تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع على ع در سایت یافت گردید:
حضرت علىعليه السلام بارها در نهجالبلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهجالبلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مىکنيم: مىفرمايد: «
همام يکى صحابهى حضرت امير (ع)، شخصيتى پارسا، متهجد و مجتهد بوده که از حضرت درخواست مىکند صفات متقين را، باز گويد و حضرت نيز با مقدماتى اجابت مىفرمايند.بيانات آن بزرگوار معروف است به «خطبه همام» و در نهج البلاغه (نسخه صبحى صالح، ص 303، خطبه 193)
وقيت بنفسى خير من وطىء الحصى و من طاف بالبيت العتيق و بالحجر رسول اله الخلق اذ مکروا به فنجاه ذو الطول الکريم من المکر (على عليه السلام) يکى از عللى که زمينه را براى هجرت پيغمبر بمدينه آماده کرده بود انتشار اسلام در آن شهر بود ، در مواقعى که قبايل
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد/ بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ...
فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه ...
چهارده قرن از جريان غصب فدک واعتراض دخت گرامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىگذرد .شايد بعضى تصور کنند که داورى صحيح در باره اين حادثه دشوار است، زيرا گذشت زمان مانع از آن است که قاضى بتواند بر محتويات پرونده به طور کامل دست يابد واوراق آن را ب
طورى که دیدیم على علیه السلام نخستین پیشواى معصوم و امام بر حق ما و نماینده خدا و جانشین بلا فصل حضرت ختمى مرتبت (ص) اولین نمازگزار اسلام است، آنهم شش سال قبل از بلوغ از این رو مىباید چنین انسان بىنظیرى، رابطه خاصى با نماز بزرگترین فریضه الهى، داشته باشد. على که در قبله مسلمین متولد شده، و در نه سالگى و به عنوان اولین پیرو اسلام و براى نخستین بار در پشت سر پیغمبر خاتم نماز ...
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
احمد زمانى غدير از اساسىترين برنامههاى پيامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجهالوداع آخرين رسالتخويش را انجام داد. زيرا خدايش فرموده بود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته وا
جايگاه و اهميت مديريت و ضرورت بررسى ملاک و معيار گزينش مديران، بر کسى پوشيده نيست. اين مقوله، در دنياى صنعتى، از تاريخ درازى برخوردار نيست، اما مديريت و رهبرى در اسلام، افزون بر تاريخ طولانى، با آنچه در غرب مطرح است، تفاوتهاى زيادى دارد. محور اصلى ر
آثار قلمى و بيانى نخبهگان و فرهيختهگان هميشه مورد توجه پژوهشگران و محققان بوده است؛ از اين رو تلاشگران عرصه تحقيق در پى کنکاش و جستجو در آثار شفاهى، کتبى و حتى رفتارى آنان بوده و هستند. از جمله اين آثار، سخنان گوهربار بجاى مانده از امام بيان و اند
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
نويسنده اين رساله مختصر از نظر فکرى و علمى ، قدرت و توان بيان منافع را ندارد . نمازى که برنامه هاى ظاهر و باطنش همراه با چهار هزار مسئله است و تا کنون صدها کتاب از طرف عارفان و فقيهان و حکيمان و فيلسوفان و وارستگان و عاشقان درباره آن نوشته شده ، چگو
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى : پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مىشد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقهمند مىگرديد و بدين
سخن از «مهدى» (عليه السلام)، سخن از «هدايت» است. سخن از «غيبت»، حديث «جستجو» است. سخن از «انتظار»، روايت «حرکت و پويايى» است. سخن از «ظهور»، بحث از «اشتياق رهايى» است. «شوق رهايى»، «حرکت» مى آفريند، و نتيجه «جستجو»، حصول «هدايت» است. «شيع
الحمد لله الذى جعل الکتاب هدى للمتقين، و الصلوه و السلام على من هو افضلالانبياء و المرسلين، و على اهل بيته الطيبين الطاهرين. اهميت تقوا يکى از امورى که در فرهنگ اسلامى و متون دينى از اهميت فوق العادهاىبرخوردار است و بلکه به حق مىتوان گفت اساس
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
مقدمه ابعاد شخصيت والاى اميرالمؤمنين على عليه السلام آن چنان گسترده و فراگير است که هيچ کس را توان آن نيست که در انديشه رسيدن به عمق آن باشد و به گفته رسول گرامى اسلام: جز خدا و محمد هيچ کس على را آن چنان که بايسته است نشناخته وبه گفته خود مولا: هي
سه عامل ياد شده در زير، در پيدايش اين قيام و نهضت اثر داشت: 1- درخواست بيعت از امام حسين (ع) براى يزيد و وارد آوردن فشار به آن حضرت به اين منظور؛ 2- دعوت مردم کوفه از امام حسين (ع) به عراق؛ 3- عامل امر به معروف و نهى از منکر که امام حسين (ع) از روز
فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود
ناگفته پيداست که تواضع و فروتنى نقطه مقابل تکبر و فخرفروشى است و جدا سازى بحثهاى کامل اين دو از يکديگر مشکل يا غير ممکن است و لذا هم در آيات و روايات اسلامى و هم در کلمات بزرگان اخلاق اين دو به يکديگر آميخته شده است، نکوهش از يکى ملازم تمجيد و ستايش
بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل معاصر چکيده اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بين المللى است که کليت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بين الملل معاصر پذيرفته شده است. البته د
سلمان مى گويد: وقتى پيغمبر اسلام رحلت فرمود، على در خانه مشغول غسل دادن آن حضرت بود. من گاهى به او کمک مى کردم ، گاهى به مسجد مى آمدم و از مردم خبر مى گرفتم . وقتى از مسجد به خانه برگشتم ، على پرسيد: اى سلمان ! چه خبر دارى ؟ عرض کردم : خبر تازه اين
اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس
قالَ رَبّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّماء ِوَ الأَرْضِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ. گفت پروردگارم ميداند سخن را، در آسمان و زمين ، و او شنوا و داناست. قرآن کريم سوره ?? آيه ? عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَهِ الْکَبِيرُ الْمُتَعالِ. او از غيب و شهود
یعقوب و خلافت عباسیان از ابتدا، امارت و تسلط و پیشروىهاى یعقوب بر قدرت و لیاقت خود و سپاهیان او متکى بود و بدون اجازه و دستور خلیفه انجام مىگرفت. عملکرد خلفاى عباسى نیز در سیر زمان نشاندهندهٔ مخالفت و عدم اعتماد آنان به یعقوب است که هربار با قدرتیابى بیشتر یعقوب، رعب و وحشت خلفا نیز افزون مىگشت و در صدد برمىآمدند تا با اعطاء امتیازات و بهاء دادن به خواستههاى یعقوب از ...
اَشاعِره، نامى که بر پيروان مکتب کلامى ابوالحسن على بن اسماعيل اشعري (ه م) اطلاق مىشود. اشاعره در معناي عام به سنت گرايان يا اهل سنت و جماعت گفته مىشود، يعنى آنان که در برابر خردگرايان معتزلى، بر نقل (= قرآن و سنت) ت
کلمه شيعه چهار بار در قرآن مجيد در سوره هاي مريم آيه 69 و قصص آيه 15 و نيز قصص آيه 15 و صافات آيه 83، ذکر شده است، در سوره صافات حضرت حق ابراهيم خليل را در روش و منش و اخلاق و عمل، و ايمان و عقيده، و جهاد و عبادت شيعه نوح شمرده است. و ان من شيعته لإ
مصطفى معلّمى(1) در جنگ جمل بنىاميّه در کنار ام المؤمنين عايشه، طلحه بن عبيداللّه و زبير بن عوام رو در روى سپاه خليفهى وقت، على عليهالسلام ايستادند. گرچه در منابع تاريخى و روايى تصريح شده است که عايشه، طلحه و زبير در شورش بر ضد عثمان نقش مهمى اي
خبرگزاري فارس: در اين نوشتار, سعى بر اين است تا به بخشى از دستاوردهاى اخلاقى وتربيتى حماسه جاويدان عاشورا اشاره شود. ماجراى عاشورا نمايش عالى ترين و زيباترين حماسه هاست. شمع وجود امام حسين(ع) پروانه هايى را به گرد خود جمع کرده بود که سر از پا نمى
سيداحمد خاتمى «رهبرى» جايگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف اين مسأله، در کلمات دُرَربار ايشان، تبيين شده است. ضرورت رهبرى اساسِ بحث از جايگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت اين مسأله، آنچنان است که تشکيک د
در گذشته طی دو ماه محرم و صفر ، 60 مجلس تعزیه اجرا می شده است ولی در سالهای اخیز صرفاً در ده روز اول محرم تعزیه می خوانند و در دیگر مواقع سال ، به طور متفرقه چندمجلس تعزیه برگزار می شود. مرحوم میرزا اسماعیل هنر جندقی در عصر قاجاریه اشعار تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) و شبیه فرنگی را سرود و در تنظیم دیگر مجالس تعزیه کوشید. مراسم تعزیه خوانی بانی دارد و بانیان تعزیه هم مخارج تعزیه ...
آئين اسلام،از بعد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنايتبهبرکات آثار وحدت و تجمع و يکپارچگى،در بسيارى از برنامههايشبر اين بعد،تکيه و تاکيد کرده است. برگزارى نمازهاى روزانه واجب نيز به صورت جماعت و گروهى،يکى از اين برنامههاست. در اينجا ب
شناخت هر چيزى از دو طريق ميسر است: اول از طريق شناخت اضداد آن از باب((تعرف الاشيا باضدادها)) که اين نوع شناخت را در اصطلاح شناخت جدلى مى نامند. دوم شناخت از طريق علل و اسباب و ريشه هاى آن و اين نوع شناخت رااصطلاحات شناخت برهانى مى گويند که بوعلى سين
تعادل قوا در جمهورى اسلامى ايران روابط قوا در جمهورى اسلامى ايران برخلاف تمامى کشورهاى دنيا به گونه اى خاص تنظيم شده است. هر چند که به ظاهر به صورت تفکيک نسبى قوا تلقى مى شود، ليکن اين روابط از ويژگى هاى خاصى برخوردار است که به خوبى آن را از ساير
اصلاح دين = اصلاح حوزه اصلاح طلبى مطهرى در يک حرکت دايره وار پس از مدتى به همان نقطه آغازين حرکت او رسيد. مطهرى که از اصلاح حوزه به اصلاح دين رسيد وقتى دريافت اصلاح دين ممکن است به انحراف آن منجر شود به اصلاح حوزه و تلاش براى دردست گرفتن پرچم اصلاح
ارتباط بین تجارت و تکنولوژى دیر زمانى است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکى باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتى بود. در حدود 2000 سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتى را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین هاى دور دست یابند. با این پیشرفت، براى اولین بار مرزهاى جغرافیایى براى تجارت باز شد و تجارت با سرزمین هاى دیگرآغاز شد. اکنون، شبکه جهانى ...
از جمله مفاهیم پراهمیت در فلسفه سیاسى، مفهوم «مشروعیت» است که علاوه بر گرانمایگى تئوریک و مفهومى که پاسخ پرسش مهمى چون چرایى الزام قدرت سیاسى و التزام آن را بر عهده خویش گرفته است؛ از حیث تأثیرگذارى بر دیگر مفاهیم نیز پر ارج و اهمیتاست. در این نوشتار تأثیرگذارى مشروعیت در یکى از مفاهیم مهم دیگر،یعنى «مشارکتسیاسى» مدنظر قرار گرفته است و در این طریق، تلاش در تبیین این نکته بوده ...
نظريه اسلام در مديريت منابع انسانى نظريه رشد و مديريت رحمانى مديريت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جايگاه مهمى در مکاتب مديريتى کسب کرده است. در اين مديريت، آنچه بايد اداره شود، انسانها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى روند. نظريه اس
اگر انسان وصیت کند که پس از مرگ، از اعضایش جهت پیوند نیازمندان استفاده شود، قطع اعضاى او اقدام به وصیت است و مثل آن است که میت اقدام به قطع عضو کرده است، بنابراین جاى این توهم نیست که بر اقدام کننده، پرداخت دیه لازم است. جواز گرفتن مال از استفاده کننده در برابر انتقال عضو، تابع کیفیت وصیت است و این غیر از لزوم دیه است. اگر کسى بدون مجوز شرعى، به قطع عضو از میت اقدام کند، آیا ...
شاید گیراتر از «حسن خلق»، واژهاى نباشد که ترسیم کننده روحىزلال و طبعى بلند و رفتارى جاذبهدار باشد. چیزى که عنوان برجستهرفتار یک مسلمان است و معیار کمال ایمان یک مؤمن، آنگونه کهرسول خدا(ص) نیز، به این فضیلت متعالى آراسته بود. بخشى از اخلاق نیکو، در «خوشرویى» متجلى است، بخشى در«خوشخویى» و بخشى هم در «خوشگویى». و چه خوش است که به اینسه «خوش» مبارک و مقدس، بپردازیم و از ...
«بسم الله الرحمن الرحیم» اذا وقعت الواقعه (1) لیس لوقعتها کاذبه (2) خافضه رافعه (3) اذا رجت الارض رجا (4) و بست الجبال بسا (5) فکانت هباء منبثا (6) و کنتم ازواجا ثلاثه (7) فاصحاب المیمنه مااصحاب المیمنه (8) و اصحاب المشئمه ما اصحاب المشئمه (9) و السابقون السابقون (10) تقریبا مىتوان گفت که تمام این سوره مربوط به قیامت است.اینچنینشروع مىشود: «اذا وقعت الواقعه » آنگاه که واقع ...
عمد) محمد على سلطانى چکيده: در اين مقاله, در مورد مستندات فقهى قانون الحاق مواردى که بر اثر بى احتياطى يا عدم مهارت و امثال آن, قتل و صدمه اى به وجود مى آيد, به قتل عمد در تغليظ حکم در ماه هاى حرام بحث شده است. نخست اصل ماده و تبصره هاى آن نقل,
المشکلات الاجتماعيه للمرأه الفقيره في المجتمع السعودي أ / الجازيه بنت محمد الشبيکي مدخل حققت حرکه التحديث التنميه الشامله والمتسارعه للبلاد في العقود الثلاثه الماضيه نقله نوعيه من التقدم والتحضر في المجالات الاجتماعيه والاقتصاديه والثقافيه والعم
قسمت اول مقدمه : کودکان و نوجوانان همه روزه با کوله بارى از کتاب ، دفتر و خوراکى به مدرسه مى روند تا بتوانند با کسب علم و دانش ، قدم در راه پیشرفت و ترقى گذارند . آنها هر روز مشق مى نویسند ، درس مى خوانند ، در فعالیت هاى گوناگون کلاسى شرکت مى کنند و همه چیز به روال عادى پیش مى رود تا. .. زمانى که امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان آرامش و راحتى آنان به هم مى ریزد که قدرت ...
این قرارداد در هفت فصل عیناً مانند قرارداد گمرکى ایران و روس با همان شرایط منتها به نفع دولت انگلیس تهیه و تنظیم گردید. این قرارداد به جاى فصل نهم عهدنامه پاریس مورخ چهارم مارس ۱۸۵۷ بود! و براى ایران همان معایب و مضار قرارداد گمرکى ایران و روس را داشت. نکته درخور توجه اینکه آنچه را که دولت روس در سال ۱۸۲۸/ ۱۲۴۳ ه.ق به موجب معاهده ترکمانچاى به ایران تحمیل کرد دولت انگلیس در سال ...
پرارزش ترين فرازهاي تاريخ،صفحاتي است که از زندگاني مردان بزرگ بحث مي کند آنها بزرگ بوده اندوآنچه مربوط به آنهاست ازجمله تاريخشان ،بزرگ وباعظمت است، درخشندگي خيره کننده اي دارد، تاآنجاکه بخواهيم آموزنده وپرمعني واسرارآميزاست . آنهاشاه
اجماع يعني نظر جمعي. معمولاً هنگامي که در مورد مطلبي، گروهي مشورت ميکنند و به اتفاق آراء يک مطلب را تصويب ميکنند، ميگويند در مورد آن مطلب اجماع دارند. يکى از منابع فقه «اجماع» است. در علم اصول درباره حجيت اجماع و ادله آن و بالتبع طريق بهره
- نامهاى از آن حضرت ( ع ) به قاضى اش شريح بن الحارث گويند که شريح بن الحارث قاضى امير المؤمنين ( ع ) در زمان او خانه اى خريد به هشتاد دينار . اين خبر به على ( ع ) رسيد . او را فرا خواند . و گفت : شنيده ام خانه اى خريده اى به هشتاد دي
نقد روايات اهل سنت پيرامون بعثت عروه بن زبير شايد پيش خود فکر کرده کسى که در هرعلمى داناترين مردم روى زمين باشد در امثال اينگونه امور نيزميتواند اظهار نظر کند،و امثال بخارى و مسلم نيز اين اظهار نظرشخصى را بعنوان يکحديث صحيح در کتاب خود آورده و
اسماعیل میرزا، ملقب به ابوالمظفر بهادر خان حسینى، فرزند سلطان حیدر و نواده دخترى اوزون حسن آق قویونلو بود. اسماعیل در 892 ق / 1487 م در اردبیل دیده به جهان گشود. وى پس از کشته شدن پدرش، سلطان حیدر «893 ق / 1448 م» در جنگ با یعقوب بیگ آق قویونلو و متحدش فرخ یسار شروانشاه، به همراه برادرانش در حصار استخر زندانى شد «عالم آراى عباسى، ص 32؛ جهانگشاى خاقان، صص 44 - 46». رستم بیگ آق ...
چکيده : هدف عمده اين مقاله بررسى کاستيهاى قوانين موجود در مبارزه با جرايم مربوط به مواد مخدر است. از آنجا که رابطه معنادارى بين اعتقاد به حرمت مصرف مواد مخدر و عدم اعتياد وجود دارد، همچنين مبانى و نگرشهاى فقهى در تدوين قوانين کشور بى تأثير نيست، بخ
نام: محمد. کنيه: ابو جعفر ثانى. القاب: تقى، جواد، مرتضى منتجب، مختار، قانع و عالِم. منصب: معصوم يازدهم و امام نهم شيعيان. تاريخ ولادت: نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 195 هجرى. همچنين هفدهم و پانزدهم ماه رمضان نيز نقل شده است؛ اما مشهور بين شيعيان، دهم ر
اهميت تربيتمعلم يکى از سازمانهاى مهم آموزش و پرورش هر جامعه سازمانى است که در آن معلمان مورد نياز دورههاى مختلف تحصيلى تربيت مىشوند؛ زيرا محصول اين نوع سازمانها، معلمانى هستند که نقطه? آغاز هر تحول آموزشى و پرورشى هستند و قادر هستند با دانش و
تعادل قوا در جمهورى اسلامى ايران روابط قوا در جمهورى اسلامى ايران برخلاف تمامى کشورهاى دنيا به گونه اى خاص تنظيم شده است. هر چند که به ظاهر به صورت تفکيک نسبى قوا تلقى مى شود، ليکن اين روابط از ويژگى هاى خاصى برخوردار است که به خوبى آن را از ساير رژ
آيا انسان به جز زندگى مادى دنيوى، زندگى ديگرى دارد؟ آياغير از عالم دنيا، عالم يا عوالم ديگرى به نام جهان يا جهانهاىپس از مرگ وجود دارد؟ آيا انسان موجودى تکساحتى و يکبعدى استکه بر اين کره خاکى همچون گياهى ميرويد و ميخشکد و ميپوسد وچيزى جز همين
پيوستن علم قاضى به بيّنه يا اقرار بر اساس ماده 105 قانون مجازات اسلامى: (حاکم شرع مى تواند در حق الله و حق الناس به علم خود عمل کند و حد الهى را جارى نمايد و لازم است مستند علم را ذکر کند…) در بابهاى ديگرى از قانون ياد شده در فصلها و بخشهاى مربوط
روزهايى بس شيرين و بهيادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقصتوصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسانکاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفريد واگر او نبود، هيچ چ
« عرف » به اذعان کليه انديشمندان اولين منبع حقوق به شمار مي رود. امروزه نيز با سامان يافتن نظام اجتماعي و توسعه ورشد تمدنهاي بشري ودر نيجه گسترش وضع قوانين ومقررات نوشته در شئون مختلف زندگي اجتماعي ، نه تنها نقش و قلمرو عرف کم رنگ نشده، بلکه سير
امام زمان(ع) هم نام و هم کنيه حضرت پيامبر اکرم(ص) است. در روايات آمده است که شايسته نيست آن حضرت را با نام و کنيه، اسم ببرند تا آن گاه که خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند. القاب: مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، ق
کنيه : ابو ابراهيم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعيل القاب : کاظم، صابر، صالح، امين و عبدالصالح. کاظم يعني کسي که با همه خشمگيني بر خويشتن تسلط دارد . امام کاظم را ابوالحسن اول نيز مي گويند وامام هشتم را ابوالحسن دوم و ام
تفسير اين آيه کريمه در دو قسمتبحثشد:يک قسمت در اطلاق نور بر ذات مقدس الهى که فرمود «الله نور السموات و الارض» و قسمت دوم درباره تمثيلى که آيه کريمه ذکر فرموده است، در واقع خانهاى يا خانههايى را در نظر مىگيرد که با چراغى-با همان ترتيبى که جلسه
نقش اخلاق و مشورت در سيره عملى پيامبر اسلام (ص) يکى از شاخصه هاى پر اهميت در پيشرفت اسلام اخلاق نيک و کلامدلاويز و پرجاذبه پيامبر اکرم (ص) با انسانها بود، اين خلق نيکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چيز در پيشرفت اسلام نقش بهسزايى داشت: 1- اخلا
ولادت در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود. چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام (ص ) رسيد, به خانه حضرت على (ع ) و فاطمه (س ) آمد و اسما (2) را
ولادت مولي الموحدين...امام عاشقان....راد مرد عالم....امير مومنان...حضرت علي بن ابي طالب بر همه دوستان مبارک باد...اين بار به جاي اينکه قلم ناتوانمان را براي توصيف و تعريف اماممان به تقلا بيندازيم و در آخر شرمنده دلمان و آن حضرت شويم، از کلام و نگاه
دليل به اين مطلب ، بعد از اجماع امت اسلامى و عنايت عقلهاى سالم بر آن ، آيات و اخبار و آثار وارد شده است . اما آيات ، قول خداى تعالى : (( و لتکن منکم امه يدعون الى الخير و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون . )) در آيه فوق به طور
تواضع و فروتنى ناگفته پيداست که تواضع و فروتنى نقطه مقابل تکبر و فخرفروشى است و جدا سازى بحثهاى کامل اين دو از يکديگر مشکل يا غير ممکن است و لذا هم در آيات و روايات اسلامى و هم در کلمات بزرگان اخلاق اين دو به يکديگر آميخته شده است، نکوهش از يکى ملا
هفتمين نصيحت حکيمانه، و اندرز ارزشمند لقمان به پسرش، مسإله رعايت تواضع و فروتنى است ،که مى توان آن را مادر ارزشها و کليد گنجينه کمالات ناميد، لقمان به پسرش چنين فرمود: «و لا تصعر خدک للناس...؛ پسرم! با بى اعتنايى از مردم روى مگردان». [1] يعنى متو
رسول خدا(ص ) براى هر چه رسمى تر شدن امر جانشينى اميرمؤمنان (ع ) مراسمى را به شيوهمعمول آن روزگار اجرا کرد. اين مراسم عبارت بود از گذاشتن عمامه بر سرحضرت على (ع ). اعراب در آن روزگار تاج نداشتند و عمامه به منزله تاجشان بود. پيامبر بزرگواراسلام (ص ) ع
همان طور که عقلا در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پيروى مى کنند، در مسائل دينى نيز اگر متخصّص نيستند، بايد به متخصّص (مرجع تقليد) مراجعه کنند. اين مراجعه را «تقليد» مى گويند .پس تقليد از فقها نه تنها خلاف عقل نيست ، بلکه از باب رجوع غير متخصص به مت
قيام مقدس و پرشکوه امام حسين(ع)ريشه در انحراف هاى بنيادى و اساسى در جامعه اسلامى داشت. اين انحراف ها زائيده انحراف حکومت اسلامى از مسير اصلى خود از سقيفه به بعد بود. که پس از شهادت على(ع)کلا به دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. به گواهى ا
پيامبر اکرم«صلى الله عليه وآله» در مورد حسين«عليهالسلام» مىفرمايد: حسين سبط من الاسباط ; حسين امتى از امتهاست; يعنى ايشان امام حسين«عليهالسلام» را فرد نمىداننى. وقتى امام حسن«عليهالسلام» راه و چارهاى جز صلح نمىبيند - با وجود اينکه بار