت چشم به زبانه های فروزان و گرمابخشی دوخته ایم که در آیینه چشمانمان انعکاس یافته. بی اختیار دستها دراز می کنیم و بالای سرش ...
نام راستين اشو زرتشت بنيانگذار يکتاپرستي ايرانيان شادروان دستور دالا پيرامون زرتشت مي گويد : ما همه چيز درباره محمد و موسي و عيسي و حتي بودا مي دانيم ولي هيچ آگاهي علمي و دقيقي پيرامون زرتشت بزرگ آريايي و نخستين پيام آور جهان نمي دانيم . از سروده ها
زَرتُشت، زردشت، زردهُشت يا زراتُشت (? فروردين ???? ق.م. - ? دي ???? ق.م. در بلخ) نام پيامبر ايراني بنيادگذار دين زرتشتي يا مَزدَيَسنا; و سراينده گاثاها کهنترين بخش اوستا است. زرتشت توجه مورخين معاصر را حداقل به دو دليل جلب کرده است: يکي مبدل شدن ز
مساجد اسلامی درسرزمین ایران،مثل همۀ ممالک اسلامی،جلوه ای اززیباییهای بصری ونمونۀ بارزی ازتلفیق وارتباط فرم های نمادین با باور-های عمیق اعتقادی است. اشکال الگویی وارتباطات سمبولیک درتمامی جوانب ونماهایشان به وضوح دیده می شود.« اساساً هنرهای دینی،به خصوص مساجد اسلامی دریک امر مشترکند وآن جنبۀ سمبولیک آنهاست،زیرا درهمۀ این هنرها،جهان سایه ای ازحقیقت ومرتبتی متعالی-ازآن است. ازاینجا ...
هنگامی که چند قرن بر ورود آریاییان به ایران گذشت این قوم اندک اندک به شهر نشینی روی آوردند و این مساءله در جهان بینی ایشان تاءثیر گذاشت . در آن روزگار انسان اصلاح گری بر خاست و آریاییان را که خواستار ترک خرافات قدیم بودند، به آیین تازه ای دعوت کرد و آیین مغان را برانداخت . این پیامبر مصلح که خود را فرستاده خدای خوبی و روشنایی معرفی می کرد، زردشت نام داشت . وی مدعی بود آیین خود ...
زرتشت زَرتُشت، زردشت،زردهُشت یا زراتُشت(در اوستا زَرَثوشْتَرَ به تعبیری به معنی «دارنده روشنایی زرینرنگ» و به تعبیری دیگر «دارنده شتر زردفام» و سرانجان به معنای «ستاره زرین») نام پیامبر ایرانی و بنیادگذار دین زرتشتیگری یا مزداپرستی و سراینده گاهان (کهنترین بخش اوستا) است. بعضی پژوهشگران بر این باورند که زرتشت در روز ششم فروردین زاده شده ولی درباره تاریخ زایش او دیدگاههای ...
دين دين ايران باستان بيشتر به سبب قلت اسناد و شواهد امري است راز گونه و مشکل. چون به اشارات و کنايات متون اخير توجه کنيم شايد به سطحي از اعتقادات بدوي ديني پي ببريم. خدايان طبيعي پرستش مي شد. شايد اين خدايان در محيطي از انديشه وتفکرات مناسب و وظايف
مقدمه کيش زردشت و آيين وديک هردو داراي يک ريشه و منشأ واحد هستند. هنگامي که صحرانوردان قبايل هند و اروپايي در هزاره دوم قبل از ميلاد در مکاني از سواحل شرقي درياي خزر از يکديگر جدا شدند يک قسمت آنها به سوي هند رو آوردند و عدهاي ديگر به آذربايجان و
در اديان هند مانند دين مصريان قديم آثار بسياري از افکار اديان ابتدائي نمايان است هيچ بخشي از دين افکار متافيزيک و عرفان و روحانيت را به اندازه هندوستان نگهداري و تکميل نکردهاست. در اديان هند خدايان متعدد وجود دارد که بتدريح به سمت واحدپرستي تحول يا
دين زرتشت درباره زمان و جايگاه زرتشت، به سبب از بين رفتن نوشته هاي وابسته به آن بويژه پس از تازش اسکندر مقدوني و تازيان و از بين بردن نسکخانه هاي (کتابخانه هاي) استوارنامه بايسته اي در دست نداريم که بر پايه آن به بازگويي از زمان وجايگاه زيست زرتشت ب
داريوشِ آشوري فريدريش ويلهلم نيچه (????-????) را فيلسوفِ فرهنگ ناميده اند، زيرا درگيريِ اصليِ انديشهيِ او با پيدايش و پرورش و دگرگونيهايِ تاريخيِ فرهنگهايِ بشري ست، بهويژه نظامهايِ اخلاقيشان. تحليلهايِ باريکبينانهيِ درخشانِ او از فرهنگه
طلاق در اصل رها کردن از روی پیمان و قراردارد است ورها کردن از قید زوجیت نیز طلاق نامیده شده است. و در اصطلاح شریعت، همان مفهوم عرفی رایج میان عقلاء را می رساند که شارع مقدس با شرایط خاصّی امضا کرده وبه معنای گشودن پیوند زناشویی با واژه مخصوص یا اشاره و نوشته ای که جایگزین آن باشد، چه پیوند زناشویی بلافاصله گشوده شود و چه بعد از گذشت زمان معین. و در اصطلاح حقوق نیز طلاق عبارتست ...
زرتشت زَرتُشت، زردشت، زردهُشت یا زراتُشت(در اوستا زَرَثوشْتَرَ به تعبیری به معنی «دارنده روشنایی زرینرنگ» و به تعبیری دیگر «دارنده شتر زردفام» و سرانجام به معنای «ستاره زرین») نام پیامبر ایرانی و بنیادگذار دین زرتشتی یا مَزدَیَسنا و سراینده گاهان (کهنترین بخش اوستا) است. در متون باستانی یونانی، معنای زرتشت برابر با ستارهشناس دانسته شدهاست. بعضی پژوهشگران بر این باورند که زایش ...
انتظار بشر از دین آیا باید پرسید: “انتظار بشر از دین چیست؟” یا: “انتظار دین از بشر چیست؟” چرا؟ استاد ملکیان دو پرسش “انتظار بشر از دین چیست؟” و “انتظار دین از بشر چیست؟” مانعه الجمع نیستند، تا سؤال کنیم که کدامیک از آن دو را باید پرسید .هر دو پرسش پرسیدنیاند و میتوان آنها را با هم پرسید. در همین جا و قبل از این که به جواب سایر سؤالات بپردازم، تذکار این نکته را لازم میبینم که، ...
اهورامزدا اَهورامَزدا يا هُرمُزد نام خداي نيکي در دين زرتشت است. اهورامزدا خداي خوبيها و برادر دوقلوي اهريمن -خداي بديها- است. زردتشتيها اهورا مزدا را ميپرستند و معتقدند که او زمين را به عنوان ميدان مبارزه اش با اهريمن ساخته است. اهورامزدا هم چني
از انروز که اهریمن بد نهاد به جنگ با هرمزد آغاز کرد ، شش هزار سال گذشته بود و درین مدت، اهرمن دوبار با (آفات و دیوان و تاریکی و بیماری و درد و نیاز و خشم و دروغ) به جهان هورمزد کمین زده و آب و خاک و گیاه و حیوان و مردم را آزار کرده بود. در سه هزار سال سوم، هورمزد برای رهایی ازین آفت ها ، زرتشت را به این گیتی فرستاد و دین و آیینهای خود را به او سپرد تا مردمان را به سوی نیکی ...
اهورامزدا اَهورامَزدا یا هُرمُزد نام خدای نیکی در دین زرتشت است. اهورامزدا خدای خوبیها و برادر دوقلوی اهریمن -خدای بدیها- است. زردتشتیها اهورا مزدا را میپرستند و معتقدند که او زمین را به عنوان میدان مبارزه اش با اهریمن ساخته است. اهورامزدا هم چنین پسری به نام اتر (Atar) دارد که با هیولای آسمان که اژدها (ریشهٔ لغت اژدها که اکنون به معنی هیولا به کار میرود همین اژدهاست) نام ...
مقدمه: عظمت حماسه ملی ایران، پیش از هر چیز در روح پهلوانی، و تمرکز رویدادهای آن حول یک محور قهرمانی، متبلور است. عنصر نیرومند ذهنی آن، که در آرایش حماسی نبرد میان نیک و بد و ایران و توران تجسم یافته است، اساساً اوج و فرود خود را در نهاد پهلوانی و هیأت مرکزی و نیروی اصلی آن به ظهور میرساند. نسلهای مختلفی از پهلوانان، پی در پی به کوشش برمیخیزند، خویشکاری میورزند، پیروز میشوند، ...
مقدمه علوم اسلامي علي الخصوص در بغداد و ممالک شرقي خلفا تا پايان قرن چهارم و چند سالي از اوايل قرن پنجم در مدارج ترقي سير مي کرد. از اين مدت قرن دوم و سوم را بايد بيشتر عهد نقل و تدوين و تکوين علوم عقلي و قرن چهارم و اوايل قرن پنجم را عهد استحصال مس
دراين مقال سعي ما بر اين است که باور به ظهور منجي را در باور پيشينيان به بررسي و تحقيق بگذاريم. براي اختصار به ذکر پاره اي از منقولات ميپردازيم. زرتشت فرموده است: هنگاميکه سزاي اين گناهکاران فرا رسد پس آنگاه اي مزدا کشور ترا بهمن در پايان برپا کن
سلسله اشکانیان سلطه جانشینان اسکندر بر قلمرو هخامنشی (با وجود خشونت نظامی سلوکیان) در سراسر ایران طولانی نشد و فترت حاکمیت در ایران، شصت و پنج سالی بیش نکشید. حتی، در همان دوران اقتدار نظامی سلوکیان – مقارن با سال هایی که مهاجران یونانی در استان باکتریا (باختر ،بلخ) به رهبری سرکرده خویش به نام دیودوتس، اعلام استقلال کردند. (حدود 250 پ.م) – در استان پارت نیز دولت ایرانی مستقلی به ...
جشن سده واژه سده : بیشتر دانشمندان نام سده را گرفته شده از صد می دانند. ابوریحان بیرونی می نویسد: “سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته اند که هرگاه روزها و شب ها را جداگانه بشمارند، میان آن و پایان سال عدد صد بدست می آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث، پدر نخستین، درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه ...
مجلس شوراى اسلامى ? اصل شصت و دوم ? اصل شصت و چهارم ? اصل شصت و ششم ? اصل شصت و هشتم ? اصل هفتادم ? اصل شصت و سوم ? اصل شصت و پنجم ? اصل شصت و هفتم ? اصل شصت و نهم اصل شصت و دوم مجلس شوراى اسلامى از نمايندگان ملت که بهطور مستقيم و با رأى مخفى ان
از جمله مسایل لازم است «روابط اسلام و ایران مطرح شود مسئله کتاب سوزی در ایران بوسیله مسلمین فاتح ایران است. در حدود نیم قرن است که بطور جدی روی این مسئله تبلیغ می شود. اگر این حادثه، واقعیت تاریخی داشته باشد و مسلمین کتابخانه یا کتابخانه های ایران یا مصر را به آتش کشیده باشند جای این است که گفته شود اسلام ماهیتی ویرانگر داشته نه سازنده، حداقل باید گفته شود که اسلام هرچند سازنده ...
تکيه معاون الملک بخش اول : معرفي عمومي مکان قرارگيري موقعيت جغرافيايي : ايران : ايران ،اين مرز پر گهر و مهد تمدن ، نشاني از عشق و هنر و جاودانگي دارد و در اين ميان کرمانشاه ، سرزمين عشق و دلاوري و صلابت ، سند افتخارماست سند افتخار مردمي که
(حدود ۳۲۹ تا حدود ۴۱۰ هجری قمری)، شاعر حماسه سرای ایرانی و گویندهٔ شاهنامهٔ فردوسی است که مشهورترین اثر حماسی فارسی است و طولانیترین منظومه به زبان فارسی تا زمان خود بوده است. او را از بزرگترین شاعران فارسیگو دانستهاند. زندگی در مورد زندگی فردوسی افسانههای فراوانی وجود دارد که چند علت اصلی دارد. یکی این که به علت محبوب نبودن فردوسی در دستگاه قدرت به دلیل شیعه بودنش، در ...
مقدمه: روزي که معلم موضوعاتي داد و گفت بايد تحقيقي ارائه دهيد من با توجه به علاقه به ايران عزيز، وطنم، بر آن شرح تا در اين رابطه مقاله اي جمع آوري کنم پس گشتم و مطالبي در اين باره يافتم که تا حدودي توانست به سوال هاي درون ذهنم پاسخي دهد و نيز اط
مهر این واژه آشنای ذهن ایرانیان در مذهب زرتشتی سوشیانس نجات دهنده شمرده شده و مآمور است که رستخاخیز کند. مهر کسی است که نظم یا راستی را حفظ میکند. اوست که بر دیوان میتازد و آنان را شکست میدهد. ایرانیان ایران را سرزمین پیمان بشمار میآورند. و جنگجویان پیش از رفتن به جنگ با کشورهای ضدمهر بر یالهای اسبانشان به درگاه مهر دعا میکنند. حکایت میکنند که ایرانیان بنام مهر سوگند ...
مقدمه «جشن مهرگان» که در گذشته آنرا «میتراکانا یا متراکانا (Metrakana)» مینامیدند و در نخستین روز از پاییز برگزار میشد(1)، پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانی و هندی است در ستایش ایزد «میثرَه» یا «میترا» و بعدها «مهر» که از مهرروز آغاز شده تا رام روز به اندازهی شش روز ادامه دارد. سنگنگارهی میترادر نمرود داغ، آناتولی خاوری سده یکم پیش از میلاد «مهریشت» نام بخش بزرگی در اوستا ...
عجم عجم (Ajam-Ajaam- Hajam) در زبان فارسی و در بیشتر زبانهای آسیایی مانند زبان هندی، زبان اردو، زبان پشتو، زبان بلوچی، زبان ترکی، معنی ایرانی و زبان فارسی میدهد، اما در زبان عربی امروزه بیشتر به معنی غیر عرب بکار میرود. واژه عجم درطول تاریخ کاربردهای متعددی داشته است و به چم مختلفی بکار رفته است. دربرههای از تاریخ به کسی که زبان عربی را متوجه نمیشد اعجمی میگفتند که این لقب ...
مهدويت مقدمه دغدغه هاي زندگي مادي از يک سو ودلهره هاي روحي از طرف ديگر جهان را دگرگون کرده است . روزانه شاهد کشتارهاي دسته جمعي مظلومان جهان درفلسطين، افغانستان و...هستيم . تنها بارقه اي که دلهاي مستضعفان را مجذوب خود ميکند واميد را در چشم هاي غمدي
در نگاهي به معماري و هنر اسلامي دو وجهه نظر معنوي و صوري (1) درآراءمستشرقيني چون«بورکهارت»و«کربن»از يکسو و«آرنولد»و«گدار»از سوي ديگرظهوري کامل دارد. بورکهارت و کربن و اتينگهاوسن چنان به هنر اسلامي نگريستهاند کهحتي در خانه ساده کعبه جهاني از رمز
ما آنچیزی نیستیم ، که ساخته اند ما آنچیزی میشَویم ، که میجوئیم ما خدائی را میجوئیم که آب روانست، و تخم هستی ما، آنرا شب و روز مینوشد، تا بروید و درفرازش ، خوشه بینش شود ، وتا ازمکیدن این آب، تخم هستی ما ، بروید و دراین گیتی بهشت ازما برآید، و سراپایمان ، خنده شود . تا ازخنده وشاد شدن ، گوهرما و اوباهم، زیباشود ، تا باهم اصل زیبائی باشیم .ما خدائی را میجوئیم که درهم به پیچیم ، ...
شهرستان شیروان از شهرستانهای استان خراسان شمالی است.با وسعت ۳۷۸۹ کیلومتر که از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به شهرستان اسفراین از شرق قوچان و از غرب به بجنورد محدود میشود. مرکز آن شهر شیروان است و لوجلی شهری است در شمال این شهرستان. شیروان از شهرهای مرتفع استان خراسان شمالی است که در دره رود مرزی اترک ما بین کوههای کپه داغ و آلاداغ جای گرفتهاست. شیروان دارای آب و هوای ...
اواخر دوران شاهنشاهی ساسانی از بسیاری جهات قابل توجه است. جامعۀ ایرانی در آن زمان به راستی آکنده از تضادها و چالش های بزرگ بود. ثروت و قدرت بیکران امپراتوری از یک سو مایۀ آزمندی و حسادت کشورهای همسایه بود و از سوی دیگر اختلاف طبقاتی بسیار شدید در درون جامعۀ ایرانی ، نفوذ و قدرت بی حساب موبدان زرتشتی و حضور مکتب های گوناگون فلسفی و باورهای دینی دیگر که خواهان دگرگون کردن جامعۀ به ...
تمدن بابل یکی از تمدن های باستانی حوزهٔ میانرودان است. بابل در بین النهرین در کنار رود فرات قرار داشت. بابلى ها از نژاد سامى هستند. با بل به معنى دروازه خداست. در سال ۲۰۰۰ پ.م. سلسله سومریان باستان از هم پاشید. بابلیها جانشین سومریان بودند. در سال ۱۹۰۰ پیش ازمیلاد عیلام بین النهرین را به تصرف خود درآوردند. با درگیرى طولانی سومری ها در جنوب و بابلی ها در شمال بین النهرین، ...
نگاهي کوتاه به روزنامه نگاري،به مناسبت 400 ساله شدن نخستين روزنامه چاپي جهان به مناسبت گذشت چهارصد سال از انتشار نخستين روزنامه چاپي جهان که داراي همه گونه مطلب بود و اختصاص به يک طبقه و گروه نداشت (و طبق تعاريف تازه، عمومي و جامع بود) نگاهي کوتاه
چکیده: این مقاله در مورد جهان بینی و هنر مانویان است، همچنین به تاثیر آن بر فرهنگ و هنر ایرانی اشاره دارد. مطالب با ظهور آیین مانی آغاز می گردد. سپس اقتباس این آیین را از ادیان ما قبل خود تبیین میکند و کلیتی در مورد جهان بینی واندیشه های مانویان درگسترده تاریخ ارائه میدهد، علاوه بر آن به تاثیر آثار مانی از هنر وفرهنگ اقوام مختلف به خصوص چینیان تاکید می شود و برخی از عناصر عرصه ...
مقدمه : سرزمین تالش در شمال ایران ، و بخش شمالی استان گیلان قرار دارد که در آن قومی همنام با این سرزمین یعنی تالشها زندگی می کنند و مرکز آن شهر هشت پر است . در گذشته ای بسیار نزدیک تالش را بیشتر به عنوان مردمانی کوه نشین و دامدار میشناختند تا کشاورز و جلگه نشین . ا مروزه با افزایش ارتباطات و گرایش مردم منطقه به جلگه نشینی و کشت شالی جامعه کوه نشین و دامدار تالش محدود به مناطق ...
نخستين مناسبت در دي ماه جشنهاي چهارگانه ديگان است چون در دي ماه چهارروز به نام خدا ناميده ميشود. اين جشنها با «اورمزد روز » آغاز ميشود و با «ديبهدين» پايانميپذيرد. http://t-z-a.org/images/Mehregan.jpg 1- اورمزد و دي ماه : در نخستين روز د
واژه سده : بيشتر دانشمندان نام سده را گرفته شده از صد مي دانند. ابوريحان بيروني مي نويسد: “سده گويند يعني صد و آن يادگار اردشير بابکان است و در علت و سبب اين جشن گفته اند که هرگاه روزها و شب ها را جداگانه بشمارند، ميان آن و پايان سال عدد صد بدست مي
تهيه و تنظيم : فريدون اسماعيلي – کارشناس دفتر حقوقي مقدمه : 1-تعريف سازمان قضائي 1: سازمان قضائي در معناي عام و کلي شامل تمامي تشکيلات قضائي در کشور است که به امر دادرسي بين مردم و يا در ارتباط دولت با مردم و بالعکس اشتغال دارد. بنابراين در اين معن
یکی از کهنترین وپیچیده ترین نماد ها- نمادهای ما قبل تاریخی وجهانی که به جز درآفریقا وسومردرتمام آسیا وتمدن دره سند پیش از ورود آریاییان دیده شده است و پیروان آیین های جین و بودا و هواداران ویشنو vishnu از آن بسیار استفاده کرده اند. در امریکا اعم از شمالی و جنوبی قبل از ورود کلمب نمادی اصلی بود هیتیتها آنرا به کرّات بکار برده اند ،در کوزه گری سیپروسcyprus و ترویا دیده شده ...
شاهنامه شاهنامه با نام «جان و خرد» آغاز میشود، آغازی بیمانند در ادبیات ایران. کتابی سراسر داد و دانایی! واژهها همه دانههای داناییاند. شاهنامه یا خداینامک، داستان پهلوانی ها، پیمانداریها، مهربانیها، مداراییها نیز هست. در این روایت کممانند ادبیات جهان، خرد و عشق چنان در هم آمیخته است که گویی جهان فردوسی، آمیزهیی از عشق و داناییست. این فرهنگنامه با ستایش مردم و خرد ...
پیشگفتار خدای را سپاس، آدمی را آفرید و روح خود را در او دمیده و تمام اسماء را بر او آموخت و بر فرشتگان امر شد که بر او سجده کنند که خداوند از چیزی در مورد آدم آگاهی دارد که آنها از آنها بی خبرند. حضرت مولانا در این باره می فرماید: بار دیگر از ملک پران شوم آنچه در وهم ناید آن شوم این تفکر تفکری است عرفانی، اسلامی که اثرات آن را در هنرهای اسلامی ایران به خصوص نگارگری ایرانی می ...
چکيده دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يکي از حساس ترين و بارزترين برهه هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناک، تا هميشه زمان، بر تارک تاريخ حم
شبه جزیره عربستان از عهد بسیار قدیم طی قرنها مردمانی را پرورده که به مملکتهای همجوار عربستان پناه آورده و دولتهایی را تشکیل دادهاند، مانند مردمان سامینژاد که در عهد بسیار قدیم به مملکت سومریها و اکدیها هجوم آورده و دولتهایی در رأس خلیج فارس و در بینالنهرین تاسیس کردند.کلدانیها که بعد از آنها به بینالنهرین آمدند و آرامیها که در قرن سیزدهم به بابل و آمو حمله برده، بعد ...
نامها رضاشاه در طول زندگی خود و حتی پس از آن به دلایل مختلف به نامهائی چند خوانده شده است. در جوانی به نام ناحیهای که از آن برخاسته بود "رضا سوادکوهی" نامیده میشد.[1] با ورود به نظامیگری به "رضاخان" و سپس، با ذکر درجه نظامیاش، به "رضاخان میرپنج" شناخته شد. بعد از کودتای ۱۲۹۹ و به دستگرفتن وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا او را "سردار سپه" میخواندند. پس از رسیدن به سلطنت و ...
واحه ی کهن «اریستوبولیس رودی را که از سغدیانا می گذرد پولی تیمتوس ( گرانبها از همه ) می نامد و این نام را مقدونیها وضع کرده اند .» «بخارا از بلاد شرقی قبه ی اسلام است ودر میان آن نواحی به مثابت مدینه السلام ،سواد آن به بیاض نور علما و فقها آراسته ،و اطراف آن به طرف معالی پیراسته ،و از قدیم باز در هر قرنی مجمع نحاریر علماء هر دین آن روزگار بوده است ؛ و اشتقاق بخارا از بخار است ...
از صفات بارز اين دانشمند حقيقت پژوه ، روح حساس و عدالت جوي او است اين دانش مرد ، در عين استغراق در تفحصات علمي، به امور اجتماعي و سياسي نيز عنايت خاص داشت ،و هر گاه اهل علمي را به بلا مبتلا مي ديد يا قوم وملتي را در جنگ رفتار غير عادلانه يا در وضع غ
مهر یا میترا (در اوستا و پارسی باستان «میثْرَه»، در سانسکریت «میتْرَه»)، ایزد نامآورِ روشنایی، پیمان، دوستی و محبت، و ایزد بزرگ دین و آیین مهری است. بخش مهم و بزرگی از اوستا به نام «مهر یَشت» در بزرگداشت و ستایش این ایزد بزرگ و کهن ایرانی سروده شده است. مهر یشت، دهمین یشت اوستا و از لحاظ مضمون همراه با فروردین یشت، کهنترین بخش آن بشمار میرود. مهر یشت از نگاه اشارههای نجومی و ...
مختصری درباره ی اسماعیلیه «تا امروز 65 - 655 ق / 1257-765 م» از همان سدههای نخستین اسلام تا اوایل عهد ایلخانیان و در طی یک دوران بالنسبه طولانی، تاریخ ایران تحت تأثیر فرقه اسماعیلیه قرار گرفت. فعالیت این فرقه مقارن پیدایش سامانیان شکل گرفت. اما دعوت آنها در ماوراء النهر و خراسان با مقاومت شدیدی رو به رو شد به طوری که در عهد غزنویان نیز کسانی که منسوب به این فرقه بودند، به شدت ...
شاهنشاهي ماد. (??? پ. م.) نخستين شاهنشاهي آرياييتباران در ايران پادشاه ماد نام يکي از اقوام ايراني تبار که در صده ?? پيش از ميلاد در سرزميني که بعدها به نام ماد شناختهشد، نشيمن گزيد. بسياري از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آري
مقدمه: مردم ایران چه پیش و چه بعد از ظهور اسلام به پاکیزگی اهمیت زیادی می دادند اما بعد از ظهور اسلام این موضوع تشدید شد. در قبل از اسلام پیروان آئین مهروزرتشت توجه به پاکیزگی داشته و کلمه پادیا و (پادیاوی یعنی غسل. وضو. پاک کردن. پاکیزه نگه داشتن.و واژه پاسیو هم به همین منظور است) از آن زمان ریشه میگیرد. پاتیو همان محل تمیز کردن و در مساجد به وضوخانه گفته میشود. همان گونه که ...
‹‹ به نام مهربانترين مهربانان ›› آزادي و آزادگي را از محرم بياموز . زيرا که بهاي اين حماسه حسين آموختن آن است. پاکي و صداقت را از مرور ايام که همچون انساني باوقار و پرصبر سختي ها و کدورت را کنار مي گذارند و از آنها عبور مي کنند، ياد بگير.