تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع عالم برزخ در سایت یافت گردید:
در مقام انسانيت همين بس که خداوند فرمود:« فتبارک الله احسن الخالقين » پر برکت ومبارک است خدايي که از خاک وگل موجودي را آفريد وبه او اين استعداد را داد تا بهترين مخلوقش باشد وتاج کرامت رابر سرش نهاد . همان موجودي که با نيروي تفکر توانسته آسمان و کوه
عالم برزخ، عالم متوسطى ميان دنيا و آخرت است که مردگان تا قيامت در آن بسر مىبرند . پس از اثبات وجود روح مجرد و بقاى آن پس از مرگ و تخليه بدن، اين مساله اساسى مطرح مىگردد که ارواح پس از مرگ و خارج شدن از قالب اجسام بدنى در کجا زندگى مىکنند؟ آيا ع
عالم برزخ روح انسان بعد از مرگ به عالمي به نام برزخ ميرود. عالم برزخ را «عالم مثال» يا «عالم خيال» نيز ميگويند. در عالم برزخ، ماده نيست بلکه صورت محض است. صورت مثالي ما در خواب حرکت ميکند و اعمالي را انجام ميدهد، بدون اين که بدن حرکتي کند. ا
برزخ از نظر لغت اصطلاح کلمه « برزخ» معمولا در محاورات ، همراه با کلماتي مثل « مابين »، « ما بينهما » به کار ميرود ، مثلا گفته مي شود :« برزخ ما بين اين دو » يا « برزخ بين دو چيز » و يا «برزخ بين دنيا و آخرت » و در قرآن شريف آمده است : « بينهما برز
برزخ در لغت به معناي زمين و يا مکاني است که برزخ؛ حيات پس از مرگ بين دو چيز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روايات و مجموعه تعاليم اسلامي به معناي عالم پس از مرگ و حدفاصل بين دنيا و آخرت است. شايد بتوان ادعا کرد که برزخ بدين معنا نخستين
پس از مرگ تا قيامت کبري اگر چيزي ميان دوچيز ديگر حائل و فاصله باشد، آن چيز را «برزخ» مينامند. قرآن کريم از زندگي پس از مرگ تا قيامت کبري با کلمه «برزخ»تعبير کرده است.در سوره مؤمنون آيه 99 و 100 ميفرمايد: حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ل
برزخ ازنظرلغت واصطلاحات کلمه (برزخ) معمولاً درمحاورات، همرا ه باکلماتي مثل(مابين)، (مابينهما) بکارمي رود، مثلاً گفته مي شود: (برزخ ما بين اين دو) يا (برزخ بين دو چيز) و يا (برزخ بين دنيا و آخرت) و در قرآن شريف آمده است: (بينهما بر
پیشگفتار این مقاله درباره دوره اى بحث مى کند که ابتدایش مرگ و انتهایش دمیده شدن در صور و به پایان رسیدن عالم دنیاست . همان روزى که خورشید و ماه ، ستارگان و کهکشان ها، زمین و آسمان ، کوه و دریا، جن و انس و فرشتگان همه باید نداى حق را ((لبیک )) گویند و به سوى او بشتابند. این دوره ، به خلاف دوره هاى قبل و بعد تاریک ترین ، مبهم ترین ، مخفى ترین ، پرحادثه ترین ، حساس ترین ، وحشتناک ...
برزخ ازنظرلغت واصطلاحات کلمه (برزخ) معمولاً درمحاورات، همرا ه باکلماتی مثل(مابین)، (مابینهما) بکارمی رود، مثلاً گفته می شود: (برزخ ما بین این دو) یا (برزخ بین دو چیز) و یا (برزخ بین دنیا و آخرت) و در قرآن شریف آمده است: (بینهما برزخ لا یبقیان)1 (و جعل بینهما برزخا و حجراً محجورا)2 مشاهده می شود که، (برزخ) در دو آیه فوق همراه با کلمه (بینهما) به کار رفته است و این بدان علت است که ...
تاریخچه هر قومی در هر یک از ادوار تاریخی، بنا بر مقتضیات زمانی و مکانی، جوابهایی بر اساس سلیقهها و ذوقیات خود برای اینگونه پرسشها طرح کردهاند. زیرا مسایل ماوراءالطبیعه، مسایل طبیعی نیست تا آن که بتوان با معادلات و آزمایشات مختلف به نتیجهأی قطعی رسید، بلکه آن بستگی به سلیقهها و ذوقیات و قوه تخیل و خیالپردازی هر قوم دارد. از این روست که تعدد و تنوع عقاید ماوراءالطیبعی به حد ...
تاريخچه بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد که انسان و بشر از آغاز زندگي اش بر روي زمين به فرمان فطرت و به جهت تأمين نياز روحي او به فنا نشدن و ادامه زندگي سؤالاتي در مورد زندگي بعد از مرگ و فاني شدن جسم چه خواهد شد داشته و ... بنابراين هر قومي در هر
خداي تعالي براي ما خير ميدهد که انسان از اين دنيا که محل حيات اجتماعي اوست، به عام ديگري به نام برزخ و سپس به عالم آخرت کوچ ميکند، ولي روش زندگانيش بعد از اين دنيا، انفرادي است، يعني ارتباطي با تعاون اجتماعي ندارد و به کمک و همکاري ديگران نيازمند
در این مبحث بر آنیم تا پاره ای از مسایل زندگی اخروی و صحنه هایی را که قرآن و روایات برای انسان پس از رستاخیر ترسیم می کند، مورد بررسی قرار دهیم. تأکید قرآن بر معاد دعوت به معاد باوری یکی از ویژگی های ادیان الهی است. قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و هدایت کننده ی بشر به سوی عالم نور و رها کننده ی وی از همه ی پلیدی ها و ظلمت ها و تصدیق کننده ی کتب آسمانی پیشین درباره ی رجوع انسان به ...
کمال انسان از نظر دين کتاب: مبادى اخلاق در قرآن، ص 51 نويسنده: آيت الله جوادى آملى خداى سبحان کمال محض و کمالآفرين است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسى دارند و هم از کمال نسبى
و بعد چنين گويد اين شکسته بال ضعيف الحال و گرفتار دام اماني و آمال عباسبن محمدرضا القمي، بصره الله عيوب نفسه و جعل مستقبل حاله خيرا من امسه، که اين رسالهاي است مشتمل بر چند کلمات طريفه، و مواعظ و پندهاي شريفه، اميد که صاحبان عقل و هوش آنرا مجرد خط
سپاس و حمد بياندازه و قياس از ويژگيهاي حضرت ربّ ودود ذوالجلال و الاءکرام، خداي منّان است که بشر را بعد از آفرينش و هدايت تکوينيّه به خلعت حرکت بسوي کمال به هدايت تشريعيّه راهنمائي و مخلَّع فرمود؛ اللَهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءَا
حالت روح روح پس از مفارقت از بدن جسماني و عنصري ، کاملا به بدن برزخي و قالب مثالي تعلق ميگيرد . تفضيل مطلب اين که سنت الهي چنين است که در جهان خلقت ، بين مراتب لطيف و ثقيل ، حد وسطي قرار داده شده است . اين موجود وسطي ، نه از نظر لطافت و نازکي مثل م
چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و
معاد از ماده عود بمعني برگشتن است چون روح دوباره ببدن برگردانيده ميشود. معاد از اصول دين مقدس اسلام و اعتقاد به آن واجب است که هر کس دوباره پس از مرگ زنده ميشود و بجزاي عقيده و عملش ميرسد. مساله معاد که ابتدايش مرگ و قبر و بعد برزخ و سپس قيامت کبر
هنگامی که صحبت از مرگ به میان می آید ، واکنش افرا نسبت به این مقوله بسیار متفاوت است. زیرا این مهم بستگی مستقیمی به نگرش افراد نسبت به هستی دارد. به طور کلی می توان نگرش افراد نسبت به مرگ را در سه گروه عمده جای داد : 1- کسانی که هیچ اعتقادی به حیات پس از مرگ نداشته و مرگ را عدم می پندارند. 2- کسانی که دچار شک بوده و نسبت به حیات پس از مرگ به دیده تردید می نگرند. 3- کسانی که ...
روز قیامت روز قیامت پروردگار متعال اعمال و رفتار افراد بشر را با معیار عدل و یا فضل خود بررسی می کند و به آنان برطبق آنچه انجام داده اند کیفر و پاداش می دهد و این مسأله به قدری مهم است که در آیات و روایات از روز رستاخیز به «یوم الحساب» تعبیر شده است. ولی برخی از مردم به مقتضای حکمت بالغه الهی و فضل عظیمش بی حساب به بهشت قدم می گذارند از جمله افرادی که اعمال آنان بررسی نمی شود و ...
به نام خداوند جان و خرد مقدمه : شک ، گمان و يقين ؛ از جمله مسائل مربوط به حوزه معرفتند که بشر پيوسته در زندگي با آن روبه روست . شکل حاصل اشتراک ميان معلومات و مجهولات است . گمان به قول مولانا همچون شيشه زرد و
اي نام تو بهترين سرآغاز بي نام تو نامه کي کنم باز از دعاهاي امام سجاد عليه السلام در حمد و سپاس خداي تعالي، سپاس خدايي را که اوّل است و پيش از او اوّلي نبوده و آخر است و پس از او آخري نباشد. خدايي که ديده هاي بينندگان از ديدنش ناتوانند و انديشه هاي
مقدمه معاد از ماده عود بمعني برگشتن است چون روح دوباره ببدن برگردانيده ميشود. معاد از اصول دين مقدس اسلام و اعتقاد به آن واجب است که هر کس دوباره پس از مرگ زنده ميشود و بجزاي عقيده و عملش ميرسد. مساله معاد که ابتدايش مرگ و قبر و بعد برزخ و سپس قي
ابتداي حيات با آغاز آثار وجودي آن،حس حرکت تغذيه تنميه و توليد مثل به اعراف مي رسد. هر يک از انواع موجودات را صورتي خواص است که کمال آن نوع به شمار مي رود که اين صورت کمالي نوع موجود حي از نظر ملا صدرا نفس است، مانند نفس نباتي نفس حيواني و نفس انساني
خدايا چه بسيار زماني که ياد تو از ذهن هاي ما رفت و در حال غفلت و پريشاني معصيت تو را انجام داديم. خدايا هر زمان که پرده هاي شهوت و عضب مرا فرا گرفتند و به سوي نفس امّاره شتافتم پرده اي از شرم ديدگانم را فراگرفت تا جايي که جرئت بازگشت به سويت را نداش
بعد از مرگ هر فردي جد او را بايد دور از مردم بر بالاي کوه در جاهايي که آنها را برج خاموشان گويند، بيفکنند تا طعمه مرغان و جانوران لاشخور گردد (سگي يا مرغي آن را بدرد). پس از مدتي آن استخوانهاي پراکنده را گردآورده در چاهي که آن را استودان (استخواندا
تحقيق حاضر مشتمل بر پنج بخش با اين موضوعات است : بخش اول، تکامل انسان از ديدگاه قرآن و احاديث: تکامل انسان (تکامل در قرآن، انسان از نظر قرآن، ازدواج فرزندان آدم، انسان مخلوق تکامل يافته ،تکامل انسان از ديدگاه علماي اسلامي )؛ بخش دوم، سير تکامل ا
و او همان است که آسمان ها و زمین را در حالی که تخت [سلطنت] او بر آب بود در شش روز بیافرید... هود:7 عرش به معنای سقف و کنایه از قدرت و سلطنت است؛ و منظور از شش روز شش دوره است که هر دوره ممکن است میلیون ها و یا میلیاردها سال باشد؛ و شاید این شیوه خلقتْ علم و حکمت و قدرت و عظمت پروردگار را بهتر بنمایاند. درباره خلقت عالم چند مطلب مهم از قرآن فهمیده می شود: 1) منشأ آفرینش آب بوده ...
پيشگفتار شاهنامه تبار نامه ملت کهن و عزيزمان ايران است و داراي داستانهاي است که جنبه نمادين و آرماني دارند و متعلق به دوران پهلواني و اساطيري ايران هستند و به همين دليل شخصيت فردوسي امروزه جهاني شده است و از نام بلند آوازه ي ايران جدا نيست. اهمي
است، آساني بسم الله الرّحمن الرّحيم سپاس و حمد بياندازه و قياس از ويژگيهاي حضرت ربّ ودود ذوالجلال و الاءکرام، خداي منّان است که بشر را بعد از آفرينش و هدايت تکوينيّه به خلعت حرکت بسوي کمال به هدايت تشريعيّه راهنمائي و مخ
تجسم یا تجسّد اعمال در لغت به معنی مجسم شدن کارهاست و در اصطلاح بدین معناست که کردارهای نیک و بد آدمی پس از مرگ وی، در عالم برزخ و نیز در رستاخیز مجسم میگردند و با پیکری زیبا یا با پیکری زشت پدیدار میشوند و او را شادمان یا اندوهگین میسازند. تجسّم یا تجسد اعمال، اصطلاحی است که میتوان آن را مشترک در دین، کلام، عرفان و حکمت متعالیۀ صدرالدین شیرازی و پیروان وی به شمار آورد. ...
نخستین زبانی که کمدی الهی بدان ترجمه شده است اسپانیایی بوده است. از زمان دانته به بعد علاوه بر محققین و دانشمندان که به تفسیر این کتاب پرداختند و علاوه بردانته شناسان که مأموریت یافتند هفتهای یک بار کمدی الهی را در کلیساها و مراکز عمومیو میدانها برای مردم معنی کنند نقاشان و مجسمهسازان بزرگی نظیر«بوتیچلی» نقاش بزرگ قرن 15 مقارن با دوران رنسانس و «ویلیام بلیک» شاعر و هنرمند ...
در اين مبحث بر آنيم تا پاره اي از مسايل زندگي اخروي و صحنه هايي را که قرآن و روايات براي انسان پس از رستاخير ترسيم مي کند، مورد بررسي قرار دهيم. تأکيد قرآن بر معاد دعوت به معاد باوري يکي از ويژگي هاي اديان الهي است. قرآن کريم آخرين کتاب آسماني و هدا
پیشگفتار شاهنامه تبار نامه ملت کهن و عزیزمان ایران است و دارای داستانهای است که جنبه نمادین و آرمانی دارند و متعلق به دوران پهلوانی و اساطیری ایران هستند و به همین دلیل شخصیت فردوسی امروزه جهانی شده است و از نام بلند آوازه ی ایران جدا نیست. اهمیتفردوسیحکیم به حدی است که از مرزهای ایران فراتر رفته و چه بسا در شناخت این حکیم طوس غربی ها از جوامع شرقی نیز پیشتر رفته اند. شاهنامه ...
تعاریف لغوی و اصطلاحی تعادل در لغتنامه دکتر محمدمعین یعنی با هم برابر شدن، راست آمدن، همتا بودن. هنگامی جسمی در حال تعادل است که نتیجه همه نیروهای وارد بر آن صفر باشد. در اجسام متکی تا وقتی که خط قائم از مرکز ثقل آنها داخل سطح اتکا باشد، جسم به حال تعادل خواهد ماند. تعادل بر وزن تفاعل و ریشهاش عدل است. عدل عدل سبب زندگانی است. (العدل حیاه)- عدل و داد باعث افزایش انسانیت است. ...
امويان ....نود سال خلافت امويان از دودمانهاي تاريخي اسلامي بودند. اينان براي نخستين بار خلافت را تبديل به سلطنت موروثي کردند. اين دودمان از قبيله قريش و از طايفه بنياميه بودند. نخستين خليفه اموي معاويه فرزند ابوسفيان و هند مشهور به جگرخوار به دليل
مزد رسالتم مودّت و دوستی با نزدیکان من است. ...بگو: از شما بر این رسالت مزدی، جز محبت خویشاوندانم، نمی طلبم... شوری: 33 همه مفسران شیعه و بزرگانی از اهل سنت معتقدند که منظور از ذوی القُربی نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و آله است. نکته قابل توجه این که قرآن مجید در سوره شعراء و در پنج آیه (109 و 127 و 145 و 164 و 180) از قول حضرت نوح و هود و صالح و لوط و شعیب علیهم السلام نقل می ...
برزخ زنده دلی از صف افسردگان رفت به همسایگی مردگان حرف فنا خواند زهر لوح پاک روح بقا جست ز هر روح پاک کارشناسی پی تفتیش حال کرد از او بر سر راهی سؤال کاین همه از زنده رمیدن چراست رخت سوی مرده کشیدن چراست گفت پلیدان به مغاک اندرند پاک نهادان ته خاک اندرند مرده دلانند به روی زمین بهر چه با مرده شوم همنشین همدمی مرده دهد مردگی صحبت افسرده دل، افسردگی زیر گل آنان که پراکنده اند گرچه ...
حادثهاى بنام نفخ صور قرآن کریم از حادثهاى به نام «نفخ صور» گزارش مىدهد، که در دو نوبت رخ خواهد داد: الف: نفخ صورى که مایه مرگ همه جانداران در آسمان و زمین مىگردد (مگر آن کس که خدا بخواهد); ب - نفخ صورى که سبب احیاى مردگان و حضور آنان در پیشگاه الهى مىشود. چنانکه مىفرماید: (و نفخ فى الصور فصعق من فى السموات و من فى الارض الا من شاء الله ثم نفخ فیها اخرى فاذا هم قیام ینظرون) ...
۱) لذت و سعادت ابن سینا در تعریف لذت(۱) گفته است: ادراک و وجدان، وصول چیزی است که برای ادراک کننده و واجد آن ، کمال و خیر باشد و البته آن ادراک نسبت به شیء باید از همان جهتی باشد که برای ادراک کننده کمال و خیر است؛ یعنی اگر انسان داشتن شیئی را دریابد اما به کمال و خیر بودن آن نسبت به خود توجه نداشته باشد، از داشتن و ادراک آن لذت نمیبرد. این تعریف از تعریف مشهور - که لذت ادراک ...
سپاس خدايي را که اول است و پيش از او اولي نبوده و آخر اوست وپس از او آخري نباشد . خدايي که ديدگان از ديدنش ناتوان اند و انديشه هاي وصف کنندگان از عهده ي وصفش برنپيايند . به قدرت و توانايي خود آفريدگان را آفريد و آنان را در اراده و خواست خويش به وجود
وَ یَبْقَى وَجْهُ رَبِّک ذُو الجَْلَلِ وَ الاکْرَامِ(27) فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ(28) یَسئَلُهُ مَن فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ کلَّ یَوْمٍ هُوَ فى شأْنٍ(29) فَبِأَى ءَالاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ(30) ترجمه : 26 - تمام کسانى که روى آن (زمین ) هستند فانى مى شوند. 27 - و تنها ذات ذو الجلال و گرامى پروردگارت باقى مى ماند. 28 - پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى ...
ظهور زرتشت در فضائی که کاهنان، ساحران، آتشبانان بی شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خدای نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها میکشیدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهای ساختگی مافوق بشری تظاهر می نمودند؛ در محیطی که انسانها با وحشت و هراس به هر پدیده طبیعی مینگریستند و در هر گوشه ای به انتظار برخورد با موجودات عجیب و مافوق الطبیعه ...
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
آنچه بنام علم در اسلام نامیده می شود متفاوت است با آنچه که امروز حرمت زیاد و علم نامیده می شود و تبدیل به لقب پرحرمتی شده است که توسط کسانی به دنبال یک رشت از افکار بسته می شود تا آنها را از انتقاد مصون بدارد این ماجرا در مورد علم تنها نیست بلکه در بسیاری از واژه هایی که در فضای مذهب مطرح می شوند معنایی مشخصی دراند نیز صادق است . در شریعت اسلام و در معارف اسلامی علم تعریف نشده ...
در بحث حکومت اسلامی از دیدگاه علمای شیعه پژوهشگر در برابر سه جریان فکری متفاوت قرار خواهد گرفت که تا به امروز یعنی پس از گذشت دو دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هر یک در راه مشخص خود حرکت نمودهاند.البته نباید گمان کرد که تقسیم بندی این جریانهای فکری به معنای تقسیم شدن نظریه پردازان روحانی حکومت اسلامی به سه دسته مشخص نیز هست زیرا در بستر متحول شرایط اجتماعی و سیاسی طبیعتا ...
مقدمه هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پر می شود ، جز ظرف دانش که هر چه در آن جای می دهی وسعتش بیشتر می شود . امام علی ( ع) این کلمه که می توان گفت در همه زبانهای دنیا از قدیمترین تاریخ تماس آدمی با واقعیتها شایع است ، سرگذشتی پرماجرا دارد . اگر فرض کنیم مواردی که این کلمه تا پیش از قرن نوردهم بکار رفته است ، مثلا صد مورد است ، در یک مورد فقط علم بمعنای خاص آن که عبارتست از انکشاف صد ...
در بحثحکومت اسلامي از ديدگاه علماي شيعه پژوهشگر در برابر سه جريان فکري متفاوت قرار خواهد گرفت که تا به امروز يعني پس از گذشت دو دهه از پيروزي انقلاب اسلامي هر يک در راه مشخص خود حرکت نمودهاند.البته نبايد گمان کرد که تقسيم بندي اين جريانهاي فکري به
موضوع علم و عالم در بينش اسلامي آنچه بنام علم در اسلام ناميده مي شود متفاوت است با آنچه که امروز حرمت زياد و علم ناميده مي شود و تبديل به لقب پرحرمتي شده است که توسط کساني به دنبال يک رشت از افکار بسته مي شود تا آنها را از انتقاد مصون بدارد اين
شرحي کوتاه بر زندگي مرحوم مقدس اردبيلي شيخ جليل، عالم رباني احمد بن محمد اردبيلي مشهور به مقدس اردبيلي از مادري سيده و از پدري روحانيدر روستيي به نام(نيار) از توابع شهر اردبيل ديده به جهان گشود و در دامان خانواده ي پاک و متدين پرورش يافت. تاريخ دق
آيا ديوانگان هم درعالم ذر بوده اند؟ نگاهي گذرابه عالم (ذر)موطن عهد وميثاق آدميان کم هستند افرادي که با شنيدن نام عالم ذربراي لحظاتي سکوت اختيار نکنند در مقابل سوالاتي از قبيل اينکه (عالم ذر) کجا وچه زمان بوده؟مخاطبان چه کساني بوده اند؟آيامشرک وکا
عالمان و مشعل داران هدايت و جانشينان انبيا پوشش زن را فرمان خدا و سنتي ارزشمند مي دانند و زنان مسلمان حجاب را چتر مصونيت و مايه افتخار و عزت خويش مي شناسند. و از سوي ديگر استعمارگران اين سنت الهي اسلامي را بزرگترين مانع سر راه خود جهت نفوذ د
بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
بيان فضايل و مکارم اخلاق و نامهاي جليل و نقش نگين حضرت ابراهيم (ع) به سند وعتبر از حضرت موسي بن جعفر (ع) منقول است که حضرت ابراهيم عليهالسلام متيظ و آگاه شد به عبرت گرفتن بر معرفت حق تعالي و احاطه کرد دلايل او بعلم ايمان بخدا و او پانزده ساله بود.
اسلام مجموعه اي از قوانين دريافت شده از مبدأ کمال و مفاهيمي است وحياني که در قالب الفاظي استوار و متين برقلب آماده و مهذب پيامبر اکرم(صلي الله عليه و اله) نازل شده است و اين آيين ، مجموعه اي است واقع گرا که با حقايق عيني عالم انطباق دارد.همچون انطاق
واژه اسم کاربردهاي مختلفي دارد. در گستردهترين کاربرد به معني هر لفظي است که بر معنايي دلالت ميکند. اسم در اين کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علماي نحو را نيز شامل ميشود. دومين کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علماي نحو به کار م
اصل مطلب در باره ولايت شرعي است که خداوند عليّ أعلي زندگي ما را که روي زمين قرار داده است مهمل قرار نداده ، بلکه ميخواهد ما را بر يک اساس و مَشي صحيح و بر يک نحو خاصّي حرکت بدهد که آن صراط مستقيم بسوي خداست. و طبعاً اي
اسم آن بزرگوار محمد و کنيه مشهور او ابوالقاسم و لقب مشهور او احمد و مصطفي است. عمر آن بزرگوار شصت و سه سال است. در صبح روز جمعه هفدهم ربيع الأول سنه عام الفيل متولد شد سالي که پروردگار عالم به وسيله پرستوها خانه خود را حفظ فرمود و اصحاب فيل را که به
«علوم انساني از تشبيه به علوم طبيعي آغاز کردند و جز اين افقي نميديدند و چارهاي نداشتند. پيروزي و کاميابي علوم طبيعي و در صدر آنها علم فيزيک، در فتح عرصههاي طبيعت چندان کوبنده و دلربا بود که هيچ کس را دو دل نمينهاد که علم اگر هست همان علم روشمند
واژه «سلام» و مشتقاتش 50 بار و به همين تعداد واژه ي «طيّبات» (پاکيزه ها) در قران به کار رفته است. «سلام» درود فرستادن حضرت آدم(ع) و فرزندان و نسل اوست. خداوند متعال به آدم(ع) فرمود: بر فرشتگان من سلام کن و بگو: « السّلامُ عليکُم و رحمه ُاللّه و برک
آثار قلمى و بيانى نخبهگان و فرهيختهگان هميشه مورد توجه پژوهشگران و محققان بوده است؛ از اين رو تلاشگران عرصه تحقيق در پى کنکاش و جستجو در آثار شفاهى، کتبى و حتى رفتارى آنان بوده و هستند. از جمله اين آثار، سخنان گوهربار بجاى مانده از امام بيان و اند
چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او ميباشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين
مقدمه : امام علي بن موسيالرضا عليهالسلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مکرم اسلام ميباشند. ايشان در سن 35 سالگي عهدهدار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي که سختيه
به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده
به رغم پندار برخي ساده انديشان، گرايش به لباس و پوشيدگي ، عملي صرفاً تفنني که برخاسته از غريزه تنوع طلبي آدميان باشد، نبوده و نيست بلکه ريشه در حکمتها و مصالح فردي، اجتماعي ، خانوادگي ، روحي و رواني و اعتقادي فراواني دارد، که در اين نوشتار مي کوشيم
براي حفظ و صيانت از کتاب مقدس آسماني مسلمين يعني قرآن کريم يا از حافظه مردم و يا از کتابت و نگارش استفاده ميشد. نزول تدريجي قرآن کريم، در مدت تقريباً بيست و سه سال کامل شد. براساس روايات، دلايل و شواهد بسياري به صورت قطع و يقين، جمع آوري قرآن را در
شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا
مقدمه با نگاهي گذرا به روايات بسياري که درباره امام مهدي(عج) و عصر ظهور ايشان وارد شده، به خوبي اين نکته درک ميشود که عدالت و امنيت از برترين و مقدمترين نعمتها و دستاوردهايي است که توسط امام موعود(ع) به بشريت هديه خواهد شد. ذکر اين مسئله در روايا
ترجمه : آيا مردم قريه ها پنداشتند از اينکه عذاب ما شب هنگام که به خواب رفته اند بر سر آنها بيايد ، در امانند تفسير الميزان : کلمه « بيات » و همچنين « تبييت » به معناى شبيخون و شبانه بر سر دشمن تاختن است ، که يک نوع مکر به شمار مى رود، براى اينکه شب
بسم الله الرحمن الرحيم و ضرب الله مثلا قريه کانت آمنه مطمئنه ياتيها رزقها رغدا من کل مکان فکفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما کانوا يصنعون (1) معرفتسياسى مجموعهاى از باورهاى ذهنى است که پنجحوزه قابل تفکيک دارد. مىخواهيم ببينيم
قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به
اصول حجّ ابراهيمي همان است که دين مُبين تشريع فرموده است و دشوار بتوان از طريق متون و اسناد برجاي مانده غير از قرآن کريم به چيزي که بتواند ترسيمي صحيح از آن بدست دهد، برسيم. ولي از آنجا که امروز در ميان مذاهبِ اسلامي بر سرِانجام حج بر نهجِ ابراهيم خ
چکيده محبت و عشق در عرفان خداي تعالي فرمود : « فَسَوفَ يَاتِي الله بقوم يُحبهُم و يحبونه » زود باشد که خدا گروهي آرد که دوستشان بدارد و دوست بدارندش . عرفا در تأويل اين آيه گفته اند : همان گونه که بندگان به خدا عاشق هستند ، خداوند هم گروهي از آن
پيش از ورود به بحث، لازم است مفهوم «اخلاق» و «تربيت» و نيز موضوع، روش و هدف «علوم تربيتى» و «علم اخلاق» را بررسى کنيم. از آنجا که اين مفاهيم بر حسب بينشهاى مختلفى تعريف شده است و عدم تفکيک حدود و ثغور آنها، سؤالها و مشکلات متعددى را در فضاى علمى
- ان اول بيت للناس للذي ببکه مبارکاً و هدي للعالمين. 97- فيه آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله کان آمنا و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلاً و من کفر فان الله غني عن العالمين. ترجمه: 96- نخستين خانه اي که براي مردم ( و نيايش خداوند) قرار د
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،