تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع وحى در سایت یافت گردید:
مفهوم «وحى» براى متن [ نص قرآنى]، مفهومى اساسى است; چرا که متن در بسيارى از موارد براى اشاره به خود، همين نام را به کار مىگيرد. اگرچه براى متن از نامهاى ديگرى چون «قرآن»، «ذکر» و «کتاب» نيز سخن به ميان آمده، با اين همه، نام «وحى» که در قلمرو فر
قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مىنمايد، تا از اين طريق، راه تعالى و تکامل خود ر
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
عصمتبه معنى مصونيتبوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر
بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر شود اين از ي
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
ساختار حکومت پيامبر (ص) اين مقاله درصدد اثبات ساختار حکومتى براى حکومت نبى اکرم در مدينهالرسول (ص) است، تا ساختار حکومت اسلامى اثبات شود، زيرا بديهى است اگر رسول اکرم (ص) ساختار دولتى مبتنى بر وحى داشته باشد، کافى است، تا ادعا شود اسلام ساختار دا
قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به
چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى : پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مىشد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقهمند مىگرديد و بدين
از آيات قرآن اينگونه برداشت مي شود که تاريخ يهوديان بعد از حضرت موسى تا پايان زندگانىشان در ايجاد فتنه و فساد در جامعه خلاصه مىشود، تا آنگاه که مجازاتشان فرا رسد و خداوند افرادى را برانگيزد که به سهولت بر آنان چيره شوند. اگر بهجز آيات نخستين سور
مقایسه پدیدههاى مشابه مىتواند در شناخت هر چه بیشتر آنها مفید واقع شود در تاریخجهان انقلابهائى رخ داده و ممکن ستبین این انقلابها تشابهات فراوانى وجود داشته باشد.بحث مراحل یا روند انقلاب در قرن بیستم و پس از انقلاب روسیه، مطرح شد.در این میان برخى از محققین غربى که پدیده، انقلاب را بررسى مىکردند متوجه شدند که بین انقلاب روسیه و انقلابهاى فرانسه، انگلستان، هلند و...شباهتهایى ...
علاوه بر عواملی که در کنترل غریزه جنسی و تسکین شهوت بحث شد، از طریق «تغذیه»، «ورزش» و سایر عوامل روزمرّه نیز، می توان به مبارزه با این غریزه برخاست. جوانانی که فعلاً زمینه ازدواج ندارند، باید از بی کاری دوری گزینند،و به هر وسیله ای که باشد خود را سرگرم ساخته، و بدانند که در این دوران جوانی هر چه بخواهند می توانند پیش رفته و در کارهای علمی، فکری، اقتصادی، اجتماعی ... به مراحل ...
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»
بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايتشدهاست. و در آخرالزمانشناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مىرود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه
مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمينو تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينههاى سنگين در اين راه به
عباس مخلصى در پى دستيابى بشر به تمدن و صنعت و بهره مندى از رسانه هاى مسافرى سريع و راحت, آمد و شد و پيوند ميان انسانها به گونه اى شگفت رو به فزونى و گسترش نهاد. شايد بتوان گفت اکنون گستره و حجمِ رفت وآمد فرامرزيِ انسانها و پيوند مردمانِ کشورها و قار
دروغ در فضايل اخلاقى در کمالات روحى سه جور دروغ تصور مىشود: يکى آن است که دروغ گو مىداند که فاقد فضيلت است و به دروغ، ادعاى داشتنفضيلت دارد; مىداند که عاطفه ندارد، ولى ادعاى عاطفه مىکند. ديگر آن که حقيقت فضيلت را به درستى ندانسته و در تشخيص
در شريعت اسلام فراگيرى علوم مورد نياز جامعه از قبيل علم طب واجب کفايى بوده و بر تمامى کسانى که توان و امکانات و زمينه تحصيل چنين علمى را دارند واجب است تا حد رفع نياز، آن را فراگيرند و نياز جامعه را برطرف کنند. در دستورات اسلامى به بهداشت و امور پز
در سال دهم هجرى پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله از مدينه حرکت و بمنظور اداى مناسک حج عازم مکه گرديد،تعداد مسلمين را که در اين سفر همراه پيغمبر بودند مختلف نوشتهاند ولى مسلما عده زيادى بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پيغمبر بوده و در انجام مراسم اين حج
اَشاعِره، نامى که بر پيروان مکتب کلامى ابوالحسن على بن اسماعيل اشعري (ه م) اطلاق مىشود. اشاعره در معناي عام به سنت گرايان يا اهل سنت و جماعت گفته مىشود، يعنى آنان که در برابر خردگرايان معتزلى، بر نقل (= قرآن و سنت) ت
بعثت پيغمبر اسلام يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام عالى نبوت و خاتميت، حساسترين فراز تاريخ درخشان اسلام است.بعثت پيغمبر درست درسن چهل سالگى حضرت انجام گرفت. پيشتر گفتيم که پيغمبر تا آن زمان تحت مراقبت روح القدس قرار داشت، ولى هنوز پيک وحى بر وى ناز
سپاس خداى را که رداى عقل را بر قامت رساى انسان برافراشت و با عنصر عقل و نور وحى، او را بر ساير کاينات برترى داد. مسئله ى عقل و دين، عقل و وحى، نقل و عقل، عقل و ايمان و خرد و شريعت، از کهن ترين و پرسابقه ترين موضوعات کلامى است که تاريخ بر سابقه ى دير
قرآن کتاب آسمانى ما و معجزه جاويد پيامبر ماست.اين کتاب در طول بيست و سه سال تدريجا بر رسول خدا نازل گشت. قرآن کريم که هم کتاب پيغمبر اکرم است و هم مظهر اعجاز او، نقشى صدها بار بزرگتر داشت از نقش عصاى موسى و دم عيسى.پيغمبر اکرم آيات قرآن را بر مردم م
آيات فراوانى از قرآن کريم به مسجد کوفه مربوط مىشود که به شمارى از آنها اشاره مىشود : الف )وَ اصنَعِ الفُلکِ بِاَعيُنِنا وَ وَحينا خداوند به حضرت نوح وحى فرمود: کشتى را به يارى ما در حضور ما و به فرمان ما بساز. امام صادق فرمود: حضرت نوح فرمود: حضرت
بحث ما درباره نبوت است که به یک اعتبار دومین اصل و به اعتبار دیگر سومین اصل از اصول دین است . اصول دین به یک اعتبار عبارت است از توحید , نبوت و معاد , ولى از دیده شیعیان چون دو چیز دیگر هم جزء اصول دین است , گفته مى شود که اصول دین پنج است : توحید , عدل , نبوت , امامت و معاد . به هر حال نبوت یکى از ارکان اصول دین است . راجع به نبوت بحثهاى زیادى هست که ما عجالتا فهرست بحثها را آن ...
. بخشى از حقوق زنان در اسلام عبارتند از 1. حقوق اجتماعى : از جمله حقوق اجتماعى ، حقوق خانواده است ; مثل : حق انتخاب همسر، مسکن ، مهر، نفقه ، حضانت اطفال تا سنين معين ، حق دريافت اجرت براى کارهاى خانه و. . . . 2. حق مالکيت به نحو استقلالى در کنار مرد
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: سه چيز مايه آرامش انسان است. ياد خدا ، وجود همسر و وجود شب. اگرانسان به اين سه عامل توجه داشته باشد هيچ وقت دچار افسردگي، ياس، نااميدي، بيماري هاي روحي، رواني، جسمي و...نمي شود. باتوجه به اينکه خداوند همسر را مايه آرام
مقدمه بسیاری از ما شاید در موقعیتهای مختلفی تجاربی از درد داشتهایم. تجاربی که بسیار ناخوشایند هستند و واکنشهای مختلفی را در ما ایجاد میکنند. برخی افراد بین انواع مختلف درد تفاوت قائل میشوند و برخی انواع درد را شدیدتر و آزار دهندهتر میدانند. مثل دنداندرد برای برخی افراد و یا سردرد برای عدهای دیگر. در هر حال شدت آن کم باشد یا زیاد به عنوان یک عامل مزاحمی شناخته میشود که ...
مقدمه بدون ترديد، تبيين و تحليل ديدگاههاى استاد شهيد مطهرى در مورد «نقش اخلاق و عرفان در سياست» يا «ارائه تصوير و تفسيرى روشن از حکمت عملى در دو ظرفيت»؛ يعنى «اخلاق» که انسان را به تکامل روحى و درونى مىرساند، و «سياست مُدُن» يا مديريت و حکومت بر ج
چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مىشد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقهمند مىگرديد و بدين من
اسلام، زن را مانند مرد برخوردار از روح کامل انسانى و اراده و اختيار مىداند و او را در مسير تکامل که هدف خلقت است مىبيند و هر دو را در يک رديف قرار داده و با خطاب يا ايّها النّاس و يا ايّها الّذين آمنوا مخاطب ساخته است. قرآن با اين خطابش زن را که د
به مناسبت آيات گذشته که قسمتهائى از آفرينش خداوند و نظام هستى را بيان مى کرد، در اين آيات به شاهکار بزرگ خلقت يعنى آفرينش انسان پرداخته و طى آيات متعدد و پرمحتوائى بسيارى از جزئيات اين آفرينش را بازگو مى کند که ما در اينجا نخست به تفسير اجمالى آيات
پير مغان نماينده کل فرزانگي ايران کهنسال است که از آغاز آنچه ما درباره انديشه ايراني مي دانيم، پيش آمده و در فردي فرضي، تجسم پيدا کرده است که آن را پير مغان ناميده اند. پير بودن يعني تمام تجربيات جهاني را در خود جمع کرده و منبع يک سلسله تجربه است و
رهبرى در طرح امامت طرح امامت از نظر اعتقادى و فرهنگى از اصیلترین مبانى ایدئولوژیکى اسلام، و از نقطه نظر سیاسى اجتماعى، از بارزترین پایههاى انقلابى فقه اسلام است. در تجزیه و تحلیلهاى سنتى بیشتر دو بخش «شرائط امام» و «مسئولیت هاى امامت» مورد بحث قرار گرفته و مىگیرد . بى شک بررسى این دو بخش مىتواند پاسخگوى بسیارى از سؤالاتى باشد که در زمینه امامت مطرح مىگردد. ولى باید توجه داشت ...
بنابه نظر مراجع دينى , دختر بعد از تمام شدن نه سال قمرى و پسر پس از اتمام پانزده سال قمرى بالغ مى شود, چنانچه پسر قبل از رسيدن به پانزده سالگى محتلم شود يا اينکه موى زبر در محل مخصوص پيدا شود, مکلف است . کسى که به حد بلوغ رسيده , نماز و روزه بر
مرگ و زندگي بعد از آن گفتارى در اينکهروح در قرآن به چه معنا است(گفتارى در باره معناى روح و مراتب آن در قرآن) در قرآن کريم کلمه"روح" - که متبادر از آن مبدا حيات است - مکرر آمده، و آن رامنحصر در انسان و يا انسان و حيوان به تنهايى ندانسته،
نشانه هاى ظهور هر رويکرد جهانى که در عرصه ى گيتى تحقق يافته و مى يابد ناگزير از نشانه هايى است. بويژه رخدادهايى که توسط پيامبران الاهى خبر داده شده است. در اين ميان حرکت جهانى امام عصر ارواحنا فداه از اين قانون مستثنى نبوده و از نشانه هايى بر
مقايسه زمان امام حسين و زمان امام صادق فاصله اين دو عصر نزديک يک قرن است . شهادت امام حسين در سال 61 هجرى است و وفات امام صادق در سال 148 , يعنى وفاتهاى اين دو امام هشتاد و هفت سال با يکديگر تفاوت دارد . بنابراين بايد گفت عصرهاى اين دو امام در
تشویق هرچند از مقولههایى چون «تشویق» و «تنبیه»، در مباحث تربیت ىگفتگو مىشود، ولى از آنجا که «رفتار تشویقآمیز»، یکى از شیوههاى نیکدر معاشرت و برخورد با دیگران است، مورد بحث قرار مىگیرد. انسان و نیاز به «تشویق» اغلب یا همه افراد، به لحاظ برخوردارى از غریزه «حب نفس»،دوست دارند که مورد توجه و عنایت قرار بگیرند. توجه به این نیاز، درحدى که به افراط کشیده نشود و آثار سوء ...
نظريه اسلام در مديريت منابع انسانى نظريه رشد و مديريت رحمانى مديريت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جايگاه مهمى در مکاتب مديريتى کسب کرده است. در اين مديريت، آنچه بايد اداره شود، انسانها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى روند. نظريه اس
مقدّمه آنچه در کتاب حاضر آمده، حداقل معارفى است که براى رسيدن به يک راه و رسم مشخص در زندگى مورد نياز است. انسان، که نقطه اوج آفرينش است، بايد راه و رسم رسيدن به مقام اصلى خود را بداند و براى رسيدن و شدن تلاش کند. کتاب حاضر، اين راه و رسم را ن
چکیده گذشت که تعلیم و تربیت دراصطلاح رایجخود، بر عقلانیتیعنى پرورش اندیشه دلالت دارد. انواع گوناگون تربیت که اصطلاحا، اخلاقى، سیاسى، زیبایىشناختى نام گرفتهاند، اولین حامیان تربیت عقلانى، رویکردهاى مختلف به تربیت عقلانى، دیدگاه سنتى تعلیم و تربیت، بررسى بحثهاى معاصر در زمینه تربیت عقلانى و پیشنهاد بازگشتبه تعلیم و تربیت لیبرال و عقلانى از سوى عدهاى از دانشمندان و مربیان و. ...
مقاله اي در خصوص بررسي حقوق زن در اسلام : ( صنم نوروزيان کارشناس حقوقي وزارت صنايع و معادن ) مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسايى حقوق خويش و در جهت تأمينو تضمين آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزينههاى سنگين در اين ر
مقدمه: انسان از گذشتههاى دور تا به امروز در پى شناسایى حقوق خویش و در جهت تأمینو تضمین آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزینههاى سنگین در این راه بهتدریج جامعه بشرى را به سوى تنظیم و تدوین حقوق بشر هدایت نمود. اعلامیههاى حقوق که سابقه تدوین برخى از آنها به قرنها قبل بازمىگردد نمونهاى از تلاش انسان در اینراستا مىباشد. انسان همان موجودی است که آفرینش وى در زیباترین شکل ...
اشاره : مساله فهم متون دینى و شیوه ها و معیارهاى آن از جمله مسائلى است که توجه بسیارى از متفکران را در عصر حاضر به خود مشغول داشته است. برخى بر این باورند که فهم این متون بیرون از توان بشر است، برخى نیز با رد این نظر، بر آنند که با توجه به فلسفه نزول این متون - یعنى، هدایتبشر - محال است که آنها را از حوزه فهم انسان خارج بدانیم. فهم متون دینى چه شروطى دارد؟ روشها و معیارهاى ...
شاید گیراتر از «حسن خلق»، واژهاى نباشد که ترسیم کننده روحىزلال و طبعى بلند و رفتارى جاذبهدار باشد. چیزى که عنوان برجستهرفتار یک مسلمان است و معیار کمال ایمان یک مؤمن، آنگونه کهرسول خدا(ص) نیز، به این فضیلت متعالى آراسته بود. بخشى از اخلاق نیکو، در «خوشرویى» متجلى است، بخشى در«خوشخویى» و بخشى هم در «خوشگویى». و چه خوش است که به اینسه «خوش» مبارک و مقدس، بپردازیم و از ...
چکیده آسیب شناسی (Patholiogy) مطالعه مبانی کارکردهای نابسامان است. بیشتر مردم بر این عقیده اند که پدیده هایی چون جنایت، تخلف، الکلیسم، اعتیاد به موادمخدر، فقر و حاشیه نشینی و سوءسکونت های حاد و جنبه های آسیب شناختی در زندگی امروزی هستند. در چارچوب نظریه تضاد، بروز پدیده های تعارض آمیز و تضادهای درونی جامعه که پایه اصلی آنها تعارض های طبقاتی است موجب نابسامانی های رفتاری می شوند. ...
رابطه مفهوم شرعي «گناه» و مفهوم حقوقي «جرم» و نسبت «تحريم» و «تجريم» چکيده در سياست جنايي تقنيني جمهوري اسلامي ايران علاوه بر اعمال و رفتارهاي جرمانگاريشده توسط قوه قانونگذاري، محرّمات شرعي نيز قابل تعقيب و کيفر دانسته شدهاند. چنين قولي
اصول جدید استرداد مجرمین در اجرای اصل استرداد مجرمین شرایطی از لحاظ ماهوی و شکلی لازم است . از لحاظ ماهوی ماهیت جرم و اینکه چه جرایمی قابل استرداد است و چه جرائمی غیر قابل استرداد، بررسی میشود که امروزه در اصول جدید استرداد مجرمین تلاش میشود که دایره جرایم غیر قابل استرداد محدود شود مثلا تبعه یا مجرمین سیاسی یا نظامی را تسلیم نمایند. دیگر از لحاظ صلاحیت دولت تقاضا کننده است که ...
مقدمه دانش آموز و کودکی که دچار مشکل رفتاری است، چه مشخصاتی دارد؟ اساساً مشکل رفتاری چیست و چه گستره ای دارد؟ آیا به محض مشاهده هر مشکل یا اختلالی در دانش آموز، اجازه داریم عنوان مشکل یا اختلال رفتاری بر آن بگذاریم؟ بسیاری از دانش آموزان و کودکان با مشکلات رفتاری خفیفی روبه رو هستند که عدم شناخت و درمان به موقع آنها از سوی پدران، مادران، معلمان و مربیان، باعث تشدید و گسترش آنها ...
اجماع يعني نظر جمعي. معمولاً هنگامي که در مورد مطلبي، گروهي مشورت ميکنند و به اتفاق آراء يک مطلب را تصويب ميکنند، ميگويند در مورد آن مطلب اجماع دارند. يکى از منابع فقه «اجماع» است. در علم اصول درباره حجيت اجماع و ادله آن و بالتبع طريق بهره
چکیده استفاده از رایانه در امر آموزش ، مىتواند تحول بزرگى را در فراروند آموزش ایجاد کند. در ایجاد سیستمهاى آموزش به کمک رایانه، روشهاى مختلفى متصور است. در اغلب سیستمهاى ایجاد شده، یک سیستم براى آموزش تنها یک زمینه خاص علمى ایجاد مىشود و تلاشى مشابه، براى ایجاد یک سیستم آموزشى در زمینه دیگر نیز انجام مىشود. در این مقاله خصوصیات یک بستر عمومى مورد بحث قرار مىگیرد که امکان ...
مرحوم مطهّرى رضوان الله تعالى عليه مسئله ى نتيجه ومحصول عبادت خالصانه و عارفانه را اين چنين توضيح مى دهد : « اساساً هر موجودى که قدمى در راه کمال مقدّر خويش پيش رود و مرحله اى از مراحل کمالات خود را طى کند ، راه قرب به حق را مى پيمايد .»
نقد روايات اهل سنت پيرامون بعثت عروه بن زبير شايد پيش خود فکر کرده کسى که در هرعلمى داناترين مردم روى زمين باشد در امثال اينگونه امور نيزميتواند اظهار نظر کند،و امثال بخارى و مسلم نيز اين اظهار نظرشخصى را بعنوان يکحديث صحيح در کتاب خود آورده و
وحياني بودن ساختار قرآن وحيانى بودن ساختار قرآن در نظام واژگانى, چگونگى چينش جمله ها و آيه ها و نيز قالب مصحفى آن, زيربناى بسيارى از بحث هاى قرآنى را پى ريزى مى کند; و پرده بردارى ازمعانى رازهاى آن, مى طلبد که بدانيم چه مقدار از اين ساختار, وحي
نقش فیزیک در پزشکی پزشکان براى تشخیص بیمارى ها از انواع وسایل ساده مانند دماسنج و فشارسنج، گوشى طبى (استتوسکوپ) تا دستگاه هاى بسیار پیچیده مانند میکروسکوپ الکترونى، لیزر و هولوگراف که همه براساس قانون هاى فیزیک طراحى و ساخته شده استفاده مى کنند. در این قسمت به ساختمان و طرز کار برخى از آنها مى پردازیم. رادیوگرافى و رادیوسکوپى رادیوگرافى عکسبردارى از بدن با پرتوهاى ایکس و ...
حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراى جايگاه خاصّى است، و يکى از دلايل اساسى آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطرى است. داستان حضرت آدم و حوّا نيز فطرى بودن پوشش را اثبات مىکند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براى مسيحيان نيز مقدّس است)، مى
مقدمه نخستين آتش کينه و عداوتى که در اسلام، بلافاصله پساز رحلت پيامبر اکرم(ص) زبانه کشيد، اختلاف در مسأله امامت و ولايت سياسى و چالش انتصاب و انتخاب بود. قاطبه مسلمانان، بردو نکته اتّفاق نظر داشتند و بريک نکته، اختلاف مىورزيدند. در تعريف امامت و
آيا انسان به جز زندگى مادى دنيوى، زندگى ديگرى دارد؟ آياغير از عالم دنيا، عالم يا عوالم ديگرى به نام جهان يا جهانهاىپس از مرگ وجود دارد؟ آيا انسان موجودى تکساحتى و يکبعدى استکه بر اين کره خاکى همچون گياهى ميرويد و ميخشکد و ميپوسد وچيزى جز همين
روزهايى بس شيرين و بهيادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقصتوصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسانکاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفريد واگر او نبود، هيچ چ
مقدمه دوست داریم زندگىهایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد. حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهایمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعالیم مکتب باشد. و این، یعنى «زندگى مکتبى». پایدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است کهبرگرفته از «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد. در اینکه «چگونه باید زیست» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، ...
بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر شود اين
ولادت در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود. چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام (ص ) رسيد, به خانه حضرت على (ع ) و فاطمه (س ) آمد و اسما (2) را
مهر پرستی یا آیین مهر یا میترائیسم از دین های باستانی ایرانیان بود که بر پایه ایزد ایرانی مهر و دیگر ایزدان ایرانی بنیاد شده بود. مهرپرستی در حدود بیش از 5000 سال پیش در میان ایرانیان ساکن دشت مغان به وجود آمده اما بنا به دلایل مذهبی پیدایش آنرا به زمان تولد عیسی پیامبر ترسایان نزدیک می کنند!این آیین از سده نخست میلادی درشاهنشاهی روم همه گیر شد کرد و بنا به روایتی دیگر مدت پیش ...
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد/ بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
پرسشهاي خبرگزاري فارس 1- درباره وحي آيا نکته جديدي ديده مي شود؟ درآغاز لازم مي دانم به چند نکته اشاره کنم : الف: آنچه از ايشان دربرخي سايت ها، نقل شده، نمي دانم دقيقًا همان چيزي است که ايشان گفته وترجمه کرده اند . درصورتي که انتساب درست باشد، ازنظ
دوست داريم زندگىهايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهايمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى». پايدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سايه رعايت نک
پيرامون واژه واژه? نماز واژهاي پارسيست که ايرانيان براي واژه? «صلاه» عربي به کار بردند. اين واژه به معناي خم شدن و برخي حدس زدهاند که اين واژه از واژه? «ناماسته» در زبان سانسکريت گرفته شدهباشد که محتمل نيست. سرفرودآوري براي ستايش و احترام است. و
پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اکرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در حوزههاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سياسى، دفاعى و... شنا
حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثاري ارزنده دارد.برخى از آثار به خاطر سپردن آيات عبارت است از: - 1 پاداش اخروي چنان که در بحث ارزش حفظ قرآن گذشت , حافظان در بهشت جايگاهى والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود. - ? هدايت انسان تلاوت و انس با قرآن از سف
تناسخ از ريشه «نسخ» گرفته شده و از کلمات اهل لغت درباره اين واژه، چنين بر مىآيد که از آن، دو خصوصيت استفاده مىشود: 1 تحول و انتقال.2 تعاقب دو پديده که يکى جانشين ديگرى گردد. (1) در آنجا که حکمى در شريعت به وسيله حکم ديگر برطرف شود، لفظ «نسخ» به کا
تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مىکند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلشجدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم