تعداد 100 مورد تحقیق دانش آموزی و مقاله و پروژه دانشجویی مرتبط با موضوع یادگیری انفعالی در سایت یافت گردید:
دنیای آینده پیام خوشبختی و رفاه برای مردمی دارد که خوب و سریع یاد میگیرند. هدف تدریس، بادآوری اسفنج جذب سخنان معلم نیست، بلکه تداوم یادگیری پس از ترک کلاس است. واژه تدریس معادل عمل کردن و واژه یادگیری معادل واژه یاد گرفتن است. باید تدریس منجر به یادگیری شود. مدیران آموزش و معلمان عزیز ما عنوز هم ایثارگرانند. از خود مایه میگذارند تا امید جامعه به آموزش و پرورش مطلوب را زنده ...
مقدمه از زمانی که فن کتابت ابداع گردید بشر به نگارش افکار ، خاطرات با تجارب دانش های خویش مبادرت ورزید و حجم مکتوبات به تدریج فزونی گرفت. توسعه تدریجی علوم بر حجم دانش های انسانی نیز افزود. لذا انسان از فراگیری کلیه علوم پیرامونش عاجز گردید و در پی شناخت راهمایی بر آمد که امکان تحصیل علوم را در زمانی اندک برای وی میسر می ساخت. اینکه چگونه می توان با سرعت و دقت به مطالعه پرداخت ، ...
مقدمه: علم داشتن،به عبارتی به معنای داشتن اطلاعات است . یعنی کسی را که اطلاعات زیادی را درمغزخود جا داده است ، عالم می شماریم . اما اگر دقیق ترشویم و بخواهیم بدانیم که آن دانستنی ها چگونه حاصل آمده اند، ناچاریم به روش علم هم توجه کنیم . محصول علم چیزی است که دانشمندان درپی آن هستند واین محصول را باید نتیجه ی تلاش ایشان درراه رسیدن به آنها محسوب داشت . واقعیت های علمی تغییر ...
برای دانش آموزان سطح ابتدایی, هدف از آموزش خواندن آشنا کردن با طرحهای عملی گرامر و بخشهای لغوی در متن و تقویت این دانش اساسی است. خواندن واقعی یک فعالیت فردی است که در خارج از کلاس به جز خواندن موقتی کلاس روی می دهد بعضی از دانشمندان معتقدند که خواندن فعالیتی چند قسمتی است. این امر فعالیت را چند قسمتی می سازد یعنی, خواندن گروهی از کلمات که واحدهای معنا داری را تشکیل می دهند ...
چکیده مطلب: درباره قرآن کتابهای زیادی نوشته شده است. محققین و نویسندگان قرآن را از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، ادبی و ... مورد بررسی قرار داده اند و هر یک از زاویه و یا زوایایی به قرآن نگریسته و هر کدام از آنها نکات جالبی را از قرآن به دست دادهاند. این مجموعه به اطلاعاتی جالب و خواندنی درباره قرآن مجید این کتاب آسمانی ما مسلمانان و معجزه جاودانی رسول اکرم اشاره می ...
خلاقیت، توکل و نوجویی نگاه زبان شناختی و مسأله ذهنیت در بحث زبان شناختی از هر گفتنی که شروع کنیم بحث این است که چه داریم میگوییم. من عرض میکنم «در را ببندید». این در اصل بعد «لوکوشرنی» است. یعنی وقتی من دارم چیزی را بیان میکنم آیا دارم قول میدهم؟ آیا دارم وعدهای میدهم؟ آیا دارم امر میکنم و خط مشی میدهم ... اما بحث «پرلوکوشرنی» تأثیر آنچه که من میگویم روی مخاطب است از ...
برای دانش آموزان سطح ابتدایی, هدف از آموزش خواندن آشنا کردن با طرحهای عملی گرامر و بخش های لغوی در متن و تقویت این دانش اساسی است. خواندن واقعی یک فعالیت فردی است که در خارج از کلاس به جز خواندن موقتی کلاس روی می دهد بعضی از دانشمندان معتقدند که خواندن فعالیتی چند قسمتی است. این امر فعالیت را چند قسمتی می سازد یعنی, خواندن گروهی از کلمات که واحدهای معنا داری را تشکیل می دهند ...
مقدمه : از منظر علم جامعه شناسی، دوران کودکی یک پدیده[1] نیست؛ بلکه یک مفهوم[2] است. در واقع پیش از آنکه وجود خارجی داشته باشد، تصویری است که در ذهن مردم جوامع مختلف شکل می بندد. دوران کودکی نه یک مفهوم ثابت که مفهومی متغییر است؛ یعنی با توجه به تجربیات مردم هر جامعه و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن جامعه، در ذهن جمعی مردم شکل گرفته و تبلور پیدا می کند. به همین ...
بیان مسئله : آیا بین میزان پرخاشگری در افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون (hyper tension) و افراد عادی تفاوت وجود دارد؟ اهمیت پژوهش : بیماری پرفشاری خون در طبقه بندیهای متخصصان بهداشت روان ‹‹ICD ›› طبقه بندی بین المللی بیماریهای روانی در دسته بیماریهای روان تنی ‹‹Psy chosomatic ›› قرار دارد. این بیماری همه ساله تعداد زیادی از افراد جامعه را مبتلا ساخته و در صورت عدم تشخیص و درمان ...
از دانشجو انتظار می رود که پس از خواندن این فصل بتواند : 1 – انواع دشواریهای رفتاری دانش آموزان را نام ببرد ؛ 2 – نقش مدرسه در تکوین دشواریهای رفتاری را توضیح دهد ؛ 3 – علل بروز رفتارهای ناسازگار در کلاس را نام ببرد ؛ 4 – تعامل بین مدرسه و محیط بیرون در ایجاد رفتارهای ناسازگار را شرح دهد ؛ 5 – اصول اقدام برای از بین بردن دشواریهای رفتاری را شرح دهد ؛ 6 – سطوح مختلف اقدام برای ...
بعد از خانواده، عامل بسیار مؤثر در رشد و تکامل کودک، به ویژه در جامعه های کنونی آموزشگاه است. امروزه بیش از هر زمان دیگر، آموزشگاه در زندگی فرد تأثیر دارد، زیرا بیشتر مردم چند سالی از عمر خود را در آموزشگاه گاهی در دانشگاه می گذرانند به طوری که می توان گفت تقریباً 4/3 زنگی انسان در عصر حاضر در آموزشگاه سپری میشود. بهترین گواه اهمیت تأثیر آموزشگاه در رشد و تکامل کودک، این است که ...
برای حفظ و حراست ساختمان های آموزشی و امنیت دانش آمزان در مقابل سیل به کارگیری تمهیداتی در انتخاب مکان می تواند موثر واقع گردد. این تمهیدات شامل احتراز از ساخت فضاهای آموزشی در مناطق پست و سیل گیر و حفظ حریم سیل ها و رود خانه های فصلی و دائمی خواهد بود. * نکات کلی برای ایمنی در مدارس: نرده های حیاط طوری انتخاب شوند که امکان بالا رفتن یا خرید اجناس از میان آنها برای کودکان میسر ...
تاثیر وسایل کمک آموزشی درعصری که دوران انفجاردانش واطلاعات لقب گرفته است و توسعه علم ودانش وتکنولوژی رشد شتابانی یافته است، آموزش و پرورش این عصرنمی تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت مانده و رویکرد مناسبی نداشته باشد. متأسفانه نظام آموزشی بیشتر مدارس ما سنتی و ناکارآمد است وبا این پیشرفت علم بشری، که درهر ثانیه مطالبی به اطلاعات قبلی آن افزوده می شود، طولی نمی کشد که اطلاعات ...
مراحل رشد گویائی منظور از زبان ، همان زبان لفظی است که بمیزان توانائی و نضج دستگاههای صوتی بنابر تمرین وممارست وعادل حاصل می شود؛ و همچنین به سطح توافق عقلی ، حرکتی و حسی شخص مربوط است . زیرا دانسته شده است که دستگاههای صوتی ، چون عضلات دهان ، زبان و حنجره هر یک ؛ پیش از تولد ، باندازه لازم رشد ونمو پیدا می کنند؛و چنانچه متعاقبا دچارعارضه ای یا بیماری نشوند، بموقع از عهده ی ...
مقدمه دگرگونی ها و پیشرفت جوامع بشری به گونه ای است که اگر نهادهای تعلیمی و تربیتی بازنگری و بهسازی اجزاء خود را مورد توجه جدی قرار ندهند، سیل تحولات سبب تخریب بنیادهای اساسی اندیشه و عمل آنان خواهد گردید. نظام آموزش و پرورش سرزمین اسلامی ایران می تواند با تکیه بر مبانی و اصول متخذه از فرهنگ غنی اسلامی و باز سازی و بهبود مستمر برنامه ها و اقدامات آموزشی و پر ورشی اهتمام نموده و ...
بخش اول حافظه حافظه شامل آن دسته از فعالیتهایی است که بصورت حفظ، یادآوری، تشخیص و انجام آنچه در گذشته آموخته شده است ظاهر می گردد. بعضی حافظه را یکی از اشکال یادگیری می دانند. دسته ای آنرا نتیجه و دلیل یادگیری فرض می کنند. پاره ای از روانشناسان حافظه را فعالیتی می دانند که در عین ارتباط با یادگیری جدا از آن نیست. به نظر این دسته فرد ابتدا باید چیزی را یاد بگیرد، آنگاه آنرا حفظ ...
دکتر صدیق دکتر صدیق متولد سال 1331 است. وی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی صنایع ادامه داده و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت تولید از دانشگاه رابرت کندی سوئد اخذ نموده است و در حال حاضر نیز مدیر عامل گروه صنعتی پارس شیر، تولیدکننده قطعات یدکی خودرو و شیرآلات گاز با حدود 850 نفر پرسنل میباشد. ایشان به حق یکی از مردان عرصه صنعت بوده و ...
توانمندسازی(توانا سازی) فرایند قدرت بخشیدن به افراد است. در این فرایند به کارکنان خود کمک می کنیم تا حس اعتماد به نفس خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی خود چیره شوند. تواناسازی در این معنی به بسیج انگیزه های درونی افراد می انجامد.(وتن و کمرون، 1996). تواناسازی همچنین تشویق افراد به مشارکت بیشتر در اتخاذ تصمیم هایی که بر فعالیت های آنان تاثیر گذار است. از این طریق ...
مروري بر ادبيات براي دانش آموزان سطح ابتدايي, هدف از آموزش خواندن آشنا کردن با طرحهاي عملي گرامر و بخشهاي لغوي در متن و تقويت اين دانش اساسي است. خواندن واقعي يک فعاليت فردي است که در خارج از کلاس به جز خواندن موقتي کلاس روي مي دهد بعضي از دانشم
مشاوره ارزیابی بیایید فرض کنیم که شما علاقه مند هستید یک تحول سازمانی حقیقی بوجود آورید. شما در جستجوی مشاوره در مورد نحوه طراحی و دستیابی به تحولاتی هستید که موجب ناسازگاریها، شکافها، ناپایداریها و نهایتاً از دست رفتن قابلیت اطمینان و اعتباری که د ر بخش I توصیف شد، نشوند. چگونه اقدام کنید؟ با نگاه دقیق به این روش، مشاوره مطرح میشود.در مدل I ، افراد از طریق حمایت، ارزیابی و ...
مقدمه : هر تحقیق آغاز ونقطه شروعی دارد ، شاید یک سئوال و یا یک کنجکاوی ساده ؟ ! نقطه شروع این تحقیق فیلمی مستند در سال 1377 در شهرخمین بوده است. این فیلم در خصوص موردهای کم توان ذهنی ومجنون های شناخته شده درشهر بوده که طی مصاحبه ای، سئوالات اساسی زندگی همچون : خدا کیست وکجاست ؟ عشق چیست؟ و. . . از آنها پرسیده می شد. درکنارمصاحبه با وسایل نقاشی که در اختیارشان قرارداده شده بود از ...
حافظه شامل آن دسته از فعالیتهایی است که بصورت حفظ، یادآوری، تشخیص و انجام آنچه در گذشته آموخته شده است ظاهر می گردد. بعضی حافظه را یکی از اشکال یادگیری می دانند. دسته ای آنرا نتیجه و دلیل یادگیری فرض می کنند. پاره ای از روانشناسان حافظه را فعالیتی می دانند که در عین ارتباط با یادگیری جدا از آن نیست. به نظر این دسته فرد ابتدا باید چیزی را یاد بگیرد، آنگاه آنرا حفظ کند و در موقع ...
مقدمه : نقش و ارزش عامل انسانی به عنوان یکی از بنیادهای اصلی عملکرد هر سازمان که می تواند نقشهای موثر و تعیین کننده در کمیت و کیفیت محصولات و خدمات ، ارزش افزوده ،رشد بهره وری و سایر موارد مشابه را بر عهده داشته باشد بر هیچکس پوشیده نیست . هر چند با عنایت به رشد چشمگیر تکنولوژی و افزایش سطح خودکار شدن دستگاهها و تجهیزات و بهره گیری از سیستمهای نوین و پیشرفته اطلاعاتی ، تا حدودی ...
مقدمه عاطفه از ماده عطف به معناي گرايش و انعطافي است که از رهگذر ارتباط فرد با موجود مورد توجه خاص از وي برقرار مي گردد و از آن به احساس نيز تعبير مي شود. عامل چنين گرايشي از يک سو اتمدادهاي رواني و حالت انفعالي فرد است. و از سوي ديگر شرا
ما ضمن مباحث گذشته به تناسب از اهمیت دوران نوجوانی و طبعاً مسأله بلوغ سخن می آوریم و اینک برای تکمیل آن مباحث و فراهم آوردن مدخل و مقدمه ای برای مباحث بعدی با رعایت اختصار مواردی را عرضه می داریم: شرایط این مرحله: دوران بلوغ را به دلیل اهمیت و نفوذ بخشی و هم از جهت روابط و مراودت با عناوینی نسبتاً گویا به صورت زیر معرفی کرده اند: - دوران انتقال: به دلیل انتقال نوجوان از مرحله ...
تاريخ نشانگر تغيير و تحول بسيار در عصرهاي مختلف ميباشد. با هر نسل ابزارها، سنتها و عقايد جديد رشد ميکنند و اين موضوع در آغاز قرن بيستم از جايگاه ويژهاي برخوردار است. نظامهاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي در حال تحول ميباشند. ابزارهاي جديد موجب پديد
مقدمه برنامههاي بهبود مداوم که امروزه نقل محافل مديريتي است، به سرعت در تمام سازمانها گسترده ميشوند. مديران به اين اميد چنين برنامههايي را، کهبعضاً هزينههاي گزافي را نيز به سازمان تحميل ميکنند، در دستور کار قرارميده
توانمندسازي(توانا سازي) فرايند قدرت بخشيدن به افراد است. در اين فرايند به کارکنان خود کمک مي کنيم تا حس اعتماد به نفس خويش را بهبود بخشند و بر احساس ناتواني و درماندگي خود چيره شوند. تواناسازي در اين معني به بسيج انگيزه هاي دروني افراد مي انجامد.(
آموزه هايي از بهترين شرکتهاي ناشناخته جهاني چکيده تفکر غالب براي تحليل چگونگي شکلگيري و محتواي استراتژي شرکتهاي کوچک و متوسط بر محورهايي استوار است که شکلگيري استراتژي ها را، حاصل انفعال و يا انباشت تدريجي تجربيات مديراني مي پندار
مراحل رشد گويائي منظور از زبان ، همان زبان لفظي است که بميزان توانائي و نضج دستگاههاي صوتي بنابر تمرين وممارست وعادل حاصل مي شود؛ و همچنين به سطح توافق عقلي ، حرکتي و حسي شخص مربوط است . زيرا دانسته شده است که دستگاههاي صوتي ، چون عضلات دهان ،
مقدمه یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه دست اند ر کاران تعلیم و تربیت کشور را به خود مشغول کرده است، نحوه ی مواجه شدن آموزش و پرورش با فرصت ها و تهدید های حاصل از گسترش و توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی دقیق و اصولی برای بهره بردای و استفاده از آن است به ویژه ، با توجه به تاثیر این فناوری های نوین در شیوه های یاددهی - یادگیری و تغییر نقش معلمان ، ضروری است که ...
از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش امروز، فضای معماری مدرسه، معلم، نحوه تدریس معلم، خانواده هستند. فضاهای آموزشی نه تنها یک محیط بی روح محسوب نمی گردد بلکه به عنوان یک عامل زنده و تاثیر گذار در یادگیری و فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان محسوب می گدد. به عقیده برخی از صاحب نظران، آموزش غیر کلامی و بیانی می تواند تاثیر بیشتری در انتقال پیام به فراگیران نسبت به آموزش کلامی ...
سازمانهاي کامياب امروز سازمانهاي يادگيرنده و دانش آفرين تعريف سازمان عبارت است از کوشش جمعي و عمدي عده اي از افراد بر اساس روابط منظم و منطقي براي رسيدن به هدف مشترکي که هر يک از افراد به تنهايي از رسيدن به آن عاجزند با يکديگر همکاري و مساعدت مي
انسان عمدتاً (طبيعتاً) اجتماعي آفريده شده است و زندگي او بدون همکاري و همياري بي معني است. از اين رو بسياري از مطالب را در جمع مي آموزد. همياري يکي از رويکردهاي تدريس است که دانش آموزان را درگير خود آموزي و مسئوليت پذيري و تلاش و کوشش مي کند. در اين
پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير وسايل کمک آموزشي در يادگيري بر روي 64 نفر از دانش آموزان دوره راهنمايي انجام شد و جهت گردآوري داده ها يک پرسشنامه 18 سئوالي محقق *** ويژه معلمان و يک پرسشنامه 16 سئوالي ويژه دانش آموزان دوره راهنمايي تهيه شده و پس از اج
در سالهاي اخير پژوهش و مطالعه درباره ي کودکاني آغاز شده است که حالت و کردار آنان براي بسياري از پدران و مادران و معلمان و مددکاران حيران کننده است، زيرا اغلب آنان علي رغم داشتن هوش طبيعي، بدون بهره گيري از آموزش هاي ويژه قادر به ادامه ي تحصيل نيستند
در سالهاي اخير اهداف آموزشي در دو حيطه شناختي و عاطفي مورد توجه قرار گرفته و از آنها به عنوان راهنماي عملي در جهت رشد و تکامل هدف هاي متوالي و زنجيره اي استفاده گرديده است. اما در حيطه رواني- حرکتي طبقه بندي هاي عملي و کاربردي بسيار محدود بوده است.
ناتوانايي هاي يادگيري نا توانايي هاي يادگيري مقوله خاص ديگري است که در حيطه کودکان استثنايي قرار دارد و درصد چشمگيري از کودکان را در بر مي گيرد، نا توانايي هاي يادگيري نارسايي هاي خاصي است که در صورت عدم شناسايي آن معمولاً تحقير و توهين و...بي
چندين سال است که پاورپوينت[1] را براي کلاسهاي آموزشي کتابخانه به کاربرده ام.دربهارسال 2000، يک دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي به نام لين،[2] مرا به پروژه اي که بايد براي کلاس تحقيقش درمقطع کارشناسي ارشد تکميل ميکرد، دعوت کرد.وي درکلاس آموزشي روانشن
روانشناسي يادگيري روانشناسي يادگيري (Learning Psychology) هيلگاد روانشناس آمريکايي در يک تعريف جامع يادگيري را اينگونه تعريف ميکند: " يادگيري يعني؛ تغيير نسبتا پايدار در رفتار که بر اثر تجربه در تواناييهاي بالقوه فرد بوجود ميآيد."
مهارتهاي يادگيري نظريه هاي يادگيري اصولاً هر فعاليتي يک مبناي نظري دارد که منتج از يک سري تحقيقات و تابع يک اصول و شناخت کليت يافتهاي است . نظريه به معناي وسيع عبارتست از تعبير و تفسير حوزه اي از شناخت . در نتيجه براساس اين تع
مقدمه چندی قبل یک دانشگاه آمریکایی طی نظرسنجی از اقتصاددانان – برنده جایزه نوبل، از آنان خواست بئویند در زمان حاضر، ثروت پایدار یک جامعه کدام است، در صورتی که در گذشته معمولاً، برده ها، طلا، منابع کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع، تجارت و غیر ثروت پایدار بوده است، اقتصاددانان عموماً پاسخ داده اند که در عصر فناوری پیشرفته، ثروت پایدار هر جامع، استعداد و نیروی انسانی ماهر و خلاق آن ...
چکیده : 1 . هرچند بیشتر دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری در زمینه ی ریاضیات قوی به نظر می رسند، اما مقداری از آنها نیز مشکلات جدی دراین زمینه دارند. نارسایی در محاسبه، ناتوانی شدید در یادگیری و به کارگیری ریاضیات معمولا با اختلال عملکرد عضوی همراه است. 2 . دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری ریاضی ممکن است ویژگی های خاص مانند اختلال درک روابط فضایی، مشکلات بینایی- حرکتی و ...
مقدمه با توجه به تعریفی که از یادگیری میشود و آن را تغییرات کم و بیش دائمی رفتار در نتیجه تجربه میدانند، میتوان تصور کرد که با انواع یادگیری در زندگی مواجه خواهیم بود، به این دلیل که فرد از زمان تولد تا سالمندی تجارب مختلفی در حوزههای مختلف کسب میکند. تلاشهای مکرر برای راه رفتن ، سخن گفتن ، غذا خوردن ، ارتباط با همسالان ، دفاع از خود ، مطالب آموزشگاهی ، مهارتهایی مثل ...
مقدمه این موضوع که دانش آموزان چگونه یکدیگر را درک کرده و چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند جنبه ای فراموش شده از آموزش است . بیشتر زمان آموزش ، صرف ایجاد ارتباط مناسب بین دانش آموزان و مواد آموزشی می شود و مقدار نیز صرف چگونگی تعامل با دانش آموزان می گردد . اما چگونگی ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، نادیده گرفته شده است . سه راه اصلی که دانش آموزان هنگام یادگیری می توانند با ...
بعد از خواندن این فصل شما قادر خواهید بود: مزایا و معایب روشها و تکنیک های مختلف آموزشی را شرح دهید. 2- درباره روشها و تکنیک های متناسب با حیطه های ادراکی، عاطفی و روان حرکتی بحث کنید. 3- یک تجزیه و تحلیل وظایف (شرح وظایف) تألیف کنید. 4- روشهایی که با آنها آموزش سازمان یافته و مداوم را فهرست کنید. 5- اهداف ارزشیابی آموزشی را شناسایی کنید. 6- انواع مختلف ارزشیابی را شرح دهید. 7- ...
چکيده در اين تحقيق ابتدا به بيان مسئله و هدف و ضرورت تحقيق پرداخته، آنگاه واژه هاي تحقيق را توضيح داده سپس در فصل دوم به پيشينه تحقيق پرداخته و در فصل سوم مجموعه آماري خود را معرفي و پرسشنامه تهيه شده را ضميمه نموده و به تحليل و استنتاج پرداخته و در
آنچه که قبل از يادگيري HTML لازم است بدانيد: براي شروع کار با HTML شما به چيزهايي نياز داريد که در ليست زير آمده است: 1- شما ابتدا به يک کامپيوتر داريد، احتمالاً همين کامپيوتري است که با آن کار مي کنيد و صفحه ما را مي بيني 2- شما به يک ويرايشگر متن
هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثير رنگها بر روي يادگيري کودکان مقطع اول دبستان شهرستان ابهر است که فرضيه هاي عنوان شده عبارتند از تاثير رنگها بر يادگيري در دختران و پسران داراي تفاوت است و همين طور رنگ زمينه در يادگيري تاثير دارد که جامعه آماري عنوان شد
چکيده: سيستم GLITS، يک سيستم آموزش دهنده هوشمند با يادگيري تدريجي است که داراي 3 عامل ياد دهنده ، يادگيرنده و مشکلساز است. عامل ياد دهنده و يادگيرنده هر کدام داراي 5 لايه (زير سيستم) ميباشند. لايههاي ياد دهنده به نامهاي ناظر، ايجاد انگيزش،
اشاره: علوم بنیادی اعصاب (عصب شناسی و رفتارشناسی مغز و سلسله اعصاب)، از جمله دانش های پیچیده ای است که به تدریج و آرام- آرام وارد عرصه های زندگی میشود. امروزه کاربردهای عصب شناسی در علوم تربیتی و آموزش و پرورش، گسترده تر از سایر زمینهها نمود یافته است. آن چه در پی میآید مقاله ای است که از مجله معروف و حرفه ای «رهبری آموزشی» ترجمه شده است که به رغم سنگین بودن برخی از بخش های ...
«مقدمه» تربیت بدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامه آموزشی مدرسه و فرایند تربیت و پرورش کودک و نوجوانان را تشکیل می دهد دستیابی به اهداف آموزشی تربیت بدنی در سه حیطه شناختی، عاطفی اجتماعی و روانی –حرکتی فقط از راه بررسی آموزشی، هدفمندی، برنامه ریزی و استفاده از طرح درسی امکان پذیر است. و یکی از دروسی است که اگر به طور صحیح برنامه ریزی گردد نقش مؤثری میتواند در رشد و تکامل دانش ...
مغز انسان مثل یک ارکستر پیچیده است. نقشها و فعالیتهای آن، یعنی همان عملکرد های عصب شناختی، به شدت به هماهنگی، کنار هم قرار دادن و همزمان کردن احتیاج دارد. درست مانند هر ارکستر دیگری، نقش هر نوازنده بنابر موقعیت تغییر میکند. و همان طور که گاهی نقش سازهای زهی یا بادی در موسیقی پر رنگ تر میشود، عملکردهای عصب شناختی متفاوتی به هنگام خواندن زبان،ریاضی، گزارش نوشتن یا ورزش کردن ...
تاثیر شرایط مختلف بر یادگیری مقدمه انسان هایی که ما می شناسیم و با آنها در ارتباطیم، بر اثر یادگیری به آنچه که هستند رسیده اند. آنان عادت های زندگیشان را آموخته اند، و این عادت ها و همین طور خزانه معلومات، مهارت ها و شایستگی های انسانیشان که آنان را افراد متمایزی می سازد، میتوانند با یادگیری تغییر یابند. بزرگسالان افرادی بسیار قابل انطباق هستند و به شایستگی عمل می کنند. اینکه ...
در دنياي کنوني ، با پيشرفت سريع تکنولوژي و انبوه اطلاعاتي که دراختيار افراد درزمان بسيار کوتاه قرا ر ميگيرد، روش تدريس معلم محور که درآن معلم سخنران مطلق بوده و انبوه علوم را دراختيار دانش آموزان قرار ميدهد وجهت ارزشيابي، آن معلومات را از دانش آمو
در اين مقاله سعي شده است که بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ( کيفي – ياد گيري ) فراگيران با توجه به اهميت آن نگاهي داشته باشيم . بر اساس اين روش که همان سنجش عملکرد يادگيرندگان و مقايسه نتايج حاصل با هدفهاي آموزشي از پيش تعيين شده به منظور تصميم گيري که
افتراق فرآيندي است که به وسيله ي آن انسان به شباهت ها و تفاوت هاي ميان محرکهاي مربوط به هم واقف مي شود. بازشناسي تفاوتها ميان چيزهاي ديده شده نظير حروف يا ترتيبات زنجيره اي، ميان تفاوتهاي آوايي در لغات يا بين اشکالي که به فعاليت ها معني مي دهند. در
بيان نوشتاري به ارتباط انديشه ها با يکديگر از طريق علائم نگاره اي اشاره دارد. اين مسئله مستلزم داشتن فکري براي ارتباط، داشتن زباني براي بيان اين افکار، ترجمه ي شفاهي به علائم به صورتي که ديگران بتوانند افکار مورد نظر را بفهمند، است. علاوه بر دست خط
تعريف يادگيري يادگيري عبارت است از فرايند تغييرات نسبتاً پايدار بالقوه فرد بر اثر تجربه. در تعريف فوق مفاهيمي وجود دارد که براي درک بهتر آنها را تحليل ميکنيم. 1. مفهوم فرايند: يادگيري فرايند است چون بر اثر تعامل دائم فرد با محيط، هميشه و در همه جا
ما در اين خلاصه فقط فهرست مطالب مقاله و هدف از نگارش آن را با ذکر دو سه مثال توضيحي و چند آهنگ نگاره در اين جا آورده ايم . مقاله که به سي و پنج صفحه محدود مي شود، نگاهي تازه دارد به مسئله علمي و بر نامه دار شدن آموزش و يادگيري زبان فارسي پايه و برنا
خواندن کودکان معمولاً خواندن را در کلاس اول و گاهي زودتر آغاز مي کنند و در تمام طول دوران تحصيلشان اين وابستگي به خواندن ادامه پيدا مي کند. تحقيقي که توسط کرک و الکنيز در 1975 انجام شد نشان داد که 60 تا 70 درصد کودکاني که در اين برنامه ها ثبت نام کر
حل مسئله دو جز اصلي تفکر تکوين مفهوم و حل مسئله مي باشد. يک بخش مهم از رشد کردن و بزرگ کردن اين است که ياد بگيريم چگونه با موقعيت هاي دشوار کنار بياييم. بر موانع غلبه کنيم به سئوالات گيج کننده پاسخ دهيم در راه حل هايي براي مشکلات روزمره ي زندگي پيدا
شيوه هاي انتقال تصميم گيريهاي مربوط به يادگيري به ياد گيرنده ، فکر فيلسوفان آموزش و پرورش را از زمانهاي قديم يعني از زمان افلاطون وسفراط تا کنون به خود جلب کرده است. با وجود حضور هميشگي و نيروهاي اجتماعي ، سياسي و آموزه هاي مذهبي ، متخصصان آموزش و پ
عدم استفاده از وسايلي کمک آموزشي يک از علل افت در درس رياضي مي باشد . براي آگاهي از چگونگي تأثير اي نعلت در افت درسي بچه ها ، ابتدا بايد با مفهوم وسايل کمک آموزشي ، اهميت و فايده وسايلي کمک آموزشي ، آشنا شويم . مفهوم وسايل کمک آموزشي : هر چه که ب
مجتمع آموزشي شبانه روزي همانطور که از نامش پيداست، يک مرکز آموزشي است که در آن دانش آموزان علاوه برتحصيل درس، علوم و فنون مختلف در آن اقامت نيز دارند. از نظر استفاده، اين گونه آموزشگاهها مورد توجه افرادي است که در محل سکونت فرد مرکز آموزشي مناسب ند
در اکثر موارد دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در یاد گیری زبان خارجه بعنوان زبان دوم وشاید هم زبان یا لهجه سوم دچار مشکل هستند در بعضی از زبانها ساختار جمله زبان اصلی با زبان دوم کاملاً متفاوت می باشد وچون اکثر دانش آموزان برای یادگیری زبان دوم با ساختار زبان اصلی مقایسه می کنند لذا یادگیری مشکل می شود بعنوان مثال در زبان فارسی ساختار جمله به شکلی است که اگر زبان انگلیسی با آن ...
آنچه بنده تا کنون مشاهده و تجربه کرده ام به طور اختصار عرض مي کنم .يکي از مواردي که در ياد گيري مؤثّر است استفاده از رسانه هاي جمعي و رايانه ميباشد .مثلادر درس آمار و مدلسازي هنگامي معلّم به کمک (CD) ميني تب تدريس مي کند يادگيري راحت تر است و محاسبه
نوغانداري به منظور توليد پيله مادر ، يکي از قديمي ترين صنايع جهان يعني صنعت نساجي است که طي آن برگ درخت توت به نخ ابريشم تبديل شده و ارزش افزوده سرشاري پديد مي آيد . ابريشم رشته اي است نازک ، بلند، سبک ، نرم ، جاذب الرطوبه ، رنگ پذير ، مقاوم در بر
اختلال نقص در توجه يکي از مواردي است که در اغلب ناتوانيهاي يادگيري همراه و بدون پرفعاليتي ديده مي شود کودکي که مبتلا به اين اختلال مي باشد اصولاً علائمي از بي ثباتي در توانايي هاي شناختي مربوط به تکاليف تحصيلي و عملکردي متغير را از خود نشان مي دهد ک
يادگيري تغيير نسبتا دايمي در رفتار است که در نتيجه تمرين حاصل شده است. تغييراتي در رفتار که حاصلاش (و نه تمرين) ، با شرايط موقت جاندار (مثل خستگي يا حالات ناشي از مصرف برخي داروها) باشند مشمول اين تعريف نميشود نقش يادگيري در همه صحنههاي زندگي نما
فصل اول: مقدمهاي بر يادگيري و اجراي حرکتي: تعاريف مهارت: مهارت قابليتي است که با ؟؟ معين و صرف حداقل انرژي يا زمان کاري به نتيجه برسد. تفاوت حرکت و مهارت: حرکت ضرورتاً در محيط به هدف خالي نميرسد. مانند اينکه بدون هدف انگشتان خ
انسان از نظرزبان شناسی برای یادگیری یک زبان نیاز به یک انگیزه دارد.داشتن علاقه به تنهایی نمی تواند برای یادگیری کافی باشد.امروزه شما افراد بسیاری را می بینید که علاقه مندی خودشان رابرای یادگیری مکالمه زبان نشان میدهند. آنهاهمواره ادای آدمهای نیازمند به یادگیری زبان رادر می آورند. برای ایشان داشتن یک کلا سور با تعدادی برگ ویک عدد خودکاربیک وثبت نام در یک آموزشگاه زبان ،بیشتر کاری ...
چکیده بطور کلی تحقیقات انجام شده در رابطه با حفاظه انسان وامر یادآوری معمولا" تحت تاثیر یافته هائی بوده است که به دنبال روشهای گوناگون یادآوری بوده اند . اگرچه یادآوری را در گذشته مروری آگاهانه بر حوادث تجربه شده تعریف می کردند ، اما مطالعات انجام شده یکی دو دهه اخیر وجود صور وعوامل دیگر موثر در یاد آوری را نیز خاطر نشان می سازد . یکی از این اشکال وعوامل موثر پدیده نوظهوری بنام ...
رجيستري در ويندوز XP نقشي جزئي اما مهم برعهده دارد. از يک طرف، رجيستري نقشي منفعل دارد چون فقط مجموعه اي از پارامترهايي است که در ديسک سخت شما جاي گرفته است وشايد حتي زماني که سندي را ويرايش مي کنيد، اينترنت را مرور مي کنيد يا فايلي را جستجو مي کنيد
یادگیری فعال زمانی اتفاق می افتد که فراگیران فرصت بیشتری برای ارتباط تعاملی با موضوع دوره برقرار نمایند و به تولید علم تشویق شوند تا فقط دریافت کننده علم باشند. در یک محیط فعال یادگیری معلمان تسهیل کننده یادگیری هستند تا اینکه یادگیری را به فراگیران دیکته نمایند. چرا یادگیری فعال؟ تحقیقات نشان داده که یادگیری فعال یک روش آموزشی استثنائی موثر است. بدون توجه به این موضوع، زمانی که ...
این متن بر دو نظریه اصلی تمرکز دارد. نظریه اول (H1) مربوط می شود به یادگیری درون سازمانی (intra - organizational learning) که بر اثرات شاخص های سازمان یادگیرنده در تأمین کنندگان بریتانیایی بر یادگیری سازمانی حاصله شان تاکید دارد. نظریه (فرضیه) دوم (H2) در مورد یادگیری (بین سازمانی) است inter-organization learning که بر این مضوع تاکید دارد که شاخص های سازمان یادگیرنده بصورت ...
گفتیم که هدف آموزش آسان کردن یادگیری است.یادگیری را میتوان به راههای گوناگون تعریف کرد.کسب اطلاعات و اندیشههای تازه، عادتهای مختلف،مهارتهای متنوع و راههای گوناگون حل کردن مسائل همچنین یادگیریها میتوان بصورت کسب رفتار و اعمال پسندیده یا حتی کسب رفتار و اعمال پسندیده یا حتی کسب رفتار و اعمال ناپسند نیز تعریف کرد ، پس یادگیری حوزی بسیار گسترده ای شامل می شود . با این حال معروفترین ...