اصول و مباني اخلاق پيامبر (ص) روزهايى بس شيرين و به‏يادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمى‏توان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص‏توصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژه‏ها نمى‏گنجد و فراتر از آن است. انسان‏کاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاط

در طي سه سال گذشته عاشوراي حسيني و نوروز ايراني با يکديگر مصادف شدند و شور تشيع در ايراني مسلمان بر حس ملي گرايي فائق آمد و اين سه سال عيد به عزاي حسين (ع) نشست. در طي سه سال گذشته اين جمله آرايه هر ديوار و پرچمي بود: بهار من حسينيه، نگار من حسيني

نتيجه گيري انتخاب رهبر کار مهم و اساسي مجلس خبرگان است. جايگاه بسيار رفيع و با عظمتي دارد و در خطرناکترين و حساس ترين لحظه هاي زندگي اين مجلس هست که بايد به داد مردم برسند و مردم بايد اين انتخابات را دست کم نگيرند و همه اقشار جامعه در انتخابات را د

کسي دراين ترديد ندارد که حضرت محمدص درسن چهل سالگي مدعي نبوت شد واعلام کرد که فرشته وحي براوفرود آمده واوازاين طريق به (آگاهي هاي ويژه) اي(وحي) دست يافته است اومتن اين آگاهي هاي ويژه را که همان آيات قرآن مجيد بود براي مردم خواند وبه آنها گفت که اين

امام حسين (ع ) با برادر پس از شهادت حضرت علي (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصيت اميرالمؤمنين (ع ) امامت و رهبري شيعيان به حسن بن علي (ع )، فرزند بزرگ اميرالمؤمنين (ع )، منتقل گشت و بر همه مردم واجب و لازم آمد که به فرامين پيشوايشان امام حسن (ع )

قيام امام خميني، پرتويي از قيام امام حسين عليه السلام بسم الله الرحمن الرحيم الهي انطقني بالهدي والهمني التقوي عزيزان بحث را زماني مي بينند که در آستانه 15 خرداد هستند. به مناسبت 15 خرداد کمي از انقلاب و امام خميني صحبت کنيم. اگر بگوييم که قيام ام

اين که، چه عواملي در پيروزي انقلاب اسلامي و واژگوني رژيم 2500 ساله ي شاهنشاهي، نقش اصلي و اساسي داشته اند از اهميت ويژه اي برخوردار است. از سال 1341 که نهضت مقدس امام خميني قدس سره آغاز شد، تا سال 1357 که اين نهضت به ثمر رسيد با ظهور انقلابي بي نظي

پانزدهم خرداد، نقطه عطفي است در تاريخ معاصر؛ يادگاري است از پيوند معنوي توده هاي عظيم مردم کشور ما؛ واکنشي است از احساس عميق مذهبي ملت ايران؛ نمايشي است ازبه پاخاستن مردمي که مي خواستند ظلم و ستم را از بن بر کنند؛ تجسمي است از تاريخ اسلام و درجه اي

قهر و مدارا درحکومت علوى قهر و مدارا چه جايگاهى در سلوک اجتماعى و سياسى اميرالمؤمنين(ع) داشته است؟ اين مقاله عهده دار پرداختن به وجهه اى از اقدامات آن حضرت(ع) مى باشد. چه پس از رحلت پيامبر(ص) در مقام احقاق حق خويش، و چه در دوران خلفا و چه در هنگامه

تعريف کلمه ادغام در لغت به معني «ادخال _ داخل نمودن» مي باشد و در تجويد، عبارتست از «حذف يک حرف ساکن و مشدّد نمودن حرف بعدي». به سخن ساده تر اينکه حرف اول در داخل حرف دوم ناپديد و موجب فشرده شدن (تشديد) حرف دوم شده است. مانند مِنْ مَا که بايد نون

قرآن و رويداد غدير در رويداد «غدير» گذشته بر آيه «تبليغ» يعنى آيه: «يا اَيّها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک» دو آيه ديگر نازل شده و به حادثه رنگ ابدى و جاودانى بخشيده است اين دو آيه عبارتنداز: 1- آيه اکمال دين . 2- آيه سؤال عذاب. اينک پيرامون هر دو

قرآن معجزه جاويد پيامبر (ص) از آنجا که قرآن پام و سخن خدا و راهبردهاي الهي براي اداره صحيح جامعه انساني است ، بايستي از سوي مسلمانان با توجه جدي رو به رو شود . اين که امام صادق (ع) فرموده است : قرآن عهد خداست با خلقش ، پس پسنديده است که هر فرد مسلم

قانون جاذبه و دافعه علي قانون ( جذب و دفع ) يک قانون عمومي است که بر سرتا سر نظام آفرينش حکومت مي کند ، از نظر جوامع علمي امروز بشر مسلم است که هيچ ذره اي از ذرات جهان هستي از دائره حکومت جاذبه عمومي خارج نبوده و همه محکوم آنند . بشر دورانهاي باستا

وحي و تکامل فلسفه انسان براي شناخت فلسفه وحي، بايد بحث را از انسان شروع کرد، چه اينکه فلسفه وحي همان فلسفه انسان است، و اگر فلسفه انسان تببن گردد فلسفه وحي خودبخود بيان شده است و نياز به توضيح بيشتري ندارد. بنابراين انسان نمي‌تواند از فلسفه هستي جد

فلسفه اخلاق فلسفه اخلاق از علل پيدايش اخلاق بحث مينمايد و اينکه اساسا مبناء و منشااخلاق چيست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانين و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا بايد به آن گردن نهاد و سر پيچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ بحث و مورد

فرهنگ وقف در مکاتب و اديان > نادر رياحي ساماني وقف در فرهنگ سومريان در بين سومريان ، بيشتر خدايان در معابد بودند و براي آنها هدايايي از مال و خوراک و ...مي آوردند... در خرابه هاي سومري لوحه اي به دست امده است که در آن پاره اي دعاها نوشت

فرمان‌ تقسيم‌ جهان‌ بين‌ دولت‌ اسپانيا و پرتغال‌ را پاپ‌ که‌ در سال‌هاي‌ پايانيِ‌ قرن‌ 15 ميلادي‌ صادر کرد» قديمي‌ترين‌ کاغذِ‌ به‌ جاي‌ مانده‌ است‌ که‌ روي‌ ميز سبز نگاشته‌ شده‌ و جهان‌ بيگانه‌ - انسان‌هاي‌ رنگين‌ پوست‌ و سرزمين‌هاي‌شان‌ - را در اخت

در اسلام درپايان قرن اول هجري از تصوف سخن گفته شده است حسن بصري ( 110-53 هجري )از صوفيان اوليه تصوف اسلامي است . در قرن دوم هجري – قمري درجهان اسلام گسترش يافت و د رقرن سوم ، مرحله جديدي از سير تکامل تصوف شروع شد . روحيه زهد و عرفان تعديل يافت طرائق

فرقه اسماعيليه مقدمه تقريبا همه جنبشهاي اجتماعي مذهبي دوران اوليه تسلط اسلام برمناطق خاورميانه وايران، داراي ويژگيهاي مشترکي بودند. هدف مشترک همه، رهائي از زير سلطه بيگانگان و مقاومت در برابر پذيرش دين اسلام بود. در واقع مي‌‌توان جنبش قرمطيان ر

فرزندان رسول خدا(ص)از خديجه رسول خدا(ص)به جز ابراهيم که از«ماريه قبطيه‏»کنيزمصرى آنحضرت متولد شد همان کنيزى که مقوقس(حاکم‏مصر) براى آن حضرت فرستاد،فرزندان ديگر آن بزرگوار همگى ازبانوى بزرگوارش خديجه-سلام الله عليها-بود که خداى تعالى به آنحضرت عنايت

فتح مکه در سال هشتم هجرى که سپاه اسلام پس از جنگهاى متعدد کوچک و بزرگ ورزيده و از نظر تعداد نيز زياد شده بود پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم لازم دانست که بسوى مکه رفته و شهر و مولد خود را که در اثر توطئه قريش شبانه از آنجا هجرت کرده بود تصرف

مقدمه: در ميان قبائلي که اطراف مکه سکونت داشتند دو قبيله بودند بنامهاي بني بکر و خزاعه که مابين آنها از زمانهاي قديم عداوت و دشمني برقرار بود. و سبب آن اين بود که مردي از بني حضرمي بنام مالک بن عباد – که هم پيمان با اسودبن رزن و قبيله بني بکر بود ب

فاطمه (س) بانوي مستقل يکي از نکات برجسته و درخشان زندگي خديجه داستان ازدواج او با پيغمبر (ص ) است . بعد از آنکه شوهر اول و دوم خديجه وفات نمودند ، يک حالت استقلال و آزادي مخصوصي در آن بانوي بزرگ پيدا شد و همانند عاقل ترين و رشيدترين مردان به تجا

کتاب ارزشمند و عظيم ((الغدير))، اثر محقق بزرگوار و عاشق اهل بيت و مدافع بزرگ حريم ولايت و امامت ، علامه عبدالحسين امينى (1320 - 1390 ق ) از ذخائر گرانقدر شيعه است که بر اساس قرآن و حديث و منابع تاريخى به دفاع از حق و رفع و دفع شبهات مخالفان پرداخته

سيوند (کوروش بزرگ) که توسط گروهي از جوانان راه اندازي شده از قول شما نکاتي ذکر شده بود که مايه شگفتي بود. براي نمونه از قول شما آمده بود : «متأسفانه حساسيت هاي ملي گرايانه در ايران به صورت موج است و هيچ بنياد علمي هم ندارد و فقط نوعي سر و صدا کردن و

فاطمه اطهر(س) بانوي بانوان دو جهان، عطاي خداوند سبحان، کفو و يگانه همتاي اميرمؤمنان(ع)، و يکي از علل آفرينش عالم امکان است. معنويت قدسي آن بانوي بي همتا در قرآن کريم، جلوه اي ويژه يافته، جمال معنوي و اوج طهارت و عصمتش، در آيه تطهير (احزاب/33)، درخش

غزوات پيامبر اسلام 1- نبرد بدر شکوه قدرت‏ روزى به پيامبر خبر رسيد که يکى از کاروانهاى تجارى قريش از آن‏حدود عبور مى‏کند. پيامبر به قصد حمله به کاروان و تصرف آن از شهربيرون آمد. از طرفى خبر حرکت پيامبر به کاروانيان رسيد و آنان نيز به‏طريقى اين خبر را

کتاب ارزشمند و عظيم ((الغدير))، اثر محقق بزرگوار و عاشق اهل بيت و مدافع بزرگ حريم ولايت و امامت ، علامه عبدالحسين امينى (1320 - 1390 ق ) از ذخائر گرانقدر شيعه است که بر اساس قرآن و حديث و منابع تاريخى به دفاع از حق و رفع و دفع شبهات مخالفان پرداخته

غدير و فلسفه سياسى اسلام فارغ از هر دو جهانم به گل روى على(ع) از خم دوست جوانم به خم موى على طى کنم عرصه ملک و ملکوت‏از پى دوست ياد آرم به خرابات چو ابروى على(ع) (1) پيشگفتار با نگاه به پيشينه حيات بشرى، «خانواده‏» و «قبيله‏» نخستين گروههاى اجتما

غدير از اساسى‏ترين برنامه‏هاى پيامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجه‏الوداع آخرين رسالت‏خويش را انجام داد. زيرا خدايش فرموده بود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمک من

فرازي از خطبه غدير خم اي مردمان! نماز را به پاي داريد ، زکات مال خود را ادا کنيد، آنچنان که خداوند به شما امرکرده است . پس اگر مدتي بر شما گذشت و در انجام دستورات الهي کوتاهي نموديد، يا فراموش کرديد، علي در ميان شما و صاحب امر شما است و احکام الهي

با اينکه بيشتر مسلمانان صحت‏حديث غدير و اعلام ولايت اميرمؤمنان على - عليه السلام - را پذيرفته‏اند و غالبا آن را از احاديث قطعى و متواتر مى‏دانند، باز گروهى چنين مى‏پرسند: اگر واقعا حادثه غدير خم اتفاق افتاده و بسيارى نيز شاهد آن بوده‏اند، چرا شخص ام

پيش گفتار بدون شک شخصيت على بن ابى طالب (ع ) پس از رسول گرامى اسلام (ص ) ارزنده ترين وجودى است که پا به عرصه وجود نهاده و عالم امکان را با حضور خويش آراسته است . شخصيت تابناک آن حضرت چنان در بلنداى انسانيت مى درخشد, که عقول بشرى را در طول تاريخ , م

اين سوره مبارکه مسلمانها را از مداهنه با دشمنان دين منع کرده ودستور صراحت ودرس شجاعت وقاطعيت مي دهد . به همه آنها مي آموزد که با کافران سازش وهمکاري در امر دين نکنند بلکه با کردار خود به مخالفت بپردازند ودر گفتار از آنها بيزاري جويند. مثال بارز آن ا

عيد غدير خم (1) عيد غدير، يک عيد اصيل اسلامى است. چرا که روز هجدهم ذى الحجه را مسلمانان در سه قرن اول، به اين عنوان جشن مى‏گرفته‏اند. گفتار مقريزى که مى‏گويد: «اولين بارى که اين عيد در اسلام معروف شد، در زمان فرمانروايى معزلدوله على بن‏بويه، در عرا

عهدوپيمان امام به مالک اشتر نخعي در دستوردادرسي ورموز رعيت پروري وآداب مملکت داري وپند اندرز به همگان امر نمودن عثمان ابن حفيف را به جنگ با دشمن ترغيب نمودن اشعث بن قيس را به حفظ اموال آذربايجان امر کردن بعضي از کارگردانش را به مماشات با رعيت هايي ک

حکومت چند ساله امام على(ع) پس از حکومت نبوى(ص) بهترين نمونه از يک حکومت اسلامى است. درسهايى که مى توان از روند تشکيل، تداوم و زوال اين حکومت آموخت نه تنها براى پيروان آن حضرت به عنوان بهترين تربيت يافته مکتب اسلام (در حد اولين امام معصوم(ع)) بلکه بر

چهارده قرن از جريان غصب فدک واعتراض دخت گرامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏گذرد .شايد بعضى تصور کنند که داورى صحيح در باره اين حادثه دشوار است، زيرا گذشت زمان مانع از آن است که قاضى بتواند بر محتويات پرونده به طور کامل دست يابد واوراق آن را ب

نويسنده: آيت الله جعفر سبحانى ارزش اقتصادى فدک کشمکشهاى سقيفه در راه انتخاب خليفه به پايان رسيد وابوبکر زمام خلافت را به دست گرفت .حضرت على عليه السلام با گروهى از ياران با وفاى او از صحنه حکومت بيرون رفت، ولى پس از تنوير افکار وآگاه ساختن اذهان ع

آيا پيامبران از خود ارث نمى‏گذارند؟ نظر قرآن در اين باره ابوبکر براى بازداشتن دخت گرامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از ترکه پدر به حديثى تکيه مى‏کرد که مفاد آن در نظر خليفه اين بود:پيامبران چيزى از خود به ارث نمى‏گذارند وترکه آنان پس از درگذش

يازدهم ميلادي به بعد به اروپا منتقل شد، بيشتر شامل رياضي و فلسفه ي طبيعي بود. فلسفه ي طبيعي توسط کوپرنيک، برونو، کپلر و گاليله به چالش کشيده شد و از آن ميان فيزيک نيوتني بيرون آمد. چون کليسا خود را مدافع فلسفه طبيعي يونان مي دانست و کنکاش در آن با خ

مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و

به روز بيست و چهارم در ماه اسفند، از سال يک هزار و دويست و پنجاه و شش خورشيدي(1256)، در روستاي آلاشت از روستاهاي بخش ( امروز شهرستان) سواد کوه که در استان مازندران واقع است، کودکي به دنيا آمد که او را رضا ناميدند و به سنّت ديرينه ي ايلات و عشاير اير

بسمعه تعالي • ابتدا مقاله اي از : دکتر سيد کامون پوري؛ استاد دانشگاه دارالسلام پيرامون اسلام سازي دانش اسلامي‌سازي دانش ( که هم به‌معناي اسلامي‌سازي علم و هم مترادف با اسلامي‌سازي تکنولوژي به‌کار مي‌رود) ، آرام آرام به يک دغدغه جدي در ميان انديشمند

در شب 29 رمضان 648 قمري در اين شهر فرزندي از خانداني پاک سرشت ولادت يافت که از مقربان درگاه باري تعالي قرار گرفت. نامش حسن و معروف به آيت الله علامه حلي است. مادرش بانويي نيکوکار و عفيف، دختر حسن بن يحيي بن حسن حلي خواهر محقق حلي است و پدرش شيخ يوسف

مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و

عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن يکي از موارديکه منکرين عصمت انبياء در قرآن کريم بدان استناد مي کنند، آيات مربوط به داستان عصيان حضرت آدم در بهشت است. خداوند متعال در اين زمينه در جايي از قرآن کريم چنين مي‌فرمايد: و عصي آدم ربه فغوي ثم اجتبيه ربه ف

عصمت پيامبران و امامان دوازده گانه ، رکن رکين تفکر شيعه و از ضروريات اين مذهب است . در تعريف عصمت بين عالمان شيعه اختلافاتي وجود دارد ، اما نوع ادله اي که براي اثبات ضرورت عصمت پيامبران و امامان مي‌آورند ، ناخودآگاه آنان را به تعريف واحدي از عصمت مي

عصر و دوران ما، عصر قدرت يابى مسلمانان معرفى شده است. نامى که برخى از متفکران بر هزاره سوم نهاده اند تحت عنوان«قرن مسلمانان» هر روز که مى گذرد اعتبار و درستى خود را بيشتر نمايان مى سازد. ?? سال پس از فروپاشى شوروى و ? سال پس از واقعه ?? سپتامبر، دو

نخل گرداني در يزد نخل‌گرداني از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد مراسم محرم و عزاداري در يزد محسوب مي‌شود و در بيشتر نقاط استان يزد در روز دهم محرم بعد از بجاآوردن نماز ظهر عاشورا هيات‌هاي مختلف به زير نخل رفته و با صداي ياحسين ياحسين، سه بار نخل را به دور کل

براي اين پست مراسم ظهر عاشورا در شهرستان تفت را برايتون مي نويسيم. نمي دانم چرا عزاداري براي امام حسين (ع) به اين شکل جا افتاده است يعني هنوز امام حسين شهيد نشده است ما ده شب براي ايشان عزاداري مي کنيم ولي با شهادت ايشان در ظهر عاشورا تقريبا عزاداري

آقاي ايزدپناه: مباحثي که تاکنون در محور «عرفان، برهان و قرآن» مورد بررسي قرار گرفت، مباحث پايه اي و نظري، براي سلسله مباحث عملي و عيني تر بوده است که از اين جلسه شروع مي¬شود. به عقيده من رابطه اين بحث با «برهان، عرفان و قرآن» مشخص است. پرسش اساسي را

عرفان در افق انديشه استاد شهيد مرتضي مطهري(ره) چکيده‏ در اين مقاله بر آن شده‏ايم تا «عرفان» را از ديدگاه استاد شهيد مطهري بررسي کرده، به تبيين نگرش‏ها وگرايش‏هاي عرفاني او بپردازيم؛ چه اين‏که استاد، عرفان را از نوع شناخت شهودي و مبتني بر سير و سلو

براى بررسى دقيق تاريخى، فرهنگى، اجتماعى و سياسى عربستان پيش از اسلام لازم است زندگى بدويان و باده‏نشينان را در چند مورد مطالعه نمود: 1- منابع: به اشعار عرب قبل از اسلام و تفسيرى که از آن‏ها باقى مانده و ضرب‏المثل‏هاى آنان استناد مى‏شود. 2- تاريخ:

ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شرائح الحکم و

عدالت اجتماعى در حکومت علوى بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنين نباشد که هر چه «هست» وامدار عدل «هستى بخش» است و فراخناى آسمان و محدوده زمين بر پايه عدل قرار گرفته است. «در قرآن از توحيد گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا

در تاريخ آمده که پس از داستان ذبح عبد الله و نحر يکصدشتر،عبد المطلب،عبد الله را برداشته و يک سر بخانه وهب بن‏عبد مناف...که در آنروز بزرگ قبيله خود يعنى قبيله بنى زهره‏بود آورد و دختر او آمنه را که در آنروز بزرگترين زنان قريش ازنظر نسب و مقام بود به

«الحمدلله رب العالمين أحمده و أستعينه و أستغفره و أتوکل عليه و أصلي أسلم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه و حافظ و مبلغ رسالته، بشير رحمته و نذير و نقمته سيدنا و نبينا أبي القاسم المصطفي محمد و علي آله الاطهرين المنتجبين المظلومين المعصومين سيما أب

مقدمه براستي اما اين نهضت بزرگ، چه خصوصيات و ويژگي‏هايي داشته است که تا اين حدّ سزاوار آن است که در حفظش بکوشيم و در احيايش قدم برداريم؟ چرا بايد آن را در زندگي فردي و اجتماعيمان الگو قرار دهيم و از آن درس چگونه زيستن بياموزيم؟ مگر سخن امام حسين چيس

يادداشت « ماهيت قيام حسيني » 1. بحث در اينجاست که حادثه عاشورا چه حادثه اي است واز چه مقوله است؟ آيا از نظر اجتماعي يک انفجار بدون هدف بود مانند بسياري از انفجارها که در اثر فشار ظلم وتشديد سختگيريها رخ مي دهد واحياناً به وضع موجودکمک ميکند، ويا يک

روايات و احاديث عاشورا امام حسين (ع): اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيکُمْ مِن نِعَمِ الله ِعَلَيْکُم فَلا تَمَلّو النِّعَمَ. (بحارالانوار جلد 75 ص 205) نياز مردم به شما از نعمت‌هاي خدا بر شما است از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد. امام حسين (ع): اَنا ق

عاشورا و عصر امروز ديگر بار، محرم فرا رسيد و دلهاي احرار و آزادگان جهان به سوي حسين بن علي (عليه السلام) متمايل گشت و چشمانشان به واقعه عاشورا دوخته شد؛ واقعه‌اي که 1362 سال از وقوع آن مي‌گذرد؛ اما هنوز، هر سال در سالگشت وقوع آن، نه تنها مسلمانان و

بسم الله الرحمن الرحيم اللهم کن لوليک الحجه بن الحسن صلواتک عليه آبائه في هذه الساعه و في کل ساعه وليا و حافظاً و قائداً و ناصراً و دليلاً و عينا حتي تسکنهارضک طوعاً و تمتعه فيها طويلا. مقدمه : يا صاحب زمان ادرکنا سخن از ((مهدي ))(عج), سخن از ((هدا

سخن ما در اين کتاب از علائم محتوم است، که در روايات به پنج يا شش علامت محصور گرديده است: حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: از نشانه هايي که به قطع واقع خواهند شد، خروج سفياني، خسف سرزمين بيداء، قتل نفس زکيه، نداي آسماني و خروج يماني است . بخش اول: خ

بر پژوهشگران، صاحب نظران و ارباب دانش پوشيده نيست که مسأله مهدويّت و انديشه ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) در آخر الزمان، يکى از مسايل بسيار حياتى اسلام، و از اعتقادات قطعى عموم مسلمانان است، که شيعه و سنّى در طى قرون و اعصار متمادى همه بر اين عقيده ات

ضراره بن ضمره که از ياران و خواص امير مؤمنان عليه السلام بود بر معاويه وارد شد و معاويه خواست که او را دستگير کند و به قتل رساند اما چون زهد و تقوا اشتغال او به آخرت را ديد صرف نظر کرد و خواست او را بيازمايد، گفت: على را برايم توصيف کن. ضرار گفت: مر

صلح حديبيه برگرفته از کتاب: زندگانى حضرت محمد (ص) نويسنده: رسولى محلاتى در ماه ذى قعده سال ششم بود که رسول خدا (ص) در خواب ديد با يارانش به مکه رفته و به طواف خانه خدا و انجام مناسک عمره موفق گشته‏اند. پيغمبر اين خواب را براى اصحاب نقل کرده و وعده

حضرت علي عليه السلام پايه هاي صبر را چهار چيز برشمردند : والصبر منها علي اربع شعب :علي الشوق والشفق والزهد والترقب دراينجا و در اين قسمت به شرح پايه هاي صبر مي پردازيم و ابتدا از شوق که اولين پايه هاي آن است آغاز مي نمائيم. شوق و رغبت: امير

شهيد مطهرى و ديدگاه‏هاى تربيتى قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مى‏نمايد، تا از ا

خلاصه اي از زندگي امام حسين در مقابل اين قوم عده اي ولادت امام حسين عليه السلام را در سال سوم هجرت ذکر کرده اند که از آن جمله مرحوم شيخ نکيني از علماي شيعه و از اهل سنت هستند در مورد ماه و روز ولادت آن بزرگوار نيز مشهور ان است که در پنجم ماه شعبان ب

کنکاشي در سيماي وخشور ايران آنگونه که از متون ديني برمي تابد اشو زرتشت اسپيتمان ، هر گاه اين نام را بر زبان جاري ميکنم غرور و افتخار سراسر وجودم را مي گيرد انگار که گم گشته خود را مي يابم و تو گويي آتشي در رگهايم بجاي خون جاريست و با بردن اين نام د

شناخت مختصرى از زندگى پيامبر اسلام(ص) ولادت و دوران کودکى ولادت پيغمبر اکرم به اتفاق شيعه و سنى در ماه ربيع الاول است , گو اينکه اهل تسنن بيشتر روز دوازدهم را گفته اند و شيعه بيشتر روز هفدهم را , به استثناى شيخ کلينى صاحب کتاب کافى که ايشان هم روز د

متن وصيت نامه حضرت امام (ره) قالَ رسولُالله صلَّي‌الله عليه‌ و آله‌ و سلَّم‌: اِنّي‌ تارکٌ فيکُمُ الثّقلَينِ کتابَ اللهِ و عترتي‌ اهلَ بيتي‌؛ فإِنَّهُما لَنْ يفْتَرِقا حَتّي‌ يرِدَا عَلَي الْحَوضَ. الحمدُلله و سُبحانَکَ؛ اللّهُمَّ صلِّ علي‌ محمدٍ

شخصيت فاطمه (س) از ديدگاه پيامبر شاءن و منزلت فاطمه زهرا عليهاالسلام را همين بس که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درباره اش زيباترين سخنان را بيان فرموده که درباره هيچ يک از زنان عالم چنين چيزى نفرموده حتى درباره همسر و ساير دختران خود. اين

دامدارى از روزگاران کهن از جمله اشتغالات و حرفه‏هاى رايج جامعه بشرى بويژه در اجتماعات بدوى و روستايى بوده است. هر خانواده به طور طبيعى تعدادى، هر چند اندک، دام (گوسفند، گاو، شتر و غيره) با مقاصد اقتصادى و معيشتى نگاهدارى مى‏کرده و معمولا نوجوانان و

سوره قريش : (روايتى درباره مفاد سوره ايلاف ) صفحه در تفسير قمى در ذيل آيه ((لايلاف قريش )) آمده که : اين سوره در باره قريش نازل شده ، چون قريش معاششان از دو رحلت تابستانى و زمستانى به يمن و شام تاءمين مى شد، از مکه پوست و محصولات دريايى و کالاهايى ک

سيماي ظهور وايرانيان راستش را به ما نگفتند يا لااقل همه حقيقت را به ما نگفتند .گفتند تو که بيايي خون به پا مي کني ،جوي خون به راه مي اندازي وازکشته پشته مي سازي وما را ازظهور تو ترساندند. ما ازهمان کودکي تورا دوست داشتيم ، لحظه لحظه عمرمان به

سيري در مفاهيم نهج البلاغه به ترتيب الفبايي براي آنکه از کنار درياي بيکران نهج البلاغه، لب تشنه بازنگرديم و با موضوعات و مفاهيم گوناگون نهج البلاغه و سبک و سياق آن آشنايي بيشتري پيدا کنيم، گزيده‎اي از مفاهيم اين کلام جاودانه را به شيوه الفبايي از

‌سيره و روش پيامبر(ص) در نظر و عمل ، صد در صد و بدون ذره‌اي کاستي معطوف به عدالت در تمامي ابعاد است. به گزارش خبرگزاري شبستان، سيد عباس نبوي، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعي مبني بر اينکه سيره عملي و نظري پيامبر

يکى از خصلت‏هاى بسيار مهم فردى و اجتماعى، امانت‏دارى است. امانت دارى به معناى حفظ و سالم نگه‏داشتن آن از خطر و آسيب است. واژه امانت در اصل از «امن» و آرامش و اطمينان گرفته شده ؛ چنان که امانت دارى موجب امنيت، اعتماد و سلامتى جامعه از انحرافات و خطره

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول