غدير و فلسفه سياسى اسلام فارغ از هر دو جهانم به گل روى على(ع) از خم دوست جوانم به خم موى على طى کنم عرصه ملک و ملکوت‏از پى دوست ياد آرم به خرابات چو ابروى على(ع) (1) پيشگفتار با نگاه به پيشينه حيات بشرى، «خانواده‏» و «قبيله‏» نخستين گروههاى اجتما

نقش معلمان در پيشرفت جامعه از تبديل خاک به طلا با ارزش‌تر است توسعه فرهنگى يکى از مهمترين عوامل پيشرفت جامعه است‏ حضرت آيت الله خامنه‌اي اهميت ويژه معلمان را ناشي از تأثير بي بديل «آموزش و پرورش» در حيات فرد و جامعه خواندند و افزودند: همه افرا

مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و

چکيده‌ اقتصاد اسلامي‌ مقوله‌اي‌ است‌ که‌ از ديرباز مورد بحث‌ و بررسي‌ علماء اسلامي‌ قرار گرفته‌ است‌. دانشمندان‌ اسلامي‌ درباره‌ ماهيت‌ اقتصاد اسلامي‌ بحثهاي‌ زيادي‌ داشته‌اند و کتب‌ و مقالات‌ زيادي‌ دراين‌ زمينه‌ به‌ رشته‌ تحرير درآمده است. به‌ رغ

نگاهي به علل عقب ماندگي مشرق زمين: 1)علل عقب ماندگي ازمنظردانشمندان: براي آنکه باعلل عقب ماندگي ايران بيشتر آشناشويم به نقل سخنان دانشمندان ومحققاني که دراين راه زحمات وتلاشهاي زيادرامتحمل شده اند مي پردازيم: نظر ابن خلدون مورخ: وي خودخواهي ،خودمدار

به روز بيست و چهارم در ماه اسفند، از سال يک هزار و دويست و پنجاه و شش خورشيدي(1256)، در روستاي آلاشت از روستاهاي بخش ( امروز شهرستان) سواد کوه که در استان مازندران واقع است، کودکي به دنيا آمد که او را رضا ناميدند و به سنّت ديرينه ي ايلات و عشاير اير

مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و

ضرورت تشکيلات مقدمه انسان، موجودي است سرشار از استعدادها ونيروهاي خلاق، درعين حال، وجودي انسان مجموعه اي است از تمايلات انساني و حيواني هر دو. روشن است که آن استعدادها و اين تمايلات (چه انساني و چه حيواني) بايد درجهت صحيح قرار گيرند تا انسان موجود

سيره پيامبر اکرم(ص) در زمينه حاکميت سياسى خبرگزاري فارس: با مطالعه‏اى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمى‏ماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، هم‏چون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مى‏کرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واج

با مطالعه‏اى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمى‏ماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، هم‏چون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مى‏کرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مى‏دانستند و متخلفان نيز مجازات مى‏شدند، ايشان کارهايى ا

مقدمه : ظهور نور شب يخبندان زمين بود جهان راغباري از جهل ونوميدي فرا گر فته بود وانديشه هاي گمراه در زمين روان بود ند بت ها در هيبت هاي گوناگون سر بلند ميکردند انسان ها بسان رمه هاي بي شبان در کج راهه هاي بي مقصود زمين سر گردان بودندبيش از همه سر زم

از نظر شواهد و مدارک مسلم تاريخي قبل از ظهور اسلام ، در حجاز حکومت و دولتي وجود نداشت ، و نظم سياسيِ خاصي بر زندگيِ اعراب بدوي حاکم نبود.[1] پس از ظهور اسلام در مکّه، و هجرت پيامبر اکرم (ص) به مدينه، آن حضرت براي اولين بار ساکنان آن ديار را تحت فرما

سياست مذهبي هخامنشيان هخامنشيان از سال (331-559) قبل از ميلاد مسيح تقريبا 230 سال بر قسمت بزرگي از دنياي قديم حکومت ميکردند . کوروش پسر جوان داريوش دوم که از( 404-423) قبل از ميلاد و برادرش به نام آرتاسکلس دوم از ( 359-404 ) قبل از ميلاد مسيح بر سر

تعريف سکولاريسم به زبان ساده : در فلسفه بدين معناست که فرد مي تواند بدون ارجاع به خدا يا خدايان يا ديگر مفاهيم ماوراطبيعي به بهترين وجه شيوه ي زندگاني خود و نظام عالم را دريابد. - در علوم اجتماعي به طيفي از شرايط گفته مي شود که در آنها صور مختلف اعت

سکولاريزم: «مکتب جدايي دين از سياست» سکولاريزم در معني وسيع خود به توسعه اومانيزم اشاره دارد که در آن مردم شروع به نشان دادن علاقه بيشتر به دستاوردهاي دنيوي و امکان ارضاي خاطر در اين جهان کرده اند. سکولاريزم بر تمام ابعاد فرهنگي، سياسي و اجتماعي اثر

همهء جوامعي که در جهان معاصر بر عقب ماندگي فائق آمده اند از مسير سکولاريسم گذشته اند. محمد آرکون اسلام شناس بزرگ الجزايري فرانسوي ، بر نمونهء ترکيه انگشت مي گذارد ، نمونه اي که شباهت هاي بسيار با ايران دارد ، و ما را نسبت به دو واقعيت آگاه مي کند: ح

به نام حي جاويد ترديدي نيست که اقدام بسيار حياتي و تعيين‌کننده حضرت امام در تشکيل و تحقق بسيج در مقطعي از حيات انقلاب شکوهمند اسلامي به انجام رسيد که نياز به اين نيروي تأثيرگذار عميقاً احساس مي‌شد و تدبير هوشيارانه حضرت امام، بيش از ديگران لزوم ح

طرح زندگي سياسي امام خميني (قدس سره‌الشريف) به نحوي که معطوف به جهات نظري و عملي مواضع تاريخ ايشان باشد مبتني بر سه عامل اساسي است: 1 معقول يا حکمت اسلامي (عرفان، کلام فلسفه) 2 منقول يا علوم شريعت (تفسير، فقه، حديث و اخلاق نقلي) 3 عمل اجتماعي و سياس

زن و سياست در قرآن چکيده: نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سياسى را مى‏طلبد، آغاز مى‏گردد و پس از آن به تعريف تحليلى سياست پرداخته، به نوعى چشم انداز سياست دينى نزديک مى‏شود . سپس

زکات در حکومت اسلامي اساساً اصل زکات يک امر تشريعي است؛ اما موارد و متعلقات آن و بلکه منابع حد نصاب و مقدار آن از اموري است که در هر زمان مربوط به امام و ولي امر است که هرگونه صلاح بداند، تعيين کند. پس طبق اين برداشت، منابع زکات و ساير شرايط در هر

دين و سياست مقدمه دين و سياست مقوله‌اي است که از منظرهاي مختلفي مي‌توان به آن نگريست؛ نگاه تاريخي به اين مقوله، متفاوت از نگاه جامعه‌شناسانه به آن است و اين هر دو غير از نگاه نظريه‌پردازي سياسي به پديده‌ي ترکيب دين و سياست است. نگاه تاريخي عهده دار

ديدگاه امام خميني در رابطه با سياست خارجي يکي از اقدامات مهمي که امام خميني (ره) در خصوص احياي آرمان فلسطين در سطحي جهاني انجام دادند، طرح روز جهاني قدس و فرمان اجراي آن در بهترين زماني- يعني ماه ضيافت الله و نزديکتر شدن امت اسلامي – بود که تأثيرات

سال‌هاي اخير، سياست‌هايي چون خصوصي‌سازي و سرمايه‌گذاري خارجي به فراواني از طرف برخي مديران و متخصصان حوزه‌هاي توسعه صنعتي کشور مطرح شده است. اما تجربه برخي کشورهاي مطرح در زمينه اصلاحات صنعتي و اقتصادي، بيانگر آن است که بحث سياست صنعتي پيچيده‌تر از

اگر آدمي بخواهد دقيقاً بفهمد که انسان چگونه موجودي است واز کجا آمده و براي چه در اين دنيا و در اين زمين قرار داده شده و به سوي چه هدفي بايد حرکت کند لازم و ضروري است که داستان حضرت آدم(ع)را از منظر قرآن و عترت عليهم السلام بررسي نمايد چرا که آدم(ع)ا

آينده بشريت وظهر حضرت مهدي (عج) به راههاي چپ وراست رفتند ،وراه ضلالت وگمراهي پيمودند ،وراه روشن هدايت را گذاشتند . پس در باره آنچه که بايد باشد شتاب نکنيد ، وآنچه را که در آينده بايد بيايد دير مشماريد ،چه بسا کسي براي رسيدن به چيزي شتاب مي کند اما

صلح و دوستي در نهج‌البلاغه مقدمه: حکومت در ديدگاه مکتب اسلام و فرهنگ حکومت علوي از مهم‌ترين ابزارهاي نيل جامعه به کمال و تعالي است. از آن جا که حيات بشري در اين دنيا، از منظر فرهنگ اسلامي، ابزاري براي رسيدن به کمال است و آن چه براي انسان اصالت د

خدمات اجتماعي به نظر مي رسد واژه جديدي باشد ولي در اصل از زمان خلقت انسان وجود داشته است فطرت انسان از اغاز خلقت او ، محرک و انگيزه وي در همکاري با ديگران در امور اجتماعي بوده سات يعني بشر ، درجهت بقاء خود و در پيروي از سرشت خويش عامل به تعاون و همک

حيات سياسى فاطمه (س) اين بخش خود شامل سه فصل است. فصلى ازآن در موردمشى سياسى فاطمه (س) است. و در آن سعى داريم از راه و روشى که فاطمه (س) در زندگى به کار مى‏گرفت و از آينده‏نگرى او بحث کنيم و سپس جلوه‏هاى مشى سياسى او سخن گفته و اعلام حق او، صراحت له

پس از سقوط دولت بني‌صدر ، آخرين پايگاه نيروهاي ملي – مذهبي و ساير گروه‌هاي مخالف حرکت انقلاب اسلامي به رهبري امام و نيروهاي حزب اللهي فرو ريخت و دوران جديد آغاز شد. رهبري انقلاب با سرعت عمل به موقع اوضاع را در کنترل خود در‌‌آورد . مردم با حضور فعالت

نهج البلاغه و مساله حکومت از جمله مسائلي که در نهج البلاغه فراوان دربار? آنها بحث شده است، مسائل مربوط به حکومت و عدالت است. هر کسي که يک دوره نهج الباغه را مطالعه کند، مي بيند علي عليه السلام ردباره حکومت و عدالت حساسيت خاصي دارد، اهميت و ارزش

حزب پيمان شکن از نگاه ديگر(2) در ميان فرماندهان نظامى جهان کسى را سراغ نداريم که به اندازهء امام على (ع ) به دشمن مهلت بدهد و با اعزام شخصيتها و دعوت به داورى قرآن , در آغاز کردن نبرد صبر وحوصله به خرج دهد و به اصطلاح دست به دست کند, تا آنجا که صداى

تفاوت حکومت‌هاي سلطنتي و جمهوري در ادبيات سياسي، چند نوع حکومت معرفي مي‌کنند. يکي حکومت سلطنتي است که معمولا‌ً با وراثت به حاکم بعدي منتقل مي‌شود. قبل از پيروزي انقلا‌ب اسلا‌مي ايران چنين رژيمي در کشور حاکم بود. اين سلطنت تا مدت‌ها مطلقه بود، يعني

رسول خدا(ص ) براى هر چه رسمى تر شدن امر جانشينى اميرمؤمنان (ع ) مراسمى را به شيوهمعمول آن روزگار اجرا کرد. اين مراسم عبارت بود از گذاشتن عمامه بر سرحضرت على (ع ). اعراب در آن روزگار تاج نداشتند و عمامه به منزله تاجشان بود. پيامبر بزرگواراسلام (ص ) ع

سروش: جامعه ما به بازسازي و شست‌وشوي مجدد اخلاقي احتياج دارد .... چرا معشوق در ادبيات فارسي با صفت راهزني و غارتگري شناخته مي‌شود”؟ اين پرسشي بود که عبدالکريم سروش به‌منظور تبيين منابع اخلاقي جامعه ايراني مطرح کرد و گفت: جامعه ما به بازسازي و شست‌و

بسم الله الرحمن الرحيم هشدار! - اسلام استمداد مي کند. - انقلاب ياري مي طلبد. - خونهاي پاک صدها هزار شهيد ، خونبهاي خويش را مي خواهند. - پيامبران از آدم تا خاتم عملکردها را نظاره گرند. - امامان از علي (ع) تا مهدي (عج) به تماشاي اعمال ما ايستاده‌اند

در کشور ما نيز طبيعتآ جريانات شبه روشنفکري غرب گرا بهترين عوامل و نيروها جهت پيشبرد اين اهداف خواهند بود. چرا که جريان شبه روشنفکري در ايران به لحاظ مباني تفکر و جهان بيني و آرمانها و اهداف سياسي در همانندي کامل با ضدانقلاب خارج از کشور و استکبار جه

سبح‌لله مافي السموات و الارض و هو العزيزالحکيم له ملک السموات و الارض يحي و يميت و هو علي کل شيء قدير هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو به کل شيء عليم. تقدير و تدبير عامل متعال ايجاد انواع نيازها در مخلوقات است از جمله نياز به انجام يک وظيفه يک

موضوع اين مطلب تاريخي تحريِم استعمال توتون و نتباکو در سال 1309 هجري قمري توسط ميرزاي شيرازي است که مصادف با حکومت ناصر الدين شاه قاجار است. از نظر من تاريخ مثل يک فيلم است و يک فيلم هنگامي جذاب تر ميشود که شخصيت اصلي آن داستان يا حداقل شخصيت هاي ب

از جمله حرکت هاي ماندگار درتاريخ است که تاثير بسزايي بر جنبش هاي اجتماعي و سياسي پس از خود در جهان اسلام گذاشت. در واقع قيام عاشورا طرحي نو در تاريخ در افکند. همين طرح تازه بود که همواره بر جان و دل مردم اثر گذاربوده است. بدون شک در تاريخ اسلام، قي

حادثه فرو ريختن دو ساختمان مرکز اقتصادي امريکا که از بزرگترين ساختمان هاي جهان بودند توسط قران کريم در 1400 سال قبل پيش بيني شده است. اين پيش بيني مربوط به کلمه اي است به نام (جرف هار) که هم اکنون به تفسير آن مي پردازيم: ماه نهم ميلادي ماه سپتامبر ا

حج در اسلام، ذخيره‏اى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمه‏اى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوسته‏اى از

يکي از برکات انقلاب ما ضمن اسلامي بودن آن که شاخصه اصلي آن بوده و هست ظهور و پديدار شدن نيروئي به نام بسيج بود که در ميان انقلاب هاي موجود در جهان يک عنصر متمايز محسوب ميشود . تمامي انقلابها و نظام هائي که براي حفظ و ادامه حيات خود تلاش ميکن

متن‌ روايت‌ کميل‌ از «نهج‌ البلاغه‌» سيّد رضيّ رحمه‌ الله‌ عليه‌ و شرح‌ فقرات‌ آن‌ بطور اختصار: يکي‌ از أدلّه‌ ولايت‌ فقيه‌ که‌ هم‌ از جهت‌ سند و هم‌ از جهت‌ دلالت‌ مي‌توان‌ آنرا معتبرترين‌ و قوي‌ترين‌ دليل‌ بر ولايت‌ فقيه‌ گرفت‌، روايت‌ سيّد رضيّ

آيت الله مطهري و دکتر شريعتي دو مرد تاثير گذار در انقلاب ايران بودند. نه مي توان زحمات مطهري را ناديده انگاشت و نه مي شود به شريعتي بي اعتنا بود. اين دو (در کنار ديگر بزرگان) بار فرهنگي انقلاب را به دوش کشيدند. ذهن ها را آماده کردند و طرحي نو در اند

تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در

آزادي آرمان شکوهمند بشري است و شايد اين ويژگي ناگسستني آرمان آزادي است که به شدت قابليت بدست دادن تعابير و تفاسيري بس ناهمگون را در خود نهفته دارد. مستبدان و نيز آنان که به مشابه ايدئولوژي اغواگر سياسي در مقاطعي به آرمان آزادي تمسک جسته اند هر دو از

آرمان ها ، دستاوردها و آسيب شناسي انقلاب اسلامي، سه مساله به هم پيوسته و مهم اند که در اين فصل مورد مطالعه قرار مي گيرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبي و ايجابي انقلابند که مردم به منظور دستيابي به آن ها عليه رژيم پهلوي شوريده و تا سرنگوني آن از پاي نن

امام على بن ابى طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشينى منصوص از رسول گرامى اسلام(ص)، پس از کشته شدن خليفه سوم، در تاريخ بيست و پنجم ذى حجه سى و پنج هجرى (ششصد و چهل و چهار ميلادى)[1]، با همه استنکافش از پذيرفتن حکومت و خلافت، با اقبال عمومى و اصرار آنان

گيلان در جنبش مشروطيت مقدمه ايران از جمله کشورهايي است که در طول تاريخ ، سوانح بسيار به خود ديده و با تحولات فراوان روبرو شده است ، تحولاتي که گاه مطلوب و دلپذير و زماني تلخ و دردناک بوده ، غم و اندوه به بار مي آورده و يا بهجت و سرور مي آفريده اند.

انقلاب عاشورا نه عاشوراي سال 61 هجري تا به امروز (1354) سال مي گذرد. گذر بينش از يک هزاره، از تلألوء و جلوه و عمق عاشورا نه تنها کاسته است که بر عکس، هر ماه و سالي که مي گذرد. عاشورا قلمروي گسترده تر و عمقي بيشتر پيدا مي کند. انگار آفتاب آينه دار عا

انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از اين، يک ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اينرو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، اسلامي بودن آن است، در اين نوشتار، به راه هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يک تمدن اس

بي شک ارائه يک تحليل همه جانبه و واقع بينانه از انقلاب اسلامي و بررسي تحولات جهاني همزمان با آن ضروريست – زيرا هيچکس نمي تواند جنگ ابر قدرتها و تلاش آنان براي غارت و سلطه بر جهان سوم را ناديده انگارد و چه بسيار رودر روئيها وهم چنين چه بسيار سازشها ،

1- انقلاب اسلامي و تآثير آن بر جنبش آزاديخواهي مردم فلسطين پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در برابر قدرتمندترين رژيم خاورميانه و بزرگترين متحد آمريکا و رژيم صهيونيستي ، بارقه‌هاي اميد را در ميان مردم فلسطين زنده کرد. رهنمودهاي حضرت امام را حل (ره)

ايجاد کرده بود عوض شد . در اثر رخنه افراد فرصت طلب و رخنه دشمناني که تا ديروز با اسلام مي جنگيدند ، اما بعدها با تغيير شکل و قيافه خود را در صفوف مسلمانان داخل کرده بودند ، مسير اين انقلاب و شکل و محتواي آن تا حدود زيادي عوض گرديد ، بدين ترتيب که از

بنا به‌ اعتراف‌ تاريخ‌، همواره‌ يک‌ انديشه‌ سياسي‌ در اعصار گوناگون‌برسرنوشت‌ بسياري‌ از ملتها تأثير داشته‌ و چه‌ بسا تغييرات‌ اساسي‌ درسرنوشت‌ آنها ايجاد کرده‌ است‌. امروزه‌ نيز تأثير عميق‌ انديشه‌ سياسي‌امام‌ خميني‌ بر سرنوشت‌ بسياري‌ از ملتهاي‌ ج

نقش مردم در حکومت اسلامي از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت ديني، نقش مردم در حکومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حکومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردم‏سالار و طرح حاکميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموکراتيک در

امام وظايفى بر عهده دارد يکى از آن وظايف رهبرى جامعه است در اين مقاله پيرامون نيازمندى انسان به رهبر و وظايف رهبر و دستورات اسلام در مورد رهبرى، مطالبى ارائه گرديده است. رشد يعنى قدرت مديريت.وقتى که انسان مى‏خواهدانسانهاى ديگر را اداره کند يعنى وقتى

خداوندا، سپاس تو را همچنانکه خود را سپاس گفته اي و برتر از آنچه هر گوينده اي گويد، هستي. خداوندا! درود و سلام فرست بر برترين آفريدگان، آنکه او را به حق بر انگيختند، تا بيم دهنده ي جهانيان باشد (محمد بن عبدالله و بر امامان راهنما از خاندان پاک او.)

پريلکگس مي گويد: آدميکه به کارسياست نمي پردازد شايسته صفت شهروند بي آزار نمي باشد. بلکه بايداو را شهروندي بي خاصيت دانست. زيرابشردر هر لحظه اززمان به نوعي با سياست سرو کار دارد. يکي از مصاديق اين کفته : دين و تفکرات سکولاريسم است. که ناشي ازيک فکر و

فروپاشي اتحاد شوروي و تاسيس جمهوريهاي تازه استقلال يافته قفقاز (گرجستان ، آذربايجان و ارمنستان ) و آسياي مرکزي ( ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقيزستان ، تاجيکستان و قزاقستان ) بيش از گذشته پرسشهايي را برانگيخت؛ خاورميانه دقيقا از کجا آغاز مي شود و به کجا

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال

مقاله اسلام و ليبرال دموکراسي برنارد لوئيس، اگر چه سالها پيش نوشته شده است، اما حاوي نکاتي قابل تأمل در رابطه با اين مسأله مورد مناقشه است. ممکن است بسياري با نقطه نظرات وي موافقت چنداني نداشته باشند، اما بايد اعتراف نمود که برنارد لوئيس بر نقاط حسا

اهميت اسلام سياسى پس از انقلاب بزرگ اسلامى ايران بيش تر نمايان شد و اين در حالى بودکه جهان اسلام, ايدئولوژى هاى معاصر هم چون ملى گرايى, ليبراليسم غرب و سوسياليسم نظامى و يا مارکسيسم سنتى را تجربه کرده بود اما اين بار انقلاب اسلامى ايران((اسلام انقل

کتاب: مبانى انديشه سياسى در اسلام، صفحه 55 نويسنده: عباسعلى عميد زنجانى دين را مى‏توان به مجموعه به هم پيوسته‏اى از باورها و انديشه‏هاى برگرفته از وحى الهى در رابطه با جهان، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعريف کرد که هدف آن، هدايت انسان به سوى روش

پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي در آغاز سال 1387 و نامگذاري سال نوآوري و شکوفايي در آستانه ورود نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به دهه چهارم را مي توان از جهات مختلف مورد توجه و بررسي قرار داد که به برخي ا

چکيده مطالب نامگذاري سال 1385که از سوي رهبر عظم الشأن انقلاب اسلامي حضرت آيه الله خامنه اي صورت گرفت و ايشان در اين مورد با صراحت اعلام کردند: در اين مقطع زماني ياد و نام مبارک پيامبر اعظم (ص) از هميشه زنده تر است . در فصل اول اين تحقيق با: 1- با

چکيده: نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سياسى را مى‏طلبد، آغاز مى‏گردد و پس از آن به تعريف تحليلى سياست پرداخته، به نوعى چشم انداز سياست دينى نزديک مى‏شود . سپس نقش زنان و مردان را

چکيده خلفاي فاطمي توجه فوق العاده اي به اهل علم و کمال داشتند و از اين رو دربار آنان مجمع علماء و فضلاء شده بود. شهرت علام نوازي و عالم دوستي ائمه فاطمي سبب شد که عده زيادي از علماء و ادباء و فلاسفه و حکماء و فقها و شعراء به دربار مصر روي آورند و ا

حوزه علميه قم يکي از حوزه‌هاي علميه مهم شيعيان است که در شهر قم قرار دارد. تاريخچه شهر قم در سال ?? ه .ق در آخرين سال زندگي عمر به دست مسلمانان فتح شد.[?] و طبق نظر بعضي از نويسندگان، آغاز تشيع در ميان مردم قم به تاريخ پس از ورود «اشعري‎ها» به قم (

تشکيل بسيج مستضعفين، ارتش بيست ميليوني به فرمان امام خميني (ره) هوشياري و درايت بي نظير حضرت امام خميني (ره) از جمله اساسي ترين عوامل در جهت خنثي سازي توطئه ها به حساب مي آيد که به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب د

شورا بايد همه جا باشد . امام خميني ( ره ) شورا يکي از ارکان تقويت مديريت است ولازمه تحقق اهداف است . وقرآن کريم به طور صريح مديران را مکلف مي کند که در اموري که نياز مبرم به تحقيق دارد از افکار وانديشه هاي تابناک انسانها بهره مند شوند تا ضريب اطمينا

انقلابي در سال ???? خورشيدي در ايران با شرکت اکثريت مردم، احزاب و روشنفکران ايران انجام پذيرفت. اين انقلاب نظام پادشاهي ايران را سرنگون، و پيش‌زمينه? روي کار آمدن نظام جمهوري اسلامي به رهبري روح‌الله خميني در ايران را فراهم کرد. تفکرات و شخصيتهاي اس

* فرهنگ سياسي ايرانيان به لحاظ تاريخي – ديني چه مشخصه ها و مشکلاتي و محدوديت هايي دارد ؟ پيش از دوران جديد تاريخ بشر که تاريخ تمدن و استيلاي آن است و يافت مدار ذهن و زندگي مردمان بوده است و در اين مورد ميان شرق و غرب تفاوتي نيست. در غرب مسيحيت ميهم

* فرهنگ سياسي ايرانيان به لحاظ تاريخي – ديني چه مشخصه ها و مشکلاتي و محدوديت هايي دارد ؟ پيش از دوران جديد تاريخ بشر که تاريخ تمدن و استيلاي آن است و يافت مدار ذهن و زندگي مردمان بوده است و در اين مورد ميان شرق و غرب تفاوتي نيست. در غرب مسيحيت ميهم

معني سيره ابتدا لغت سيره را معني بکنم که تا اين لغت را معني نکنيم نمي توانيم سيره پيغمبر را تفسير بکنيم . سيره در زبان عربي از ماده سير است . سير يعني حرکت ، رفتن ، راه رفتن سيره يعني نوع راه رفتن . سيره بر وزن فعله است و فعله در زبان عربي دلالت مي

در اين مقاله به جلوهايي از اخلاق پيامبر در سياست مي پردازيم و چون سياست بحث گسترده اي را مي طلبد ما فقط سياست آن حضرت را در جنگ، مورد بررسي قرار مي دهيم و با اهداف رسول اکرم در جنگها،آگاهي ايشان با فنون وسياست هاي جنگي آشنا مي شويم. معني سيره ابتدا

انقلاب هاي رنگي انقلاب رنگي يا انقلاب مخملي يا انقلاب گلي نوعي دگرگوني بدون خونريزي است که آن را براي اولين بار «واسلاوهاول» رئيس جمهور سابق چک که در آن زمان رهبر مخالفان اين کشور بود، بر سر زبان‌ها انداخت. انقلاب‌هاي رنگي به يک رشته از تحرکات مرتبط

واژه اصلاح اصلاح يعني سامان بخشيدن نقطه مقابل افساد است که به معني نابساماني ايجاد کردن است . اصلاح و افساد يکي از زوجهاي متضاد قرآن است که مکرر در قرآن مطرح مي شوند . زوجهاي متضاد يعني آن واژه هاي اعتقادي و اجتماعي که دو به دو در برابر يک ديگر قرا

نهضت و قيام مردم ديندار و شريف ايران بر ضد رژيم پهلوى از سال 1342 به رهبرىِ روحانيت و در رأس آن، امام خمينى - قدّس سرّه – و ايثار و فداکارىِ اقشار مختلف مردم و در نهايت، پيروزىِ آن در بهمن ماه 1357 بدون شک يک حرکت دينى و براى دفاع از حريم مقدس اسلام

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول