تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع فرد خلاق در سایت یافت گردید:
مفهوم لغوي واژه اخلاق « اخلاق » جمع « خلق » و به معناي نيرو و سرشت باطني انسان است که تنها با ديده بصيرت و غير ظاهر قابل درک است . در مقابل ، « خلق » به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر ، گفته مي شود . و همچنين « خلق » را صفت نفساني راسخ نيز
بعضى از ناآگاهان، مسائل اخلاقى را، به عنوان يک امر خصوصى در زندگى شخصى مىنگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مىدانند که تنها در زندگى سراى ديگر اثر دارد، در حالى که اين يک اشتباه بزرگ است، اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى
سرآغاز : اگر مجموعه معارف و تعاليم اسلامي را به درختي ريشه دار و پر شاخه و برگ تشبيه کنيم . آموز ه هاي اعتقادي به منزله ريشه ، احکام و موازين فقهي ، بسان شاخ و برگ و اخلاق به مشابه ميوه آن درخت خواهد بود . به ديگر سخن هدف نهايي و غايت قصواي دين بر ط
اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نمودهاست. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
بازي و ورزش ازتمايلات و نيازهاي اساسي انسان است براي بشر داشتن يک زندگي سرشار از توانايي ، طراوت و نيرومندي توام با زيبايي جسمي وروحي مطلوب وبراي دستيابي به آن پرداختن به فعاليتهاي ورزشي ضروري است. بسياري از صاحبنظران مسائل تربيتي معتقد هستند فعاليت
هوش و خلاقيت کودکان : همه ما اغلب با ديدن کودکاني که رفتار قابل ملاحظه اي دارند، از آنها به عنوان کودکان نابهنجار ياد مي کنيم. برخي از معلمان نيز با ديدن چنين دانش آموزاني، بدون ارزيابي هوش و توان خلاقيت او، برخوردهاي نادرستي از خود نشان مي دهند. ال
تعريف اخلاق و حقوق جزا: اخلاق در لغت جمع خُلق مي باشد که به معني خوي، طبيعت و مروّت و از اقسام حکمت عمليه شمرده شده و آن را علم معاشرت با مردم توصيف کرده اند. در تعريف، همه صاحب نظران اتفّاق نظر ندارند، بلکه هريک از آنها به جهت افکار و عقايد خاص خو
مقدمه: خلاقيت و شخصيت دو تا از مهمترين موضوعاتي است که امروزه در علم روانشناسي به طور مستقل مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد به گونه اي که شاخه اي را درعلم روانشناسي به نام روانشناسي شخصيت و يا خلاقيت به وجود آورده است. بدين ترتيب پرداختن به شخصيت ک
به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی در سال 329 یا 330 هجری قمری در قریۀ فاز یا پاز طابران طوس به دنیا آمد او از دهگانان طوس و از خاندان قدیمی و اصیل آنجا بود . در آن روزگار، دهگانان تلاش می کردند در برابر ارزش های جدیدی که دین اسلام مطرح می کرد ، سنتها و آداب اجدادی خود را حفظ کنند و شاید بخش اعظم انگیزۀ فردوسی برای ...
فصل اول – کلیات مفهوم لغوی واژه اخلاق: اخلاق جمع کلمه خُلق به معنی سرشت باطنی انسان است و در مقابل آن خَلق به معنی شکل و صورت ظاهری انسان است. تفاوت صفات نفسانی انسان: صفات نفسانی انسان یا ثابت و راسخ است که به آن ملکه گفته می شود و یا زودگذر و موقتی است که به آن حال گفته می شود. اخلاق همان صفات ثابت و راسخ در نفس انسان است. عوامل مؤثر در اخلاق: دو عامل مهمن که خُلق و خوی انسان ...
« موضوع اخلاق » اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجها
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: سه چيز مايه آرامش انسان است. ياد خدا ، وجود همسر و وجود شب. اگرانسان به اين سه عامل توجه داشته باشد هيچ وقت دچار افسردگي، ياس، نااميدي، بيماري هاي روحي، رواني، جسمي و...نمي شود. باتوجه به اينکه خداوند همسر را مايه آرام
مقدمه: این تحقیق تحت عنوان بررسی مقایسه ارتباطات بین فردی در کلاسهای حضوری و مجازی را در دانشگاه مورد بررسی قرار میدهد با توجه به اینکه ارتباطات بین فردی دانش آموزان در یادگیریشان نقش بسزایی دارد پس به دنبال یادگیری موثرتر آنها با توجه به حضور و عدم حضور فرد در کلاسها میپردازیم و تاثیرات و مزایا و معایبی که با توجه به فعالیتهای که در هر کدام از این کلاسها میتواند صورت بگیرد ...
- شرح حال آلفرد آلرد: آلفرد آدلر[1] در 7 فوریه 1870 در ردلفهایم[2] حومه ی شهر وین در یک خانواده ی متوسط به دنیا آمد (شفیع آبادی و ناصری، 1387) . پدرش تاجر غلات و مادرش خانه دار بود وی دومین پسر و سومین فرزند از شش فرزند خانواده خود بود (چهار پسر و دو دختر) و این موضوع در زندگی او و بیان نظریه ها بیش (ترتیب تولد) تاثیر زیادی داشت (شیلینگ، 1984 با ترجمه ی آرین، 1382). در جامعه آن ...
مقدمه بدون ترديد، تبيين و تحليل ديدگاههاى استاد شهيد مطهرى در مورد «نقش اخلاق و عرفان در سياست» يا «ارائه تصوير و تفسيرى روشن از حکمت عملى در دو ظرفيت»؛ يعنى «اخلاق» که انسان را به تکامل روحى و درونى مىرساند، و «سياست مُدُن» يا مديريت و حکومت بر ج
توانايي ديدن چيزها به شيوه هاي جدي، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فکر کردن به شيوه اي متفاوت، ابداع چيزهاي جديد، استفاده از چيز هاي نا مربوط و تبديل آن به شکل هاي جديد. براي درک و فهم خلاقيت ابتدا بايد آن را تعريف کرد. قابل قبول ترين تعريفي
دوست داريم زندگى هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشاءت گرفته از فرهنگ قرآنى و تعاليم مکتب باشد. و اين ، يعنى زندگى مکتبى پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى ، در سايه رعايت نکاتى
نقش و ثمرات ورزش بر کسي پوشيده نيست و ديگر نيازي به اثبات آن نمي باشد ديگر براي اهميت ورزش و جايگاه آن در عرصه زندگي تلاش چنداني احتياج نيست (1)آنچه ديگر به اين جايگاه اهميت مي بخشد توجه به ابعادي است که ورزش در نهاد خود داشته و در صورت بي توجهي نمي
استیسی مری دانشجوی رشتهی ارتباطات در یک دانشگاه دولتی است. هفتهی گذشته استاد او در سمیناری، چندین نظریه در باب اخلاق به دانشجویان خود ارایه کرد. استیسی تا پیش از این پرداختن به بحث های فلسفی را اتلاف وقت میدانست اما از آن پس، در این باره دچار تردید شد. به موقعیت های جالبی که او طی 12 ساعت گذشته با آنها روبرو شده توجه کنید: 1) در پایان کلاس تولید برنامه های صبحگاهی تولیزیونی، ...
امروزه سازمان ها به صورت فزاينده اي خود را درگير مسئله اي مي بينند که ان را معماي اخلاقي مي نامند؛يعني اوضاع وشرايطي شده که بايد يک بار ديگر کارهاي خلاف وکارهاي درست را تعريف کرد؛زيرا مرز بين کارهاي درست وخلاف بيش از پيش از بين رفته است.بدين ترتيب،ا
پرسش از نسبت اخلاق و آزادی را می توان از منظرهای مختلف معرفت شناختی مطرح ساخت. از این رو پرسشهای متنوع و متکثری پیش روی پژوهشگر نهاده و از هر زاویه بحثی گشوده می شود. از جمله می توان به طور کلی این پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطهای میان اخلاق و آزادی وجود دارد؟ آیا اخلاق و ارزشهای اخلاقی در دستیابی به آزادی و پایداری و استمرار آن تأثیرگذار است یا در از دست دادن و ...
اخلاق همسرداري نسان موجودي است که از دوجنبه مورد بررسي قرار مي گيرد ؛ (1) جنبه مادي و حيواني (2) جنبه روحي و معنوي. بنابراين اعمال و رفتار انسان نيز در دو حوزه قرار مي گيرد که رفتار هاي حيواني و رفتار هاي انساني دو نامي هستند که مي توان بر اين
چکيده : امروزه شاهد اين هستيم که اخلاقيات در سازمانها و جوامع کمرنگ شده و ماديات و منافع فردي جاي خود را به ارزشهاي اخلاقي داده اند . در اين مقاله سعي شده ابتدا در مورد اصول مديريتي در جوامع اسلامي بحث شود و سپس خصوصيات و ويژگيهاي عمومي مدير اخ
نظامهاي آموزشي و فعاليتهاي حاکم بر آن ، با توجه به پيشرفت جوامع ،همواره دستخوش تغيير وتحول است و تحول آموزشي ، خود معلول تحول اجتماعي وتحول علوم و تکنولوژي است زيرا در يک جامعه ساده ،نيازها ساده و روش ارضاي نيازها نيز ساده است . در چنين جوا
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين باري الخلائق اجمعين و الصلوه و السلام علي عبد الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا ومولانا ابي القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذ بالله من الشيطان
(خلاقيت ) مقوله اي است که اغلب ابعاد زندگي اجتماعي بشر را در بر مي گيرد اما به جرات مي توان گفت خلاقيت در آموزش و پرورش نکته اي کليدي و حائز اهميت است . با عنايت به اينکه ،زمينه اساسي خلاقيت بايد در خانواده ، مدرسه و دانشگاه فراهم گردد و مدارس در اي
ابوالقاسم فردوسي :نام فردوسي :لقب 329ه ق :تولد 405 يا 409 ه ق :وفات شاهنامه :آثار حکيم ابوالقاسم فردوسي طوسي بزرگترين حماسه سراي
خلاقيت چيست؟ توانايي ديدن چيزها به شيوه هاي جدي، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فکر کردن به شيوه اي متفاوت، ابداع چيزهاي جديد، استفاده از چيز هاي نا مربوط و تبديل آن به شکل هاي جديد. براي درک و فهم خلاقيت ابتدا بايد آن را تعريف کرد
مقدمه تغيي و تحول در عرصه هاي مختلف اجتماعي,اقتصادي, سياسي, فرهنگي و در عصر حاضر امري اجتناب ناپذير است و اين تغيير و تحول به نوبه خود از پيشرفتهايي که بطور روزمره در علوم و تکنولوژي هاي مختلف در سطح جهان نشأت مي گيرد, از اين گذشته نيز در عرصه
تأثیر ویژگیهای فردی منابع انسانی بر اثربخشی مدارس غیرانتفاعی چکیده نیروی انسانی نقش سازنده و کلیدی در پیشبرد ماموریتها، هدفها، سیاستها، خط مشی ها و استراتژیهای سازمان داراست و از ارکان رشد و بقای سازمان محسوب میگردد .در هر سازمانی به منظور اثربخش نمودن امور و نیل به هدفهای سازمانی از معیارهایی استفاده میکنند. اهم این معیارها عبارتند از جذب، آموزش و حفظ نیروی انسانی کارآمد و ...
مقدمه زندگی پیچیده امروزی ، هرلحظه در حال نوشدن است و خلاقیت و نوآوری ، ضرورت استمرار زندگی فعال . انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضاع کند . جامعه انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ و ایستایی به تحول و نوآوری نیاز دارد . امروز شعار (( نابودی در انتظار شماست مگر اینکه خلاق و نوآور باشید )) در پیش روی مدیران همه ...
اين تحقيق تحت عنوان بررسي مقايسه ارتباطات بين فردي در کلاسهاي حضوري و مجازي را در دانشگاه مورد بررسي قرار ميدهد با توجه به اينکه ارتباطات بين فردي دانش آموزان در يادگيريشان نقش بسزايي دارد پس به دنبال يادگيري موثرتر آنها با توجه به حضور و عدم حضور
چکيده اجرايي: بعنوان تحول اقتصادي براي واقعيت مديريت دانش در قرون 21 که در آن دارايي نامحسوسي کانون اصلي بهره رقابتي است، رفتار فردي از رهبران به کارمندان اصلي مي تواند شهرت سازمان را بوجود آورد يا از بين ببرد. اين موضوع مي تواند تأثير مه
چکیده پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج انجام شده است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان سال پنجم ابتدایی در شهرستان کرج که از بین آنها 100 آزمودنی با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این تحقیق عبارت است از آزمون مداد کاغذی چند جوابی برای سنجش خلاقیت (MPPT ) و ...
تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق کاربران چکیده در این مقاله به تأثیرات مثبت اینترنت بر اخلاق کاربران پرداخته شده است. دیدگاه اتخاذ شده در این مقاله مبتنی بر قابلیتهایی است که به صورت بالقوه در اینترنت وجود دارد و میتواند سبب تسهیل ارتباطات جهانی میان انسانها، از میان برداشتن تبعیضها در دستیابی به اطلاعات و در نهایت ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی شود. از نظر نویسندگان این مقاله ...
چکيده با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونيها در دنياي کنوني که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دليل بيثباتي و تغيير پذيري و نيز غير قابل پيشبيني بودن اين تغييرات ، آنچه که کشورهاي جهان به ويژه کشورهاي در حال توسعه را در جهت افزايش بهره وري و پي
چکیده تحقیق : تحقیق حاضر با موضوع بررسی وضعیت فردی ، اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی در مرکز مداخله در بحرانهای اجتماعی شهید نواب صفوی شهر تهران انجام گردید . « هدف » از انجام تحقیق شناسایی وضعیت فردی ، اقتصادی ، اجتماعی و خانوادگی زنان روسپی می باشد . که خود این شناسایی در جهت پیشگیری و نوتوانی زنان روسپی مؤثر است . « سؤالات تحقیق » در پی شناسایی وضعیت زنان از لحاظ فردی ، اقتصادی ...
چکیده یکی از مطالبی که در نام سازی برای محصولات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اخلاقیات در نام سازی میباشد. در این مقاله اهداف نام سازی، مسئولیت اجتماعی، عوامل موثر برخرید اخلاقی، نقصهای مدلهای نام سازی، ارتباط آن با شهرت شرکت و دیدگاههای مرتبط با آن و لزوم توجه به نظرات اخلاقی تشریح شده است. کلیدواژه : نام و نشان تجاری؛ نام سازی؛ اخلاقیات؛ مسئولیت اجتماعی؛ تصویر نام و نشان؛ ...
موضوعات اخلاقي معمولاً بر مبناي اصول فلسفي يا ديني جوامع مورد بحث و بررسي قرار ميگيرند، مانند اينکه انسان بايد با پدر و مادر ، همسر و فرزندان خود چگونه رفتاري داشته باشد؟ پيشرفتهايي هم که در حوزه دانش و فناوري روي ميدهند گاهي اوقات روابط ميان ا
در انديشه ديني ما، همواره تعليم، تهذيب، دانايي و دينداري همزاد و همراه اند. هم آن کس که مي خواهد از خرمن دانش خوشه برچيند، بايد جامه اي از جنس پارسايي بر تن کند و هم آنکه مي خواهد کام مشتاقان و مشتريان دانش را به آب علم و انديشه سيراب سازد، بايد دل
راههاي ايجاد و پرورش خلاقيت : علماي تعليم و تربيت، روشهاي متعددي براي آموزش خلاقيت پيشنهاد ميکنند که اغلب مشابه به يکديگر است که به برخي از آنها اشاره ميکنيم : 1 احترام به عقايد عادي و غير عادي کودکان . 2 طرح پرسشهاي برانگيزنده و محرک . 3 تشخي
نگاه کردن متفاوت به مساله و رسيدن به يک راه حل جديد، همان چيزي است که عموماً از آن به خلاقيت تعبير مي¬شود. اما خلاقيت مفهومي نيست که بتوان آن را در يک جمله و حتي يک کتاب مفصل هم توضيح داد. خلاقيت در حقيقت، فرآيندي است که در ذهن فرد خلاق اتفاق مي¬افت
برخلاف يادگيري از طريق مهارت هاي فکري مثل استدلال، درک و حفظ کردن، در تفکر و يادگيري خلاق، توانايي هايي چون ارزشيابي (توانايي حس کردن مشکلات و تناقضات) و ارايه اطلاعات به صورت هاي متفاوت (به طور مثال رعايت فصاحت، انعطاف پذيري، ابتکار شرح و توضيح) به
تغيير نظام آموزشي به منظور سازگاري آن با مقتضيات دوران بازسازي نشان مي دهد که ضرورت و نياز خلاقيت ، پيش از پيش احساس شده است ، در تغيير نظام آموزشي به تجديد نظرهايي کلي و اساسي در زمينه هاي مختلف نياز داريم . در اين مقاله سعي بر تعليم و تربيت خلاق ،
آشنايي • دانش آموزان خلاق اغلب با آب وتاب حرف مي زنند. • جزييات را ميگويند و رفتارهايشان را به نمايش ميگذارند. • ميخواهند مطرح شوند. • دنبال سوژه ميگردند تا برنامه ريزي بکنند. خصوصيات دانش آموزان خلاق • دقت و توجه شديد در گوش دادن ، مشاهده
دانشمندان تعاريف متعددي در مورد خلاقيت بيان کرده اند اما به طور کلي خلاقيت عبارتست از بکارگيري تواناييهاي ذهني, براي ايجاد يک فکر يا مفهوم جديد . از تعاريف مختلف چنين استنباط مي شود که بروز خلاقيت در هر فعاليتي قابل انتظار است .و محدود به هيچ نوع خا
مطالعات جديد در مورد مغز و شيوه يادگيري مغز براي معلمان و والدين ،ديدگاه هاي جديدي درباره تدريس و يادگيري ايجاد کرده است پژوهش هاي جديد نه فقط يافته هاي نويني را عرضه کرده است ،بلکه به نوسازي برداشت هاي قديمي دربار
نعمتي الهي آيين جاوداني و حيات بخش اسلام تمامي جنبه هاي زندگي انسان را در نظر داشته و در حالي که اصول اساسي حقيقت، حکمت و عدالت را براي ترسيم روابط فردي و اجتماعي مورد توجه قرار مي دهد به آرامش، سعادت و بهروزي آحاد بشري عنايت دارد و براي تأمين
روزهايى بس شيرين و بهيادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقصتوصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسانکاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفريد واگر او نبود، هيچ چ
بيان مسئله: پيچيدگي هاي فزاينده محيطي اهميت و نقش مديريت را در پيروزي و شکست سازمانه ها انکار ناپذير ساخته است.يکي از موضوعاتي که در سالهاي اخير در دانش مديريت مورد توجه قرار گرفته مقوله فرهنگ سازماني ايست.(طوسي,,..1372) فرهنگ سازماني از جمل
برنامه توسعه فردي يک برنامه زمانبندي شده مکتوب براي برآورده شدن نيازهاي حرفه اي افراد در جهت رشد و توسعه آنهاست. در اين برنامه سعي مي گردد تا کارکنان با توجه به توانائيها و قابليتهاي خود، در راستاي اهداف سازمان و شغل خويش توسعه يابند و بين نيازهاي
مقدمه اگر همزمان با نهضت علمی اروپا، نهضت اخلاقی نیز انجام می گرفت، امروز دنیا با مسئله ای به نام «نابودی تمدن انسانی یا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمی، منهای اخلاق به وجود آمد و پله های نردبان پیشرفت در غیاب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در این میان بعضی از اندیشمندان، این خلأ اخلاقی را به خوبی احساس می کردند و نگران آینده بودند. لذا برای جبران گذشته، نهضت های ...
مقدمه دوست داریم زندگىهایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد. حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهایمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعالیم مکتب باشد. و این، یعنى «زندگى مکتبى». پایدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است کهبرگرفته از «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد. در اینکه «چگونه باید زیست» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، ...
اخلاق موضوعی فلسفی ، سیاسی ، تربیتی و اجتماعی است . متفکران در فلسفه به ماهیت تفکر اخلاقی تکیه می کنند و در سیاست آن را به کار می برند و درسطح فردی نوع سلوک آدمی و روابط اجتماعی او را تعریف وتبیین می کنند و در سطح اجتماعی (محلی وجهانی ) نیز بر اساس آن قانون می نویسند . در غرب سنت فکری 2300 ساله ای ، پیرامون اخلاق که آن را به درستی فلسفه اخلاق می خوانند ، وجود دارد . غایت و هدف ...
نيروي انساني نقش سازنده و کليدي در پيشبرد ماموريتها، هدفها، سياستها، خط مشي ها و استراتژيهاي سازمان داراست و از ارکان رشد و بقاي سازمان محسوب ميگردد .در هر سازماني به منظور اثربخش نمودن امور و نيل به هدفهاي سازماني از معيارهايي استفاده ميکنند. اهم
درمورد بررسى ريشه ها و بنيادهاى تاريخى ورزش هاى زورخانه اى پس از انقلاب مشروطيت پژوهش هاى چندى انجام شده است.ازجمله کتاب تاريخ ورزش باستانى ايران به قلم بيضايى کاشانى سال 1337. پرتو بيضايى درخصوص علت اين پژوهش اشاره داشته "در سنوات اخير. ( 1337 ) و
مقدمه دوست داريم زندگي هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمي و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشأت گرفته از « فرهنگ قرآني » و تعاليم مکتب باشد . و اين ، يعني « زندگي مکتبي ». پايداري و استحکام رابطه هاي مردمي ، در ساي
چنانچه اغلب پدران و مادران کودکان مدرسه تشخيص مىدهند، مربيان تأثير بسيار زيادى نه تنها بر موفقيت تحصيلى کودک که بر روش کودک در قبال مدرسه و بهطور کلى بر يادگيرى دارند. به همين نحو، مربيان توانائى تضعيف حس کنجکاوى طبيعى کودکان را داشته و مىتوانن
اگر همزمان با نهضت علمي اروپا، نهضت اخلاقي نيز انجام مي گرفت، امروز دنيا با مسئله اي به نام «نابودي تمدن انساني يا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمي، منهاي اخلاق به وجود آمد و پله هاي نردبان پيشرفت در غياب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در
دوست داريم زندگىهايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهايمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى». پايدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سايه رعايت نک
آشنايي با مراحل رشد و مشخصات کودکان در سنين مختلف، ابزار بسيار مهمي در مراقبت و تعليم و تربيت کودکان است. زيرا والدين را آگاه مي سازد تا در چه محدوده سني، منتظر چه نوع تغييراتي در کودک باشند و انتظارات خود را با موقعيت سني و مراحل رشد تنظيم کنند و د
در اين مقاله به جلوهايي از اخلاق پيامبر در سياست مي پردازيم و چون سياست بحث گسترده اي را مي طلبد ما فقط سياست آن حضرت را در جنگ، مورد بررسي قرار مي دهيم و با اهداف رسول اکرم در جنگها،آگاهي ايشان با فنون وسياست هاي جنگي آشنا مي شويم. معني سيره ابتدا
شايد با انتخاب اين عنوان در تيتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب کنند که قرنبيستم که همراه با پيشرفت علم و تکنيک و فضانوردى است، چگونه مىشود فرض بيمارىانديشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخير نسبت داد؟ ولکن با کمال تاسف بايد اعترا
اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجهاني ) نيز بر اساس
علم اخلاق، درباره نفس و رفتار برخاسته از آنها سخن مىگويد و علم فقه، به کارهاى مکلفان مىپردازد. بنابراين، اين دو علم، به گونهاى اشتراک دارند. در علم اخلاق، «رفتار» از آن جهت که بار ارزشى دارد و آشکار کننده سرشت فرد است، مورد بررسى قرار مىگيرد و ا
چکیده بطور کلی تحقیقات انجام شده در رابطه با حفاظه انسان وامر یادآوری معمولا" تحت تاثیر یافته هائی بوده است که به دنبال روشهای گوناگون یادآوری بوده اند . اگرچه یادآوری را در گذشته مروری آگاهانه بر حوادث تجربه شده تعریف می کردند ، اما مطالعات انجام شده یکی دو دهه اخیر وجود صور وعوامل دیگر موثر در یاد آوری را نیز خاطر نشان می سازد . یکی از این اشکال وعوامل موثر پدیده نوظهوری بنام ...
چکیده : بعنوان تحول اقتصادی برای واقعیت مدیریت دانش در قرون 21 که در آن دارایی نامحسوسی کانون اصلی بهره رقابتی است، رفتار فردی از رهبران به کارمندان اصلی می تواند شهرت سازمان را بوجود آورد یا از بین ببرد. این موضوع می تواند تأثیر مهمی روی شهرت یک سازمان، ارزش سهام آن سازمان و توانایی جذب و حفظ مشتریان و کارمندان دارد و این موضوعات به خوبی افزایش خطر نارضایتی های گزارش شده ...
خلاصه از دیدگاه روانشناسی خلاقیت ذاتی نیست بلکه قوه خلاقه از کودکی در اکثر افراد وجود دارد . خانواده ، جامعه و آموزش و پرورش هر کدام بسته به سهم خود باعث شکوفا شدن آن می شوند. در خانواده والدین می توانند با در اختیار قراردادن فرصت های لازم به کودکان محیطی با اطمینان خاطر و آرامش روانی کافی برای آنها ایجاد کنند و اعتماد به نفس آنان را بالا ببرند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که ...
بعضی از محیطها برای یادگیری، انگیزهای بسیار جالب هستند و برخی دیگر بهترین و مؤثرترین وسایل را به فراخور استعداد افراد دربردارند. عوامل سازنده محیط برای کودک عبارتند از: فضای کافی برای فعالیت، وسایل بازی مناسب، دوستان مهربان، آموزش و راهنمایی و وظایفی که به آنها محول میکنیم و در حیطه توانایی آنهاست. برای اینکه یک وسیله به بهترین وجه ممکن طراحی شود باید تا حد امکان با مکان ...
تحقیقات نشان می دهند ۷۰ درصد رشد شخصیت فرد تا سن ۶ سالگی شکل می گیرد. ولی بیشتر خانواده ها تصور می کنند که فرزندشان تا زمانی که در سن کودکی به سر می برد، چیزی متوجه نمی شود و به اصطلاح می گویند: «بچه است» و متأسفانه تربیت وی را به سنین نوجوانی موکول می کنند که آن زمان بسیار دیر است. در واقع اصلی ترین و اساسی ترین نهادی که در پرورش و رشد اخلاقی، تربیتی و شخصیتی فرد نقش دارد ...
چکیده این مقاله به تشریح مفاهیم و مبانی خلاقیت و نوآوری میپردازد. تعاریف مختلفی از خلاقیت ارائه میشوند و از دیدگاه روانشناسی و سازمانی مورد بررسی قرار می گیرند. سپس موضوع نوآوری و ارتباط آن با خلاقیت شرح داده میشود. ارتباط خلاقیت و نوآوری، تأثیر ساختار بر نوآوری، تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری، تأثیر متغیرهای منابع انسانی بر نوآوری از دیگر مباحث این بخش هستند. ویژگیهای افراد ...
اخلاق شاخه اي از فلسفه است که به بررسي تصميمات و فعاليت ها، ضمن احترام به رابطه آنها با درونمايه اجتماعي مي پردازد. سابقه تاريخي اين موضوع شامل ده فرمان کتاب مقدس ، عناصر فلسفه کنفوسيوس و ارسطو مي باشد. به عنوان يک رشته تحقيقي و تجربي، اخلاق شامل نت
مقدمه: جايگاه اخلاق در جهان معاصر: در عصري زندگي ميکنيم که تنظيم روابط اجتماعي بر اساس اصول اخلاقي اهميتي فوقالعاده پيدا کرده است. زندگي، آسايش و حرمت شخصي هر يک از ما، بيش از پيش، در گرو آن قرار دارد که اصول اخلاقي تا چه حد به طور عمومي مورد رعاي
نعمتی الهی آیین جاودانی و حیات بخش اسلام تمامی جنبه های زندگی انسان را در نظر داشته و در حالی که اصول اساسی حقیقت، حکمت و عدالت را برای ترسیم روابط فردی و اجتماعی مورد توجه قرار می دهد به آرامش، سعادت و بهروزی آحاد بشری عنایت دارد و برای تأمین نیازهای واقعی جوامع انسانی ضوابطی را مشخص نموده است تا آنان به دور از ناگواری ها و نگرانی ها و با رعایت آنها در کنار یکدیگر با امنیت و ...
چکيده در اين مقاله به بحث در خصوص تأثير اقتصاد بر مديريت اخلاقي پرداخته مي شود و با استخدام تئوري فرد براي مواجهه با يک مشکل اخلاقي ، روش تجزيه و تحليل اقتصادي را بر اساس عوامل بازار بررسي مي کند . اگر اخلاق و تناسب و تعادل در امور حاکم شود مي
پرورش خلاقیت درکودکان فلسفه برای کودکان و نوجوانان چیست؟ در اواخر سالهای 1960، زمانیکه متیو لیپمن در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک در رشته فلسفه مشغول تدریس بود متوجه شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال و قدرت تمیز و داوری هستند و همچنین متوجه شد که برای اینکه قدرت تفکر این دانشجویان بطور قابل ملاحظه ای تقویت شود، دیگر بسیار دیر شده بود . او به این فکر افتادم که این کار می بایست ...
« مَنْ سَلَکَ طَریقًا یَطْلُبُ فیهِ عِلْمًا سَلَکَ اللّهُ بِهِ طَریقًا إِلَى الْجَنَّه ِ... وَ فَضْلُ الْعالِمِ عَلَى الْعابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلى سائِرِ النُّجُوم لَیْلَه َالْبَدْرِ.»: هر که راهى رود که در آن دانشى جوید، خداوند او را به راهى که به سوى بهشت است ببرد، و برترى عالِم بر عابد، مانند برترى ماه در شب چهارده، بر دیگر ستارگان است. 2- دین یابى ایرانیان « لَوْ کانَ ...