تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع علم الهی در سایت یافت گردید:
قالَ رَبّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّماء ِوَ الأَرْضِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ. گفت پروردگارم ميداند سخن را، در آسمان و زمين ، و او شنوا و داناست. قرآن کريم سوره ?? آيه ? عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَهِ الْکَبِيرُ الْمُتَعالِ. او از غيب و شهود
علم النفس از دیدگاه صدرالمتالهین آنچه براى اهل نظر از فلاسفه اسلامى ثابتشده، این است که غیر از اعضاء و جوارح و ابدان مادى، امر دیگرى در باطن انسانها است که منشا احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و سکنات و فعل و انفعالات ارادى و غیرآنها مىباشد و آن همان نفس ناطقه و جان و روان آدمى است. و این امر نیز مسلم است که منشا ادراکات و تعقلات و احساسات و آثار و خواص دیگر در تمام موجودات ...
وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام علم است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی الهیات و دیگری فلسفه دین . از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای فرد متدین نیز که طالب ...
تعريف اخلاق اخلاق در لغت بمعني خويها و خصلتها و سرشت ها مي باشدکه جمع خلق است و در اصطلاح ، فني است که بحث از ملکات انسان مي کند که متعلق به قواي نباتي و حيواني و انساني انسان مي باشد و هم چنين کار اين فن تميز دادن فضائل آن ملکات از رزائلش مي باش
مادامي که اهميت تعليم و تربيت و نقش آن در تفکيک حق از باطل براي مردم جوامع اثبات نشود و مادامي که گردانندگان جوامع عامل سازنده تعليم و تربيت را به طور جدي از نظر اهداف و طرق مناسب آنها ، در متن ادار? اجتماع قرار ندهند کوشش ها و تکاپوهاي رهبران و پرچ
رسمیت مذهب تشیع اثنی عشری و اتحاد سیاسی ایران بر مبنای یکپارچگی مذهب شیعه امامیه اقتضاء میکرد تا جنبشی نیز در حوزه فرهنگ تشییع صورت گیرد و حرکت تألیف و ترجمه را تسریع وتقویت بخشد. تا زیر بنای اعتقادی و فکری و فقهی تشیع را در چارچوب مکتبی با پشتوانه کلامی و فقهی قوی در ایران عرضه کند و آموزههای عقیدتی مذهب جدید برای تثبیت و استحکام نومذهبان، تبیین و تقسیم گردد و قواعد و ...
نگاهی به برهان صدیقین پیرامون صفات حق تعالی مباحث گستردهای صورت گرفته و از ابعاد و زوایای گوناگونی مورد بحث قرار گرفته که قسمت عمدهای از علوم اسلامی را به خود اختصاص داده است: متکلمین و فلاسفه و عرفا در این نکته که حضرت حق مستجمع جمیع صفات کمال و جمال است و هر صفت کمالی را خداوند به نحو اتم و اکمل دارا است، متفقالقولند. و هر کدام به زبان خود و در قالب مفاهیم خود به این مهم ...
محمد بن ابی نصر می گوید: امام ابوالحسن (علیه السلام)1 فرمود: « بدانید که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمایش قرار گیرند تا اینکه جز افراد بسیار نادری از شما باقی نماند»، آنگاه آیاتی از قرآن تلاوت فرمود که: ام حسبتم ان تترکوا ولما یعلم الله الذین جاهدوا منکم2 آیا گمان کردید که بدون آزمایش الهی و مشخص شدن ...
در این مقاله به مبانب فکری و برخی نکات اساسی تفکر صدر المتالهین در باب انسان شناسی میپردازیم. با توجه به اهمیت انسانشناسی در حکمت متعالیه صدرالمتالهین، نویسنده کوشیده است با توجه به مبانی فلسفی، او را در هستیشناسی و معرفتشناسی حقیقت انسان از حیث جسم و جان یا روح و بدن معرفی کرده و تعامل نفس و بدن را از جهت هستیشناختی، یعنی پیمودن مراتب وجود و از حیث معرفتشناختی، یعنی ...
فلسفه ازدواج در اسلام و ساير اديان الهي چکيده بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تط
مکتب غير الهي: هميشه مکاتبي غير الهي وجود دارند که معتقد به خدايي غير از خداي واحد هستند. مثلاً کمونيسم مکتبي غير الهي بود. همواره پرستش خدايان غير يکتا در ميان جوامع بشري وجود داشته است. مثلاً در زمان پيامبر اسلام بت پرستي رواج داشته است
مقدمه هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پر می شود ، جز ظرف دانش که هر چه در آن جای می دهی وسعتش بیشتر می شود . امام علی ( ع) این کلمه که می توان گفت در همه زبانهای دنیا از قدیمترین تاریخ تماس آدمی با واقعیتها شایع است ، سرگذشتی پرماجرا دارد . اگر فرض کنیم مواردی که این کلمه تا پیش از قرن نوردهم بکار رفته است ، مثلا صد مورد است ، در یک مورد فقط علم بمعنای خاص آن که عبارتست از انکشاف صد ...
قاضی از دیدگاه فقیهان امامی جواز استناد قاضی غیر معصوم به علم خویش در مقام صدور حکم، یکی از مسائلی است که از آغاز دوران غریبت کبرای حضرت حجت سلام الله علیه تاکنون، مورد مناقضشه بعضی از فقیهان بوده است. با توجه به این که شناخت صحیح کمی و کیفی ادله اثبات دعوی، در اجرای عدالت و استواری قضاوت عادلانه، نقش محوری دارد و این ادله در نظامهای حقوقی معاصر، خصوصاً نظام قضایی اسلام، از ...
شاید کوتاه ترین تعریفی را که برای ایدئولوژی بتوان ارائه داد آن است که بگوییم : ایدئولوژی نوعی خود آگاهی است . تعریف دیگر آنست که ایدئولوژی را سیستمی از ایده ها و قضاوت های روشن و صریح و عموماً سازمان یافته ای بدانیم که موقعیت یک گروه یا جامعه را توجیه و تفسیر و تشریح می نماید . این سیستم با الهام ، تأثیر پذیری شدید ارزشها ، جهت یابی معین و مشخصی را برای کنش های اجتماعی آن گروه ...
پیشینه علمی در تاریخ علم سه دوره مشخص وجود داشته است نخست دوره هزار ساله یونانها دوم دوره پانصد ساله مسلمانان و سوم دوره تجدید علمی اروپاست که از حدود 1500 میلادی آغاز شده است . دوره اول از 600 سال پیش از میلاد مسیح آغاز می شود و تا حدود 400 میلادی داشته است. مکان پیشرفت های علمی در این دوره یونان و مصر و دانشمندان بزرگ آن فیثا غورس ، افلاطون ، ارسطو و اقلیس و ارشمیدس است در این ...
ماهيت علم عصر جديد در چيست؟ آيا مگر علم عصر جديد با علم اعصار گذشته تفاوت دارد که ما اين گونه مي پرسيم؟ آيا نبايستي بپرسيم ماهيت علم چيست؟ هرگز. زيرا علم در زمره ي مبادي و اصول نيست، بلکه از مبادي و اصولي خاص ريشه مي گيرد و مدد مي جويد و تعين مي ي
در اين مقاله به مبانب فکري و برخي نکات اساسي تفکر صدرالمتالهين در باب انسان شناسي ميپردازيم. با توجه به اهميت انسانشناسي در حکمت متعاليه صدرالمتالهين، نويسنده کوشيده است با توجه به مباني فلسفي، او را در هستيشناسي و معرفتشناسي حقيقت انسان از حي
سوره يس آيه 68 طفلي که متولد مي شود هرچه بزرگتر مي شود و از مرز جواني به پيري گام مي نهد در درون بدنش کاستي هائي ديده مي شود . دهها هورمون درون ريز بدنش ميزان ترشحات بدنش کاهش مي يابد مثلاض ترشحات هورمون تستو سترون که هورمون غريزه جنسي در مردهاست و
بزرگداشت معلم تعليم و تعلم از شئون الهي است و خداوند، اين موهبت را به پيامبران و اولياي پاک خويش ارزاني کرده است تا مسير هدايت را به بشر بياموزند و چنين شد که تعليم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرينش درآمد. انسان نيز با پذيرش اين مسئوليت، نام خويش را
براي اينکه ورزشهاي علمي را بهتر بشناسيم لازم است يک تعريف کلي و مختصر از مفهوم علم در ورزشهاي علمي داشته باشيم. علم از ديدگاه ورزشهاي علمي ،جوشش آگاهي وغليان استعداد هاي ذاتي دربستر سير انشايي و تحول جوهري انسان است، که در نتيج? توجه دائم به مع
. رسول اکرم «ص» در اداره امور حکومت، رياست ديني تام داشت. آن حضرت از يکسو به اداره امور ارتش و حفظ و حراست سرحدات و مرزها ميپرداخت، ماليات و غنائم را در بين مسلمانان تقسيم ميکرد، در ميانشان به داوري مينشست و کارهائي از اين قبيل را که به امور دني
اهداء و تقدیر تقدیم به روح پرفتوح امام شهداء ، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، امام خمینی (ره) ، ارواح مطهر شهدای عزیز که از همه چیز خود به خاطر تامین آسایش و عزت و افتخار ما گذشتند و به خاطر زحماتشان هم اکنون آسوده ایم و می توانیم به راحتی به تحقیقمان بپردازیم .تقدیم به آنهایی که برای سلامت بشر زحمت می کشند تا انسانها طعم شیرین زندگی را بچشند . سپاسگذاری : بدینوسیله از دبیر محترم ...
علامه طباطبايي: متفکري با آرمانهايي سترگ اين صفحه شرح قطرهايست از دريايي که سالها با سکوت و آرامش به خدمتي بسي اساسي به جامعهي اسلامي و ايراني کمر همت بسته است و از آنجا که خود به مرتبهي وصال به حقيقت نايل آمده است مانند مشعلي نوراني اطرا
مطابقت دین با علم و عقل یکی از ۱۲ تعلیم اجتماعی دیانت بهائی است. بهائیان اعتقاد دارند که دین و علم و عقل هماهنگ بوده و با یکدیگر تطابق دارند. از نظر بهائیان علم موهبت الهی است. از انجا که علم کاشف حقایق اشیاء است بهائیان علم را بزرگترین منقبت جهان میدانند. عبدالبهاء میگوید: «...دین با علم توأم است زیرا دین و علم هر دو حقیقت است اگر دین مخالف حقیقت باشد وهم است و هر مسئلهٔ ...
مقدمه ترديدي نيست که هر گونه تحول اساسي در فرهنگ جامعه ابتدا بايد از معلمان، مربيان و راهنمايان تعليماتي آغاز گردد ، زيرا بدون دسترسي به معلمان شايسته و با صلاحيت نمي توان به توفيق در امر تعليم و تربيت اميدوار بود. به عقيده کارشناسان تعليم و تربيت
در سالهای اخیر ، مساله اسلامی کردن دانشگاه ها و موضوع تحقق دانشگاه اسلامی در داخل کشور مطرح و ابهام های زیادی را موجب شده است. عده ای ایده های اسلامی کردن دانشگاه اسلامی و اسلامی کردن علم را از مصنوعات و بدعت های جمهوری اسلامی ایران دانسته اند و علم را فراتر از اسلامی و غیراسلامی تلقی کرده اند. واقعیت مطلب این است که مساله اسلامی کردن علم یا دانشگاه اسلامی سابقه ای بس دراز دارد ...
قرآن و علم مقدمه اسلام آموختن دانش را، فريضه دانسته و بر آن تأکيد نموده است. البته در نظر قرآن کريم منظور نوع خاصي از علم (مانند فلسفه، علوم تجربي، اجتماعي، يا احکام الهي و...) نيست، بلکه علم به معناي عام، مورد توجه اسلام است. تعريف قرآن در فرهنگ ا
جستاری پیرامون ادعای تعارض علم و دین پیشگفتار سالیان متمادی علم و دین مانند دو گوهر تابناک بر تارک این عالم می درخشیدند ، و از دیر باز در تمدنهای بشری ریشه مشترک داشتند ، زیرا که آدم ابوالبشر بعنی از آنی که لباس زندگی بر اندامش پوشیده شد ، کام جانش را نیز با علم و معرفت گرفتند ، و سرشت اش را با علم و دانش و دین عجین ساختند ، و لذا آدم و ذریه اش شایسته خطاب الست بربکم گردیدند ، و ...
مقدمه: سر منشأ اصلی مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامی قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل به گوش میخورد ؟ اینکه در همه حوزهها سخن از عدل بود باید یک ریشه و سر منشأ خاص داشته باشد. آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده که همه این جریانها را او بر ...
عدالت و عدل الهی در حیات معقول علی (ع) این انسان نیرومند که سر آمد نیرومندان است در محراب عبادت بخاطر شدّت عدالتش شهید شد. این چه «دادگری» است که این همه انسان را در طول تاریخ جذب خود کرده و در عین حال خود جذب دنیا نشده است دنیا با تمامی ویژگیهایش (آقائی و سروری، نژاد و خویشاوندی و...) او را جذب نکرد، امّا عدالت، او را جذب کرد. «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُٔ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» ...
هاي استاد ومعلم ايده آل و نمونه از ديدگاه قرآن کريم و احاديث 1. مقام استاد و معلم نمونه از ديدگاه قرآن کريم : استاد از لسان وسايط فيض الهي ، در ملکوت عظيم آسمانها ، عظيم خوانده مي شود و او را به عظيم ندا مي کنند . استاد از نظر قرآن کريم شأن و م
به نام خدا مقدمه : اگر پيشتر از اين که فرصت بيشتري داشتم با کمدي الهي آشنا شده بودم، بي شک براي آنکه بتوانم آنرا به زبان اصلي بخوانم، مبادرت به آموختن زبان ايتاليائي ميکردم و همين انگيزه براي سعي و تلاش زياد در اين زمينه از حد کفايت نيز فراتر بود،
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله خالق اللّوح و القلم و شکر لله جاعل النّور والظلّم و الصّلوه و السّلام علی اشرف اولاد الآدم و سید العرب و العجم ابی القاسم محمد(ص) و علی آله واولاده واولیاء النّعم، من الآن إلی یوم النّدم. مقدمه (تاریخچه و ضرورت بحث و طرح و تقسیم مطالب) تاریخچه: سرچشمه قدرت را باید دروجود حضرت حق جستجو کرد که قطره ای از آن را در وجود انسان قرار داد و این چنین، ...
معلمي هنر است, عشقي است آسماني معلمي هنر است , معلمي عشقي است الهي و آسماني , تا خدا بوده و هست , معلم بوده و هست و هر روز روز معلم است . از ميان روابط انساني , آنچه والاترين است , رابطه بين معلم و شاگرد است , و بهترين نوع اين رابطه را که سر شار
رابطه «علم» عقل و دین بحث رابطه علم و دین یکی از مباحث است که در فلسفه دین مطرح می شود و از مباحث کلام جدید نیز می تواند با شد،زیرا یکی از مهم ترین وظائف علم کلام تبیین گزاره های دینی و دفاع از گزاره های دینی است. پس هر بحثی که دین و گزاره های دینی را زیر سوال برده و به چالش بکشد،در حوزه مباحث کلامی خواهد بود و متکلم وظیفه دارد ازآن دفاع کند. سابقه بحث رابطه میان دین وعقل در صدر ...
تقدیم به تمامی معلمان و مدیران دلسوز و فداکار که با تمام وجود در عرصه تعلیم و تربیت می سوزند و نور می بخشند. از زمان آفرینش انسان، هزاران پیامبر از سوی خداوند تبارک و تعالی برانگیخته شدند تا وسیله هدایت شوند و انسان را راهنمایی کنند. تاریخ همواره شاهد نبردها و مصیبت هایی بوده که به دلیل سرکشی نفس بشر پدید آمده اند؛ دیروز صدای شمشیرها و امروز غرش انواع سلاح های جنگی را کسانی برپا ...
مرتضي مطهري از برجستهترين علما، فلاسفه و متفکران ايران در قرن چهاردهم هجري به شمار ميرود. وي در خانوادهاي روحاني در شهر فريمان استان خراسان در 1301ش. به دنيا آمد. پدرش شيخ محمدحسين مطهري نيز از علماي آنجا بود. او خواندن و نوشتن را در مکتب و نزد
علم قاضی از دیدگاه فقیهان امامی جواز استناد قاضی غیر معصوم به علم خویش در مقام صدور حکم، یکی از مسائلی است که از آغاز دوران غریبت کبرای حضرت حجت سلام الله علیه تاکنون، مورد مناقضشه بعضی از فقیهان بوده است. با توجه به این که شناخت صحیح کمی و کیفی ادله اثبات دعوی، در اجرای عدالت و استواری قضاوت عادلانه، نقش محوری دارد و این ادله در نظامهای حقوقی معاصر، خصوصاً نظام قضایی اسلام، از ...
دوره اول دوره اول حوزه علمیه مشهد خاص این شهر نیست، بلکه به خراسان بزرگ اختصاص دارد. چرا که این دوره عصر حضور امام رضا(ع) را دربر مىگیرد و امام تنها در یک شهر ساکن نبودند بلکه از مدینه تا خراسان در طى عبور از شهرهاى مختلف به نشر معارف علوى اهتمام داشتند و حدیث «سلسله الذهب» (1) که در نیشابور ایراد شه یکى از آن موارد است. این حوزه علمى سیار در حالى به ایفاى نقش پرداخته که امام ...
? تربيت در ايران باستان به سه منظور بوده است: ?- خدمت به اجتماع. ?- خدمت به خانواده و رفع مسئوليت از پدر و مادر . ?- بهبودي حال و برتري بر ديگران. بنابراين ميتوان گفت که هدف اساسي همان تربيت ديني و اخلاقي است که به صورت انجام دادن وظايف خانوا
تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد. انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین ...
مقدمه» به علت پیشرفت علم و فناوری در غرب در دویست سال گذشته مسأله جایگاه علوم طبیعت (علوم فیزیکی و زیستی) در قرآن در یکصد سال گذشته همواره مورد بحث فضلای مسلمان بوده است. این دیدگاه ها را می توان از لحاظ موضع گیری نسبت به علوم تجربی رایج به سه گروه تقسیم کرد: 1- گروهی اصالت را به معارف اسلامی داده اند و برای علوم جدید شأنی قائل نیستند و یا با آنها مخالفند. که عده ای علوم فیزیکی ...
جایگاه علم و دین مقدمه : وقتی درمورد جایگاه علم ودین صحبت می کنیم ، در واقع می خواهیم بدانیم این مسأله از مسائل کدام علم است ، در کجا و چه دانشی درباره علم ودین صحبت می شود. مسأله علم ودین بیشتر در دو دانش مورد توجه و محل بحث است، یکی الهیات و دیگری فلسفه دین . از آنجا که این دو دانش با مسائل دینی سرو کار دارند ، به بحث علم ودین و مناسبات بین آن دو می پردازند، اما این مسأله برای ...
محمد بن ابي نصر مي گويد: امام ابوالحسن (عليه السلام)1 فرمود: « بدانيد که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمايش قرار گيرند تا اينکه جز افراد بسيار نادري از شما باقي نماند»، آنگاه آياتي
ورزشهای علمی چیست؟ برای اینکه ورزشهای علمی را بهتر بشناسیم لازم است یک تعریف کلی و مختصر از مفهوم علم در ورزشهای علمی داشته باشیم. علم از دیدگاه ورزشهای علمی ،جوشش آگاهی وغلیان استعداد های ذاتی دربستر سیر انشایی و تحول جوهری انسان است، که در نتیجۀ توجه دائم به معرفت بیکران نفس ومقام وحدت پدید می آید و ورزشکار را در قلۀ مطمئن ترین ومقدس ترین لحظات موجود قرار می دهدو مفهومی را ...
برای اینکه ورزش های علمی را بهتر بشناسیم لازم است یک تعریف کلی و مختصر از مفهوم علم در ورزشهای علمی داشته باشیم. علم از دیدگاه ورزشهای علمی ،جوشش آگاهی وغلیان استعداد های ذاتی دربستر سیر انشایی و تحول جوهری انسان است، که در نتیجۀ توجه دائم به معرفت بیکران نفس ومقام وحدت پدید می آید و ورزشکار را در قلۀ مطمئن ترین ومقدس ترین لحظات موجود قرار می دهدو مفهومی را ارائه می دهدکه کل ...
اقسام صفات الهی واژه اسم کاربردهای مختلفی دارد. در گستردهترین کاربرد به معنی هر لفظی است که بر معنایی دلالت میکند. اسم در این کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علمای نحو را نیز شامل میشود. دومین کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علمای نحو به کار میرود. و یکی از اقسام کلمه و قسیم حرف و فعل است. سومین کاربرد آن معنایی است که در اصطلاح متکلمان مقصود است. و آن ...
مقدمه مسأله جواز استناد قاضی به علم خود در مقام حکم کردن، از زمانهای گذشته در کلمات علمای نیککردار ما وجود داشته است و تمامی آنها بر جواز استناد قاضی به علم خود در جایی که قاضی، امام معصوم است اتفاقنظر دارند امّا نظراتشان در مورد قاضی غیر معصوم، فیالجمله مختلف است. قول مشهور میان فقهاء که نسبت به آن در کتاب انتصار و خلاف و غنیه، ادعای اجماع شده، این است که قاضی غیر معصوم نیز ...
مقدمه: سر منشأ اصلي مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامي بيش از هر چيز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامي قبل از هر چيزي مسأله عدل برايش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سياست اسلامي بيش از هر کلمه اي کلمه عدل به گوش ميخورد ؟ اينکه در همه
مقدمه مجموعه معارف انسان به سه دسته تقسیم می شوند : 1 1. آنچه از طرق عادی کسب می شود ؛ 2. آنچه از غیر طرق عادی کسب می شود ؛ 3. آنچه از طریق غیر عادی کسب می شود . 4. طرق عادی کسب معرفت ، یعنی : “ راه هایی که برای همه انسانها در همه زمانها بالقوه امکان دارد ” ، این راه ها عبارتند از : الف طریق عقلی استدلالی ؛ ب طریق حسی تجربی ؛ ج طریق نقلی تاریخی ؛ د طریق کشفی شهودی . طریق غیر ...
تحقيق حاضر جهت مشخص شدن فوايد برگزاري دوره هاي آموزشي IT براي معلمان مي باشد که روشن گردد بر پايي چنين دوره هايي مي تواند بر روي عقايدو افکار معلمان تاثير گذار باشد يا خير ؟ آيا با برگزاري چنين دوره هايي سير تحول فکري و تغييرات لازمه کار معلمي
علم و فرضيه By علي ميرشاهي | On June 23, 2007 | In دين - فلسفه | Rated ميزگردي با حضور کارل پوپر و ديگران ترجمه: شهرام انصاري نوشتار حاضر، حاصل گفتوگويي است که ميان کارل پوپر،() و چند تن از صاحبنظران (رم
تربيت در ايران باستان به سه منظور بوده است: ?- خدمت به اجتماع. ?- خدمت به خانواده و رفع مسئوليت از پدر و مادر . ?- بهبودي حال و برتري بر ديگران. بنابراين ميتوان گفت که هدف اساسي همان تربيت ديني و اخلاقي است که به صورت انجام د
بسمالله الرحمن الرحيم قالَ رسولُالله صلَّيالله عليه و آله و سلَّم: اِنّي تارکٌ فيکُمُ الثّقلَينِ کتابَ اللهِ و عترتي اهلَ بيتي؛ فإِنَّهُما لَنْ يفْتَرِقا حَتّي يرِدَا عَلَي الْحَوضَ. الحمدُلله و سُبحانَکَ؛ اللّهُمَّ صلِّ علي محمدٍ و
«مقدمه» به علت پيشرفت علم و فناوري در غرب در دويست سال گذشته مسأله جايگاه علوم طبيعت (علوم فيزيکي و زيستي) در قرآن در يکصد سال گذشته همواره مورد بحث فضلاي مسلمان بوده است. اين ديدگاه ها را مي توان از لحاظ موضع گيري نسبت به علوم تجربي رايج
چکيده: مسأله جبر و اختيار از ديرباز در ميان فيلسوفان و متکلمان مطرح بوده است. نظريه جبر و اختيار ابن عربي را در تفکر عرفاني وي ميتوان يافت. او حقيقت هستي را واحد و احکام آن را مختلف ميداند؛ لذا بينونيت ميان حق و خلق از ميان ميرود و موجودات ظلي
رابطه روانشناسي و دين تولد روانشناسي دين به ابتداي قرن حاضر باز ميگردد . اين گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسياري از محققين روانشناسي را به خود جلب کرده ، چنانکه پيش از آن کانت تجربه يا احکام ديني را با تحليل حيات اخلاقي تبيين نمود و دين را بر مق
سپاس بي کران پروردگار را که به انسان قدرت انديشيدن بخشيد. تا به ياري اين موهبت راه ترقي و تعالي را بپيمايم و اميد به اينکه عنايت الهي شامل حال ما باشد. تا با عنايت اندک علمي خود در خدمت به بشر باشيم. يکي از بارزترين ويژگي هاي عصر حاضر گسترده کامپيوت
واژه اسم کاربردهاي مختلفي دارد. در گستردهترين کاربرد به معني هر لفظي است که بر معنايي دلالت ميکند. اسم در اين کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علماي نحو را نيز شامل ميشود. دومين کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علماي نحو به کار م
امروزه از تاکيد بر سرمايه گذاري بر روي سرمايه فيزيکي و مادي در کار کاسته شده و بر سرمايه گذاري انساني تاکيد بيشتري مي گردد و سرمايه گذاري انساني و اعتلاي کيفيت نيروي کار يکي از زمينه ها و راههاي اصلي و اساسي افزايش بهره وري و تسريع رشداقتصادي جامعه
َ زاد، زادگاه و زندگي99 -1-13 در 13 بهمن ماه سال 1298 هجري شمسي در شهر فريمان از توابع مشهد در خانوادهاي از اهل علم و تقوا کودکي ديده به جهان گشود؛ خانهاي که انوار علم و ايمان، تقوا و پاکي، راستي و درستي در آن پرتوافکنده
ولادت ثامنالحجج(ع) روز يازدهم ماه ذيقعهده سال 148 هجري در مدينه در خانه امام موسيبنجعفر(ع) فرزندي چشم به جهان گشود که بعد از پدر تاريخساز صحنه ايمان و علم و امامت شد. او را علي ناميدند و در زندگي به رضا معروف گشت. مادر گرامي او نجمه نام داشت، و
مهرورزي در اسلام راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اکرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوکنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک»: پس به برکت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سختدل بودي قطعاً از پيرامون تو پراکنده
ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم. ازابتداي آفرين
همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود لايزال خود مي داند از بزرگترين جزء کائنات تا
شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا
همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و
توبه به خدا نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست
نگرشي بر دعاي عرفه صحيفه سجاديه عرفه، روز رحمت و مغفرت الهي است. روز بهره گيري از رحمت واسعه الهي است، هر کس به اندازه معرفت و شناختش، بايد دست راز و نياز به سوي حضرت حق بلند کند و مناجات و استغفار نمايد. سخن گفتن با خدا و راز و نياز به درگاه الهي
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
مقدمه : در اين مقطع زماني ، ياد و نام مبارک پيامبر اعظم از هميشه زنده تر است و اين يکي از تدابير حکمت الهي است . امروز امت اسلام و ملت ما بيش از پيش به پيغمبر اعظم خود نيازمند است به هدايت ، بشارت و انذار او و به پيام و معنويت و به رحمتي که او به ان
زندگي نامه مولانا جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجس
چکيده : از بهترين و عالي ترين اعمال ديني ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زيادي کرده است و براي آن آثار و فوائد زيادي در آيات و روايات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام اديان آسماني وجود دارد و ليکن بهترين و زيباترين نوع عبادت همين نمازيست که
جادوگري عملي آييني که از طريق آن تلاش ميشود تا با کمک گرفتن از نيروي مرموز بيروني بر حوادث مرتبط با انسانها يا طبيعت تأثير گذاشته شود. جادو بخش محوري بسياري از اديان است و در شکل دهي به فرهنگ جوامع نانويسا تأثير بسياري داشتهاست. جادوگر کسي اس
آنکه « بنده » آفريدگار است و اين بندگي را احساس مي کند و مي داند و باور دارد ، در برابر او ، مطيع فرمان است و در پيشگاهش سر بر خاک مي نهد و قامت خم مي کند و به سجده مي افتد و با وي راز مي گويد و نياز مي طلبد و آن خالق بي همتا را که سررشته دار اوست ،
ملاصدرا در اشراق دوم از شاهد سوم کتاب شواهد الربوبیه در بحث اتحاد عقل با معقول این نظر را آورده است «… اگر حصول صورت عقلیه برای عقل منفعل از قبیل حصول موجود مباینی برای موجود مباین دیگر باشد مانند وجود آسمان و زمین برای ما ، چنانکه جمهور پنداشته اند، نه مانند وجود صورت ذهنیه حاصل از آنها در ذات ما ، بدان گونه که ما معتقدیم ، بنابراین ، امر حاصل از مثل چنین وضعی بجز اضافه و نسبت ...
چکیده در این تحقیق که بررسی تفسیر سوره نبأ می باشد. سعی شده براساس تفاسیر گوناگون که فهرست آن در پایان آمده، یک یک آیات مورد بررسی و تفحص قرار گیرد. ابتدا جایگاه سوره و پیوستگی آن با سوره های قبل و بعد و به دنبال آن تبین واژه ها و مفردات سوره و پس به بیان تفصیلی تفسیر هر یک از آیات پرداخته و نهایتاً در یک جمع بندی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. مقدمه در این تحقیق، تفسیر سوره ...