تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع معماری نمادین در سایت یافت گردید:
نماد : نماد ( که مظهر سمبل تير ناميده مي شود ) نشانه اي است که نشانگر يک انديشه ، شيء يا مفهوم ، چگونگي و جز اينها مي تواند باشد نماد مي تواند يک شيء مادي باشد که شکلش به طور طبيعي يا بر پايه قرارداد يا چيزي که به آن اشاره مي کند پيوند داشته باشد
چکيده مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلا و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي ت
حرکت اسلام و معماری ایران به سمت کمال گرایی دو جانبه نگرش ذهنی معمار ایرانی: میراث معماری کهن ایران تعالیم اسلام معرفی آثار چند بنیانی ترکیب روح اسلام با یک معماری دیرینه مسجد به عنوان نماد و سمبل معماری اسلامی مساجد در معماری اسلامی ایران مساجد مهمترین بناهای مذهبی هر شهر وروستا استفاده از عناصر تزئینی گوناگون در آراستن مساجد انواع مساجد شبستانی یک ایوانی دو ایوانی چهار ایوانی ...
واژه " بنا نهادن" به معنای بن بخشیدن ، پی نهادن و آفرینش دوباره بر اساس طرح واندیشه از قبل تعیین شده است. واژه آرشه تخنائومه یونانی که لاتینی شده آن آرشیتکت است خود ترکیب جالب توجهی از دو واژه " آرشه" ، به معنای بُن و منشا (وهمچنین پی افکندن بر اساس مبنا و اصلی مشخص و معلوم) و کلمه " تخنه " به معنی هنر می باشد. تخنه ، ریشه ای هند و اروپایی دارد و از فعل " تیکتو" و" تخنائومه " به ...
مطلبی که ایران را از سایر سرزمین های اسلامی متمایز می کند، این است که اسلام بخوبی و با یک پیوند نمادین با معماری ایران درمی آمیزد و به نوعی اسلام و معماری ایران درجهت یک کمال گرایی دوجانبه حرکت می کنند. معمار ایرانی بعد از اسلام دو نگرش رادر ذهن دارد : الف- میراث معماری کهن ایران، ب- تعالیم اسلام که به نوعی در همه ابعاد زندگی متجلی می شود. یکی از خلاقیت های معمار ایرانی این است ...
مساجد اسلامی درسرزمین ایران،مثل همۀ ممالک اسلامی،جلوه ای اززیباییهای بصری ونمونۀ بارزی ازتلفیق وارتباط فرم های نمادین با باور-های عمیق اعتقادی است. اشکال الگویی وارتباطات سمبولیک درتمامی جوانب ونماهایشان به وضوح دیده می شود.« اساساً هنرهای دینی،به خصوص مساجد اسلامی دریک امر مشترکند وآن جنبۀ سمبولیک آنهاست،زیرا درهمۀ این هنرها،جهان سایه ای ازحقیقت ومرتبتی متعالی-ازآن است. ازاینجا ...
یکی از نخستین اهداف هر طرح، ایجاد واکنشی لذت بخش در کسانی است که فضای ساخته شده نهایی را مشاهده می کنند. مطالعه زیبایی شناسی در معماری، کوششی در جهت تعریف و فهم و نهایتاً یادگرفتن خلق ویژگیهایی در محیط است، که منجر به حصول آن واکنش خوشایند شود. مشکل اینجاست که ملاحظات زیبایی شناختی در طرح ممکن است با ملاحظات رفتاری در تضاد قرار گیرند. مثلا برخی از بناهای بسیار زیبا وجود دارد که ...
مقدمه: این مقاله به بررسی بحث و جایگاه مکان در معماری می پردازد. این بحث در حوزه اصلی تئوری های معماری قرار می گیرد که این مقاله بر پایه پدیدارشناسی قرار دارد . از آنجا که این بحث در ذهن من بسیار گنگ و نامفهوم بوده لذا مطالعه را با طرح این پرسش های اصلی آغاز کردم که اساسا مکان چیست و چه جایگاهی در معماری دارد. تأثیر مکان در شکل گیری معماری به چه صورتی است آیا یک معماری واحد ...
ازدید همگان نور"جزء اساسی و ضروری در ساختمان است . که کار آن روشن کردن فضا به منظور قابل رویت ساختن آن است .در هنر ساختمان سازیی یا به عبارتی معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصرو مفاهیم دیگر از قبیل ساختار" نظم فضایی "مصالح" رنگ و .... مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفاکند . ولی واقعیت این است که در بسیاری از موارد در ساختمان سازیو معماری ...
نخستین بار با نظریه گشتالت در کتاب فلسفه هنر و معماری آشنا شدیم.پس از مطالعه کتاب برای آشنایی بیشتر با این نظریه و کاربرد آن اقدام به مطالعات بیشتری در کتابهایی چون معنی زیبایی، زیبا شناختی در معماری و آفرینش نظریه معماری و...پرداختیم و سری به سایتهای مختلف زدیم.تقریبا در تمام منابع مورد مطالعه کاربرد این نظریه در بناهای مدرن و امروزی بررسی شده بود.با توجه به اینکه نظریه گشتالت ...
ایرادی که برخی بر معماری اسلامی وارد کردند، این است که این نوع معماری کارکردهای ا یستایی و سکون را به طرز برجسته نمایان نمی سازد؛ در حالی که در معماری اسلامی "سکون" ه م حالت ظاهری دارد و هم حالت باطنی. به عنوان مثال، اگر در نقوش اسلیمی و کنده کاری های مقرنس و کندویی شکل و گچ بری های تزئینی این بناها دقت کنیم، می بینیم تمام این ع ناصر دست در دست هم داده اند تا حالتی از "در" و ...
مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلا و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي تحت عنوان
جامعهشناسي هنر يکي از شاخههاي علوم اجتماعي است. جامعهشناسي هنر دانشي دوزيستي است که از دو رکن هنر و جامعهشناسي تشکيل يافته است. جامعهشناسي هنر عمر کوتاهي در در عرصه حيات معرفتي و اجتماعي دارد. متفکران اين رشته درباره علمي بودن اين رشته توافق
- بيان مسئله و تشريح ابعاد آن بافتهاي فرسوده و ناکارآمد شهري بخش قابل توجهي از سطح شهرهاي کشور را تشکيل ميدهد اين بافتها از يک سو از طيف گسترده مشکلات کالبدي، عملکردي، ترافيکي و زيست محيطي رنج ميبرند و از سوي ديگر مهمترين پتانسيل شهرها براي ا
چکيده مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلي و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي ت
کلمه کاشي از واژه لاتين tegula مشتق شده از فعل tegere ميباشد که معني پوشاندن يا پوششدادن است لازم به ذکر است که اين واژه در زبان روميها به کاشيهاي بام اطلاق ميشده کاشي را بعنوان قطعاتي مسطح سطحي از سفالينه پخته شده در نظر ميگيريم که در کفها و
زندگينامه سعدي در شيراز متولد شد. پدرش در دستگاه ديواني اتابک سعد بن زنگي، فرمانرواي فارس شاغل بود پس از درگذشت پدر، سعدي در حدود ??? يا ??? قمري از شيراز براي تحصيل به مدرسه? نظاميه? بغداد رفت و در آنجا از آموزههاي امام محمد غزالي ب
کاشی : کلمه کاشی از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere میباشد که معنی پوشاندن یا پوششدادن است لازم به ذکر است که این واژه در زبان رومیها به کاشیهای بام اطلاق میشده کاشی را بعنوان قطعاتی مسطح سطحی از سفالینه پخته شده در نظر میگیریم که در کفها و دیوارهای ساختمانها استفاده میشود و اغلب بخاطر ایجاد مانعی جهت نفوذ آب به بدنه کاشی و نیز جهت خلق رنگ و نقش متنوع آنها را ...
سمبولیسم در آغار سده نوزده، در آن دوران که هریک از مکتبها و جنبشهای ادبی قلمروئی از جهان هنر و ادب را ویژه خود ساخته بود، جنبش دیگری بنام سمبولیسم پا به پهنه هستی گذارد. این جنبش در حقیقت شورش و عصیان نسل جوان در برابر تمام هستیها و پدیدههای اجتماعی و هنری و اخلاقی بود. سمبولیسم مکتبی ادبی بود که بدبینی و نومیدی را با وهم و رویا، همراه با احساس و خیالی ژرف و نیز درهم آمیخته ...
کاشي : کلمه کاشي از واژه لاتين tegula مشتق شده از فعل tegere ميباشد که معني پوشاندن يا پوششدادن است لازم به ذکر است که اين واژه در زبان روميها به کاشيهاي بام اطلاق ميشده کاشي را بعنوان قطعاتي مسطح سطحي از سفالينه پخته شده در نظر ميگيريم که د
آشنايي با معماري ژاپني با تاخير زماني صورت گرفت . يکي از معماران مشهور قرن بيستم که مي توان آن را نماينده اين نوع معماري ناميد کنزوتانگه است . وي در سال 1913 در ژاپن متولد شد . ساختمانهاي طراحي شده توسط او ترکيبي است زنده از تکنولوژي پيشرفته ساختمان
«مجموعه موزه دفاع مقدس و ترويج فرهنگ مقاومت رسالت تذکار دائمي فرهنگ سلحشوران عاشق در روزگار پس از جنگ را چون رسالت زينب کبري (س) از پس واقعه عاشورا بر عهده مي گيرد.» موضوع عرضه دراين موزه هر آن چيزي است که باز تاب دهنده ي تاريخ دفاع در اد
امروزه گردشگري به عنوان يکي از مهمترين صنايع توسعه پايدار، فرصت بزرگ فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي براي کلانشهرها و مادر شهرهاي جهاني از جمله کلانشهرهاي ايران بوجود مي آورد.اين صنعت در ساختارهايِ فضايي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي عصر پسامدرن در جامعه ح
عملکردهاي فضاهاي شهري، داراي ابعاد گوناگوني ميباشند و مکانهاي عمومي نتيجه عملکردهاي انساني با ابعاد اجتماعي و عمومي است. اين عملکردهاي انساني داراي خصلتهاي چند بعدي هستند و ضرورتاً در فضا شکل مييابند. عملکردها ناشي از فعاليتهاي انساني در عرصه ه
در اواخر دهه 1940 اتوبان هایی در اروپا طراحی شد که برخلاف اسلاف خود به صورت مستقیم ساخته نمی شدند بلکه متناسب با موقعیت زمین و محیط فرم می گرفتند . این خیابان ها مخصوص رانندگی با اتومبیل بودند و به نوعی گردشگاه اتومبیل محسوب می شدند . دیدنی ها در کنار پارک وی متناسب با سرعت زیاد اتومبیل ها بود . به این ترتیب عامل حرکت همراه با سرعت و زمان در طراحی این فضا ها نقش عمده را بازی می ...
رنگ یکی از جنبه های مهم زندگی شهری است. رنگ از جمله خصوصیاتی است که در کنار شکل ، ابعاد ، جنسیت و بافت هر شیء ، حجم یا فضای آن را به ما می شناساند. در بیشتر موارد نخستین چیزی که بیننده در مورد یک شکل شناسایی می کند ، رنگ است. تصور دنیایی بدون رنگ برای هیچ یک از ما ممکن نیست . در محیط شهری رنگ را همه جا می توان دید ؛ در بدنه و نمای ساختمانها ، پوشش بام ، کف سازی ها ، مبلمان شهری ...
در زمان گذشته براي کار با نقشه ها از نقشههاي کاغذي که اغلب بسيار عريض و طويل بودند استفاده ميشد و کاربران مجبور بودند براي اينکه نقشه اي با جزئيات کامل داشته باشند، يا شهر ها را به مناطق مختلف تقسيم کنند و نقشه هر يک را به صورت جداگانه داشته باشن
مساحت : 130.17 km².اصليت : Torinesi. کد مخابراتي : 011. کد پستي شهري : 10100. در زبان ايتاليايي : Torino گفته ميشه . اين شهر به خاطر موقعيت تجاري ( کارخانجات مختلف ) و مرکز فرهنگ بودنش ( آثار تاريخي ) ( در شمال ايتاليا ) بيشتر مشهوره و علاوه بر اين
3-1.استخراج اصول و قواعد طرح تفصيلي مرتبط با سازماندهي ورودي هاي شهر در بررسي طرح تفصيلي مصوب شهر اسفراين موارد مرتبط با طرح ساماندهي ورودي هاي شهر در دو بخش ارائه مي گردد. بخش اول مباني و مطالعات طراحي شهري و بخش دوم پروژه هاي پيشنهادي طرح تفصيلي م
مقدمه مسجد میعادگاه و محل تجمع و نقطه شروع حرکت های انقلابی و از همه مهم تر مکانی مقدس برای شکر گذاری و سجده گاه مومنین است. هر جا که سخن از معماری اسلامی در میان بوده است،مسجد به عنوان سمبل و معرف این معماری مطرح شده است.با توجه به این ویژگی ،همچنین به سبب توجه و علاقه ای که عموم طبقات مردم به آن داشته و دارند،سلاطین و حکمرانان هم در دوران حکومت خویش ،با ساخت مساجدی با شیوه های ...
باغهاي با صفا و درخت زارها و جويبارها و چشمه سارها از دير بازمورد دلبستگي ما ايرانيها که محيط زندگيمان خشک و نسبتا کويري است بوده، ومردم اين سرزمين همواره به طبيعت و درخت و گل و سبزه عشق مي ورزيدند. شهرهاي تاريخي ايران همواره پذيراي حضور باغ در
پیشگفتار هنر بیزانس Byzantine art هنر منسوب به دوره امپراطوری روم شرقی، که حدود 330 میلادی توسط کنستاتین تاسیس شد و در سال 1453 که قستنطنیه (کنستانتینوپل) پایتخت امپراطوری به تصرف ترکها درآمد و با نام استانبول پایتخت امپراطوری عثمانی شد،به پایان رسید. طی این یازده سده متصرفات بیزانس از نظر گستره بسیار متنوع بود زمانی تقریبا تمام حوزه مدیریتانه را در بر می گرفت،اما از سده هفتم ...
چکیده سبک آرنوو ، سبکی تزیینی بود که در اکثر نقاط غرب اروپا و نیز ایالات متحده طی سال های دهه 1980 تا جنگ جهانی اول ظهور یافت و فراگیر شد . این سبک واکنشی بود در برابر گرایش تاریخ گرایانه ی فرهنگستانی سده ی نوزدهم میلادی و تلاشی بود جهت خلق یک سبک تازه نوین . این سبک که در آغاز ، جنبه ی تزیینی داشت ، بیشترین جلوه و نمود خود را در معماری ، هنرهای کاربردی و اشیاء هنری ظریف و کوچک ...
مقدمه بررسی شیوههای برخورد با نمونههای مشابه مرمت شهری در تعریف تازه خود، در اواخر دهه 1970 در اروپا مطرح شد. این امر در اواخر دهه 1990 از سوی یونسکو از دو وجه اساسی برخوردار گردید: یکم: آیندهای برای گذشته: بدین معنا که رهایی از باورهای منسوخ گذشته میتواند در طراحی از آیندهای نو مؤثر واقع شود. با اندکی تعمق به این دو وجه اساسی در مرمت شهری میتوان دریافت که مرمت شهری سعی در ...
برج های دنیا پیشگفتار آسمانخراش ها با تاریخ تمدن و رشد جامعه ی آمریکا توسعه پیدا کرده اند و ارتباطی مستقیم با شکل گیری آن سرزمین دارند. از قرن نوزدهم، با پیدایش مصالح جدید- بویژه صنعت فولاد- امکانات نوینی برای ساختمان سازی به وجود آمد و جامعه سرمایه داری نو ظهور با روش لیبرالیسم اقتصادی آزاد، جستجوگر تمامی زمینه های توسعه اقتصادی و رونق سرمایه گردید و شکل گیری موسسات بی شماری که ...
مفهوم سنتي نما و سه متغير اصلي آن در نما مسائل بسيار مهمي از نظر فضاي معماري تحقق مييابند: رابطه فيزيکي و بصري بيرون و درون و رابطه جنبه ايستا و متحرک ساختمان. يعني فرم و کاربري. حجم اگر چه سه بعدي است، داراي فرمي خارجي است که توسط سطوح بيان ميشود
تاریخچه تهران تا پیش از کشف تمدن قیطریه و همچنین کشف آثاری در تپههای عباسآباد، گمان میرفت پیشینه تاریخی این شهر به همان آثار یافت شده در حوالی شهرری محدود میشود، ولی اکتشافات باستانشناسی در تپههای عباسآباد، بوستان پنجم خیابان پاسداران و دروس، نشان داد تمام آبادیهای ناحیه تاریخی قصران، دورهای درخشان از استقرار اقوام کهن و خلاقیتهای فرهنگی را پشت سر گذاردهاند. پس از ...
در این نوشتار ضمن معرفی گونهای خاص از محصولات آلومینیومی که در بازارهای ایران به خوبی مطرح شده است، به اختصار به برخی از کاربردها و مزایای آلومینیوم در نمای ساختمانها میپردازیم. با ظهور مدرنیسم در معماری و شروع عصر مدرن و همزمان با روی کار آمدن معمارانی چون میس وندرو و معماران تحصیل کرده مدارسی مانند باوهاس و علاقه جهانیان به ایجاد بناهای بلند مرتبه و به طور کل، شروع ساخت و ...
لوییس مامفورد(1990-1895)از متفکرین برجسته قرن بیستم است که اول بار عقایدش را در کتاب فرهنگ شهرها منتشر کرد.از وی نوشته های زیادی در زمینه برنامه ریزی اجتماعی،شهر،معماری وفناوری به جا مانده است مشهورترین اثر مامفورد شهر در طول تاریخ است که در آن پیدایش وتوسعه شهر را در دوران مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده است.وی هدف از نوشتن این کتاب را چنین بیان می دارد : "من سعی کرده ام که ...
انسان برای تعیین جهت در فضا به دو سیستم مختلف ادراکی متکی است: قیاس بصری و حس جنبشی . ارگانهای تعادل در گوش و احساسهای عضلانی، حس جنبشی را پدید می آورند . اثر نیروی جاذبه زمین برروی این ارگانها ، حس جنبشی را به کار می اندازد. به این معنی که انسان بدون اینکه از چشمش استفاده کند بالا و پایین را از هم تشخیص می دهد. از آنجا که ما همواره تحت تاثیر نیروی جاذبه هستیم در هر وضعی که ...
ویلا ساووا (Villa savoye) اثر چارلز ادوارد ژنر معروف به لوکوربوزیه تاریخ شروع به کار(1928 ) و تاریخ اتمام آن سال (1930) ویلای ساووا در سایتی خارج از پاریس ساخته شده است رعایت 5 اصل لوکوربوزیه دراین طرح کاملآ دیده می شود که این اصلها عبارتند از: 1.ارتباط بین ساختمان با طبیعت ، 2.استفاده کردن از رامپ در دو بخش ، یک قسمت در داخل بنا 3.و قسمت دیگر در امتداد دیوار خارجی تا تراس ، ...
مقدمه : طراحی معماری پیوسته به روشهاو سیستم هایی نیازمند است تا پاسخگوی یک عملکرد مناسب باشد. پلکان وسیله معمول دسترسی در بین طبقات ساختمان است. به طور کلی در عالم مهندسی ساختمان وسازه های مختلف پله نقش حساس وتعین کنندهای دارند به طوری که درون ان هیچ سازهای را نمی توان تصور کرد که مورد استفاده قرار گیرد. پله ها را طوری باید ساخت که امکان دسترسی آسان، راحت وساده را به بالا و ...
مقدمه انسان ها هنر را برای تسکین خود برگزیدهاند ، چه هنرمندان و چه مخاطبان اثر هنری در هنر مایه آرامش میجویند . آنچه در هنر به نظر اصل است ، زیبایی است . هرچند در هرزمانی زیبایی را به شکلهای مختلفی درک میکنند. بعضی هنر را آینه واقعیتهای موجود درجهان از طبیعت تا زندگی آدمها به حساب میآورند . یعضی زمانی نام هنر را بر چیزی میگذارند که سازنده اش با آن احساس آرامش کند و آنچه ...
خانه؛ مفاهیم و معناها* خانه برپا داشتن و در خانه زیستن امری است فنی، علمی و اجتماعی که دادهها و پدیدههای مختلفی در شکلگیریاش دخالت دارند، پدیدههایی که بیتوجه به آنها خانه مفهومی نخواهد داشت. بر این اساس، مفهوم خانه را میتوان در سه گستره مورد بررسی قرار داد: خانه در گستره ساختمانی به مفهوم یک ساختمان با تمام شرایط و مشخصات فنی لازم، خانه در گستره کاربردی به مفهوم مکان ...
چکیده: بسیاری از شاعران و نویسندگان در اشعار و حکایات خود، از مفاهیم عمیق و اندیشه های بلند عرفان اسلامی و حکمت الهی ایران باستان بهره گرفته اند. هنرمندان مسلمان نیز از این خوان نعمت بی نسیب نبوده، آن ها هم از جلوه هایی رمز گونه از حکمت و عرفان ایرانی – اسلامی را در آثار هنری خویش متجلی نموده اند. در گذشته استادانی که خود اهل سیرو سلوک بودند، به تعلیم و راهنمایی هنرمندان می ...
■ موزاییک و نقاشی همچنان که کارهای کلیسا سازی در دوره کنستانتین و جانشینانش به منظور برآوردن نیازهای فوری مسیحیان برای برگزاری مراسم دینی آغاز می شود و ناگهان جنبه ای رسمی و همگانی پیدا می کند، برنامه های گسترده تزیین کلیساها نیز ضروری می شود. برای تبلیغ تمام جنبه های متنوع دین جدید – شریعت، روایتهای نقلی و نمادهای آن و برای آموزش دادن و تهذیب کردن معتقدان، صدها متر مربع دیوار ...
مقدمه برای فهم تغییرات ما با ید به زیر سطح اشیا و حوادث بنگریم و بکوشیم آنچه را که در ذهن مردم روی می داد و می گذشت پیدا کنیم زیرا عمل و اقدام به آن صورت که ما آن را می بینیم خود نتیجه ای از مجموعه ی افکار و شهوات ، تعصبات و خرافات ، امید ها و ترس هاست و هرگز هیچ اقدام و عملی را نمی توان به تنهایی و بدون توجه به عللی که به آن عمل منتهی شده است فهمید . توفان تغییرات بزرگی که در ...
تئاتر چیست؟ تئاتر آن شاخه از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می پردازد “تئاتر” یک هنر دراماتیک است و پنج قرن قبل از میلاد مسیح در آتن و روم به وجود آمد و سپس در آثار قرون وسطی، رنسانس و بعد در عصر جدید اروپا ادامه یافت. منظور از تئاتر یک مجموعه هنری یا یک نظام سازمان یافته هنری است که پیش از هر چیزبه متن یا نمایشنامه و سپس به کارگردان ...
زمان و حرکت در آثارتجسمی درک و خلاقیت تصویری یا فقدان آن، در کیفیت هنرهای تجسمی و آثار تصویری و حجمی، عامل فوق العاده مؤثری است که هنرمند می تواند برای خلق اثر خویش آن ار به کار گیرد و بی تردید در صورت پختگی هنرمند ابزارها و نشانه های بکارگیری آن برای او مشخص تر و شناخته شده تر شده و شمارشان فزونی می یابد. اما هنرمند هر قدر هم که ماهر باشد به وجود آوردن یک نقاشی که دقیقاً مشابه ...
تصویراز بدوخلقت بازندگیانسان بودهو درزندگی اونقشی داشتهاست. آثار کاربردی بجای مانده نشان میدهد که انسانها همواره فضای زندگی خود را با عناصر مختلف تزیین میکردهاند وسعی در مانوس ساختن فضای زندگی خود با روح خود داشتهاند. در تاریخ تمدنهای گذشته نقوشی تصویری، اصلیترین عناصر هنر پردازی بودهاند. امروزهنیز باگسترش زبان و نزدیک شدن ملتها به یکدیگر نمادهای تصویری جایگاه ...
مقدمه : گرافیک از آن دست هنر هایی است که در کشور ما کمتر شناخته شده و محدود کار هایی هم که در این زمینه صورت گرفته نتوانسته است به شناخت بیشتر این هنر کمک کند. در ابتدا باید گفت که دو نوع گرافیک وجود دارد گرافیک کامپیوتری و گرافیک دستی یا همان هنری. گرافیک مجموعه ای از رنگها، طرحها، شکلها و تصاویری می باشد که یک هدف را دنبال می کند و همچنان معنا دهنده هر موضوع، پیوند دهنده هر ...
مقدمه باغهای با صفا و درخت زارها و جویبارها و چشمه سارها از دیر بازمورد دلبستگی ما ایرانیها که محیط زندگیمان خشک و نسبتا کویری است بوده، ومردم این سرزمین همواره به طبیعت و درخت و گل و سبزه عشق می ورزیدند. شهرهای تاریخی ایران همواره پذیرای حضور باغ در اشکال گوناگون خود بودهاند، نحوه حضور و ظهور باغ در شهر دارای ابعاد بسیار متفاوتی است و در هر کجا بسته به محیط ، اقلیم و فرهنگ شکل ...
.امکان سنجی و تدوین اصول و قواعد و ارائه راه حل ها 3-1.استخراج اصول و قواعد طرح تفصیلی مرتبط با سازماندهی ورودی های شهر در بررسی طرح تفصیلی مصوب شهر اسفراین موارد مرتبط با طرح ساماندهی ورودی های شهر در دو بخش ارائه می گردد. بخش اول مبانی و مطالعات طراحی شهری و بخش دوم پروژه های پیشنهادی طرح تفصیلی می باشد. 3-1-1.مبانی و مطالعات طراحی شهری شبکه ارتباطی شهر نقش شریان های حیاتی آن ...
سؤال پژوهش : آیا بنیاد و ریشه های در آثار نقاشی گل و مرغ ناشی از خاطره های قومی است ؟ سوال فرعی 1 – دلیل این ترکیب بندی خاص . چرا از گل سرخ - زنیق - مرغ - استفاده شده است . هدف : دگرگونیهای تصویری آثار گل و مرغ . از اسطوره تا پیدایی آثار گل و مرغ . دلایل انتخاب آثار گل و مرغ یا گل بوته برای این پژوهش در میان شاخه های گوناگون نقاشی ایرانی گل مرغ به دلایل زیر انتخاب شده است: 1 – ...
وقتی از رنگ سخن به میان می آید همه ما تصوراتی از آن خواهیم داشت و بلافاصله رنگ یا رنگ هایی در نظرمان جلوه گر می شود مثل قرمز ، آبی ، سبز و … معمولاً رنگ های اصلی بیش از هر رنگ دیگری به نظر می رسند یا با شنیدن کلمه رنگ عناصری رنگین از طبیعت و جهان پیرامون را به خاطر می آوریم مثل انواع گل های رنگین یا وسایل و اشیایی که با آنها سر و کار داریم و رنگین هستند. سرانجام احساس می کنیم که ...
اصول کلی در جامعه سنتی ایران خانواده از واحدهای بنیادین ، و خانه محور اصلی یکپارچگی خانواده است . به همین دلیل خانه چنان طراحی می شد تا از دنیای بیرون جدا باشد و در ساخت آن بیش تر به ارزش های بنیادی خانواده توجه می شد . در جامعه ای که به شدت متکی به خانواده است ، مفهوم خانه بسیار گستره تر از مکان خصوصی محض است . در واقع ، خانه حریمی مقدس است و بنابراین ، ساکنان این حریم باید از ...
عملکردهای فضا های شهری، دارای ابعاد گوناگونی میباشند و مکانهای عمومی نتیجه عملکردهای انسانی با ابعاد اجتماعی و عمومی است. این عملکردهای انسانی دارای خصلتهای چند بعدی هستند و ضرورتاً در فضا شکل مییابند. عملکردها ناشی از فعالیتهای انسانی در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده و معطوف به هدف معینی میباشند و ضامن بقای جامعه و تداوم بخش زندگی عمومی و اجتماعی مردمان آن جامعه ...
در بهار 1874 گروهي از هنرمندان فرانسوي تحت نام انجمن هنرمندان گمنام، متشکل از نقاشان و مجسمه سازان و حکاکان و... گرد هم آمدند و يک استوديوي عکاسي( آتليه نادار) را براي نمايش آثارشان اجاره کردند و در معرض ديد عموم گذاشتند. با اين کار شديد ترين و خصما
این هزار توی پیچیده پارسی که افتخاری است جاودان ؛ازنشانه های صوری ذوق نیاکانمان و ریشه دار در سالیان دراز و چندین نسل تاریخی وفرهنگی وهنری این سرزمین بزرگ وپاک بی تردید هنر صنعت فرش چنان زیباو دل فریب بوده و هست که چشمانی را در نقاط مختلف جهان به خود معطوف کرده است .تا مردمان هنر دوست واصالت طلب دنیا از این پدیده که نشانه ای از تجسم رنگارنگ ذوق و سلیقه ایرانی است بی نصیب ...
آینه کاری آینه کاری از هنرهای ظریفی است که در نماسازی داخلی بناها، در بالای ازارهها ، زیردورها ، طاقها، رواقها ، شبستانها، سرسراها و موارد دیگر به کار میرود . مقرنس کاری و گچ بری نیز از تزیینات معماری محسوب میگردد. مقرنس کاری که تداوم آجر چینی است توازنی را القا مینماید که گویی وظیفه انتقال سقف یا گنبد بر پایهها را داراست و همانند نسبت ...
انديشه ي هايدگر در باب معماري –( کريستين نوربرگ شولتز) هايدگر هيچ متني در باب معماري از خود به جا نگذاشته است . با وجود اين ، معماري نقش مهمي در فلسفه ي او دارد .مفهوم هستي – در – عالم (being- hn- the- world) او به محيط ساخته ي دست بشر اشاره دا
«رايت» و بسط معماري در آمريکا بي ترديد «فرانک لويدرايت» از ميان تمام معماران معاصري که کارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دور انديش تر بود. وي نابغه اي بود که چشمه ي فياض قريحه اش هرگز به خشکي نگرائيد و استعدادش به وصف نمي آيد. کار وي از اعصار مختلف به
بررسي تاثير معماري بر سينماي اکسپرسيونيست معماري و سينما هر دو به ايجاد فضا و روح زندگي ميپردازند و در فرآيند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکي پايبندند. مصالح معماري عموما مادي و واقعي است و مصالح سينما صوري و خيالي … اگرچه در معماري هاي اخير نيز
مدرنيسم جنبشي بود که حدود سال 1880 آغاز شد و در سال 1980 به پايان رسيد. مدرنيسم به صورت رويکرد تؤري در هنر توصيف مي شود. «هنر به خاطر هنر» اصطلاحي است که نمون? اين جنبش بود زيرا به طور اساسي گفته مي شود که بايد هنر را بيشتر بررسي کرد تا مواردي بيشتر
پيشنهاد معماري براي شهر سنندج در شهر سنندج طبق نتايج همدماي مؤثر 77 درصد اوقات سال احساس سرما وجود دارد و حدود 3 درصد شرايط گرم وجود دارد و حدود 20 درصد آسايش حرارتي برقرار است . بنابراين اولويت معماري در شهر سنندج مقابله با سرماي هوا در طول سال م
معماري روم قدرت روم که پس از اتروسکها بر ايتاليا حاکم و جانشين ايشان شد. اقوام ستيزه ايتاليا را مطيع حکومت واحد روم گردانيده و سرانجام ملتهاي اروپاي غربي و مديترانه و خاور نزديک را در زير پرچم امپراطور روم گرد آورد .که به گفته مورخ بزرگ روم « انقلا
هنگامي که از مراکز مذهبي سخن مي گوييم ذهن ما توجه به مقابر و زيارتگاه ها و مساجد مي شود صحيح هم اين است تقريباً در هر مرحله از مناطق شهري يا روستايي يک مسجد در بسياري از روستاها تکيه و سقاخانه ها وجود دارد. عمده ترين دليل اين موضوع آن است که شيعيان
سه معماري پست مدرنيسم پس ازآرام شدن شرايط کشور بعد از جنگ و آغاز دهه هفتاد شهرهاي کشور پر شدند از بناهاي ريز ودرشتي که نيازهاي ساختماني جديد را برطرف سازند. شهرهاي گسترش يابنده و بافتهاي موجود شهري مملو از پروژههاي ساختماني جديد شدند. ساختمانهاي جدي
بناي يادبود خيام از جمله بناهايي است که همچون برج آزادي سمبل معماري معاصر ايران است. معماري معاصر ايران از نگاه ميرميران 1 بررسي تحولات معماري معاصر ايران در دورههاي مختلف، از نظر چگونگي توجه به معماري گذشته، موضوعي است که سيدهادي ميرميران، بارها
معماري گذشته معماري مناطق کويري در عين پاسخگويي به نيازهاي انسان و شرايط محيط، جلوه هايي از تجلي کالبد بخشيدن به ارزش ها و باورهاي فرهنگي جامعه را نيز به نمايش مي گذارد مانند بهره گيري از سلسله مراتب، که در عين اينکه توجه به درون و بطن را به زيباي
چکيده: در اين مقاله ابتدا با تعاريف، انواع و کاربردهاي مقياس آشنا مي شويم. در ادامه عناصر و اصول کلاسيک معماري ايران را بررسي مي کنيم. سپس پيرامون تناسبات طلايي و انساني در معماري صحبت مي کنيم و پيمون در ايران و کن در ژاپن را معرفي مي کنيم، همچنين
مصرفي واژه ها: قبل از اينکه به مصرفي و بررسي بناهاي مورد بحث بپردازيم، لازم است که تعدادي از کلمات به کار رفته در متن را مصرفي و معاني و مفاهيم و مورد امتهايي که از نظر ما به يا کلمات تعلق مي گيرد را بيان کنيم. سرا: به بنايي گفته مي شود که حياط
( نظري اجمالي به معماري ايران درعهد اسلام) « معماري ايران در طي تاريخ طولاني خود داراي ويژگي، اصالت، طرح و سادگي، توأم با آرايش بر مايه بوه است» با اين برداشت آرتورپوپ- مستشرق و ايران شناس نامي آمريکا به فرهنگ معماري ايران ردي مي آورد. او مي گويد: (
مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات ونقوش مسجد جامع يزد جمع گرد آوري شده و سعي برآن بوده تا جايي که متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذکر توضيحاتي راجع به مصالح و کتيبه ها و تاريخ بناي آن و تغييرات ايجا
معماري بيزانس 326-565 ميلادي دستاورد هاي برجسته تمدن بيزانس عبارت بود از اداره امور دولتي و هنر تزئيني : دولت و کشوري که يازده قرن دوام آورد، و سانتا سوفيايي که هنوز هم بر جاست. تازمان يوستينيانوس ديگر هنر مشرکانه به پايان رسيده بود و نيمي از آثا
معماري قاجار پهلوي معماري ايران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوي دچار هرج و مرج و آشفتگي شد در اين دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهايي هستيم که هر کدام بيانگر يکي از مکاتب فکري دوره هايي مشخص از تاريخ ايران هستند : کاخ مرمر به تقليد از معما
تئوري هاي تناسبات منظور از تئوري هاي تناسبات ? ايجاد احساس نظم بين اجزاء يک ترکيب بصري است. طبق نظريه " اقليدس " نسبت ? به مقايسه کمي دو چيز مشابه اطلاق مي شود ? حال آنکه تناسب به تساوي نسبتها اطلاق مي شود . بنابراين ? تحت هر
گفتار اول: طرح مسئله بر اساس تحقيقات و مطالعات انجام شده، شهر مشهد با شرايط و موقعيت حاضر فاقد گالري هنري دائمي است. تعداد اندکي گالري موجود است که مختص به ارگانهاي خاص است ودرزماني محدود برپا مي شودو ساير مواردمانند فرهنگسراها ونگارخان