تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع رهبرى پیامبران در سایت یافت گردید:
سیداحمد خاتمى «رهبرى» جایگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف این مسأله، در کلمات دُرَربار ایشان، تبیین شده است. ضرورت رهبرى اساسِ بحث از جایگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت این مسأله، آنچنان است که تشکیک در آن، تشکیک در امر بدیهى است. عقل و شرع، اتّفاق دارند که هرج و مرج، محکوم است و سامان جامعه، تنها در سایه حکومت و رهبرى است. مرحوم آیت الله نائینى، ...
در کشور ما، هرچند در نزد روشن فکرها و عالمان آگاه و دل سوز، در رابطه با سرنوشت ايران و اسلام، از آزادى سخن مىرفت، اما کشانيده شدن اين مقوله پرسش انگيز به ميان جامعه و مردم کوچه و بازار، از دوران مشروطيت آغاز گشت. آزاديخواهى و عدالتطلبى در عصر استب
ستايش برازنده خدايي است که? فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْکُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْ
سيداحمد خاتمى «رهبرى» جايگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف اين مسأله، در کلمات دُرَربار ايشان، تبيين شده است. ضرورت رهبرى اساسِ بحث از جايگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت اين مسأله، آنچنان است که تشکيک د
اشاره : اقتصاد اثباتى(3) دستیابى به کارایى اقتصادى را وظیفه خویش مى شمارد. هدف, تخصیص منابع به نحوى است که با امکانات موجود بیش ترین مطلوبیت فراهم آید. اما این که این مطلوبیت حداکثر شده, چگونه بین آحاد جامعه توزیع شود, به هنجارهاى(4) مقبول جامعه بستگى دارد که قضاوت درباره آن ها بیرون از مسئولیت اقتصاددان تلقى مى شود. در مدل بهینه پارتو که دستیابى بدان هدف اصلى اقتصادهاى رایج ...
نظريه اسلام در مديريت منابع انسانى نظريه رشد و مديريت رحمانى مديريت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جايگاه مهمى در مکاتب مديريتى کسب کرده است. در اين مديريت، آنچه بايد اداره شود، انسانها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى روند. نظريه اس
سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم»: «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد». گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار
عقيده به ظهور حضرت مهدي ( عليه السلام )ازنظر اقوام واديان انتظار ظهور يک مصلح بزرگ آسمانى، و اميد به آينده و استقرار صلح و عدل جاويدان، امرى فطرى و طبيعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرينش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى
سالهاست که در برابر غفلت بشر نسیمی وزیدن گرفته است که برای درک لحظات فرحبخش آن می بایست در معرض آن قرار گرفت و همگان را بدان دعوت کرد، به عبارت زیبای انجیل :کمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید، مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی برید پسر انسان می آید. (لوقا-12: 40-35) وزش این نسیم را همگان احساس می کنند حتی آنان که تداوم آن را قرین با به هم ریختگی بساط شعبده ...
اهميت اسلام سياسى پس از انقلاب بزرگ اسلامى ايران بيش تر نمايان شد و اين در حالى بودکه جهان اسلام, ايدئولوژى هاى معاصر هم چون ملى گرايى, ليبراليسم غرب و سوسياليسم نظامى و يا مارکسيسم سنتى را تجربه کرده بود اما اين بار انقلاب اسلامى ايران((اسلام انقل
آيه 40 آيه و ترجمه مَّا کانَ محَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَ لَکِن رَّسولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شىْءٍ عَلِيماً(40) ترجمه : 40 - محمد پدر هيچيک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبران ا
کتاب ارزشمند و عظيم ((الغدير))، اثر محقق بزرگوار و عاشق اهل بيت و مدافع بزرگ حريم ولايت و امامت ، علامه عبدالحسين امينى (1320 - 1390 ق ) از ذخائر گرانقدر شيعه است که بر اساس قرآن و حديث و منابع تاريخى به دفاع از حق و رفع و دفع شبهات مخالفان پرداخته
قال رسول اللَّهصلى الله علیه وآله وسلم : «فضلالقرآن على سائرالکلامکفضلاللَّه على خلقه». برترى قرآن بر سایر سخنان مانند برترى خداوند بر خلق خود مىباشد . (بحار/92/19) 2 - رهبرى قرآن قال رسول اللَّهصلى الله علیه وآله وسلم : «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماماً و قائداً». بر شما باد به قرآن و آن را به عنوان رهبر و پیشواى خود قرار دهید . (کنز العمال / 4029) 3 - قرآن بهترین سخن قال ...
مقدمه : انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امرى فطرى و طبیعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هیچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتى خود مایلند روزى فرا رسد که جهان بشریّت در پرتو ظهور رهبرى الهى و آسمانى و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ...
چکیده: نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سیاسى را مىطلبد، آغاز مىگردد و پس از آن به تعریف تحلیلى سیاست پرداخته، به نوعى چشم انداز سیاست دینى نزدیک مىشود . سپس نقش زنان و مردان را در هرم سه وجهى قدرت سیاسى مورد بحث قرار داده، آنگاه به دیدگاههاى مختلف تاریخى، علمى و فرهنگى در مورد زنان و روبرداشتى سیاسى از آن و ...
نظام قضايى امير مؤمنان(ع) مقدمه بى ترديد حضرت اميرالمؤمنين(ع) محور قضاوتهاى اسلامى و شيعى و مهمترين چهره نظام ساز براى قضاى اسلامى است. آن حضرت در دوران حکومت نبوى، قاضىِ مدينه و يمن بود.[1] قضاوت در مدينه، با حضور شخص رسول خدا(ص) افتخارى عظيم است.
پیامبر صلى الله علیه وآله مىفرمود: «اللهمّ احینى مسکینا و امتنى مسکینا واحشُرنى فى زمره المساکین(1)؛ خدایا! مرا مسکین و فقیر زنده نگاهدار، فقیر بمیران و در زمره فقیران محشورم نما.» به راستى این خواست و پیام رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم سیره عملى وى در زندگى با برکت و پر رحمتش بود که تجلى آن در تمام سالها، ماهها، روزها، و... در وجود آن خورشید دو عالَم همچنان روشن ماند ...
سؤال از چیستىِ هر شىء، در واقع، پرسش از تعریف کامل، جامع و مانع از ماهیّت و کُنهِ حقیقى آن شىء است. هرگاه از چیستى و ماهیّتِ پدیده اى تکوینى پرسش به میان آید، مثلا پرسیده شود «انسان چیست؟» به اصطلاحِ دانشمندان منطقى، بهترین تعریف، ارائه ى حدّ تام است که مشتمل بر جنس قریب و فصل قریب مى باشد; اما وقتى از، امرى اعتبارى و مربوط به جهان تشریع و قرارداد سؤال شود، ارائه ى تعریفى مشتمل ...
سوره بقره آیه 31: وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَه ِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ شان نزول آیه ترجمه: و نامهای چیزها را به آدم بیاموخت سپس آنها را به فرشتگان عرضه کرد و گفت : اگر راست می گویید مرا به نامهای این چیزها خبر دهید تفسیر نمونه انسان نماینده خدا در زمین در آیات گذشته خواندیم که خدا همه مواهب زمین ...
تلخیص از دائره المعارف بزرگ اسلامى، ج 8، ص 681 فرهاد دفترى اسماعیلیه، یکى از فرق شیعه که در اواسط قرن 2ق/8م پدیدار گشت و سپس به شاخهها و گروههایى چند منقسم شد. اسماعیلیان، همچون شیعیان امامى، امامت را به نص مىدانستند، اما درباره سلسله امامان پس از امام صادق (ع) ، با دیگر پیروان آن امام دچار اختلاف گشتند. این فرقه نام خود را از اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع) گرفته است. ...
انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امرى فطرى و طبیعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هیچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتى خود مایلند روزى فرا رسد که جهان بشریّت در پرتو ظهور رهبرى الهى و آسمانى و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ...
مقدمه : انتظار ظهور يک مصلح بزرگ آسمانى، و اميد به آينده و استقرار صلح و عدل جاويدان، امرى فطرى و طبيعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرينش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هيچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
داستان پيامبران و انبياء در حقيقت داستان بشر و سرنوشت انسان در طول تاريخ پر فراز و نشيب ظهور وي در جمال هستي و پيدايش او بر روي زمين مي باشد. پيامبران انسان هاي فرهيخته اي بوده اند که از طرف خداوند به پيامبري مبعوث شدند تا راهنماي ايشان به سوي سعادت
رهبرى در طرح امامت طرح امامت از نظر اعتقادى و فرهنگى از اصیلترین مبانى ایدئولوژیکى اسلام، و از نقطه نظر سیاسى اجتماعى، از بارزترین پایههاى انقلابى فقه اسلام است. در تجزیه و تحلیلهاى سنتى بیشتر دو بخش «شرائط امام» و «مسئولیت هاى امامت» مورد بحث قرار گرفته و مىگیرد . بى شک بررسى این دو بخش مىتواند پاسخگوى بسیارى از سؤالاتى باشد که در زمینه امامت مطرح مىگردد. ولى باید توجه داشت ...
در طول تاريخ پيامبران زيادي براي هدايت بشر ورساندن پيام الاهي به گوش انسان ها برانگيخته شدند.ودر اين راه زحمات فراوان متحمل شده وبرخي جان خويش را از دست دادند. وظيفه اصلي همه پيامبران دعوت مردم به پرستش وعبوديت وتوحيد ونيز تبيين مسئله معاد وجهان آخر
باذن الله و لاذن رسوله و باذن امير المومنين و فاطمه لازهرا و الحسن و الحسين و تسحه المعصومين من ذريه الحسين عليه السلام السلام و الصلوه علي سيد نا محمد و اله اطيبين الطاهرين سيما الجنه روحي ارواح العالمين له الفدا *** خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثنا
رهبرى در طرح امامت طرح امامت از نظر اعتقادى و فرهنگى از اصيلترين مبانى ايدئولوژيکى اسلام، و از نقطه نظر سياسى اجتماعى، از بارزترين پايههاى انقلابى فقه اسلام است. در تجزيه و تحليلهاى سنتى بيشتر دو بخش «شرائط امام» و «مسئوليتهاى امامت» مورد بحث قرار
عصمت پیامبران و امامان دوازده گانه ، رکن رکین تفکر شیعه و از ضروریات این مذهب است . در تعریف عصمت بین عالمان شیعه اختلافاتی وجود دارد ، اما نوع ادله ای که برای اثبات ضرورت عصمت پیامبران و امامان میآورند ، ناخودآگاه آنان را به تعریف واحدی از عصمت میرساند که در آن ، مصونیت از هر گونه گناه ، خطا و لغزش(بزرگ یا کوچک، عمدی یا سهوی) و در تمام عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی ...
عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن يکي از موارديکه منکرين عصمت انبياء در قرآن کريم بدان استناد مي کنند، آيات مربوط به داستان عصيان حضرت آدم در بهشت است. خداوند متعال در اين زمينه در جايي از قرآن کريم چنين ميفرمايد: و عصي آدم ربه فغوي ثم اجتبيه ربه ف
امام وظايفى بر عهده دارد يکى از آن وظايف رهبرى جامعه است در اين مقاله پيرامون نيازمندى انسان به رهبر و وظايف رهبر و دستورات اسلام در مورد رهبرى، مطالبى ارائه گرديده است. رشد يعنى قدرت مديريت.وقتى که انسان مىخواهدانسانهاى ديگر را اداره کند يعنى وقتى
معجزات پیامبران قرآن کریم معجزات بسیاری برای پیامبران نسبت می دهد٬ برای نمونه حضرت موسی دارای نه معجزه۱ و حضرت عیسی نیز دارای معجزات فراوانی بوده است که قرآن از برخی از آنها یاد می کند.۲ و اما نوع معجزه با چه معیاری تعیین می گردد؟ از نظر قران معجزات انبیا بر دو قسم است:۱ معجزات ابتدایی ۲ معجزات اقتراحی و هر نوع ویژگیها و شرایطی دارد که ذکر خواهد شد. ۱. معجزات ابتدایی معجزات ...
بحران اختلالى است که از جهت سطح، کل سيستم و از جهت نوع فيزيکى يا نمادى، سيستم را تهديد کرده و به مخاطره مىاندازد. بحران ممکن است به دو صورت در جامعه به وجود آيد، يکى در زمانى که کل سيستم از جهت مادى و فيزيکى تحت تاثير قرار گرفته و حيات آن به مخاطره
خداوند متعال برای پیامبران اوصاف و ویژگیهایی را بیان فرموده است که تقریباً شامل تمام پیامبران می شود، در این گفتار به بررسی اجمالی این اوصاف و ویژگیها می پردازیم امید واریم که مفید افتد . 1- رسول ، نبی و نذیر رسول و نبی و نذیر یعنی چه؟ فرق بین رسول و نبی ؟ در قرآن کریم سه صفت نبی و رسول و نذیر برای همه پیامبران ذکر شده است، البته اوصاف دیگری ذکر شده است که یا عمومیت ندارند و اگر ...
عصمت پيامبران و امامان دوازده گانه ، رکن رکين تفکر شيعه و از ضروريات اين مذهب است . در تعريف عصمت بين عالمان شيعه اختلافاتي وجود دارد ، اما نوع ادله اي که براي اثبات ضرورت عصمت پيامبران و امامان ميآورند ، ناخودآگاه آنان را به تعريف واحدي از عصمت مي
ضرورت تشکيلات مقدمه انسان، موجودي است سرشار از استعدادها ونيروهاي خلاق، درعين حال، وجودي انسان مجموعه اي است از تمايلات انساني و حيواني هر دو. روشن است که آن استعدادها و اين تمايلات (چه انساني و چه حيواني) بايد درجهت صحيح قرار گيرند تا انسان موجود
مقدمه با مطالعهاى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمىماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، همچون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مىکرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مىدانستند و متخلفان نيز مجازات مىشدند، ايشان کار
عاشورا، خاستگاه انقلاب اسلامى ايران در مقام تحليل انقلاب اسلامى ايران، يک رويکرد، آن را ملهَم از نهضت حسينى و مکتب عاشورايى مىداند و در همين بستر با بررسى عوامل اصلى محدثه انقلاب، آنها را عوامل مبقيه انقلاب نيز دانسته، بر حفظ و استمرار آنها پاى مى
بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري
بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به
جايگاه و اهميت مديريت و ضرورت بررسى ملاک و معيار گزينش مديران، بر کسى پوشيده نيست. اين مقوله، در دنياى صنعتى، از تاريخ درازى برخوردار نيست، اما مديريت و رهبرى در اسلام، افزون بر تاريخ طولانى، با آنچه در غرب مطرح است، تفاوتهاى زيادى دارد. محور اصلى ر
«بعضي جماعت پرتغال اين اعتقاد را دارند که يکي از پادشاهان سابق پرتغال که او را «سبستانيوس» نام بود که در جنگ پادشاه «حراقوس» که يکي از پادشاهان عرب مغرب بود، با همه ي قشون خود کشته شده است، مي گويند که در آن جزيره ي غيب است، از براي آن که در آخر الز
فرهنگ ايثار و شهادت از مهمترين مسائل جوامع اسلامي است و گسترش و نفوذ اين فرهنگ در بين مردم يک جامعه، در تمامي بخش هاي مختلف آن جامعه تأثير ميگذارد. گسترش فرهنگ ايثار و شهادت از بزرگترين هدفهاي عالي انساني است و بدين جهت جوامع برآمده از رأي و نظر
علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ
خطبه هاي علي عليه الاسلام قسمت برگزيده خطبه هاي اميرالمؤمنين عليه السلام و فرمان هاي او که در آن گزيده سخنان آن حضرت آمده که مانند خطبه هاست،گاه در مجلس خاص و در جنگ هاي معروف و پيشامدها ايراد شده است. خطبه اي است از آن حضرت ستايش و تعظيم خداوندي
حضرت امام خمينى, پس از معصومان (ع) که برگزيدگان خاص الهى اند, نسخه اى بى مثال از شخصيتى جامع است که براى تبيين و شناخت وى بايد از زواياى متعددى نگريست و به تحليل و ارزيابى و مقايسه پرداخت. حضرت امام, در چهره يک انقلابى بزرگ, کسى است که يکى از اصيل ت
همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و
فلسفه اعجاز از مباحث مربوط به علم کلام , در بخش پيامبرشناسى است , و ارتباطى با بحث هاى علوم قرآنى ندارد. بنابراين پاسخ به اين سؤال که چه نيازى به معجزه است و چرا پيامبران به اعجاز روى مى آوردند, خارج از حوزه علوم قرآنى است . در اين جا فقط به اين نکت
مهمترين آرمان يک انسان حقيقتجو سعادت و رستگاري حقيقي و زندگي جاوداني است که جز در پرتو دين و دينداري حاصل نميشود. دين ماندگارترين و معتبرترين ميراث فرهنگي ما است که از سوي پيامبران الهي و در رأس آنان پيامبر خاتم (ص) و جانشينان به حق ايشان و جان
بي ترديد شخصيتهاي بزرگي در طول تاريخ وجود داشته اند که تا مدتها موردتوجه عالميان بوده اند . اما به دليل محدود بودن آنها در زمان و مکان هيچ گاه نتوانسته اند ابدي باشند. اما پيامبران شخصيتهايي هستند که به دليل ارتباط با عالم وحي و عالم بالا و ارتباط
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
مورخان و محدثان ولادت امام (( حجت بن الحسن المهدي )) را به سال 255 - يا 256 - هجري قمري دانسته اند.گفته اند :حضرت مهدي «عج» در شب جمعه نيمه ماه شعبان سال ياد شده پاي بدين گيتي نهاد . بدين گونه اصل ولادت مهدي و به اين جهان آمدن او جزء مسلمات تاريخ اس
حضرت امير (ع) پس از بيست و پنج سال کنار بودن از حکومت با اصرار مردم خلافت ظاهرى را قبول کرد و چون مردم با او بيعت کردند حضرت در ضمن خطبه اى سيره و روش حکومتى خود را که منطبق با قرآن و سنت پيامبر (ص) بود بيان نمود و عملاً از همان آغاز مطابق آنچه گفته
مقدمه سپاس خداوندى را که هيچ کتابى را نتوان گشود جز به ستايش او و نعمتها را نتوان طلبيد مگر به وسيله کرم ، بزرگوارى و بخشندگى وى . درود بر سرور پيامبران حضرت محمّد صلى اللّه عليه و اله فرستاده و بنده خدا و بعد از او بر خاندان پاک و پاکيزه اش باد. با
(کتاب معاد در قرآن) پس از مرگ به کجا مي روم؟ آيا دوباره باز مي گردم؟ آمدنم بهر چه بود؟ آيا بايد در اين باره بينديشيم؟ آن چه واقع امر است انجام خواهد گرفت پس انديشيدن من در اين باره چه سودي دارد؟ تصور مرگ و حوادث بعد از آن ، زندگي انسان را تلخ مي ساز
عبادت ، به معناي اظهار ذلت ، عالي ترين نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است . در اهميت آن ، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است . خداوند مي فرمايد : «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و
مقایسه پدیدههاى مشابه مىتواند در شناخت هر چه بیشتر آنها مفید واقع شود در تاریخجهان انقلابهائى رخ داده و ممکن ستبین این انقلابها تشابهات فراوانى وجود داشته باشد.بحث مراحل یا روند انقلاب در قرن بیستم و پس از انقلاب روسیه، مطرح شد.در این میان برخى از محققین غربى که پدیده، انقلاب را بررسى مىکردند متوجه شدند که بین انقلاب روسیه و انقلابهاى فرانسه، انگلستان، هلند و...شباهتهایى ...
سپاس خداوندی را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بیافرید و نعمت در آن بگسترانید و از برای جانشینی خود بر روی زمین انسان را از ماند آبی گندیده بسرشت و برای هدایت او پیامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پیامبران که با ارائه رسالتش دین خدا را استواری بخشید و بشر را به راه راست رهنمون شد و با وانهادن قرآن و عترت پاک، چراغ شریعت را تا قیام قیامت بیافروخت. و سلام بر ...
مقدمه « ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهمدت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذکر فيها اسم الله کثيراً و لينصرن الله من ينصره ان الله لقوي عزيز » در بهمن ماه 1357 تحولي شگرف و معجزه اي الهي در تاريخ ايران بلکه در جهان اسلام و حتي جهان بشريت رخ داد که
يکى از مهمترين عوامل اسلامى شدن دانشگاهها تدوين صحيح علوم انسانى بر اساس علوم اسلامى، هماهنگ با آخرين پيشرفتهاى علوم انسانى در مغرب زمين مىباشد. اما در اينجا بايد نکاتى را در تحقق اين امر بنيادين و سرنوشتساز در عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشى مورد ت
چکيده: برخى کشورها از جمله «ايران» که روابط حقوقى آنها بر پايه قوانين اسلامى بنانهاده شده است و کشور «انگلستان» که بر مبناى نظام کامن لا اداره مىشود، نسبتبه مقدسات دينى به نوعى حمايتهاى قانونى را اعمال مىنمايند، و پارهاى ديگر از کشورها چنين حم
هر جامعه نياز به الگويي دارد که شناخت آن ضرورى و لازم است، قرآن کريم برترين الگوى جامعه اسلامى را پيامبر اکرم(ص) معرفي کرده است، حضرت علي(ع) در خطبه هايي که در نهج البلاغه آمده، سيمايي از حضرت محمد(ص) را ارائه کرده است .اين حادثه، بزرگترين حادثه ت
ادله اي بر فطرت خداجو ي انسان پرسش: کدام يک از آيات قرآن کريم بيانگر فطرت خدا جوي انسان است ؟ آيا دليل ديگري هم براين امر وجود دارد؟ منبع پاسخ: پايگاه حوزه6886، 6886 پاسخ: چيست فطرت فطرت واژهاي عربي از ماده (ف، ط، ر) است . «فطر» در عربي به معني
هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
مادامي که اهميت تعليم و تربيت و نقش آن در تفکيک حق از باطل براي مردم جوامع اثبات نشود و مادامي که گردانندگان جوامع عامل سازنده تعليم و تربيت را به طور جدي از نظر اهداف و طرق مناسب آنها ، در متن ادار? اجتماع قرار ندهند کوشش ها و تکاپوهاي رهبران و پرچ
خداوند متعال با خلقت انسان همواره پيامبراني رابراي هدايت و رهبري آنها گسيل داشته است که اولين آن پيامبران – آدم - و آخرين آنها حضرت ختمي مرتبت- محمد بن عبد الله *- بود. هرچند اين بزرگواران ،بخصوص رسول اکرم*در اين باره ،سعي بسيار از خود نشان داده، ول
مقدمه: حمد و سپاس خدايي را سزاست که شکر شاکرين و حمد حامدين و ذکرذاکرين و سعي خالصين متوجه درگاه اوست. ستايش بيکران مرا و راست که در خلق خويش هيچ کاستي نگذاشت بل همه مخلوقات حتي پست ترين شان را به راستي بگذاشت تسبيح لايتناهي بر آستان او که آدمي را د
قضاوت د ر اسلام مقدمه: موضوع قضا از موضوعات بسيار مهم و حساسي است که در حقوق اسلام از اهميت فوق العاده اي برخوردار بوده وبه همين دليل فقهاي اسلامي پيرامون آن قلمفرسايي ها داشته و سعي نموده اند تا ناگفته ها به حداقل برسد و در اين راستا از منظرهاي گون
رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دلانگيز حقوق بشر و آزادىها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستارهوار مىدرخشد و تلالؤ جان بخش آن زو
تا امان یابد به مَکرَم جانتان ماند این میراث فرزندانتان (اجتماعی) چاره جویی خرگوش و نصیحت کردن به نخجیران و تدبیر اندیشی خرگوش تا آنها را از شرّ شیر رها سازد. بیت(1002): هر پیمبر در میان امّتان همچنین تا مَخلَصی می خواندشان (اخلاقی) در دنیا هر پیغمبری راه رهایی و خلاصی را به امّت خود نشان داده است. بیت(1003): کز فلک راه برون شو دیده بود در نظر چون مَردُمَک پیچیده بود این عرفانی ...
شب يخبندان زمين بود جهان راغباري از جهل ونوميدي فرا گر فته بود وانديشه هاي گمراه در زمين روان بود ند بت ها در هيبت هاي گوناگون سر بلند مي کردند انسان ها بسان رمه هاي بي شبان در کج راهه هاي بي مقصود زمين سر گردان بودندبيش از همه سر زمين سوخته حجاز بو
مقدمه هدف پيامبران از بعثت مهمترين پرسش در طول تاريخ بشر است عده اي معتقدند هدف پيامبران جهت گيري معنوي و ضد دنيايي بوده است. محور تعليمات پيامبران توجه به آخرت، پرداختن به درون و رها ساختن برون، گرايش به ذهنيت و گريز از عينيت بوده است. گروهي نقش پ
عدالت، قاعده اصلي حقوق بشر ز همين رو دکتر کاتوزيان نيز با بيان تاريخچهاي از علت گرايش بشر به حقوق بشر، محوريت سخنانش را مفهوم قرار داد. طرح گروهي ، يکي از سه طرح اصلي گروهي است که با همکاري برنامه عمران سازمان ملل متحد )UNDP( و براي يک دوره پنج
طلوع مهر صبح روز سوم شعبان سال چهارم هجري، شهر مدينه ميزبان کودک نو رسيدهاي بود که در خانه فاطمه (سلام الله عليها) و علي (عليه السلام) چشم به جهان گشود و بعدها به سيد الشهداي اسلام ملقب شد. اين طفل نو رسيده، دومين فرزند خانوادهاي است که پيامبر
روزه گرفتن يعني پيکاري دروني جهت آماده شدن براي پيکارهاي سخت بيروني که رمضان کلاس آموختن است ، کلاسي در قلب اجتماع . و معلمانش همه پيامبران خدا از ابراهيم تا محمد و همه امامان شيعه از علي تا مهدي و همه رهبران به حق مردم از آغاز تا به امروز و تا همي
یا یک دوره از تاریخ است که به وسیله شاعران و نویسندگان یک قوم یا ملت پدید آمده باشد . اثر ادبی سخنی است که اندیشه و احساس و تجربه گوینده یا نویسنده را آمیخته با تخیل هنرمندانه بیان کند . وسیله آفرینش اثر ادبی کلمه ها و جمله ها ؛ یعنی زبان است . پدیدآورنده اثر ادبی ، شعر یا نثرش را با خیال و عاطفه و اندیشه و تجربه خود می آمیزد تا آن را به صورت اثری در آورد که دارای ارزش هنری باشد ...