تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع زندگى اخروى در سایت یافت گردید:
زندگى دنيوى دليل زندگى اخروى عجبت لمن اءنکر النشاه الاخرى و هويرى النشاه الاولى در شگفتم ، از کسيکه زندگى اين دنيا را مى بيند، و باز زندگى دنياى ديگر(آخرت) را قبول ندارد. شرح: کسيکه با درک و دانائى ، در زندگى اين دنيا نظر کند، سراسر دنيا را، پر
بحث ما درباره نبوت است که به یک اعتبار دومین اصل و به اعتبار دیگر سومین اصل از اصول دین است . اصول دین به یک اعتبار عبارت است از توحید , نبوت و معاد , ولى از دیده شیعیان چون دو چیز دیگر هم جزء اصول دین است , گفته مى شود که اصول دین پنج است : توحید , عدل , نبوت , امامت و معاد . به هر حال نبوت یکى از ارکان اصول دین است . راجع به نبوت بحثهاى زیادى هست که ما عجالتا فهرست بحثها را آن ...
اشاره: ((اشتغال)) امروزه در جامعه ما, يکى از مسائل اساسى و موضوعات مورد بحث مى باشد, و هرکس نسبت به فراخور حالش و براساس رشته تخصصى و انديشه هاى خود, در مورد چگونگى اشتغال جوانان و آداب و شيوه هاى کار, علل و انگيزه هاى بيکارى, انواع مشاغل, اولويت
مظاهر غفلت در انسان قال الله تبارک و تعالى فى کتابه: «يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغدو اتقوا اللهان الله خبير بما تعملون و لاتکونوا کالذين نسوا الله فانسيهم انفسهم اولئک هم الفاسقون». ملاک ارزش اعمال انسان ارزش
آيا انسان به جز زندگى مادى دنيوى، زندگى ديگرى دارد؟ آياغير از عالم دنيا، عالم يا عوالم ديگرى به نام جهان يا جهانهاىپس از مرگ وجود دارد؟ آيا انسان موجودى تکساحتى و يکبعدى استکه بر اين کره خاکى همچون گياهى ميرويد و ميخشکد و ميپوسد وچيزى جز همين
اخلاق حضرت محمد (ص) هر جامعه نياز به الگويي دارد که شناخت آن ضرورى و لازم است، قرآن کريم برترين الگوى جامعه اسلامى را پيامبر اکرم(ص) معرفي کرده است، حضرت علي(ع) در خطبه هايي که در نهج البلاغه آمده، سيمايي از حضرت محمد(ص) را ارائه کرده است . حضرت
معنويت و سکولاريسم ترجمه سکولاريزم براى سکولاريزم (secularism) و مشتقات مربوط به آن در زبان فارسى معادلهاى فراوانى به کار برده شده است. در ترجمه سکولاريزم: دنياپرستى، اعتقاد به اصالت امور دنيوى، غير دين گرايى، نادينىگرى، جدا شدن دين از دنيا، دني
آزادى دینى در نهج‿البلاغه آزادى چیست؟ آزادى در مکاتب مختلف بنا بر نوع انسان?شناسى و جهان بینى آن مکتب تعاریف گوناگونى دارد. مکاتب مختلف گاه آزادى را مطلق فرض کرده?اند و گاه انسان را فاقد هرگونه آزادى معرفى مى کنند. بدون تردید اسلام به منزله یک مکتب حیات?بخش، که ضامن سعادت دنیا و آخرت پیروان خویش است، نمى تواند درباب «آزادى» و حدود آن سخنى نگفته باشد. براى یافتن جایگاه آزادى در ...
تجسم یا تجسّد اعمال در لغت به معنی مجسم شدن کارهاست و در اصطلاح بدین معناست که کردارهای نیک و بد آدمی پس از مرگ وی، در عالم برزخ و نیز در رستاخیز مجسم میگردند و با پیکری زیبا یا با پیکری زشت پدیدار میشوند و او را شادمان یا اندوهگین میسازند. تجسّم یا تجسد اعمال، اصطلاحی است که میتوان آن را مشترک در دین، کلام، عرفان و حکمت متعالیۀ صدرالدین شیرازی و پیروان وی به شمار آورد. ...
معيارهاى رفتار سالم از ديدگاه اسلام مقدّمه «بهنجارى و نابهنجارى» از بنيادى ترين موضوعات دانش روان شناسى است که قلمرو وسيعى از اين علم را تحت تأثير خويش دارد. فلسفه روان شناسى پايهاى ترين و روان درمانى کاربردى ترين موضوعى است که متأثّر از رويکردهاى
دين فرهنگ و تمدن اسلامى ساده ترين شيوه برخورد با يک واقعيت ناديده انگاشتن آن است و تلاش براى شناخت و پذيرش آن نشانه رشد و خردمندى. دين فرهنگ و تمدّن وجوه و زواياى گوناگون از بود و هست زيست بشرند و هندسه زندگى انسان از آغاز تا کنون بلکه تا پايان را
طرح وبیان مساله: براى پرداختن درست به موضوع مورد بحث، ابتدا لازم است تعاریفى که واژه «سکولاریسم» در سیر تاریخى، به خود گرفته روشن شود و در مرتبه بعد، بیان شود که سیر تاریخى تکوین و توسعه اندیشه سکولاریستى در ایران از بدو تولد تا امروز عمدتاً با کدام تلقّى از مفهوم و تعریف این واژه رقم خورده است. قطعاً رسیدن به معنایى دقیق و خالى از اشکال در تعاریف امروز بسیار مشکل است، از این ...
اثر متقابل فقه و اخلاق در یکدیگر داود الهامى نیروى اخلاقى; ضامن اجراى احکام فقهى براى عمل شدن به قانون, تنها اعلان حکم و وجود قوه اجرائیه کافى نیست, بلکه آنچه قانون را در سطح فرد و جامعه در هر شرائط منشإ اثر مى سازد, وجود نیروى اخلاقى و تعهد فردى و جمعى است و این نوع ضامن اجرا در درون ذات افراد و پیوسته با ایشان همراه است. قوانینى که در دنیا موجود هستند, از لحاظ غرض و هدف بر دو ...
تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینى چنین استنباط مىشودکه نه تنها انسان باقى است و جاوید مىماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوى ضبط و نگهدارى مىشود و ازبین نمىرود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم» مىبیند و مشاهده مىکند.اعمالو آثار خوب با صورتهاى بسیار زیبا و جالب و لذت بخش تجسم مىیابند و به ...
بهجت و انبساط اوّلین اثر ایمان مذهبى، از نظر بهجت زایى و انبساط آفرینى، «خوشبینى» است; خوشبینى به جهان و خلقت و هستى. ایمان مذهبى از آن جهت که تلقّى انسان را نسبت به جهانْ شکل خاص مى دهد، به این نحو که آفرینش را هدفدار و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرّفى مى کند. طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلّى هستى و قوانین حاکم بر آن خوشبینانه مى سازد. حالت فرد با ایمان در کشور هستى، مانند ...
سوره مبارکه قمر از سور مکیه و کوتاه قرآن است که مجموعا پنجاه و پنج آیه است ولى پنجاه و پنج آیه کوتاه،یعنى آیاتى که در حدود نیم سطر است،گاهى کمتر و گاهى بیشتر،و اگر هم بیشتر استخیلى کم بیشتر است.مقدمتا مطلبى را عرض کنم و شاید به آن توجه کرده باشید و آن اینکه بعضى از سورههاى قرآن از نظر آهنگ مختلف است.به کوتاهى و بلندى سوره هم چندان مربوط نیست و حتى به کوتاهى آیه هم خیلى ارتباط ...
واژه تاریخ و تعریف آن واژه «تاریخ» ( History ) از زبان یونانى گرفته شده و هرودوت (هرودوتوس Herodotus ) مُبدع و «پدر تاریخ» شناخته شده است. تاریخ، از نظر هرودوت، به معناى مطالعه و یا بررسى روزگاران گذشته است. البته چیستى تاریخ از پرسش هایى است که تاکنون پاسخى جامع، دقیق و مورد اتفاق نداشته، همه تعریف هاى آن با ایراد یا انتقادهایى رو به رو بوده است; زیرا گروهى معناى تاریخ را بس ...
بعضى از ناآگاهان، مسائل اخلاقى را، به عنوان يک امر خصوصى در زندگى شخصى مىنگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مىدانند که تنها در زندگى سراى ديگر اثر دارد، در حالى که اين يک اشتباه بزرگ است، اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى
ما۱۶۰۰نفریم. ذرت مى کاریم بوى نفت مى دهد، گندم درو مى کنیم، طعم نفت مى دهد.» از شهر رى که بگذرید، خیلى دور نیست. همین نزدیکى ها، زمین زیرپایشان آغشته به نفت است. مزارع ۲۷۰ خانوار طعم نفت مى دهد، گندم و ذرتشان هم . سه کیلومترى جاده شهرى رى به قم، آلودگى غوغا مى کند. مردم سخت نفس مى کشند. با چاه هاى آلوده به نفت، گندم مى کارند. زمین زیر پایشان سیاه؛ مثل آبى آسمانى که بالاى سرشان ...
شناخت مختصرى از زندگى پيامبر اسلام(ص) ولادت و دوران کودکى ولادت پيغمبر اکرم به اتفاق شيعه و سنى در ماه ربيع الاول است , گو اينکه اهل تسنن بيشتر روز دوازدهم را گفته اند و شيعه بيشتر روز هفدهم را , به استثناى شيخ کلينى صاحب کتاب کافى که ايشان هم روز د
زندگىنامه ملا احمد نراقى ايران اسلامى با تاريخ درخشان مهد پرورش علماء، و دانشمندان بزرگ مسلمانى بوده است که به داشتن اين ستارگان علم و فضيلت مباهات دارد. يکى از اين بزرگان علامه مولى احمد بن محمد مهدى نراقى، معروف به فاضل نراقى (م 1245 ق) است. وى
لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه ... (1) زندگينامه رسول مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدالله صلى الله عليه و آله کتاب قطور و بزرگى است که عصاره همه خوبيهاى عالم در آن جمع شده است . زندگى اين اسوه بزرگ خلقت ، عظمت و اعجازى است که در تاريخ بشريت نظير ندار
بیوگرافى و شرح حال بودا؟ نام اصلى او سیدرتا است ، مردى از خاندان کاشاتریا از شاهزادگان و اشراف هند که در منطقه بنارس به دنیا آمد. پدرش چون اثار حمل در همسر خود مشاهده کرد، برهمنان ایالت بنارس را فراخواند و از آینده کودک از آنان سئوال کرد. برهمنان مى گویند که این بوداى بیدار کننده جهان خواهد بود و راهبى بزرگ و پرشهرت خواهد شد. پدر از چنین پیشگوئى اى سخت نگران شد؛ چرا که فرزندى مى ...
اينشتين در سال 1905سه نظريه مهم «نسبيت خاص»،«کوآنتومى بودن نور» و «حرکت براونى ذرات» را ارايه کرد که هرکدام تحول بسيار مهمى در حوزه خود ايجاد کرده اند.به همين مناسبت انجمن بين المللى فيزيک محض و کاربردى سال 2005 را به مناسبت يکصدمين سال ارائه اين نظ
قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مىنمايد، تا از اين طريق، راه تعالى و تکامل خود ر
مقدمه با مطالعهاى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمىماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، همچون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مىکرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مىدانستند و متخلفان نيز مجازات مىشدند، ايشان کار
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
براى بررسى دقيق تاريخى، فرهنگى، اجتماعى و سياسى عربستان پيش از اسلام لازم است زندگى بدويان و بادهنشينان را در چند مورد مطالعه نمود: 1- منابع: به اشعار عرب قبل از اسلام و تفسيرى که از آنها باقى مانده و ضربالمثلهاى آنان استناد مىشود. 2- تاريخ:
جنگ نهراوان با خوارج در اينجا لازم است براى شناخت بهتر خوارج خصوصيات و سابقه آنها را مطالعه کنيم . اصولاً در برخور با هر عقيده اى, گروهى راه افراط و عده اى ديگر راه تفريط را در پيش مى گيرند. انسان با کمک عقل بايد راه اعتدال و ميانه روى را بپيمايد.
بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر شود اين از ي
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
اختلاف شيعه و اهل سنت در اين مسائل به اختلاف در مباني استنباط احکام ديني بر مي گردد. هر يک از مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احکام دين، از يکسرى اصول و مبانى بهره مي گيرند. طبيعى است که اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نت
زندگى کوتاه زهراى مرضيه(س) برکات بىشمارى را به دنبال داشت، برکات معنويش سراسر تاريخ اسلامى را فرا گرفت، حکايتهاى پيامبر(ص) و ائمه اهل بيت(ع) از رفتار خداپسندانهاش بالاترين مدرسه انسانسازى آنان بود، مفسران ژرفانديش در ذيل سوره کوثر، فاطمه(س) و ف
اشاره در بسيارى از آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى و سرگذشت انبياء و اولياء و صالحان و در کتب علماى اخلاق و ارباب سير و سلوک روى مساله توکل به عنوان يک فضيلت مهم اخلاقى که بدون آن نمىتوان به مقام قرب الهى رسيد، ياد شده است. منظور از توکل سپردن ک
نويسنده اين رساله مختصر از نظر فکرى و علمى ، قدرت و توان بيان منافع را ندارد . نمازى که برنامه هاى ظاهر و باطنش همراه با چهار هزار مسئله است و تا کنون صدها کتاب از طرف عارفان و فقيهان و حکيمان و فيلسوفان و وارستگان و عاشقان درباره آن نوشته شده ، چگو
پيشگفتار. بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر ش
حضرت امام خمينى, پس از معصومان (ع) که برگزيدگان خاص الهى اند, نسخه اى بى مثال از شخصيتى جامع است که براى تبيين و شناخت وى بايد از زواياى متعددى نگريست و به تحليل و ارزيابى و مقايسه پرداخت. حضرت امام, در چهره يک انقلابى بزرگ, کسى است که يکى از اصيل ت
قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به
در گفت و گو با استاد مصطفى ملکيان هفت آسمان: آيا نوع و ميزان نياز انسان معاصر به دين نسبتبه گذشته تغييرى کرده است؟ اگر اين نياز تشديد شده است به کدامين قرائت؟ و نيز چه مؤلفههايى در جهان امروز در اين تشديد نياز مؤثر بوده است؟ استاد: راستش را بخو
حکومتها بر حسب ماهيت و مصدر مشروعيت مى خويش اهداف و مقاصدى دارند که در جهت نيل به آن تلاش مىکنند.هدف مهم حکومتهاى غير دينى، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى مردم خود است .اما حکومتهاى دينى علاوه بر غايت فوق دغدغهى دين و ارزشهاى آن را نيز دارند. حکومت
در راهکارهاى اجرایى برنامه سوم توسعه و در بخش تعیین کاربردیهاى مناطق آزاد نقشى ویژه از دیدگاه تولید، توسعه صنعتى و پردازش صادرات به منطقه آزاد قشم داده شده است. امید آن است که در اجراى برنامه سوم در سالهاى آینده و همچنین در تهیه و تدوین برنامه چهارم توسعه، مناطق آزاد (و به ویژه منطقه آزاد قشم) به منزله یک ابزار کارآمد در سیاستهاى توسعه صنعتى کشور، اولاً بتواند جایگاه طبیعى و ...
جايگاه خمس در اسلام دورنمائى از فلسفه خمس و زکات گرچه اسلام درآمدهايى را که از طرق نامشروع، همچون اختلاس، احتکار، کمفروشى، ربا، سرقت، رشوه و امثال آن بدست مىآيد، به شدّت حرام کرده و حکومت اسلامى را مسئول بازگشت اين اموال به صاحبان اصلى آنها دانسته
شناخت آن حضرت و الگوپذيرى از روش و زندگى او نه تنها آثار گرانبهاى دنيوى و آخرتى دارد، بلکه پاداش بىکران الهى را نيز در پى دارد. آنچه پيش رو داريد نگاهى است به شخصيّت والاى نبوى در کلام بلند علوى در نهج البلاغه .شرف و جلال پيمبران بُوَد از جلال مح
هر جامعه نياز به الگويي دارد که شناخت آن ضرورى و لازم است، قرآن کريم برترين الگوى جامعه اسلامى را پيامبر اکرم(ص) معرفي کرده است، حضرت علي(ع) در خطبه هايي که در نهج البلاغه آمده، سيمايي از حضرت محمد(ص) را ارائه کرده است .اين حادثه، بزرگترين حادثه ت
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى
مقدمه سخن از خديجه ، سخن از يک دنيا عظمت و پايدارى و استقامت درراه هدف است . به حق قلمفرسايى در باره کسى که خداوند بر اوسلام و درود فرستاد ، بسى مشکل است . اما به مصداق «مالا يدرککله لا يترک کله ،» به بررسى گوشه هايى از شخصيت و زندگى اينبزرگ بانو
هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»
آثارى بوده و نقش و تأثير آن تا چه حدى است به نظر مىرسد که تبيين و توضيح چند مطلب در اين باب لازم و ضرورى باشد. نخست حقيقت و روح نماز است و ديگرى اهميت دوران نوجوانى و جوانى و نيز روحيه انفعالى و تأثير پذيرى اين نسل (نسل جوان) در مقابل عوامل خارجى اس
پيشگفتار قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم» «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد.» گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار است
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود
اشخاص حقيقى اشخاص حقيقى يا طبيعى در حقيقت همان انسانها مىباشند که با متولد شدن داراى حقوقى مىگردند و تا در قيد حيات هستند آن را دارا مىباشند که به آن اهليت نيز مىگويند که در قانون مدنى موادى در خصوص اهليت وجود دارد همچنانکه ماده ??? قانون مدنى مىگو
حقوق جزاء و جرم شناسى ? بررسي جرم از ديدگاه حقوق و قانون مجازات اسلامي « مطالعه و بررسى جرم دزدى از ديدگاه از ديدگاه فقه، حقوق و قانون مجازات اسلامى» مقدمه سرقت از جمله جرائمى است که سابقه ديرينه در زندگى انسان دارد و مىتوان گفتپيشينه آن از هنگا
کلام خدا يکى از مسائل اساسى علم کلام، فلسفه، عرفان، تفسير و علومقرآن است. متکلمين از نظر حدوث و قدم و کلام لفظى و نفسى به آنمىنگرند، اما عرفا آن را بيان آنچه در دل است، خواندهاند; به همين جهتکلام را با لفظ برابر ندانسته و فعل خداى تعالى را نيز
اخلاق که با چگونگى رفتار و حالتهاى اختيارى انسان سروکار دارد، همواره جاذبه ويژهاى براى او داشته است و آدمى به ديده احترام در آن نگريسته است. نهاد اخلاقى زندگى انسان، اساس و پايه تشکيل اجتماع و ظهور تمدنهاى بشرى است. حرمت اخلاق چنان است که حتى کسان
مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمينو تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينههاى سنگين در اين راه به
اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس
گاليله (ميلادى ????-????) در زندگى هرانسان انديشمند زمانى فراميرسد که درباره? خلقت خود ،هرچه که در پيرامون خود ميبيند و وجود خالق تعمق کند. تأمل انسان دربار?ً مبداء و هدف وجود خود امرى کاملا طبيعيست. براى برخى، آنچه که مذهب موروثيشان به آنها آموخت
عباس مخلصى در پى دستيابى بشر به تمدن و صنعت و بهره مندى از رسانه هاى مسافرى سريع و راحت, آمد و شد و پيوند ميان انسانها به گونه اى شگفت رو به فزونى و گسترش نهاد. شايد بتوان گفت اکنون گستره و حجمِ رفت وآمد فرامرزيِ انسانها و پيوند مردمانِ کشورها و قار
آدولف هیتلر نامی است که کمابیش نامش را شنیده ایم ودر مورد او حرف و حدیثهاى بسیار زیادى زده شده و در آینده نیز زده خواهد شد. مختصرى از زندگى او: صد و چهارده سال پیش، دریک غروب بهارى در منطقه سرسبز باواریا ( مرز میان آلمان و اتریش) ، آلویس و کلارا صاحب فرزندى شدند که نامش را آدولف گذاشتند. آلویس هیتلر کارمند اداره گمرک بود و به همین جهت دوست داشت که پسرش نیز راه او را ادامه دهد ...
رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دلانگيز حقوق بشر و آزادىها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستارهوار مىدرخشد و تلالؤ جان بخش آن زو
کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمالآفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى
هيچ مادرى در جهان هستى ، فرزند خود را گنهکار نزاييده ، و کودک رحم را عاصى و خطاکار به دنيا نياورده . کودک در حالى قدم به عرصه گاه حيات مى گذارد که از علم و دانش و تفکر و انديشه خالى است ، و از آنچه در اطرافش مى گذرد کاملا بى خبر است . طفل وقتى و
سازماندهى عفو بين الملل در طرح جديد سازمان «عفو بين الملل» در چندساله اخير نه تنها به وضعيت زندانيان سياسى مى پردازد بلکه احقاق حقوق از دست رفته گروگان ها، پناه جويان، بى کاران و بى خانمان ها را هم از وظايف خود مى داند. گستردگى اين وظايف و مأموريت ه
السلام ) قرار گرفته است. بىشک، زهد و تقوا، دو عنصر مهم و قابلتوجهاند که مکمل و متمم هماند. در معارف اسلامى، پس از مسئلهى تقوا، بر زهد،بيش از ساير معارف تکيه و سفارش شده است. شک نيست که «گرايش انسان به زهد، ريشه در آزاد منشى او دارد. انسان، بال
باسمه تعالى »السلام عليکم يا اهل بين النبوه« مقدمه: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است که اهل بيت )ع( را وسيله نجات انسان از گرداب حيوانيت به جايگاه والاى خويش قرار داده و محبت اهل بيت )ع( را شرط قبولى طاعات و عبادات قرار داده است. در وضعيت اسف بار کنونى
اضطراب چيست مقدمه : همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه ميکنند و طبيعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعيتهاى تهديدکننده و تنشزا مضطرب ميشوند، اما احساس اضطراب شديد و مزمن در غياب علت واضح، امرى غيرعادى است. اضطراب شامل احساس عدم اطمينان،
ایده هاى پیشینى عقل عملى از سپیده دم تاریخ اندیشه سیاسى تا روزگار ما اندیشه وران و فیلسوفان هر دوره اى از اصل هایى سخن به میان آورده اند که هر چند در بنیاد داراى اشتراک و همسانى بوده اند، اما بحث ها و تفسیر هاى گوناگون و متفاوتى را برانگیخته اند. این اصل ها اندک و انگشت شمارند، اما مباحثه و مشاجره بر سر آنها تا آن مایه ژرف و پردامنه است که کاوش در اقیانوسى مواج، کف آلود و بیکران ...
اخلاق خانواده مطلوبيت زندگى اجتماعى و پيوند دادن زندگى فرد با فرد يا افراد ديگر، از آن رو استکه نيازهاى مادى و معنوى افراد در زندگىهاى دست جمعى (اجتماعى) بهتر تأمين مىشود .در همين رابطه بايد گفت اصيلترين نيازهاى آدمى در ظرف خانواده تأمين مىگر
توده? جسم را مىتوان به دو نوع بافت تقسيم کرد: يکى بافت بدون چربى که شامل عضلات، استخوان و اندامها مىباشد و ديگرى بافت چربي. درصد نسبى بافت بدون چربى و بافت چربى که ساختار و ترکيب بدن را تشکيل مىدهند مىتواند بهعنوان معيار ترکيب بدن باشد. ترکيب بدن به
گروه دين و انديشه: هدف از بعثت پيامبران ايجاد اخلاق حسنه و نيکو بود، حضرت محمد (ص) نيز به عنوان خاتم پيامبران مبعوث شد تا فضايل اخلاقي و خلقيات نيکو را تحقق بخشيده و رذايل اخلاقي را يادآور شود، شک نيست يکي از مهمترين عوامل پيشرفت اسلام، اخلاق نيکو و
کلمه شيعه چهار بار در قرآن مجيد در سوره هاي مريم آيه 69 و قصص آيه 15 و نيز قصص آيه 15 و صافات آيه 83، ذکر شده است، در سوره صافات حضرت حق ابراهيم خليل را در روش و منش و اخلاق و عمل، و ايمان و عقيده، و جهاد و عبادت شيعه نوح شمرده است. و ان من شيعته لإ
توده جسم را مىتوان به دو نوع بافت تقسیم کرد: یکى بافت بدون چربى که شامل عضلات، استخوان و اندامها مىباشد و دیگرى بافت چربی. درصد نسبى بافت بدون چربى و بافت چربى که ساختار و ترکیب بدن را تشکیل مىدهند مىتواند بهعنوان معیار ترکیب بدن باشد. ترکیب بدن به دلایل مختلف مهم است: ۱. نسبت بالاى بافت بدون چربى نشانهاى از ظرفیت بالاى انجام کار است و نسبت بالاى بافت چربى با ظرفیت انجام ...
معناي غدير تلاشهايى که انسانها مىکنند، بعضى مربوط به مسائل شخصى آنهاست که بخش کوچکترى از فعّاليتهاى انسانى راشامل مىشود - مثل معيشت و معنويّت و عواطف و ارتباطات شخصى آنها با اين و آن - اما بخش بزرگتر فعّاليتهاى انسانى، فعّاليتهايى است که در صحنه ج
قولات عقل و ايمان، غالبا در متقابل با يکديگر قلمداد مىشوند. زمانى که عقل به بنبست مىرسد، به ما مىگويند که بايد به ايمان تکيه کنيم. چنين سفارشهايى، بويژه، در قلمرو دين ارائه مىشود. براى نمونه، زمانى که با تراژدىاى شخصى، که ممکن است کاملا غيرقاب