تعداد 20 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع مشبه در سایت یافت گردید:
مقدمه حمایت از حقوق مالکیت معنوی یک موضوع مهم در مذاکرات تجاری چند حانبه می باشد. مباحث فعلی در مورد حقوق مالکیت معنوی دارای دو وضعیت کاملاً متقاوت می باشد. برخی افراد از حقوق مالکیت معنوی بعنوان یک ابزر اثر بخش برای پیشرفت تکنولوژی و بعنوان یک تسهیل کنند. برای انتقال تکنولوژی برای کشورهای در حال توسعه حمایت می کنند. برخی افراد دیگر یک دید گاه کاملاً متفاوت دارند و حقوق مالکیت ...
: از مقدمات بحث اصول «مشتق» (1) – يکي از مباحث دقيق و مفصل، بحث مشتق است. در بحث مذکور، يک جهت مورد اتفاق و يک جهت محل اختلاف هست اما مسأله مورد اتفاق: 1- الف : اگر ذاتي - زيد- تلبّس به مبدئي- ضرب- دارد مثلاً زيد تلبّس به مبدأ دارد و مشغول ضرب هست و
حسن تعلیل: آوردن علتی ادبی و ادعایی است برای امری به گونه ای که توان اقناع مخاطب را دارد این علت سازی مبتنی بر تشبیه است وهنر آن زیبا شمردن یا زشت نمودن چیزی است.با وجود اینکه حسن تعلیل،واقعی،علمی عقلی نیست مخاطب آن را از علت اصلی دلپذیرتر می یابد وراز زیبایی آن نیز در همین نکته است. این آرایه در شعر ونثر به کار می رود ارسال المثل (تمثیل): کلامی است که ضرب المثلی را در بر دارد ...
زبان ایرانی دانشمندان زبان شناس برآنند که زبان های امروزی دنیا بر سه بخش است : نخست - بخش یک هجایی (یک سیلابی) و این قسم زبانها را زبانهای ریشگی نامند، زیرا لغات این زبانها تنها یک ریشه است که به اول یا آخر آن هجاهایی نیفزودهاند. زبان چینی، آنامی و سیامی را از این دسته میدانند، در زبانهای ریشگی شمارهی لغتها محدود است، چنانکه گویند چینیان برای بیان فکر خود ناگریزند لغات را پس و ...
زبان عربي مانند هر زبان ديگر قواعدي دارد که آن را علم نحو مينامند علم نحو در حفظ لغت از آشفتگي و تحريف و نيز در معناي کلام اهميت زيادي دارد تا آنجا که گاهي با تبديل کسره به فتحه معناي يک کلمه تغيير ميکند که در بعضي موارد مستلزم کفر است قواعد زبان
آرایه های لفظی به آن دسته از آرایههای ادبی که از تناسب های آوایی و لفظی میان واژه ها پدید میآید میگو یند. واج آرایی (نغمه حروف) به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته میشود به گونهای طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود سجع هر گاه واژههای پایانی دو قرینه ...
مقدمه شخصيتهاي بزرگ و عاليقدر که از سوي پروردگار جهان براي هدايت و راهنمايي مردم از طريق وحي مبعوث و برانگيخته ميگردند، رهبران آسماني و پيامبران الهي ناميده مي شوند. آنان در پرتو وحي که به تمام معني آينه واقع نما هست و از هر گونه خطا و اشتباه مصون
مقدمه در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(1) اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست-، کوشش اوست برای شناختن. این اسمها و کلمات، علامات و نشانههایی هستند که به معانی معینی ...
حسن تعليل: آوردن علتي ادبي و ادعايي است براي امري به گونه اي که توان اقناع مخاطب را دارد اين علت سازي مبتني بر تشبيه است وهنر آن زيبا شمردن يا زشت نمودن چيزي است.با وجود اينکه حسن تعليل،واقعي،علمي عقلي نيست مخاطب آن را از علت اصلي دلپذيرتر مي يابد
مقدمه در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و براي شناختن نياز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1) اسامي آن چه پيرامون انسان اس
خلاصه مقاله مباني و مفاهيم کفر در ديوان حافظ ما در اين مقاله که حاصل مطالعه و بررسي خاص مقوله «کفر» در ديوان حافظ و تعدادي از امهات کتب عرفاني است کوشيده ايم تا نشان دهيم:اولاً حافظ علاوه بر وقوف بر معاني گوناگون ديني و قرآني کفر بر معاني عرفاني آن
- زیبایی زیبایی را نمی توانیم تعریف کنیم، به ناچار بایستی سخن آناتول فرانس را بپذیریم که: «ما هرگز به درستی نخواهیم دانست که چرا یک شی زیباست»[1]اما این مطلب مانع نگردیه که صاحبنظران و هنرمندان به تعریف زیبایی نپردازند. اگر از معنای لغوی آن شروع کنیم: « زیبا، از زیب+ (فاعلی وصفت مشبه)= زیبنده، به معنی نیکو و خوب است که نقیص زشت و بد باشد. جمیل و صاحب جمال و خوشنما و آراسته و ...
کوچه بی نام در ایران ما بر عکس فرنگستان که امروز دیگر مردم شهر نشینش عموما اجاره نشین هستند اغلب خانواده ها پشت اندر پشت در همان شهر و همان محله و همان کوچه و همان خانه بزرگ شده همانجا نشو و نما ی یافته اند در شهرهای فرنگستان اهل یک محله که جای خود دارد ولی حتی مردم یک کوچه و یک گذر و از آن هم بالاتر حتی سکنه طبقات مختلفه یک عمارت و همسایگان دیوار به دیوار اصلا همدیگر را نمی ...
قاعده اصول 12 گانه خوشنویسی اصول به معنی ریشه ها و پایه هاست و در اصلاح عبارت است از حسن تشکیل مفردات حروف و استحکام و اعتدال آنها تا یاء از حیث قوت- ضعیف – سطح – دور- صعود مجازی و حقیقی و مجازی – اصول – کرسی – ترکیب – و شان بطوریکه در حلقه ها و گره ها و ارسال حق هر یک به کمال ادا گردد. 1-ترکیب باید حروف و کلمات را طوری قرارداد که چشم از دیدن آن احساس رضایت کند و قلب آرامش بخشد ...
صفت مشبهه صفت مشبهه بر صفت ثابت یا نسبتا پایدار دلالت دارد مانند: شریف، عفیف (پاکدامن) و معادل صفت مطلق فارسی است. اوزان صفت مشبهه فعول مانند: وفور (بردبار)، قطور فعیل مانند: شریف، کریم فعل مانند: فطین (زیرک) فعل مانند حسن (خوب، زیبا) فعلان مانند: یقطان (بیدار، غضبان (عثبانی، کسلان (تنبل)، عطشان (تشنه) نکته 1: هر صفتی که بر دوام ثبات دالت کند، گرچه اسم فاعل یا اسم مفعول باشد، ...
صفات مؤمن واقعی: رُوِىَ انّ رسولَ الله(ص) قال: «لا یکمل المؤمن ایمانه حتى یحتوى على مائه و ثلاث خصال، فعل و عمل و نیه و باطن و ظاهر» . فقال امیرالمؤمنین(ع) : «یا رسول الله ما المائه و ثلاث خصال» ؟ فقال: «یا على، من صفات المؤمن ان یکون جوّال الفکر ، جوهرى الذکر ، کثیراً علمه ، عظیما حلمه ، جمیل المنازعه ، کریم المراجعه ، اوسع الناس صدرا و اذلهم نفسا ، ضحکه تبسما و اجتماعه تعلما ...
امر سيزدهم : از مقدمات بحث اصول «مشتق» (1) – يکي از مباحث دقيق و مفصل، بحث مشتق است. در بحث مذکور، يک جهت مورد اتفاق و يک جهت محل اختلاف هست اما مسأله مورد اتفاق: 1- الف : اگر ذاتي - زيد- تلبّس به مبدئي- ضرب- دارد مثلاً زيد تلبّس به مبدأ دارد و مشغو
فصل اول: تعريف سند و اقسام آن مبحث اول: تعريف سند: مستنداً به ماده 1284 قانون مدني: «سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوي يا دفاع قابل استناد باشد». به ديگر سخت «سند» از جمله دلائل اثبات دعوي و در زمره آن دسته از دلائلي است
از کتاب کودک پنج سال درک تعصب در جامعه ای کثیر و متنوع به سر می بریم که افرادی از نژاد ها و ادیان عقاید سیاسی و علیتهای متفاوت در آن وجود دارند متأسفانه این ثرت با عقاید زیادی همراه است که به تصحیض و تعصب درجامعه جامعه را من می زند گوشها با لطیفه هایی که درباره صفات و اقدام خاصی گفته می شود نا آشنا نیست نگرش ها و عقایدی که تنها به علت تعلق بر نژاد دین با ملیت خاصی دربارهی افراد ...