مختصري از زندگي نامه ي مولانا: جلال الدين محمد بلخي محمد بن حسين الخطيبي البکري درششم ربيع الاول سال604 هجري دربلخ متولد شد. وي از بزرگترين شعراي مشرق زمين است. پدرش محمد بن حسين الخطيبي البکري ملقب به بهاء الدين ازبزرگان مشايخ عصرخود بود وبه علت ش
تولد و کودکي فردوسي در چنان روزگاراني پر از شور و اميد، به سال ( 329 قمري 320 شمسي ) در آبادي باژ يا به قول ديگر در قريه طابران از حسن کودکي در وجود آمد که به قول معروف منصور نام گرفت. پدرش دهقاني گرانمايه و خداوند خانه و باغ و کشتزاري پهناور بود.
شيخ الاسلام ابونصر احمد بن ابوالحسن بن احمد بن محمد نامقي جامي معروف به احمد ژنده پيل يا احمد جام از بزرگان مشايخ عرفان ايراني در نيمه دوم قرن پنجم و نيمه اول قرن ششم هجري است. وي در سال 441 هجري در قريه نامق يا نامه از توابع جام از اعمال ترشيز ولاد
حکيم فردوسي در "طبران طوس" در سال 329 هجري به دنيا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادي داراي ثروت و موقعيت قابل توجهي بود. از احوال او در عهد کودکي و جواني اطلاع درستي در دست نيست ولي مشخص است که در جواني با درآمدي که از املاک پدرش داشته به
اشاره ايران اسلامي از يک فرهنگ ارزشمند و اصيل برخوردار است و چهره هاي درخشان علمي، فرهنگي و ادبي کشور ما از ديرباز زبانزد کشورهاي ديگر نيز بوده است. در کتاب هاي درسي برخي از بزرگان علمي، فرهنگي و ادبي به طور مختصر براي نسل نو معرفي شده اما نياز نيست
زندگي عبدِصالح خدا «رجبعلي نکوگويان»مشهوربه«جناب شيخ»و«شيخ رجبعلي خيّاط»در سال1262هجري شمسي،درشهرتهران ديده به جهان گشود. پدرش «مشهدي باقر»يک کارگرساده بود.هنگامي که رجبعلي دوازده ساله شدپدر ازدنيارفت ورجبعلي را که ازخواهروبرادرتني بي بهره بود،تنها
اسم اصلي مولانا محمد جلال الدين است. مولانا و رومي هم نام هائي است که بعداً به او داده شده است. اسم مولانا که به معني مولا و آقاست در زمان جواني او هنگامي که در قونيه به تدريس مشغل بود به او داده شده است. اوائل، اين اسم از طرف شمس الدين تبريزي و سلط
مقدمه : فردوسي و اهميت شاهنامه شاهنامه فردوسي هم از حيث کميت هم از جهت کيفيت بزرگترين اثر ادبيات و نظم فارسي است، بلکه ميتوان گفت يکي از شاهکارهاي ادبي جهان است، و اگر من هميشه در راه احتياط قدم نميزدم، ميگفتم که شاهنامه معظمترين يادگار ادبي نو
چکيده در اين مقاله با توجه به کليات سعدي و در نظر نظر او دربارهي زنان مورد بررسي قرار گرفته است. پس از بيان مقدمهاي دربارهي ديدگاه سعدي و تفاوت زنان معرفي شده در بوستان و گلستان بر اساس همين ديدگاه به نقشهاي گوناگون زنان در آثار سعدي مانند زن د
زبان شناسي زبانشناسي مطالعه علمي زبان است. اين علم در وهله اول به زبان در مفهوم عام آن مي نگرد يعني از يک سو همه زبانها و از سوي ديگر آن خصوصيت انسان که او را از جانداران ديگر متمايز مي کند (قوه نطق). تفاوت زبانشناسي با علوم ديگري که کم و بيش به زبا
1- زبان و ادبيات در ايران بعد از اسلام در گذشته، دورههاي تاريخ ادبيات را بر مبناي سلسلهها تقسيم بندي ميکردند مانند: شعر دورهي غزنوي يا ادبيات دورهي مغول. اما امروزه سير ادبيات فارسي را بر منباي شاخصها و سنتهاي ادبي و با توجه به افراد شاخص و سنت
زبان فارسي درهند : از سال 369 هجري قمري ( 986 ميلادي ) يعني از زمان ورود ناصرالدين به هند تا سال 1275 هجري قمري ( 1857 ميلادي ) يعني انقراض سلطنت خاندان مغول کبير ( سلسله بابري هند از اعقاب اميرتيمور گورکان زبان فارسي ، زبان رسمي و درباري و ديواني ،
پيدايش زبان گفتار و زبان شعر دراجزاء با يکديگر وجه اشتراک دارند. در هر دو نحوه ي بيان« واژه» عنصر اساسي و بنيادين است. اصولاً زبان از ترکيب و هم نشيني واژگان در يک ساختار منظم بوجود مي آيد. ليکن آنچه مرز ميان اين دو نحوه ي بيان است شکل برخورد گوينده
زادگاه مولانا: جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجسال
رهي معيري محمد حسن معيري متخلص به رهي در تهران پا به هستي گذاشت رهي در نقاشي ، موسيقي وسرودن غزلهاي زيبا وشورانگيز توانا بود رهي از شيفتگان سعدي است فرط عشق به سعدي سخن وي را از رنگ وبوي شيوه استاد برخوردار کرده ومزاياي غزلسراي بزرگ درگفته هاي
فرهنگ عامهي هر منطقه، هر قوم، هر شهر بيان کنندهي آرمانها، انديشهها و تجربههاي ارزندهاي است که نسل ديروز را به امروز پيوند ميدهد و ارزشها، هنجارها، سنتها و حکمتهاي زندگي را به نسلهاي بعد منتقل ميکند. اين سنتها و انگارههاي اجتماعي به زند
در سال 1939، سالي که فرانسه به اشغال نازيها درآمد و اروپا در گرداب جنگ فروافتاد، يک کارگران جوان آمريکايي فيلمي ساخت که ماهيت سينما را دگرگون کرد. اُرسُن وِلز 6 مارس 1915، در کنوشاويسکانسين، در خانوادهاي موفق و خوشفکر که هنر و تکنولوژي در آن مورو
در عبارات و تعاريف رسمي جغرافيايي مي خوانيم که استان يزد با وسعتي حدود76156 کيلومتر مربع درمرکزايران ودرکناره کويرنمک ، بين29درجه و35دقيقه تا32درجه و22دقيقه عرض شمالي و 52درجه و49دقيقه تا65درجه و40دقيقه طول شرقي زمين قراردارد. اين استان ازشمال وغرب
شهر نيشابور است خاک فتنه باران ديباچه خونين تاريخ سوران نيشابور زادگاه دانشمندان بزرگي هم چون حکيم عمر خيام رياضي دان، کمال الملک، نقاش، امام زاده محمد محروق عطار نيشابوري و ... و دانشمندان ديگر نيز در اينجا مي زيسته اند. نام نيشابور با نام فير
گويشي که در حال حاضر کليميان ايران به آن صحبت ميکنند از جمل? گويشهاي ايراني است که جزو دست? گويشهاي مرکزي ايران به شمار ميرود. اين گويش امروزه در شهرهاي اصفهان ، همدان ، کاشان، يزد، بروجرد و چند شهر ديگر ايران و نيز در نقاطي در خارج از ايران،
گويشهاي زبان فارسي بخشي از ميراث ماندگار فارسي به شمار ميآيد که در مناطق مختلف استان فارس مورد استفاده قرار ميگيرد و به رغم آنکه در گذر تاريخ دستخوش تغييرات گسترده قرارگرفته اما در برخي از مناطق اين گويش ها همچنان کاربرد دارد. به گزارش خبرنگار ا
نمادگرايي باد چندين وجه دارد، به دليل انقلاب دروني اش، نماد بي ثباتي، ناپايداري و بي استحکامي است. باد نيرويي اوليه است که متعلق به تيتانها است، و خشونت و کوري آنان از همين جا است. از سويي ديگر، باد مترادف با نفخه است و در نتيجه مترادف است با روح و
بختگشائي شب چهارشنبه? آخر سال، يکى از شبهاى بسيار دلپذير و شيرين ايرانى است. در اين شب مردم شادىها مىکنند و مجالس سور و سرور برپا مىسازند و آداب و مراسم مخصوصى انجام مىدهند که از هر جهت دلانگيز و زيبا است. اين آداب و مراسم در هر نقطه و در هر
سيزده بدر در اين روز هر کس به اتفاق خانواده ي خود با فاميل به دامنه ي کوه ها و دشتهاي سرسبز و نقاط زيبا و ييلاقي ميرود. جوانان در اين روز با هم کشتي مي گيرند و زنان دور هم جمع مي شوند و شادي مي کنند. مراسم ازداواج بين مراسم شهر و روستا تفاوت بسيار
گويند که عمروليث صفار چون نيشابور را به زير نگين درآورد، گفت: «شهري را گرفته ام که گل آن خوردني، بوته ي آن ريواس و سنگ هاي آن فيروزه است» امروز اگر آن دلاور سيستاني بر نيشابور دست مي يافت جاي آن بود که نخست از گرفتن شهري بر خويشتن ببالد که گنجور و گ
فرهنگ عامهي هر منطقه، هر قوم، هر شهر بيان کنندهي آرمانها، انديشهها و تجربههاي ارزندهاي است که نسل ديروز را به امروز پيوند ميدهد و ارزشها، هنجارها، سنتها و حکمتهاي زندگي را به نسلهاي بعد منتقل ميکند. اين سنتها و انگارههاي اجتماعي به زند
وز اصفهان به کاش و به کاشانهاي خويش گلها ميان ديده و در دل خلنده خا ر در« برهان قاطع »آمده است : «کاش به معني کاشکي ، خواهش ، آرزو ، افسوس و مخفف کاشان هم هست و آن شهري است معروف ازعراق .2 » شهرستان کاشان ، يکي ا زشهرستان هاي استان اصفهان
چولهقزک بارن کن بارن بپاين کن گندوم د زر خاکه از توشنگي هلاکه بزغله شير ميه چپو پنير ميه با ترانهي چولهقزک، روزگاري نه چندان دور، روستازادگان نشابور، گوش به جاري شدن ترنم باران بر دشتهاي سرزمين سپيده و نسيم صبح ميايستادند. از اين دست بسيارند
صرف نظر از هر نوع ويراستاري و رفع اشکال در اثار نوشتاري يا هر اثر ديگر بنظر بيايد پس از اتمام آن دو طرز فکر درباره پديده حامله موجود باشد که کاملاً طبيعي است ديدگاه اول ديدگاهي تحسن برانگيز و ديدگاه دوم برخلاف ديدگاه اول در پي نشان دادن عيوب آن اثر
به گواهي تاريخ و دانشمندان تمامي عصرها، انسان همواره موجودي ناشناخته بوده است. فلاسفه و انديشمندان و پيامبران در طي هزارهها آمدهاند، طرحها، نظريات و برنامههايي را هم ارائه نمودهاند. اما هرگز کسي نتوانسته است اين عنصر مرموز و مشکوک را بشکافد و در
تعريف لغوي و مفهومي جوانمردي: معنا و مفهوم عيار (جوانمرد )از ديد فرهنگ نگاران و شاعران در اين مورد مي توان گفت که واژه عيار با وجود آنکه (ع) عربي دارد ،گمان مي رود که اصل آن از لغت (ايار ) پهلوي آمده باشد . اين کلمه را در بعضي کتابها به شکل (اديوار
سطوح زبان شناسي : 1) واچ شناسي : مطالعه صداهاي زبان و قواعد ترکيب آنها به منظور ساخت هاي آوايي زبان 2) دستور زبان : صرف - نحو 3) معنا شناسي : بررسي معنا انواع تک واژه ها ، کلمه و .... بررسي حوزه ي معنايي کلمه ها (تضمن، ترادف ، تضاد) هنگام مطالعه ي
« استصحاب » يکي ازمهمترين مسائل اصولي است که درطول تاريخ اصول فقه هميشه مورد بحث واقع مي گرديده است . اصوليين درابتدا او را در زمره ادله عقلي جاي داده ونام مي بردند اما بعدها با تفکيک دقيقي که شيخ انصاري بين ادله شرعي واصول عمليه بوجود آورد ، استصحا
با سلام و صلوات بر واپسين پيام آور خدا، پيشوايان معصوم و ياوران، پيشگامان دين کرامت بشر به مثابه ي مکتبي در صراط معنويت،عدالت و آزادي و سلام خدا بر مهندس بازرگان، دين داري انديشمند و انديشه ورزي دردمند، انساني عامل به انديشه و انديشه ناک به عمل حا
عجم (Ajam-Ajaam- Hajam) در زبان فارسي و در بيشتر زبانهاي آسيايي مانند زبان هندي، زبان اردو، زبان پشتو، زبان بلوچي، زبان ترکي، معني ايراني و زبان فارسي ميدهد، اما در زبان عربي امروزه بيشتر به معني غير عرب بکار ميرود. واژه عجم درطول تاريخ کاربردهاي
مهر روز از مهرماه برابر با شانزدهم مهرماه در گاهشماري ايراني «جشن مهرگان» که در گذشته آن¬را «ميتراکانا يا متراکانا (Metrakana)» مي¬ناميدند و در نخستين روز از پاييز برگزار مي¬شد(1)، پس از نوروز بزرگ¬ترين جشن ايراني و هندي است در ستايش ايزد «ميثرَه
يکي از عواملي که در ايجاد ارتباط نقش تعيين کننده دارد مهارت نوشتن و انشاء و نقش آن در ايجاد خلاقيت فکري در انسان مخصوصاً در کودکان دبستاني مي باشد. کساني که از توانايي نوشتن و نويسندگي خوبي برخوردار هستند، در زمينه ي خلاقيت نيز مي توانند موفق شوند چ
جامعه وقتي سعادت و فرزانگي مي يابد ، که مطالعه کار روزانه اش باشد سقراط کتاب يکي از مهمترين ابزارهاي فرهنگي است که در طول قرنهاي متمادي ، همواره عامل مهمي در تضمين رشد و پويايي جوامع بشري بوده و با وجود رشد روز افزون رسانه ها و ابزارهاي پيشرفته د
از آغاز تحصيل و تدريس در آموزش و پرورش شاهد بوده ايم که به شکل سنتي در هر کلاس موضوعي مطرح مي شد و هفته ي آينده تعدادي از بچه ها نوشته هاي خود را مي خواندند . دوباره موضوعي ديگر و قصه تکراري ، نوشته هاي تکراري . با خودم انديشيدم براي خروج از اين داي
آثار منثور و منظوم ادبيات کلاسيک ايران که در طي نزديک به هزار سال پديد شده بسيار متنوع است . اين آثار بي شک در عين حال اسناد معتبري است براي شناخت تاريخ ده سده ي اخير کشور ما و به طور کلي براي آشنايي دقيق با جامعه ي سنتي ايران که بسي بيش تر از اين د
اين سوگند يا نفرين در اسلام با 2 نام مختلف که هر دو از ريشه واحدي گرفته شده اند شناخته مي شود: 1)مبادله (MOBAHELE) : يکديگر را نفرين و لعنت کردن .در اصل از ماده ي ((بهل)) بر وزن (اهل) به معني رها کردن وقيد وبند را از چيزي برداشتن است . وابتهال در دع
طرح درس روزانه مشخصات کلي : کتاب : فارسي پايه :دوم ابتدايي درس : پرواز موج وقت : 50 دقيقه اهداف کلي : الف:آشنايي دانش آموزان با مسائل علمي ب:تقويت مهارت هاي چهار گانه زبان آموزي اهداف جزئي : الف : تقويت حس کمک به نيازمندان ب: آشنايي با نقل
تعليم جز همان بازسازي و نوسازي استعدادها چيزي بيش نيست که در اين ميان روش تدريس يکي از مهم ترين آن راه هاست. روش تدريس همان روش هاي موجود است. يعني معلم درس ها را تا مرحله ي تدريس و نوشتن واژه هاي کليد روي تخته بر اساس شيوه هاي موجود پيش مي برد.
شيخ احمد در سال 440 هجري قمري در قريه نامق کاشمر خراسان به دنيا آمد. تا بيست و دو سالگي زندگي را به عيش و نوش مي گذراند اما بعد از اين توبه کرد و هجده سال عزلت گزيدو پس از آن با توشه اي از معارف ديني و عرفاني براي ارشاد نزد مردم بازگشت . شيخ احمد
جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجساله بود. اگر تاريخ ع
زندگي نامه فردوسي حکيم فردوسي در طبران طوس در سال 329 هجري به دنيا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادي داراي ثروت و موقعيت قابل توجهي بود. از احوال او در عهد کودکي و جواني اطلاع درستي در دست نيست ولي مشخص است که در جواني با درآمدي که از ام
اشاره ايران اسلامي از يک فرهنگ ارزشمند و اصيل برخوردار است و چهره هاي درخشان علمي، فرهنگي و ادبي کشور ما از ديرباز زبانزد کشورهاي ديگر نيز بوده است. در کتاب هاي درسي برخي از بزرگان علمي، فرهنگي و ادبي به طور مختصر براي نسل نو معرفي شده اما نياز نيست
زندگي عبدِصالح خدا «رجبعلي نکوگويان»مشهوربه«جناب شيخ»و«شيخ رجبعلي خيّاط»در سال1262هجري شمسي،درشهرتهران ديده به جهان گشود. پدرش «مشهدي باقر»يک کارگرساده بود.هنگامي که رجبعلي دوازده ساله شدپدر ازدنيارفت ورجبعلي را که ازخواهروبرادرتني بي بهره بود،تنها
مقدمه : زندگي حضرت مولانا اسم اصلي مولانا محمد جلال الدين است. مولانا و رومي هم نام هائي است که بعداً به او داده شده است. اسم مولانا که به معني مولا و آقاست در زمان جواني او هنگامي که در قونيه به تدريس مشغل بود به او داده شده است. اوائل، اين اسم ا
زنان در شاهنامه فردوسي مقدمه : فردوسي و اهميت شاهنامه شاهنامه فردوسي هم از حيث کميت هم از جهت کيفيت بزرگترين اثر ادبيات و نظم فارسي است، بلکه ميتوان گفت يکي از شاهکارهاي ادبي جهان است، و اگر من هميشه در راه احتياط قدم نميزدم، ميگفتم که شاهنامه
عنوان زن در ترازوي سخن سعدي کبري حاجي مرادخاني کارشناس ارشد، دبير ادبيات فارسي شهرستان گرگان چکيده در اين مقاله با توجه به کليات سعدي و در نظر نظر او دربارهي زنان مورد بررسي قرار گرفته است. پس از بيان مقدمهاي دربارهي ديدگاه سعدي و تفاوت زنان
زبان شناسي زبانشناسي مطالعه علمي زبان است. اين علم در وهله اول به زبان در مفهوم عام آن مي نگرد يعني از يک سو همه زبانها و از سوي ديگر آن خصوصيت انسان که او را از جانداران ديگر متمايز مي کند (قوه نطق). تفاوت زبانشناسي با علوم ديگري که کم و بيش به زب
- زبان و ادبيات در ايران بعد از اسلام در گذشته، دوره¬هاي تاريخ ادبيات را بر مبناي سلسله¬ها تقسيم بندي مي¬کردند مانند: شعر دوره¬ي غزنوي يا ادبيات دوره¬ي مغول. اما امروزه سير ادبيات فارسي را بر منباي شاخصها و سنتهاي ادبي و با توجه به افراد شاخص و سنت
مقدمه : زبان فارسي درهند : از سال 369 هجري قمري ( 986 ميلادي ) يعني از زمان ورود ناصرالدين به هند تا سال 1275 هجري قمري ( 1857 ميلادي ) يعني انقراض سلطنت خاندان مغول کبير ( سلسله بابري هند از اعقاب اميرتيمور گورکان زبان فارسي ، زبان رسمي و درباري و
زبان شعر نو( نيمايي) پيدايش زبان گفتار و زبان شعر دراجزاء با يکديگر وجه اشتراک دارند. در هر دو نحوه ي بيان« واژه» عنصر اساسي و بنيادين است. اصولاً زبان از ترکيب و هم نشيني واژگان در يک ساختار منظم بوجود مي آيد. ليکن آنچه مرز ميان اين دو نحوه ي بيان
زادگاه مولانا: جلالالدين محمد درششم ربيعالاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذکرهنويسان وي درهنگامي که پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت ميکرد پنجسال
رهي معيري محمد حسن معيري متخلص به رهي در تهران پا به هستي گذاشت رهي در نقاشي ، موسيقي وسرودن غزلهاي زيبا وشورانگيز توانا بود رهي از شيفتگان سعدي است فرط عشق به سعدي سخن وي را از رنگ وبوي شيوه استاد برخوردار کرده ومزاياي غزلسراي بزرگ درگفته هاي
ما در اين خلاصه فقط فهرست مطالب مقاله و هدف از نگارش آن را با ذکر دو سه مثال توضيحي و چند آهنگ نگاره در اين جا آورده ايم . مقاله که به سي و پنج صفحه محدود مي شود، نگاهي تازه دارد به مسئله علمي و بر نامه دار شدن آموزش و يادگيري زبان فارسي پايه و برنا
روش هاي تدريس خلاصه روشهاي سنتي به روشهايي گفته مي شود که اکثر مدارس دنيا، در طول تاريخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده اند و امروزه نيز يکي از متداولترين روشهاي حاکم بر مدارس هستند. مهمترين اين روشها، روش حفظ و تکرار، سخنراني، پرسش و پاسخ، روش ن
روش تحقيق در ابتداي هر تحقيق ابتدا بايد موضوع آن را معلوم کنيم که در مورد چه مسئله اي مي خواهيم تحقيق کنيم و ديگري تجزيه و تحليل در مورد موضوع مي باشد . موضوعات از نظر سطح وسعت به 3دسته : 1) سطح فرد 2) سطح مياني 3) سطح کلان هر چه سطح به فرد نزديک
روش نگارش يک رزومه در رزومه معمولاً بايد تعريف کامل و مشخصي از خودتان بدهيد و اين يکي از مهمترين مسائل در شناسنامه کاري شماست. رزومه يک خلاصه ي دو يا سه صفحه اي از شما و مهارتها، دستاوردها، تجارب کاري و تحصيلاتتان است که هدف آن جلب نظر صاحب کار آين
مقدمه داستان(روسياهان) از يکسري واقعيتها سرچشمه گرفته است که من و امثال من در طول زمان زندگي با آن سر و کار داشته و يا شاهد آن هستيم. در اينجا بايد به پدر و مادران عزيز يادآوري کنم که مواظب عزيز کرده هاي خود باشند. و بدون هدف به جامعه نفرستند که ان
داستان(روسياهان) از يکسري واقعيتها سرچشمه گرفته است که من و امثال من در طول زمان زندگي با آن سر و کار داشته و يا شاهد آن هستيم. در اينجا بايد به پدر و مادران عزيز يادآوري کنم که مواظب عزيز کرده هاي خود باشند. و بدون هدف به جامعه نفرستند که انسان هاي
رودکي، ابوعبدالله جعفر فرزند محمد فرزند حکيم فرزند عبدالرحمان فرزند آدم.از کودکي و چگونگي تحصيل او آگاهي چنداني به دست نيست. در 8 سالگي قرآن آموخت و آن را از بر کرد و از همان هنگام به شاعري پرداخت. برخي مي گويند در مدرسه هاي سمرقند درس خوانده است.
ابوعبدالله جعفر بن محمد رودکي در يکي از روستاهاي ناحيه کوهستاني رودک سمرقند زاده شد. تولد او را ميانه سالهاي 250 تا 260 هجري قمري (865 تا 875 ميلادي) تخمين زده اند. امروز قريب به هزار و صد سال از تولد اين شاعر نامور زبان فارسي مي گذرد. رودکي در دورا
رودکي، ابوعبدالله جعفر فرزند محمد فرزند حکيم فرزند عبدالرحمان فرزند آدم.از کودکي و چگونگي تحصيل او آگاهي چنداني به دست نيست. در 8 سالگي قرآن آموخت و آن را از بر کرد و از همان هنگام به شاعري پرداخت. برخي مي گويند در مدرسه هاي سمرقند درس خوانده است.
سووشون را رماني رمزي سياسي دانستهاند که از دو لايه تشکيل شده است. «در لايه ظاهري، حوادث رفته بر زري و خانواده اوست در محدوده نيمه اول سال 1322... زري ميخواهد در درون کشور ايران کشور خاص خود را از آشوب و مرض و قحطي و مرگ حفظ کند [اما] سرانجام جنگ و
رمان به عنوان ادبيات غيرديني مقدمه: رمان نوعي هنر ادبي است که دين را به ندرت مضمون اصلي و آشکار خود قرار مي دهد. برخي از کتابها که شبيه رمان اند چنين مي کنند ولي بهتر اين است که آنها را از آثار ارشادي خواند، زيرا گرچه شايد از لطف اسلوب يا قوت ترغين
وقتي حکم را در اداره آموزش و پرورش يکي از استانهاي سرسبز کشورمان به دستم دادند محل تدريسم را در آن مشخص کرده بودند و من با ذوق وشوق فراوان اين خبر را به خانواده ام رساندم از کودکي به طبيعت و زندگي در آن آرزوي من بود. بيش از اندازه به طبيعت علاقه داش
نخست بايد گفت که داستان ها و ماجراهاي شاهنامه بيشتر اوقات تنها در برهه ي زماني که در آن اتفاق مي افتند قابل فهم هستند، و معني يکايک داستان ها را بايد با ديدي از بالا آغاز کرد تا بتوان با ريزه کاري هاي اين اثر جاويد شناخت پيدا کرد در کتاب شناخت شاهنا
رستم و سهراب کنون رزم ويروس و رستم شنو دگرها شنيدستي اين هم شنو که اسفنديارش يک ديسک داد بگفتا به رستم که اي نيکزاد در اين ديسک باشد يکي فايل ناب که بگرفتم از سايت افراسياب چنين گفت رستم به اسفنديار که من گشنمه نون سنگک بيار جوابش چنين داد خندان طرف
نبرد رستم و اسفنديار رستم نام آورترين چهره? اسطورهاي در شاهنامه و به تبع آن برترين چهره? اسطورهاي ايران است. او فرزند زال و رودابه وتبار پدري رستم به گرشاسپ (پهلوان اسطورهاي و چهره? برتر اوستا) ميرسيده. رستم به دست شغاد (برادرش) کشته شد. رستم در
چکيده : دانش آموزاني در کلاس و بويژه دردرس انشاء که يکي از مهمترين درسها در آموزش نگارش و بيان مطلب مي باشد ، ناتوان هستند . از اينرو لازم است که براي حل اين معضل بصورت موردي و با شناسايي دقيق وضعيت خانوادگي و…يک کودک در جهت رفع اين مشکل به منظور هد
چکيده مطالب راهبردهاي آموزشي در زمينه اختلالات ديکته نويسي و نحوه درس با توجه به يافته هاي جديد از ناتواني هايي که تبديل به توانايي کامل نمي شود را مي توان به عنوان اختلالات يادگيري به کار برد. مهم ترين اختلالات املايي نشناختن صدا و حروف است ساير اخ
رابعه رابعه قزدارّي ، دختر کعب ، يکي از درخشان ترين شاعره هاي عصر سامانيان است . خانواده کعب که اصلاً جزو قبايل « قزداري » عربي بودند بعد از حمله تازيان به کشور ما ايران آمده و کاملاً مليت ايرانيان يافتند . اين خاندان بعداً مورد توجه شاهان و فرمانر
رابعه رابعه قزدارّي ، دختر کعب ، يکي از درخشان ترين شاعره هاي عصر سامانيان است . خانواده کعب که اصلاً جزو قبايل « قزداري » عربي بودند بعد از حمله تازيان به کشور ما ايران آمده و کاملاً مليت ايرانيان يافتند . اين خاندان بعداً مورد توجه شاهان و فرمانر
ديباچه ما در کشوري زندگي ميکنيم که به اعتراف همهي نويسندگان و هنرمندان جهان، مهد هنر، ادب و تمدن است. دانستن شرح حال نويسندگان نامدار ايران زمين يک نياز ضروري و يا به عبارتي ديگر يک وظيفه است. اينکه بدانيم قدماي ما يا اديبان معاصر در عرصهي داستا
الف )مقدمه اي برديدگاههاي ديويد هيوم : کسي که اکثرا او را بزگترين فيلسوفي مي دانند که آثارش را به زبان انگليسي نوشته مردي بنام ديويد هيوم که اصلا اسکاتلندي بود نه انگليسي و در 1711 در ادينورو به دنيا آمد . هيوم بعضي از بهترين آثارش را هنگامي نوشت ک
مقدمه : آثر ادبي ايران ، آيينه ي انديشه ها , باورها ، هنرمندي ها و عظمت روحي و معنوي ملتي است که از ديرباز تا کنون ، بالنده و شکوفا ، از گذرگاه حادثه ها و خرگاه ها گذشته و به امروز رسيده است . غناي اين آثر ، گواه تجربه ها ، ژرف انديشي ها و تکاپوي فر
دنياي ضرب المثل دنياي ضرب المثل انگليسي ضرب المثل هاي انگليسي به همراه معادل و کاربرد مرگ End END The end makes all egual - اين سخن کنايه از اين است که بهنگام مرگ همه با هم برابر مي شوند - اهلي شيرازي مي فرمايد : خواجه در ابريشم و ما در گليم عا