تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع على علیه السلام در سایت یافت گردید:
حضرت علىعليه السلام بارها در نهجالبلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهجالبلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مىکنيم: مىفرمايد: «
وقيت بنفسى خير من وطىء الحصى و من طاف بالبيت العتيق و بالحجر رسول اله الخلق اذ مکروا به فنجاه ذو الطول الکريم من المکر (على عليه السلام) يکى از عللى که زمينه را براى هجرت پيغمبر بمدينه آماده کرده بود انتشار اسلام در آن شهر بود ، در مواقعى که قبايل
آثار تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام در کلام امام جعفر صادق عليه السلام امام جعفر صادق عليه السلام درباره آثار تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام گويد: من سبح الله فى دبر الفريضه تسبيح فاطمه عليهاالسلام مائه مره و اءتبعها ب (لا اله الا الله ) مره ، غفر له (1
پس از درگذشت پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم گروههايى از دانشمندان يهود ونصارا براى تضعيف روحيهمسلمانان به مرکز اسلام روى مىآوردند وسؤالاتى رامطرح مىکردند. از جمله، گروهى از احبار يهود وارد مدينه شدند وبه خليفه اول گفتند:در تورات چنين مىخو
اگر انسان وصیت کند که پس از مرگ، از اعضایش جهت پیوند نیازمندان استفاده شود، قطع اعضاى او اقدام به وصیت است و مثل آن است که میت اقدام به قطع عضو کرده است، بنابراین جاى این توهم نیست که بر اقدام کننده، پرداخت دیه لازم است. جواز گرفتن مال از استفاده کننده در برابر انتقال عضو، تابع کیفیت وصیت است و این غیر از لزوم دیه است. اگر کسى بدون مجوز شرعى، به قطع عضو از میت اقدام کند، آیا ...
عدالت و حقیقت خواهى على علیه السلام فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ...
فان فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق (نهج البلاغهاز کلام 15) على علیه السلام مرد حق و عدالت بود و در این امر بقدرى شدت عمل بخرج میداد که فرزند دلبند خود را با سیاه حبشى یکسان میدید،آنحضرت از عمال خود باز جوئى میکرد و ستمگران را مجازات مینمود تا حق مظلومین را مسترد دارد بدینجهت فرمود:بینوایان ضعیف در نظر من عزیز و گردنکشان ستمگر پیش من ضعیفند.حکومت على علیه ...
طورى که دیدیم على علیه السلام نخستین پیشواى معصوم و امام بر حق ما و نماینده خدا و جانشین بلا فصل حضرت ختمى مرتبت (ص) اولین نمازگزار اسلام است، آنهم شش سال قبل از بلوغ از این رو مىباید چنین انسان بىنظیرى، رابطه خاصى با نماز بزرگترین فریضه الهى، داشته باشد. على که در قبله مسلمین متولد شده، و در نه سالگى و به عنوان اولین پیرو اسلام و براى نخستین بار در پشت سر پیغمبر خاتم نماز ...
احمد زمانى غدير از اساسىترين برنامههاى پيامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجهالوداع آخرين رسالتخويش را انجام داد. زيرا خدايش فرموده بود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته وا
آثار قلمى و بيانى نخبهگان و فرهيختهگان هميشه مورد توجه پژوهشگران و محققان بوده است؛ از اين رو تلاشگران عرصه تحقيق در پى کنکاش و جستجو در آثار شفاهى، کتبى و حتى رفتارى آنان بوده و هستند. از جمله اين آثار، سخنان گوهربار بجاى مانده از امام بيان و اند
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
بسم الله الرَّحمن الرَّحيم مقدّمه الحمد لله مالک الملک ديّان الدين مجيب الداعين و المضطرين و مغيث المهمومين و صريخ المکروبين و هادي المضلين. و صلّى الله على رسوله وعلى آله و أصحابه و أتباعه أجمعين. يکي از بدعتها که هزاران بدعت در آن مندرج است و اک
کتاب اصحاب امام علي (ع) مشتمل بر نام و زندگي نامه ???? صحابي اميرمومنان تاليف استاد محقق آيت الله ناظم زاده قمي در دست چاپ و انتشار است که مقاله مالک اشتر نخعي که از تحقيق هاي جامع و منحصر به فرد درباره اين صحابي بزرگ اميرالمومنين است، را از آن کتاب
مقدمه : چرا نماز مي خوانيم در ميان عباداتى که به وسيله آنها به خداوند سبحان، تقرّب مىجوييم،عبادتى مهمتر و ارجمندتر از (نماز) نيست. نماز (ستون دين) و(معراج مؤمن) است. نماز تنها عبادتى است که ما به طور مستمرّ و دراوقات مختلف شب و روز و در هر موقعيّت
جايگاه خمس در اسلام دورنمائى از فلسفه خمس و زکات گرچه اسلام درآمدهايى را که از طرق نامشروع، همچون اختلاس، احتکار، کمفروشى، ربا، سرقت، رشوه و امثال آن بدست مىآيد، به شدّت حرام کرده و حکومت اسلامى را مسئول بازگشت اين اموال به صاحبان اصلى آنها دانسته
سخن از «مهدى» (عليه السلام)، سخن از «هدايت» است. سخن از «غيبت»، حديث «جستجو» است. سخن از «انتظار»، روايت «حرکت و پويايى» است. سخن از «ظهور»، بحث از «اشتياق رهايى» است. «شوق رهايى»، «حرکت» مى آفريند، و نتيجه «جستجو»، حصول «هدايت» است. «شيع
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
پيشگفتار قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم» «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد.» گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار است
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
مقدمه ابعاد شخصيت والاى اميرالمؤمنين على عليه السلام آن چنان گسترده و فراگير است که هيچ کس را توان آن نيست که در انديشه رسيدن به عمق آن باشد و به گفته رسول گرامى اسلام: جز خدا و محمد هيچ کس على را آن چنان که بايسته است نشناخته وبه گفته خود مولا: هي
سه عامل ياد شده در زير، در پيدايش اين قيام و نهضت اثر داشت: 1- درخواست بيعت از امام حسين (ع) براى يزيد و وارد آوردن فشار به آن حضرت به اين منظور؛ 2- دعوت مردم کوفه از امام حسين (ع) به عراق؛ 3- عامل امر به معروف و نهى از منکر که امام حسين (ع) از روز
فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود
بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل معاصر چکيده اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بين المللى است که کليت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بين الملل معاصر پذيرفته شده است. البته د
سلمان مى گويد: وقتى پيغمبر اسلام رحلت فرمود، على در خانه مشغول غسل دادن آن حضرت بود. من گاهى به او کمک مى کردم ، گاهى به مسجد مى آمدم و از مردم خبر مى گرفتم . وقتى از مسجد به خانه برگشتم ، على پرسيد: اى سلمان ! چه خبر دارى ؟ عرض کردم : خبر تازه اين
اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس
در شريعت اسلام فراگيرى علوم مورد نياز جامعه از قبيل علم طب واجب کفايى بوده و بر تمامى کسانى که توان و امکانات و زمينه تحصيل چنين علمى را دارند واجب است تا حد رفع نياز، آن را فراگيرند و نياز جامعه را برطرف کنند. در دستورات اسلامى به بهداشت و امور پز
رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دلانگيز حقوق بشر و آزادىها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستارهوار مىدرخشد و تلالؤ جان بخش آن زو
در سال دهم هجرى پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله از مدينه حرکت و بمنظور اداى مناسک حج عازم مکه گرديد،تعداد مسلمين را که در اين سفر همراه پيغمبر بودند مختلف نوشتهاند ولى مسلما عده زيادى بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پيغمبر بوده و در انجام مراسم اين حج
کلمه شيعه چهار بار در قرآن مجيد در سوره هاي مريم آيه 69 و قصص آيه 15 و نيز قصص آيه 15 و صافات آيه 83، ذکر شده است، در سوره صافات حضرت حق ابراهيم خليل را در روش و منش و اخلاق و عمل، و ايمان و عقيده، و جهاد و عبادت شيعه نوح شمرده است. و ان من شيعته لإ
مصطفى معلّمى(1) در جنگ جمل بنىاميّه در کنار ام المؤمنين عايشه، طلحه بن عبيداللّه و زبير بن عوام رو در روى سپاه خليفهى وقت، على عليهالسلام ايستادند. گرچه در منابع تاريخى و روايى تصريح شده است که عايشه، طلحه و زبير در شورش بر ضد عثمان نقش مهمى اي
مبحث آداب و سنن نبی اکرم صلی الله علیه و آله دارای گستردگی فراوانی می باشد که در این مقاله به چند جنبه رفتاری ایشان می پردازیم. البته از آن جهت که باعث خستگی خوانندگان عزیز نشود آن را به سه قسمت تقسیم می نماییم. روایاتى چند درباره پارهاى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت آداب آن جناب در سفر روایاتى درباره آداب حضرتش در پوشاک و ...
محقق طوسى، راه دیگر مانعزدایى از سیر و سلوک را «تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و این تحاشى. در باره تقوا آمده است: «بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله یحب المتقین» (1) متقین، محبوب خدا هستند. البته همان طور که تقوا مراتبى دارد محبوبیت الهى هم درجاتى دارد. مهم، آن است که انسان در تقوا سه رکن آن را رعایت کند: ...
«يا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنوا لا تُلْهِکُمْ أمْوالُکُمْ وَلا أوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَل ذلِکَ فَأُولئکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» . (انظر) البقره : 152 وآل عمران : 41 ، 191 والنساء : 142 والأعراف : 180 ، 205 والتوبه : 67 والکهف : 24 ، 2
سيداحمد خاتمى «رهبرى» جايگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف اين مسأله، در کلمات دُرَربار ايشان، تبيين شده است. ضرورت رهبرى اساسِ بحث از جايگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت اين مسأله، آنچنان است که تشکيک د
نهج البلاغه مجموعهای از سخنان و نامههای امام علی (ع) است که علاوه بر حکمتها و معانی بلند، از حیث بلاغت و سخنوری چنان است که آن را فروتر از کلام خلاق و برتر از کلام مخلوق دانسته، لقب « برادر قرآن» بر آن نهادهاند. یکی از نامههای مشهور نهج البلاغه فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر است که برای حکمرانی مالک بر مصر نوشته شده است و به نام « عهدنامه مالک اشتر» نیز شهرت دارد.عهدنامه ...
آئين اسلام،از بعد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنايتبهبرکات آثار وحدت و تجمع و يکپارچگى،در بسيارى از برنامههايشبر اين بعد،تکيه و تاکيد کرده است. برگزارى نمازهاى روزانه واجب نيز به صورت جماعت و گروهى،يکى از اين برنامههاست. در اينجا ب
تاريخچه مسجد : حضرت ابراهيم به فرمان خدا، خانه کعبه را بنا نهاد تا موحدان و خداپرستان، عبادتگاههاي در خور و شايسته داشته باشند. بعدها صومعه ها کليساها و کنيسه ها، مکان عبادت پيروان اديان گوناگون بود. در اسلام، پس از هجرت پيامبر به مدينه، اولين مسج
مقدمه پيامبر اکرم«صلى الله عليه وآله» در مورد حسين«عليهالسلام» مىفرمايد: حسين سبط من الاسباط ; حسين امتى از امتهاست; يعنى ايشان امام حسين«عليهالسلام» را فرد نمىداننى. وقتى امام حسن«عليهالسلام» راه و چارهاى جز صلح نمىبيند - با وجود اي
زندگي نامه ابو محمد فضل بن شاذان بن خليل ازدى، فقيه صاحب نظر، متکلم متفکر، مفسر حاذق، دانشمند شهير عالم اسلام و مؤلف گرانقدر در علوم و فنون اسلامى. از جزئيات زندگى شخصى و تاريخ دقيق تولدش و... چندان آگاه نيستيم، نجاشى او را از طايفه ازد از قبيلهه
آمادگي هاى لازم براى پرورش فضائل اخلاقى 1- پاک بودن محيط 2- نقش معاشران و دوستان نقش معاشران در روايات اسلامى تاثير معاشرت در تحليلهاى منطقى 3- تاثير تربيت خانوادگى و وراثت در اخلاق رابطه اخلاق و تربيتخانوادگى در احاد
نشانه هاى ظهور هر رويکرد جهانى که در عرصه ى گيتى تحقق يافته و مى يابد ناگزير از نشانه هايى است. بويژه رخدادهايى که توسط پيامبران الاهى خبر داده شده است. در اين ميان حرکت جهانى امام عصر ارواحنا فداه از اين قانون مستثنى نبوده و از نشانه هايى بر
امامت برترى امامت بر نبوّت ناگزيرى از حجّت (نياز به رهبر الهى) حجّت، امامى است شناخته شده گاه حجّت در بيم و گمنامى به سر مىبرد اگر امام نباشد زميندر هم فرورود فراخواندن هر امتى با امام وپيشواى آن شناخت امام شرايط امامت و ويژگيهاى ا
از جمله مفاهیم پراهمیت در فلسفه سیاسى، مفهوم «مشروعیت» است که علاوه بر گرانمایگى تئوریک و مفهومى که پاسخ پرسش مهمى چون چرایى الزام قدرت سیاسى و التزام آن را بر عهده خویش گرفته است؛ از حیث تأثیرگذارى بر دیگر مفاهیم نیز پر ارج و اهمیتاست. در این نوشتار تأثیرگذارى مشروعیت در یکى از مفاهیم مهم دیگر،یعنى «مشارکتسیاسى» مدنظر قرار گرفته است و در این طریق، تلاش در تبیین این نکته بوده ...
بسم اللّه الرحمن الرحيم سپاس خداى را که تيرهاى انديشه درباره شگفتيهاى آفرينش او به جايى نرسد، و عقل و خرد به هنگام تفکر در بدايع نخستينش جز آنکه سرگردان و متحير بماند، راه به جايى نبرد، در صورتى که همواره نعمتهاى لطيف او براى جهانيان يکى پس از
سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم» «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد.» گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى
سخن ما قال الامام علىّ بن ابى طالب(عليه السلام): «الله الله فى الصّلوه فإنّها عمود دينکم»: «خدا را، خدا را درنظر گيريد در توجه به نماز، که پايدارى دينتان به نماز باشد». گر چه هر يک از احکام و فرائض دينى به جاى خود از اهميت و ارزش خاصى برخوردار
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّه ِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فِي هذِهِ السّاعَه ِ وَ في کُلِّ ساعَه وَلِيَّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَويلا
تحلیل تاریخى تورم و کاهش ارزش پول هر پدیده اى که موضوع یا متعلق حکم فقهى قرار گیرد و در صدر اسلام سابقه نداشته باشد, مستحدثه شمرده مى شود(1) و حکم آن را نه در ادله خاص, بلکه باید در قواعد و اصول عامه فقه یا عقل جست و جو نمود. به خلاف مسائلى که در منظر معصومین (علیهم السلام) به و قوع پیوسته و آیه یا روایتى در مورد آن وجود دارد, در این مسائل علاوه بر طرق فوق مى توان از آیه و روایت ...
زندگی نامه آیت الله سید حسن مدرس فقیه مجاهد و عالم پرهیزگار آیه الله سیدحسن مدرس یکى از چهره هاى درخشان تاریخ تشیع بشمار مى رود که زندگى و اخلاق و رفتار و نیز جهت گیرى هاى سیاسى و اجتماعى وىبراى مشتاقان حق و حقیقت نمونه خوبى است . او موقعیت خود را سراسر در راه اعتلاى اسلام نثار نمود و در جهت نشر حقایق اسلامى و دفاع از معارف تشیع مردانه استوار ماند. همان گونه بود که مى گفت و ...
کيفرهاى دنيوى گناه در قرآن، دهها آيه پيرامون آثار و کيفر گناه آمده و در اينجا به ذکر چند نمونه مىپردازيم: «فَاَنزلنا عَلى الّذينَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما کانوا يَفسقُون» (403) «بر ستمگران بخاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستاديم.» «ي
اخبرنى ابوالحسين يحيى بن الحسين المطلبى وسع الله له الرحمه امام المسجد فى مسجد النبى صلى الله عليه قال اخبرنا ابو عثمان محمد بن عثمان العثمانى قال قرإت على طاهربن يحيى العلوى ابى القاسم قال حدثنى ابى قال حدثنا بکربن عبدالوهاب قال حدثنى عيسى بن عبدال
« عرف » به اذعان کليه انديشمندان اولين منبع حقوق به شمار مي رود. امروزه نيز با سامان يافتن نظام اجتماعي و توسعه ورشد تمدنهاي بشري ودر نيجه گسترش وضع قوانين ومقررات نوشته در شئون مختلف زندگي اجتماعي ، نه تنها نقش و قلمرو عرف کم رنگ نشده، بلکه سير
مقدمه دوست داریم زندگىهایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد. حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهایمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعالیم مکتب باشد. و این، یعنى «زندگى مکتبى». پایدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است کهبرگرفته از «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد. در اینکه «چگونه باید زیست» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، ...
کنيه : ابو ابراهيم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعيل القاب : کاظم، صابر، صالح، امين و عبدالصالح. کاظم يعني کسي که با همه خشمگيني بر خويشتن تسلط دارد . امام کاظم را ابوالحسن اول نيز مي گويند وامام هشتم را ابوالحسن دوم و ام
تفسير اين آيه کريمه در دو قسمتبحثشد:يک قسمت در اطلاق نور بر ذات مقدس الهى که فرمود «الله نور السموات و الارض» و قسمت دوم درباره تمثيلى که آيه کريمه ذکر فرموده است، در واقع خانهاى يا خانههايى را در نظر مىگيرد که با چراغى-با همان ترتيبى که جلسه
نقش اخلاق و مشورت در سيره عملى پيامبر اسلام (ص) يکى از شاخصه هاى پر اهميت در پيشرفت اسلام اخلاق نيک و کلامدلاويز و پرجاذبه پيامبر اکرم (ص) با انسانها بود، اين خلق نيکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چيز در پيشرفت اسلام نقش بهسزايى داشت: 1- اخلا
روزه چشم و گوش قال الصادق عليه السلام اذا صمت فليصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک. امام صادق عليه السلام فرمود: آنگاه که روزه مىگيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز کند.» الکافى ج 4 ص 87، ح 1 12-روزه اعضا و ج
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
پيرامون واژه واژه? نماز واژهاي پارسيست که ايرانيان براي واژه? «صلاه» عربي به کار بردند. اين واژه به معناي خم شدن و برخي حدس زدهاند که اين واژه از واژه? «ناماسته» در زبان سانسکريت گرفته شدهباشد که محتمل نيست. سرفرودآوري براي ستايش و احترام است. و
تاريخ و عبرت در کلمات و سيره امام على(ع) مقالهاى که پيش روى شما است، متضمن سير اجمالى در کلمات مولاى متقيان و اميرمؤمنان، حضرت على عليهالسلام درباره تاريخ است. پژوهندهاى که با چنين قصدى در کلمات آن بزرگ نظر مىکند، به نکات بديع بسيار برمىخورد ک
? مقدمه حادثه عاشورا مثل بسياري از حقايق اين عالم است که در زمان خودشان بسا هست آنچنانکه بايد شناخته نمي شوند . و بلکه فلاسفه تاريخ مدعي هستند که شايد هيچ حادثه تاريخي را نتوان در زمان خودش آنچنانکه هست ، ارزيابي کرد . بعد از آنکه زمان زيادي گذشت
مقدمه معارف همان طورى که اميرالمؤمنين (صلوات الله عليه) فرموده اند، قرآن کريم اقيانوسى است بى کران که رسيدن به اعماقش جز براى حضرات معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) امکان پذير نيست، ولى در عين حال، هم خود قرآن و هم معصومين (عليهم السلام) به مردم تو
قال رسول اللَّهصلى الله عليه وآله وسلم : «فضلالقرآن على سائرالکلامکفضلاللَّه على خلقه». برترى قرآن بر ساير سخنان مانند برترى خداوند بر خلق خود مىباشد . (بحار/92/19) 2 - رهبرى قرآن قال رسول اللَّهصلى الله عليه وآله وسلم : «عليکم بالقرآن فاتخذو
پيامبر اکرم«صلى الله عليه وآله» در مورد حسين«عليهالسلام» مىفرمايد: حسين سبط من الاسباط ; حسين امتى از امتهاست; يعنى ايشان امام حسين«عليهالسلام» را فرد نمىداننى. وقتى امام حسن«عليهالسلام» راه و چارهاى جز صلح نمىبيند - با وجود اينکه بار
آيه 40 آيه و ترجمه مَّا کانَ محَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَ لَکِن رَّسولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شىْءٍ عَلِيماً(40) ترجمه : 40 - محمد پدر هيچيک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبران ا
ولادت و حسب و نصب بنا بوشته مورخين ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفيل (1) بطرز عجيب و بيسابقهاى در درون کعبه يعنى خانه خدا بوقوع پيوست،محقق دانشمند حجه الاسلام نير گويد: اى آنکه حريم کعبه کاشانه تست بطحا صدف گوهر يکدا
امروزه، يکى از جدّى ترين مسايل فلسفه سياسى، نقش مردم در تعيين نوع و هدايت سمت و سوى حکومت است. حضور مردم در صحنه سياسى، نمادهاى گوناگون دارد که از مهمترين آنها، حضور نقادانه و جست و جوگرانه مردم در نوع رفتار و منش مسؤولان حکومتى است. بشرِ جايزالخطاء
ولادت امام حسين ( عليه السلام ) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود.چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام ( ص ) رسيد, به خانه حضرت على ( ع ) و فاطمه
ظهر الفساد فى البر و البحر بما کسبت أيدى الناس (1) چنانکه ديديم واکنش حادثه کربلا نخست با آمدن اسيران به کوفه پديد گرديد.با همه سختگيرى پسر زياد در حوزه حکومت خود، و ترساندن مردمان از مخالفت با يزيد، باز از آن مردم نيمه مرده، و ستم پذيرنده خرده گي
کِتابُ مَفاتیحُ الْجِنانِ اَلْحَمْدُ للَّهِِ الَّذى جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتاحاً لِذِکْرِهِ وَ خَلَقَ الْأَشْیَاءَ نَاطِقَه ً ستایش خداوندى را سزا است که حمد را کلید ذکر خود قرار داد و تمامى موجودات را گویا بِحَمْدِهِ وَ شُکْرِهِ وَ الصَّلوه ُ وَ السَّلامُ عَلى نَبِیِّهِ مُحَمَّدٍ الْمُشتَقِّ اسْمُهُ به ستایش و سپاسگزارى خود آفرید و درود و سلام بر پیامبرش محمد باد که نامش از ...
صفویه چکیده : در تاریخ ایران پس از اسلام ظهور سلسله صفویه نقطه عطفی است مهم؛ زیرا که پس از قرنها ، ایران توانست با دستیابی مجدد به هویت ملی ، به کشوری قدرتمند و مستقل در شرق اسلامی تبدیل شود. این کشور به رقابتی نزدیک به امپراطوری شمال برمی خیزد و دایره سروری و خلافت عثمانیان را بر ممالک اسلامی رد می کند. حکومتی که صفویان در اوایل قرن دهم هجری برپا کردند یک حکومت مذهبی و بر پایه ...
ضراره بن ضمره که از ياران و خواص امير مؤمنان عليه السلام بود بر معاويه وارد شد و معاويه خواست که او را دستگير کند و به قتل رساند اما چون زهد و تقوا اشتغال او به آخرت را ديد صرف نظر کرد و خواست او را بيازمايد، گفت: على را برايم توصيف کن. ضرار گفت: مر
اصول عقائد (2) عدل بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين در اين مقاله به دومين اصل اعتقادى نزد شيعه يعنى عدل الهى مىپردازيم: صفات خدا خداوند متعال همه صفات پسند
قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: انى تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتى أهل بيتى فانهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض. الحمدلله و سبحانک اللهم صل على محمد و آله مظاهر جمالک و جلالک و خزان أسرار کتابک الذى تجلى فيه الأحديه بجميع أسمائک حتى ا
فقيه مجاهد و عالم پرهيزگار آيه الله سيدحسن مدرس يکى از چهره هاى درخشان تاريخ تشيع بشمار مى رود که زندگى و اخلاق و رفتار و نيز جهت گيرى هاى سياسى و اجتماعى وى براى مشتاقان حق و حقيقت نمونه خوبى است . او موقعيت خود را سراسر در راه اعتلاى اسلام نثار نم