هنر دره سند هند حدود4000سال(ق- م) اقوامي نيمه دوره گرددر هر دو سمت شرقي وغربي نجد ايران زندگي ده نشين اختيار کردند. انها که در مشرق ايران يعني در خاک هندوستان وبه طور اخص دردره سند وناحيه پنجاب مستقر شدند در حدود3000ق م به ساختن سفالينه‌هاي منق

در شمال آمريکا، مکزيک و کاليفرنيا باروک در مکزيک: باروک در مکزيک بر گرفته شد از معماري (بلاترسکو و چاريگرسکو) در قرن پانزدهم بلاترسکو بدون محدوديت براي طراحي دکور و نقش و نگارهاي پيچيده رقم زده شد و آهنگري نقره (بلاتروز)در قرن 17 بعد از تو

پارت دربرگيرنده خراسان امروزي بود. در کتيبه بيستون که به داريوش بزرگ تعلق دارد از اين ناحيه بعنوان يکي از ساتراپيهاي ايران ياد مي شود. در مورد نژاد مردم ساکن اين سرزمين که پارت ها ناميده مي شوند بين پژوهندگان و مورخان اختلاف نظر وجود دارد. بعضي اين

ایران سرزمینی است که هدایای زیادی به دنیای معماری عرضه کرده است. افراد زیادی در ایران زندگی خود را صرف شناخت شیوه ها و سبک ها و کشف ویژگی های بنا و معماری ایران کرده اند.از جمله این افراد پدر معماری ایران محمد کریم پیر نیا که حاصل تلاش فراوان وی در طول زندگی علاوه بر مقاله ها کتب بسیاری ،شاگردانی بزرگ و خوش نام در زمینه معماری بوده است. شاید بتوان استاد پیرنیا را 40 سال گذشته از ...

تعريف هنر «شکل اصيل و متعال هنر پديده اي است که به شدت تعريف گريز است و نمي توان آن را در چارچوب عبارات، محصور نمود و اين تعريف گريزي، ريشه در ذات هنر اصيل دارد و تعاريفي که از پديده هنر و رشته هاي آن ارائه مي شود کمک تقريب به ذهن است.»1 ف

کارآفريني : واژه کارآفريني از کلمه فرانسوي Entreprendre به معناي " متعهد شدن " نشاُت گرفته است. بنابر تعريف واژنامه دانشگاهي وبستر : کارآفرين کسي است که متعهد مي شود مخاطره هاي يک فعاليت اقتصادي را سازماندهي ، اداره و تقبل کند. اقتصاد دانان ن

-هدف پروژه : هدف از ايجاد اين کارگاه سود آوري و تامين نياز جامعه شهر و کمک به اشتغال زايي در سطح روستا مي باشد اين کارگاه داراي سه زمينه فعاليت يعني تزئين چيني , بلور و کاشي مي باشد ظرفيت تبديل چيني سفيد به چيني آماده به مصرف براي اين کارگاه 4

هدف پروژه : هدف از ايجاد اين شرکت سود آوري و تامين نياز جامعه شهر و کمک به اشتغال زايي در سطح روستا مي باشد اين شرکت داراي سه زمينه فعاليت يعني تزئين چيني , بلور و کاشي مي باشد ظرفيت تبديل پودر به کاشي آماده به مصرف براي اين شرکت حدود دو ميلي

چشم انداز(Vision) ? در5 سال آينده پيش بيني مي گردد بتن هبلکس جاي خودرادرصنعت ساختمان پيداکرده ودرنتيجه دراکثرساختمانها باتوجه به مزايايي که بتن هبلکس نسبت به سايرمصالح ساختماني براي اجراي ديواردارد، دراکثرساختمانها براي اجراي انواع ديوارهاي داخلي وخ

طرح کسب وکاريک صفحه اي چشم انداز(Vision) در5 سال آينده پيش بيني مي گردد بتن هبلکس جاي خودرادرصنعت ساختمان پيداکرده ودرنتيجه دراکثرساختمانها باتوجه به مزايايي که بتن هبلکس نسبت به سايرمصالح ساختماني براي اجراي ديواردارد، دراکثرساختما

سبک سازي نياز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش ها و مصالح جديد به منظور افزايش سرعت ساخت سبک سازي افزايش عمر مفيد ونيز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بيش از پيش مطرح کرده است .حل مشکلاتي نظير زمان طولاني اجرا

تئوري هاي تناسبات منظور از تئوري هاي تناسبات ? ايجاد احساس نظم بين اجزاء يک ترکيب بصري است. طبق نظريه " اقليدس " نسبت ? به مقايسه کمي دو چيز مشابه اطلاق مي شود ? حال آنکه تناسب به تساوي نسبتها اطلاق مي شود . بنابراين ? تحت هر سيستم ت

تأثير هنر و معماري اسلامي بر هنر و معماري اروپا و امريکا نويسنده: حسن بلخاري منبع: کتاب حکمت هنر، زيبايي (مجموعه مقالات)، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامي جهاني شدن را با سه رويکرد مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گر

زندگي وي: تهراني در سال 1954 در تهران متولد شد. مدت شش سال در ايران زندگي کرد و در سال 1960 به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبيرستان، در سال 1977 تحصيلات خود را در رشته معماري در دانشگاه صنعتي (براونشوايک) آغاز و تا سال 19

آيا تا به حال شده است کتيبه اي را در مسجد يا حسينيه با دقت بخوانيم؟ آيا تا به حال به نقش آن در زيبايي مسجد فکر کرده ايم؟ به راستي چرا اين قدر مساجد ما از کاشي کاري هايي که منقش به آيات قرآني است پر شده است؟ آيا امروزه مسجدي را مي توان در نظر گرفت که

مقدمه: در اين مقاله انواع خرابي هاي متداول روسازي هاي آسفالتي و شني شرح داده شده، و علل بوجود آمدن اين خرابي ها و نحوه مرمت آنها ذکر گرديده است. به طور کلي انواع مختلف خرابي ها رامي توان به دو گروه تقسيم کرد: الف) خرابي هاي بنيادي (سازه

نقشه برداري چيست ؟ نقشه برداري علمي است که رياضيات عملي را با فنون اندازه گيري و هنر ترسيم توأم نموده و بوسيله آن قطعاتي از سطح زمين را با کليه عوارض آن در روي صفحه افقي نمايش مي دهد به طور کلي نقشه برداري را مي توان علم تهيه و پياده کردن

گزارش کارورزي در محل احداث پارک ناز محل پروژه : منطقه 22 شهرداري – ميدان امير کبير – خ هوا نيروز – محل احداث پارک ناز کارفرما: شهرداري منطقه 22 پيمانکار : شرکت آرمه تاب بنيان ماشين آلات و وسايل مورد استفاده: مساحت پارک 12.000 متر مربع لودر

تميز کردن کانالهاي هوا ؛ امر مهمي که در ايران توجهي به آن نمي شود . ? اهميت کيفيت هواي داخل ساختمان مطالعه آلودگي محيطهاي بسته غير حرفه اي (Non – Occupational Indoor Environment) تقريباً علم جديدي است و از عمر آن حدود 25 سال مي گذرد به طوري که

هنر و معماري اسلامي جهاني شدن را با سه رويکرد مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گروهي آن را معادل غربي شدن قلمداد کرده و چون اين تمدن را فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي جهانشمولي فرهنگ و انديشه‌اش (به ويژه در ابعاد اخلاقي و آرمانگرايي) مي‌دانند، جهاني شدن

باغ ايراني: مرحوم دکتر محمدکريم پرنيا، باغ ايراني را بپيوند فرخنده زيبايي و سودمندي مي‌نامد. يعقوب دانش دوست باغ ايراني را چنين تعريف مي‌کند: (باغ ايراني باغي است که از ترکيب عناصر معماري، درخت‌کاري، گل‌کاريهاي تزئيني و جلوه‌هاي گوناگون آب بوجود

نگهداري ساختمان هتل نگهداري و حفاظت ساختمان هتل و يا رستوران، اهميّت فراواني دارد و نه تنها از نظر راحتي و آسايش خاطر، بلکه بيشتر از نظر اقتصادي بايد مورد توجه قرار گيرد. بکار انداختن مقداري سرمايه و تهيه يک هتل خوب و ساختمان مناسب، قدم اول در

نگرشي به برج پيزا مقدمه برجي را فرض کنيد که بر روي زميني نهاده شده است که شامل مواد انسجام يافته اي از ژله و يا اسفنج مي باشد و اين مواد در عمق زمين با يکديگر سايش دارند. انحراف برج به طور بي امان به سوي محلي که در نهايت خواهد افتاد، د

مهندسي Piping سه شاخه کلي را شامل مي شود: 1) Material of Piping 2) Supporting & Stress Analyse 3) Design در اين جا به بررسي مدارک مورد نياز براي شروع يک پروژه در يک واحد فرآيندي مي پردازيم هر پروژه شامل سه بخش و يا سه مرحله مي باشد که شرکتها

نقش انرژي خورشيدي در معماري امروز نيروگاههاي خورشيدي به دلايل فني و نداشتن استهلاک زياد داراي عمر طولاني مي باشند درحالي که عمر نيروگاههاي فسيلي بين 15 تا 30 سال محاسبه شده است عدم احتياج به متخصص نيروگاههاي خورشيدي احتياج به متخصص عالي ند

ان الله جميل و يحب الجمال « خداوند از شر آن روز ، در امانشان مي دارد و آنان را شادي و سرور مي بخشد و در برابر شکيبائي ، بهشت و لباسهاي حرير بهشتي پاداششان مي دهد . در آنجا بر تختها تکيه زنند نه آفتابي در آنجا مي بينند و نه سرمائي . سايه هايش بر آنها

مواد لازم براي نقاشي سيليکات يافتن يک روش نقاشي که هيچگونه نقطه ضعفي نداشته باشد بسيار غريب به نر مي‌رسد. اين موضوع در مورد نقاشي با تکنيک بي نظير «سيليکات »نيز صدق مي‌کند.بسيار ضروري است که کار در اين روش روي سطوح هموار وجاذب انجام گيرد. ترکهايي

بسياري از ويرانه هاي باستاني نمايانگر اين امر هستند که افراد سازنده آنها، نه تنها براي صور فلکي و رياضيات احترام ويژه اي قائل بوده اند ، بلکه دقت عمل فوق العاده اي نيز داشته اند. شکي نيست که تمدنهاي باستان، از مصر تا مکزيک، به شدت درگير محاسبات پيچي

سر در باغ ملي عمارتي است ساخته شده بسال 1340 هجري قمري.اين عمارت بر سکوي عمارت ديگري در همين مکان و با شمايلي نه چندان بي شبا هت با بناي اوليه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملي ميداني بوده که تمرينات نظامي قشون ،در عهد قاجار در آن انجام مي پذيرفته

تعريف: موزائيک کف پوشي است متراکم از مصالح سنگي و سيماني که با اشکال مختلف و ضخامت کم ساخته مي شود و کيفيت آن بستگي به خواص مصالح آن دارد. تعيين ابعاد و وضعيت ظاهري موزائيک اندازه گيري ابعاد در ضخامت موزائيک: ابتدا طول و عرض نمونه ها را دوبا

مناره‌ها مناره در هنر معماري اسلامي ايران داراي مقام ويژه‌اي است. اين عنصر مسجد جهت رساندن صداي مؤذن و فراخواني توده ‌ نمازگزاران در مساجد به وجود آمد و جنبه تزييني و آرايشي آن در ايران بسرعت قوي‌تر شد؛ به گونه‌اي که محلي شد براي نمايش انواع هنرها

مقدمه: اين مقاله به بررسي بحث و جايگاه مکان در معماري مي پردازد. اين بحث در حوزه اصلي تئوريهاي معماري قرار مي گيرد که اين مقاله بر پايه پديدارشناسي قرار دارد . از آنجا که اين بحث در ذهن من بسيار گنگ و نامفهوم بوده لذا مطالعه را با طرح اين پرسش ه

مقاوم سازي شاهيترهاي بتن فولادي با به کارگيري ورقهاي همگن مسلح به الياف فولادي خلاصه :‌ استفاده از مصالح ترکيبي براي باز سازي شالوده هاي زوال يافته پذيرش جهاني يافته است . تکنيکهاي قراردادي براي مقاوم سازي تحت استاندارد پلها کاري بسيار گران و وق

مقاوم سازي ساختمانهاي فلزي با استفاده از ديوار برشي فولادي خلاصه در اين مقاله با مقاوم سازي يک سازه ده طبقه با قاب خمشي ضعيف به دو روش ، مقايسه اي بين دو سيستم باربر جانبي ديوار برشي فولادي و مهاربند ضربدري صورت گرفته است .به اين ترتيب که با

مقادير دماي طرح داخل و طرح خارج دماي طرح خارج 22 دماي طرح داخل پيلوت همان دماي طرح خارج است. دماي داخل راهپله عبارتست از: 5 /0×= 48 دماي طرح داخل حمام و توالت از روش بيلان حرارتي بدست مي آيد. دماي حمام 60 0/29 24/3 0/29 17/

طرح پژوهشي نظر به اينکه هر اثر تاريخي نمي تواند جدا از فرهنگ دوره خود باشد و يا به عبارتي ديگر هر اثر تاريخي بگونه اي تبلور و فيزيکي فرهنگ زمان خود مي باشد، سپس براي شناخت هر اثر لازم است مسائل و مباحث اقتصادي، اجتماعي فرهنگي دوره مربوطه و همچنين

مقدمه نياز به عبادت و راز و نياز با معبود از دير باز بشر را به جست و جوي مکاني پاک و مقدس وا داشته است. در اديان مختلف مکاني براي اين خواسته پيشنهاد شده است. پيامبر اسلام (ص) مسجد را براي مسلمانان پايه گذاري کرد که در آنجا به عبادت بپردازند. با وجود

نظر آيزنمن در مورد معماري امروزي در اين جا چند نمونه از مباحثي که در مورد توضيح شده ذکر مي شود . حسينعلي نوذري ، نويسنده و نظريه پرداز معاصر مي نويسد: «شالوده شکني، ساخت گشايي، روش يا متد تحليل پست مدرن ، هدف آن گشودن يا باز کردن تمام ساختار ها

مسجد جامع اصفهان مقدمه نام شهر اصفهان از اوائل دوران اسلامي معمول گشته است و قبل از اسلام شهري به اين نام وجود نداشته است. تاريخ گسترش شهر بطور خلاصه متعاقبا معرفي خواهد شد. استان اصفهان در مرکز فلات ايران واقع شده است و به علت گستردگي آ

مساجد پيش گفتار 1 در ميان اندامهاي درون شهري هر شهر و روستا، نيايشگاه هميشه جاي ويژه خود را داشته و دارد و از اندامهاي ديگر نمايان تر و چشمگيرتر است و از اينروست که همه جا در دل آبادي جاي گرفته است.(1) نياشگاه چون بزرگترين ساختمان آبادي بوده د

پيشگفتار مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات ونقوش مسجد جامع يزد جمع گرد آوري شده و سعي برآن بوده تا جايي که متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذکر توضيحاتي راجع به مصالح و کتيبه ها و تاريخ بناي آن و ت

معماري مدرن مباني معماري مدرن، که سبکي غالب و جهانگير در سده بيستم ميلادي بوده، ريشه در تحولاتي که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ايتاليا در حدود چهارصدسال پيش از ظهور معماري مدرن بوده است. بررسي معماري مدرن بدون توجه به زمينه هاي فکري و اجتماعي

معماري گذشته معماري مناطق کويري در عين پاسخگويي به نيازهاي انسان و شرايط محيط، جلوه هايي از تجلي کالبد بخشيدن به ارزش ها و باورهاي فرهنگي جامعه را نيز به نمايش مي گذارد مانند بهره گيري از سلسله مراتب، که در عين اينکه توجه به درون و بطن را به زيباي

شناخت بنا 1)موقعيت طبيعي: بناي مورد نظر در محدوده جغرافيايي بدرزوي طول جغرافيايي 51 درجه شرقي و عرض جغرافيايي 25 درجه شمالي قرار گرفته و داراي آب و هواي معتدل کوهپايه بوده و ارتفاع أن 1280 متر از سطح دريا بر روي خط زلزله خيز قرار دارد. 2)موق

مقدمه: انسان با ساختن خانه از محيط بي انهاي پيرامون خود در يک نقطه گرد مي آيد و از پراکندگي و گريز از طبيعت به تمرکز و حضور روي مي آورد و بدين گونه به طبيعتي که بدون حضور انسان رها شده و پراکنده و فاقد معني است معني مي دهد و با بنا کردن خانه به اي

نشانه چيست؟ نقشه کشي: عبارت است از خطوط و اشکالي که همراه با علامات بصورت قراردادهاي بين المللي است کد براي نمايش يک شئ و يا به عبارت ديگر نقشه ي تصاوير يک جسم با مقياس کوچکتر و يا مقياس دلخواه است. کروکي چيست: نوعي نقشه ‌فني است که با دست آزاد

تيرهاي سقف و تيرهاي لانه زنبوري: تيرآهنهاي بال پهن در ساختمانهاي خرپا، ستون و خصوصاً در پل سازي به کار برده مي شود. نبشي: نبشي يکي از پروفيل هاي ساختماني است که به صورت مرکب و منفرد در ساختمانها به کار برده مي شود. نبشي به دو صورت است: 1- نبشي

زيگورات بنايي با قدمتي 3300ساله.بنا مربوط به تمدني است که در تاريخ ايران زمين مظلوم واقع شده وکمتر به آن اشاره شده است. بنا ي زيگورات چغازنبيل مربوط به تمدن عيلامي مي باشد اشاره خواهيم کرد تا بيشتر با تمدن کهن اين مرز و بوم آشنا شويد. اين شهر

معماري دوره ساماني بقعه اسماعيل ساماني مقدمه در تاريخ هر کشوري، با گذشت زمان و برخوردار با آداب و رسوم، فرهنگها و هنرهاي گوناگون همواره سبکهاي خاصي از هنر و بخصوص معماري بوجود مي آيند که مطالعه هر کدام از اين طريق، خود نشانگر ذوق، سليقه، استعد

معماري فلسفي شرق دور چين: از ميان تمدنهاي بزرگ غيرغربي، تمدن چين نخستين تمدني بود که اروپائيان با آن آشنا شدند و آن را ارزيابي کردند. ولي فقط در پنجاه و اندي سال گذشته اخير است که دستآوردهاي هنر و ادبيات چيني بتدريج بر جهان خارج آشکار شده و من

پارکينگ 1-12 ترافيک و مشکلات پارکينگ يکي از مشکلات ناشي از ترافيک جاده اي مشکل يا معضل پارکينگ مي باشد ومسائل نقليه نه تنها به فضاي حرکت بلکه همچنين به فضاهايي جهت پارک کردن يا سوار کردن يا پياده کردن نياز دارند آمار نشان مي دهد که از 8760 ساعت

معماري بين النهرين: سرزمين بين النهرين مرکز يکي از کهن ترين تمدن هاست.نخستين تمدن شناخته شده اين سرزمين را سومريان تشکيل دادند.معماري سومر در خدمت معابد بوده است و مردم آن کشاورز بودند.آنان طرز مهار کردن سيل را آموختند و شهرهايي با ديوار قطور ايجا

معماري بيزانس(روم شرقي) پيشينه تاريخي: ديوکلسين, قلمرو وسيع امپراتوري روم را به دو بخش شرقي و غربي بين خود و فرماندهان همطرازش تقسيم نمود, و عملاٌ اضمحلال امپراتوري قدرتمند روم را نادانسته پي ريزي نمود. پس از آن کنستانتين شهر باستاني بيزانس را دوب

-در معماري ايراني براي انتخاب جهت مناسب اقليمي قرارگيري خانه از چه شکلي استفاده مي نمودند الف-چهارضلعي ب-پنج ضلعي ج-شش ضلعي د-هشت ضلعي 2-مهمترين عامل در طراحي اتاق هاي يک هتل مجهز چه مي باشد. الف-استفاده از پلان هاي تيپ وتکراري ب-ايجاد و ديد مناسب ا

( نظري اجمالي به معماري ايران درعهد اسلام) « معماري ايران در طي تاريخ طولاني خود داراي ويژگي، اصالت، طرح و سادگي، توأم با آرايش بر مايه بوه است» با اين برداشت آرتورپوپ- مستشرق و ايران شناس نامي آمريکا به فرهنگ معماري ايران ردي مي آورد. او مي گويد: (

مفهوم مرمت مباني نظري مرمت مرمت معماري ، روشي ويژه براي مهيا سازي زمينه جهت ارزيابي آثار و ابنيه گذاشته است که گاه با دخل و تصرف در بنا تغييرات بصري ايجاد مي کند . مباني نظري مرمت ، متکي بر اصولي است که در قرن نوزدهم مدون و ارائه گرديد . هدف عمد

معماري اسلامي مقدمه منظور از هنر و معماري اسلامي، همان هنر و معماري سرزمين‌هاي‌ - خاورميانه، آفريقاي شمالي، هند شمالي و اسپانيا - است‌ که از آغاز قرن هفتم ميلادي تحت حاکميت مسلمانان قرار گرفتند. خاستگاه‌ها و ويژگي‌ها اهميت تزيينات خو

هنر و معماري اسلامي جهاني شدن را با سه رويکرد مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گروهي آن را معادل غربي شدن قلمداد کرده و چون اين تمدن را فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي جهانشمولي فرهنگ و انديشه‌اش (به ويژه در ابعاد اخلاقي و آرمانگرايي) مي‌دانند، جهاني شدن

-1- مقدمه هدف اصلي از احداث بنا در ايجاد ارتباط موثر و ايمن بين ترابري دريائي و حمل و نقل زميني است. در کشورهائي نظير ايران که داراي مرزهاي آبي قابل توجهي هستند، براي احداث يک بندر دلايل متعددي وجود دارد که از آن جمله موارد زير را مي توان بر شمرد:

3 نور الف نور مناسب جهت فضاي بازي : براي تأمين نور زمين مسابقه فوتبال و پيست دو و ميداني از نورافکن هاي قوي در استاديوم تعبيه مي گردد استفاده مي شود . اين نورافکن ها بايد در مکاني تعبيه گردند که ميزان نور در تمام نقاط زمين به صورت يکسان باشد وهم

معماري يونان نظام جديد دوران پادشاهي Polis- واحد اجتماعي و اجرايي کشور يونان- در قرن پنجم قبل از ميلاد مسيح بود. از آن موقع به بعد اين ساختار قدرتمند، سمبول و نشانه خود را به فراتر از حوزه و قلمرو يونان انتقال داده است. تا حدي مثل جزيره سيسيل يو

نماد : نماد ( که مظهر سمبل تير ناميده مي شود ) نشانه اي است که نشانگر يک انديشه ، شيء يا مفهوم ، چگونگي و جز اينها مي تواند باشد نماد مي تواند يک شيء مادي باشد که شکلش به طور طبيعي يا بر پايه قرارداد يا چيزي که به آن اشاره مي کند پيوند داشته باشد

چکيده مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلا و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي ت

مکانهاي مذهبي، مساجد، مصلا و.... هموار ه نقش تعيين کننده اي در اعتلاي فرهنگ، سياست، علم و ساير شئونات تمدن ايفا نموده اند. اين تحقيق معماري، بدنبال خلق فضايي بمنظور ارائه و انجام فعاليتهاي مذهبي و در کنار آن ارائه فعاليتهاي خدماتي و فرهنگي تحت عنوان

طي ساليان درازي که از ساختمان هرم بزرگ گيزا مي گذرد، اين بناي باشکوه بارها و بارها مورد بازديد بزرگان، زورمندان تاريخ، اعم از خلفا، پادشاهان، فرمانروايان و سرداران قرار گرفته است. در اين راستا برخي با صدور فرمان تخريب و نابودي هرم و پاره اي نيز همرا

از جمله يادگارهاي پر ارزش معماري ايران کاروانسراهاست که از روزگار کهن به دلايل گوناگون و ارتباطي چون جريان اقتصادي ، نظامي جغرافيايي و مذهبي بنياد گرديده و در ادوار مختلف بتدريج توسعه و گسترش يافته است . عملکرد هاي گوناگون که کاروانسراها در گذشته

مقدمه : ملاحظات کلي معماري در ايران بيش از 6000 سال تاريخ پيوسته ، دست کم از 5000 ق.م تا به امروز، با نمونه هاي اختصاصي که در ناحيه پهناوري از سوريه تا شمال هند و مرزهاي چين ، قفاز تا زنگبار پراکنده است. بناهاي ايراني متنوع است، از کلبه‌هاي دهقاني

مقدمه در بررسي آثار معماري در ادوار مختلف تاريخ مي‌توان به رابطه‌ي مستقيم و عميق بين نحوه‌ي نگرش و ايدئولوژي بشر نسبت به هستي و اعتقادات او و به طور کلي آن چه را فرهنگ مي‌ناميم و آنچه که به عنوان اثر معماري عرضه مي‌نمايد پي برد. به اين معني که

مقدمه نفوذ اسلام‌ در ايران‌، در نيمه‌ اول‌ قرن‌ هفتم‌ ميلادي‌، پس‌ از فروپاشي‌ امپراتوري‌ ساساني‌، روي‌ داد. از آن‌ پس‌دوره‌ جديدي‌ در تاريخ‌ ايران‌ آغاز شد، که‌ دگرگوني‌هاي‌ بنيادي‌ شديدي‌ در اوضاع‌ اجتماعي‌، سياسي‌، مذهبي‌، حکومت‌ و مردم‌ به‌ وج

انجمن بين المللي تحقيقات پيشرفته در تاسيسات مستقل ژاپن تحقيقاتي را در دامنه گسترده اي از موضوعات انجام مي دهد . با مشارکت متخصصان از اطراف دنيا استعلام هوشمندانه در اين انجمن داراي دامنه اي از يک مطالعه رقابتي در زمينه شادي تا سيستماتيک مي باشد. به

معماري در آينده مفهوم توسعه پايدار تصوير 1 مفهوم « توسعه پايدار » به معني ارايه به راه حل هاي درمقابل الگوهاي سنتي کالبدي يا اجتماعي و اقتصادي توسعه مي باشد که بتواند از بروز مسايلي همچون نابودي منابع طبيعي ، تخريب اکوسيستم ها ، آلودگي ، اف

معماري خراساني در قسمت شرقي ايران پس از به وجود آمدن حکومتهاي مستقل و نيمه مستقل ، مردم به آرامشي نسبي رسيدن که نتيجه آن در معماري و هنر نيز پديدار گشت و جوانه هاي هنر و معماري بعد از دو قرن در اين کشور زده شد بعلت اينکه خواستگاه اين معماري در شرق

معماري پلها پي سازي يا شالوده ريزي : يکي از مهمترين مسائلي که در هنگام احداث پل و سد، مهندسان همواره با آن روبرو بوده اند پي کني يا شالوده ريزي پايه هاي پل است به خصوص هنگامي که رودخانه مورد نظر، پر آب عميق و يا عريض بوده اند. به همين جهت شراي

در ارتباط با شهرهائي که با رودخانه همراه بوده اند و نقش رودخانه عامل مهمي در حيات آنها داشته است پل مطرح مي شود. اصفهان شهري در کنار رودخانه ي زاينده رود به همراه موقعيت خاص خويش در منطقه پر عبور از قديم تا کنون در ارتباط با رودخانه نقش مهمي را در

تحليل مسائل پيرامون مرمت دوره جديد مرمت در عمارت چهل ستون قزوين از سال 1334 آغاز شد؛يعني از زماني که اين عمارت را،به گمان حفظ ارزش هاي آن ،براي کاربري موزه هنرهاي زيبا در نظر گرفتند.گذشته از تعميرات سال 1347 ،اين بنا از سال حدود52 تا73(بيش از 20 س

سبک معماري باروک از ويکيپديا ، دايره المعارف رايگان براي سبک باروک در مفهومي کلي تر به باروک مراجعه شود. معماري باروک، دراوايل قرن هفهم در ايتايلا شروع شد، لغت روم انسان گرايي (humanist Roman) معماري رنسانس رابه خود گرفت و آن را و آن رابه سبک جد

سلجوقيان: ساختمان مظهر زيبايي معماري سلجوقي موقر و نيرومند و داراي ساختاري بغرنج بود. ولي اينهمه نه ناگهاني بودند و نه تصادفي، بلکه تجلي متعالي يک رستاخيز ايراني بود که در اوايل سده دهم با سامانيان آغاز شد. اين رستاخيز در زمان سلجوقيان به اوج خود

نيکلاي مارکف درسال 1882 در تفليس به دنيا آمد تحصيلات متوسط را در تفليس گذراند او تحصيلات عالي خود را در دانشگاه سنت پترزبورگ در دو رشته معماري وزبان فارسي گذراند. دانشگاه سنت پترزبورگ يکي ازمراکز شرق شناسي درروسيه به شمار مي رفت که زبان ها ،وتاريخ م

معماري مدرن: مقدمه: معماري مدرن،کارهاي ساخت و ساز، ساختماني اواخر قرن 19 و 20 تاريخچه مربوط به معماري مدرن معماراني را در بر گرفته است که اين قبيل ساختمانها، جنبشهاي کسب گرايي و تکنولوژي و موادي که اين قبيل معاريهاي جديد را ممکن ساخته است را طرا

از باهاس تا کولهاس ( از مسير لوکوربوزيه ) – شهاب کاتوزيان : يکي از شخصيت هاي برجسته ي تحولات معماري سالهاي اخير و شگفتي آن بعد از دو دهه آنارشيسم واپسگري پست مدرنيستي و پيشتازي عقيم ديکانستراکتيويستي ، رم کولهاس است . اما بين بازيگران اصلي ، وي جز

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول