تعداد 17 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع هرمنوتیک در سایت یافت گردید:
قرآن خانهي من است هرمنوتيک صوفيانهي غزالي[1] ترجمهي اسماعيل يزدانپور ________________________________________ همهي متون براي خواندن نيستند. البته خود کلمهي متن اين نظر را نقض ميکند. از ديدي متني، سخن بيشتر رمزبندي و پوشندگي است تا بي
چکیده: رویکردهای هرمنوتیکی به هنر اسلامی را میتوان بر دو گونه دانست: در یکی کوشش بر این است که «هنر اسلامی» هنری شمرده شود که با استفاده از نمودگارها و تمثیلها و استعارهها و رمزها درصدد بیان اندیشهای معنوی یا دینی است که از حقیقت اسلام برمیآید؛ و در دیگری کوشش بر این است که «هنر» اساساً به گونهای تأویل شود که یا مغایر با «شرع»، احکام اسلام، نباشد یا راهی شمرده شود به سوی ...
شلاير ماخر معتقد است که، اين دو گرايش تفسيري يا دو شيوهي تفسيري در جهت عکس هم هستند. همچنان که اشاره کردم، تفسير دستوري بر جنبههاي مشترک متن با ساير متون مشابه، تاکيد دارد؛ در حالي که، تفسير فني بر جنبههاي اختصاصي متن توجه و تأکيد ميکند؛ به همي
«علوم انساني از تشبيه به علوم طبيعي آغاز کردند و جز اين افقي نميديدند و چارهاي نداشتند. پيروزي و کاميابي علوم طبيعي و در صدر آنها علم فيزيک، در فتح عرصههاي طبيعت چندان کوبنده و دلربا بود که هيچ کس را دو دل نمينهاد که علم اگر هست همان علم روشمند
تعاریف مختلفی از دیدگاه علوم اجتماعی از دین ارائه شده است که برخی از مهمترین آنها در اینجا ذکر می شوند: 1. دین عبارت است از باور به موجودات معنوی (Reading 1977:175). 2. دین یعنی تلاش و جستجو کردن برای کمک گرفتن از ارواح از طریق عبادت (فریزر) (Reading 1977:175). 3. دین عبارت است از مجموعه ای از اعمال و باورهای مربوط به ماوراء الطبیعه که به خودی خود هدف هستند (مالینوفسکی) (Reading ...
پديدارشناسي به عنوان يکي از مکتب هاي روشي در مطالعه علوم انساني و بخصوص علوم اجتماعي، اگر چه نزديک به بيش از نيم قرن است که خود را با کتاب پژوهشهاي منطقي (1902-1901) ادموند هوسرل به نمود گذاشته است اما هنوز تازگي و جدل انگيزي خود را حفظ نموده است.
مقدمه در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ ميتوان به رابطهي مستقيم و عميق بين نحوهي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور کلي آن چه را فرهنگ ميناميم و آنچه که به عنوان اثر معماري عرضه مينمايد پي برد. به اين معني که
با وجود مطالعات نظري نسبتا زيادي که در زمينه استفاده از نظامهاي خبره و هوشمند در بازيابي اطلاعات صورت گرفته، اما به طور نسبي نظامهاي بازيابي اندکي را ميتوان مشاهده کرد که در آنها از قابليتهاي نظامهاي خبره و هوش مصنوعي استفاده شده باشد. به تعبير
آلن دیوید سوکال متولد 1955 و فیزیکدان دانشگاه نیویورک از نظر سیاسى چپ گرا است و تنها ادعاى او براى این وابستگى آن است که در گذشته مدتى در دوران حکومت ساندینیستا در دانشگاه ملى نیکاراگوئه ریاضى تدریس کرده است. از جمله استقبال کنندگان ماجراى سوکال نوآم چامسکى بود که گفت چپ و علوم اجتماعى بهتر است بنیان فکرى خود را بر استدلال عقلى بگذارند. حاصل یادداشت هاى سوکال در این رابطه نخست ...
. نقش سنت با ظهور نوگرايي و جوامع مدرن بدون شک تغييراتي يافته و برخي وجوه آن تحت تاثير شرايط جديدجهاني قرار گرفته است. تعيين اين دگرگونيها بسته به خصوصيات فرهنگي هر جامعه متفاوت مي باشد ، اما نميتوان گفت که لزوماً اين تحولات سبب تضعيف سنت شد، چرا که
بررسي آثار يک معمار ايراني ( کامران ديبا ) نگاهي بر آنچه پرسش انگيز است انديشه دکارت با جابجايي جايگاه "سوژه " و " ابژه " تحولي عظيم در نحوه تفکر _ و به تبع آن هستي شناسي _ غربي ايجاد کرد که مدرنيته و دنياي فن آورانه حاصل از آن را به دنبال
مقدمه: بررسی زمینه های عام فلسفی دیکانستراکشن فلسفه چیست؟ فلسفه در بیان ساده خود چه وچگونه علمی است؟ به طور مختصر باید گفت : فلسفه عبارت است از پرسش فراورنده ومرز شکننده از کلی ترین چیزی که با آن مواجه هستیم. فلسفه با مفهوم اصلی در پرسش بودن پرداخته شده است و به جواب درباره پرسش از وجود ما قانع نیست بلکه به گستراندن پرسش درباره هستی روی دارد. البته اگر هستی بنیادی ترین مفهموم ...
اين نظر را نقض ميکند. از ديدي متني، سخن بيشتر رمزبندي و پوشندگي است تا بيان. مجازهايي از قبيل طرحبندي و پيچيدن، لايهلايه کردن و تا کردن، ساختاردهي و فصلبندي، همه خواندن را طلب ميکنند خواندني قوي، مدرنيست، و تحليلي. متون تکليفهايي را تحميل ميکنند که
پدیدارشناسی به عنوان یکی از مکتب های روشی در مطالعه علوم انسانی و بخصوص علوم اجتماعی، اگر چه نزدیک به بیش از نیم قرن است که خود را با کتاب پژوهشهای منطقی (1902-1901) ادموند هوسرل به نمود گذاشته است اما هنوز تازگی و جدل انگیزی خود را حفظ نموده است. از این نظر که مکاتب و روشهای جدیدی از درون آن متولد شده اند مانند هرمنوتیک مارتین هایدگر و مرلوپونتی و گادامر، همچنین وجودگرایی ژان ...
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائتها و تفاسیر متعددی میپذیرد و انضمام راهبردها و توصیههای متفکران مسلمان بر دیگر حوزههای زندگی بشر، چالشهای جدی، در پی خواهد داشت. ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیشدرآمدهای اجتماعی و اقتصادی مقتضی آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و ...
مقدمه مجموعه معارف انسان به سه دسته تقسیم می شوند : 1 1. آنچه از طرق عادی کسب می شود ؛ 2. آنچه از غیر طرق عادی کسب می شود ؛ 3. آنچه از طریق غیر عادی کسب می شود . 4. طرق عادی کسب معرفت ، یعنی : “ راه هایی که برای همه انسانها در همه زمانها بالقوه امکان دارد ” ، این راه ها عبارتند از : الف طریق عقلی استدلالی ؛ ب طریق حسی تجربی ؛ ج طریق نقلی تاریخی ؛ د طریق کشفی شهودی . طریق غیر ...