تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع عقل در سایت یافت گردید:
اسلام مجموعه اي از قوانين دريافت شده از مبدأ کمال و مفاهيمي است وحياني که در قالب الفاظي استوار و متين برقلب آماده و مهذب پيامبر اکرم(صلي الله عليه و اله) نازل شده است و اين آيين ، مجموعه اي است واقع گرا که با حقايق عيني عالم انطباق دارد.همچون انطاق
بحث از واقعه شگفت انگيز و محيرالعقول معراج پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله از جمله مباحث جنجال برانگيزي به شمار ميايد که از ديرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جريان داشته است. برخي از انديشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمي خود، در
سپاس خداى را که رداى عقل را بر قامت رساى انسان برافراشت و با عنصر عقل و نور وحى، او را بر ساير کاينات برترى داد. مسئله ى عقل و دين، عقل و وحى، نقل و عقل، عقل و ايمان و خرد و شريعت، از کهن ترين و پرسابقه ترين موضوعات کلامى است که تاريخ بر سابقه ى دير
قولات عقل و ايمان، غالبا در متقابل با يکديگر قلمداد مىشوند. زمانى که عقل به بنبست مىرسد، به ما مىگويند که بايد به ايمان تکيه کنيم. چنين سفارشهايى، بويژه، در قلمرو دين ارائه مىشود. براى نمونه، زمانى که با تراژدىاى شخصى، که ممکن است کاملا غيرقاب
با رحلت پیامبر اسلام که پیامبر خاتم نیز بودهاند مسلماً برای هدایت و زعامت مسلمین میباید افرادی باشند که عهدهدار این مسئولیت بوده به کسانی که به نیابت پیامبر رهبریت عمومی دینی و دنیایی مسلمین را از سلاله پیامیر بر عهده دارند، امام میگویند. امامت در لغت به معنای پیشوایی و رهبری است. در اصل بحث نیاز به امام و معنی امامت اختلافی نیست. ولی در چگونگی تعیین امام و خصوصیات آن بین ...
مقدمه توجه به بهداشت روانی سالمندان یکی از اولویتهای سازمان جهانی بهداشت و کشورهای عضو در منطقه مدیترانه شرقی است. دمانس و آلزایمر نیز در بیشتر برنامه های بهداشت روانی کشوهای عضو مورد برنامه ریزی و بحث قرار گرفته است و ضرورت دارد که در برنامه کشوری بهداشت در ایران نیز گنجانده شود. توجه به دمانس و آلزایمر در یک برنامه کشوری (ملی) بهداشت روانی توجه به ابعاد فراوان و مختلفی را می ...
مقدمه توجه به بهداشت رواني سالمندان يکي از اولويتهاي سازمان جهاني بهداشت و کشورهاي عضو در منطقه مديترانه شرقي است. دمانس و آلزايمر نيز در بيشتر برنامه هاي بهداشت رواني کشوهاي عضو مورد برنامه ريزي و بحث قرار گرفته است و ضرورت دارد که در برنامه ک
چکیده گذشت که تعلیم و تربیت دراصطلاح رایجخود، بر عقلانیتیعنى پرورش اندیشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربیت که اصطلاحا، اخلاقى، سیاسى، زیبایىشناختى نام گرفتهاند، اولین حامیان تربیت عقلانى، رویکردهاى مختلف به تربیت عقلانى، دیدگاه سنتى تعلیم و تربیت، بررسى بحثهاى معاصر در زمینه تربیت عقلانى و پیشنهاد بازگشتبه تعلیم و تربیت لیبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربیان و. ...
عصمت از 2 ديدگاه عقل و نقل در اين مقاله بررسي خواهد شد در ديدگاه عقل 2 راه وجود دارد. راه اول راه اعتماد که تفصيلش در صفحات بعد گردآوري شده است راه دوم نيز راه تربيت است و از ديدگاه کتاب (نقل) آيههايي از سورههاي ص و نساء بررسي خواهد شد. مقدمه مشعل
جوری ادنان وش (کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی) چکیده در مثنوی، مولانا دو نگاه کاملاً متفاوت به عقل دارد. در مواضعی آن را می ستاید و صفت اولیائش می شمارد و در مواضعی دیگر آن را نکوهش کرده و مردم را به دوری جستن از آن دعوت می کند. در این مقاله این دو نوع متفاوت عقل مورد بحث قرار می گیرد و این که مولانا برای هر یک چه توصیفاتی قائل شده است بررسی می ...
رشد عقلاني و حقوق جنايي چکيده در ساختار سنتي حقوق جنائي تعامل تابعان اين شاخه از حقوق با آن دسته از قواعد ماهوي آن، که به تبيين جرائم و مجازاتها مي پردازند، تنها در قلمرو مسئوليت کيفري مورد توجه قرار مي گيرد. در حالي که اگر جوهره مسئوليت فرد را توا
جوري ادنان وش (کارشناس ارشد زبان ادبيات فارسي، مدرس دانشگاه جامع علمي کاربردي) چکيده در مثنوي، مولانا دو نگاه کاملاً متفاوت به عقل دارد. در مواضعي آن را مي ستايد و صفت اوليائش مي شمارد و در مواضعي ديگر آن را نکوهش کرده و مردم را به دوري جستن از آن د
لغت شناسی در زبان عرب «عقل» به معنای درک آمده است ، وقتی گفته می شود »ما فعلت منذ عقلت«یعنی از وقتی درک کردم چنین کاری نکردم و یا هنگامی که گفته می شود،»عقل الشی« یعنی چیزی را فهمید و درک کرد. اسم فاعل ماده »ع ق ل« عاقل وجمع آن »عاقلون« است. »عقال و »عقلاء« جمع مکسر آن است. مونث عاقل »عاقله« که جمع سالم ومکسر آن به ترتیب »عاقلات«و »عواقل« است »العقل« مصدر و جمع آن عقول است. ...
ایمان در دین اسلام، تعقل مبنای ایمان قرار گرفته است و قرآن کریم، همواره انسان رابه تفکر و تدبر و پرهیز از تقلید کورکورانه فرا میخواند. در اینکه عقل در قلمرو دینجایی دارد، شک و تردیدی وجود ندارد؛ مهم، تشخیص و تبیین دامنهی جایگاهعقل است؛ زیرا تمام متدینان، تلاش میکنند تا در تعالیم نظام دینی و تبیینباورهای دینی از عقل بهرهمند شوند. پس برای فهم ایمان، باید از عقل بهره بگیریم. در ...
هدایت و ضلالت بیگمان از تمایلات فطری بشر ، سعادتجویی و رستگاری خواهی او است محور و شالوده عقیده و عمل انسان را فطرت سعادتجویی او سامان میدهد ، ولی آنچه در جهان رخ داده است با این تمایل فطری ناسازگار است . چه بسیار انسانهایی که گرفتار شقاوت و خسران شده و گرانبهاترین سرمایه زندگی را ، که همانا عمر است ، بجای آن که در راه نیل به نیکبختی و سعادتمندی هزینه کنند ، صرف شقاوتمندی ...
مقدمه این بررسى مختصر شامل چهار قسمت است: الف - تجزیه و تحلیل معرفتشناسى عمومى غرب، علل وجود تضاد در آن و بررسى بعضى علل. در نتیجه این معرفتشناسى، نظامهاى حقوقى و قانونگذارى غربى بهسوى عقلگرایى غیردینى و درنتیجه، ضد دینى حرکت کرد که منتهى به شناختخواست فرد (لیبرالیسم حقوقى) بهعنوان تنها منبع حقوق شد. از آنجا که مسیحیت در غرب تا حد تنها «ایمان عاطفى» کاهش یافته و دیگر ...
با مطالعه اجمالی فرمایشات امام علی علیه السلام در مورد عقل – که ضمن احادیث متعددی در نهجالبلاغه، غرر الحکم و درر الکم ، اصول کافی و سایر کتب حدیث نقل گردیده است – چنین بنظر میرسد که عقل در کلام امام علیه السلام از اهمیت و ماهیت خاص برخوردار است. امام علی علیه السلام در فرمایشات متعددی ، عقل و اهمیت آن را متذکر شدهاند ، جهت مراعات اختصار در مطالب ، در برخی از سخنان امام در خصوص ...
رابطه «علم» عقل و دین بحث رابطه علم و دین یکی از مباحث است که در فلسفه دین مطرح می شود و از مباحث کلام جدید نیز می تواند با شد،زیرا یکی از مهم ترین وظائف علم کلام تبیین گزاره های دینی و دفاع از گزاره های دینی است. پس هر بحثی که دین و گزاره های دینی را زیر سوال برده و به چالش بکشد،در حوزه مباحث کلامی خواهد بود و متکلم وظیفه دارد ازآن دفاع کند. سابقه بحث رابطه میان دین وعقل در صدر ...
خاتميت و بسط تجربه عقلانيت (1) برابر يافته هاي علمي انسان پديده اي است که رفتاري ديناميکي دارد. اين يافته ها که با داده هاي وحياني هم ، همسويي و همراهي دارند،انسانرا – چونان طبيعت – واقعيت رازگونه اي تعريف مي کند که در نهان و نهاد او اصالتها و استعد
انواع عقل در مثنوي از نظر مولانا جلالالدين محمد بلخي جوري ادنان وش (کارشناس ارشد زبان ادبيات فارسي، مدرس دانشگاه جامع علمي کاربردي) چکيده در مثنوي، مولانا دو نگاه کاملاً متفاوت به عقل دارد. در مواضعي آن را مي ستايد و صفت اوليائش مي شمارد و در موا
جان فشان اي آفتاب معنوي مر جهان کهنه را بنماي نوي مولانا جلال الدين در دفتر چهارم مثنوي، داستان کوتاهي ميسرايد که بخشي از آن چنين است: مورکي بر کاغذي ديد او قلم گفت با موري دگر اين راز هم که عجايب نقشها آن کلک کرد همچو ريحان و چو سوسن زار و و
معقلی معقل بر وزن محفل به معنای برج بلند، دژ مستحکم، بنای ستبر، میل سر به فلک کشیده و کلمه ایست عربی. در مواردی، معقل از«گره زدن زانوی شتر» نیز آمده است. تشابه این گره زانوی شتر از پیچش گره از«خانه های شطرنج مربع» و «مربع مستطیل» گلچین و گره و خط معقلی را در کاشیکاری سبب این اسم شده و نامگذاری گردیده است. به طوری که در پیشگفتار گفته شد، کتاب گره معقلی، مکمل کتاب گلچین معقلی از ...
در آموزه های دینی ما بیش از هر چیزی به مسئله تفکر و تعقل سفارش شده است : امام رضا (ع) می فرماید : عبادت روزه داشتن و نماز خواندن نیست ، همانا عبادت اندیشه کردن در امر خداست و در روایات دیگر یک ساعت فکر کردن با هفتاد سال عبادت برابر دانسته شده است . با تمام این توصیه ها خیلی از مردم در مورد آنچه انجام می دهند فکر نمی کنند و به جایگاه تفکر و اندیشه در زندگی عادی و معنوی خود پی ...
مقدمه رواندرمانی روشی است که نه تنها سایکو پاتو لوژی اصلی ، بلکه پایه ها و روند رشد فرد نیز مورد بررسی و ملاحظه قرار می گیرد . به همین دلیل در پایان فرد به رشدی فراتر از آنچه حاصل رفع علائم است دست می یابد و حرکت به سوی کمال تسهیل می گردد . صرف نظر از نوع بیماری ، هیچ نوع از رواندرمانی راه حل انحصاری مشکلات نبوده و یا برای تمام درمانگران قابل استفاده نیست . برا دانشجویان ...
انسان در پرتو انوار بدیهی فطری خویشتن را چنین در می یابد که موجودی است که همه مطبوعات واقعی خویش را باید در ساخته شدن حیات خویش پیجو باشد حکیمی بالقوه خویشتن را می فهمد که از برای ساخته شدن حیات جز اینکه در مسیر علم وعمل قرار بگیرد چاره ای ندارد ولی پس از آنکه حقیقت را در یافت و نوایی از کمال و سعادت در بی نوایی خویش درک نمود دیگر از بیچارگی و اضطرار و اجبار سخن به میان نمی آورد ...
دوران نوجواني هم از نظر نوجوانان و هم از نظر والدين، از قديم ، دوراني دشوارتر از سالهاي کودکي قلمداد شده است. 300 سال پيش از تولد مسيح ، ارسطو چنين اظهار داشت که نوجوانان « پرشور و آتشي مزاجند و آماده اند که خود را به دست غرايز بسپارند . در اوايل ق
در دوران بلوغ رشد عقلی از رشد جسمانی سرعت کمتری دارد . آزمونهای مختلف استعداد یک روند صعودی را در حدود اواخر دوره نوجوانی نشان می دهند . تفاوتهای جنسی در الگویابی توانائیها در دوره دبیرستان بارزتر است . پسران در آزمونهای ریاضی و دختران در آزمونهای کلامی نمرات بالاتری به دست می آورند . همچنین در زمینه رشد اجتماعی مثلاً رشد ارزشهای اخلاقی در دوره بلوغ در مقایسه با دوره های قبل یک ...
چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و
بسم رب الشهداء و الصديقين بخش اول: پيدايش تصور ناسازگاري علم و دين از بحران هاي خطرناک فکري و عقيدتي نسل جديد، تصور ناسازگاري دين و دانش است. کارگزاران اين انديشهي موهوم، مردم و بخصوص نسل جوان را با آب و تاب فراوان به کنار گذاشتن اعتقادات و آداب دي
مقدمه: عدل الهى يکى از مباحث مهم در اسلام است. در اين مقاله عدل در خلقت و عدل در قانونگذارى (تشريع) و رابطه عدل با حسن و قبح عقلى مورد بحث قرار گرفته است. يکى از مسائلى که درعلم کلام مورد بحث واقع شد مساله عدل الهى بود، که آيا خداوند عادلاستيا نه
«علوم انساني از تشبيه به علوم طبيعي آغاز کردند و جز اين افقي نميديدند و چارهاي نداشتند. پيروزي و کاميابي علوم طبيعي و در صدر آنها علم فيزيک، در فتح عرصههاي طبيعت چندان کوبنده و دلربا بود که هيچ کس را دو دل نمينهاد که علم اگر هست همان علم روشمند
هرگاه دشمنان اسلام دررسيدن به اهداف شوم خود،از رزم ميداني نا اميد شده واحساس شکست مي کنند ؛ با ايجاد جنگ رواني ،افکار وعقايد مسلمين را مورد هجوم قرار مي دهند واز سلاح هاي مخربي درراه شکست مسلمين بهره مي گيرند. يکي ازآن حربه هاي نيرومند وويرانگر اندي
واژه «سلام» و مشتقاتش 50 بار و به همين تعداد واژه ي «طيّبات» (پاکيزه ها) در قران به کار رفته است. «سلام» درود فرستادن حضرت آدم(ع) و فرزندان و نسل اوست. خداوند متعال به آدم(ع) فرمود: بر فرشتگان من سلام کن و بگو: « السّلامُ عليکُم و رحمه ُاللّه و برک
همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود لايزال خود مي داند از بزرگترين جزء کائنات تا
جنگ نهراوان با خوارج در اينجا لازم است براى شناخت بهتر خوارج خصوصيات و سابقه آنها را مطالعه کنيم . اصولاً در برخور با هر عقيده اى, گروهى راه افراط و عده اى ديگر راه تفريط را در پيش مى گيرند. انسان با کمک عقل بايد راه اعتدال و ميانه روى را بپيمايد.
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
- هويت فردي و اجتماعي امروز هر يک از ما به عنوان مسلمان، ريشه در سنت و تاريخ گذشته دارد و ما براي شناخت هويت اسلامي خود به شناخت تاريخ و گذشته مسلمانان نياز مبرم داريم. 2- از آن رهگذر که بسياري از سنت هاي حاکم بر تاريخ ثابت و پايداراند، شناخت آينده
علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ
چهرهي تکيدهي عبدالله نوري نخستين چيزي بود که در بدو ورود به منزلش، توجهم را جلب کرد. چند سالي بود که او را از نزديک نديده بودم. غم سنگين جوانمرگي برادر، صورتش را فرو تراشيده بود. با خوشرويي تمام، پيش پاي ما بلند شد و ورودمان را خوشآمد گفت. انصاري
? يکي از راههاي تربيت فرزندان، مکتوب نمودن مواعظ است براي اينکه در تمام دوران زندگي مورد استفاده ايشان قرار بگيرد. ? مسئولتهاي اجتماعي و سياسي، ما را از وظايف مان در قبال خانواده دور نکند. اين مطلب با استفاده از اين نکته که حضرت پس از بازگشت از جنگ
همام يکى صحابهى حضرت امير (ع)، شخصيتى پارسا، متهجد و مجتهد بوده که از حضرت درخواست مىکند صفات متقين را، باز گويد و حضرت نيز با مقدماتى اجابت مىفرمايند.بيانات آن بزرگوار معروف است به «خطبه همام» و در نهج البلاغه (نسخه صبحى صالح، ص 303، خطبه 193)
همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و
آغاز خداشناسي، خود شناسي است خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي توا
مهمترين آرمان يک انسان حقيقتجو سعادت و رستگاري حقيقي و زندگي جاوداني است که جز در پرتو دين و دينداري حاصل نميشود. دين ماندگارترين و معتبرترين ميراث فرهنگي ما است که از سوي پيامبران الهي و در رأس آنان پيامبر خاتم (ص) و جانشينان به حق ايشان و جان
يَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ کَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَکَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ يُبيِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآيَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون
بسم الله الرَّحمن الرَّحيم مقدّمه الحمد لله مالک الملک ديّان الدين مجيب الداعين و المضطرين و مغيث المهمومين و صريخ المکروبين و هادي المضلين. و صلّى الله على رسوله وعلى آله و أصحابه و أتباعه أجمعين. يکي از بدعتها که هزاران بدعت در آن مندرج است و اک
انسان اوليه نسبت به اعداد بيگانه بود و شمارش اشياء اطراف خود را به حسب غريزه يعني همانطور که مثلاً مرغ خانگي تعداد جوجههايش را ميداند انجام ميداد. اما بزودي مجبور شد وسيله شمارش دقيقتري بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماري پديد آورد ک
بهشت و جهنم يکي از بحثهاي مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنوني آنها است و از زمانهاي ديرينه، اين مسأله مطرح شده است اين بحث در حالي که جنبه کلامي و عقيدتي دارد، بحث تفسيري و قرآني نيز هست، يعني به اين مسأله، هم از دريچه دلائل عقلي ميتوان نگريست و
چکيده: در اين مقاله سعي شده است ضمن ريشه يابي کليدي واژگان عنوان، موضوع اتحاد و انسجام با توجه به کلام وحي، سنت، عقل و بيانات بزرگان و در رأس آن معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خميني (ره) مورد بررسي و کنکاش قرار گيرد. و از هرگونه برداشت شخصي، جناحي و حز
پيامبر اعظم (ص) درجامعه اي به رسالت برانگيخته شد که مردم به لحاظ فرهنگي و تمدني ، بسيار ابتدايي ، بسيط ، غريزه محور ، خودبنياد ، مردسالار ، متعصب و خرافه پرست و به لحاظ اجتماعي داراي ساختاري از هم گسيخته بودند که هيچ گونه همگرايي اجتماعي ميانشان به
تعليم وتربيت از ديدگاه ابن سينا ابن سينا نخستين فيلسوف اسلامي است که در زمينهي مسايل آموزشي، به گونهاي عميق انديشيده است. اکنون بر آنيم روشن کنم ابن سينا چگونه توانست برپايهي ديدگاههاي افلاطون و ارسطو و در عين وفاداري به تعليمات قرآني، سيستم خود
ارتباط با امام زمان (عج) در عصر غيبت اعتقاد به وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادله، وجود امام در هر زماني، لازم است. زمين بدون حجت باقي نمي ماند. در اين زمان که حجت الهي در پرده غيب به سر مي برد، اين پرسشها مطر
شعر نو فارسی را، بهویژه طاعنان، رهآورد روشنفکرانی دانستهاند که از ادبیات غرب، بهخصوص ادبیات فرانسه متأثر بودند. این اَنگ بیگانهبینی با واقعیتی قرین شد که به ظاهر مؤید آن بود. در حقیقت، نوپردازان و، در را‡س آنان، نیما عموماً با آثار شاعران فرانسوی، مستقیم یا از راه ترجمه، آشنایی داشتند. بهعلاوه، نخستین نشانههای تجدد در شعرفارسی با نهضت ...
در کشور ما، هرچند در نزد روشن فکرها و عالمان آگاه و دل سوز، در رابطه با سرنوشت ايران و اسلام، از آزادى سخن مىرفت، اما کشانيده شدن اين مقوله پرسش انگيز به ميان جامعه و مردم کوچه و بازار، از دوران مشروطيت آغاز گشت. آزاديخواهى و عدالتطلبى در عصر استب
جايگاه خمس در اسلام دورنمائى از فلسفه خمس و زکات گرچه اسلام درآمدهايى را که از طرق نامشروع، همچون اختلاس، احتکار، کمفروشى، ربا، سرقت، رشوه و امثال آن بدست مىآيد، به شدّت حرام کرده و حکومت اسلامى را مسئول بازگشت اين اموال به صاحبان اصلى آنها دانسته
بحث درباره صفات خداى متعال بود. عرض کردیم که صفات، به اصطلاح اهل معقول و کلام به دو دسته تقسیم مىشود؛ یکى صفات سلبیه و یکى صفات ثبوتیه. ملاک این که صفتى از صفات ثبوتیه باشد یا نه این است که، اگر ما یک نقصى و محدودیتى را از خداى متعال سلب کنیم، این از صفات سلبیه به حساب مىآید. مثل نفى جسمیت، نفى محدودیت، نفى مکان، نفى زمان و امثال اینها و اگر یک کمالى را براى خداى متعال اثبات ...
ملاصدرا در اشراق دوم از شاهد سوم کتاب شواهد الربوبیه در بحث اتحاد عقل با معقول این نظر را آورده است «… اگر حصول صورت عقلیه برای عقل منفعل از قبیل حصول موجود مباینی برای موجود مباین دیگر باشد مانند وجود آسمان و زمین برای ما ، چنانکه جمهور پنداشته اند، نه مانند وجود صورت ذهنیه حاصل از آنها در ذات ما ، بدان گونه که ما معتقدیم ، بنابراین ، امر حاصل از مثل چنین وضعی بجز اضافه و نسبت ...
سپاس خداوندی را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بیافرید و نعمت در آن بگسترانید و از برای جانشینی خود بر روی زمین انسان را از ماند آبی گندیده بسرشت و برای هدایت او پیامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پیامبران که با ارائه رسالتش دین خدا را استواری بخشید و بشر را به راه راست رهنمون شد و با وانهادن قرآن و عترت پاک، چراغ شریعت را تا قیام قیامت بیافروخت. و سلام بر ...
موضوع: تذکرات مهم درباره قرآن و تفسیر ترجمه ای بهتر است که سابقه بیشتر و تجربه دارد. در لغات و الفاظ: 1- مترجم عالم تر و ترجمه روان تر 2- در لغات و تجوید و احتمالات 3- تفسیر آیات انتخابی 4- آیات کوتاه و سوره های کوتاه 5- قصه های کوتاه 6- بینش و سواد و حوصله و نیاز بهره گیری از فرصت های کوتاه برای معارف بلند قرآنی دوری از نقل اقوال و انفال- بعضی ها در اقوال می مانند. پناه می برم ...
تعاریف مختلفی از دیدگاه علوم اجتماعی از دین ارائه شده است که برخی از مهمترین آنها در اینجا ذکر می شوند: 1. دین عبارت است از باور به موجودات معنوی (Reading 1977:175). 2. دین یعنی تلاش و جستجو کردن برای کمک گرفتن از ارواح از طریق عبادت (فریزر) (Reading 1977:175). 3. دین عبارت است از مجموعه ای از اعمال و باورهای مربوط به ماوراء الطبیعه که به خودی خود هدف هستند (مالینوفسکی) (Reading ...
وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام علم است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی الهیات و دیگری فلسفه دین . از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد متدین نیز که طالب ...
مقدمه علوم اسلامي علي الخصوص در بغداد و ممالک شرقي خلفا تا پايان قرن چهارم و چند سالي از اوايل قرن پنجم در مدارج ترقي سير مي کرد. از اين مدت قرن دوم و سوم را بايد بيشتر عهد نقل و تدوين و تکوين علوم عقلي و قرن چهارم و اوايل قرن پنجم را عهد استحصال مس
چه هنوز بخشهایی از بیهاوریسم (رفتارگرایی) می تواند سودمند و پذیرفتنی باشد. امروز دیگر روان کاوی فروید تنها میدان دار عرصه روان درمانی نیست که انسانها را موجوداتی دارای چند عقده روانی بداند و تقریباً همه انسانها را دارای درجاتی از بیماری روانی بپندارد و عقده جنسی اساس نظریه او در تلقی عامه قرار گیرد، اگر چه کشف فروید درباره « ناخودآگاه » هنوز کشفی مهم تلقی می شود. اما پیروان او ...
ولادت رسول خدا(ص)و شرح زندگانى آن حضرت تا ازدواج با خديجه قبل از آنکه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماييم،مناسب است به پارهاى از بشارتهاى انبيا و پيشگوييهاى منجمان و کاهنان و غير ايشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود زيرا در فصلهاى
اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نمودهاست. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش
برزخ در لغت به معناي زمين و يا مکاني است که برزخ؛ حيات پس از مرگ بين دو چيز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روايات و مجموعه تعاليم اسلامي به معناي عالم پس از مرگ و حدفاصل بين دنيا و آخرت است. شايد بتوان ادعا کرد که برزخ بدين معنا نخستين
خاستگاه حکومت علوي را مي توان از زواياي گوناگون تاريخي، جامعه شناختي، حقوقي، ديني و سياسي، مورد کاوش قرار داد. اين مقاله پس از عبوري سريع از خاستگاههاي يادشده، محور خود را جستجو پيرامون خاستگاه سياسي حکومت علوي قرار مي دهد. در باره خاستگاه سياسي ح
علم در لغت، به معناى دانش و آگاهى است، در برابر جهل و نادانى. در اصطلاح، دو معناى متفاوت از يکديگر دارد: .? علم تجربى. .? مطلق دانش: حقيقى، اعتبارى، عقلى، نقلى، شرعى، عرفى، فلسفى و تجربى. در تعريف علم گفتهاند: «عبارت از مجموعه قواعد و قوانين کلى اس
حدود هزارو چهارصد سال بر موجوديّت شيعه مي گذرد. نزديک به چهارده قرن است که نخستين نهضت سياسي اين مذهب آغاز شده1 و تقريباً دوازده قرن است انديشه شناسي يا به عبارت ديگر مکتب فکري و يا کلامي تشيّع تأسيس گرديده2 اما به جرأت مي توان گفت هنوز هم چهره تشيع
هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»
ازنظر مطهري زندگي اجتماعي آدمي برخلاف زندگي اجتماعي حيوانات همواره دستخوش تغيير وتحول است. طبيعت انسان را بالغ و آزاد و خود سرپرست قرار داده است . انسان راه خود را به کمک عقل وعلم وبا قوانين وضعي مي پيمايد و به همين دليل است که در مسير تکامل خود به
يک ورزشکار حرفه اي تا زماني که نداند چه بايد مصرف کند و چگونه و با چه مواد غذايي کليه نيازهايش را تامين کند ، موفق نخواهد بود. امروز ، علم تغذيه يکي از اساسي ترين عوامل موفقيت ورزشکاران است. همه انسان ها بي شک بارها و بارها شنيده اند ، خوانده اند
در اين مقاله ابتدا به نمازو فلسفه وجودي آن و سپس آثار روانشناختي اي فريضه و در پي آن به نوع افضل اين عبادت يعني نماز جماعت و اهميت آن پرداخته مي شود: تعريف واژه نماز: واژه? نماز واژهاي پارسيست که ايرانيان براي واژه? «صلاه» عربي به کار بردند. اين و
چکيده گتفريد ويلهلم لايب نيتس فيلسوف آلماني قائل به نوعي عقل گرايي ايده آليستي است. وي معتقد است که اشياء مادي وجود واقعي نداشته و چيزي جز اوهام نيستند، وي بر خلاف دکارت و اسپينوزا وجود جوهر جسماني را رد مي کند و جهان هستي را در عين تنوع، هماهنگ مي
توحيد در قرآن مقدمه: توحيد و يکتايى خداوند متعال يکى از اصول اعتقادى اسلام و همه اديان ابراهيمى است. در قرآن کريم در آيات زيادى به اين مسئله اشاره و بر آن استدلال شده است: از جمله آيات 163 و 164 سوره بقره است که براى آشنايى بيشتر با مطالب نورانى اي
تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي تجري در فقه اسلامي \" تجري \" در لغت ،اعم از عصيان و به معناي \" جسارت کردن ، با تهور کاري را انجام دادن ، بي شرمي ، دريدگي و بي پروايي است \" (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتي با واقع مصادف نگردد و از اين
شرايط و موجبات حد در شرب خمر مسکر يعني چه ؟ سکر به معني مستي و حالتي است که ميان انسان و عقل او عارض مي شود يا قرار مي گيرد و يا حالتي است که از نوشيدن الکل اتيليک و اقسام ديگر آن حاصل مي شود . سکر اسمي است براي هر چيز که سکر آورد و مست کننده باشد
کلام خدا يکى از مسائل اساسى علم کلام، فلسفه، عرفان، تفسير و علومقرآن است. متکلمين از نظر حدوث و قدم و کلام لفظى و نفسى به آنمىنگرند، اما عرفا آن را بيان آنچه در دل است، خواندهاند; به همين جهتکلام را با لفظ برابر ندانسته و فعل خداى تعالى را نيز
حضرت آدم (ع) روزي ديد ناگهان سه مجسمه سياه و بدقيافه در طرف چپ او قرار گرفتند و سه مجسمه نوراني در طرف راست او ، از مجسمه هاي طرف راست يکي يکي پرسيد : شما کيستيد ؟ اولي گفت: من عقل هستم . دومي : من حيا مي باشم . سومي : من رحم هستم . حضرت پرسيد : جا
افلاطون افلاطون یا فلاطون (به یونانی باستان: Πλάτων, با تلفظ: Plátōn) (۴۲۸/۴۲۷ پ.م. تا ۳۴۸/۳۴۷ پ.م) دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سهگانهٔ (سقراط، افلاطون و ارسطو) یونانیاست. آموزههای وی تأثیر زیادی بر کلام مسیحی و اسلامی داشتهاست. زندگی نامه افلاطون افلاطون که یکی از بزرگترین فلاسفه جهان به شمار می رود، در آتن در سال 428 ق. م، در یک خانواده متشخص آتنی متولد شد. نام اصلی ...