خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي تواند او را که ساخته شده و دست پ
به اميد معماريان مي گوئيم که اين روزها خواهند گذشت و اميد ما ديگر زنداني نخواهد شد و باز هم زندگي ادامه دارد. بازهم اميد معماريان است که سرش را بالا مي گيرد و باز هم اين بازجو است که بايد خودش را از همگان پنهان کند و حتي مواظب باشد که فرزندانش هم نف
همسايه ها مي گن پسر همسايه بغلي رو گرفتن ! ? معاون وزير 3 تا خونه تو بهترين نقطه تهران داره ! ? شنيدم که احمد آقا رو به خاطر چک برگشتي گرفتن ! ? ولي من از دور و بري ها چيزهاي ديگه اي شنيدم و ... اين قبيل جملات را هر روز از زبان يکديگر مي شنو
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
مهرورزي در اسلام : انسان به طور فطري موجودي عاطفي است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اس
است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اسلام به عنوان کامل ترين دين آسماني تاکيد ويژه اي بر
سروش: جامعه ما به بازسازي و شستوشوي مجدد اخلاقي احتياج دارد .... چرا معشوق در ادبيات فارسي با صفت راهزني و غارتگري شناخته ميشود”؟ اين پرسشي بود که عبدالکريم سروش بهمنظور تبيين منابع اخلاقي جامعه ايراني مطرح کرد و گفت: جامعه ما به بازسازي و شستو
يکىاز مباحث مهم درعرفان عملى و مقاماتالعارفين توبه است. توبه گرچه در نظر مفسران، علماى علماخلاق، متکلمان و محدثان از جايگاهى بلند و ارزشى والا برخوردار است اما عارفان و صوفيان توجهاى خاص و عنايتى ويژه به آن مبذول داشتهاند. سيرى اجمالى در آثار م
تواضع و فروتنى ناگفته پيداست که تواضع و فروتنى نقطه مقابل تکبر و فخرفروشى است و جدا سازى بحثهاى کامل اين دو از يکديگر مشکل يا غير ممکن است و لذا هم در آيات و روايات اسلامى و هم در کلمات بزرگان اخلاق اين دو به يکديگر آميخته شده است، نکوهش از يکى ملا
هفتمين نصيحت حکيمانه، و اندرز ارزشمند لقمان به پسرش، مسإله رعايت تواضع و فروتنى است ،که مى توان آن را مادر ارزشها و کليد گنجينه کمالات ناميد، لقمان به پسرش چنين فرمود: «و لا تصعر خدک للناس...؛ پسرم! با بى اعتنايى از مردم روى مگردان». [1] يعنى متو
تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر زو
تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست ) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر ز
پس خداي بزرگ تاريکي هاي جاهليت را به وسيله ي حضرت محمد (ص) روشن ساخت و مشکلات و تيرگي کفر را از قلب ها زدود و پرده ها از جلوي ديدگان برداشت . پيامبر (ص) براي هدايت در ميان مردم به پا خاست و آنان را از گمراهي نجات داد و از کوري و کور دلي رهانيد و به
پرآوازه است که تعريف انسان ازتعريف سايرموضوعات به مراتب پيچيده تراست زيراتمام موضوعات ديگر حول مدار انسان مي چرخد ونهايتا در خدمت او در مي آيد. اگر بخواهيم نظر شيخ نجم الدين وحتي اغلب عرفا را درباره انسان در يک جمله خلاصه کنيم بايد گفت که انسان «يک
تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مىکند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلشجدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم
بر ا ساس رأي صادره در ششصد و چهل و هفتمين جلسه شوراي عا لي آموزش و پرورش ، مورخ 29/2/79 ، ا هدا في برا ي دوره ا بتدا ئي در زمينه هاي اعتقادي ، اخلاقي، علمي و آموزشي ، فرهنگي ، اجتماعي ، زيستي ، سيا سي وا قتصادي در را ستاي رسا لت و مأموريت آموزش و پر
جنب? عقلي 1) جهل مرکب: منظور از جهل مرکب اين است که کسي چيزي را نداند يا خلاف واقع را بداند و تصور نمايد که حق را يافته است و به عبارتي نمي داند و نمي داند که نمي داند. هر چند گفتيم نوجوان قدرت استدلال يافته توانايي اين را دارد که چون بزرگسال به
افلاطون، مايه تباهي فلسلفه بود يا [دستِ کم] شماري از متفکران مدرن، چنين تصوري را در ما برمي انگيزند. نيچه و هايدگر، هر دو، بر اين باورند که فلسفه، هيچ گاه از الطاف و عنايات سقراط و افلاطون، در قرن پنجم پيش از ميلاد، بهبودي حاصل نکرد. کم تر از دو سده
پيامبر اکرم مصداق زيبايي اخلاقي در اسلام هستند و براي آنکه بتوان به خوبي و شايستگي ويژگيها و خصوصيات اخلاقي ايشان را الگو قرار داد، بايد به شناختي عميق از آن حضرت نائل شد . محمد عمومي پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:
چکيده در اين پژوهش عوامل درون آموزشگاهي در گرايش دانشآموزان به برنامههاي امور تربيتي مورد بررسي قرار ميگيرد. در اين تحقيق مقولههاي درون آزمايشگاهي مانند تقويت پايههاي عقيدتي، فراهم بودن امکانات مناسب براي فعاليتهاي فردي گروهي، ارزشيابي عملکرد د
مطالعه و بررسي دلايل اثبات وجود خدا در فلسفه اسپيتوزا، اين نتيجه را به دست مي دهد که مبناي پذيرش وجود خدا توسط او دلايلي است که از فسلفه دکارت در اختيار داشته است. هر چند برخي از شارحين فلسفه اسپيتوزا براهين موجود در آثار او را بعضاً متفاوت دانستها
صبر از جمله واژه هايي است که معناي حقيقي آن براي بسياري از افراد روشن نشده است. براي روشن شدن مفهوم صبر به معناي لغوي آن اشاره کرده و سپس رواياتي چند از معصومين (عليهم السلام) بيان مي داريم. راغب در مفردات مي گويد: « صبر آن است که نفس را بر آنچه عقل
الف: تعريف افتراء در لغت به معني دروغ بر بافتن آمده و در اصطلاح حقوقي نسبت دادن جرم به کسي به يک يا چند نفر به يکي از طرق مذکور در قانون است، مشروط بر اينکه صحت آور نسبت داده شده در مرجع صلاحيتدار قضايي ثابت نشود. ب: فرق افتراء تهمت وبهتان با اشاعه
ابراز عشق و دوستي: اين که زن و شوهر يکديگر را دوست مي دارند، جاي هيچ سخني نيست؛ ولي در مواردي، به آن علت، کدورت پديد مي آيد که آن را بر زبان نمي آورند و در اين هنگام است که نسبت به يکديگر متزلزل شده و درباره دوستي خود، به شک و ترديد مي افتند. اس
اسوههاي تربيتي و اخلاقي در نهضتحسيني ايرانيان همچون ديگر ملتها دين اسلام را به اين دليل پذيرفتند که ديني آسماني است و فرامين آن خدايي و پيام آن با پيام فطرت سازگار است. در اين مکتب است که ارزشهايي نظير شهادت و جهاد معني ميدهد و شهيد قداست و عظمت
اخلاقي » مي شود ؟ مابجاي آنکه اول ملاک هاي « اخلاقي بودن » را در « مکتبهاي اخبلاقي » بيان کنيم . مواد بسيار ساده و روشني را ذکر مي کنيم و سپس به تفسير مي پردازيم چون قبل از آنکه موارد « فعل اخلاقي » روشن بشود ، تفسير کردن آن صواب نيست . فرق فعل اخل
علم اخلاق، درباره نفس و رفتار برخاسته از آنها سخن مىگويد و علم فقه، به کارهاى مکلفان مىپردازد. بنابراين، اين دو علم، به گونهاى اشتراک دارند. در علم اخلاق، «رفتار» از آن جهت که بار ارزشى دارد و آشکار کننده سرشت فرد است، مورد بررسى قرار مىگيرد و ا
تمام کارهايي که مورد رضاي خدا هستند، مي توان به شکل عبادت انجام داد؛ و آن وقتي است که نيت انجام آنها رضاي خدا باشد. ولي بعضي از اعمال حتما بايد به قصد قربت انجام بگيرند؛ اگر به قصد قربت انجام نگيرند نه تنها ثوابي ندارند، بلکه گناه هم دارند. اصلا عبا
اگر همزمان با نهضت علمي اروپا، نهضت اخلاقي نيز انجام مي گرفت، امروز دنيا با مسئله اي به نام «نابودي تمدن انساني يا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمي، منهاي اخلاق به وجود آمد و پله هاي نردبان پيشرفت در غياب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در
دوست داريم زندگىهايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرتهايمان نشاتگرفته از «فرهنگ قرآنى» و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى». پايدارى و استحکام رابطههاى مردمى، در سايه رعايت نک
بخش اول: مباني اخلاق فصل اول – کليات 1- مفهوم لغوي واژه اخلاق: اخلاق جمع کلمه خُلق به معني سرشت باطني انسان است و در مقابل آن خَلق به معني شکل و صورت ظاهري انسان است. 2- تفاوت صفات نفساني انسان: صفات نفساني انسان يا ثابت و راسخ است که به آن ملک
اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجهاني ) نيز بر اساس
محقق طوسى، راه ديگر مانعزدايى از سير و سلوک را «تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و اين تحاشى. در باره تقوا آمده است: «بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله يحب المتقين» (1) متقين، م
ديدگاه قرآن اين است که بقا و جاويدان ماندن ملتها بستگي خاص به نيکي بر پدر و مادر در مرحله اول و بعد به خويشاوندان و بعد از آنها نسبت به تمام افراد جامعه دارد. جاي تعجب است که با اين همه تأکيدات و سفارشات قرآن که حتماً به آيات مورد نظر عنايت نمودي
مقدمه اگر دين را مجموعه عقايد و دستورات عملي بدانيم که بنا بر ادعاي آورنده و پيروان آن عقايد و دستورات، از سوي آفريدگار جهان ميباشد، و اخلاق را مجموعه آموزههايي که راه و رسم زندگي کردن بهنحو شايسته و بايسته را ترسيم کرده،
علوم اسلامي را که اکنون موضوع بحث است چند گونه مي توان تعريف کرد و بنا به هر تعريف ,موضوع فرق مي کند. 1- علومي که موضوع و مسائل آن علوم اصول يا فروع اسلام است و يا چيزهايي است که اصول و فروع اسلام به استناد آنها اثبات مي شود , يهني قرآن و سنت , مانن
مقدمه دوست داريم زندگي هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمي و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشأت گرفته از « فرهنگ قرآني » و تعاليم مکتب باشد . و اين ، يعني « زندگي مکتبي ». پايداري و استحکام رابطه هاي مردمي ، در ساي
پرسش از نسبت اخلاق و آزادي را مي توان از منظرهاي مختلف معرفتشناختي مطرح ساخت. از اين رو پرسشهاي متنوع و متکثري پيش روي پژوهشگر نهاده و از هر زاويه بحثي گشوده مي شود. از جمله مي توان به طور کلي اين پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطهاي ميان ا
تعريف خلق : خَلْق وخُلْق را از نظر ريشه و ماده يکي دانسته اند و اين مسئله اي است که در کتب لغت و هم در تفاسيري که از قرآن دردست است ملاحظه مي کنيم. گفته اند غرض از خَلْق شکافتن و شکل ظاهري انسان و غرض از خُلْق شکل يا حالت نفساني و صفات معنوي و باطني
نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست و توجه به خد
اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجهاني ) نيز بر اساس
اگر انسان مقايسهاي بين وضع انحطاط اخلاقي مسلمانان امروزه و رهبريهاي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در مورد اخلاق داشته باشد، متوجه ميشود که تا چه اندازه ميان آن برنامه و اين روش رفتار فاصله و بيگانگي وجود دارد! با دقت در اين وضع اسفبار
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
مقدمه شخصيتهاي بزرگ و عاليقدر که از سوي پروردگار جهان براي هدايت و راهنمايي مردم از طريق وحي مبعوث و برانگيخته ميگردند، رهبران آسماني و پيامبران الهي ناميده مي شوند. آنان در پرتو وحي که به تمام معني آينه واقع نما هست و از هر گونه خطا و اشتباه مصون
چکيده امر تربيت، با همه ي آساني، کار دشواري است. بدان خاطراست که انسان موجودي پيچيده، داراي ابعاد و اجزايي متعدد و در هر شرايط و مقتضايي به يک گونه است. او زنده است، متحرک و پويا است، داراي عقل و اراده است، توان انطباق با شرايط گوناگون حيات را دارد،
چکيده سعي ما در اين مختصر آنست که به يکي از بارزترين مصاديق شادي و شاد کردن که همان مزاح و شوخي است، پرداخته و در مرحله اول آنرا از ديدگاه روايات با آوردن رواياتي در ابتداي اين مقاله بررسي کرده و در مرحله بعد به توضيح کلي آن روايات به وسيله بعضي از
موضوع و قلمرو اخلاق را با حقوق از جهات گوناگون متفاوت دانستهاند: «کانت» که بيش از همه حکما در جدا ساختن حقوق و اخلاق اصرار ورزيده است، مبداء تمام نيکىها را «اراده خير»مىداند. به نطر او، کارى اخلاقى است که با حسن نيت، يعنى به منظور اداى تکليف، ا
چکيده: در اين مقاله سه رويکرد اساسي در مفهوم سازي اخلاقي شامل «رويکرد توافق ذهني»،«رويکرد پيامدگرايي»و«رويکرد اخلاق مبتني بر مراقبت» از نظر کاربرد آنها در پرورش اخلاقي مورد بررسي قرار گرفته است. تقسيم بندي سه گانه فوق که توسط هاينز (1998) مطرح گردي
دروغ بزرگترين گناهان امير المؤمنينعليه السلام مىفرمايد: «ان اعظم الخطايا عند الله اللسان الکذوب; (1) . بزرگترين گناهان نزد خدا، زبان بسيار دروغ گو است.» زبان دروغ گو داشتن، يعنى دروغ گو بودن. دروغ به وسيله زبان، وجود پيدامىکند و زبان يکى ا
بدون ترديد ظهور انسان يکي از مهمترين رويدادهاي زيست شناختي در تکامل جهان است. بدين دليل است که دوره کواترنري به نام دوران انسان زيست (Anthropozoic) توصيف شده است . نشو و نما و انتشار انسان با سرعت فوق العاده اي انجام گرفته است. طبق مطالعات فيلوژني
حسد حسد، آرزوى زوال نعمت از برادر مسلمان است از نعمتهائى که صلاح او باشد.اما اگر زوال نعمت را از او نخواهد بلکه مثل آن را براى خود بخواهد «غبطه و منافسه» است.و اگر زوال چيزى را از کسى بخواهد که صلاح او نيست آن را «غيرت» خوانند. بيان تفصيلى آن اي
چکيده ي مطالب اين تحقيق با عنوان چگونگي گسترش محبت وشناسايي موانع محبت در جامعه به مرحله ي اجرا گذاشته شده وسوال هاي اين پژوهش به شرح زير مي باشد. 1- آيا تعليمات اسلامي وبرنامه هاي پرورشي تاثيري در ايجاد محبت در جامعه دارد؟ 2- آيا پيوند دل ها به مع
تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مىکند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلشجدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم
شايد با انتخاب اين عنوان در تيتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب کنند که قرنبيستم که همراه با پيشرفت علم و تکنيک و فضانوردى است، چگونه مىشود فرض بيمارىانديشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخير نسبت داد؟ ولکن با کمال تاسف بايد اعترا
نظام ترکيب و تزويج در جمادات» اراده عالمانه و حکيمانه و عادلانه حضرت حق، در نظام متقن هستى و پهن دشت ميدان خلقت و آفرينش، از هر چيزى جفت آفريد. در اين بساط جفت بودن و زوج بودن هر چيزى حقيقتى است که استثنا برنداشته، و پيش از آنکه دانش بشر، و تحقيقات
خانواده با وجود اينکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بيني اسلامي اهميت و ارزش شايان توجهي به آن داده ميشود. در اين جهان بيني خانواده گروهي متشکل از افراد است که داراي شخصيت مدني ، حقوقي و معنوي است که بر اساس نکاح (عقدي که ارتباط يا مشروعيت ار
فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود
چکيده: بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تطبيق، مقايسهي ازدواج در دو آيين آسماني
الحمد لله رب العالمين باري الخلائق اجمعين والصلوه والسلام علي عبدالله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و مولانا ابي القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذبالله من الشيطان الرجيم : « ان الله يأمر بالعدل و
پيش از ورود به بحث، لازم است مفهوم «اخلاق» و «تربيت» و نيز موضوع، روش و هدف «علوم تربيتى» و «علم اخلاق» را بررسى کنيم. از آنجا که اين مفاهيم بر حسب بينشهاى مختلفى تعريف شده است و عدم تفکيک حدود و ثغور آنها، سؤالها و مشکلات متعددى را در فضاى علمى
تهاجم فرهنگي تهاجم و هجوم يک ملت به ملتي ديگر به صورتهاي مختلف اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي صورت ميپذيرد، اما در بين انواع ياد شده تهاجم فرهنگي، خطرناکتر از بقيه ميباشد چون در تهاجمات نظامي، اقتصادي و سياسي، ملت مورد تهاجم قرار گرفته، از عملکرد
چکيده تحقيق: الف- اهداف تحقيق: آشنايي هرچه بيشتر با فلسفه عوامل مظاهر و نتايج شوم مقوله تهاجم فرهنگي درجهت مصون ماندن از عواقب هلاکتبار هجوم فرهنگي استعمارگران. ب – دلايل موضوع: عملکرد کشورهاي استعمارگر غرب در مستعمرههاي خود در طول يکي، دو قرن اخير
همان طور که عقلا در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پيروى مى کنند، در مسائل دينى نيز اگر متخصّص نيستند، بايد به متخصّص (مرجع تقليد) مراجعه کنند. اين مراجعه را «تقليد» مى گويند .پس تقليد از فقها نه تنها خلاف عقل نيست ، بلکه از باب رجوع غير متخصص به مت
علم در لغت، به معناى دانش و آگاهى است، در برابر جهل و نادانى. در اصطلاح، دو معناى متفاوت از يکديگر دارد: .? علم تجربى. .? مطلق دانش: حقيقى، اعتبارى، عقلى، نقلى، شرعى، عرفى، فلسفى و تجربى. در تعريف علم گفتهاند: «عبارت از مجموعه قواعد و قوانين کلى اس
گروه دين و انديشه: هدف از بعثت پيامبران ايجاد اخلاق حسنه و نيکو بود، حضرت محمد (ص) نيز به عنوان خاتم پيامبران مبعوث شد تا فضايل اخلاقي و خلقيات نيکو را تحقق بخشيده و رذايل اخلاقي را يادآور شود، شک نيست يکي از مهمترين عوامل پيشرفت اسلام، اخلاق نيکو و
خبرگزاري فارس: در اين نوشتار, سعى بر اين است تا به بخشى از دستاوردهاى اخلاقى وتربيتى حماسه جاويدان عاشورا اشاره شود. ماجراى عاشورا نمايش عالى ترين و زيباترين حماسه هاست. شمع وجود امام حسين(ع) پروانه هايى را به گرد خود جمع کرده بود که سر از پا نمى
تعريف اخلاق اخلاق در لغت بمعني خويها و خصلتها و سرشت ها مي باشدکه جمع خلق است و در اصطلاح ، فني است که بحث از ملکات انسان مي کند که متعلق به قواي نباتي و حيواني و انساني انسان مي باشد و هم چنين کار اين فن تميز دادن فضائل آن ملکات از رزائلش مي باش
دوست داريم زندگى هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشات گرفته از «فرهنگ قرآنى » و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى ». پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى، در سايه رعايت نکاتى
مسائل اخلاقى در هر زمان از اهمّيّت فوق العاده اى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهمّيّت ويژه اى دارد، زيرا: 1 از يک سو عوامل و انگيزه هاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيّه مقدّمات بسيارى از مفاسد اخلاقى هزي
اخلاق اسلامي اسلام ديني است که تنها به يک سلسله پندها و اندرزهاي فردي اکتفا نکرده است، بلکه ديني جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نيازمند است، آنرا به عنوان يک واجب، فرض نمودهاست. براين اساس متناسب با اهميت خاصي که يک علم برسرنوش
دوست داريم زندگى هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشاءت گرفته از فرهنگ قرآنى و تعاليم مکتب باشد. و اين ، يعنى زندگى مکتبى پايدارى و استحکام رابطه هاى مردمى ، در سايه رعايت نکاتى
بسم الله الرحمن الرحيم مسائل اخلاقى در هر زمان از اهميت فوقالعادهاى برخوردار بوده، ولى در عصر و زمان ما اهميت ويژهاى دارد، زيرا: 1- از يک سو عوامل و انگيزههاى فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيه مقدمات بسيارى
رديف موضوع صفحه 1 تعليم و تربيت در اسلام 15 2 زينب (س) 49 3 مضاربه در فقه اسلام 74 4 معاد 35 5 هدايت در قرآن 24 6 اخلاق اسلامي در برخوردهاي اجتماعي 15 7 بهشت و جهنم از ديدگاه قرآن 92 8 آتش در زرتشت 12 9 اخلاق در سيره ي پيامبر 21 10 آداب نما
عبادت چيست؟ عبادت، هدف آفرينش ماست. قرآن مىفرمايد: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون»ِ کارهايى را که انجام مىدهيم، اگر براى رضاى خدا باشد، عبادت است آنچه يک امر را عبادت مىکند، آنست که به انگيزهاى مقدس انجام شود و به تعبير
بين جهانبينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئىاست و زير پوشش «علم کلى» (جهانبينى) قرار دارد; چون اين علم موضوعخود راکهنفس و قواى آن است اثبات مىکند (1) ،
در کشور ما نيز طبيعتآ جريانات شبه روشنفکري غرب گرا بهترين عوامل و نيروها جهت پيشبرد اين اهداف خواهند بود. چرا که جريان شبه روشنفکري در ايران به لحاظ مباني تفکر و جهان بيني و آرمانها و اهداف سياسي در همانندي کامل با ضدانقلاب خارج از کشور و استکبار جه
توبه به خدا نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
با نگاهي به گذشته و اديان مختلف ومذاهب گوناگون به گوشه کوچکي از محبت ومهرورزي به گونه هاي مختلف مي توان اشاره کرد: اديان ايران قديم پرستش قواي طبيعي آنچه از متون تاريخي و نظرات محققان استفاده مي شود اين است که آريايي ها قواي طبيعي و اجرام سماوي