خسرو و شيرين خسروپرويز فرزند هرمز و نوه پسري انوشيراوان ساساني همنشين خاصي بنام شاپور داشت که جهانديده و بسيار باتجربه بود. روزي خسرو به او دستور مي‌دهد که برايم از آنچه مي‌داني سخن بگو. شاپور از سرزمين ارمنستان گفت و از اينکه زني در آنجا فرمانرواي

خردمند بزرگ عمر خيام حکيم عمر خيام (خيامي) در سال 439 هجري (1048 ميلادي) در شهر نيشابور و در زماني به دنيا آمد که ترکان سلجوقيان بر خراسان، ناحيه اي وسيع در شرق ايران، تسلط داشتند. وي در زادگاه خويش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته

خاقاني (افضل الدين بديل بن علي )‌ حسان العجم خاقاني شرواني نخست حقايقي تخلص مي کرد. پدرش درودگر و مادرش کنيزکي رومي بود که اسلام آورد . عمش کافي الدين عمر بن عثمان مردي طبيب و فيلسوف بود و خاقاني از وي و پسرش و حيدالدين عثمان علوم ادبي و حکمي را ف

خاقاني (افضل الدين بديل بن علي )‌ حسان العجم خاقاني شرواني نخست حقايقي تخلص مي کرد. پدرش درودگر و مادرش کنيزکي رومي بود که اسلام آورد . عمش کافي الدين عمر بن عثمان مردي طبيب و فيلسوف بود و خاقاني از وي و پسرش و حيدالدين عثمان علوم ادبي و حکمي را فر

در مهرماه سال 1385 با بازگشايي مدارس در يکي از روستاهاي شهرستان خمين مشغول به خدمت شدم. بعد از آشنايي با دانش آموزان و معرفي خودم به عنوان دبير ادبيات فارسي و با ذکر و ياد خداوند عزوجل در آن مدرسه شروع به تدريس نمودم. در اولين جلسه ي درس انشاء، اصول

حکيم ابولقاسم فردوسي حکيم ابولقاسم فردوسي ، حماسه سرا و شاعر بزرگ ايراني در سال 329 هجري قمري در روستايي در نزديکي شهر طوس به دنيا آمد . طول عمر فردوسي را نزديک به 80 سال دانسته اند، که اکنون حدود هزار سال از تاريخ درگذشت وي مي گذرد. فردوسي اواي

جمال الدين اصفهاني جمال الدين محمد بن عبدالرزاق اصفهاني بيشتر عمر خود را در اصفهان بزرگري و نقاشي و عاقبت بشاعري گذراند و علاوه بر آل صاعد و آل خجند بعضي از ملوک باوندي طبرستان و سلجوقيان عراق و اتابکان آذربايجان و عراق را نيز مدح گفت . شعرش خا

تقي مدرسي در 1311 در خانواده‌اي روحاني پرورش يافت. وقتي دانشجوي طب بود، نخستين رمانش يکليا و تنهايي او (1334) از سوي مجله سخن به عنوان بهترين رمان ايراني سال 1335 را يافت و مدرسي را در زمره نويسندگان مشهور ايران درآورد. ده سال بعد وقتي ديگر ساکن آم

اخبرنى ابوالحسين يحيى بن الحسين المطلبى وسع الله له الرحمه امام المسجد فى مسجد النبى صلى الله عليه قال اخبرنا ابو عثمان محمد بن عثمان العثمانى قال قرإت على طاهربن يحيى العلوى ابى القاسم قال حدثنى ابى قال حدثنا بکربن عبدالوهاب قال حدثنى عيسى بن عبدال

تاثير رودکي برشعر فارسي ابوعبدالله جعفرابن محمد رودکي در تاريخ ادب به عنوان پدر شعرفارسي شهرت دارد. وي در قرن سوم هجري قمري/ نيمه دوم قرن نهم ميلادي در روستاي پنج رودک، دوفرسنگي سمرقند، زاده شد و در همان روستاي زادگاه خويش از جهان رفت. وي از نوجواني

الا يا ايها الساقي ادر کاسا و ناولها الا يا ايها الساقي ادر کاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشکل‌ها به بوي نافه‌اي کاخر صبا زان طره بگشايد ز تاب جعد مشکينش چه خون افتاد در دل‌ها مرا در منزل جانان چه امن عيش چون هر دم جرس فريا

چاکر وگهرام درادبيات حماسي بلوچ نظام اجتماعي مردم بلوچ در قديم ؛مانند ديگر جامعه هاي ابتدايي؛بر رابطه ي همخوني استوار بود . گروههاي خويشاوند در غم و شادي ،بيم و اميد و علاقه و تعهد با هم شريک بودند . قدرت؛قانون روز بود و نظام قبيله اي کاربرد قدرت ر

مقدمه: هدف از فرستادن پيامبران چه بوده است. قرآن مجيد اهداف متعددى را بيان نموده است که بعضى از آنها هدف اصلى و برخى فرعى هستند. اين مقاله به بيان اين اهداف پرداخته است. مساله‏اى مطرح است وآن اينکه هدف اصلى از مبعوث شدن پيامبران و به اصطلاح منظورنه

الّذين ان مکّنّا هم في الأرض اقاموا الصّلوه و اتوا الزّکوه‌ و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و للّه عاقبه‌ الاُمور: ياران خدا کساني هستند که هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مي‌دارند و زکات را ادا مي‌کنند و امر به معروف و نهي از م

به نام آنکه انسان را با عقل و هوش و درايت آفريد و از اين آفرينش به خود تبريک گفت و نماز را پسنديده ترين رابطه بين خالق و مخلوق قرار داد، تا بشر بتواند خود را از خاک به افلاک برساند و تقوي را زيباترين لباس براي ادامه‌ي پاک بودن روح و روانش دوخت تا پل

نبرد حق و باطل در قرآن(3) يک رديف آيات ديگر آياتي است که نمونه اش آيه 76 سوره نساء است. از آيه 71 مي خوانيم: يا ايها الذين امنوا خذوا حذرکم فانفرو اثبات أو انفروا جميعاً اي اهل ايمان! احتياط خودتان را بگيريد، يعني درمقابل دشمن احتياط خودتان را رع

طامه الکبري: لحظه اي که به طور ناگهاني بر انسان فرود مي آيد و همه چيز را دگرگون مي کند. )سوره نازعات، آيه?? ) يوم تجد کل نفس ما عملت: روزي که انسان هر آنچه که کرده مي يابد. (سوره آل عمران، آيه?? ) يوم لحمي عليها في نار جهنم: روزي که کافران در آتش د

معناى معجزه بودن قرآن قرآن کوچکترين اشاره اى ندارد که معجزه دليل اقناعى است براى اذهان ساده و عاميانه و متناسب با دوره کودکى بشر , بلکه نام[ ( برهان]( روى آن گذاشته است ( 1 ) . معجزه ختميه به حکم اينکه کتاب است و از مقوله سخن و بيان و دانش و فرهنگ

در برخي از کتب ارائه دهنده تعاليم باطني مشاهده ميشود که به کرات از کلماتي مانند جنگاور, مبارز, و... استفاده شده است, اما شايد به‌قدر کافي شفاف نشده که اين مبارز با چه کسي يا چيزي مبارزه مي‌کند؟ او از اين مبارزه چه هدفي دارد؟ و اصولاً جايگاه اين مبار

کشيش بزرگ تگزاس چگونه مسلمان شد؟ ________________________________________ “إنّکَ لا تَهدي مَن أحببْتَ وَلکنَّ اللهَ يَهدي مَن يَشاء[?]”. مبارزه و کشمکش بين حق و باطل از ازل جاريست و تا ابد ادامه دارد. مذاهب، فرقه ها و گروههاي مختلفي با اغراض و اهدا

امام حسين (ع ) با برادر پس از شهادت حضرت علي (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصيت اميرالمؤمنين (ع ) امامت و رهبري شيعيان به حسن بن علي (ع )، فرزند بزرگ اميرالمؤمنين (ع )، منتقل گشت و بر همه مردم واجب و لازم آمد که به فرامين پيشوايشان امام حسن (ع )

نهج البلاغه ظهور حضرت مهدي (عج) را بيشتر از دريچه عدل و اميد به نظاره مي نشيند هفتمين جلسه کارگاههاي تخصصي انديشه شناسي امام علي (ع)با موضوع امام عصر (عج) در نهج البلاغه با هدف آشنايي دانشجويان با ديدگاه و بينش انسان شناسناه امام علي (ع) در دانشگاه

قرآن به روايت دانشمندان ارنست رنان، دانشمند فرانسوي: در کتابخانه شخصي من، هزاران جلد کتاب سياسي ، اجتماعي ، ادبي وغيره وجود دارد که همه آنها را بيش از يک بار مطالعه نکرده ام وچه بسا کتاب هايي که فقط زينت کتابخانه من مي باشند ، ولي يک جلد کتاب است ک

فرزندان رسول خدا(ص)از خديجه رسول خدا(ص)به جز ابراهيم که از«ماريه قبطيه‏»کنيزمصرى آنحضرت متولد شد همان کنيزى که مقوقس(حاکم‏مصر) براى آن حضرت فرستاد،فرزندان ديگر آن بزرگوار همگى ازبانوى بزرگوارش خديجه-سلام الله عليها-بود که خداى تعالى به آنحضرت عنايت

(علم وبحث فلسفي آن) انسان ساده اي که هنوزبه اصطلاح پشت وروي دست خود را نشناخته اين معني را در خود درمي يابد که از هر چيزي عين خارجي آن را درک کند بدون آن که توجه داشته با شد علم واسطه ميان او وآن موجود است واين سادگي راهمواره دارد تا آن که درموردي د

«مقدمه» علم بهترين وبزگترين اصل فرهنگ و تمدن است ومطالعه ومذاکره در موضوع علم ودانش ازمهمترين وظايف هر دانش پژوه به خصوص در اصلي ترين مرجع ومنبع عقيدتي است ، چون پايه وشالوده واساس هر جامعه معتقد ا ت آن جامعه است هرجامعه ا ي باهرعقيده اي منبع و ما خ

شجاعت معني حقيقي شجاعت چيست؟ 1 - معني حقيقي شجاعت ، حُّريت و قوت قلب است . در مخاطرات نبايد اضطراب و هيجان به شجاع دست دهد و هرچه قوت روح و لطافت قلب زيادت شود بر شجاعت مي افزايد. 2 - مرد بي شهامت کسي است که در جايي که بايد اعتراض کند خاموش بنشي

‌سيره و روش پيامبر(ص) در نظر و عمل ، صد در صد و بدون ذره‌اي کاستي معطوف به عدالت در تمامي ابعاد است. به گزارش خبرگزاري شبستان، سيد عباس نبوي، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعي مبني بر اينکه سيره عملي و نظري پيامبر

فردي، اجتماعي، اقتصادي، نظامي و سياسي آن حضرت پرداخته است. به گزارش خبرگزاري شبستان، کتاب سيره اعظم (ص) از نگاهي ديگر در پنج بخش به بررسي سيره فردي، اجتماعي، اقتصادي، نظامي و سياسي آن حضرت پرداخته است. در بخش نخست نويسنده منش فردي پيامبر اعظم (ص)

سوره کافرون [109] اين سوره در ((مکه )) نازل شده و داراى 6 آيه است . محتواى سوره : لحن سوره نشان مى دهد در زمانى نازل شده که مسلمانان در اقليت بودند وکفار در اکثريت , و پيغمبر اکرم (ص) از ناحيه آنها سخت در فشار بود, و اصرارداشتند او را به سازش با شر

?- امام صادق ( ع ) فرمودند : از جمله وابات بر هر فرد مومن که از پيروان ما باشد آن است که در نماز شب جمعه سوره جمعه را در رکعت اول و سوره سبح اسم ربک الاعلي را در رکعت دوم بخواند و در رکعت اول نماز ظهر جمعه سوره جمعه و در رکعت دوم سوره ي منافقين را ب

سن پيامبر(ص) و خديجه در هنگام ازدواج درباره سن رسول خدا(ص)در هنگام ازدواج عموماگفته‏اند:آنحضرت در آن هنگام بيست و پنج‏سال از عمرشريفش گذشته بود. ولى درباره سن خديجه عليها السلام اختلافى در روايات‏ديده مى‏شود که مشهور در آنها نيز آن است که خديجه

آندره شينه: خداوند آزادي را آفريد و بشربندگي را جورج واشنگتن: وقتي نهال آزادي ريشه گرفت به سرعت رشد ونمو مي‌کند بنجامين فرانکلين: کسي‌که حفظ جان را مقدم بر آزادي بداند، لياقت آزادي را ندارد امرسون: وقتي انسان دوست واقعي دارد که خودش هم دوست واقعي ب

زندگى دنيوى دليل زندگى اخروى عجبت لمن اءنکر النشاه الاخرى و هويرى النشاه الاولى در شگفتم ، از کسيکه زندگى اين دنيا را مى بيند، و باز زندگى دنياى ديگر(آخرت) را قبول ندارد. شرح: کسيکه با درک و دانائى ، در زندگى اين دنيا نظر کند، سراسر دنيا را، پر

روانشناسى در قرآن‏ جنبه کشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانين زير است که‏چيزى جز بسط دادن همان حقيقتى که در آغاز بيان کرديم نيست: 1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته‏اند نه شمش‏نقره است و نه صخره سياه، بلکه حد وسط ميان اين دوست. 2 -

زنها را درک کنيد تا صميميت فوران کند. تنها حسي که اين موجود آسماني را هراسان مي‌کند عدم درک متقابل از سوي همسرش مي‌باشد. همانقدر که مردان از عدم شايستگي مي‌ترسند، زنان از اين که احساسات و عواطف‌شان درک نشود، بيمناک هستند. اگر مي‌خواهيد شوهري نمونه

دينداري و سعادت افلاطون در 2500 سال قبل آدمي را به موجودي دست و پاي بسته تشبيه کرده که او را بزور روي صندلي نشانده و از حرکت باز داشته اند _ در مقابل اوپرده سفيدي گسترده اند و در پشت سرش چراغ پرنوري روشن کرده و در نور آن موجوداتي بزرگ و کوچک به حرک

من بقيه دينها رو هم بررسي کردم و به اين نتيجه رسيده ام که اسلام دين کامليه! شما هم اگر قرآن رو بخونيد خودتون متوجه ميشيد که چقدر دين کامليه! متاسفانه ما خيلي از مفاهيم را بدون اينکه روي آنها فکر بکنيم و يا تحقيقي بکنيم به عنوان يک سري اصول و پيش ف

اءَما وَ اللّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلانٌ وَ اِنَّهُ لَيَعْلَمُ اءَنَّ مَحَلّى مِنْها مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرِّحى ، يَنْحَدِرُ عَنِّى السَّيلُ وَ لا يَرْقى اِلَىَّ الطَّيْرُ. فَسَدَلْتُ دُونَها ثَوْبَا وَ طَوَيْتُ عَنْها کَشْحا، وَ طَفِقْتُ اءرْ

آينده بشريت وظهر حضرت مهدي (عج) به راههاي چپ وراست رفتند ،وراه ضلالت وگمراهي پيمودند ،وراه روشن هدايت را گذاشتند . پس در باره آنچه که بايد باشد شتاب نکنيد ، وآنچه را که در آينده بايد بيايد دير مشماريد ،چه بسا کسي براي رسيدن به چيزي شتاب مي کند اما

خديجه قبل از ازدواج با پيامبر(ص) خديجه دختر خويلد بن اسد بن عبد العزى بن قصى بن کلاب‏بود که نسب وى با رسول خدا«ص‏»در قصى بن کلاب متحدمى‏شود، مادرش: فاطمه دختر زائده بن اصم از بنى معيص ابن عامر بن بؤى بود. عموما نوشته‏اند که وى قبل از ازدواج‏با رس

خاتميت و بسط تجربه عقلانيت (1) برابر يافته هاي علمي انسان پديده اي است که رفتاري ديناميکي دارد. اين يافته ها که با داده هاي وحياني هم ، همسويي و همراهي دارند،انسانرا – چونان طبيعت – واقعيت رازگونه اي تعريف مي کند که در نهان و نهاد او اصالتها و استعد

حضرت هود(ع)، پيامبر قوم عاد و از نسل نوح و از انبياى عهد قديم است. حدود 58 آيه در قرآن درباره حيات و دعوتش نازل شده و نامش هفت بار در لابه‏لاى آيات آمده است. آيات 65 تا 72 سوره اعراف، 50 تا 60 سوره هود، و آيات 123 تا 140 سوره شعراء به تفصيل، ماجراى

ادوار نبوت:دوره چهارم نبوت لقب:کليم ا... معناي اسم:از آب کشيده شده پدر:عمران مادر:يوکابد تاريخ ولادت:???? سال بعد از هبوت آدم. مدت عمر: ??? سال بعثت:آن حضرت با برادرش هارون براي بني اسراعيل مبعوث شد. محل دفن:بروايتي در شش فرسنگي بيت المقدس مدفون است

خصائص پيامبران انبياء الهي بعضي خصوصيات را دارا مي باشند که در هيچ يک از مردمان و انسان ها يافت نمي شود. همين خصائص است که موجب برگزيده شدن اين تعداد از افراد بشر از بين انسان ها مي شود و آنها را مفتخر به صفت رسالت و پيامبري مي نمايد. اينان انسان ها

پژوهشي از دکتر درخشنده صادقي «جرجي زيدان» مي نويسد:«اگر مقصود از حجاب ، پوشانيدن تن و بدن است، اين وضع پيش از اسلام و حتي پيش از ظهور ديانت مسيح معمول بوده و ديانت مسيح هم تغييري در آن نداده و تا اواخر قرون وسطي، در اروپا معمول بوده و آثار آن هن

بسم الله الرحمن الرحيم آيه 28) لئن بسطت الي يدک تققلني ما انا بباسط يدي الئک لاقتلک اني اخاف الله رب العالمين. تفسير آيه 28 بئن سطبت الي يدک لتقنلني ما انا بباسط لاقتلک چرا که من از خداي مي ترسم و هرگز دست به چنين گناهي نمي آلايم اني اخاف الله رب ا

در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام، کلمات اهل بيت، عترت، آل محمد و قربي، آل رسول زياد به چشم مي‌خورد. اکنون بايد ديد اينان کيستند و چه خصوصياتي دارند. اهل بيت همچون کشتي نوح : رسول خدا بارها سخن از اهل بيت و عترت خود به ميان آورده و راجع ب

تفاوت بسياري در بين عاطفه زن ومرد وجود دارد که به ظهور خارجي عاطفه باز مي گردد . بسياري از خانمهاي متاهل احساس مي کنند همسرانشان به آنها علاقه اي ندارند ولي وقتي از آقايان تحقيق به عمل مي آيد ثابت مي شود که آنها بسيار همسران خود را دوست دارند. اين م

السور المکيه ترتيب النزول السوره ترتيب المصحف 1 العلق 96 2 القلم 68 3 المزمل 73 4 المدثر 74 5 الفاتحه(1) 1 6 المسد 111 7 التکوير 81 8 الاعلي 87 9 الليل 92 10 الفجر 89 11 الضحي 93 12 الشرح 94 13 العصر 103 14 العاديات 100 15 الکوثر 108 16 التکاثر 102

از جمله حرکت هاي ماندگار درتاريخ است که تاثير بسزايي بر جنبش هاي اجتماعي و سياسي پس از خود در جهان اسلام گذاشت. در واقع قيام عاشورا طرحي نو در تاريخ در افکند. همين طرح تازه بود که همواره بر جان و دل مردم اثر گذاربوده است. بدون شک در تاريخ اسلام، قي

حادثه فرو ريختن دو ساختمان مرکز اقتصادي امريکا که از بزرگترين ساختمان هاي جهان بودند توسط قران کريم در 1400 سال قبل پيش بيني شده است. اين پيش بيني مربوط به کلمه اي است به نام (جرف هار) که هم اکنون به تفسير آن مي پردازيم: ماه نهم ميلادي ماه سپتامبر ا

1-تعريف و تمجيد بسيار از فاطمه(ع) و بيان عظمت او نزد خدا و رسول خدا در هر مناسبت که دست مي داد، به ويژه مواقعي که موجب مي شد ديگران از آن تمجيدها مطلع شوند، و نيز سخناني که در بحث قبل از رسول خدا(ص) نقل گرديد، بهترين دليل و شاهد بر اين ادعا است. 2-ا

اين مطلب از نظر تاريخ مسلم است که تا خديجه زنده بودرسول خدا زن ديگرى نگرفت و خديجه بنا بر قول مشهور و صحيح‏سال دهم بعثت‏يعنى بيست و پنج‏سال پس از اين ازدواج‏فرخنده و ميمون از دنيا رفت،و زنهاى متعدد و زياد ديگرى را که‏رسول خدا(ص)به ازدواج و همسرى خ

اسلام ديني زنده و سازنده است که براي پيروان خود پيشرفت در تمام جنبه هاي حيات را مي خواهد. پيامبر اعظم (ص) معمار اين بناي استوار است که طي قرنها در زمينه هاي مختلف علمي و اخلاقي پيشاهنگ جهان بوده است. توجه آن حضرت به مسائل بهداشتي, نشان دهنده آموزه ه

يکي از برکات انقلاب ما ضمن اسلامي بودن آن که شاخصه اصلي آن بوده و هست ظهور و پديدار شدن نيروئي به نام بسيج بود که در ميان انقلاب هاي موجود در جهان يک عنصر متمايز محسوب ميشود . تمامي انقلابها و نظام هائي که براي حفظ و ادامه حيات خود تلاش ميکن

کعبه: دسته اي از روايات تاکيد دارند بناي کعبه به دست حضرت آدم بوده است و بعدا به دست حضرت ابراهيم(ع) تجديد بنا گرديده است قرآن قدمت مکه و کعبه را با تاريخ قدمت انسان بر کره خاکي برابر مي داند. بناي کعبه از سنگهاي سياه و سختي ساخته شده که از کوههاي م

محمد بن ابي نصر مي گويد: امام ابوالحسن (عليه السلام)1 فرمود: « بدانيد که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمايش قرار گيرند تا اينکه جز افراد بسيار نادري از شما باقي نماند»، آنگاه آياتي

وضو مدينه ظاهري وضو شستن و مسح نمودن است که قسمتي از بدن با آب پاک مي شود و باطن وضو قلب را تطهير مي کند مانند آبي که از آسمان مي آيد و کار پاکيزه نمودن جسم را بر عهده دارد. نمازگذار نيز با شستن صورت قلب خود را از هرچه غير خداست پاک مي کند و با شستن

انسان سرنوشت خاصي که از پيش تعيين شده باشد ندارد وتحت تاثير «جبر تاريخ » و«جبر زمان» و«محيط » نيست ، بلکه عامل سازنده تاريخ وزندگي انسان دگرگوني هائي است که در روش واخلاق وفکر وروح او به اراده خودش پيدا مي شود . بنابراين آنها که معتقد به قضا وقدر

در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام، کلمات اهل بيت، عترت، آل محمد و قربي، آل رسول زياد به چشم مي‌خورد. اکنون بايد ديد اينان کيستند و چه خصوصياتي دارند. اهل بيت همچون کشتي نوح رسول خدا بارها سخن از اهل بيت و عترت خود به ميان آورده و راجع

کسيکه گناه ميکند و فرمان خداوند را به جاى نمى آورد، در حقيقت ، نعمت هايى را که خداوند به او داده است ، تباه ميکند. زيرا چنين کسى ، براى آن که بتواند گناهى را مرتکب شود، ناچار بايد تمام نيروهائى را که در وجودش هست ، به کار ببرد. در حاليکه خداوند، اين

در نظام و حکومت ديني ، اداره امور و رسيدگي به مسايل جامعه ، مطابق دستورات و قوانين دين انجام مي گيرد و ايمان و اخلاق در تمامي شقوق و شوون زندگي فردي و اجتماعي مردم ،توسعه و تعميق مي يابد. در نظام سياسي اسلام ،اگرچه حکومت در درجه اول مختص ذات پروردگا

امام حسين (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجري در مدينه به دنيا آمد. رسول خدا (ع) نام اين فرزند زهرا (س) را حسين نهاد وي مورد علاقه شديد پيامبر خدا(ص) بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسين مني و انا من حسين....» و در آغوش پيامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خ

ما عندکم ينفذ و ما عند الله باق. «نحل-96» آنچه نزد شماست تمام مي شود و از بين مي رود ولي آنچه نزد خداست باقي مي ماند. اهداف آموزش: 1- تقويت روخواني و روان خواني قرآن کريم 2- آشنايي با قرائت زيباي ترتيل قرآن 3- آشنايي با معناي برخي از کلمات پراستعمال

اقوام آريايي حدود 2000 سال قبل از ميلاد گروهي از مردم شمال فلات ايران بخاطر يخبندانهاي فصلي و براي بدست آوردن چراگاه هاي کافي براي دام هايشان، بسوي سرزمين هاي گرم جنوب مهاجرت کردند. اين مردم که آريايي نام داشتند در چند مرحله و بصورت گروه هاي جداگان

ابراز عشق و دوستي: اين که زن و شوهر يکديگر را دوست مي دارند، جاي هيچ سخني نيست؛ ولي در مواردي، به آن علت، کدورت پديد مي آيد که آن را بر زبان نمي آورند و در اين هنگام است که نسبت به يکديگر متزلزل شده و درباره دوستي خود، به شک و ترديد مي افتند. اس

• ميدانيم که اصل و ريشه مذاهب مترقي جهان از عقائد ساده اقوام بدوي و قبائل و عشائر همجي ، که هزاران سال قبل در جهان مي زيسته اند، نشأت گرفته است. از اين رو در مقام تحقيق از مذهب ايرانيان باستاني نيز بايد اصل و مبدأ آن را در افسانه ها و اساطير آريائي

وفاي به عهد رسول اکرم(ص): اقربکم غداً مني في الموقف اصدقکم للحديث و اداکم للامانه و اوفاکم بالعهد و احسنکم خلقاً و اقربکم من الناس؛ نزديک ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديک ترين شما به مردم ا

خداوند انسان را آفريده و از يک طرف به او توانايي تعقّل وانديشيدن را داده و از طرف ديگر انگيزه ها و اسباب خواسته هاي نفساني و حيواني را در اختيارش قرار داده است. وبه همين خاطر دو نيروي دروني عقلاني و خير خواهي، نفساني و شرارت، هر يک او را به طرف خويش

حضرت امام علي (ع) 270 - [16] وروي انه ذکر عند عمر بن الخطاب في ايامه حلي الکعبه و کثرته ، فقال قوم : [1] لو اخذته فجهزت به جيوش المسلمين کان اعظم للاجر، و ما تصنع الکعبه بالحلي ? [2] فهم عمر بذلک ، و سال عنه امير المؤمنين (ع) ، فقال (ع) : [3] ا

دروغ از روي شوخي نيز گناه است. بعضي تصور مي کنند به عنوان شوخي و مزاح و جلب توجه و خنداندن مردم دروغ بگويد اشکالي ندارد، چرا که در اين گونه موارد جنبه ي شوخي و مزاح نه جدي؛ اما اين نکته را بايد در نظر داشت که در شرع مقدس اسلام دروغ گفتن به طور کلي ن

ولادت امام حسين ( عليه السلام ) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود.چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام ( ص ) رسيد, به خانه حضرت على ( ع ) و فاطمه

ابتداي حيات با آغاز آثار وجودي آن،حس حرکت تغذيه تنميه و توليد مثل به اعراف مي رسد. هر يک از انواع موجودات را صورتي خواص است که کمال آن نوع به شمار مي رود که اين صورت کمالي نوع موجود حي از نظر ملا صدرا نفس است، مانند نفس نباتي نفس حيواني و نفس انساني

ملت ايران در تمامي تحرکات سياسي فرهنگي خود به نحوي تحت تاثير پيام عاشورا است و اين طبيعي ترين بستر تحولات انقلابي در ايران اسلامي به شمار مي آيد. نگاهي به تحولات ايران در دوره پهلويها که هر دو به ستيز با اسلام و اقامه شعائر ديني در ايران برخاسته بود

حضرت محمد (ص) فرمودند : شعبان ماه من است و هر کس يک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت بر او واجب مي شود . اعمال مشترک اين ماه چند امر است اول هر روز هفتاد مرتبه بگويد : اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التّوبَهْْ که بهترين دعاها و ذکر ها در اين ماه استغ

تفسير هدايت: وآسمان را به نيرو آفريديم .«وايد» ،به معني قوت ونيرواست ،شايد کلمه بنا الهام بخش آن باشد که در آفرينش واستحکام آسمان وارتباط ميان اجزاء آن تدريج درکار بوده است . واين همه درباره آسمان صحت دارد. «وانا لموسعون» ، وما اسباب فراخي را فراهم

وجعلنا السّماء سقفامحفوظاً وهم عن اياتها معرضون ما آسمان را سقف محفوظي قرار داديم ولي آنها از آيات آن روي گردانند.1 از آنجا که آرامش زمين به تنهائي براي آرامش زندگي انسان کافي نيست ،بلکه بايد از طرف بالا هم ايمني داشته باشد. وقرار داديم آسمان را سقف

اصل فطرت الهي، فطرت اخلاقي و ساير زمينه ها و قابليت هاي ذاتي و فطري بشربه عنوان عامل مشترک در کنار ساير عوامل ذکر شده سازنده شخصيت فرد هستند. نکته قابل توجه آن است که امور فطري به يک اندازه در افراد بيدار و شکوفا نمي گردد به همين دليل نمي توان سهم م

عمل هر انسان تعيين کننده سرنوشت وي کردار نيک و به هر انساني را چون طوقي بر گردنش آويخته ايم و در روز قيامت بر او نامه اي گشاده بيرون آورديم تا در آن بنگرد. اسراء آيه 13 و چون به انسان نعمت داديم بگو هر کس به طريقه خويش عمل مي کند. اسراء آيه 83 و

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول