تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع عدل الهى در سایت یافت گردید:
مقدمه: عدل الهى يکى از مباحث مهم در اسلام است. در اين مقاله عدل در خلقت و عدل در قانونگذارى (تشريع) و رابطه عدل با حسن و قبح عقلى مورد بحث قرار گرفته است. يکى از مسائلى که درعلم کلام مورد بحث واقع شد مساله عدل الهى بود، که آيا خداوند عادلاستيا نه
اصول عقائد (2) عدل بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين در اين مقاله به دومين اصل اعتقادى نزد شيعه يعنى عدل الهى مىپردازيم: صفات خدا خداوند متعال همه صفات پسند
قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: انى تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتى أهل بيتى فانهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض. الحمدلله و سبحانک اللهم صل على محمد و آله مظاهر جمالک و جلالک و خزان أسرار کتابک الذى تجلى فيه الأحديه بجميع أسمائک حتى ا
عدالت و عدل الهی در حیات معقول علی (ع) این انسان نیرومند که سر آمد نیرومندان است در محراب عبادت بخاطر شدّت عدالتش شهید شد. این چه «دادگری» است که این همه انسان را در طول تاریخ جذب خود کرده و در عین حال خود جذب دنیا نشده است دنیا با تمامی ویژگیهایش (آقائی و سروری، نژاد و خویشاوندی و...) او را جذب نکرد، امّا عدالت، او را جذب کرد. «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُٔ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» ...
بحث ما درباره نبوت است که به یک اعتبار دومین اصل و به اعتبار دیگر سومین اصل از اصول دین است . اصول دین به یک اعتبار عبارت است از توحید , نبوت و معاد , ولى از دیده شیعیان چون دو چیز دیگر هم جزء اصول دین است , گفته مى شود که اصول دین پنج است : توحید , عدل , نبوت , امامت و معاد . به هر حال نبوت یکى از ارکان اصول دین است . راجع به نبوت بحثهاى زیادى هست که ما عجالتا فهرست بحثها را آن ...
سوره قارعه مقدمه اين سوره در مکه نازل شده و داراى 11 آيه است محتوى و فضيلت سوره قارعه اين سوره به طور کلى از معاد و مقدمات آن سخن مى گويد، با تعبيراتى کوبنده و بيانى تکان دهنده ، و انذار و هشدارى صريح و روشن ، و سرانجام انسانها را به دو گروه تقسيم م
دیده بر هم گذارم تو را می دیدم که از درد و رنج به خود می پیچی؛ تا سحر خواب به چشمم راه نیافت، معلوم است که عاشق بی خواب جز محبوب به چیزی نمی اندیشد، تمام مدت در رختخواب به فکر تو دردانه عزیز و بی همتا بودم اگر می توانستم در کنار تو محبوب باشم، بدبختی و حوادث شوم را فراموش می کردم و نوش داروی عشق به کامت می ریختم. در بلایا باید عاشق و معشوق شریک درد هم باشند، می دانم از دست مرض ...
عقيده به ظهور حضرت مهدي ( عليه السلام )ازنظر اقوام واديان انتظار ظهور يک مصلح بزرگ آسمانى، و اميد به آينده و استقرار صلح و عدل جاويدان، امرى فطرى و طبيعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرينش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّه ِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فِي هذِهِ السّاعَه ِ وَ في کُلِّ ساعَه وَلِيَّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَويلا
سالهاست که در برابر غفلت بشر نسیمی وزیدن گرفته است که برای درک لحظات فرحبخش آن می بایست در معرض آن قرار گرفت و همگان را بدان دعوت کرد، به عبارت زیبای انجیل :کمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید، مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی برید پسر انسان می آید. (لوقا-12: 40-35) وزش این نسیم را همگان احساس می کنند حتی آنان که تداوم آن را قرین با به هم ریختگی بساط شعبده ...
بحث ما درباره نبوت است که به يک اعتبار دومين اصل و به اعتبار ديگر سومين اصل از اصول دين است . اصول دين به يک اعتبار عبارت است از توحيد , نبوت و معاد , ولى از ديده شيعيان چون دو چيز ديگر هم جزء اصول دين است , گفته مى شود که اصول دين پنج است : توحيد ,
چکيده بحث جبر و اختيار مسئلهاي است که از ديرباز فکر بشر را به خود مشغول داشته است و در اين رساله اين مسئله از ديدگاه لايبنيس مورد بررسي قرار گرفته است. در اين رساله در ابتدا به طرح مسئله جبر و اختيار و اصول فلسفي مربوط به آن از جمله اصل عليت و
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ...
مقدمه : انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امرى فطرى و طبیعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هیچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتى خود مایلند روزى فرا رسد که جهان بشریّت در پرتو ظهور رهبرى الهى و آسمانى و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ...
فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه ...
شناخت کوتاه از حضرت مهدى(عج) نام: محمّد. پدر: امام حسن عسکرى(ع). مادر : نرجس. القاب: حجت، خاتم، صاحب الزّمان، قائم، منتظَر، و از همه مشهورتر مهدى. شکل: چون ستاره درخشان نورانى، و داراى خالى سياه بر گونه راست. زاد روز: شب نيمه شعبان 255
چکیده: نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سیاسى را مىطلبد، آغاز مىگردد و پس از آن به تعریف تحلیلى سیاست پرداخته، به نوعى چشم انداز سیاست دینى نزدیک مىشود . سپس نقش زنان و مردان را در هرم سه وجهى قدرت سیاسى مورد بحث قرار داده، آنگاه به دیدگاههاى مختلف تاریخى، علمى و فرهنگى در مورد زنان و روبرداشتى سیاسى از آن و ...
تجسم یا تجسّد اعمال در لغت به معنی مجسم شدن کارهاست و در اصطلاح بدین معناست که کردارهای نیک و بد آدمی پس از مرگ وی، در عالم برزخ و نیز در رستاخیز مجسم میگردند و با پیکری زیبا یا با پیکری زشت پدیدار میشوند و او را شادمان یا اندوهگین میسازند. تجسّم یا تجسد اعمال، اصطلاحی است که میتوان آن را مشترک در دین، کلام، عرفان و حکمت متعالیۀ صدرالدین شیرازی و پیروان وی به شمار آورد. ...
بر پژوهشگران، صاحب نظران و ارباب دانش پوشيده نيست که مسأله مهدويّت و انديشه ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) در آخر الزمان، يکى از مسايل بسيار حياتى اسلام، و از اعتقادات قطعى عموم مسلمانان است، که شيعه و سنّى در طى قرون و اعصار متمادى همه بر اين عقيده ات
چکيده: ابتدا در مبحث نخستبه برخى از مزيتهاى نظام حقوق بشر از منظر اسلام اشاره کرده و بهترين تعريف از نظام حقوقى بشر را تعريف فراگير اسلام از آن دانسته و نظام حقوقى ارائه شده از سوى آن را برهانپذير برشمردند . سپس به منظور تحقق و تامين حقوق بشر، با
سؤال از چیستىِ هر شىء، در واقع، پرسش از تعریف کامل، جامع و مانع از ماهیّت و کُنهِ حقیقى آن شىء است. هرگاه از چیستى و ماهیّتِ پدیده اى تکوینى پرسش به میان آید، مثلا پرسیده شود «انسان چیست؟» به اصطلاحِ دانشمندان منطقى، بهترین تعریف، ارائه ى حدّ تام است که مشتمل بر جنس قریب و فصل قریب مى باشد; اما وقتى از، امرى اعتبارى و مربوط به جهان تشریع و قرارداد سؤال شود، ارائه ى تعریفى مشتمل ...
پیشگفتار: هدف از انجام این تحقیق برطرف کردن مشکلی از جامعه نیز می باشد چکیده: شکى نیست که سبقت در کارهاى خیر نوعى امتیاز و فضیلت است، و پروردگار عالم درآیات زیادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به یکدیگر دعوت مىفرماید مؤمنین پیشتاز از مهاجرین و انصار،و کسانى که از آنان به نیکى پیروى کردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نیز از او خشنودند،و باغهایى از بهشتبراآنان فراهم ...
عدالت اجتماعى در حکومت علوى بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنين نباشد که هر چه «هست» وامدار عدل «هستى بخش» است و فراخناى آسمان و محدوده زمين بر پايه عدل قرار گرفته است. «در قرآن از توحيد گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا
نظريه فطرت در قرآن يکى از مباحثى که در قرآن و سنتبا اهميت ويژهاى مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيما
اقتضاى عدالت بر خلاف ظلم خوددارى از ستم در حق ديگران است. اما بسيارى از معترضانْ شرور موجود در عالم را ستمى در حق انسان مى دانند. همين امر باعث شده که در بحثِ از عدل الهى, مسئله شرور, مهم ترين و بحث انگيزترين مسئله شود. ظاهراً در وجودِ شرور فراوان و
نام خالق هستی بخش و پروردگار امام حسین(ع) موضوع مورد بحث پیرامون آیه( انا لله وانا الیه راجعون) است که آیه 156 سوره بقرهاست. در تمام قرآن آیه ای مشابه با این آیه تکرار نشده و با این سیمای ظاهری هم دیده نشده است و تنها در این سوره با چنین سیمایی ظاهر شده است . اما آیات دیگری با این معنا ومفهوم د رقرآن آمده است مثل آیه 185 سره آل عمران ( کل نفس ذائقه الموت)که در تفاسیر از آن به ...
سوره جاثيه اين سوره در ((مکه )) نازل شده , و داراى 37 آيه است . محتواى سوره :. محتواى اين سوره را مى توان در هفت بخش خلاصه کرد: 1 عظمت قرآن مجيد و اهميت آن . 2 بيان گوشه اى از دلائل توحيد در برابر مشرکان . 3 ذکر پاره اى از ادعاهاى ((طبيعى مسلکان )
سوره مائده مدنى - 120 آیه مقدمه محتویات این سوره این سوره از سوره هاى مدنى است و 120 آیه دارد و گفته اند پس از سوره فتح نازل شده است ، و طبق روایتى تمام این سوره در حجه الوداع و بین مکه و مدینه نازل شده است . این سوره محتوى یک سلسله از معارف و عقائد اسلامى و یک سلسله از احکام و وظائف دینى است . در قسمت اول به مساله ولایت و رهبرى بعد از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و ...
تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینى چنین استنباط مىشودکه نه تنها انسان باقى است و جاوید مىماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوى ضبط و نگهدارى مىشود و ازبین نمىرود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم» مىبیند و مشاهده مىکند.اعمالو آثار خوب با صورتهاى بسیار زیبا و جالب و لذت بخش تجسم مىیابند و به ...
معناى بیت المال کلمه بیت المال مرکب از دو واژه ((بیت)) و ((مال)), به معناى خانه دارایى و خزینه مال است. و در اصطلاح به دو معنا مىآید: گاهى به معناى اموال عمومى و حکومتى و هر آنچه که مردم به نحوى در آن حق دارند, استعمال مى شود و گاهى به معناى مکانى که اموال عمومى در آن نگهدارى مى شود. معناى اول قائم به اموال است و معناى دوم قائم به مکان است. با نگاهى در منابع روایى و تاریخى به ...
سوره مبارکه قمر از سور مکیه و کوتاه قرآن است که مجموعا پنجاه و پنج آیه است ولى پنجاه و پنج آیه کوتاه،یعنى آیاتى که در حدود نیم سطر است،گاهى کمتر و گاهى بیشتر،و اگر هم بیشتر استخیلى کم بیشتر است.مقدمتا مطلبى را عرض کنم و شاید به آن توجه کرده باشید و آن اینکه بعضى از سورههاى قرآن از نظر آهنگ مختلف است.به کوتاهى و بلندى سوره هم چندان مربوط نیست و حتى به کوتاهى آیه هم خیلى ارتباط ...
معاد واژهایست عربی به معنای رستاخیز یعنی دوباره برخاستن (پس از مرگ). معاد در دین اسلام باور به رستاخیز (معاد) یکی از اصول دین اسلام است. معاد هم روحانی وهم جسمانی است. معاد یکی از اصول دین اسلام و یکی از مهمترین آنهاست . معاد در دین بهائی معاد یا جهان پس از مرگ یکی از عقاید اصلی بهائیان می باشد. بهائیان به بقای روح اعتقاد داشته و هدف از زندگی را پرورش استعدادات روح میدانند. ...
علل روانى : يعنى انگيزه هايى که ممکن است براى بى دينى و گرايش به الحاد در شخص وجود داشته باشد , هر چند خودش از تاثير آنها آگاه نباشد و مهمترين آنهاراحت طلبى ( در مقابل زحمت تحقيق و پژوهش در دين ) و ميل به بى بند و بارى ( درمقابل قبول مسئوليتهايى که
انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانى، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امرى فطرى و طبیعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هیچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتى خود مایلند روزى فرا رسد که جهان بشریّت در پرتو ظهور رهبرى الهى و آسمانى و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ...
اين نوشتار، نگاهى اجمالى به موضوع «بيت المال» در نهج البلاغه دارد. قلمروِ مقاله، تنها، بخشى از سخنان امام على(ع) در نهج البلاغه است، نه تمامى سخنان آن حضرت. هرچند، گاهى، فرازهاى نقل شده از نهج البلاغه، براى چند عنوان مربوط به بحث، مفيد است ولى بر
"الیه مرجعکم جمیعا وعد الله حقا"در این جمله معاد را خاطر نشان مىسازد، همچنانکه جمله قبلى مبدا را تذکر مىداد، وجمله"وعد الله حقا"از باب قائم شدن مفعول مطلق مقام فعلش مىباشد، و معناى جمله: "وعده الله وعدا حقا"است، یعنى خداى تعالى وعده داده وعدهاى حق. کلمه"حق"عبارت است از چیزى که اصل و واقعیت داشته باشد و خبر، مطابق آنواقعیتباشد.بنا بر این، خبر و یا به عبارتى وعدهاى که خداى ...
مقدمه : انتظار ظهور يک مصلح بزرگ آسمانى، و اميد به آينده و استقرار صلح و عدل جاويدان، امرى فطرى و طبيعى است که با ذات و وجود آدمى سر و کار داشته و با آفرينش هر انسانى همراه است و زمان و مکان نمى شناسد و به هيچ قوم و ملّتى اختصاص ندارد. از
پيشگفتار نگاه فقها و انتظار آنان از فقه يکسان نيست. برخى به فقه از زاويه فردى نگريسته و تنها رسالت آن را در تشخيص وظايف شرعى افراد مکلّف در حوزه زندگى فردى دانستهاند. گروهى ديگر افزون بر رسالت فوق براى فقه، آن را منبع ومرجع تعيين ق
علیرغم مجاهدت و تلاشهایى که مردانى چون سید جمال الدین اسدآبادى، نائینى، نورى، مدرس، کاشانى، و فداییان اسلام به رهبرى نواب صفوى انجام دادهاند و اگر چه در تحقق بسیارى از اهداف ملى نقش اساسى داشتند، موفق نشدند اسلام را به عنوان ایدئولوژى انقلاب در باور تودههاى وسیع و على الخصوص انقلابیون جوان جاى دهند.تا اینکه از سال 1341 امام خمینى رهبر انقلاب اسلامى با شناخت دقیق مشکلات مذکور ...
دوران کودکی تا رحلت سید روحالله مصطفوی موسوی خمینی (۲۰ جمادیالثانی ۱۳۲۰ قمری - ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ شمسی)، روحانی و مرجع تقلید شیعه ایرانی با مرتبه آیتالله رهبر انقلاب ۱۳۵۷/انقلاب اسلامی ایران. نام پدرش آیتالله سید مصطفی موسوی و نام مادرش هاجر احمدی بود. وی در پنج ماهگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی مادر و عمهاش پرورش یافت. گرچه سال ولادت وی طبق شناسنامه سال ۱۲۷۹ است، اما ...
شخصیت ممتاز حضرت امام خمینی(ره) شخصیت استثنایی و ممتاز خصوصیات امام، استثنایى و ممتاز و بىنظیر است و هرچه در ابعاد شخصیت ایشان تأمل کنیم، این استثنا و امتیاز را بهتر و بیشتر مىیابیم. حال که این داغ بزرگ، دلهاى ما را گداخته است و غم سنگینى قلبهاى ما را مىفشارد، خلأ وجود او را بیشتر احساس مىکنیم.... امام(ره)، خصلتهاى گوناگونى داشت: بسیار خردمند و عاقل و متواضع و هوشیار و زیرک ...
دومين اصل از اصول دين مبين اسلام، « عدل» است. براي عدل، چندين معني ذکر شده است که در ذيل، فهرست وار، بيان مي شود . موزون بودن اگر مجموعه اي را در نظر بگيريم که در آن، از حيث کميت، مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کيفيت، ارتباط اجزاء با يکديگر رعايت شود،
عدل مساوات و برابري يکي از مهمترين آموزههاي دين مبين اسلام است و آيات و روايات بسياري وجود دارند که قرآن کريم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوي تمام مردم در برابر قانون و نفي تبعيض و ظلم تأکيد بسيار دارند. عدالت در اسلام بر ارکان
تفسير اين آيه کريمه در دو قسمتبحثشد:يک قسمت در اطلاق نور بر ذات مقدس الهى که فرمود «الله نور السموات و الارض» و قسمت دوم درباره تمثيلى که آيه کريمه ذکر فرموده است، در واقع خانهاى يا خانههايى را در نظر مىگيرد که با چراغى-با همان ترتيبى که جلسه
بسمه الله الرحمان الرحيم مقدمه : عدل از اصول اعتقادي شيعه به شمار مي آيد . از نگاه شيعه هستي بر پاييه عدل خلق شده در چهار چوب عدل نظم و سامان يافته و در بستر قسط و عدل به تکامل مي رسد ، بر اين اساس گستره ي عدل به حوزه ي مسائل کلامي محدود نمي شود بل
تاريخ يا علم گذشته نگري و استفاده از تجربيات و مطالعات و دستورات بزرگان چشمهايست جوشنده که هيچگاه خشکي و سستي و فتوري در آن راه نيابد و بشر از اين راه موفق به کسب معلومات و به دست آوردن علوم مختلف گرديده زيرا تنها علمي که درباره گذشتگان و آثار آنان
مقدمه: سر منشأ اصلی مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامی قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل به گوش میخورد ؟ اینکه در همه حوزهها سخن از عدل بود باید یک ریشه و سر منشأ خاص داشته باشد. آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده که همه این جریانها را او بر ...
عدل مساوات و برابری یکی از مهمترین آموزههای دین مبین اسلام است و آیات و روایات بسیاری وجود دارند که قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) در آنها بر حفظ حقوق و تساوی تمام مردم در برابر قانون و نفی تبعیض و ظلم تأکید بسیار دارند. عدالت در اسلام بر ارکان عمیقی استوار است، زیرا عالم هستی و کائنات به کلی تحت نظر خداوند حکیم هستند که تمام کردار و رفتار ما در دادگاه عدل او مورد قضاوت قرار ...
مقدمه تاریخ یا علم گذشته نگری و استفاده از تجربیات و مطالعات و دستورات بزرگان چشمهایست جوشنده که هیچگاه خشکی و سستی و فتوری در آن راه نیابد و بشر از این راه موفق به کسب معلومات و به دست آوردن علوم مختلف گردیده زیرا تنها علمی که درباره گذشتگان و آثار آنان بحث نموده علم تاریخ است، البته با توجه به اینکه هر وقت تاریخ در ادبیات یا علوم یا سیاست یا مسلک و طریقت یا دین و مذهب یا ...
مقدمه: سر منشأ اصلي مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامي بيش از هر چيز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامي قبل از هر چيزي مسأله عدل برايش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سياست اسلامي بيش از هر کلمه اي کلمه عدل به گوش ميخورد ؟ اينکه در همه
قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مىنمايد، تا از اين طريق، راه تعالى و تکامل خود ر
عاشورا، خاستگاه انقلاب اسلامى ايران در مقام تحليل انقلاب اسلامى ايران، يک رويکرد، آن را ملهَم از نهضت حسينى و مکتب عاشورايى مىداند و در همين بستر با بررسى عوامل اصلى محدثه انقلاب، آنها را عوامل مبقيه انقلاب نيز دانسته، بر حفظ و استمرار آنها پاى مى
شناخت پايه هاي ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است صبر، يقين و عدل و جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق و هراس، زهد و انتظار آن کس که اشتياق بهشت را دارد، شهوت هايش کاستي گيرد وآن کسي که ازآنش جهنم مي ترسد. از حرام دوري مي گزيند، وآن کس که د
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
از آنجا که قرآن پام و سخن خدا و راهبردهاي الهي براي اداره صحيح جامعه انساني است ، بايستي از سوي مسلمانان با توجه جدي رو به رو شود . اين که امام صادق (ع) فرموده است : قرآن عهد خداست با خلقش ، پس پسنديده است که هر فرد مسلمان هر روز در آن بنگرد که خداي
بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به
واژه «سلام» و مشتقاتش 50 بار و به همين تعداد واژه ي «طيّبات» (پاکيزه ها) در قران به کار رفته است. «سلام» درود فرستادن حضرت آدم(ع) و فرزندان و نسل اوست. خداوند متعال به آدم(ع) فرمود: بر فرشتگان من سلام کن و بگو: « السّلامُ عليکُم و رحمه ُاللّه و برک
بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر شود اين از ي
امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام
اشاره در بسيارى از آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى و سرگذشت انبياء و اولياء و صالحان و در کتب علماى اخلاق و ارباب سير و سلوک روى مساله توکل به عنوان يک فضيلت مهم اخلاقى که بدون آن نمىتوان به مقام قرب الهى رسيد، ياد شده است. منظور از توکل سپردن ک
حضرت امير (ع) در آغاز حکومتش, معاويه را عزل کرد اين کار باعث شد معاويه در مقابل حضرت امير (ع) جبهه گيرى کند و جنگ صفين را بر عليه حضرت بر پا نمايد. بنظر بعضى چون ابن عباس و مغيره بن شعبه عزل معاويه در آن وقت صلاح نبود. آنها از روى مصلحت جويى مى گفتن
چنان که پوشيده نيست اعتقاد به امامت و امامان دوازده گانه : از ارکان باورداشت شيعيان است که بدون اين ويژگى ديگر نتوان کسى را شيعى خواند,چنان که با داشتن اين اعتقاد نمى توان مسلمانى را غيرشيعى دانست و لذابسيار طبيعى است که دانشمندان عرصه تشيع جد و جهد
عنوانهايى نظير تئوريسين بزرگ، صاحبنظر برجسته، تحليلگر سياسى فوقالعاده، استراتژيستبلند پايه، آيندهنگرى قوى، جهان بين منحصر به فرد، داراى دکترين عالى و پيچيده، ژرفنگر، غير قابل پيش بينى و داراى پيچيدگى بسيار دور بخشى از عنوانهايى بود که شخصيتهاى
حضرت امام خمينى, پس از معصومان (ع) که برگزيدگان خاص الهى اند, نسخه اى بى مثال از شخصيتى جامع است که براى تبيين و شناخت وى بايد از زواياى متعددى نگريست و به تحليل و ارزيابى و مقايسه پرداخت. حضرت امام, در چهره يک انقلابى بزرگ, کسى است که يکى از اصيل ت
مقدمه دفتر باسمه تعالى )جنگ و جهاد( موضوع بحث کتاب حاضر مى باشد که با نگرشى بر نهج البلاغه به رشته تحرير درآمده است . در اين کتاب ابتدا درباره جهاد، و مطالبى پيرامون آن بحث مى شود و پس از اثبات و بيان فضيلت آن نمودى از روش جنگ و جهاد در اسلام
ذوالقَرنَين واژهاي است عربي به معني دارنده دو شاخ، دو سده يا صاحب دويست سال. ذوالقرنين يکي از شخصيتهاي قرآن و کتاب مقدس است. بر اساس قرآن، ذوالقرنين، سه لشکر کشي مهم داشت نخست به غرب، سپس به شرق، و سرانجام منطقه اي که در آن يک تنگه کوهستاني وجود د
فلسفه اعجاز از مباحث مربوط به علم کلام , در بخش پيامبرشناسى است , و ارتباطى با بحث هاى علوم قرآنى ندارد. بنابراين پاسخ به اين سؤال که چه نيازى به معجزه است و چرا پيامبران به اعجاز روى مى آوردند, خارج از حوزه علوم قرآنى است . در اين جا فقط به اين نکت
مسائل اخلاقى در هر زمان از اهمّيّت فوق العاده اى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهمّيّت ويژه اى دارد، زيرا: 1 از يک سو عوامل و انگيزه هاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيّه مقدّمات بسيارى از مفاسد اخلاقى هزي
مقدمه لباس پوشيدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمتخود انسان دارد. تا جايىکه مطالعات مردم شناسانه قد مىدهد،تلبس، دست کم سه نياز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخى ديگر از عوارض طبيعى نياز طبيعى، حفظ عفت نيازاجتماعى و بالاخره آراستگى و
کتاب اصحاب امام علي (ع) مشتمل بر نام و زندگي نامه ???? صحابي اميرمومنان تاليف استاد محقق آيت الله ناظم زاده قمي در دست چاپ و انتشار است که مقاله مالک اشتر نخعي که از تحقيق هاي جامع و منحصر به فرد درباره اين صحابي بزرگ اميرالمومنين است، را از آن کتاب
چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى : پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مىشد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقهمند مىگرديد و بدين
مقدمه همه کس می داند که شیخ سعدی شیرازی گذشته از قصاید و غزلیات بی نظیری که از خود با یادگار گذاشته است ، دو کتاب یکی به نثر موسوم به «گلستان» و یکی به نظم معروف به «بوستان» به نگارش در آورده است که شاید بتوان گفت نه تنها در زبان فارسی سمبه در هیچ زبانی جهت فصاحت و بلاغت و روانی و زیبایی و دلاربایی و حکمت و معرفت مثل و مانند ندارد و منظور ما در این جا این نیست که در ستایش آثار ...
از آيات قرآن اينگونه برداشت مي شود که تاريخ يهوديان بعد از حضرت موسى تا پايان زندگانىشان در ايجاد فتنه و فساد در جامعه خلاصه مىشود، تا آنگاه که مجازاتشان فرا رسد و خداوند افرادى را برانگيزد که به سهولت بر آنان چيره شوند. اگر بهجز آيات نخستين سور
شناخت آن حضرت و الگوپذيرى از روش و زندگى او نه تنها آثار گرانبهاى دنيوى و آخرتى دارد، بلکه پاداش بىکران الهى را نيز در پى دارد. آنچه پيش رو داريد نگاهى است به شخصيّت والاى نبوى در کلام بلند علوى در نهج البلاغه .شرف و جلال پيمبران بُوَد از جلال مح
وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام علم است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی الهیات و دیگری فلسفه دین . از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد متدین نیز که طالب ...
پايه ي سوم ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شر