- هويت فردي و اجتماعي امروز هر يک از ما به عنوان مسلمان، ريشه در سنت و تاريخ گذشته دارد و ما براي شناخت هويت اسلامي خود به شناخت تاريخ و گذشته مسلمانان نياز مبرم داريم. 2- از آن رهگذر که بسياري از سنت هاي حاکم بر تاريخ ثابت و پايداراند، شناخت آينده

قال الله تعالي : و نريدان نمن علي الذّين استضعفوا في الارض و نجعلهم الوارثين . بامداد مبارک ، فرخنده و پرميمنت روز پانزدهم شعبان سال دويست و پنجاه هجري طلوع ميکرد ، و در امامت سراي حضرت امام حسن عسکري عليه السلام ، شور و هيجان و شوق و انتظار شدت مي

قبل از آنکه مبادرت به شرح داستان ولادت رسول خدا(ص)بنماييم،مناسب است به پاره‏اى از بشارتهاى انبيا و پيشگوييهاى منجمان و کاهنان و غير ايشان درباره تولد و ظهور آن حضرت اشاره شود زيرا در فصلهاى آينده مورد نياز واقع خواهد شد. و ما وقتى روى دليلهاى عقلى و

از جمله مواردى که در کتب روايى و آثار مفسران اهل سنت در مورد آن، اختلاف نظر وجود دارد و سرانجام اجماع عالمان اين مذهب برآن مهر خاتمت مى‏نهد، موضوع «جايگاه زمانى شب قدر» است. شب قدر، اگر چه در تواتر روايات شيعى، قطعاً از شب‌هاى دهه سوم ماه مبارک رمضا

نقدي بر نوشتار «بازخواني امامت در پرتو نهضت حسيني» مندرج در روزنام? شرق شمار? 713 امامت يکي از آموزه هاي مهم اسلامي است که از دير زمان مورد اهتمام و بحث و تحقيق مذاهب و متفکران اسلامي بوده است در اين ميان شيع? اماميه براي امامت اهداف، رسالت ها و ش

نمازى که برنامه هاى ظاهر و باطنش همراه با چهار هزار مسئله است و تا کنون صدها کتاب از طرف عارفان و فقيهان و حکيمان و فيلسوفان و وارستگان و عاشقان درباره آن نوشته شده ، چگونه در قدرت اين فقير تهيدست است که تمام منافع دنيوى و اخروى آن را بازگو کند ؟ من

در ميان تمام انبيا، تنها پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله است که جزئيّات تاريخ زندگى او به روشنى ثبت و ضبط شده که افتخار بزرگى براى مسلمانان به شمار مى‏رود، زيرا زندگى ساير انبيا مدّتى بعد از آن بزرگواران، با تحريفات فراوان و همراه با انواع تهمت‏ها

هر جامعه نياز به الگويي دارد که شناخت آن ضرورى و لازم است، قرآن کريم برترين الگوى جامعه اسلامى را پيامبر اکرم(ص) معرفي کرده است، حضرت علي(ع) در خطبه هايي که در نهج البلاغه آمده، سيمايي از حضرت محمد(ص) را ارائه کرده است .اين حادثه، بزرگترين حادثه ت

ساختار حکومت پيامبر (ص) اين مقاله درصدد اثبات ساختار حکومتى براى حکومت نبى اکرم در مدينه‏الرسول (ص) است، تا ساختار حکومت اسلامى اثبات شود، زيرا بديهى است اگر رسول اکرم (ص) ساختار دولتى مبتنى بر وحى داشته باشد، کافى است، تا ادعا شود اسلام ساختار دا

بيش ازهزاروچهارصد سال پيش در روز 17ربيع الاول برابر اوريل 570 ميلادي کودکي در شهر مکه چشم به جهان گشود. پدرش عبدالله در بازگشت از شام در شهر يثرب چشم از جهان فرو بست و به ديدار کودکش محمد نايل شد .زن عبدالله مادر محمد آمنه دختر وهب بن عبدمناف بود.

زندگينامه امام علي بن موسي الرضا عليه السلام مقدمه : امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مکرم اسلام مي‌باشند. ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ا

علي بن ابيطالب به سرپرستي پسر عمويش پيامبر پرورش يافت و سپس شاگرد وي شد و اخلاق وروش او درباره زندگي و خلق فراگرفت و به ارث برد و اين ميراث در قلب و عقل او بطور يکسان نفوذ يافت . در برسي قرآن با بينش و نظر حکيمانه اي – که مغز اشياء را جستجو مي کند ت

چگونگي زندگي زندگي بقيه‌الله‌الاعظم‌ عجل‌الله تعالي‌فرجه در زمان غيبت، و چگونگي آن، چنان است که خود آن حضرت در دعاي حجاب از درگاه قادر متعال درخواست نموده که محجوب، و پشت پرده ديده‌ها باشد. اَللهُمَّ احْجِبْنِي عَن عُيونِ اَعدائِي وَ اجْمَع بَينِ

رسول خدا بردبارترين ، شجاعترين ، عادلترين ، و پاکدامن ترين مردم بوده است . با هيچ زنى که او را در ملکيت خود نداشت و يا به همسرى خود درنياورده بود و يا از خويشاوندان محرم او نبود، تماس نداشت . از همه مردم بخشنده تر بود، هيچ دينار و درهمى شب در نزد او

خلاصه‌اي از زندگينامه حضرت مهدي «عج» در نيمه شعبان سال 255 ه در سامراء به دنيا آمد. 1 ايشان هم نام پيامبر (ص) و کينه‌اش ابوالقاسم است. حجت، قائم، صاحب الزمان، بقيه ا… خلف صالح از القاب آن حضرت و مشهورترين آن مهدي عليه‌السلام است. مادرش نرجس، که به ن

خطبه غدير و آيات مطرح شده در آن : دومين آيه که مورد استشهاد پيامبر اکرم (ص ) قرار گرفته آيه ولايت است , حضرت فرمود : « و هو وليکم بعدالله و رسوله , و قد انزل الله تبارک و تعالي بذلک ايه من کتابه ; علي صاحب اختيار و ولي شما است بعد از خدا و رسولش .

يکي از مهم‏ترين آموزه‏هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام خدمت‏به مردم و نيازمندان جامعه است . از ديدگاه مکتب حياتبخش اهل بيت عليهم السلام خدمتگزاري به افراد جامعه، حد و مرزي ندارد و يک دين باور حقيقي در تمام صحنه‏هاي زندگي با الهام از رهبران آسماني خوي

اشاره: تاريخ گهربار اسلام مرهون خون­هاي پاک و ارزشمندي است که نثار اين شجره­ي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري که از آغاز ظهور اسلام تا کنون، از جنگ بدر، احد و احزاب تا شهيدان راه فضيلت عصر حاضر گوهر وجودي خويش را با انديشه­ي ناب محمدي صيقل داده­اند.

پيامبر(ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرييل نزد من آمد و گفت: «اي محمد! برخيز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئيل و ميکائيل و اسرافيل را در آنجا ديدم. جبرئيل، مرکبي به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بيرون ر

امام خميني به عنوان مرجعي بزرگ و رهبر انقلاب اسلامي ايران و بنيان‌گذار جمهوري اسلامي در ايران با پديده تحزب و احزاب سياسي داراي ديدگاه خاصي است که مي‌تواند در جامعه امروز ما راهگشا باشد. ديدگاه او را مي‌توان در پنج مرحله مورد بررسي قرار داد. در اولي

فهرست مطالب مقدمه علي و مشکلات علمي سياسي خليفه اول علي و مشاوره هاي سياسي خليفه دوم علي و رفع نيازهاي علمي عثمان علي و استمداد معاويه از آن مرگ عثمان و حوادث خلافت علي (ع) روي کار آمدن علي (ع) حوادث بيعت دفن عثمان بيعت کردن کوفه بيعت کردن يمن مخالف

اين است فرمان بنده خداوند علي (ع) فرمانرواي مؤمنان به« مالک ابن حارث اشتر» آن هنگام که تصدي امور خطه مصر را بدو سپرده است تا ماليات آن سرزمين را بگيرد و با دشمنان بجنگد و به اصلاح مردمش بپردازد و شهرها را آباد کند. توضيح: 1- امام علي (ع) خود را بند

مقدمه سخن از خديجه ، سخن از يک دنيا عظمت و پايدارى و استقامت درراه هدف است . به حق قلمفرسايى در باره کسى که خداوند بر اوسلام و درود فرستاد ، بسى مشکل است . اما به مصداق «مالا يدرک‏کله لا يترک کله ،» به بررسى گوشه ‏هايى از شخصيت و زندگى اين‏بزرگ بانو

حضرت آدم (ع) روزي ديد ناگهان سه مجسمه سياه و بدقيافه در طرف چپ او قرار گرفتند و سه مجسمه نوراني در طرف راست او ، از مجسمه هاي طرف راست يکي يکي پرسيد : شما کيستيد ؟ اولي گفت: من عقل هستم . دومي : من حيا مي باشم . سومي : من رحم هستم . حضرت پرسيد : جا

عباس بن علي ( عليه السلام) پدرش اميرالمؤمنين ( عليه السلام)، مادرش فاطمه‏ ام‏ البنين و کنيه‏ اش ابوالفضل و ملقب به قمر بني‌ هاشم و سقاي کربلا است . حضرت ابوالفضل در چهارم شعبان سال 26 هجري متولد شد. «عباس‏» جواني دلاور، زيبا و بلند بالا بود . وقتي‏ک

امام رضا (ع) از پدرانش، از قول علي (ع) فرمود: «کنا مع النبي (ص) في حفر الخندق، اذجائته فاطمه (س) و معها کسيره من خبز، فدفعتها الي النبي (ص) : فقال‏النبي (ص) : ما هذه الکسيره؟ قالت: قرصا خبزته للحسن و الحسين (ع)، جئتک منه بهذه الکسيره فقال النبي (ص)

اخلاق که با چگونگى رفتار و حالتهاى اختيارى انسان سروکار دارد، همواره جاذبه ويژه‏اى براى او داشته است و آدمى به ديده احترام در آن نگريسته است. نهاد اخلاقى زندگى انسان، اساس و پايه تشکيل اجتماع و ظهور تمدنهاى بشرى است. حرمت اخلاق چنان است که حتى کسان

مقدمه سپاس وثنا، لايق خدايي است که پروردگار جهانيان است و درود و سلام بر سرور و خاتم رسولان . حضرت محمد(ص) و بر تمام آل بيت و ياران او باد و همچنين بر تمام کسانيکه به نيکي از ايشان ياد مي کنند و تا روز قيامت از ايشان پيروي مي کنند و زندگي مبارک حضرت

اين قراداد مکتوبي است ازمحمدپيامبر(ص) ميان مؤمنان ومسلمانان که ازقريش ويثرب وهرکس ازآنان پيروي کرده وايشان بپيوندد وهمراه آنان جهاد کند زيرا آنان در ميان آدميان يک امتند مهاجراني که از قريشند برهمان حال عشيره اي خويش در ميان خود خونبها مي پردازند وف

غزوات يعني سفرهاي جنگي پيامبر اکرم (ص) که شخصاً در آن شرکت داشت، بيست و شش غزوه بود. البته بعضي هم گفته‌اند بيست و هفت غزوه[1] بوده است. گروه اول رفتن پيامبر (ص) را به خيبر و وادي القري يک غزوه گرفته‌اند و آنها بيست و هفت غزوه به حساب آورده‌اند. جن

تنها چند ماه پس از روي کار آمدن امام در سال 36 هجري، نخستين جنگ داخلي ميان مسلمانان با تحريک گروهي پيمان شکن به رهبري طلحه، زبير و عايشه، در جمادي الثاني همان سال برپا شد. براي آن که زمينه تاريخي اين حادثه تلخ بهتر روشن شود، مناسب است مروري بر خطوط

مقدمه علوم اسلامي علي الخصوص در بغداد و ممالک شرقي خلفا تا پايان قرن چهارم و چند سالي از اوايل قرن پنجم در مدارج ترقي سير مي کرد. از اين مدت قرن دوم و سوم را بايد بيشتر عهد نقل و تدوين و تکوين علوم عقلي و قرن چهارم و اوايل قرن پنجم را عهد استحصال مس

مقدمه پيامبر اعظم (ص) درجامعه اي به رسالت برانگيخته شد که مردم به لحاظ فرهنگي و تمدني ، بسيار ابتدايي ، بسيط ، غريزه محور ، خودبنياد ، مردسالار ، متعصب و خرافه پرست و به لحاظ اجتماعي داراي ساختاري از هم گسيخته بودند که هيچ گونه همگرايي اجتماعي ميان

باغبان هستي: مادر، اي لطيف ترين گل بوستان هستي، اي باغبان هستي من، گاهِ روييدنم باران مهرباني بودي که به آرامي سيرابم کند. گاهِ پروريدنم آغوشي گرم که بالنده ام سازد. گاهِ بيماري ام، طبيبي بودي که دردم را مي شناسد و درمانم مي کند. گاهِ اندرزم، حکيمي

تکبر که ناشي از افراط در خود خواهي و خود پرستي و خود دوستي است ، از بزرگترين رذائلي است که منبع بسياري از بلاها و معضلات فردي و اجتماعي مي گردد . بدون شک افراد متکبر ، کساني هستند که با اعمال و رفتار خود ، در جامعه حضور يافته و سد معبر ترقي و پيشرف

چکيده : چنانچه تربيت اسلامي در بين ملت ما محقق بشود و همه قشرها اسلامي بشوند ، آسيب ديگري در اين ملت محقق پيدا نخواهد کرد . امام خميني ( ره ) در تعليم و تربيت اسلامي نقطه آغاز تعليم و تربيت ، انسان است . و هدف نهايي تربيت، شکوفايي استعدادها و کيفيات

تعليم وتربيت از ديدگاه ابن سينا ابن سينا نخستين فيلسوف اسلامي است که در زمينه‏ي مسايل آموزشي، به گونه‏اي عميق انديشيده است. اکنون بر آنيم روشن کنم ابن سينا چگونه توانست برپايه‏ي ديدگاه‏هاي افلاطون و ارسطو و در عين وفاداري به تعليمات قرآني، سيستم خود

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالَمينَ بارِئِ الخَلائِقِ اَجمَعينَ وَالصَّلوهُ وَالسَّلام عَلي عَبدِ اللهِ مُحَمَّدٍ والِهِ اطّاهِرينَ . مورد اتفاق است که رسول اکرم صلي الله عليه و آله علي عليه السلام را از کودکي پيش خود آورده بود و در خانه ي خودش او را

آنچه مسلّم است و از کتاب هاي موجود پيداست حجاب در قبل از اسلام در بين ملّت هاي يهود ، ايران باستان و هند وجود داشته است. و اين قانون حجاب از قانون حجاب اسلامي بسي سخت تر بوده است. ويل دورانت مي گويد : 1 ( اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت مثلا

مقدمه مسئله پوشش از دير باز مورد توجه آدميان بوده است اما با شرايط و روابط سياسي و اقتصادي و فرهنگي حاکم بر جهان در عصر حاضر به صورت يک معضل اجتماعي در سرتاسر جهان جلوه گر شده است. فرهنگ و آداب غربي توسط غرب گرايان ، پ.شش همه افراد جامعه به ويژ

براي حفظ و صيانت از کتاب مقدس آسماني مسلمين يعني قرآن کريم يا از حافظه مردم و يا از کتابت و نگارش استفاده ميشد. نزول تدريجي قرآن کريم، در مدت تقريباً بيست و سه سال کامل شد. براساس روايات، دلايل و شواهد بسياري به صورت قطع و يقين، جمع آوري قرآن را در

پيشينه دين اسلام در سده هفتم ميلادي در شبه جزيره عربستان ظهور يافت. در خلال يک سده پس از پيداييش آن، اين دين موفق به ايجاد يک قلمروي اسلامي شد که از اقيانوس اطلس در شرق تا آسياي ميانه در غرب امتداد يافته بود. يکپارچگي امپراتوري اسلامي ديري نپائيد و

پيامبر اعظم (ص) درجامعه اي به رسالت برانگيخته شد که مردم به لحاظ فرهنگي و تمدني ، بسيار ابتدايي ، بسيط ، غريزه محور ، خودبنياد ، مردسالار ، متعصب و خرافه پرست و به لحاظ اجتماعي داراي ساختاري از هم گسيخته بودند که هيچ گونه همگرايي اجتماعي ميانشان به

چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى : پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مى‏شد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقه‏مند مى‏گرديد و بدين

از جمله اين بشارتها آيه 14 و 15 از کتاب يهودا است که مي گويد : « لکن خنوخ « ادريس » که هفتم از آدم بود درباره همين اشخاص خبر داده گفت اينک خداوند با ده هزار از مقدّسين خود آمد تا بر همه داوري نمايد و جميع بي دينان را ملزم سازد و بر همه کارهاي بي دين

مقدمه: عمومي ترين و ساده ترين طريقت در اثبات وجود خداوند برهاني است که از آن به برهان نظم يا غايت شناختي ياد مي کنند. معمول ترين ادله بر وجود خداوند در تمامي اديان و مذاهب الهي در طول تاريخ همواره برهان نظم بوده است. از اين رو چه در تفکر اسلامي و چه

دين مجوس : دين مجوس ، همان آئين زردشتي است که در ايران قبل از اسلام دين رسمي مردم بوده است و البته در هندوستان نيز بطور چشمگيري در بين مردم شيوع داشته است ، و فعلاَ هم در هر دو کشور ايران و هندوستان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيروان فراواني دارد.

وَقالَ عَلَيهِ السَّلام:اٌستَنزِلُوا الرَّزقَ بِالصَّدَقَهِ . ودرود خدا بر او فرمود:روزي را با صدقه دادن فرود آوريد. صدقه صدقه در لغت :آنچه به حکم شرع و مسکين دهند را در راه خدا معاني صدقه:به چيزي که انسان از اموال خود در راه خدا بدهد صدقه مي گو

باسمه تعالى »السلام عليکم يا اهل بين النبوه« مقدمه: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است که اهل بيت )ع( را وسيله نجات انسان از گرداب حيوانيت به جايگاه والاى خويش قرار داده و محبت اهل بيت )ع( را شرط قبولى طاعات و عبادات قرار داده است. در وضعيت اسف بار کنونى

1- ابتدا بايد مقصود خود را از مفهوم حکومت يا دولت که در اينجا به کار مي بريم ، روشن کنيم . دست کم آنچه در اينجا ، در اين باره مي توان گفت، اين است که مراد ما از حکومت چيزي وسيع تر از اصلاح دولت ، آن هم به معناي امروزي آن است. حکومت عبارت از نوعي نظ

بگو اى مردم من فرستاده خدا به سوى همگى شمايم. (اعراف ???( همانا از جانب خداوند نور و کتابى آشکار به سوى شما آمد که خداوند به واسطه آنها، هر کس را که در پى خشنودى او باشد، به راه هاى ايمنى هدايت مى کند و ايشان را به خواست خود از تاريکى ها به روشنايى

چنان که پوشيده نيست اعتقاد به امامت و امامان دوازده گانه : از ارکان باورداشت شيعيان است که بدون اين ويژگى ديگر نتوان کسى را شيعى خواند,چنان که با داشتن اين اعتقاد نمى توان مسلمانى را غيرشيعى دانست و لذابسيار طبيعى است که دانشمندان عرصه تشيع جد و جهد

امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام

امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام

امام دهم در روز دهم ماه رجب به دنيا آمد. نام آن حضرت محمد و لقبهاي مشهور ايشان تقي و جواد است. مادر امام نهم «سبيکه» نام داشت. که از بهترين زنان زمان خود بود و پدر گرامي ايشان امام رضا(ع) بود. وقتي امام محمدتقي به دنيا آمد حکيمه «عمه اش» حاضر بود.

امام رضا(ع)و بني عباس: تاکنون اجمالاً با نحوه پيدايش ساسله اي بنام بني العباس آشنا شديم و دانستيم که اينان انسانهاي جاه طلب و دنيا پرستي بودند که منافقانه قدرت را بدست گرفته و براي حفظ آن از هيچ جنايت و خيانتي خودداري نکرده و عليرغم اينکه خود را پسر

مقدمه : امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مکرم اسلام مي‌باشند. ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي که سختي‌ه

اگر کسي بخواهد تنها با تتبع درسي سال تاريخ اسلام ، حادثه سال شصت و يکم هجري را تحليل کند ، ممکن است به چنين نتيجه أي برسد : از نيمه دوم خلافت عثمان تا پايان دوران حکومت معاويه بتدريج ، اصول و يا بعضي از اصول رژيم حکومت اسلامي دگرگون شد و به اصطلاح

مقدّمه پژوهش گر جوياي رابطه ميان امام علي(ع) و قرآن کريم ، گاهي نوشتن و جمع آوري قرآن به اهتمام امام علي(ع) را مي کاود ، و گاهي به تفسير امام (ع) درباره شأن نزول و تأويل آيات قرآن مي پردازد، که آن حضرت ، خود ، فرمودند : «سلوني عن کتاب الله فوالله م

يکى از جماعت‏هاى الگو در قرآن، که با افتخار و عزت از آنها ياد شده است، کشتگان اخدود مى‏باشند. قرآن در سوره بروج از آنها و سرنوشت عبرت آموز، ومقاومت جانانه‏شان در راه عقيده توحيدى سخن گفته است؛ قُتِلَ أَصْحابُ الأُخْدُودِ * النّارِ ذاتِ الوَقُود * إ

اَشاعِره‌، نامى‌ که‌ بر پيروان‌ مکتب‌ کلامى‌ ابوالحسن‌ على‌ بن‌ اسماعيل‌ اشعري‌ (ه م‌) اطلاق‌ مى‌شود. اشاعره‌ در معناي‌ عام‌ به‌ سنت‌ گرايان‌ يا اهل‌ سنت‌ و جماعت‌ گفته‌ مى‌شود، يعنى‌ آنان‌ که‌ در برابر خردگرايان‌ معتزلى‌، بر نقل‌ (= قرآن‌ و سنت‌) ت

يکى از مهمترين عوامل اسلامى شدن دانشگاهها تدوين صحيح علوم انسانى بر اساس علوم اسلامى، هماهنگ با آخرين پيشرفتهاى علوم انسانى در مغرب زمين مى‏باشد. اما در اينجا بايد نکاتى را در تحقق اين امر بنيادين و سرنوشت‏ساز در عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشى مورد ت

َ‌ زاد، زادگاه‌ و زندگي99 -1-13 در 13 بهمن‌ ماه‌ سال‌ 1298 هجري‌ شمسي‌ در شهر فريمان‌ از توابع‌ مشهد در خانواده‌اي‌ از اهل‌ علم‌ و تقوا کودکي‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود؛ خانه‌اي‌ که‌ انوار علم‌ و ايمان، تقوا و پاکي، راستي‌ و درستي‌ در آن‌ پرتوافکنده‌

مقدمه « ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهمدت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذکر فيها اسم الله کثيراً و لينصرن الله من ينصره ان الله لقوي عزيز » در بهمن ماه 1357 تحولي شگرف و معجزه اي الهي در تاريخ ايران بلکه در جهان اسلام و حتي جهان بشريت رخ داد که

ارتباط با امام زمان (عج) در عصر غيبت اعتقاد به وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادله، وجود امام در هر زماني، لازم است. زمين بدون حجت باقي نمي ماند. در اين زمان که حجت الهي در پرده غيب به سر مي برد، اين پرسشها مطر

مقدمه پيش از سخن گفتن از اين جنبه مهم در سيره پيامبر(ص)، بهتر آن مي‌بينيم چند نکته زير را يادآور شويم: يکم: عاطفه، بخش مهمي از شخصيت بشري را تشکيل مي‌دهد و واقع‌گرايي، به عنوان مهمترين ويژگي عمومي اسلام، ايجاب مي‌کند آنرا مورد توجه قرار دهيم و در ر

وضع فرهنگي و سياسي عصر ائمه: از روايات بسياري که درباره عصر ظهور امام مهدي(عج) وارد شده، فهميده مي شود که عدالت و امنيت از برترين دستاوردهاي حکومت امام موعود(ع) است. اشاره در منابع اسلامي آيات و روايات زيادي درباره اهميت دو مقوله اساسي و حياتي عدالت

تا آنجا که من در کتاب‌هاي مربوطه خوانده‌ام در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت‌تر بوده است. اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و بوسيله اسلام در عرب پيدا شده است. ويل دورانت در

چکيده : در تصور مدنيت انساني مقوله‌هايي چون مذهب بهداشت رواني و روان شناسي در مراتبي متفاوت،اهداف و عملکرد خود را متمرکز بر شناخت و اصلاح روابط اجتماعي ، هدايت تفکرات و احساسات انساني براي زندگي سعادتمندانه معطوف داشته اند .1- کريمي ،هادي ،نشريه دا

وقيت بنفسى خير من وطى‏ء الحصى و من طاف بالبيت العتيق و بالحجر رسول اله الخلق اذ مکروا به فنجاه ذو الطول الکريم من المکر (على عليه السلام) يکى از عللى که زمينه را براى هجرت پيغمبر بمدينه آماده کرده بود انتشار اسلام در آن شهر بود ، در مواقعى که قبايل

قال رسول اللهِ « صلي علي عليه و اله و سلم » : « ما مِن مُؤمِنٍ ذَکَرًا اَوْ اُنْثي، حُرًّا اَوْ مَمْلُوکًا اِلّا وَ لِلّهِ عَلَيْهِ حَقٌّ واجِبٌ اًنْ يَتَعلَّمَ مِنَ القُرآنِ» پيامبر اکرم (ص) مي‌فرمايد : هيچ زن و مرد مؤمني نيست، چه آزاده و چه برده،

در سال دهم هجرى پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله از مدينه حرکت و بمنظور اداى مناسک حج عازم مکه گرديد،تعداد مسلمين را که در اين سفر همراه پيغمبر بودند مختلف نوشته‏اند ولى مسلما عده زيادى بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پيغمبر بوده و در انجام مراسم اين حج

فطمت فاطمه من الشر (1) » (فتال نيشابورى از امام صادق (ع) ) نويسندگان سيره و محدثان اسلامى براى دختر پيغمبر لقب‏هائى چند نوشته‏اند: زهرا،صديقه،طاهره،راضيه،مرضيه،مبارکه،بتول و لقب‏هاى ديگر.از اين جمله لقب زهرا از شهرت بيشترى برخوردار است،و گاه با ن

زندگى کوتاه زهراى مرضيه(س) برکات بى‏شمارى را به دنبال داشت، برکات معنويش سراسر تاريخ اسلامى را فرا گرفت، حکايت‏هاى پيامبر(ص) و ائمه اهل بيت(ع) از رفتار خداپسندانه‏اش بالاترين مدرسه انسان‏سازى آنان بود، مفسران ژرف‏انديش در ذيل سوره کوثر، فاطمه(س) و ف

جايگاه و اهميت مديريت و ضرورت بررسى ملاک و معيار گزينش مديران، بر کسى پوشيده نيست. اين مقوله، در دنياى صنعتى، از تاريخ درازى برخوردار نيست، اما مديريت و رهبرى در اسلام، افزون بر تاريخ طولانى، با آنچه در غرب مطرح است، تفاوتهاى زيادى دارد. محور اصلى ر

مذهب زرتشت نيز مانند همه مذاهب ديگر، از دو بخش کتاب و سنت تشکيل شده است، کتاب آسماني زرتشتيان «گاتاها» نام دارد که پيام هاي آسماني بوده، کتاب ديني مزدا پرستان را تشکيل مي دهد و کتاب هايي که از زمان اشوزرتشت تا کنون توسط موبدان بزرگ از روي ضرورت اجتم

«مقدمه» پرشورترين حماسه تاريخ: انسان هميشه سعي دارد به هر مساله اي از دريچه حس بنگرد، زيرا مطمئن ترين علوم او را همين معلومات حسي تشکيل مي دهد و به همين جهت در ميان مسائل مختلف، آنهائي را که دلائل حسي بيشتري دارند، سهم زيادتري از اطمينان انساني را ب

غربيان و خاورشناسان، عظمت پيامبرمان، حضرت محمد صلي الله عليه واله و تعاليم او را درک کرده و برآنچه از ترقي و تعالي تمتع داشت اعتراف نموده اند: ? فرانسوا فولتر فرانسوي وي رهبر جنبش مادي گرايي و مرد انقلاب عليه سلطه گران ديني است. وي تأليفات متعددي

اشاره: مهم‏ترين مناسبت ماه مبارک رمضان، شب قدر است که هماره مورد توجه مؤمنين بوده و خواهد بود. آنچه در پيش روى داريد بحثى پيرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله در تفسير شريف الميزان است که در دو سوره «قدر» و «دخان‏» مطرح گرديد

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول