فشرده اي از زندگاني امام رضا(ع) زادگاه هشتمين پيشواي شيعيان امام علي بن نوسي الرضا عليه السلام در مدينه ديده به جهان گشود. کنيه ها ابوالحسن و ابوعلي لقبها رضا، صابر، زکي، ولي، فاضل، وفي، صديق، رضي، سراج الله، نورالهدي، قره عين المؤمنين، مکيده الملحد

زن آيينه‌ي تمام نماي شخصيت انسان است. او مظهر پرورش است و صفت الهي پروردن از جانب خداي خويش را به وديعه دارد، دامن زنان اولين کلاس درس و بهترين محل تربيت کودک است چنانکه گويند: مرد از دامن زن به معراج مي رسد. بدين معني که زن پايه گذار وجود حيات آدمي

زنان به ملکوت نزديک ترند ويژگيهاي زنان در عرفان: يکي از مهم ترين نيازهاي بشري که ريشه در فطرت تمامي انسانها دارد، امور معنوي و عرفان مي باشد و راز موفقيت انسانهاي با ايمان، توکل و مقام رضا و پيوند و ارتباط آنها با خداست. در اين ميان سهم زنان کمتر

زن و سياست در قرآن چکيده: نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سياسى را مى‏طلبد، آغاز مى‏گردد و پس از آن به تعريف تحليلى سياست پرداخته، به نوعى چشم انداز سياست دينى نزديک مى‏شود . سپس

زن در نگرش اسلام سالگرد ولادت بانوي جهان، دختر بزرگوار رسول خدا را که بر حق در جمهوري اسلامي ايران روز زن اعلام شده به روز زن، اگر قرار است به معناي الهام به زن و الگودادن به او باشد، يقيناً هيچ روزي مناسب تر از اين روز وجود نداشت و ندارد. آن کساني

مقام زن در ايران باستان در ايران باستان، زن مقام ارجمندي را دارا بوده است.زن يکي از اعضاي خانواده محسوب مي شده و در تمام شئون زندگي با مرد برابري مي کرده است و براي اثبات اين موضوع، شواهد بسيار است: در اوستا همه جا نام زن و مرد در يک رديف ذکر شده

نسيم نوازشگر حضر ت باري تعالي، از بوستان پر طراوت مصطفوي بر چهره عفيف خديجه کبري لغزيد تا از عطر عصمت کبري، صحن و سراي نوراني نبوت را معطر و مشام جان ولايت را مي سازد و تموج کوثرش در طلوع خجسته انقلاب علي علمدار گرداند. رواق منظر هادي سبل و سرخيل رس

ازنظر مطهري زندگي اجتماعي آدمي برخلاف زندگي اجتماعي حيوانات همواره دستخوش تغيير وتحول است. طبيعت انسان را بالغ و آزاد و خود سرپرست قرار داده است . انسان راه خود را به کمک عقل وعلم وبا قوانين وضعي مي پيمايد و به همين دليل است که در مسير تکامل خود به

زن از ديدگاه نهج البلاغه سپاس و ستايش خداوندي را که انسان را آفريد و او را اشرف مخلوقات و رحمت بي پايان بر انبياء عظام الهي، بزرگ اسوه ها و مربيان بشريت بويژه حضرت ختمي مرتبت حضرت محمد مصطفي (ص) و درود بيکران بر ائمه معصومين عليم صلوات الله و سلام و

زکات در حکومت اسلامي اساساً اصل زکات يک امر تشريعي است؛ اما موارد و متعلقات آن و بلکه منابع حد نصاب و مقدار آن از اموري است که در هر زمان مربوط به امام و ولي امر است که هرگونه صلاح بداند، تعيين کند. پس طبق اين برداشت، منابع زکات و ساير شرايط در هر

دين زرتشت درباره زمان و جايگاه زرتشت، به سبب از بين رفتن نوشته هاي وابسته به آن بويژه پس از تازش اسکندر مقدوني و تازيان و از بين بردن نسکخانه هاي (کتابخانه هاي) استوارنامه بايسته اي در دست نداريم که بر پايه آن به بازگويي از زمان وجايگاه زيست زرتشت ب

جهان زرتشت در واقع کتاب گاتها]سرودها[ي زرتشت داراي شامخ ترين فکر و انديشه آرياي است که بر قله بلند آن هميشه خورشيد زر‏‏‏‏ّين يکتاپرستي‎‎‎‎‏‏ اهورايي مي درخشد وبه اين تربيت بر زيبايي آن دو چندان مي افزايد. گلندر دربار‎‎‎‎‏ه «گاتها» سرودهاي زرتشت مي

زرتشت و دين ايران در زماني از تاريخ که ايران در گيرودار زايش يک نوزاد تمدني بود که قرار بود درآينده تمدن شکوهمند ايران هخامنشي شود «زَرَت‌اوشترَه پسر پوروش‌ اسپَه» از خاندانِ «اسپيتامَه» در خوارزم (شمال ازبکستانِ کنوني) ظهور کرد. زَرت‌اوشترَه بمعناي

نعمت زبان و نقش آن در زندگي انسان پيشگفتار زندگي واقعيتي است که انسان بايد در راستاي آن راه کمال را بپيمايد تا بتواند به هدف نهايي اش برسد. هدف نهايي در حرکت انسان، رسيدن به مقام والاي انساني، قرب الي الله و تخلق به اخلاق الهي است. براي حرکت صحيح

اسراف عبارتست از خرج کردن مال بسيار در غرض کوچک، يا تجاوز از حدّ که در آيات و رواياتي فروان از اين کار نهي شده است. راههاي پيشگيري از اتلاف و اسراف 1- تعيين حدود مالکيت و مشترکات که در اسلام اطلاق مي شود به آبها، زمين و متعلقاتش از قبيل معادن، جنگل

روزه گرفتن يعني پيکاري دروني جهت آماده شدن براي پيکارهاي سخت بيروني که رمضان کلاس آموختن است ، کلاسي در قلب اجتماع . و معلمانش همه پيامبران خدا از ابراهيم تا محمد و همه امامان شيعه از علي تا مهدي و همه رهبران به حق مردم از آغاز تا به امروز و تا همي

روزه چيست؟ روزه ( (Fast به معناي کم خوردن نيست ، بلکه به معناي خودداري از خوردن، آشاميدن ، داشتن روابط جنسي، سخن گفتن و بالاخره پرهيز از کار کردن در فرهنگهاي مختلف به نام روزه داري شده است. در ميان بوميان استراليا بر هر زني واجب بوده که پس از فوت ش

يکي ديگر از موضوعات مشترک ميان قرآن کريم و اناجيل اربعه، موضوع احکام و فروعات فقهي است که اين امر هم در تعاليم و آموزه هاي موجود مسيح در اناجيل چهارگانه و هم در آيات شريفه قرآن کريم بدان اشاره شده است. در اين دو کتاب علاوه بر آنکه به موضوعات مهمي از

آيا تجسم اعمال در قيامت از نظر علمي ثابت مي شود و اينکه انسانها به صورت حيوانها ظاهر مي شوند ؟ قيامت روز ظاهر شدن سيرت هاست (يوم تبلي السرائر) و صورت هر کس در قيامت متناسب با سيرت و باطن حقيقي او و اعمالي است که در دنياانجام داده است . بنابراين انسا

اثبات روح از ديدگاه عقل وفلسفه اولين مساله زيربنايي درعلم النفس اثبات موجوديت مستقل مجرداز ماده براي نفس است زيرا اين مساله محور تمام مسائل علم النفس از ديدگاه اسلامي مي باشد واين بحث محوري درهمه مسائل قواي مورد بحث درعلم النفس تاثير کلي دارد وبه مس

روح چيست؟ روح, موجودى مجرد است و جسم و قابل قسمت نيست و حيات و فعاليت اعضاى بدن, به او متکى است. واژه روح در قرآن در سوره ها و آيات متعددى تکرار شده است و متبادر از آن, همان موجودى است که مبدإ حيات و زندگى است و آن را منحصر به انسان و يا انسان و حي

روح چيست؟ مقدمه روح, موجودى مجرد است و جسم و قابل قسمت نيست و حيات و فعاليت اعضاى بدن, به او متکى است. واژه روح در قرآن در سوره ها و آيات متعددى تکرار شده است و متبادر از آن, همان موجودى است که مبدإ حيات و زندگى است و آن را منحصر به انسان و يا انسا

جواب:اگر صد سال از سن شما گذشته باشد و شما بگوئيد يادم مي آيد که من در سن سه سالگي با مادرم رفتم فلان آبشار خوب يادم مي آيد که من در سن سه سالگي با مادرم رفتم فلان آبشار خوب يادم مي آيد مثل اينکه ديروز است الان مادرم مجسم است همان محل چه زمين آن چه

سلام بر او سلام بر آن گرامي مرد تاريخ که عاشورايشش درخشش نور بود . ياد ، نام و شهادتگاه جاودانه او سينه دشمن را لبريز از ترس و دلهره مي‌سازد و دلت دوست را مالامال از اميد و نويد . مردگان را زنده مي سازد و خواب ربودگان را بيدار . سلام بر آن فرزان

روانشناسي دين در انقلاب علمي قرن شانزدهم دانشمنداني چون فرانسيس بيکن بين علم و دين تعارض نمي‌ديدند و علاقه‌مند بودند که علم در خدمت الهيات قرار گيرد. در قرن هفدهم نيوتون و بويل تصور مي‌کردند قوانيني که کشف کرده‌اند همچون قانون جاذبه قوانين الهي هس

روانشناسى در قرآن‏ جنبه کشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانين زير است که‏چيزى جز بسط دادن همان حقيقتى که در آغاز بيان کرديم نيست: 1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته‏اند نه شمش‏نقره است و نه صخره سياه، بلکه حد وسط ميان اين دوست. 2 -

بنام خداوند بخشنده مهربان فصل اول قانون شگفت‌انگيز روابط انساني هنگامي که از سر خلوص و ايمان دست به دعا بر ميداريم، آرزويي در دل داريم که بر ضمير باطني مدهيم تا بر ايمان محقق شود اگر واقعاً به چنين امرزي معتقد باشيم، از دعا مي‌توان بعنوان يکي از اع

به نام آن که دل انسان را جايگاه ايمان و قلب را مملو از مهر و محبت وعاطفه و مغز را مرکز تراوشات انديشه و افکار قرارداد تا در پرتو نور هدايت در قالب محبت و ايثار در جايگاه کمال گام برداريم از آنجايي که خانواده اولين و مهم ترين کانون اجتماعي و تربي

سيره ائمه معصومين(ع) در برابر حکومت‏هاى هم عصر خويش نشان مى‏دهد که آنان‏ازهر وسيله‏اى براى مبارزه با آن‏ها استفاده مى‏کرده‏اند، هر چند که در زمان‏هاى‏مختلف،شيوه مبارزه ايشان متفاوت بوده است. شيوه مبارزه ائمه(ع) را مى‏توان به دو دسته مستقيم و غير مست

رزمنده مسلمان از ديدگاه قرآن ، واجد ويژگى هاى است که او راز ديگران ممتاز مى گرداند در اين فصل ، اين ويژگى هاى را در سه بخش ، ويژگى هاى عمومى ، فرماندهان و فرمانبران ارائه مى دهيم . قرآن مجيد به رزمندگان که با جان و مال با دشمنان حق نبرد مى کنند و آن

رحمانيت خدا، صفتي در جهت سعادت بشر خداوند وقتي اديان را بر انسان ها نازل مي کرد، آيا هدفش فقط رحمت نازل کردن بر مردم بود يا اهداف ديگري هم داشت؟ اصولا اين لازمه صفت رحمانيت خداوند است که انسانها را به سعادت، تکامل و توسعه ارزش هاي انساني برساند. به

خداوند متعال يکي از مهم ترين ويژگي هاي انسان هاي الهي و پارسا پيشه را کظم غيظ و عفو از مردم مي شمارد و مي فرمايد: «الکاظمين الغيظ و العافين عن الناس والله يحب المحسنين؛ ]آل عمران.134[ مومنان در هنگام عصبانيت خشم خود را فرو مي برند و ازخطاي مردم در

مقدمه يکى از مباحثى که از ديرباز پيرامون آن سخن گفت شده و پيوسته مورد نقد و ايراد از يکسو، و پاسخگوئى و دفاع از سوى ديگر بوده، مسأله «رجعت» است. بدين معنى که برخى از آيات قرآن شريف و روايات منقول از خاندان رسالت از بازگشت گروهى از انسانها به دنيا پي

راههاي خداشناسي اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگي او مي انديشيدند، به راه راست باز مي گشتند،و از آتش سوزان مي ترسيدند، اما دلها بيمار ،وچشم ها معيوب است. آيا به مخلوقات کوچک خدا نمي نگرند؟که چگونه آفرينش آن را استحکام بخشيد؟و ترکيب اندام آن را بر ق

راههاي رسيدن به آرامش رواني ازنگاه قرآن(راه اول –ايمان( ايمان عبارت است از باور وتصديق قلب به خدا ورسولش ،آنچنان باور وتصديقي که هيچگونه شک و ترديدي بر آن وارد نشود.تصديق مطمئن وثابت ويقيني که دچار لرزش وپريشاني نشود وخيالات ووسوسه ها در ان تأثير نگ

از شگفتيهاي دنياي کودکان، ايمان و باورهاي مذهبي آنهاست. کودک، فطرتي خداآشنا دارد، از آن جهت که نفخه اي از روح خدا در ذات اوست. مباني بسياري از باورهاي مذهبي در درون او وجود دارد که با اندک تذکري از والدين و مربيان و با يافتن مصداقهايي در جهان خارج م

صرفه جويي از مسائلي است که دين اسلام و ساير اديان بزرگ الهي به آن تأکيد و توجه ويژه داشته اند. اسراف مذموم و موجب از بين رفتن نعمت هاي الهي است. بر اسراف دو حالت مترتب است: اسراف آگاهانه و اسراف ناآگاهانه. در مورد اول گناه وعقوبت دنيوي و اخروي بر مس

راهبردهاي ارزشي و اجتماعي پيامبر اعظم مقدمه عنوان «راهبردهاى ارزشى و اجتماعى‏» به بررسى نقش و تاثير پيامبر اکرم‏صلى الله عليه وآله در به کارگيرى عامل «وحدت اسلامى‏» به عنوان يکى از ابزارها در جامعه اسلامى آن زمان مى‏پردازد. در يک تقسيم‏بندى کلى ن

راه هاي سعادت حکم وجوب اطاعت از اوامر و نواهي والدين بهترين وسيله براي تربيت فرزند است. دين اسلام به منظور تربيت اسلامي فرزند به تعديل استفاده والدين از اين وسيله پرداخته و اطاعت از اوامر و نواهي والدين را براساس احکام خمسه تکليفي (واجب، حرام، مباح،

زنها را درک کنيد تا صميميت فوران کند. تنها حسي که اين موجود آسماني را هراسان مي‌کند عدم درک متقابل از سوي همسرش مي‌باشد. همانقدر که مردان از عدم شايستگي مي‌ترسند، زنان از اين که احساسات و عواطف‌شان درک نشود، بيمناک هستند. اگر مي‌خواهيد شوهري نمونه

چرا درباره ي خدا به بحث و تحقيق بپردازيم » انتاژ مکتبهاي مقعود و گوناگون فلسفي ، و گسترش مکتب « ماترياليسم » در ميان جوانان و دانش پژوهان گروهي را بر آن داشته است که از خود چنين سؤال کنند. چرا بشر درباره خدا و مذهب و مسائل ماوراء طبيعت به بحث و تح

رازهاي نهفته گفتار و رفتار پيامبر(ص) درباره فاطمه(س)2 دکتر محمدجواد سلمان پور نمونه هايي از رفتار ويژه پيامبر(ص) با فاطمه زهرا(س) 1-تعريف و تمجيد بسيار از فاطمه(ع) و بيان عظمت او نزد خدا و رسول خدا در هر مناسبت که دست مي داد، به ويژه مواقعي که موجب

اين نظر را نقض ميکند. از ديدي متني، سخن بيشتر رمزبندي و پوشندگي است تا بيان. مجازهايي از قبيل طرحبندي و پيچيدن، لايهلايه کردن و تا کردن، ساختاردهي و فصلبندي، همه خواندن را طلب ميکنند خواندني قوي، مدرنيست، و تحليلي. متون تکليفهايي را تحميل ميکنند که

اين نظر را نقض ميکند. از ديدي متني، سخن بيشتر رمزبندي و پوشندگي است تا بيان. مجازهايي از قبيل طرحبندي و پيچيدن، لايهلايه کردن و تا کردن، ساختاردهي و فصلبندي، همه خواندن را طلب ميکنند خواندني قوي، مدرنيست، و تحليلي. متون تکليفهايي را تحميل ميکنند که

آثار قلمى و بيانى نخبه‏گان و فرهيخته‏گان هميشه مورد توجه پژوهشگران و محققان بوده است؛ از اين رو تلاشگران عرصه تحقيق در پى کنکاش و جستجو در آثار شفاهى، کتبى و حتى رفتارى آنان بوده و هستند. از جمله اين آثار، سخنان گوهربار بجاى مانده از امام بيان و اند

ظهور دين اسلام ، با اعلام جاودانگي آن و پايان يافتن دفتر نبوت توام‏ بوده است . مسلمانان همواره ختم نبوت را امر واقع شده تلقي کرده‏اند . هيچ گاه براي آنها اين مساله مطرح نبوده که پس از حضرت محمد (ص) پيغمبر ديگري خواهد آمد يا نه ؟ چه ، قرآن کريم با ص

توسلبهقرآنبرايرسيدنبهجايگاهشايستهامتاسلامي «...ترديد نکنيمکهتا قرآنبينما عزيز و حاکمنباشد، امّتاسلامينميتواند بهجايگاهيکهشايستهاستدستپيدا کند و اگر قرآنجايخودشرا در بينما پيدا کند آنروز، ما عزّتدنيا و آخرترا خواهيمداشت. دربارهاينخاصيتقرآن بهما گفتها

مطابقه بيانات روح با کتب اسلامي احياء العلوم غزالي نيز بايد دانست که اين خواطر همه حادث و جديدند و هر حادثه باعث و موجدي مي‌خواهد که به اختلاف نوع حوادث اسباب و علل نيز مختلف مي‌باشند، اين است که شريعت اسلام به ما مي‌گويد: نيز بايد دانست که اين خوا

رابطه روان‌شناسي و دين تولد روان‌شناسي دين به ابتداي قرن حاضر باز مي‌گردد . اين گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسياري از محققين روان‌شناسي را به خود جلب کرده ، چنان‌که پيش از آن کانت تجربه يا احکام ديني را با تحليل حيات اخلاقي تبيين نمود و دين را بر

نوشتهء معروف آزاد مقدمه: اولين و شايد مهمترين سوالي که درذهن شما خطور مي کند، اينست که چرا ما نياز به بحث و گفتگو و تحليل مسئله ( رابطه خدا و انسان) درقرن حاضر داريم؟! دلايل زيادي را مي توان نام برد، اما 3 دليلي را که شايد پررنگ تر نسبت به دلايل

مقدمه: طرح مسأله پرسش از نسبت اخلاق و آزادي را مي توان از منظرهاي مختلف معرفت‌شناختي مطرح ساخت. از اين رو پرسش‌هاي متنوع و متکثري پيش روي پژوهشگر نهاده و از هر زاويه‌ بحثي گشوده مي شود. از جمله مي توان به طور کلي اين پرسش را مطرح کرد که اساساً چه ن

ذوالقرنين از ويکي‌پديا، دانشنامه? آزاد. (تغيير مسير از اسکندر ذوالقرنين) پيامهاي جديدي داريد (تفاوت با نسخه? پيش از آخر). Jump to: navigation, search ذوالقَرنَين واژه‌اي است عربي به معني دارنده دو شاخ، دو سده يا صاحب دويست سال. ذوالقرنين يکي از شخصي

• فصل اول : ديه مو ماده 368 : هرگاه کسى موى سر يا صورت مردى را طورى از بين ببرد که ديگر نرويد عهده دار ديه کامل خواهد بود و اگر دوباره برويد نسبت به موى سر ضامن ارش است و نسبت به ريش ثلث ديه کامل را عهده دار خواهد بود . ماده 369 : هر گاه کسى موى سر

مفهوم دين واژه دين در فرهنگ لغات ونيز در کاربردهاي قرآني به معاني حکم وقضا ،رسم و عادت ، قانون ، جزا، حساب، شريعت، طاعت وبندگي ،تسليم و انقياد ، ملت ، اسلام ،روش ورويه وتوحيد وخداپرستي آمده است .1 با اين که اصل دين در باره پژوهشگران ودين پژوهان ، ک

مفهوم دين واژه دين در فرهنگ لغات ونيز در کاربردهاي قرآني به معاني حکم وقضا ،رسم و عادت ، قانون ، جزا، حساب، شريعت، طاعت وبندگي ،تسليم و انقياد ، ملت ، اسلام ،روش ورويه وتوحيد وخداپرستي آمده است .1 با اين که اصل دين در باره پژوهشگران ودين پژوهان ، ک

تعريف دين واقسام آن: مراد ازدين مکتبي است که از مجموعه عقايد، اخلاق و قوانين ومقررات اجرائي تشکيل شده است وهدف آن، راهنمائي انسان براي سعادتمندي است. دين به اين معنا بردو قسم است : دين بشري ودين الهي . دين بشري ، مجموعه عقايد ،اخلاق و قوانين ومقر

دين و سياست مقدمه دين و سياست مقوله‌اي است که از منظرهاي مختلفي مي‌توان به آن نگريست؛ نگاه تاريخي به اين مقوله، متفاوت از نگاه جامعه‌شناسانه به آن است و اين هر دو غير از نگاه نظريه‌پردازي سياسي به پديده‌ي ترکيب دين و سياست است. نگاه تاريخي عهده دار

با توجه به اين که به حمد خداوند، امسال سال دوم تدريس در درس هاي دين و زندگي 1و2و3 دارم با اين مسائل در مشکلات البته به نظر من برخورد نموده ام اميدوارم که مرا در اين امور راهنمائي کنيد البته قبلا بعضي از اين مشکلات خودم را به سرگروه اداره منعکس نموده

چکيده از ويژگي‏هاي دين هندو که به طور معمول پژوهشگران بدان اشاره مي‏کنند، آميختگي و پيوستگي دين و فلسفه در اين آيين است. اين امر را مى‏توان به ويژه در متون اصلى اين آيين که به عنوان متون «شروتي» يا «وحياني» شهرت دارند، مشاهده کرد. «وداها» که بخش ا

به جاي مقدمه در تاريخ بشر آسيا و اروپا مکمل فرهنگ يکديگر بوده‌اند، آسيا جنبه روحاني دارد و اروپا جنبه روشنفکري را داشته است. گاه گاهي اين دو جمعيت برخوردهاي سودمندي با يکديگر داشته‌اند. نخست دانش مشرق زمين که از آن مصري‌ها، کلداني‌ها و هندي‌ها بود،

دين ممتاز قدرت خداوند: «واذ اخذنا ميثاقکم ورفعنا فوقکم الطور خذوا ما آتيناکم بقوه واسمعوا قالوا سمعنا وعصينا واشربوا في قلوبهم العجل بکفرهم قل بئسما يامرکم به ايمانکم ان کنتم مومنين»1 اي بني اسرائيل بياد آريد زماني را که از شما عهد گرفتيم وکوه را در

به جاي مقدمه در تاريخ بشر آسيا و اروپا مکمل فرهنگ يکديگر بوده‌اند، آسيا جنبه روحاني دارد و اروپا جنبه روشنفکري را داشته است. گاه گاهي اين دو جمعيت برخوردهاي سودمندي با يکديگر داشته‌اند. نخست دانش مشرق زمين که از آن مصري‌ها، کلداني‌ها و هندي‌ها بود،

پديده «دين گريزي» يکي از مشکلات اساسي جوامع انساني است که همواره دغدغه هايي را براي رهبران ديني ، دينداران و خانواده هاي متدين به وجود آورده و تهديدهاي جدي براي نسل جوان محسوب مي شود . اين مشکل در قرن هاى اخير به شيوه هاى جديدى سازمان يافته و از شکل

دين فرهنگ و تمدن اسلامى ساده ترين شيوه برخورد با يک واقعيت ناديده انگاشتن آن است و تلاش براى شناخت و پذيرش آن نشانه رشد و خردمندى. دين فرهنگ و تمدّن وجوه و زواياى گوناگون از بود و هست زيست بشرند و هندسه زندگى انسان از آغاز تا کنون بلکه تا پايان را

مقدمه کيش زردشت و آيين وديک هردو داراي يک ريشه و منشأ واحد هستند. هنگامي که صحرانوردان قبايل هند و اروپايي در هزاره دوم قبل از ميلاد در مکاني از سواحل شرقي درياي خزر از يکديگر جدا شدند يک قسمت آنها به سوي هند رو آوردند و عده‎اي ديگر به آذربايجان و

در فصول مختلف اين تحقيق ، نظريات زرتشت در باره مسائل متعدد، به آن گونه که از گاتاها بر مي آيد، تجزيه و تحليل شد. از اين بررسي ميتوان نتيجه گرفت که هدف اصلي زرتشت تربيت انسان و رشد فضائل عالي و معنوي در اوست. از نظر زرتشت فقط در جامعه انسانهاي راست د

مقدمه و طرح بحث 1. «دين پژوهي در پرتو قرآن» سلسله مباحثي است که به مطالعه، بحث و تحقيق درباره مهمترين مفاهيم و تعاليم ديني در پرتو نخستين منبع اسلام يعني قرآن کريم مي‌‌پردازد و مي‌‌کوشد از منظر “درون ديني” به اهم پرسشهاي جديد درباره‌ دين پاسخ دهد و

در اديان هند مانند دين مصريان قديم آثار بسياري از افکار اديان ابتدائي نمايان است هيچ بخشي از دين افکار متافيزيک و عرفان و روحانيت را به اندازه هندوستان نگهداري و تکميل نکرده‌است. در اديان هند خدايان متعدد وجود دارد که بتدريح به سمت واحدپرستي تحول يا

اعتقاد به نيروهاي ماورايي ، همزاد و همراه انسان از آغاز خلقت بوده است . انسانهاي اوليه ، اعتقاد داشتند که بيماري و درد نوعي تجاوز ارواح خبيثه به جسم شخص است . بعدها جادوگران قبيله به تدريج وردهاي مخصوص بيرون راندن اين ارواح از بدن بيمار را تکميل کرد

شخصي از حضرت امام حسن عسگري پرسيد: ما بال المراه المسکينه الضعيفه تاخذ سهما و احداً و يأخذا الرجل القوي سهمين؟ قال ... لان المراه عليها جهاد و لا نفقه و لا عليها معقله انما ذالک علي الرجال. چرا زن بيچاره ضعيف بايد يک سهم داشته باشد و مرد توانا دو بر

دينداري و سعادت افلاطون در 2500 سال قبل آدمي را به موجودي دست و پاي بسته تشبيه کرده که او را بزور روي صندلي نشانده و از حرکت باز داشته اند _ در مقابل اوپرده سفيدي گسترده اند و در پشت سرش چراغ پرنوري روشن کرده و در نور آن موجوداتي بزرگ و کوچک به حرک

دين معناي لغوي دين دين, واژه اى است عربى که در معاجم و کتب لغت معاني بسياري براي آن ذکر شده است مانند: ملک و پادشاهي، طاعت و انقياد، قهر و سلطه ، پاداش و جزاء، عزت و سرافرازي ، اکراه و احسان، همبستگي، تذلل و فروتني، اسلام و توحيد، عادت و روش، ري

بحران فناوري ،نه ازذات ،که ازلجام گسيختگي آن سرچشمه مي گيرد .اين که انسان برساخت ماشين وبهره وري آزآن توانا باشد ،ذاتاًنوعي کمال وارزش به شمار مي آيد ،اما آن چه آفت زا است ساختن هرچيز ممکن وبهره وري به هرطريق ممکن ، بدون وجود حدومرزاست . کارنامه انس

دين زرتشت در فصول مختلف اين تحقيق ، نظريات زرتشت در باره مسائل متعدد، به آن گونه که از گاتاها بر مي آيد، تجزيه و تحليل شد. از اين بررسي ميتوان نتيجه گرفت که هدف اصلي زرتشت تربيت انسان و رشد فضائل عالي و معنوي در اوست. از نظر زرتشت فقط در جامعه انسان

دين دين ايران باستان بيشتر به سبب قلت اسناد و شواهد امري است راز گونه و مشکل. چون به اشارات و کنايات متون اخير توجه کنيم شايد به سطحي از اعتقادات بدوي ديني پي ببريم. خدايان طبيعي پرستش مي شد. شايد اين خدايان در محيطي از انديشه وتفکرات مناسب و وظايف

من بقيه دينها رو هم بررسي کردم و به اين نتيجه رسيده ام که اسلام دين کامليه! شما هم اگر قرآن رو بخونيد خودتون متوجه ميشيد که چقدر دين کامليه! متاسفانه ما خيلي از مفاهيم را بدون اينکه روي آنها فکر بکنيم و يا تحقيقي بکنيم به عنوان يک سري اصول و پيش ف

»جهاد« از ريشه »جَهْد يا جُهد« به معناى مشقّت و زحمت و نيز توان و طاقت است،و »جهاد« و »مجاهده« يعنى به کار بستن توان در ستيز يا دفع دشمن. معناى اصطلاحى جهاد، عبارت است از: نثار جان، مال و توان در راه اعتلاى اسلام و برپا داشتن شعارهاى ايمان. اهميت

امام علي عليه السلام در خطبه پنجاهم نهج البلاغه مي فرمايند: آغاز پيدايش فتنه ها پيروي از هوا و هوسها و بدعتهايي است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهي (چشم و گوش بسته يا هواپرست آگاه) به پيروي از آنان برمي خيزند و برخلاف دين خدا از انان حمايت مي

ديدگاه امام خميني در رابطه با سياست خارجي يکي از اقدامات مهمي که امام خميني (ره) در خصوص احياي آرمان فلسطين در سطحي جهاني انجام دادند، طرح روز جهاني قدس و فرمان اجراي آن در بهترين زماني- يعني ماه ضيافت الله و نزديکتر شدن امت اسلامي – بود که تأثيرات

دوران جاهليت کلمه «جاهليت» از جهل مشتق شده است. مورّخان عرب و قرآن کريم، زمانِ قبل از اسلامِ عرب را «دوره جاهليت» ناميده اند و علت اطلاق اين امر به اين دوره از تاريخ عربستان و به طور کلى اعراب، به لحاظ فسادى بود که بين مردم آن ديار وجود داشته است. ا

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول