تعداد 37 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع یادگیرى در سایت یافت گردید:
قال رسولالله (ص): ”اطلبواالعلم من المهد الى اللحد (زگهواره تا گور دانش بجوى) پيشرفتهاى سريع علوم تجربي، رياضي، فنى و علوم انساني، بهويژه علوم تربيتي، روانشناسى و تکنولوژى آموزشى در جهان امروز، ايجاب مىکند که معلمانِ تمام دورههاى مختلف تحصيلى بهطور
روشهاى آموزش انفرادى (individual instruction) بسيارى از روانشناسان تربيتى و مربيان آموزشى اعتقاد دارند که موقعيت يادگيرى بايد چنان سازماندهى شود که هر شاگرد بر اساس توانايىهاى خود به فعاليت و يادگيرى بپردازد. براى نيل به چنين هدفي، روشهاى آموزش ان
پژوهش جامعهشناختى و روشهاى تخصصى آن فنون پژوهش در همه? پژوهشهاى جامعهشناختى از روش علمى استفاده مىشود، اما فنون خاص گردآورى و تحليل دادهها در شاخههاى گوناگون بررسى جامعهشناختى با يکديگر تفاوت داند. به هر روي، چهار فن است که در بيشتر پژوهش
اگر بخواهيم نيازهاى انسانها را طبقهبندى کنيم، ورزش، جزء نيازهاى ثانويه است. اين نوع نيازها پس از نيازهاى اوليه مانند نياز به هوا، آب، غذا و استراحت، در مرحله بعدى قرار دارند. برآوردن نيازهاى ثانويه، باعث زندگى بهتر و بقاى سالمتر انسان و کلاً جانور
از اهداف اوليه? تعليم و تربيت، پرورش فرد بهعنوان يک انسان هدفدار و مستقل و خودگردان است. تربيت بدنى با تأکيدى که بر پرورش جسمي، ذهني، هيجانى و برازندگى اجتماعى دارد، در صورت آموزش صحيح و اصولى نقش شايان توجهى را در فرآيند تعليم و تربيت ايفا خواهد
ارزشيابى تکويني، آنطور که از اسم آن پيداست، زمانى به اجرا در مىآيد که فعاليتهاى آموزشى هنوز جريان دارد و يادگيرى شاگردان در حال تکوين يا شکلگيرى است. معمولاً تحقق هدفهاى آموزشى و پرورشى يا تغيير رفتار شاگردان، بتدريج و بمرور زمان امکانپذير مىش
تعريف بهداشت روان : بهداشت روان عبارت است از تامين، حفظ سلامت جسمي، رواني و اجتماعي هر فرد به طوري که افراد قادر باشند فعاليتهاي روزمره خود را به خوبي انجام دهند، با افراد خانواده و جامعه خود ارتباط مناسب برقرار نمايند و رفتار و گفتار غير عادي
رابطه رياضى باهوش شيما شهرابى با دکتر على آبکار استاد رياضى و عضو هيأت علمى دانشکده علوم دانشگاه تهران در مورد رياضى و کاربردش در زندگى و لذت حل مسأله گفت وگويى انجام داده ايم که مى خوانيد: چرا رياضى مى خوانيم؟ اصلاً رياضى به چه دردى مى خورد
آلزایمر علت این بیمارى کاملاً مشخص نبوده و درمان قاطعى هم براى آن در حال حاضر در دسترس نیست. اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکى (ارثى) در این بیمارى مى تواند، دخیل باشد. - اطمینان نداشتن از این موضوع که امروز چه روزى است؟ گم کردن راه و مکان ها هنگام رفتن به خرید. - بى تفاوتى نسبت به سرگرمى هاى مورد علاقه و لذت نبردن از آنها. - دورى گزیدن و گوشه گیرى از دیگران به ویژه دوستان و ...
برنامهنويسي رايانه در فرهنگ واژه غير متخصصين ممکن است به تمام پروژه ساخت نرمافزار يا برنامه? رايانهاي گفته شود. با اين همه برنامهنويسي تنها بخشي از فرآيند توسعه نرمافزار يا برنامه رايانهاي است. اهميت، توجه و منابع اختصاص داده شده به برنامهنوي
پژوهش جامعه شناختى و روشهاى تخصصى آن فنون پژوهش در همهٔ پژوهشهاى جامعهشناختى از روش علمى استفاده مىشود، اما فنون خاص گردآورى و تحلیل دادهها در شاخههاى گوناگون بررسى جامعهشناختى با یکدیگر تفاوت داند. به هر روی، چهار فن است که در بیشتر پژوهشهاى جامعهشناختى عموماً بهکار برده مىشوند و آنها عبارتند از آزمایش، مشاهده، نمونهگیری، و بررسى موردی. در آزمایش که هم در آزمایشگاه ...
قسمت اول مقدمه : کودکان و نوجوانان همه روزه با کوله بارى از کتاب ، دفتر و خوراکى به مدرسه مى روند تا بتوانند با کسب علم و دانش ، قدم در راه پیشرفت و ترقى گذارند . آنها هر روز مشق مى نویسند ، درس مى خوانند ، در فعالیت هاى گوناگون کلاسى شرکت مى کنند و همه چیز به روال عادى پیش مى رود تا. .. زمانى که امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان آرامش و راحتى آنان به هم مى ریزد که قدرت ...
اهداف و موضوعات مورد بحث در اين فصل مراحل و چگونگى انجام فاز يکم از چرخه حيات توسعه سيستم مطرح شده و مورد بحث قرار مىگيرد. محورهاى اصلى اين فصل عبارتند از : درک سيستم موجود بدست آوردن ديد کلى از سيستم موجود و اجزاء و چگونگى انج
چکیده استفاده از رایانه در امر آموزش ، مىتواند تحول بزرگى را در فراروند آموزش ایجاد کند. در ایجاد سیستمهاى آموزش به کمک رایانه، روشهاى مختلفى متصور است. در اغلب سیستمهاى ایجاد شده، یک سیستم براى آموزش تنها یک زمینه خاص علمى ایجاد مىشود و تلاشى مشابه، براى ایجاد یک سیستم آموزشى در زمینه دیگر نیز انجام مىشود. در این مقاله خصوصیات یک بستر عمومى مورد بحث قرار مىگیرد که امکان ...
بسيارى از روانشناسان تربيتى و مربيان آموزشى اعتقاد دارند که موقعيت يادگيرى بايد چنان سازماندهى شود که هر شاگرد بر اساس توانايىهاى خود به فعاليت و يادگيرى بپردازد. براى نيل به چنين هدفي، روشهاى آموزش انفرادي، روشهاى بسيار مناسبى هستند؛ زيرا در اين نو
از مسائل مهم و از بدايع آفرينش وجود افرادى است که از لحاظ ظاهر با ديگران تفاوت چندانى ندارند ولى از نظر درک و فهم و سرعت انتقال اعجوبهاى بحساب مىآيند. ذهن آنان بيدار و اظهارنظر و بررسى و بصيرتشان شگفتآور است. قدرت روانى و توان تفکر در اين افراد ب
کنيه : ابو ابراهيم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعيل القاب : کاظم، صابر، صالح، امين و عبدالصالح. کاظم يعني کسي که با همه خشمگيني بر خويشتن تسلط دارد . امام کاظم را ابوالحسن اول نيز مي گويند وامام هشتم را ابوالحسن دوم و ام
چنانچه اغلب پدران و مادران کودکان مدرسه تشخيص مىدهند، مربيان تأثير بسيار زيادى نه تنها بر موفقيت تحصيلى کودک که بر روش کودک در قبال مدرسه و بهطور کلى بر يادگيرى دارند. به همين نحو، مربيان توانائى تضعيف حس کنجکاوى طبيعى کودکان را داشته و مىتوانن
مشکلات ضرورت فراگيرى زبانهاى خارجى ايرنا فراگيرى زبانهاى خارجى بويژه انگليسى به دليل گستره کاربرد آن در دنياى امروز از حد يادگيرى صرف زبان فراتر رفته و به نيازى اساسى براى مردم بويژه نسل جديد براى ارتباط با جهان تبديل شده است. باتوج
غذاهاى حاوى پروتئین میزان یادگیرى را افزایش مى دهند . همچنین زمینه ی لازم براى ارتبا ط بین سلول هاى مغز را فراهم مى کنند. از سوى دیگر کربوهیدرات ها ، انرژى بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافى مصرف شوند، موجب خواب آلودگى مى شوند. کمبود اسیدهاى چرب ضرورى موجب آلرژى (حساسیت ) و مشکلات یادگیرى شامل کم توجهى و اختلالات بیش م ىشود. (ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY ...
نظريه برونر جروم برونر يکى از روانشناسان آمريکاست که در زمينه? يادگيرى شناختي، بويژه درباره? فعاليت آموزشى و کلاس، به مطالعه و تحقيق پرداخته است. او صاحب نظريه? يادگيرى اکتشافي (discovery learning) است. برونر بيشتر به مطالعه? فرايند يادگيرى در
توسعه دانش و اطلاعات، وضعيت جديدى را در دنيا به وجود آورده است و صاحبنظران و انديشمندان، آن را با انقلاب اطلاعات از تحولات پيشين صنعتى متمايز ساخته اند. کارو لوکس، استاد دانشگاه تهران و از هموطنان ارمنى ما اعتقاد دارد که انقلاب جديد تکنولوژيکى، فر
فى مردم جهان از کوه ها سرچشمه مى گيرند. مطابق يک اصل بوم شناختى (ecologic) هر اندازه پستى و بلندى يا چين و شکن منطقه اى بيشتر باشد، «تنوع زيستى» يعنى گوناگونى جانوران و گياهان آن منطقه، بيشتر خواهد بود. به اين دليل در کوه ها، گونه هاى بسيار متن
دامدارى از روزگاران کهن از جمله اشتغالات و حرفههاى رايج جامعه بشرى بويژه در اجتماعات بدوى و روستايى بوده است. هر خانواده به طور طبيعى تعدادى، هر چند اندک، دام (گوسفند، گاو، شتر و غيره) با مقاصد اقتصادى و معيشتى نگاهدارى مىکرده و معمولا نوجوانان و
برنامه ریزی آموزشی، برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی از مفاهیم عمده در ادبیات آموزشی است. آنچه در پی میآید مروری دوباره برتعاریف این سه مفهوم و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر است. از آنجا که برنامهریزی، راه و روشی برای هدایت منظم فعالیتهای انسانی برای اهداف و مقاصد مشخصی است و به تعبیری دیگر نقشه راه برای رسیدن به مقصود و جهتگیری منطقی برای فعالیتهاست منطقاًَ لازم است از ...
در چند دهه اخیر پژوهش هاى بسیارى در زمینه خلاقیت انجام شده است. پژوهش هاى انجام شده در زمینه آموزش خلاقیت، عموماً به این نتیجه رسیده است که خلاقیت را هم مى توان آموزش و هم پرورش داد.3 تورنس مى نویسد: طى پانزده سال تجربه در مطالعه و آموزش تفکر خلاق، شواهدى دیده ام که نشان مى دهد خلاقیت را مى توان آموزش داد. فلدهوسن و همکارانش مى گویند: پاسخ به این سؤال که «آیا مى توان خلاقیت را ...
مقدمه : مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقى پیرامون روان شناسى کودک به انجام رسانده است که به واقع, نتایج چشمگیرى از آن پژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسیارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به دیده اطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس, فیلسوف و روان شناس سوئیسى, متوفاى 1980 م.), اسکینر, باندورا, کلارک هال, اریکسون و هاینزوانر, با یکدیگر ...
اهداف و موضوعات مورد بحث در این فصل مباحث عمومى و مقدماتى تجزیه و تحلیل و طراحى سیستمها مورد بحث قرار مىگیرد. خواننده با مطالعه این فصل در مىیابد که اصولاً سیستم چیست، چه خصوصیاتى دارد، داراى چه ابعادى است، چه انواعى دارد، ضرورت توجه به سیستم چیست و تحلیلگر سیستم کیست. همچنین در این فصل پس از ارائه یک طبقه بندى براى انواع سیستمها، سیستمهاى مورد نظر این کتاب را که سیستمهاى ...
تاریخچه تربیت بدنی از سال 1306 هجری شمسی بر اساس قانونی که از تصویب مجلس شورای ملی وقت گذشت درس تربیت بدنی و ورزش به صورت اجباری جزء برنامه های درسی تمام دوره های تحصیلی قرار گرفت. به موجب این قانون هر روز یک ساعت از برنامه های دانش آموزان به درس تربیت بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و امکانات اجرائی عملا با مشکل مواجه شد. بطوریکه در سال 1314 ...
ارزشيابى تکويني، آنطور که از اسم آن پيداست، زمانى به اجرا در مىآيد که فعاليتهاى آموزشى هنوز جريان دارد و يادگيرى شاگردان در حال تکوين يا شکلگيرى است. معمولاً تحقق هدفهاى آموزشى و پرورشى يا تغيير رفتار شاگردان، بتدريج و بمرور زمان امکانپذير مى
چکیده بشر زمانی که خواست آنچه را می اندیشد نقش کند، قدم به دنیای خط و نگارش گذاشت و به دنبال آن طی حدود بیست هزار سال فرایندی طولانی و سراسر دگرگونی را به کندی و با پیچیدگی پشت سر نهاد. این مقاله با این هدف نگاشته شده که هرچند اجمالی و گذرا، با کاستی های اجتناب ناپذیر که ناشی از گستره وسیع مطالب در این حوزه بوده، ابتدا رو نوشتی از تاریخ پرفراز و نشیب خط و کتابت در جهان و ایران ...
وقف و ابتدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن بايد بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نيکو وقف کند و از جاى نيکو مجددا قرائت را آغاز کند, ندانستن مواضع وقف و ابتدا, سبب مى شود که آيات قرآن به طورنادرست تقطيع شده , معانى ناد
دکوراسیون داخلی اتاق خواب همه مابه نوعى فضاهاى خصوصى ونیمه خصوصى و عمومى خانه مان را دکوراسیون مى کنیم. اما آنچه که اصولى ود قیق باشد حائز اهمیت بیشترى است. اگر شما فرد گرفتارى هستید و زمان کافى براى فکر کردن به اینگونه مسائل ندارید، در عین حال طرح هاى خاصى براى مبلمان ونورپردازى خانه خود در سر دارید و یا علیرغم اینکه سلیقه خوبى دارید اما نمى توانید طرح هاى خود را پیاده کنید و ...
بسیارى از کودکان هنگام قرارگیرى در وضعیت جدید مثل روبرو شدن با افراد جدید، احساس اضطراب کرده و بهطور خجالتآورى به مادر و پدر، افراد فامیل و یا وابستگان به اصطلاح «آویزان» میشوند. معمولاً والدین میتوانند آنها را تشویق به خروج از «منطقه امن» بکنند. هر چند بعضى از کودکان در مقابل این شرایط مقاومت کرده و آنها را نمیپذیرند. بهمنظور کمک به کودکان در این موقعیت باید صبر و حوصله ...