از جمله حرکت هاي ماندگار درتاريخ است که تاثير بسزايي بر جنبش هاي اجتماعي و سياسي پس از خود در جهان اسلام گذاشت. در واقع قيام عاشورا طرحي نو در تاريخ در افکند. همين طرح تازه بود که همواره بر جان و دل مردم اثر گذاربوده است. بدون شک در تاريخ اسلام، قي
حادثه فرو ريختن دو ساختمان مرکز اقتصادي امريکا که از بزرگترين ساختمان هاي جهان بودند توسط قران کريم در 1400 سال قبل پيش بيني شده است. اين پيش بيني مربوط به کلمه اي است به نام (جرف هار) که هم اکنون به تفسير آن مي پردازيم: ماه نهم ميلادي ماه سپتامبر ا
قال اللهُ الحکيمُ فى کتابِهِ الکَريم: وَ مَا مُحَمّدٌ إلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرّسُلُ أفَإينْ مَاتَ أوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَ مَن يَنقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرّ اللَهَ شَيًْا وَ سَيَجْزِى اللَهُ الشّاکِ
پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اکرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در حوزههاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سياسى، دفاعى و... شنا
پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اکرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در حوزههاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سياسى، دفاعى و... شنا
تمدن چيزي جز تشکيل هيأت اجتماعيه با معتقدات و مقررات حکومتي و آداب مربوطه نيست. اينک به بررسي نکاتي در مورد تمدن مي پردازيم: 1- تمدن و اجتماع بشري از قديمي ترين مراحل خود زاييده مذهب و تحت تأثير شديد آن بوده است. 2- اداره هيأت اجتماعيه يا تمدن از
1-تعريف و تمجيد بسيار از فاطمه(ع) و بيان عظمت او نزد خدا و رسول خدا در هر مناسبت که دست مي داد، به ويژه مواقعي که موجب مي شد ديگران از آن تمجيدها مطلع شوند، و نيز سخناني که در بحث قبل از رسول خدا(ص) نقل گرديد، بهترين دليل و شاهد بر اين ادعا است. 2-ا
خلافت اسلامي نوعي حکومت است که در آن ملاک حقوق انسانها باورهاي اسلامي است و حاکميت از آن کساني است که نسبت به حقوق اسلامي آگاهي دارند. در خلافت اسلامي حکومت بايد بر اساس شورا انجام گيرد اما حرف آخر را خليفه ميزند. به اين فرم حکومت اشرافيت (آريستوکر
پيامبر در چه زماني به رسالت مبعوث شد؟ اوضاع سياسي و اجتماعي زمان او چگونه بود؟ خداوند پيامبر را هنگامي فرستاد که پيامبران حضور نداشتند و امتها در خواب غفلت بودند و رشته هاي درستي و انسانيت از هم گسسته بود. پس پيامبر به ميان خلق آمد در حاليکه کتابهاي
پيامبر اکرم مصداق زيبايي اخلاقي در اسلام هستند و براي آنکه بتوان به خوبي و شايستگي ويژگيها و خصوصيات اخلاقي ايشان را الگو قرار داد، بايد به شناختي عميق از آن حضرت نائل شد . محمد عمومي پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:
روه انديشه و علم: در دومين جلسه از بحثهاي «پيامبر در نهج البلاغه»، ويژگي هاي ياران پيامبر(ص) تشريح شد. به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايکنا)، شعبه خراسان رضوي، حسن جمشيدي، پژوهشگر علوم ديني در ادامه جلسات بررسي موضوعي نهج البلاغه با عنوان «پيامبر
شناخت آن حضرت و الگوپذيرى از روش و زندگى او نه تنها آثار گرانبهاى دنيوى و آخرتى دارد، بلکه پاداش بىکران الهى را نيز در پى دارد. آنچه پيش رو داريد نگاهى است به شخصيّت والاى نبوى در کلام بلند علوى در نهج البلاغه .شرف و جلال پيمبران بُوَد از جلال مح
مديريت در بحران (تحليلى از جنگ خندق) دکتر عليمحمد ولوى * پژوهشى موردى در مديريت پيامبر اکرم(ص) در غزوه احزاب زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در ح
مقدمه: در سالي که مزين به نام مقدس رسول اعظم(ص) است، بررسي اسماء و صفات آن نبي خاتم، با نگاه قرآني، راهي به سوي شناخت بيشتر آن حضرت مي باشد. در کتابهاي مختلف که درباره پيامبر(ص) به جا مانده 300 اسم، لقب و صفات براي آن حضرت، ذکر شده است. نامهايي که
يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر (ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد . آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نيازگرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که ن
کتاب پيامبر اعظم (ص) از نگاه قرآن و اهل بيت (ع) در هفت فصل به بررسي دلايل پيامبري، حکمت پيامبري، پايان پيامبري، رسالت جهاني محمد (ص)، ويژگيهاي پيامبر (ص)، محمد از زبان محمد (ص) و محمد (ص) از زبان علي (ع) ميپردازد. مولف در بخشي از کتاب آورده است: ب
يکي از حوادثي که قرآن در آغاز سوره ي نجم از آن سخن به ميان آورده، معراج پيامبر است. معراج پيامبر (ص) از دو قست تشکيل مي شد: 1 – از مکه به بيت المقدس 2 – از بيت المقدس به سوي آسمان ها و ملأ اعلا.در اين که عروج پيامبر از کجاي مکه شروع شده اختلاف است.
يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر(ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد. آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نياز گرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که نو
اين مطلب از نظر تاريخ مسلم است که تا خديجه زنده بودرسول خدا زن ديگرى نگرفت و خديجه بنا بر قول مشهور و صحيحسال دهم بعثتيعنى بيست و پنجسال پس از اين ازدواجفرخنده و ميمون از دنيا رفت،و زنهاى متعدد و زياد ديگرى را کهرسول خدا(ص)به ازدواج و همسرى خ
انديشهها در طول تاريخ بشريت، کم تر انساني وجود دارد که مانند پيامبر اسلام تمام خصوصيات زندگي اش به طور واضح و روشن بيان و ثبت شده باشد. خداوند متعال در قرآن کريم کتابي که خود حافظ اوست و بدون هيچ تغييري تا قيامت باقي است با زيباترين عبارات و کامل
از عايشه پرسيدند: اخلاق پيامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: «خلق و خوي پيامبر(ص)، قرآن بود.» شخصيت جامع و چند بعدي پيامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتي، اخلاقي و وجودي آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام «انسان کامل» در ميان آدميان، حج
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى (به سوى يک نظريه توسعه) ((توسعه)) دغدغه اساسى انسان معاصر است. بنابراين چگونگى, شيوه, ابزار و سازوکار رسيدن به توسعه و تعالى, پرسش جدى فراروى گرايش ها, نگرش ها, بينش ها, دانش ها و دانشمندان
پيامبر در کلام امام خميني (ره) آن بزرگوار ولادت پيامبر (ص) را ولادت خيرات و برکات و کوبيدن ظلم و خاموش شدن بتکدهها و آتشکدهها ميشمارد. و گسترش توحيد و عدل در عالم را به واسطه پيامبر (ص) ميداند. امام درباره منزلت اجتماعي پيامبر (ص) ميفرمايد:
باذن الله و لاذن رسوله و باذن امير المومنين و فاطمه لازهرا و الحسن و الحسين و تسحه المعصومين من ذريه الحسين عليه السلام السلام و الصلوه علي سيد نا محمد و اله اطيبين الطاهرين سيما الجنه روحي ارواح العالمين له الفدا *** خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثنا
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى (به سوى يک نظريه توسعه) ((توسعه)) دغدغه اساسى انسان معاصر است. بنابراين چگونگى, شيوه, ابزار و سازوکار رسيدن به توسعه و تعالى, پرسش جدى فراروى گرايش ها, نگرش ها, بينش ها, دانش ها و دانشمندان
قرآن کريم آن نازله رحمت الهي و اين زيباترين تحفه خداوندي، همچون دريايي است ژرف که رويهاي قريب و عمقي غريب دارد و غور در بحر معرفت آن جز به اهلش ميسر نشود. هرچه پيرامون يگانه معنا، پژوهش شود و در گشايش مفاتيح اسرار پر رمز و راز آن اهتمام به عمل آيد،
در طول تاريخ پيامبران زيادي براي هدايت بشر ورساندن پيام الاهي به گوش انسان ها برانگيخته شدند.ودر اين راه زحمات فراوان متحمل شده وبرخي جان خويش را از دست دادند. وظيفه اصلي همه پيامبران دعوت مردم به پرستش وعبوديت وتوحيد ونيز تبيين مسئله معاد وجهان آخر
يکي از دلايل مخالفت يهوديان با حضرت محمد غيريهودي بودن حضرت محمد بود. يهوديان معتقد بودند که خداوند هرگاه خواسته با انسانها سخن بگويد و با آنها ارتباطي داشته باشد اين کار را بوسيله قوم يهود انجام داده است. آنها اعتقاد داشتند خداوند با انتخاب پيامبرا
و حقيقتاً اگر آنها بودند که خداوند عبارت نمي شد چراکه حق تعالي فيوضات قلبيه را هم بدست ايشان سپرده و به هر قلبي که بخواهند نور و صفا مي بخشد. ولايت آنها نعمت عظيمي است و اين عنايت يک سرمايه عظيم آسماني است که او را براي ماسيدي لطيف و عنصري عفيف قرار
ولادت پيامبر {ص} دوران جاهليت تقريباً از 200 سال قبل از بعثت، تا زمان بعثت پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) را دوران جاهلي ميگويند؛ و منظور از جاهليت انجام هر عمل خلاف و نادرست است که از روي جهل باشد. عرب صحرانشين به صورت جدي پايبند به دين
وي فرزند ابو طالب بود. علي (ع) ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پدر به خانه پسر عموي خود يعني پيامبر منتقل گرديد و تحت سرپرستي و پرورش مستقيم آن حضرت درآمد. پس از چن
مقوله ي پايان تاريخ ، سرانجام حيات انسان و جوامع بشري عمري به درازاي حيات انسان دارد ؛ در اديان مختلف درباره پايان تاريخ و آخرين انسان اظهار نظرهايي شده است متفکران و فيلسوفان در طي قرنها مساله پايان سرنوشت بشر و دوره سعادت و آرامش وي را بنوعي مورد
اين نوشتار، نگاهى اجمالى به موضوع «بيت المال» در نهج البلاغه دارد. قلمروِ مقاله، تنها، بخشى از سخنان امام على(ع) در نهج البلاغه است، نه تمامى سخنان آن حضرت. هرچند، گاهى، فرازهاى نقل شده از نهج البلاغه، براى چند عنوان مربوط به بحث، مفيد است ولى بر
حج در اسلام، ذخيرهاى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمهاى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مىطلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوستهاى از
از آغاز پيدايش اسلام دو گروه از پيشرفت سريع اين آيين آسماني جلوگيري کرده اند ،نخست دوستان غافل و ديگر دشمنان عاقل . دشمناني که در ميدان جنگ نتوانستند بار سنگين نبرد را تحمل نمايند ،به لباس دوستي در آمدند و بيش از دشمن جنگي برپيکر اجتماع متحد اسلامي
از آغاز پيدايش اسلام دو گروه از پيشرفت سريع اين آيين آسماني جلوگيري کرده اند ،نخست دوستان غافل و ديگر دشمنان عاقل . دشمناني که در ميدان جنگ نتوانستند بار سنگين نبرد را تحمل نمايند ،به لباس دوستي در آمدند و بيش از دشمن جنگي برپيکر اجتماع متحد اسلامي
گوتاما بودا شاهزادهاي بود بنام سيدارتا گوتما از تيره شاکيا که پيرامون ???? سال پيش (سده پنجم پيش از زايش مسيح) در منطقه کاپيلاواستو در نپال امروزي ميزيست. بنابر داستانهاي بودايي سيدارتا (واژه سيدارتا بمعني کمالجو است) در باغهاي لومبيني در نپال کن
بعثت پيامبر (صلي الله و عليه و آله و سلم) بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز ميگردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در
بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز ميگردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انساني از سوي خد
برخي از فرمايشات حضرت امام خميني «ره» درباره بسيج عبارتست از : · « ائمه ما با همان ديد الهي که داشتند ، مي خواستند که اين ملت ها را با هم بسيج کنند از راههاي مختلف ، اينها را يکپارچه کنند تا آسيب پذير نباشند.» · « اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدما
نوشته اند که شماره مسلمانان در جنگ تبوک به سى هزار نفر رسيد و ده هزار اسب و دوازده هزار شتر داشتند, برخى هم عده مسلمانان را چهل هزار و بعضى ديگر هفتادهزار گفته اند ((366)). ابوخيثمه ((ابوخيثمه )) از کسانى بود که در حسن عقيده چند روزى با رسول خدا ره
نوشته اند که شماره مسلمانان در جنگ تبوک به سى هزار نفر رسيد و ده هزار اسب و دوازده هزار شتر داشتند, برخى هم عده مسلمانان را چهل هزار و بعضى ديگر هفتادهزار گفته اند ((366)). ابوخيثمه ((ابوخيثمه )) از کسانى بود که در حسن عقيده چند روزى با رسول خدا ره
مقدمه : تحقيقي که در دست داريد ، خلاصه و برگزيده اي است از تاريخ پيامبر اسلام (ص) که از منابع و مأخذ مهم و معتبر از جمله «تاريخ پيامبر اسلام» تأليف استاد مرحوم «دکتر محمد ابراهيمي آيتي» جمع آوري شده است . در بعضي موارد نيز از راهنمايي اساتيد محترم
قبل از شروع اصل تحقيق لازم ميدانم، شمائي از کل تحقيقام را در اختيار خوانندگان محترم قرار دهم. موضوع تحقيق عبارت است از: «بررسي انقلاب اسلامي و تأثير آن در بروز جنگ ميان ايران و عراق» بنابراين همانطور که از موضوع پيداست ميخواهيم علل و عوامل بروز
مقدمه
در حوزه مسائل اعتقادي، مبحث راهنماشناسي از اهميتي ويژه و جايگاهي والا برخوردار است. از فروع مبحث راهنماشناسي، بحث طرق اثبات نبوت خاصه يا راههاي تشخيص مصاديق راستين پيامبري از مدعيان دروغين است.
پس از قبول لزوم نبوت و ارسال رسل از سوي خدا
قرن اول هجرى خديجه، (محدث، متوفى سال 10 ه) دختر خويلد، بانويى با فضيلت از بانوان شرافتمند و بزرگوار، اولين کسى بود که اسلام آورد و همواره حامى و پشتيبان همسرش رسول خدا صلى الله عليه و آله بود و از بذل جان و مال در راه دين خدا و پيامبرش دريغ نداشت.
در قرن سوم ميلادي آئين ديگر همگاني يعني(آئين مانوي) در اطراف مرزهاي مشترک ايران و بابل نمايان گرديد. مؤسس آن ماني يا مانس نام داشت و نسبش از طرف مادر به اشکانيان (پارتيان) ميرسيد. نام پدرش (تيک پاتک) يا فوتتق بابک پسر ابوبزرام بود که از همدان به
آيين اسلام : محمد بن عبدالله (ص)روز 20 آوريل 571 ميلادي به دنيا آمد و هنوز بسيار خوردسال بود که هم پدر و هم مادر خود را از دست داد و تحت تکفل عمويش ابوطالب قرار گرفت وي در 12 سالگي با عموي خود سفري به شام کرد و در بين راه با کشيشي آشنا شد که از
ايا پاسخ منفي محمد(ص) به درخواست معجزه ي مشرکين موضوعيت داشت؟( شواهدي از کتاب مقدس) چرا محمد(ص) به در خواست معجزه ي چند تن از مسيحيان نجران پاسخ مثبت داد؟ ايا کتابي همچون قرآن تاکنون نگارش يافته است؟ ايا کتاب مقدس کتابي جاودان و قابل استفاده براي تم
شواهد تاريخي گواه بر آنست که بشر از آغاز خلقت گرايش به پرستش و پرستيدن داشته و اشکال تاريخي پرستش گواهي بر اين مدعاست اين باور گاه در شکل متعالي خود عبوديت خدا بوده و گاه در شکل بدوي پرستش اصنام و بتها و مظاهر طبيعي بعنوان نمادي از قدرت و يا خصوصيتي
آيت الله مطهري و دکتر شريعتي دو مرد تاثير گذار در انقلاب ايران بودند. نه مي توان زحمات مطهري را ناديده انگاشت و نه مي شود به شريعتي بي اعتنا بود. اين دو (در کنار ديگر بزرگان) بار فرهنگي انقلاب را به دوش کشيدند. ذهن ها را آماده کردند و طرحي نو در اند
برگي از تاريخ : (هيتلر و پايان قدرت فاشيسم): سال 43 سال عقب نشيني آلمان در جبهه شرق بود. فاشيسم در ايتاليا در ماه جولاي سال 43 به زانو درآمده و موسوليني (رهبر ايتاليا) بعد از 21 سال حکومت استعفا داد. دولت بعدي ابتدا اعلام بيطرفي کرد. اما فشار آمري
تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در
آزادي آرمان شکوهمند بشري است و شايد اين ويژگي ناگسستني آرمان آزادي است که به شدت قابليت بدست دادن تعابير و تفاسيري بس ناهمگون را در خود نهفته دارد. مستبدان و نيز آنان که به مشابه ايدئولوژي اغواگر سياسي در مقاطعي به آرمان آزادي تمسک جسته اند هر دو از
آرمان ها ، دستاوردها و آسيب شناسي انقلاب اسلامي، سه مساله به هم پيوسته و مهم اند که در اين فصل مورد مطالعه قرار مي گيرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبي و ايجابي انقلابند که مردم به منظور دستيابي به آن ها عليه رژيم پهلوي شوريده و تا سرنگوني آن از پاي نن
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت آداب آن جناب در سفر رواياتى در باره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن آداب آن حضرت در خوردني ها و آشاميدنىها از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت 1- و از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظا
رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت 1- و در کتاب ارشاد ديلمى است که:رسول خدا (ص) لباس خود را خودش وصله مىزد، و کفش خود را خود مىدوخت، و گوسفند خود را مىدوشيد، و با بردگان هم غذا مىشد،و بر زمين مىنشست و بر مرکب سوارمىشد و
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
نماز به تو آتش ، اي بزرگترين آفريد : آهورا مزدا و سزاوار ستايش » گرد زمان و تاراج و چپاول ، افکار و ديدگان و دلهايمان را پوشانده و مات و مبهوت چشم به زبانه هاي فروزان و گرمابخشي دوخته ايم که در آيينه چشمانمان انعکاس يافته. بي اختيار دستها دراز مي ک
براساس رواياتي که شيعه و سني به طور گسترده، به نقل آن رداخته اند، کيفيت صلوات بر آن حضرت به دست مي آيد. ابوحمزه ثمالي از کعب بن عجره حديث مي کند، آنگاه که آيه صلوات بر پيامبر نازل شد، گفتيم: يا رسول ا...! ما مي دانيم که چگونه بر شما سلام دهيم اما کي
. رسول اکرم «ص» در اداره امور حکومت، رياست ديني تام داشت. آن حضرت از يکسو به اداره امور ارتش و حفظ و حراست سرحدات و مرزها ميپرداخت، ماليات و غنائم را در بين مسلمانان تقسيم ميکرد، در ميانشان به داوري مينشست و کارهائي از اين قبيل را که به امور دني
فصل اول: گفتهها و نظريات کلمه «اهل البيت» در موارد بسيار زيادى از سخنان رسول اکرمصلى الله عليه وآله براىگروه خاصى که به آن حضرتصلى الله عليه وآله منسوبند، به کار رفته است. براى اينان(اهل البيت) اوصاف و ويژگىهايى بيان گشته، منزلتى شايان قرار د
امام على بن ابى طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشينى منصوص از رسول گرامى اسلام(ص)، پس از کشته شدن خليفه سوم، در تاريخ بيست و پنجم ذى حجه سى و پنج هجرى (ششصد و چهل و چهار ميلادى)[1]، با همه استنکافش از پذيرفتن حکومت و خلافت، با اقبال عمومى و اصرار آنان
عموما نوشتهاند ماجراى اين ازدواج ميمون و مبارک از اينجاشروع شد که بنا به پيشنهاد جناب ابو طالب،يا رخواستخديجه،رسول خدا«ص»بصورت اجير يا بعنوان مضاربه براى خديجه بهسفرى تجارتى اقدام کرد،و بخاطر سود فراوانى که در اثر تدبير ودرايت آنحضرت از اين سف
گيلان در جنبش مشروطيت مقدمه ايران از جمله کشورهايي است که در طول تاريخ ، سوانح بسيار به خود ديده و با تحولات فراوان روبرو شده است ، تحولاتي که گاه مطلوب و دلپذير و زماني تلخ و دردناک بوده ، غم و اندوه به بار مي آورده و يا بهجت و سرور مي آفريده اند.
انقلاب عاشورا نه عاشوراي سال 61 هجري تا به امروز (1354) سال مي گذرد. گذر بينش از يک هزاره، از تلألوء و جلوه و عمق عاشورا نه تنها کاسته است که بر عکس، هر ماه و سالي که مي گذرد. عاشورا قلمروي گسترده تر و عمقي بيشتر پيدا مي کند. انگار آفتاب آينه دار عا
انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از اين، يک ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اينرو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، اسلامي بودن آن است، در اين نوشتار، به راه هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يک تمدن اس
بي شک ارائه يک تحليل همه جانبه و واقع بينانه از انقلاب اسلامي و بررسي تحولات جهاني همزمان با آن ضروريست – زيرا هيچکس نمي تواند جنگ ابر قدرتها و تلاش آنان براي غارت و سلطه بر جهان سوم را ناديده انگارد و چه بسيار رودر روئيها وهم چنين چه بسيار سازشها ،
1- انقلاب اسلامي و تآثير آن بر جنبش آزاديخواهي مردم فلسطين پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در برابر قدرتمندترين رژيم خاورميانه و بزرگترين متحد آمريکا و رژيم صهيونيستي ، بارقههاي اميد را در ميان مردم فلسطين زنده کرد. رهنمودهاي حضرت امام را حل (ره)
ايجاد کرده بود عوض شد . در اثر رخنه افراد فرصت طلب و رخنه دشمناني که تا ديروز با اسلام مي جنگيدند ، اما بعدها با تغيير شکل و قيافه خود را در صفوف مسلمانان داخل کرده بودند ، مسير اين انقلاب و شکل و محتواي آن تا حدود زيادي عوض گرديد ، بدين ترتيب که از
بنا به اعتراف تاريخ، همواره يک انديشه سياسي در اعصار گوناگونبرسرنوشت بسياري از ملتها تأثير داشته و چه بسا تغييرات اساسي درسرنوشت آنها ايجاد کرده است. امروزه نيز تأثير عميق انديشه سياسيامام خميني بر سرنوشت بسياري از ملتهاي ج
شهيد مطهري از معدود فلاسفه ي بزرگ اسلامي است که به گونه اي نظام مند در باب انديشه و ابعاد مختلف فلسفي ، اجتماعي ، متدولوژيک (روش شناخت) ديني ، فرهنگي و سياسي آن کار کرده و بنياني را گذاشته است که در آينده هم چنان راه گشاي دوست داران مباحث فلسفي – ان
چکيده: اين مقاله پژوهشي از نوع درجه دوم و پسيني است و نه پژوهشي درجه يک و پيشيني. از اين رو نويسنده در صدد است تا پاره اي از مباحث را که در انديشه امام خميني(ره) آمده است ، در موضوعي خاص طرح و بررسي نمايد. مباحث مقاله به طور مشخص حول اين پرسش طرح شد
نقش مردم در حکومت اسلامي از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت ديني، نقش مردم در حکومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حکومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردمسالار و طرح حاکميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموکراتيک در
امروزه، يکى از جدّى ترين مسايل فلسفه سياسى، نقش مردم در تعيين نوع و هدايت سمت و سوى حکومت است. حضور مردم در صحنه سياسى، نمادهاى گوناگون دارد که از مهمترين آنها، حضور نقادانه و جست و جوگرانه مردم در نوع رفتار و منش مسؤولان حکومتى است. بشرِ جايزالخطاء
شايد همه ي ما بيش و کم از انتظار، طعمي تلخ و مفهومي دردآور و خاطره اي نخواستني به ياد داريم. نگاه کردن دائمي به ساعت، قدم زدن و گز کردن عرض کوچه، ديده دوختن به راه و آخر هم خستگي و درماندگي و بازگشت ... از انتظار برخي حوادث يا افراد، بيشتر خمودي و ر
لا الا ا. . . ، محمد رسول ا. . . 2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامي اسلام و معجره ايشان و تمسک به آن شرط وارستگي است. 3- اعتقاد به فرشتگان: فرشتگان براي بخشش افراد نزد خداوند وساطت مينمايند (سوره مؤمن آيات 9-7، سوره شوري آيه 3) هشت فرشته حامل
امامت مهمترين اصل اعتقادي مذهب تشيع است. امامت در لغت به معناي دوستي، ياري دادن، به دست گرفتن کاري، فرماندهي داشتن و . . . است و در اصطلاح، يک منصب الهي و خدادادي است که شامل همه فضيلتهاي انساني است. مطابق اين تعريف، امامان از سوي خداوند و به وسيل
امامت و ختم نبوت خود از تاريکي ها به روشنايي بيرون مي برد و به سوي راه راست هدايتشان مي فرمايد. (مائده?? و??) پيامبر اکرمصلي الله عليه و اله با آييني که نور و هدايت است برانگيخته شد تا بشر را به راه هاي امن و سلامت در دنيا و آخرت رهنمون گردد. اين س