در أخبار از موضوع ولايت ، بحث بسيار زيادى شده است ؛ بلکه اُصولاً بايد گفت : ولايت ، تشکيل دهنده مکتب تشيّع است ؛ و أصل مکتب تشيّع بر همين أساس پايه گذارى شده ، و آيات قرآن و أخبار در اين مسأله بسيار زياد است . اينک بحث ما در امروز إن شآء الله فقط د

(مشروعيت ) يکي از قديمي ترين و اساسي ترين مباحث نظام سياسي است که از يونان باستان ، توسط افلاطون و ارسطو و سپس از سوي متفکراني همچون سيسرو ، آگوستين قديس ، توماس آکويناس ، فارابي ، ابن رشد ، غزالي ، ماوردي ، ابن سينا و ساير شخصيت هاي مشرق و مغرب زمي

ولايت فقيه مقدمه مساله «ولايت فقيه‏»، يکى از مهم‏ترين مسائل جامعه اسلامى است که بحث و گفتگو درباره آن، از دو جهت ضرورى مى‏باشد: اول آنکه ولايت فقيه سنگ‏بناى نظام جمهورى اسلامى است و بر هر فرد مسلمان و انقلابى لازم است اين اصل اساسى را خوب بشناسد و

ولايت فقيه استمرار ولايت نبي (ص ) : ولايت فقيه از همان ابتدا که پيامبر (ص ) حکومت اسلامي را بنا نهاد آغاز شده است، به فرموده حضرت علي (ع) امير مومنان که توصيه کرده اند : قبل از انجام هر کاري از ميان خود رهبري را انتخاب نماييد سپس عمل کنيد ... در زم

نظريه ولايت فقيه ولايت فقيه پايه? جمهوري اسلامي ايران است، هرچند در سال ???? که ???? درصد از شرکت‌کنندگان در همه پرسي‌ي گزينش نوع حکومت به جمهوري اسلامي راي دادند، ولايت فقيه به مفهوم کنوني‌ي آن براي بسياري شناخته‌شده نبود. به باور برخي شيعيان در زم

عدالت يعني رعايت کردن حقوق ديگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آنها. عليعليه‌السلام مي فرمايد: العدل يضع الامور في مواضعها يعني عدل جريانها را در مجراي طبيعي خود قرار مي دهد. عدالت اين است که استحقاقهاي طبيعي و واقعي را در نظر گرفته و به هرکس مطابق

نقش نهج البلاغه در فقه اسلاميوتر از سخن خدا معرفى مى شود. 2 تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگيز است، معارف بلند توحيدى ارزشهاى والاى الهى، پند و اندرز و موعظه، بيان و تحليل حوادث سياسى و اجتماعى، دستور کار حکمرانان و توبيخ آنها از جمله مطالب ن

سيد محمد موسوى بجنوردى (1) چکيده: يکى از مباحث قابل بررسى در فقه اسلامى قانون حاکم بر ديات است. نگارنده در اين مقاله، ابتدا نگرشى تاريخى به قانون ديات در جهان قبل از اسلام دارد و سپس به بررسى نظام ديات در دين اسلام مى‏پردازد و نظر فقهاى مذاهب گوناگ

نفقه چيست ؟ تعريفي از نفقه: طبق ماده ي 1107 ق.م ايران نفقه عبارتست از همه ي نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل مسکن .البسه .غذا .اثاث منزل و هزينه هاي درماني و بهداشتي و هر آنچه را به صورت عادت يا احتياج لازمه ي زندگي وي باشد . البته قانون

سه نظريه «نظارت فقيه، وکالت فقيه و جواز تصرف فقيه‏» به عنوان نظريه‏هاى جايگزين نظريه ولايت فقيه مطرح شده‏اند که در اين فصل به بررسى اين نظريه‏ها مى‏پردازيم: طرح نظريه «نظارت فقيه‏» خلاصه استدلالهاى مدافعين اين نظريه را مى‏توان در چهار محور خلاصه ک

نظام قضايى امير مؤمنان(ع) مقدمه بى ترديد حضرت اميرالمؤمنين(ع) محور قضاوتهاى اسلامى و شيعى و مهمترين چهره نظام ساز براى قضاى اسلامى است. آن حضرت در دوران حکومت نبوى، قاضىِ مدينه و يمن بود.[1] قضاوت در مدينه، با حضور شخص رسول خدا(ص) افتخارى عظيم است.

آن خدائي که زن را لباس مرد و مرد را لباس زن آفريد پيشگفتار رساله يي که در اختيار شما خواننده عزيز قرار دارد به خواهش برادر نهايت ارجمند و گرامي ام محمد فرهاد کاظمي به رشته تحرير درآمد. اين رساله نه تنها ثمره مطالعات اسلامي اينجانب بلکه ثمره پانزده

ديه و نحوه محاسبه آن مقدمه: يکي از مسايل مهمي که مراجعه کنندگان به مراجع قضايي باآن مواجه اند،نحوه محاسبه ديه است. معمولا ًدر دادگاه ها ديه بر مبناي شتر يا در صدي از ديه کامل محاسبه مي شود وبه همان شکل در راي قاضي آورده مي شود.پرواضح است که در اين ح

پيشگفتار يکي از حقوق مالي زن ازنقد نکاح در نظام حقوقي اسلام مهر مي باشد. مهر از اختصاصات حقوقي اسلام است که در صورت تعيين مهريه به محض انشاء عقد زن مالک مهر مي شود و مي تواند هرگونه تصرف مالکانه در آن بنمايد و مرد نيز ملزم به پرداخت آن به همسرش مي

يکي از حقوق مالي زن ازنقد نکاح در نظام حقوقي اسلام مهر مي باشد. مهر از اختصاصات حقوقي اسلام است که در صورت تعيين مهريه به محض انشاء عقد زن مالک مهر مي شود و مي تواند هرگونه تصرف مالکانه در آن بنمايد و مرد نيز ملزم به پرداخت آن به همسرش مي شود.مهراز

تعريف کلمه ادغام در لغت به معني «ادخال _ داخل نمودن» مي باشد و در تجويد، عبارتست از «حذف يک حرف ساکن و مشدّد نمودن حرف بعدي». به سخن ساده تر اينکه حرف اول در داخل حرف دوم ناپديد و موجب فشرده شدن (تشديد) حرف دوم شده است. مانند مِنْ مَا که بايد نون

فتوا در ممنوعيت اجراي سنگسار توسط آيت‌الله صانعي صادر شد: - دوشنبه 15 مرداد 1386 [2007.08.06] به گزارش پايگاه اطلاع رساني نوروز ، آيت‌الله العظمي صانعي در پاسخ به استفتايي در مورد سن مسؤوليت کيفري، اجراي حدود (سنگسار، قطع‌يد و حد محارب) را در

به نام خداي علي و عدالت و آزادي و با سلام و سپاس به پيشگاه شما که به اين مجلس قدم رنجه فرموديد. . عدالت و آزادي‌. از دو و بلکه سه نياز، آرمان‌، هدف و وسيله‌. اگر مارکس تضاد طبقاتي را موتور حرکت تاريخ مي‌دانست و اين اصل را بر سراسر تاريخ حاکم مي‌د

اصول عقائد (2) عدل بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين در اين مقاله به دومين اصل اعتقادى نزد شيعه يعنى عدل الهى مى‏پردازيم: صفات خدا خداوند متعال همه صفات پسند

مقدمه: سر منشأ اصلي مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامي بيش از هر چيز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامي قبل از هر چيزي مسأله عدل برايش‏ مطرح شد ؟ و چرا در جهان سياست اسلامي بيش از هر کلمه اي کلمه عدل به‏ گوش مي‏خورد ؟ اينکه در همه

عدالت برداشتي از مفهوم عدالت در مثبت راست گرايان ليبرال مهمترين مسئله در مبحث عدالت قابل دفاع ساختن روابط نا برابر در جامعه است نا برابري در ثروت و قدرت و شأن اجتماعي به زغم شباهت در استعداد‌هاي افراد واقعيت انکار ناپذير همه جوامع بوده است گذشته از

عدالت و فضيلت آن و مخفي نماند که ضد ظلم به اين معني، عدالت به معني اخص است؛ و آن عبارت است از باز داشتن خود از ستم به مردمان، و دفع ظلم ديگران به قدر امکان از ايشان . و نگاه داشتن هر کسي را برحق خود. و همچنان که اشاره به آن شده، غالباً مراد از عدا

عدالت و جايگاه آن در قرآن از مهم ترين مباحث موجود در فلسفه سياسي اصل عدالت است . طرح مسايلي همچون مبحث عدالت در يک جامعه حاکي از حيات سياسي و عقلاني آن اجتماع است . چراکه هيچ جامعه زنده و پويايي از طرح اين مسايل مستغني نيست . جامعه اي که اين مقولات

ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شرائح الحکم و

عدالت اجتماعي از مفاهيم مقدس و والايي است که قرآن کريم آن را به عنوان يکي از هدفهاي بعثت انبياء بيان فرموده است. در آيه فوق، قرآن با صراحت به برقراري عدل در ميان انسانها اشاره مي‎کند. در اين آيه مي‎فرمايد: «ما فرستادگان خودمان را با دلايل روشن فرستا

اسلام که آمد دين آگاهي بود آزادي بود و قدرت مدعي حکومت بود وبرنامه‌اش بوجود آمدن امت اسلامي و در نهايت حکومت جهاني واجد اساسش بر عدم سلطه بود تا مسلمانانش نه سطله پذير باشند نه سلطه گر خدايش به آن گروه مسلمانان مؤمن و صالح وعده خليفه الهي بر زمين دا

عدالت اجتماعى در حکومت علوى بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنين نباشد که هر چه «هست» وامدار عدل «هستى بخش» است و فراخناى آسمان و محدوده زمين بر پايه عدل قرار گرفته است. «در قرآن از توحيد گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا

اقتضاى عدالت بر خلاف ظلم خوددارى از ستم در حق ديگران است. اما بسيارى از معترضانْ شرور موجود در عالم را ستمى در حق انسان مى دانند. همين امر باعث شده که در بحثِ از عدل الهى, مسئله شرور, مهم ترين و بحث انگيزترين مسئله شود. ظاهراً در وجودِ شرور فراوان و

زنان طلاق و فرزندانشان کودکان قر بانيان بي گناه طلاق هستند آنها در مرکز و کانون مبارزه و کشمکش بر سر موضوعاتي مانند حق حضانت حمايت هاي مالي و برنامه ملا قات قرار مي گيرد دشوار تر از همه زماني است که بايد بين افرادي که به آنهاعشق مي ورزند خط جدايي

مقدمه يکي از نهادهاي بنيادين حفظ و تربيت نوع انساني خانواده مي‌باشد که در آن بچه‌ها با فراگيري ارزش‌ها و هنجارها و تربيت رواني مناسب براي ايفاي نقش مثبت در بزرگسالي آماده مي‌شوند. نهاد خانواده را از ابتداي خلقت انسان مي‌توان جستجو کرد. مهمترين عامل

طلاق و آثار سوء آن به روي فرزندان مقدمه پيامدهاي طلاق در کودکانطلاق فرايندي است که به زندگي زناشويي رسمي يک زن و مرد يا به عبارتي پدر و مادر خاتمه مي دهد. طلاق شعله محبت ها را خاموش مي کند، عشقها را به کينه و نفرت تبديل مي کند. خطر بزرگ طلاق م

طلاق چرا؟ مقدمه چند سالي است اينجانب افتخار عضويت در شوراي حل اختلاف اردکان دارم، شورايي که وجودش حل‌نمودن اختلافات مردم است. در اين مدت عملا با بعضي از مشکلات خانواده‌ها آشنا شده‌ام، مشکلاتي که قبلا از طريق مطالعه کتب اجتماعي، نشريات، سايتهاي اينتر

مقاله حاضر به يکى از مباحث روز مى‏پردازد . فمينيسم ، جريانى است خزنده که از متن تفکرات فلسفى و ايدئولوژى غرب برخاست و با طرح ايده‏ها و شعارهاى به ظاهر حق مدارانه درباره زنان ، توانست به سرعت در سطح دنيا انتشار يابد و کشورهاى اسلامى را فرا بگيرد . ا

جهل و تاريکى، عالم را فرا گرفته بود و اخلاق و معنويت پايمال ابليس و ابليسيان گشته بود. خدايانِ چوبين به عنوان نمادى از خدا در گوشه خانه و عبادتگاه جاى داشتند؛ امّا در حقيقت، هوى و هوس بود که بر دل‏هاى آنان خدايى مى‏کرد. زن به کالايى براى رفع هوى و ه

يکي ديگر از موضوعات مشترک ميان قرآن کريم و اناجيل اربعه، موضوع احکام و فروعات فقهي است که اين امر هم در تعاليم و آموزه هاي موجود مسيح در اناجيل چهارگانه و هم در آيات شريفه قرآن کريم بدان اشاره شده است. در اين دو کتاب علاوه بر آنکه به موضوعات مهمي از

مرکز امور مشاوران حقوقي وکلاء و کارشناسان قوه قضائيه واحد آموزش « فرم گزارش کارآموزي» نام و نام خانوادگي کارآموز: داود ره گشاي شماره پرونده آموزشي :9844/60 رشته کارشناسي: راه و ساختمان پرونده به کلاسه : 85/15/1354 موضوع کارآموزي :مطالعه پرونده ب

• فصل اول : ديه مو ماده 368 : هرگاه کسى موى سر يا صورت مردى را طورى از بين ببرد که ديگر نرويد عهده دار ديه کامل خواهد بود و اگر دوباره برويد نسبت به موى سر ضامن ارش است و نسبت به ريش ثلث ديه کامل را عهده دار خواهد بود . ماده 369 : هر گاه کسى موى سر

شخصي از حضرت امام حسن عسگري پرسيد: ما بال المراه المسکينه الضعيفه تاخذ سهما و احداً و يأخذا الرجل القوي سهمين؟ قال ... لان المراه عليها جهاد و لا نفقه و لا عليها معقله انما ذالک علي الرجال. چرا زن بيچاره ضعيف بايد يک سهم داشته باشد و مرد توانا دو بر

اسلام دين عدل است، قانونگذار بايد جوابگوي تبعيض‌ها باشد هيچ‌کس نمي‌داند اولين‌بار چه کسي بحث ضرورت برابر شدن ديه زن و مرد را مطرح کرد. شايد روزي که کتابدار يک کتابخانه دختر مراجع را بعد از تجاوز کشت و حکم شد که متجاوز پس از دريافت نصف ديه مجازات

خمس در مباني فقه و آثار اجتماعي آن مقدمه خمس همان حقى است که خدايتعالى آنرا براى پيامبر گراميش ، محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله و ذريه آن حضرت که خدا نسلشان را زياد کند قرار داده و آنان را گرامى داشته به اين که محتاج زکات نشوند، و کسى که يک دره

ديگر آن که در اين اجراى قياس حکم به همان گونه که در اصل بوده از آن تعدى داده نشده ,بلکه با نوعى تغيير به موضوع ديگر سرايت داده شده است , چه , مدت در بيع سلف جايگزين شرط قدرت بر تسليم و وجود مبيع است تا به استناد اين جايگزين بتوان در مدت مقرر به مبيع

نهج البلاغه و مساله حکومت از جمله مسائلي که در نهج البلاغه فراوان دربار? آنها بحث شده است، مسائل مربوط به حکومت و عدالت است. هر کسي که يک دوره نهج الباغه را مطالعه کند، مي بيند علي عليه السلام ردباره حکومت و عدالت حساسيت خاصي دارد، اهميت و ارزش

در حدود سال ???? خورشيدي (????-????)به هنگام کاوشها در بابل در ميان رودان (بين النهرين)، باستان شناس ايراني، هرمز رسام يک استوانه? سفالين کوچک از گل پخته (?? سانتيمتر)، يافت، که شامل يک نوشته از کوروش بزرگ بود. جنس اين استوانه از گل رس است، ?? سانتي

چکيده اصل «عدم مداخله» و اصل «منع توسل به زور» از جمله اصول کلى حاکم بر روابط بين المللى است که کليت آن، هم در نظام حقوقى اسلام و هم در نظام حقوق بين الملل معاصر پذيرفته شده است. البته در هر دو نظام حقوقى، موارد متعددى به عنوان استثنا بر اين دو قاع

شناخت پايه هاي ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است صبر، يقين و عدل و جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق و هراس، زهد و انتظار آن کس که اشتياق بهشت را دارد، شهوت هايش کاستي گيرد وآن کسي که ازآنش جهنم مي ترسد. از حرام دوري مي گزيند، وآن کس که د

از منابعي که از دير باز در مباحث انتقادي درباره « جايگاه و منزلت زن در نگرش ديني» مورد استفاده قرار گرفته است کلام اميرالمومنين (عليه السلام) در نهج البلاغه مي باشد. دسته اي با تمسک به ظاهر کلام حضرت، کمال پذيري زن و وجود ارزشهاي والاي انساني ا

نگاهي به زن در ادوار تاريخ : 1- زن در ايران باستان انديشه ايرانيان باستان درباره زنان نسبت به ديگر اقوام ماقبل يا هم عصر خويش از وضعيت مساعد و بهتري برخوردار بود، که شايان تقدير وتحسين مي باشد. اما باز مشکل از نگرش حقارت آميز و رفتارهاي تبعيض گونه

1. «دفاتر حقوقي» 2. دفاتر شعبات حقوقي شامل 1. دفتر ثبت عرايض، 2. دفتر اوقات، 3. دفتر احکام يا دادنامه، 4. دفتر ثبت اجرائيه 3. دفتر ثبت عرايض 4. پس از ارجاع پرونده به شعبه پس از ثبت در دفتر کل در دفتر ثبت عرايض ثبت که شماره رديف دفتر ثبت عرايض به عن

اجاره يکي از مهمترين عقود عين است. امروزه رابطه بين مالک و مستأجر تنها يک رابطه خصوصي نيست تا استقرار عدالت معاوضي در آن هدف اصلي باشد. دو گروه مؤجر و مستأجر همچون دو طبقه اجتماعي ممتاز در برابر هم قرار گرفته‌اند و تنظيم روابط آنان چندان اهميت يافته

الف) تعريف عرف و عناصر آن در قانون در مقدمه کتاب هاى حقوقى، «عرف و عادت» را يکى از منابع حقوق شمرده اند و ماده 3 قانون آيين دادرسى مدنى تصريح مى کند: چنان که قانون، کامل يا صريح نبوده و يا در قضيه مطروحه اصلاً قانونى وجود نداشته باشد، دادگاه ها باي

امام علي درخصوص عدالت بياني دارد که مي توان مفهوم کامل و تعريف جامع اين کلمه را از آن دريافت: وَ سُئل عليه السلام، أيما اَفضلُ: العدلُ او الجود؟ فقال(ع): العدل يضع الامور مواضعها و الجود يخرجها عن جهتها، و العدل سائس عام و الجود عارض خاص، فالعدل اش

حقوق ، عدالت، قانونمندي و قانونگرايي از شعارهاي است که حکومتهاي بسته به شدت و ضعف علاقمنديشان به آنها سر مي دهند، حکومتها خود را وفادار به اين مسايل و اجراي قانون ورعايت عدالت و انصاف نشان نمي دهند و اگر غير از اين باشد سقوط حتمي است. از ابتداي تشکي

و حقيقتاً اگر آنها بودند که خداوند عبارت نمي شد چراکه حق تعالي فيوضات قلبيه را هم بدست ايشان سپرده و به هر قلبي که بخواهند نور و صفا مي بخشد. ولايت آنها نعمت عظيمي است و اين عنايت يک سرمايه عظيم آسماني است که او را براي ماسيدي لطيف و عنصري عفيف قرار

دومين اصل از اصول دين مبين اسلام، « عدل» است. براي عدل، چندين معني ذکر شده است که در ذيل، فهرست وار، بيان مي شود . موزون بودن اگر مجموعه اي را در نظر بگيريم که در آن، از حيث کميت، مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کيفيت، ارتباط اجزاء با يکديگر رعايت شود،

گنهکاران و قدرت بر توبه هيچ مادرى در جهان هستى ، فرزند خود را گنهکار نزاييده ، و کودک رحم را عاصى و خطاکار به دنيا نياورده . کودک در حالى قدم به عرصه گاه حيات مى گذارد که از علم و دانش و تفکر و انديشه خالى است ، و از آنچه در اطرافش مى گذرد کاملا بى

شکي نيست که اين اعلاميه، براي روشن کردن افکار، و جلوگيري از تعديات، و آماده کردن مردم، براي محترم شمردن حقوق ديگران، و تفاهم بيشتر، اثر بسزائي داشته و در حد خود، قدم بزرگي بود که در تاريخ بشريت، برداشته شده است. ولي منظور ما اينست که مي‌خواهيم بداني

موضوع و قلمرو اخلاق را با حقوق از جهات گوناگون متفاوت دانسته‏اند: «کانت‏» که بيش از همه حکما در جدا ساختن حقوق و اخلاق اصرار ورزيده است، مبداء تمام نيکى‏ها را «اراده خير»مى‏داند. به نطر او، کارى اخلاقى است که با حسن نيت، يعنى به منظور اداى تکليف، ا

... الحمدُ لِلّهِ و سلامٌ علي عباده الذينَ اصطفي » با سلام و اداء احترام – بمنظور تضارب آراء، شکوفايي انديشه ها و اصلاح امور در جهت خشنودي پروردگار متعال به استحضار مي رسانم : 1- پيشگفتار : در صورتيکه عقايد، اعمال و قوآنين خويش را به آيات روشن و مح

ماده? ??? در اجاره? اشياء، مدت اجاره بايد معين شود والاّ اجاره باطل است. ماده? ??? مدت اجاره از روزى شروع مىشود که بين طرفين مقرر شده و اگر در عقد اجاره، ابتداى مدت ذکر نشده باشد از وقت عقد محسوب است. ماده? ??? در صحت اج

وقف و ابتدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن بايد بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نيکو وقف کند و از جاى نيکو مجددا قرائت را آغاز کند, ندانستن مواضع وقف و ابتدا, سبب مى شود که آيات قرآن به طورنادرست تقطيع شده , معانى ناد

بياييد به سرزمين عشق و عرفان سفر کنيم ؛ سرزميني که تجلي گاه شکوه ايثار است ؛ سرزميني که همه يکرنگي و اتحاد است. اين جا سرزمين عشق و ايثار و فداکاري است. اي قلم ها! بدون وضو در اين حريم مقدس وارد نشويد. اي همسفران ! لازمه ي ورود به اين سرزمين ، د

عدم تبيين برخي از احکام و حدود الهي‏درباره زنان و تبديل آنان به شبهه، موجب‏پنداري شده است که در نظام آفرينش، به زن‏ستم شده است. وجود برخي از آيات و روايات براي بسياري‏از بانوان پرسش‏انگيز است; از جمله اين که: «چرا ارث زنان نصف ارث مردان است؟» ....

توجه: مطالبي را که دراينجا قيد مي نماييم صرفا نظريه ايست شخصي و مسلماً دراين بين تضاد ديدگاهي وجو دارد پس ازشما خواننده عزيز خواهشمنديم که پش از مطالعه نظر خودرا ارائه نماييد که انشا اله باهم به نتايجي مثبت برسيم. عدالت چه رابطه اي با وحدت و همبستگي

لا حول و لا قوه الاّ باللّه پدر و مادر به عنوان دو انسان فداکار و زحمتکش که تمام بار مسئوليت هاي مربوط به تربيت فرزند را بر دوش دارند در نزد خداوند از جايگاه منحصر به فردي برخوردار هستند به طوري که در آيات متعدد بر لزوم اطاعت و تکريم آنها فرمان د

همه مذاهب و اديان الهي، انسانها را به درستي، راستي و فلاح و رستگاري دنيوي و اخروي فرا خوانده اند. به تعبيري شايد بتوان گفت که علت انتخاب پيامبران الهي و انزال وحي و نيز دستورات ديني، نجات انسانها از رذايل اخلاقي و منع آنها از کارهاي زشت و نامناسب و

هدف اين بحث، مشخص کردن موضوع حدى است که در شرع بنابه نص قرآن کريم و روايات متواتر، براى محارب معين شده است. در تنقيح موضوع حد محارب سخن بسيار رفته است، آيا موضوع آن فقط کسى است که براى ترساندن مردم سلاح کشيده باشد، يا هر کس به هر نحو حتى مثلا به صور

خلاصه يک قتل مقاله حاضر به صورت خلاصه در نشستي که کميته آسيب‌هاي اجتماعي انجمن جامعه‌شناسي ايران درباره پرونده قتل خانم کبري رحمان‌پور برگزار کرد ارايه شد، براي درک بهتر موضوع لازم است که ماجراي مربوط به پرونده به صورت خيلي خلاصه با استناد به اظهارا

لذا روشن است , هر کسي نيز درصدد ارائه تعريفي از عدالت در تاريخ بشري , عدالت يکي از پرمعناترين و باارزش ترين مفاهيم انساني است . عدالتخواهي مستمر انسان را بايد امري فطري دانست. زيرا تا کنون هيچگاه از فهرست خواسته هاي فردي و اجتماعي انسان خارج نشده اس

عدالت از پيچيده ترين موضوعاتي است که انديشه بشري درباره آن به تامل و تفکر پرداخته است. پيچيدگي نظري عدالت از يک سو، و دشواري بسيار آن در تحقق عملي از سوي ديگر، عدالت را هم به مفهومي بسيار بغرنج تبديل کرده است و هم دغدغه اي دائمي و بزرگ براي تمامي بش

اسلام، تنها نسخه مکتوب نيست. تنها در وجود لفظي و وجود کتبي خلاصه نشده است. رهبران معصوم ما تجسّم واقعي حقيقت اسلام در زمان خود بوده اند. اميرمؤمنان که خود امکان اداره حکومت در ساليان محدود به دست آورد، زيباترين چهره عدالت اجتماعي را به نمايش گذاشت؛

« بيان يک اصل » هر موجودي در جهان جايگاه خاصّي دارد که معلول مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص آن موجود مي باشد . قوانين حاکم , ارزش وجودي , نحوه بهره دهي و بهره گيري , شيوه کار و حدود فعاليت يک موجود , وابسته به مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص او و تعيين کن

مقدمه: آنچه را که مي خوانيد گزيده اي است از نوشته هاي گرانبار دردانه اي بزرگوار، متفکر، فيلسوف و فقيه اي عالي مقام شهيد گرانقدر استاد حاج شيخ مرتضي مطهري(قدس سره) که رهبرو بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) به مناسبت شهادت اين علامه دهر ف

مخفى نماند که هرگاه حق خويشاوندى و فاميلى مورد تاءکيد باشد پس نزديکترين و مرتبطترين خويشاوندى از طريق ولادت است که اين حق در آن مورد تاءکيد بيشتر قرار گرفته و مضاعف مى شود. پيامبر (ص ) فرمود: (( هيچ فرزندى حق پدرش را نمى تواند ادا کند تا او را ببيند

مقدمه (... وَ مَا رَبُّکَ بِظَلَّم لِّلْعَبِيدِ );[1] خداوند هيچ گاه بر بندگانش ظلم نکرده و نمى کند. هر مکتب و ايدئولوژى براى فراخوانى جامعه به سوى خويش بايد نيازهاى فطرى انسان ها و مشکلات جوامع را در نظر گرفته، بر طبق آن، مبانى خويش را بنيان

(مشروعيت ) يکي از قديمي ترين و اساسي ترين مباحث نظام سياسي است که از يونان باستان ، توسط افلاطون و ارسطو و سپس از سوي متفکراني همچون سيسرو ، آگوستين قديس ، توماس آکويناس ، فارابي ، ابن رشد ، غزالي ، ماوردي ، ابن سينا و ساير شخصيت هاي مشرق و مغرب زمي

مساله «ولايت فقيه‏»، يکى از مهم‏ترين مسائل جامعه اسلامى است که بحث و گفتگو درباره آن، از دو جهت ضرورى مى‏باشد: اول آنکه ولايت فقيه سنگ‏بناى نظام جمهوري اسلامي است و بر هر فرد مسلمان و انقلابى لازم است اين اصل اساسى را خوب بشناسد و سپس بر مدار آن حر

پايه ي سوم ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شر

. بخشى از حقوق زنان در اسلام عبارتند از 1. حقوق اجتماعى : از جمله حقوق اجتماعى ، حقوق خانواده است ; مثل : حق انتخاب همسر، مسکن ، مهر، نفقه ، حضانت اطفال تا سنين معين ، حق دريافت اجرت براى کارهاى خانه و. . . . 2. حق مالکيت به نحو استقلالى در کنار مرد

گزارش شماره 1 «ماه اول کارآموزي» مورخ 10/4/85 1- خواهان ها: فخري يموت ارگي – سرين – مهرداد – فرهاد – بهرام صبا با وکالت خانم رويا انعامي 2- خواندگان: آقاي محمد ضائي – خانم خديجه آقا اشرف 3- خواسته: صدور حکم مبني بر تخليه و تحويل عين مستأجره موضوع

شماره‌ گزارش‌: (1) دادگاه‌: شعبه‌ 103 دادگاه‌ عمومي‌ جزائي‌ بندرعباس‌ تاريخ‌ جلسه‌: 10/5/86 شاکي‌ (شکات‌): فرشيد شهبازي‌ و خانم‌ نسيم‌ طالبي‌ متهم‌: مهدي‌ ايرانپور اتهام‌ (موضوع‌ دادرسي‌): بي‌احتياطي‌ در امر رانندگي‌ به‌ ايراد صدمه‌ بدني‌ غيرعمدي‌(ت

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول