تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع نما در معماری در سایت یافت گردید:
نما چیست ؟ نمای هر ساختمان در شکلدهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانهای شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین میرود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال 50 میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه میشود. در ایران نیز شهر ...
موضوع:نمای بی هویت ،شهر را بی هویت می کند: نمای هر ساختمان در شکلدهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانهای شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین میرود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال 50 میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال ...
نمای هر ساختمان در شکلدهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانهای شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین میرود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال 50 میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه میشود. در ایران نیز شهر نشینی طی ...
مقدمه: نگارگری یکی از هنرهای درخشان ایرانیان در دوره اسلامی است. نگارههای ایران منابعی هستند که ویژگی های انسانی، اجتماعی و هنرهای ادوار مختلف را از خود بازتاب می دهند و محققان و پژوهشگران می توانند با مطالعه و مراقه در آنها به تشخیص، تبیین و تفسیر این ویژگی ها بپردازند و به کمک داده ها و اطلاعات مکتسب کمبود اطلاعاتی در زمینه های مذکور را جبران نمایند. یکی از ویژگی های هنری که ...
انديشه ي هايدگر در باب معماري –( کريستين نوربرگ شولتز) هايدگر هيچ متني در باب معماري از خود به جا نگذاشته است . با وجود اين ، معماري نقش مهمي در فلسفه ي او دارد .مفهوم هستي – در – عالم (being- hn- the- world) او به محيط ساخته ي دست بشر اشاره دا
بررسي تاثير معماري بر سينماي اکسپرسيونيست معماري و سينما هر دو به ايجاد فضا و روح زندگي ميپردازند و در فرآيند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکي پايبندند. مصالح معماري عموما مادي و واقعي است و مصالح سينما صوري و خيالي … اگرچه در معماري هاي اخير نيز
سه معماري پست مدرنيسم پس ازآرام شدن شرايط کشور بعد از جنگ و آغاز دهه هفتاد شهرهاي کشور پر شدند از بناهاي ريز ودرشتي که نيازهاي ساختماني جديد را برطرف سازند. شهرهاي گسترش يابنده و بافتهاي موجود شهري مملو از پروژههاي ساختماني جديد شدند. ساختمانهاي جدي
چکيده: در اين مقاله ابتدا با تعاريف، انواع و کاربردهاي مقياس آشنا مي شويم. در ادامه عناصر و اصول کلاسيک معماري ايران را بررسي مي کنيم. سپس پيرامون تناسبات طلايي و انساني در معماري صحبت مي کنيم و پيمون در ايران و کن در ژاپن را معرفي مي کنيم، همچنين
مصرفي واژه ها: قبل از اينکه به مصرفي و بررسي بناهاي مورد بحث بپردازيم، لازم است که تعدادي از کلمات به کار رفته در متن را مصرفي و معاني و مفاهيم و مورد امتهايي که از نظر ما به يا کلمات تعلق مي گيرد را بيان کنيم. سرا: به بنايي گفته مي شود که حياط
مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات ونقوش مسجد جامع يزد جمع گرد آوري شده و سعي برآن بوده تا جايي که متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذکر توضيحاتي راجع به مصالح و کتيبه ها و تاريخ بناي آن و تغييرات ايجا
1- مقدمه انسان موجودي اجتماعي و نيازمند به برقراري ارتباط است. اين ارتباط نه فقط شامل بقيه انسان ها بلکه با اشياء و ساختمانها و محيطش برقرار مي شود. اين ارتباط بر محيط شهري گسترش بيشتري مي يابد و در عين حال حساس تر مي شود. برقراري رابطه درست و متق
مقدمه هنر جوهرهاي است که در ذات هر ايراني به فضل الهي به وديعه نهاده شده است. به همين علت جلوههاي هنر در تمام مظاهر و مقوله هاي زندگي ايراني مانند: معماري، نقاشي ، خط و کتابت ، پارچهبافي، قالي وگليمبافي، فلزکاري، سفالگري و ...... در طول تاريخ
سلجوقيان: ساختمان مظهر زيبايي معماري سلجوقي موقر و نيرومند و داراي ساختاري بغرنج بود. ولي اينهمه نه ناگهاني بودند و نه تصادفي، بلکه تجلي متعالي يک رستاخيز ايراني بود که در اوايل سده دهم با سامانيان آغاز شد. اين رستاخيز در زمان سلجوقيان به اوج خود
تحليل مسائل پيرامون مرمت دوره جديد مرمت در عمارت چهل ستون قزوين از سال 1334 آغاز شد؛يعني از زماني که اين عمارت را،به گمان حفظ ارزش هاي آن ،براي کاربري موزه هنرهاي زيبا در نظر گرفتند.گذشته از تعميرات سال 1347 ،اين بنا از سال حدود52 تا73(بيش از 20 س
نگاهی تطبیقی به عنصر ستون در معماری هخامنشی و یونان و مصر مقدمه : در ناحیه جنوبی ایران و در شمال خلیج فارس، ایالتی واقع شده بود که در روزگار باستان ”پارس“ نامیده میشد، که از آغاز دوره اسلامی مرکز آن شهر شیراز بوده است. در این منطقه از ایران سلسلهای به نام هخامنشیان به قدرت رسیدند توانستند سالها بر بخش بسیار مهمی از جهان فرمانروایی کنند. ”هخامنشیان از مهارت هنرمندان و صنعتگران ...
سبک معماري در مجموعه سراي گلشن و تيمچه پوستي مصرفي واژه ها: قبل از اينکه به مصرفي و بررسي بناهاي مورد بحث بپردازيم، لازم است که تعدادي از کلمات به کار رفته در متن را مصرفي و معاني و مفاهيم و مورد امتهايي که از نظر ما به يا کلمات تعلق مي گيرد ر
بسمه تعالي مقدمه پروژه کار آموزي : ( توضيحات در مورد مشخصات و تاريخچه شرکت ساختماني مثلث ) محل کار آموزي اين جانب در شهرکي در حال ساخت در نزديکي محل سکونت در شهر هشتگرد بود اما ساختمان اصلي شرکت در کرج بود که در ابتدا فقط يک دفتر در يکي از س
معماري مدرن: مقدمه: معماري مدرن،کارهاي ساخت و ساز، ساختماني اواخر قرن 19 و 20 تاريخچه مربوط به معماري مدرن معماراني را در بر گرفته است که اين قبيل ساختمانها، جنبشهاي کسب گرايي و تکنولوژي و موادي که اين قبيل معاريهاي جديد را ممکن ساخته است را طرا
ایران سرزمینی است که هدایای زیادی به دنیای معماری عرضه کرده است. افراد زیادی در ایران زندگی خود را صرف شناخت شیوه ها و سبک ها و کشف ویژگی های بنا و معماری ایران کرده اند.از جمله این افراد پدر معماری ایران محمد کریم پیر نیا که حاصل تلاش فراوان وی در طول زندگی علاوه بر مقاله ها کتب بسیاری ،شاگردانی بزرگ و خوش نام در زمینه معماری بوده است. شاید بتوان استاد پیرنیا را 40 سال گذشته از ...
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: معماري اسلامي برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غناي تمدن اسلام را با بهرهگيري از روح معنويت نشان ميدهد. اين امر به گونهاي است که اعتقاد به توحيد و ايمان به تعاليم اسلام به عنوان انديشه زيباييشناسي دين اسلام در م
علي رغم تعاريف افراد مختلف از رمانتيسم، ارائه تعريفي مشخص از آن دشوار مي نمايد گاهي آن را چنان با احساس و عاطفه آميخته مي دانند که به هر چيز که برانگيزاننده احساس باشد؛ خواه متعلق به امروز باشد و يا ديروز "رمانتيک" قلمداد مي کنند و گاه آن را عشق و
تئوري هاي تناسبات منظور از تئوري هاي تناسبات ? ايجاد احساس نظم بين اجزاء يک ترکيب بصري است. طبق نظريه " اقليدس " نسبت ? به مقايسه کمي دو چيز مشابه اطلاق مي شود ? حال آنکه تناسب به تساوي نسبتها اطلاق مي شود . بنابراين ? تحت هر سيستم ت
مقدمه تاریخ بشریت ، حاکی از تلاش بی وقفه آدمی برای تسلط و بهره وری از مادر طبیعت بوده است . وی با اتکا به قدرتهای خدادادای ، عقل ، خرد و خلاقیت همچنین دستانی ماهر همواره تلاش نموده است تا طبیعت سرکش و قدرتمند را مهار نماید و برای تداوم بقای خویش مورد بهره برداری قرار دهد . او سالیان درازی را در غارها و با حداقل امکانات و ابزار گذراند . ضروریات و الزمات محیطی ، جمعی و فردی کم کم ...
آلمان در قرن نوزدهم اشتغال به کارهای دستی برای مردم آلمان طبیعت ثانوی است . دوره تسلسل شکست و موفقیت در کمتر کشور اروپایی به اندازه آلمان سریع بوده است. فرهنگ رفیع آلمان در اواخر قرون وسطی بتدریح رو به زوال می رفت و در قرن هفدهم جنگ های سی ساله به اندازه یک قرن نیروی اقتصادی و سیاسی آلمان را فرسود . در اوائل قرن نوزدهم آلمان با ارتجاع سیاسی خون آوری روبرو بود که با آزادی اقتصادی ...
مساجد اسلامی درسرزمین ایران،مثل همۀ ممالک اسلامی،جلوه ای اززیباییهای بصری ونمونۀ بارزی ازتلفیق وارتباط فرم های نمادین با باور-های عمیق اعتقادی است. اشکال الگویی وارتباطات سمبولیک درتمامی جوانب ونماهایشان به وضوح دیده می شود.« اساساً هنرهای دینی،به خصوص مساجد اسلامی دریک امر مشترکند وآن جنبۀ سمبولیک آنهاست،زیرا درهمۀ این هنرها،جهان سایه ای ازحقیقت ومرتبتی متعالی-ازآن است. ازاینجا ...
نقش رنگ در معماری یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ ...
نقش هنر و معماری اسلامی در مسجد جامع ورامین مسجد مهمترین فضای معماری در سرزمینهای اسلامی است که علاوه بر کارکرد دینی و مذهبی و معنوی همواره از نقش اجتماعی سیاسی نیز برخوردار بوده است.اهمیت نقش دینی و اجتماعی مسجد موجب شده است که معماران و برخی دیگر از هنرمندان در همه دورههای تاریخی تلاش خود را در راه خلق فضایی مناسب و شایسته برای نیایش صرف کنند. به همین جهت است که مساجد هر ...
تاريخچه تمدن ساکنين شهر شيراز به دوران هخامنشيان باز مي گردد و اين زماني است که هخامنشيان در عصر خود يکي از حکومت هايي بودند که از نظر چگونگي آداب و رفتار زندگي و همچنين معماري هاي دوره خود در دنيا بي نظير بوده اند. شايد تاريخ ساخت خانه هاي مسکوني
مقدمه : ملاحظات کلی معماری در ایران بیش از 6000 سال تاریخ پیوسته ، دست کم از 5000 ق.م تا به امروز، با نمونه های اختصاصی که در ناحیه پهناوری از سوریه تا شمال هند و مرزهای چین ، قفاز تا زنگبار پراکنده است. بناهای ایرانی متنوع است، از کلبههای دهقانی ، قهوه خانه ها، کوشکها تا زیباترین و شاهانه ترین ساختمانهایی که جهان به خود دیده ، بگذریم از برخی پلهای عظیم و با شکوه ممیزه معماری ...
طرح نهائي دوره کارشناسي حوزه اول: پيشنهاد طرح تحقيق پيشگفتار: مشارکت به معناي عام خود از گذشته هاي بسيار دور در زندگي انسان وجود داشته ولي به معناي جديد خود بخصوص در عرصه ي سياست پس از جنگ جهاني دوم در جهان غرب آغاز شده و به شرق
معماري مدرن مباني معماري مدرن، که سبکي غالب و جهانگير در سده بيستم ميلادي بوده، ريشه در تحولاتي که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ايتاليا در حدود چهارصدسال پيش از ظهور معماري مدرن بوده است. بررسي معماري مدرن بدون توجه به زمينه هاي فکري و اجتماعي
شهرستان کلات :حصار کلات که در فاصله 180 کيلومتري شمال مشهد واقع شده است مانند درهاي است که توسط دو رشته کوه مرتفع محاصره گرديده باشد و داراي طول و عرض تقريبي 35 و 10 کيلومتر ميباشد.اين رشته کو ها بنا به گفته ي مردم محلي همان منطقه به کوه هاي 77
یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری ...
گنبد : آسمان، سقف یا ساختمان بیضی شکل که غالبآ با آجر بر فراز معابد، مساجد، قبور یا آرامگاه ها می سازند. گنبد یا آسمانه همانطور که از نامش بر می آید، شباهتی رمزی با آسمان و عرش را بیان می کند. گنبد مظهر آسمان و فضای مکعبی شکل زیر آن مظهر زمین و ماده ، و قوس مقرنس کاری شده آن همچون حلقه واسط زمین و آسمان تلقی می گردد. حضرت رسول در روایت معراج، گنبد عظیمی را وصف می کند که از صدف ...
کشور بزرگ ایران دارای گنجینه هایی غنی از معماری عامیانه می باشد که بخش بزرگی از آن تا به حال ناشناخته مانده است. هر چند که از حدود دهه 60 میلادی شناخت معماری عامیانه به عنوان بخشی از فرهنگ معماری معاصر به شکلی منظم آغاز شده و تاکنون مورد توجه گرفته است، اما این مباحث آنگونه که باید در ایران مطرح نشده است. یکی از ویژگی های عامیانه، ناشناخته بودن و گمنام بودن آن است، تا جایی که ...
وقتی آشکار می شود, که بدانیم در ساخته های این دوره به کاربرد مادی و معنوی بناها که از مهمترین ویژگیهای آن است توجه شده است.برای دریافتن اهمیت این ویژگیها در گسترش معماری شایسته است طبقه بندی بناهای دوره اسلامی و کاربرد آنها را مشخص کنیم. • الف) بناهای مذهبی. شامل مساجد, آرامگاهها, مدارس, حسینیه ها, تکایا, و مصلی ها؛ ب) بناهای غیر مذهبی. شامل پلها, کاخها, کاروانسراها, حمامها, ...
مقدمه: این مقاله به بررسی بحث و جایگاه مکان در معماری می پردازد. این بحث در حوزه اصلی تئوری های معماری قرار می گیرد که این مقاله بر پایه پدیدارشناسی قرار دارد . از آنجا که این بحث در ذهن من بسیار گنگ و نامفهوم بوده لذا مطالعه را با طرح این پرسش های اصلی آغاز کردم که اساسا مکان چیست و چه جایگاهی در معماری دارد. تأثیر مکان در شکل گیری معماری به چه صورتی است آیا یک معماری واحد ...
مقدمه : وابستگی انسان به فضا ، ریشه های عمیقی دارد . این دلبستگی از نیاز به درک روابط اجتماعی انسان ، جهت کسب مفهوم و فرمانروایی بر دنیای حوادث و رویدادها سرچشمه می گیرد . بشر بین خود و اشیاء رابطه ایجاد می کند . بدین معنی که وی خود را به طریق فیزیولوژی با اشیاء وفق داده و ایجاد سازگاری می کند . چون حرکات بشر در فضا انجام می شود ، لذا فضا بیان کننده وجه ویژه ای از ایجاد ارتباط ...
مقدمه ذوق سلیم، سلیقه لطیف، احساس خلاق، ادراک فعال، روح حساس، و عاطفه بارور را اگر به همراه زیبایی و زیباشناسی ذاتی در یک جمله خلاصه کنیم، جامع و مانعی میشود از هنر غنی و مجرد ایرانی، این تعریف شاید در نزد برخی از کارشناسان راه خلاف واقع وغلو را پیموده باشد اما در حقیقت اگر به خوبی مشاهده کنیم هر یک از این عوامل و ابزارهای معنوی و مادی را میتوان در جزء جزء نقش و نگارهای ریز و ...
نقش آینه کاری در معماری آینه کاری را باید واپسین ابتکار هنرمندان ایرانی در این گروه هنرهای زیبا دانست که ایرانیان در معماری داخلی و تزیین درون نما به کار گرفته اند . اجراکنندگان این شاخه از هنر که به دقت، ظرافت و حوصلهٔ بسیار در کار نیازمند است از زمان پیدایش تاکنون همواره هنرمندان ایرانی بوده و هستند. آینه کاری را باید واپسین ابتکار هنرمندان ایرانی در این گروه هنرهای زیبا دانست ...
خوشنویسی در هنر ، معماری اسلامی و مساجد آیا تا به حال شده است کتیبه ای را در مسجد یا حسینیه با دقت بخوانیم؟ آیا تا به حال به نقش آن در زیبایی مسجد فکر کرده ایم؟ به راستی چرا این قدر مساجد ما از کاشی کاری هایی که منقش به آیات قرآنی است پر شده است؟ آیا تا به حال شده است کتیبه ای را در مسجد یا حسینیه با دقت بخوانیم؟ آیا تا به حال به نقش آن در زیبایی مسجد فکر کرده ایم؟ به راستی چرا ...
آثار معماري که تا کنون توسط باستانشناسان ايراني و خارجي در نقاط مختلف شناسايي شده مويد عظمت و شکوه معماري ايران در ادوار مختلف است. در فرهنگ معماري يک جامعه دو مسئله عمده همواره مورد نظر بوده: يکي بافت شهري و ديگري ساختمانهاي عمومي و شخصي، که هر دو
چکیده قوچوق یا شاخ قوچ یکی از رایج ترین نقوش مورد استفاده در هنرهای سنتی ترکمنها است ، شاخ قوچ نقشیست که در آن اوج نماد پردازی قوم ترکمن را می توان مشاهده نمود . این نماد ، نه تنها در میان قبایل ترکمن مورد استفاده قرار میگیرد بلکه نمادیست که شهرت جهانی دارد . ابتدا سخن را با بحثی در مورد نماد و نمادپردازی آغاز میکنیم سپس در مورد قوچ ، شاخ قوچ و نمود آن در تمدنهای کهن سخن ...
ازدید همگان نور"جزء اساسی و ضروری در ساختمان است . که کار آن روشن کردن فضا به منظور قابل رویت ساختن آن است .در هنر ساختمان سازیی یا به عبارتی معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصرو مفاهیم دیگر از قبیل ساختار" نظم فضایی "مصالح" رنگ و .... مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفاکند . ولی واقعیت این است که در بسیاری از موارد در ساختمان سازیو معماری ...
در ارتباط با شهرهائی که با رودخانه همراه بوده اند و نقش رودخانه عامل مهمی در حیات آنها داشته است پل مطرح می شود.اصفهان شهری در کنار رودخانه ی زاینده رود به همراه موقعیت خاص خویش در منطقه پر عبور از قدیم تا کنون در ارتباط با رودخانه نقش مهمی را در جهت سازه های مختلط با پل داشته است. یهودیه و جی دو شهر در منطقه اصفهان امروزی به وسیله پل شهرستان به بخش جنوبی رودخانه زاینده رود ...
مقدمه: رنسانس دانش و هنر پیشرفتهای عظیمی در ایتالیای قرن پانزدهم و شانزدهم بوجود آوردند. این احیای فرهنگی به رنسانس (یعنی «نوزایی») مشهور شده است. دانشمندان، شعرا و فیلسوفانی ظهور کردند که با الهام از میراث اصیل رم و یونان با دیدگانی تازه تر به جهان می نگریستند. نقاشها به مطالعه آناتومی (علم تشریح) پرداختند و اعضای بدن انسان را به شیوه واقعگرایانه ای نقاشی می کردند. فرمانروایان ...
قسمت اول: درک مطلب فرم در معماری در فضای کاربرد فناوری معماری از یک طرف پاسخگوی الگوهای فرهنگی خویش و از طرف دیگر مسئول الگوهای علم فناوری می باشد اما در اظهار و تبیین فرم، وی مجاز است که مفاهیم و شخصیت خویش را بیان نماید. تمام معماران دارای این استعداد ذاتی نیستند تا این امتیاز ویژه را به نحو احسن بکار گیرند. مثل دیگر رشته های علمی و هنری، تعدادی از معماران، سبک نوینی را ابداع ...
در این نوشتار ضمن معرفی گونهای خاص از محصولات آلومینیومی که در بازارهای ایران به خوبی مطرح شده است، به اختصار به برخی از کاربردها و مزایای آلومینیوم در نمای ساختمانها میپردازیم. با ظهور مدرنیسم در معماری و شروع عصر مدرن و همزمان با روی کار آمدن معمارانی چون میس وندرو و معماران تحصیل کرده مدارسی مانند باوهاس و علاقه جهانیان به ایجاد بناهای بلند مرتبه و به طور کل، شروع ساخت و ...
پیشگفتار : تاریخ چند هزار ساله معماری ایران آنگونه که شایسته است مورد مطالعه قرار نگرفته است . هرچند افراد زیادی زندگی خود را وقف شناخت این معماری نموده اند اما متاسفانه نتایج تحقیقاتشان بصورت مدون در اختیار دیگران قرار نگرفته از این رو در پی مکتوب کردن اطلاعاتی درباره گنبدهای مساجد و شیوه های گنبد زنی به مشکلات عدیده ای بر می خوریم، از جمله عدم وجود منابع معتبر و سایتهای علمی و ...
هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست چگونه از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانهای در رویا آسان اما ...
نخستین بار با نظریه گشتالت در کتاب فلسفه هنر و معماری آشنا شدیم.پس از مطالعه کتاب برای آشنایی بیشتر با این نظریه و کاربرد آن اقدام به مطالعات بیشتری در کتابهایی چون معنی زیبایی، زیبا شناختی در معماری و آفرینش نظریه معماری و...پرداختیم و سری به سایتهای مختلف زدیم.تقریبا در تمام منابع مورد مطالعه کاربرد این نظریه در بناهای مدرن و امروزی بررسی شده بود.با توجه به اینکه نظریه گشتالت ...
چکیده : آنچه در این مقاله بیان می شود برداشتی از بررسی و مقایسه هنر و ریاضی وکاربرد ریاضی در هنر است. هر پدیده زیبا در طبیعت می تواند از دو نظر مورد توجه قرار بگیرد، هم از نگاه هنری وهم از دید ریاضی ونظم منطقی .هنر و ریاضی همانند یکدیگرند، زیرا در هردو مفاهیم تناسب ، تقارن و توازن نقش مهمی دارند. هنرمندان معمولاً محدوده و فضای اثر هنری خود را از یک طرح ریاضی انتخاب می کنند .به ...
نقش نور در عکاسی معماری اجسام گوناگون موجود در طبیعت دارای سه بُعد طول، عرض و ارتفاع هستند که مجموع این ابعاد، حجم را به وجود میآورد. اما هنگامی که اجسام به تصویر در میآیند، خصوصیات سه بُعدی آنها بر روی سطحی دو بُعدی نمایان میشود. درست است که توقع نداریم ابعاد حجم را در تصویر لمس کنیم، اما به کمک سایهروشنهایی که بر روی حجم مورد نظر تشکیل میشود، میتوان احساس حجم و برجستگی ...
چکیده: بسیاری از شاعران و نویسندگان در اشعار و حکایات خود، از مفاهیم عمیق و اندیشه های بلند عرفان اسلامی و حکمت الهی ایران باستان بهره گرفته اند. هنرمندان مسلمان نیز از این خوان نعمت بی نسیب نبوده، آن ها هم از جلوه هایی رمز گونه از حکمت و عرفان ایرانی – اسلامی را در آثار هنری خویش متجلی نموده اند. در گذشته استادانی که خود اهل سیرو سلوک بودند، به تعلیم و راهنمایی هنرمندان می ...
مزار سلطان محمد خدابنده ( 17- 1204 ميلادي ) در سلطانيه , بنايي با گنبد عظيم و محوطه اي کوچک براي مزار . اين بنا داراي پوشش دو لايه است ولي خاصيت عيني گنبد آن طور است که ارتفاع گنبد خيلي کمتر از آنچه که هست به نظر مي رسد . ساختمان اصلي به صورت ه
زندگی نامه در سال1898 در دهکده کورتان ( (kuortaneازتوابع شهر جیاسکیلا در غرب فنلاند متولد شد .او بزرگترین فرزند خانواده اش بود. پدرش نقشه بردار و مادرش منشی دفتر پستی بود.وقتی پنج ساله بود خانواده او به شهر جیاسکیلا که از شهرهای اصلی ودر زمره مراکز فرهنگی این کشور است و امروزه نیز به دلیل سنت قوی تعلیم وتربیت به آتن فنلاند معروف است مهاجرت کردنددر آنجا محیط اطرافش تفاوت بسیاری ...
اجسام گوناگون موجود در طبیعت دارای سه بُعد طول، عرض و ارتفاع هستند که مجموع این ابعاد، حجم را به وجود میآورد. اما هنگامی که اجسام به تصویر در میآیند، خصوصیات سه بُعدی آنها بر روی سطحی دو بُعدی نمایان میشود. درست است که توقع نداریم ابعاد حجم را در تصویر لمس کنیم، اما به کمک سایهروشنهایی که بر روی حجم مورد نظر تشکیل میشود، میتوان احساس حجم و برجستگی را در تصویر ایجاد کرد. ...
پير لوئيجي نروي تولد در سوندريو لومباردي به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913 در رشته مهندسي ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصيل شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسي سازه در دانشکده معماري رم بود. مهندس محاسب و معمار بزرگي که
انجمن بين المللي تحقيقات پيشرفته در تاسيسات مستقل ژاپن تحقيقاتي را در دامنه گسترده اي از موضوعات انجام مي دهد . با مشارکت متخصصان از اطراف دنيا استعلام هوشمندانه در اين انجمن داراي دامنه اي از يک مطالعه رقابتي در زمينه شادي تا سيستماتيک مي باشد. به
نماد : نماد ( که مظهر سمبل تير ناميده مي شود ) نشانه اي است که نشانگر يک انديشه ، شيء يا مفهوم ، چگونگي و جز اينها مي تواند باشد نماد مي تواند يک شيء مادي باشد که شکلش به طور طبيعي يا بر پايه قرارداد يا چيزي که به آن اشاره مي کند پيوند داشته باشد
معماري در کليساها کليساي سان فرانسيکو يک بازسازي ساختار گوتيک که مانند سانت آندن به گونه اي بود که سر در برخوردار از طاق پيروزي روحي را در خود داشت. و متأسفانه اين بنا ناتمام باقي مانده است. سانت آندن يک ساختمان بسيار ديناميک مي باشد. سر در پيرو
معماري دوران هخامنشي قوم ارارتو (قبل از آريائيها) : روش نيارشي ساختمانهاي ارارتو، تير و ستون با سقف تخت بوده است، ساختمانهاي آنها چهار گوش بوده و نيايشگاههايي با تالاري ستون دار داشتند که بيشتر روي سکو ساخته مي شده. آنها ستونها را با سر ستونهاي پي
مقدمه: اين مقاله به بررسي بحث و جايگاه مکان در معماري مي پردازد. اين بحث در حوزه اصلي تئوريهاي معماري قرار مي گيرد که اين مقاله بر پايه پديدارشناسي قرار دارد . از آنجا که اين بحث در ذهن من بسيار گنگ و نامفهوم بوده لذا مطالعه را با طرح اين پرسش ه
مقدمه سرزمین کهن ایران که ریشه در تاریخ چند هزار ساله جهان دارد، هرچند بارها دستخوش تاخت و تاز بیگانگان قرار گرفته و دورههایی را تحت حاکمیت آنان به سر برده، با این همه، با بهرهگیری از تمدن و فرهنگ ریشهدار و نیرومندش، نه تنها تجدید حیات کرده، بلکه اشغالگران را به کلی در تمدن و هنر خود مستهلک نموده و آنان را در شمار پیروان و مروجان علم، هنر و صنعت ایرانی درآورده است. پیش تاریخ ...
مقدمه: دیدگاه نقد اسطوره گرا، علی رغم روبه رو شدن با مخالفت هایی که طی قرون جدید با ادعای دروغین و غیرواقعی بودن آنها به همراه داشته، با پدیدار گشتن روانکاوی عمقی و توجه فروید به یونگ به عنوان موسسان بزرگ این مکتب به افسانه ها، رؤیاها، اقوام کهن و ... طلیعه ای نو را در نمایاندن اساطیر نوید می دهد؛ و بدین ترتیب در پی اثبات تئوری « تاریخ مقدس » همگام با ناخودآگاه جمعی یونگ، مصادیق ...
چکیده: هنر اسلامی در تمام جنبه های خود ، مبتنی بر حکمت اسلامی است و این یعنی درک این حقیقت که هر اثر هنری باید طبق قوانینی آشکار ، ساخته و پرداخته شود و اینکه این حقایق ، کتمان نشود و در حجاب مستور نماند. بنابراین اصل توحید که پایه نظرگاه اسلامی است با تکیه براین اصل ، در پی وحدت بخشیدن بر پیکر عناصر گوناگون هنری است . در معماری مساجد نیز تجلی کرده و روح وحدت را در معماری مساجد ...
فرم در معماري قسمت اول: درک مطلب فرم در معماري در فضاي کاربرد فناوري معماري از يک طرف پاسخگوي الگوهاي فرهنگي خويش و از طرف ديگر مسئول الگوهاي علم فناوري مي باشد اما در اظهار و تبيين فرم، وي مجاز است که مفاهيم و شخصيت خويش را بيان نمايد. تمام
پيشگفتار مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات ونقوش مسجد جامع يزد جمع گرد آوري شده و سعي برآن بوده تا جايي که متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذکر توضيحاتي راجع به مصالح و کتيبه ها و تاريخ بناي آن و ت
-1- مقدمه هدف اصلي از احداث بنا در ايجاد ارتباط موثر و ايمن بين ترابري دريائي و حمل و نقل زميني است. در کشورهائي نظير ايران که داراي مرزهاي آبي قابل توجهي هستند، براي احداث يک بندر دلايل متعددي وجود دارد که از آن جمله موارد زير را مي توان بر شمرد:
نقش انديشه در فرآيند طراحي: مقدمه روند طراحي يک معيار شامل تعداد زيادي تقسيمها وفرآيند تکامل آنهاست که منجر به تولد مفهومي خيالي با پتانسيل واقعيت در ذهن ميشود که در آينده تحقق ميپذيرد . اين مفهوم خيالي به واسطه الزاماتي خاص مانند توجه به فرم، عم
مدرنيسم جنبشي بود که حدود سال 1880 آغاز شد و در سال 1980 به پايان رسيد. مدرنيسم به صورت رويکرد تؤري در هنر توصيف مي شود. «هنر به خاطر هنر» اصطلاحي است که نمون? اين جنبش بود زيرا به طور اساسي گفته مي شود که بايد هنر را بيشتر بررسي کرد تا مواردي بيشتر
از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش امروز، فضای معماری مدرسه، معلم، نحوه تدریس معلم، خانواده هستند. فضاهای آموزشی نه تنها یک محیط بی روح محسوب نمی گردد بلکه به عنوان یک عامل زنده و تاثیر گذار در یادگیری و فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان محسوب می گدد. به عقیده برخی از صاحب نظران، آموزش غیر کلامی و بیانی می تواند تاثیر بیشتری در انتقال پیام به فراگیران نسبت به آموزش کلامی ...
معماري روم قدرت روم که پس از اتروسکها بر ايتاليا حاکم و جانشين ايشان شد. اقوام ستيزه ايتاليا را مطيع حکومت واحد روم گردانيده و سرانجام ملتهاي اروپاي غربي و مديترانه و خاور نزديک را در زير پرچم امپراطور روم گرد آورد .که به گفته مورخ بزرگ روم « انقلا
هنگامي که از مراکز مذهبي سخن مي گوييم ذهن ما توجه به مقابر و زيارتگاه ها و مساجد مي شود صحيح هم اين است تقريباً در هر مرحله از مناطق شهري يا روستايي يک مسجد در بسياري از روستاها تکيه و سقاخانه ها وجود دارد. عمده ترين دليل اين موضوع آن است که شيعيان
فضاهای بیرون شهری یکشبه پدید نیامدهاند، بلکه شکلگیری آنها اغلب نتیجتاًتغییرات آرام تدریجی و نیز ثمرهی نوآوریهایی است که در طول دورانها پیش آمدهاست. بیشینهی شهرسازی مشخصاً به دوران نخستین تمدن یعنی به بینالنهرین بازمیگردد، ولی متأسفانه منابع ما تا پیش از تمدن یونان باستان، ناقص و ناکافی است.پیشینهی تجهیزاتی چون نیمکن، مجسمه، ...
طرح باغ هاي ايراني و ساختمان هاي آن غالباً آميزه اي است از سبک معماري و باغ سازي پيش از اسلام و شيوه معماري سده هاي بعد که ويژگي هاي کاي معماري ايراني را داراست وبا نام معماري اسلامي شناخته ميشود و برخي تأثيراتي که از معماري و باغ سازي کشورهاي ديگر
معماري گذشته معماري مناطق کويري در عين پاسخگويي به نيازهاي انسان و شرايط محيط، جلوه هايي از تجلي کالبد بخشيدن به ارزش ها و باورهاي فرهنگي جامعه را نيز به نمايش مي گذارد مانند بهره گيري از سلسله مراتب، که در عين اينکه توجه به درون و بطن را به زيباي
( نظري اجمالي به معماري ايران درعهد اسلام) « معماري ايران در طي تاريخ طولاني خود داراي ويژگي، اصالت، طرح و سادگي، توأم با آرايش بر مايه بوه است» با اين برداشت آرتورپوپ- مستشرق و ايران شناس نامي آمريکا به فرهنگ معماري ايران ردي مي آورد. او مي گويد: (
معماري قاجار پهلوي معماري ايران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوي دچار هرج و مرج و آشفتگي شد در اين دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهايي هستيم که هر کدام بيانگر يکي از مکاتب فکري دوره هايي مشخص از تاريخ ايران هستند : کاخ مرمر به تقليد از معما