تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع فدایان اسلام در سایت یافت گردید:
دبيرکل جمعيت فدايان اسلام گفت: ولايت فقيه مايهي وحدت ملي است و به خاطر همين امروز لبهي پيکان دشمنان به سوي ولايت فقيه است. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح پنجشنبه در ادامهي مراسم دومين دوره از طرح بصيرت فرماندهان و
بر پژوهشگران، صاحب نظران و ارباب دانش پوشيده نيست که مسأله مهدويّت و انديشه ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) در آخر الزمان، يکى از مسايل بسيار حياتى اسلام، و از اعتقادات قطعى عموم مسلمانان است، که شيعه و سنّى در طى قرون و اعصار متمادى همه بر اين عقيده ات
عاشورا، خاستگاه انقلاب اسلامى ايران در مقام تحليل انقلاب اسلامى ايران، يک رويکرد، آن را ملهَم از نهضت حسينى و مکتب عاشورايى مىداند و در همين بستر با بررسى عوامل اصلى محدثه انقلاب، آنها را عوامل مبقيه انقلاب نيز دانسته، بر حفظ و استمرار آنها پاى مى
ساختار مقاله يکي از مسائل مهم و اساسي در جهان کنوني ، مسئله تربيت و پرورش انسانها مي باشد . و البته لازمه رشد و تعالي انسانها و جلوگيري از هزاران رنج و نا اميدي و خطر در عصر امروز نيز نه ازطريق توسعه اختراعات و افزايش وسايل مادي و تجعلي ممکن است و
بي شک ارائه يک تحليل همه جانبه و واقع بينانه از انقلاب اسلامي و بررسي تحولات جهاني همزمان با آن ضروريست – زيرا هيچکس نمي تواند جنگ ابر قدرتها و تلاش آنان براي غارت و سلطه بر جهان سوم را ناديده انگارد و چه بسيار رودر روئيها وهم چنين چه بسيار سازشها ،
براى بررسى دقيق تاريخى، فرهنگى، اجتماعى و سياسى عربستان پيش از اسلام لازم است زندگى بدويان و بادهنشينان را در چند مورد مطالعه نمود: 1- منابع: به اشعار عرب قبل از اسلام و تفسيرى که از آنها باقى مانده و ضربالمثلهاى آنان استناد مىشود. 2- تاريخ:
قيامابيعبدالله الحسين(ع) نقطه عطفي در تاريخ اسلام ميباشد که چون کوکب درخشاني جلب توجه مينمايد و فصل جديدي در زندگي بشريت ميگشايد. انقلابي که مبدأ و منشأ انقلابات ديگر و حرکتي شگرف که موجب تحرک بيشتر گروهها و جنبشي فوقالعاده که سبب بيداري تودهه
چکيده عدالت محور اتحاد ملي و انسجام اسلامي است. وحدت نياز اساسي هر جامعهي بشري است، افرادي که به نوعي زندگي اجتماعي دارند براي حفظ بقاي خود به اتحاد و همستگي نيازمندند. هر اجتماعي به شرطي ميتواند وحدت داشته باشد که عصمت و عدالت را رعايت کند، بروز
خاندان وتباراهل بيت (عليهم السلام) واجداد گذشته خاندان رسالت وامامت ازنسل ابراهيم پيامبر(عليه السلام) و نواده اسماعيل ذبيح ودرسلسله مراتب صلبي به عبدالمطلب مي رسد. عبدالمطلب دوازده پسر داشت که کوچکترين آنها عبدالله است وحضرت محمد (صلي الله عليه وآله
اسلام عنايت خاصي به تربيت , رشد و شکوفايي شخصيت افراد داشته و عوامل مختلفي را در رسيدن به اين هدف معرفي مي کند. يکي از اين عوامل «وراثت» مي باشد. البته شايد نتوان وراثت را از عامل همپاي آن , «محيط» جدا کرد و مجزا از آن بحث نمود ، بنابراين ناگزيريم د
اهميتبررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش
آيين اسلام : محمد بن عبدالله (ص)روز 20 آوريل 571 ميلادي به دنيا آمد و هنوز بسيار خوردسال بود که هم پدر و هم مادر خود را از دست داد و تحت تکفل عمويش ابوطالب قرار گرفت وي در 12 سالگي با عموي خود سفري به شام کرد و در بين راه با کشيشي آشنا شد که از
مهرورزي در اسلام راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اکرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوکنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک»: پس به برکت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سختدل بودي قطعاً از پيرامون تو پراکنده
هدف رسول خدا از درگيري ها و اعزام سريّهها به قريش، وارد آوردن فشار بر آنها بود. او مي خواست بدين ترتيب آنها را متوجه سازد که مصلحتشان اقتضا مي کند با مسلمانان از در مسالمت و تفاهم درآيند تا دشمني و کينه از ميان برخيزد و مسلمانان در کار دين خويش آزا
اسلام ديني است که به روابط اجتماعي و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسيله شادابي وخندان بودن تأکيد بسياري کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخي کردن وغمگين بودن دوري کنند چرا که ه
چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او ميباشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين
مقدمه: آنچه را که مي خوانيد گزيده اي است از نوشته هاي گرانبار دردانه اي بزرگوار، متفکر، فيلسوف و فقيه اي عالي مقام شهيد گرانقدر استاد حاج شيخ مرتضي مطهري(قدس سره) که رهبرو بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) به مناسبت شهادت اين علامه دهر ف
به رغم پندار برخي ساده انديشان، گرايش به لباس و پوشيدگي ، عملي صرفاً تفنني که برخاسته از غريزه تنوع طلبي آدميان باشد، نبوده و نيست بلکه ريشه در حکمتها و مصالح فردي، اجتماعي ، خانوادگي ، روحي و رواني و اعتقادي فراواني دارد، که در اين نوشتار مي کوشيم
- هويت فردي و اجتماعي امروز هر يک از ما به عنوان مسلمان، ريشه در سنت و تاريخ گذشته دارد و ما براي شناخت هويت اسلامي خود به شناخت تاريخ و گذشته مسلمانان نياز مبرم داريم. 2- از آن رهگذر که بسياري از سنت هاي حاکم بر تاريخ ثابت و پايداراند، شناخت آينده
علم پزشکي روز به روز در حال پيشرفت و توسعه است، در روزگار ما همراهي دو کلمه قرآني و علم بعضي از اشخاص را به تعجب وا مي دارد بخصوص اگر بدانند که نتيجه بحث نيز گزارشگر هم آهنگي اين دو با هم است . قرآن معجزه جاويد زمان است، هر چند سالها از نزول آن گذ
چکيده مد گرايي ، تجمل گرايي وروند رو به رشد مصرف گرايي در جوامع مختلف در حالي به يکي از چالش هاي جدي عصر حاضر تبديل شده که حمايت وتبليغات گسترده وهمه جانبه غول هاي توليدکننده کالاهاي مختلف از جمله لوازم الکتريکي وديجيتالي ، پوشاک وجواهرات وحتي مواد
مسجد الاقصي مسجد بيت المقدس در شهر قدس و نخستين قبله مسلمانان بوده است. اين مسجد را حضرت داوود عليه السلام بنا کرد و سپس فرزندش، حضرت سليمان، تکميلش فرمود، و از آن پس در طول تاريخ بارها تجديد بنا شد، از جمله در عهد عبدالملک بن مروان خليفه اموي. مسج
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
توبه به خدا نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست
خانواده با وجود اينکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بيني اسلامي اهميت و ارزش شايان توجهي به آن داده ميشود. در اين جهان بيني خانواده گروهي متشکل از افراد است که داراي شخصيت مدني ، حقوقي و معنوي است که بر اساس نکاح (عقدي که ارتباط يا مشروعيت ار
مهمترين آرمان يک انسان حقيقتجو سعادت و رستگاري حقيقي و زندگي جاوداني است که جز در پرتو دين و دينداري حاصل نميشود. دين ماندگارترين و معتبرترين ميراث فرهنگي ما است که از سوي پيامبران الهي و در رأس آنان پيامبر خاتم (ص) و جانشينان به حق ايشان و جان
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
الهيات فلسفي اسلامي ميخواهم آثار دشوار سيد حسين نصر را بر اساس سخنرانيهاي گيفورد(lecture Gifford) ، با عنوان معرفت و امر قدسي(Knooleadge and the Sacred) بررسي کنم که در تکملهِ آن چند سخنراني بِجا در باب ملاصدرا و مولاي روم افزوده
حکومتها بر حسب ماهيت و مصدر مشروعيت مى خويش اهداف و مقاصدى دارند که در جهت نيل به آن تلاش مىکنند.هدف مهم حکومتهاى غير دينى، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى مردم خود است .اما حکومتهاى دينى علاوه بر غايت فوق دغدغهى دين و ارزشهاى آن را نيز دارند. حکومت
پيشينه دين اسلام در سده هفتم ميلادي در شبه جزيره عربستان ظهور يافت. در خلال يک سده پس از پيداييش آن، اين دين موفق به ايجاد يک قلمروي اسلامي شد که از اقيانوس اطلس در شرق تا آسياي ميانه در غرب امتداد يافته بود. يکپارچگي امپراتوري اسلامي ديري نپائيد و
مقدمه: دانشگاه آزاد اسلامي ابرکوه در سال 1373 با وسعت 106/622m2 تأسيس شد و بخش عمراني دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1375 با شروع ساخت ساختمان آموزشي ( فني و مهندسي کنوني ) به عرصه 2500 متر و اعيان 3774 متر با رياست محترم مهندس حميد رضا صالحي زاده فعا
اسلام، به عنوان يکي از مترقيترين دينهاي الهي، از چنان استحکام و قوام ساختاريافتهاي برخوردار است که از سوي نخبگان و بزرگان دانشهايي مانند مردمشناسي، دينشناسي، جامعهشناسي و ساير مظاهر فرهنگ کنوني بشري، به عنوان يک تمدن
چکيده : از بهترين و عالي ترين اعمال ديني ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زيادي کرده است و براي آن آثار و فوائد زيادي در آيات و روايات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام اديان آسماني وجود دارد و ليکن بهترين و زيباترين نوع عبادت همين نمازيست که
دانشگاه آزاد اسلامي ابرکوه در سال 1373 با وسعت 106/622m2 تأسيس شد و بخش عمراني دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1375 با شروع ساخت ساختمان آموزشي ( فني و مهندسي کنوني ) به عرصه 2500 متر و اعيان 3774 متر با رياست محترم مهندس حميد رضا صالحي زاده فعاليت خود ر
مقایسه پدیدههاى مشابه مىتواند در شناخت هر چه بیشتر آنها مفید واقع شود در تاریخجهان انقلابهائى رخ داده و ممکن ستبین این انقلابها تشابهات فراوانى وجود داشته باشد.بحث مراحل یا روند انقلاب در قرن بیستم و پس از انقلاب روسیه، مطرح شد.در این میان برخى از محققین غربى که پدیده، انقلاب را بررسى مىکردند متوجه شدند که بین انقلاب روسیه و انقلابهاى فرانسه، انگلستان، هلند و...شباهتهایى ...
چکيده جوان – اسلام – پيامبر – ائمه – زنان - عاشورا – حماسه، حسين (ع) – زينب – راهنمايي – نصيحت – قرآن – نهضت – مهدي (عج) – معارف – اعتقاد – حسن خلق – مسائل شرعي – توبه – صبر- قناعت – مشکلات – اشتغال – ازدواج – ولايت – اهل بيت – داستان – حريم – پد
جايگاه خمس در اسلام دورنمائى از فلسفه خمس و زکات گرچه اسلام درآمدهايى را که از طرق نامشروع، همچون اختلاس، احتکار، کمفروشى، ربا، سرقت، رشوه و امثال آن بدست مىآيد، به شدّت حرام کرده و حکومت اسلامى را مسئول بازگشت اين اموال به صاحبان اصلى آنها دانسته
يکى از مهمترين عوامل اسلامى شدن دانشگاهها تدوين صحيح علوم انسانى بر اساس علوم اسلامى، هماهنگ با آخرين پيشرفتهاى علوم انسانى در مغرب زمين مىباشد. اما در اينجا بايد نکاتى را در تحقق اين امر بنيادين و سرنوشتساز در عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشى مورد ت
چکيده: برخى کشورها از جمله «ايران» که روابط حقوقى آنها بر پايه قوانين اسلامى بنانهاده شده است و کشور «انگلستان» که بر مبناى نظام کامن لا اداره مىشود، نسبتبه مقدسات دينى به نوعى حمايتهاى قانونى را اعمال مىنمايند، و پارهاى ديگر از کشورها چنين حم
اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نمودهاست. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش
با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى
رمضان | شوال | ذيقعده | ذيحجه تاريخ عنوان 1 محرم يورش ابرهه به مکه معظمه براي نابودي کعبه - 53 سال پيش از هجرت 1 محرم محاصره شدن پيامبر(ص) و بني هاشم در شعب ابي طالب - سال هفتم بعثت 1 محرم سريه ابوسلمه بن عبد الأسد - سال چهارم هجري قمري 1 محر
سخن گفتن و يا نوشتن از انقلاب ايران کار چندان سادهاي نيست زيرا نه تنها، همانطور که ديگران هم گفتهاند، هرگونه بررسي و تحليلياز يک واقعه تاريخي عظيم لاجرم از پشت عينک باورها و تفکراتتحليل کننده انجام خواهد شد و چه بسا رنگ
چکيده: بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تطبيق، مقايسهي ازدواج در دو آيين آسماني
گير و بندهائ د ين اسلام، که آنها را اصول د ين اسلام مي نامند، بد ين قراراند: توحيد، نبوت و معاد.برائ مذهب شيعه دو گيره (اصل) د يگر، عد ل و امامت، هم، با آن سه اصل، اضافه شده است. متوليان اسلام براين گمان هستند، که اسلام بر اصول د ين استوار بوده و چن
ستايش برازنده خدايي است که? فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْکُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْ
مبارزه تاريخى امام اين نوشتار مهمترين سرفصلهاى مبارزات امام خمينى - قدس سره - و قيام اسلامى حاصل از آن را تا مقطع ارتحال امام در بردارد. تا سال 1963 نام آيت الله روح الله خمينى به عنوان يک مخالف برجسته رژيم شاه بر سر زبانها افتاده بود. جلسات درس ا
اسناد بينالمللي حقوق بشر از ديدگاه اسلام(قسمت اول) چکيده اين مقاله سه موضوع اصلي را که در اسناد بين¬المللي حقوق بشر مطرح گرديده مورد بررسي قرار داده است و آنها را از ديدگاه اسلام مورد نقد و بررسي قرار ميدهد. موضوعهاي مذکور عبارتند از ازدواج ،
بررسي تطبيقي حمايت از حقوق بشر در اسلام و حقوق بين الملل معاصر چکيده اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بين المللى است که کليت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بين الملل معاصر پذيرفته شده است. البته د
تحليل ماده 41 قانون مجازات اسلامي تجري در فقه اسلامي \" تجري \" در لغت ،اعم از عصيان و به معناي \" جسارت کردن ، با تهور کاري را انجام دادن ، بي شرمي ، دريدگي و بي پروايي است \" (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتي با واقع مصادف نگردد و از اين
نظريهپردازان تمدن، عوامل مختلفى را براى شکلگيرى يک تمدن برشمردهاند و گاه به تأثير باورهاى دينى در فرايند توسعه و پيشرفت تمدن توجه داشتهاند؛ ولى عنصر دين به عنوان جوهرهى تمدن، هنوز جايگاهى شايسته در اين نظريهها نيافته است. از سوى ديگر دربارهى
زکات درلغت به معني پاکي است وخداوند صدقه واجبه را زکات نام نهاده است چون باعث پاک شدن وتزکيه نفس مي گردد:خداوند مي فرمايد:( ?خذ من اموالهم صدقه تطهرهم وتزکيهم بها?)توبه/103 «ازاموال مومنان صدقه وزکات بگير که بدينوسيله ايشان را پاک مي نمائي وتزکيه مي
مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمينو تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينههاى سنگين در اين راه به
جمهوري اسلامي ايران و حق شرط بر معاهدات بين المللي حقوق بشر چکيده دولت جمهوري اسلامي ايران از 25 معاهده بين المللي در زمينه حقوق بشر، ده معاهده را تصويب و دو مورد را فقط امضاء نموده است. از ميان معاهداتي که ايران تصويب کرده است، دو معاهده با اعلام \
مجلس شوراى اسلامى ? اصل شصت و دوم ? اصل شصت و چهارم ? اصل شصت و ششم ? اصل شصت و هشتم ? اصل هفتادم ? اصل شصت و سوم ? اصل شصت و پنجم ? اصل شصت و هفتم ? اصل شصت و نهم اصل شصت و دوم مجلس شوراى اسلامى از نمايندگان ملت که بهطور مستقيم و با رأى مخفى ان
اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس
مقدمه: از زمان آشکار شدن بعثت ،حضرت محمد با جدی تر ین مشکلات در جهت ترویج و تبلیغ دین اسلام مواجه شد در آن زمان طرفداران دین محمد و یا همان سپاه اسلام نسبت به سپاه دشمنان بسیار اندک بودند .با آمدن اسلام موقعیت اجتماعی و حکومتی بسیاری از مشرکین و همچنین حاکمان وقت با مشکل مواجه شد و آنها در صدد برآمدند تا با عناوین مختلف با محمد وارد جنگ شوند .اما چگونه محمد با سپاه اندک می ...
کسانی که فکر میکنند مسائل زندگی از یکدیگر جداست و هر چیزی یک مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشهای و قسمتی از زندگی بشر به یک شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انکار میکنند که کسی مألهای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح کند زیرا به عقیده اینها هر یک از اسلام و اقتصاد یک مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یک دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یک علم برای خودش اسلام قلمرویی ...
مقدمه: انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از اين، يک ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اينرو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، اسلامي بودن آن است، در اين نوشتار، به راه هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يک
خلأ عطش معنوي و نابساماني هاي گسترده جوامع غربي از يک سو و جامعيت انديشه اسلامي از سوي ديگر اکنون شرايطي را در غرب فراهم نموده است که مي توان ادعا کرد: فضاي اجتماعي غرب آماده پذيرش اسلام است, اگر دعوت گراني باشند که با زبان عرهر حاضر که علم و منطق ا
حمد و ثنا خداوند ستایش و سپاس خاص پروردگاری است که انسان را به نعمت عقل کرامت ارزانی فرمود و شناخت خویش را با فطرت الهی بدو الهام کرد. درودی بی پایان بر همه انبیاء الهی بویژه پیامبر گرامی اسلام و خاندان پاکباخته اش بخصوص حضرت مهدی (عج) ولی خدا و احیاگر عدل و قسط پس از ستم و جور فراگیر جهانی سلام بر عالمان وارسته و فقیهان شیعه که حقوق اسلامی و معارف ائمه(ع) را حراست کرده و به ما ...
اسلام و حقوق بشر علاميه جهاني حقوق بشر که در دهم دسامبر 1948م با چهل و هشت رأي موافق و هشت رأي ممتنع به تصويب رسيد (1) از همان ابتداي شکلگيريِ مقدمات آن، مناقشات مهمي را برانگيخت و تفاوتهاي بنيادي فراواني را در ارزشها و فرهنگهاي ملل آشکار ساخت.
تاريخچه حقوق بشر در اسلام هنگامي که مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم اسلام مورد بررسي قرارد مي دهيم قبل از هر نوع پيشداوري بايد نکاتي را به عنوان پيش فرض در زمينه تبيين مباني و مفاهيم حقوقي مد نظر قرارداد زيرا که بي توجهي و يا بي اطلاعي از اين پيش
سخني کوتاه در حقوق بيماران ، مجروحان و معلولان از نظر اسلام دکتر ابوالقاسم گرجي در مورد بيماران ، مجروحان و معلولان از نظر اسلام حقوق و تکليفي وجود ندارد که در زير به اختصار در چند بخشبه برخي از آنها اشاره ميشود : مقدمه – بايد دانست : که گرچه ممکن
قضاوت د ر اسلام مقدمه: موضوع قضا از موضوعات بسيار مهم و حساسي است که در حقوق اسلام از اهميت فوق العاده اي برخوردار بوده وبه همين دليل فقهاي اسلامي پيرامون آن قلمفرسايي ها داشته و سعي نموده اند تا ناگفته ها به حداقل برسد و در اين راستا از منظرهاي گون
رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دلانگيز حقوق بشر و آزادىها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستارهوار مىدرخشد و تلالؤ جان بخش آن زو
مقدمه آرمان ها ، دستاورد ها و آسیب شناسی انقلاب اسلامی، سه مساله به هم پیوسته و مهم اند که در این فصل مورد مطالعه قرار می گیرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبی و ایجابی انقلابند که مردم به منظور دستیابی به آن ها علیه رژیم پهلوی شوریده و تا سرنگونی آن از پای ننشیند . دستاوردهای انفلاب نیز آرمان هایی هستند که تحقق یافته اند در درجه بعد ، انقلاب ممکن است پس از پیروزی با انواع آفات ، ...
برای روشنفکران مسلمان در عصر ما که از نظر کیفیت زبدهترین طبقات اجتماعی میباشند و از نظر کمیت خوشبختانه قشر قابل توجهی به شمار میروند، مهمترین مسأله اجتماعی «اسلام و مقتضیات زمان» است. دو ضرورت فوری، مسئولیتی سنگین و رسالتی دشوار بر دوش این طبقه میگذارد. یکی ضرورت شناخت صحیح اسلام واقعی به عنوان یک فلسفه اجتماعی و یک ایدئولوژی الهی و یک دستگاه سازنده فکری و اعتقادی همه جانبه ...
مقدمه : تقريباً در بيشتر آثار متفکرين مسلمان ، بهره مترادف واژه ربا به کار رفته است . همچنين ، حرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادي ، مورد تأييد اسلام تلقي شده است با توجه به مفهوم فراگير بهره در نظام اقتصاد سرمايه داري ، حرمت ربا و حذف ب
اسلام(1) در لغت به چند معني آمده است: اول، به معناي انقياد و پيروي(2) است. دوم، به معناي داخل شدن در دين اسلام است. سوم، بمعناي پرستش خداوند و اخلاص به وي است. ايگناتس گولد تيسهر(3)(18501921م)، اسلام شناس مجارستاني مي نويسد: که اسلام بمعناي خضوع و ف
ساختارهاي مدني اسلام ،ضامن حفظ حقوق و آزادي بشر ين ساختارها در قرنهاي اوليه اسلام شکل گرفته و تاکنون در تمامي گوشه و کنار جهاني اسلام فعال است و در عين حال تا حدودي قدرت فعال کردن و بسيج نيروها را در رويارويي با سوءاستفادههاي هيأت حاکمه خود دا
السلام ) قرار گرفته است. بىشک، زهد و تقوا، دو عنصر مهم و قابلتوجهاند که مکمل و متمم هماند. در معارف اسلامى، پس از مسئلهى تقوا، بر زهد،بيش از ساير معارف تکيه و سفارش شده است. شک نيست که «گرايش انسان به زهد، ريشه در آزاد منشى او دارد. انسان، بال
باسمه تعالى »السلام عليکم يا اهل بين النبوه« مقدمه: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است که اهل بيت )ع( را وسيله نجات انسان از گرداب حيوانيت به جايگاه والاى خويش قرار داده و محبت اهل بيت )ع( را شرط قبولى طاعات و عبادات قرار داده است. در وضعيت اسف بار کنونى
همان طور که مي دانيد انقلاب شکوهمند اسلامي ما يک هدف اساسي داشت و آن اين بود، که اسلام، تعاليم اسلامي، احکام اسلامي، اصول و دستورالعمل هاي اسلامي، حاکم بر اعمال و رفتار ما باشد و اگر بخواهيم اين مطلب را به صورت آموزشي مطرح کنيم، بايد بگوييم که هدف،
نقش مردم در حکومت اسلامی از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت دینی، نقش مردم در حکومت اسلامی است. تبیین دقیق این موضوع و تعیین شایسته جایگاه مردم در حکومت اسلامی، در عصر تبلیغ ایدئولوژیهای مردمسالار و طرح حاکمیت بلامنازع نظامهای به اصطلاح دموکراتیک در جهان، وظیفه خطیر اندیشمندان اسلامی است. سؤال اساسی در این زمینه این است که چه رابطهای بین خواست و نظر مردم و حاکمیت وجود دارد؟ آیا ...
آزادي همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ کس نمي تواند اين ويژگي را از او بزدايد. آزادي يک ارزش انساني است. به همين جهت اعتقاد داريم که در انسان، آزادي اصالت دارد. چه آزادي عقيده و ... محدود کردن آزادي يک اس
در نگاهي به معماري و هنر اسلامي دو وجهه نظر معنوي و صوري (1) درآراءمستشرقيني چون«بورکهارت»و«کربن»از يکسو و«آرنولد»و«گدار»از سوي ديگرظهوري کامل دارد. بورکهارت و کربن و اتينگهاوسن چنان به هنر اسلامي نگريستهاند کهحتي در خانه ساده کعبه جهاني از رمز
نظم سیاسى بدون داشتن پشتوانه نظرى دوام ندارد (1) و هر انقلابى به دلیل آنکه در پى تخریب نظام سیاسى مستقر و ایجاد یک نظام سیاسى دیگر است، ناچار براى نظام مطلوب آینده خود باید یک پشتوانه فکرى و نظرى داشته باشد، وگرنه مهندسى اجتماعى بعد از انقلاب، موفق نخواهد بود و نظام از هم خواهد پاشید.به عبارتى، هیچ انقلابى صورت نمىگیرد، مگر اینکه مقدمات تغییر فکر فراهم شده باشد. داورى اردکانى ...