تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع فطرت انسان در سایت یافت گردید:
انسان در پرتو انوار بدیهی فطری خویشتن را چنین در می یابد که موجودی است که همه مطبوعات واقعی خویش را باید در ساخته شدن حیات خویش پیجو باشد حکیمی بالقوه خویشتن را می فهمد که از برای ساخته شدن حیات جز اینکه در مسیر علم وعمل قرار بگیرد چاره ای ندارد ولی پس از آنکه حقیقت را در یافت و نوایی از کمال و سعادت در بی نوایی خویش درک نمود دیگر از بیچارگی و اضطرار و اجبار سخن به میان نمی آورد ...
ادله اي بر فطرت خداجو ي انسان پرسش: کدام يک از آيات قرآن کريم بيانگر فطرت خدا جوي انسان است ؟ آيا دليل ديگري هم براين امر وجود دارد؟ منبع پاسخ: پايگاه حوزه6886، 6886 پاسخ: چيست فطرت فطرت واژهاي عربي از ماده (ف، ط، ر) است . «فطر» در عربي به معني
«سعادت»; مطلوب فطرى انسان همه مردم طالب سعادت و فطرتا دنبال خوشبختىاند، از گرفتارىها به تنگ مىآيند و در صدد نجات از آنها برمىآيند. اما در چند زمينه با همديگر اختلافنظر دارند; يکى از آنها تعيين مصداق «سعادت» - همان گمشده فطريشان - است. همه
انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هست فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد پس قدرت مطلق وعلم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد و آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهيم گرچه خود ندانيم زيباترين حال براي انسان آن است که به ياد
اصل فطرت الهي، فطرت اخلاقي و ساير زمينه ها و قابليت هاي ذاتي و فطري بشربه عنوان عامل مشترک در کنار ساير عوامل ذکر شده سازنده شخصيت فرد هستند. نکته قابل توجه آن است که امور فطري به يک اندازه در افراد بيدار و شکوفا نمي گردد به همين دليل نمي توان سهم م
حيات هر انسان لااقل از سه جنبه قابل ملاحظه و بررسي است : 1- از لحاظ جنبه هاي زيستي که در آن سعي داريم مباحثي چون وراثت و صفات ارثي ، جنبه هاي مربوط به وزن و شکل و قد و حجم و وظايف الاعضاء سلامت و بيماري ، زشتي و زيبايي ، طول عمر ، استخوان بندي
مقدمه : انسان تنها موجودی است که از دو بعد مادی و غیر مادی شکل گرفته است این موجود یگانه چنان که قرآن کریم به آن اشاره می فرماید رشد خود را از خاک شروع کرده و مراحل مختلف تکامل را پشت سر گذاشته تا آن جا که روح خدایی در درون وی شکوفا شده و همراه وی وهمگام با هم به حرکت در آمده و با طی مراحل گوناگون صفات و ویژگی های همچون عقل ، عشق و عواطف انسانی را از خود به مرحله ی ظهور و ...
اسلام اصل مساوات را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه به حقوق آنها مخالف است. اسلام نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن وجود داشته منسوخ کرده است. قرآن در داستانهای خود توازن را حفظ کرده، قهرمانان داستانها را منحصر به مردان نکرده است. زن اگر بخواهد از حقوقی مساوی با مرد بهره مند شود باید مشابهت حقوقی با مرد را از میان بردارد. ...
مقدمه: (( مَتي غِبتَ حَتي تَحتاجَ اِلي دَليلٍ يَدُلٌ عَلَيکَ اَو مَتي بَعُدتَ حَتي يکونُ الآثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيک . عَمِيت عَينُ لا تَراکُ )) کي، ناپيدا و نهان بود واي تا ديدار تو به دليل نيازمند باشد ؟ و يا آنکه کي، جدا و دور بوده اي ت
اهميت پردازش الگوي انسان اقتصادي در نظريهپردازيهاي اقتصادي، هر اقتصاددان مسلمان را وا ميدارد تا پيش از داخل شدن در هر گستره اقتصادي، درباره اين موضوع بينديشد. برخي از مباني فلسفي اسلام ميتواند ما را در پردازش انسان اقتصادي ياري دهد. در گستره خدا
آفريده ها ، همه کريم هستند ( 1 ) . کرامت هر پديده به برخاستن از هستي و اتصال به هستي هوشمند است . (2 ) بنا بر اين اتصال، هر پديده اي آزاد است و تا وقتي از ، خدا، از آزادي خويش، غافل نمي شود، کريم است . صفت کريم که انسان جسته است، به ورود در ابتلي (3
معناي لغوي و اصطلاحي فطرت فطرت از ماده« فطر» به معناي شکافتن چيزي از طرف طول است. سپس به هر گونه شکافتن اطلاق شده است و از آنجا که آفرينش و خلقت به منزله شکافتن پرده تاريک عدم آفرينش است يکي از معاني مهم اين واژه همان آفرينش و خلقت است.( وجهت وجهي
عبادت، فطريت بشرّيت است: فطرتاً هر موجودي که لباس هستي پوشيده و از عدم پاي به عرصه حيات و زندگي نهاده، به طور مرموز و ناخودآگاه، خواستار و پوياي آفريدگار و صانع خويش است و از هر سوي به سوي ديگر خالق و پروردگار خود را ميجويد، تا پاس حرمت، و احترام ل
روابط انسان با خودش اولین ارتباط، ارتباط با خود و نخستین توجه هستی، توجه به خود(مانند یوگا برای شناخت از اجزای وجود خود) است. انواع روابط انسان با خود: 1.انسان با جسمش (جان) = توانایی 2.انسان با روحش (روان) = دانایی: روابط عمومی باید به این جنبه توجه داشته باشد. گاهی انسان ها حضور فیزیکی دارند اما حضور قلبی یا روحی ندارند. 3.انسان با نفسش (وجدان) = شکیبایی: در مورد مبارزه با نفس ...
اجتماعی بودن انسان مقدمه : حیات هر انسان لااقل از سه جنبه قابل ملاحظه و بررسی است : 1- از لحاظ جنبه های زیستی که در آن سعی داریم مباحثی چون وراثت و صفات ارثی ، جنبه های مربوط به وزن و شکل و قد و حجم و وظایف الاعضاء سلامت و بیماری ، زشتی و زیبایی ، طول عمر ، استخوان بندی ، وضع غدد ، غرائز و ... را مورد بررسی قرار دهیم . 2- از لحاظ جنبه های اجتماعی که در آن بحث از مباحثی چون شخصیت ...
نقش پيامبر در تمدن انسان تمدن چيزي جز تشکيل هيأت اجتماعيه با معتقدات و مقررات حکومتي و آداب مربوطه نيست. اينک به بررسي نکاتي در مورد تمدن مي پردازيم: 1- تمدن و اجتماع بشري از قديمي ترين مراحل خود زاييده مذهب و تحت تأثير شديد آن بوده است. 2- اداره
نظريه فطرت در قرآن يکى از مباحثى که در قرآن و سنتبا اهميت ويژهاى مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيما
پیشگفتار: هنر ایران به لحاظ قدمت و زیبایی همیشه مورد توجه محققان بوده است. هنر ایرانی هنری اصیل و سنتی است که از دیرباز مورد توجه منتقدان و پژوهشگران قرار گرفته است و در این راستا آثار هنری به جای مانده از جمله نقاشیهای دیواری و سفالها و کاشیها و نقاشیهای مینیاتور که عموماَ برای زینت بخشیدن به نسخ خطی کاربرد داشته است مهمترین نقش را بازی کرده اند و به راحتی اندیشه ها و تفکرات ...
فطرت چیست علاقه مادر نسبت به فرزندش ، جستجو از علت هر حادثه پس از بروز آن ؛ علاقه هر حیوان به خفظ نفس و بقاء زندگی ، عاطفه ی جنسی و به غقیده ی بعضی میل انسا ن به زندگی اجتماعی و نظائر آنها ، از جمله اموری هستند که ریشه آنها در درون انسان یا حیوان وجود دارد و نیازی نیست که از خارج فرا گرفته شوند . اینگونه امور را « فطری » گویند . فطرت خداشناسی یک از مسائل فطری کنجکاوی انسان از ...
تجسم و جاودانگى اعمال و مکتسبات انسان از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینى چنین استنباط مىشودکه نه تنها انسان باقى است و جاوید مىماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوى ضبط و نگهدارى مىشود و ازبین نمىرود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم» مىبیند و مشاهده مىکند.اعمالو آثار خوب با صورتهاى بسیار زیبا و جالب و لذت بخش تجسم مىیابند و به ...
تعریف فطرت کسانی که به زبان عربی آشنا هستند میدانند که وزن " فعله " دلالت بر نوع یعنی گونه میکند . " جلسه " یعنی نشستن ، و " جلسه " یعنی نوع خاصی از نشستن . " جلست جلسه زید " یعنی نشستم به گونه نشستن زید ، همانگونه که زید مینشیند نشستم . ابن مالک در " الفیه " میگوید: و فعله لمره کجلسه و فعله لهیئه کجلسه چنانکه گفتیم در قرآن ، لغت " فطرت " در مورد انسان و رابطه او با دین ...
مقدمه: مردم شناسی یا انسان شناسی فرهنگی، خطوط تمدن و فرهنگ یا خصیصه های فرهنگی گروههای انسانی را بررسی می کند. زیر بنای واقعی مردم شناسی یا انسان شناسی اجتماعی - فرهنگی، مردم نگاری است. در حقیقت مردم نگاری ثبت و ضبط اطلاعات و جمع آوری مصالح و لوازم مادی تحقیق در محل یا در موضوع مورد مطالعه است. و منظور از آن تدوین کاملترین تابلوی ممکن از یک محل می باشد، و موضوع مورد مطالعه می ...
روابط انسان با خودش اولين ارتباط، ارتباط با خود و نخستين توجه هستي، توجه به خود(مانند يوگا براي شناخت از اجزاي وجود خود) است. انواع روابط انسان با خود: 1.انسان با جسمش (جان) = توانايي 2.انسان با روحش (روان) = دانايي: روابط عمومي بايد
تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در
بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري
رابطه روانشناسي و دين تولد روانشناسي دين به ابتداي قرن حاضر باز ميگردد . اين گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسياري از محققين روانشناسي را به خود جلب کرده ، چنانکه پيش از آن کانت تجربه يا احکام ديني را با تحليل حيات اخلاقي تبيين نمود و دين را بر مق
اسلام مجموعه اي از قوانين دريافت شده از مبدأ کمال و مفاهيمي است وحياني که در قالب الفاظي استوار و متين برقلب آماده و مهذب پيامبر اکرم(صلي الله عليه و اله) نازل شده است و اين آيين ، مجموعه اي است واقع گرا که با حقايق عيني عالم انطباق دارد.همچون انطاق
بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
آغاز خداشناسي، خود شناسي است خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي توا
حکومتها بر حسب ماهيت و مصدر مشروعيت مى خويش اهداف و مقاصدى دارند که در جهت نيل به آن تلاش مىکنند.هدف مهم حکومتهاى غير دينى، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى مردم خود است .اما حکومتهاى دينى علاوه بر غايت فوق دغدغهى دين و ارزشهاى آن را نيز دارند. حکومت
عبادت چيست؟ عبادت، هدف آفرينش ماست. قرآن مىفرمايد: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون»ِ کارهايى را که انجام مىدهيم، اگر براى رضاى خدا باشد، عبادت است آنچه يک امر را عبادت مىکند، آنست که به انگيزهاى مقدس انجام شود و به تعبير
با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
از روزي که فرهنگ قدسي و فراز پوي ايراني از نخست جايگاهش « کنگ دژ » آسماني بنا به خواست و اراده ي خداوندي ، همدوش با سوفياي ازلي در فرودي آييني در شهر همزاد زميني اش «سياوش کرد» بار اقامت افکند . همانا بزرگترين خويشکاريش در راهبري و هدايت انسان زمي
مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمينو تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينههاى سنگين در اين راه به
انسان موجودي است که براي رسيدن به سعادت و خوشبختي نيازمند الگو و اسوه نيکو مي باشد که بتواند با پيروي از او عقل و فطرت خود را شکوفا کند و زمينه خوشبختي خويش را فراهم سازد . براي رفع اين نياز حياتي ، خدواند متعال رسول (ص) خود را به عنوان اسوه حسنه مع
حمد و ثنا خداوند ستایش و سپاس خاص پروردگاری است که انسان را به نعمت عقل کرامت ارزانی فرمود و شناخت خویش را با فطرت الهی بدو الهام کرد. درودی بی پایان بر همه انبیاء الهی بویژه پیامبر گرامی اسلام و خاندان پاکباخته اش بخصوص حضرت مهدی (عج) ولی خدا و احیاگر عدل و قسط پس از ستم و جور فراگیر جهانی سلام بر عالمان وارسته و فقیهان شیعه که حقوق اسلامی و معارف ائمه(ع) را حراست کرده و به ما ...
تاريخچه حقوق بشر در اسلام هنگامي که مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم اسلام مورد بررسي قرارد مي دهيم قبل از هر نوع پيشداوري بايد نکاتي را به عنوان پيش فرض در زمينه تبيين مباني و مفاهيم حقوقي مد نظر قرارداد زيرا که بي توجهي و يا بي اطلاعي از اين پيش
تولد روان شناسی دین به ابتدای قرن حاضر باز میگردد . این گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسیاری از محققین روانشناسی را به خود جلب کرده ، چنانکه پیش از آن کانت تجربه یا احکام دینی را با تحلیل حیات اخلاقی تبیین نمود و دین را بر مقتضیات قانون اخلاق بنا نهاد ، و یا دکارت که همه چیز از جمله دین را با زبان ریاضی تبین نمود . اما در آستانه قرن نوزدهم دیگر این بحثهای ذهنشناسی ، توانایی ...
رويکردى اسلامى به آزادى و حقوق بشر در آغاز بحث لازم است نکاتى را يادآور شوم: 1. تاثير عنوان حقوق بشر و آزادى در جامعه: در گستره گيتى عنوان و گفتار دلانگيز حقوق بشر و آزادىها مطابق موازينى که دارد بين جوامع ستارهوار مىدرخشد و تلالؤ جان بخش آن زو
بخش عظیمی از ادبیات ثانی فارسی ما ماهیتی «توصیفی» دارد. توصیف هنرمندانهی شاعر از «طبیعت»، «خود» و «جامعه» درون مایههای ارزشمندی است که ادبیات ما را عمق و غنا بخشیده است. شاعران بزرگی هم چون رودکی، خرمی، منوچهری و عنصری از دورهی آغازین شعر فارسی توصیف زیباییهای طبیعت پیشین تاز و آغازگر بودند. ابتکاران و نوآوریهای چنین شعرایی در وصف شب، روز، صبح، غروب، باغ و ستان، زمین و ...
آزادي همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ کس نمي تواند اين ويژگي را از او بزدايد. آزادي يک ارزش انساني است. به همين جهت اعتقاد داريم که در انسان، آزادي اصالت دارد. چه آزادي عقيده و ... محدود کردن آزادي يک اس
نظریه امامت در ترازوی نقد ارکان اصلی نظریه نظریه امامت، از ابتدای تکون تاکنون فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر نهاده و عالمان و متکلمان شیعه در طول تاریخ، قرائتهای مختلفی از آن داشتهاند. لکن یک قرائت خاص همواره رواج و شهرت بیشتری داشته و خصوصاً در عصر حاضر سطره خود را بر تلقیهای دیگر گسترانده و شکل تفسیر رسمی را پیدا کرده است. ارکان این تلقی خاص به شرح زیر است: الف) وجود ...
تعریف آزادی : در این باره تعریف های بسیاری وجود دارد ولی ساده ترین تعریفی که شده این است : « آزادی فقدان مانع و جلوگیری است»1 این تعریف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب یا بد بودن آزادی نیز بسیار مشکل خواهد شد . در تعریف دیگری گفته شده است : « آزادی قدرت داشتن برای انجام دادن هر کاریست که به دیگران زیان نمی رساند. » 2 طبق این تعریف حدود آزادی ...
* در تعریف جامعه شناسی گفته شده است که جامعه از یک عده افراد تشکیل شده است. - این جمله یکی از صدها تعریف در مورد جامعه شناسی است. - این تعریف افراد را سازنده جامعه معرفی می کند. * که برای ارضای نیازهایشان با هم روابط اجتماعی دارند. - افراد دارای نیازهای مختلف و متنوعی هستند. - به این نیازها باید پاسخ داده شود. - افراد از طریق ارتباط با دیگران می توانند به این نیازها پاسخ دهند. - ...
نخستين مساله تامل انگيزي که توجه انسان متفکر را به خود جلب مي کند – و در تاريخ اديان نيز همواره مورد بررسي قرار گرفته – اين است که « اساسا چه انگيزه اي است که انسان را وادار مي کند تا پيرامون مسائلي غيرمادي و ناملموس و مسائل خارج از چهارچوب عينيات و
فطرتاً هرموجودي که لباس هستي پوشيده به ازکتم عدم پاي به عرصه حيات و زندگي نهاده به طور مرموز و ناخود آگاه خواستار و پوياي آفريدگار وصانع خويش است واز هر سوي به سوي ديگر و خالق و پرودگار خود را مي جويد ، تا پاس حرمت و احترام لازم او را بنمايد و از فض
مقدمه تحقیق و پژوهش یک معلم از مسائل کلاس و دغدغههایش در سر کلاس درس ناشی میشود و در این راستا مسائل و مشکلاتی همواره در سر راهش وجود دارد که تمام ذهن و وجود و حتی زندگیاش را تحتالشعاع خود قرار میدهد. چون با انسان، با فکر و اندیشه و مغزها سروکار دارد بنابراین هر تحولی در جامعه پیش آید و هر چه جهان صنعتیتر شود مشکلات او هم متغیر میشود. و من نیز، که از سال 58 بعنوان معلم ...
چکیده مطلب: درباره قرآن کتابهای زیادی نوشته شده است. محققین و نویسندگان قرآن را از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، ادبی و ... مورد بررسی قرار داده اند و هر یک از زاویه و یا زوایایی به قرآن نگریسته و هر کدام از آنها نکات جالبی را از قرآن به دست دادهاند. این مجموعه به اطلاعاتی جالب و خواندنی درباره قرآن مجید این کتاب آسمانی ما مسلمانان و معجزه جاودانی رسول اکرم اشاره می ...
از مهم ترين مباحث موجود در فلسفه سياسي اصل عدالت است . طرح مسايلي همچون مبحث عدالت در يک جامعه حاکي از حيات سياسي و عقلاني آن اجتماع است . چراکه هيچ جامعه زنده و پويايي از طرح اين مسايل مستغني نيست . جامعه اي که اين مقولات را مطرح نمي کند ، خبر از ب
انسان يک موجود اخلاقي است و اخلاق به صفات و افعال زشت و زيبا اطلاق مي شود و گاهي صرفاً در مورد اخلاق و صفات نيک بکار مي رود. انسانها داراي يک جوهر قدسي هستند که از آن اموري مطلوب و خواستني به نام ارزش تراوش مي شود او را به عنوان يک موجود اخلاقي نمود
رمان به عنوان ادبيات غيرديني مقدمه: رمان نوعي هنر ادبي است که دين را به ندرت مضمون اصلي و آشکار خود قرار مي دهد. برخي از کتابها که شبيه رمان اند چنين مي کنند ولي بهتر اين است که آنها را از آثار ارشادي خواند، زيرا گرچه شايد از لطف اسلوب يا قوت ترغين
چکيده اين مقاله، پس از تعريف اصل و بيان ضرورت آن در مباحث تعليم و تربيت، به ويژگىهاى حاکم بر اصول تربيتى مىپردازد، و سپس اصولى از قبيل: خدامحورى، تعبدمدارى، متربىمحورى، زندگى محورى، فردمحورى، عملگرايى، اخلاقمدارى، سعىمحورى، اعتدالگرايى، محبت
در زبان فارسی واژه « حقوق » به معانی گوناگون به کار می رود که از جمله مهمترین آنهاست : 1-مجموع قواعدی که بر اشخاص ، از این جهت که در اجتماع هستند ، حکومت می کند : انسان موجودی است اجتماعی که میان همگنان خود به سر می برد . به حکم طبیعت ، شخص در اجتماع کوچک پدر و مادر زاده می شود و در سایه مراقبت و تربیت این گروه نیازهای مادی و معنوی خویش را تأمین می کند . ولی ، پس از دوران کودکی ...
سيداحمد خاتمى «رهبرى» جايگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف اين مسأله، در کلمات دُرَربار ايشان، تبيين شده است. ضرورت رهبرى اساسِ بحث از جايگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت اين مسأله، آنچنان است که تشکيک د
اسلام بر اساس نياز فطري انسان ، مباني تربيتي و آموزشي را به ايمان آورندگان مي آموزد. چنانکه اگر تربيت را به سه قسم تربيت بدني ، تربيت عقلي و تربيت رواني تقسيم کنيم اسلام در يک نظام هماهنگ درباره هر قسم از اين انواع بياناتي حکيمانه دارد . اين نظام تر
پاراگراف اول هستي ؛ علت العلل : از نظر من، درک علت العلل ( = سيرت ) چنان بسيط و فراگير و نا منتها است که هيچ ذرّه اي فارغ از آن و فارغ از قانون مندي آن نمي باشد. و من به چنين حقيقتي، که متّصف به آغاز و پاياني نباشد، اتلاق خدا ميکنم. متغيّرات ؛ طبي
توجه به بهداشت رواني به معني کاستن از بزهکاري است دکتر فربد فدايي _ روانپزشک_ استاديار دانشگاه انديشمندان ايران و اسلام به تفصيل درباره تاثير محيط و عوامل اکتسابي, يا فطرت و طبيعت, بر رفتار آدمي سخن گفته اند و با تمثيل و روشهاي شبه تجربي به گونه اي
تعريف کلي سالهاي پس از رنسانس را ميتوان به سالهاي افسار گسيختگي جهان غرب در تمامي ابعاد فردي و اجتماعي و جنبههاي متعدد منتهي به روابط انساني توصيف کرد . پس از برداشته شدن يوق تعاليم متعصب کليساي کاتوليک از گردن انسان غربي ، چند کنش عمده فکري
کلمه"تاریخ"بر وزن"تعریف"مصدر و به معناى شناختن حوادث و علت و زمانپدید آمدن آن است، و اصطلاحا به معناى باستانشناسى و طبقات الارض نیز استعمال مىشود، و گفتار ما در معناى لغوى آن یعنى تاریخ نقلى است و تاریخ نقلى عبارت است از ضبطحوادث کلى و جزئى، و نیز نقل آن و گفتگو پیرامون آن. باید دانست که بشر از قدیمترین عهد زندگى و زمان وجودش در زمین به ضبط حوادثاهمیت مىداده، و تا آنجا که ...
مقدمه: رمان نوعی هنر ادبی است که دین را به ندرت مضمون اصلی و آشکار خود قرار می دهد. برخی از کتابها که شبیه رمان اند چنین می کنند ولی بهتر این است که آنها را از آثار ارشادی خواند، زیرا گرچه شاید از لطف اسلوب یا قوت ترغین بهره مند باشند، خاستگاهشان هنری نیست تبلیغی است. رمان اصیل،حتی در ساده ترین گونه های آن می کوشد انسان را در جامعه نمایش دهد؛ هر آموزشی که محتملاً ملازم آن است ، ...
عبادت هدف آفرینش ماست.قرآن میفرماید: ((و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون )) کارهایی را که ما انجام می دهیم اگر برای رضای خدا باشدعبادت است,گرچه مانند کسب و کار ,تحصیل علم ,ازدواج و یا خدمت به مردم,برای رفع نیازهای خود و یا جامعه باشد. آنچه یک امر را عبادت میکند آنست که برای انگیزه ای مقدس انجام شود که به تعبیر قرآن رنگ خدایی (صبغه الله)داشته باشد. عبادت فطری است بعضی کارهای ما ...
علم ورزش ، علمي است که در آن به مسائل علمي و تخصصي ورزش پرداخته مي شود و هدف از اين علم آن است که علاقه مندان به ورزش از اين طريق پي به کليه مسائل مربوط به علوم ورزش برده و آن را به کار بندند تا کمتر دچار آسيب شده و همچنين از طريق علم ورزش مهارت خود
انديشه ديني در شعر فارسي براي درک جايگاه شعر در شريعت، از بررسي نگاه کلي اسلام به هنر بايد شروع کرد، سپس منظرها و نظريه هاي گوناگون را در مواجهه با شعر و شاعر بررسيد. در نوشتار پيش رو، نگاه هاي مخالف و موافق بررسي شده است. در ادامه، از چهره هنر و ش
طرح برنامه هاي اسلام به صورت مسلکي اجتماع و با اصولي منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگي فردي و اجتماعي انسان ها از ضرورت هاي امروز است. دراين راه ، قرآن کامل ترين و موثق ترين سندي است که مي توان به آن اتکا کرد. با تدبر در آيات قرآن ،که خود هدف عالي قرائ
مقدمه : دين مبين اسلام، بعنوان يک دين کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نيازهاي روحي، رواني، اجتماعي و . . . پاسخ لازم و کافي داده است. طبيعي است براي رفع نيازهاي متفاوت انسان و تکامل و ترقي او تکاليفي را در قالب وجب ، مستحب، مکروه ، مب
اقتصاد کلان کینزین اعتقاد اصلی کینزین این بودکه ذاتاً اقتصادهای بازار بی ثبات هستند توجه کینزین به نفوذ روحهای حیوانی در سرمایهگذاری به گرایش تصمیم گیران خصوصی بر می گردد که خوش بینی زیادی را به همراه دارند و در سرمایه گذاری و تولید توسعه هایی را ایجاد می کنند. بسیاری از نظریه پردازان چرخه تجارت معتقدند که این موضوع ناشی از فطرت و ذات ماهیت بشری می باشد که البته هرچه پیشرفت ...
انقلاب و تحولات اجتماعي همواره در جوامع مختلف بشري و در طول تاريخ زندگي او، حادث شده است و آدمي براي تغيير وضع موجود تا رسيدن به وضع مطلوب همواره در تلاش و کوشش بوده است . تکاپوي انسان در رسيدن به کمال مطلوب ، انديشه ظرف مناسب اين پويش را در ذهن او
انسان موجودي است که داراي توانايي هايي است که به مدد استفاده از قدرت تعقل و تفکر ميتواند به شکوفايي برسد. تربيت جامع و همه جانبه مستلزم بوجود آوردن شرايط مناسب براي رشد تمام ابعاد شخصيت انسان و شکوفا شدن تواناييها و استعدادهاي بالقوه اي است که خداي
آناتومي * در تعريف جامعه شناسي گفته شده است که جامعه از يک عده افراد تشکيل شده است. - اين جمله يکي از صدها تعريف در مورد جامعه شناسي است. - اين تعريف افراد را سازنده جامعه معرفي مي کند. * که براي ارضاي نيازهايشان با هم روابط اجتم
واژه «خدمت»، مفهوم گسترده اي دارد و همه امور اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي را در برمي گيرد و به گذشت، فداکاري، ايثار و تحمّل رنج و سختي در همه اين امور، خدمت و خدمتگزاري، صدق مي کند. کاري که شکل آن مفيد و برخوردار از روح معنويت بوده و وسيله
چکیده مهمترین دوره عمر انسان دوران نوجوانی و جوانی است این دوره مصادف است با بروز بیداری های متعدد که هر کدام می توانند زمینه ای باشند برای رشد و سعادت و در صورت عدم هدایت آنها موجب بدبختی و سقوط انسان می شود مانند: بیداری فطرت، بیداری مذهب، بیداری جهان بینی و بیداری وجدان در هر کدام از بیداری ها باید به تربیت صحیح، محیط مناسبی را بوجود آورد تا رشد و تعالی جوان را به همراه داشته ...
موسيقيدرماني رشتهاي علمي است که متخصصين آن سالها تحصيل ميکنند و مدارج عالي و دانشگاهي دارند و شيوهها و روشهاي گوناگون درماني را ميآموزند و بکار ميبرند. در برخي از بيمارستانهاي کشورهاي پيشرفته ، متخصصيني در زمينه موسيقيدرماني مشغول بکار هستند
اتحاد ملي، انسجام اسلامي مدت زيادي از آغاز سالي که عنوان زيباي «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» را بر خود گرفته نمي گذرد. نام با شکوهي که در ميان جهانيان بانگي رسا برداشت و اعلان نمود که: چرا جنگ؟ چرا جدايي؟ چرا تفرقه؟ چرا تشتت؟ آيا نمي تو
از جمله مفاهیم پراهمیت در فلسفه سیاسى، مفهوم «مشروعیت» است که علاوه بر گرانمایگى تئوریک و مفهومى که پاسخ پرسش مهمى چون چرایى الزام قدرت سیاسى و التزام آن را بر عهده خویش گرفته است؛ از حیث تأثیرگذارى بر دیگر مفاهیم نیز پر ارج و اهمیتاست. در این نوشتار تأثیرگذارى مشروعیت در یکى از مفاهیم مهم دیگر،یعنى «مشارکتسیاسى» مدنظر قرار گرفته است و در این طریق، تلاش در تبیین این نکته بوده ...
فصل سوم: علل ترک نماز کم توجهي يا بي توجهي برخي از افراد به نماز علل فردي عدم گرايش به نماز علل مربوط به خانواده علل اجتماعي عدم گرايش به نماز کم توجهي يا بي توجهي برخي از افراد به نماز علي رغم اين همه توجه اسلام