تعداد 21 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع عقلیه در سایت یافت گردید:
بسم الله الرَّحمن الرَّحيم مقدّمه الحمد لله مالک الملک ديّان الدين مجيب الداعين و المضطرين و مغيث المهمومين و صريخ المکروبين و هادي المضلين. و صلّى الله على رسوله وعلى آله و أصحابه و أتباعه أجمعين. يکي از بدعتها که هزاران بدعت در آن مندرج است و اک
ملاصدرا در اشراق دوم از شاهد سوم کتاب شواهد الربوبیه در بحث اتحاد عقل با معقول این نظر را آورده است «… اگر حصول صورت عقلیه برای عقل منفعل از قبیل حصول موجود مباینی برای موجود مباین دیگر باشد مانند وجود آسمان و زمین برای ما ، چنانکه جمهور پنداشته اند، نه مانند وجود صورت ذهنیه حاصل از آنها در ذات ما ، بدان گونه که ما معتقدیم ، بنابراین ، امر حاصل از مثل چنین وضعی بجز اضافه و نسبت ...
راي اصراري ديوان عالي کشور[1] اثبات عسر و حرج زوجه با استناد به عرف جلسه هيأت عمومي ديوان عالي کشور در خصوص رسيدگي به پرونده اصراري حقوقي رديف 84/21 به رياست آيت الله مفيد، رئيس ديوان عالي کشور و با حضور قضات شعب حقوقي ديوان عالي کشور صبح
واما توضیح مطلب اول: خداوند متعال رب العالمین است یعنی تربیت کننده همه موجودات عالم و معنی رب العالمین آن است که مخلوق خود راه راست حرکت داده و از صفر به اوج کمال میرساند انسان هم در این زنجیره تربیتی قرار گرفته و خداوند متعال برای تربیت او انسانی را که از علم و عصمت کامل برخوردار است را به عنوان مربی او قرار می دهد که آن انسان کامل را امام و محبت خدا می نامیم و اگر در هر زمانی ...
مقدمه از جمله قواعدی که در تعدیل یا تکمیل نصوص شرعی کاربرد مؤثر دارد و احکام فرعی فراوانی از آن متفرع شده است قاعده لاضرر یا قاعده نفی ضرر است . با آنکه نصوص شرعی متعددی به عنوان مدرک قاعده مزبور مورد استناد فقها واقع شده است اما بدون تردید قبح ضرر و حسن جلوگیری از آن و در نتیجه نهی از ضرر از احکامی است که عقل صرفنظر از متون شرعی یا ادله نقلی به آن حکم میکند و از مستقلات عقلیه ...
فیزیک دان ایرانی متولد: 30 بهمن سال 580 هجری شمسی در توس در خراسان در ایران مرگ: 6 خرداد سال 653 هجری شمسی در کاظمین (نزدیک بغداد در عراق) در سن 73 سالگی. مقدمه: در یک محدوده ی زمانی نه چندان طولانی قوم ایرانی سردمدار علم شد. از جمله دانشمندان این دوره عبارتند از فردوسی، بوعلی سینا، ناصرخسرو، حسن صباح، خواجه نظام الملک، خیام، خواجه نصیرالدین توسی، زکریای رازی، رودکی و عنصری. ...
تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مىکند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلشجدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم
چکیده مطالب آن مطلبی که درصددبیان آن بودیم روشنی ودرستی جمله است به گونهای که مطلب کتاب هنگام درس بیش از این مقدار صحیح نیست. درست است که برای یک طلبه تیزهوش در برخی حالات این امکان باشد که حلقه اول را به طور سریع نزد استاد فراگیرد یا خود به تنهایی آن را مطالعه کند و فقط در بعضی از موارد برای رفع اشکال به استاد مراجعه کند ولی این امر جزء موارداستثناء است و فرض ما به طور کلی بر ...
خواجه نصيرالدين طوسي در يک نگاه اسممحمد بن حسن مکي ابو جعفر معروف به خواجه نصيرالدين طوسي ولادت11 جمادي الاول سال 597 هجري در طوس وفات18 ذي الحجه سال 672 هجري در کاظمين مدت عمر75 سال خواجه نصيرالدين محمد بن حسن جهرو
لغت شناسی در زبان عرب «عقل» به معنای درک آمده است ، وقتی گفته می شود »ما فعلت منذ عقلت«یعنی از وقتی درک کردم چنین کاری نکردم و یا هنگامی که گفته می شود،»عقل الشی« یعنی چیزی را فهمید و درک کرد. اسم فاعل ماده »ع ق ل« عاقل وجمع آن »عاقلون« است. »عقال و »عقلاء« جمع مکسر آن است. مونث عاقل »عاقله« که جمع سالم ومکسر آن به ترتیب »عاقلات«و »عواقل« است »العقل« مصدر و جمع آن عقول است. ...
خواجه نصيرالدين محمد بن حسن جهرودي طوسي مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي از اهالي جهرود از توابع قم بوده است که در تاريخ 15 جمادي الاول سال 597 هجري قمري ولادت يافته است. او به تحصيل دانش، علاقه زيادي داشت و از دوران جواني در علوم رياضي و نجوم و حکمت س
مقدمه این بررسى مختصر شامل چهار قسمت است: الف - تجزیه و تحلیل معرفتشناسى عمومى غرب، علل وجود تضاد در آن و بررسى بعضى علل. در نتیجه این معرفتشناسى، نظامهاى حقوقى و قانونگذارى غربى بهسوى عقلگرایى غیردینى و درنتیجه، ضد دینى حرکت کرد که منتهى به شناختخواست فرد (لیبرالیسم حقوقى) بهعنوان تنها منبع حقوق شد. از آنجا که مسیحیت در غرب تا حد تنها «ایمان عاطفى» کاهش یافته و دیگر ...
نفس : اصطلاح فلسفي : نفس جوهري است که ذاتا مستقل ودر فعل نياز به ماده دارد ومتعلق به اجساد واجسام است وبالاخره جوهري است غير مائت ودر تصرف وتدبير نياز به جوهر روحاني ديگر دارد که روحانيت آن از نفس کمتر است وآن واسطه روح حيواني است که آنهم واسطه دارد
ملاصدرا و همزباني با فلسفه جديد ملاصدرا در اشراق دوم از شاهد سوم کتاب شواهد الربوبيه در بحث اتحاد عقل با معقول اين نظر را آورده است «… اگر حصول صورت عقليه براي عقل منفعل از قبيل حصول موجود مبايني براي موجود مباين ديگر باشد مانند وجود آسمان و زمين ب
مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي از اهالي جهرود از توابع قم بوده است که در تاريخ 15 جمادي الاول سال 597 هجري قمري ولادت يافته است او به تحصيل دانش، علاقه زيادي داشت و از دوران جواني در علوم رياضي و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گر
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مقدمه بنا به اعتراف تاریخ، همواره یک اندیشه سیاسی در اعصار گوناگونبرسرنوشت بسیاری از ملتها تأثیر داشته و چه بسا تغییرات اساسی درسرنوشت آنها ایجاد کرده است. امروزه نیز تأثیر عمیق اندیشه سیاسیامام خمینی بر سرنوشت بسیاری از ملتهای جهان از بوسنی تا جنوبشرق آسیا و از آفریقای جنوبی تاافغانستان آشکار و هویدا ...
محتوای سوره اخلاص: این سوره چنان که از نا مش پیدا است (سوره اخلاص و سوره توحید) از توحید پروردگار و یگانگی او سخن می گوید و در چهار آیه کوتاه چنان توصیفی از یگانگی خداوند کرده که نیاز به اضافه ندارد. در شان نزول این سوره از امام صادق (ع) چنین نقل شده:( یهود از رسول الله (ص) تقاضا کردند خداوند را برای آنها توصیف کند پیغمبر (ص) سه روز سکوت کرد و پاسخی نگفت تا این سوره نازل شد و ...
چکیده نام و آوازه صاحب فصول و آرای ابتکاری وی نمیتواند برای آشنایان با علم اصول، ناشناخته و مجهول باشد. وی که همواره از او با نام اثر عظیمش (فصول) یاد میشود، در این کتاب ارزشمند نه تنها در محدوده علم اصول، بلکه در حوزه دانشهای ادبیات، منطق، کلام که در عصر وی با مسایل اصولی در آمیخته بود، نظریات و آرای نو و بدیعی را ارائه داده است. شخصیّت علمیِ شناخته شده او و عمق و صلابت ...
در يک محدوده ي زماني نه چندان طولاني قوم ايراني سردمدار علم شد. از جمله دانشمندان اين دوره عبارتند از فردوسي ، بوعلي سينا، ناصرخسرو، حسن صباح، خواجه نظام الملک، خيام، خواجه نصيرالدين توسي، زکرياي رازي، رودکي و عنصري. وجود و حضور اين افراد در نتيجه
پژوهش حاضر با هدف بیان مفهوم و سازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى تدوین شده است. در این پژوهش، نخست مفهوم عدالت ذیل چهار بُعد مورد بررسى قرار گرفته است تا تصویرى ملموستر از عدالت حاصل آید و سپس سازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى با هدف تحقق ابعاد تعریف شده براى عدالت، علاوه بر سطح کارگزاران، در عرصههاى سیاسى، اقتصادى و فرهنگى بحث شده است. واژههاى کلیدى: عدالت، برابرى، توازن، ...
نقيضين عبارتند از دو امر که يکي وجودي است و ديگريعدم همان وجود مي باشد که باهم معانده ومنافرت دارند و در يک محل نمي توانند جمع نه شوند و نه رفع شوند. مانند انسان و لاانسان که باهم معاندند واجتماع و ارتفاعشان در يک محل ممکن نيست.ضدين عبارتند از دو ا