يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر (ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد . آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نيازگرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که ن
کتاب پيامبر اعظم (ص) از نگاه قرآن و اهل بيت (ع) در هفت فصل به بررسي دلايل پيامبري، حکمت پيامبري، پايان پيامبري، رسالت جهاني محمد (ص)، ويژگيهاي پيامبر (ص)، محمد از زبان محمد (ص) و محمد (ص) از زبان علي (ع) ميپردازد. مولف در بخشي از کتاب آورده است: ب
يکي از حوادثي که قرآن در آغاز سوره ي نجم از آن سخن به ميان آورده، معراج پيامبر است. معراج پيامبر (ص) از دو قست تشکيل مي شد: 1 – از مکه به بيت المقدس 2 – از بيت المقدس به سوي آسمان ها و ملأ اعلا.در اين که عروج پيامبر از کجاي مکه شروع شده اختلاف است.
يکي از سؤالات مهم در بحث نبوت پيامبر اعظم(ص) خاتميت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتميت پيامبر(ص) و کتاب قرآن پايان مي يابد. آيا اين بدان معنا است که انسان از آموزه هاي وحياني بي نياز گرديده يا اينکه دلايل عقلي و نقلي ديگري دارد که نو
اين مطلب از نظر تاريخ مسلم است که تا خديجه زنده بودرسول خدا زن ديگرى نگرفت و خديجه بنا بر قول مشهور و صحيحسال دهم بعثتيعنى بيست و پنجسال پس از اين ازدواجفرخنده و ميمون از دنيا رفت،و زنهاى متعدد و زياد ديگرى را کهرسول خدا(ص)به ازدواج و همسرى خ
انديشهها در طول تاريخ بشريت، کم تر انساني وجود دارد که مانند پيامبر اسلام تمام خصوصيات زندگي اش به طور واضح و روشن بيان و ثبت شده باشد. خداوند متعال در قرآن کريم کتابي که خود حافظ اوست و بدون هيچ تغييري تا قيامت باقي است با زيباترين عبارات و کامل
از عايشه پرسيدند: اخلاق پيامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: «خلق و خوي پيامبر(ص)، قرآن بود.» شخصيت جامع و چند بعدي پيامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتي، اخلاقي و وجودي آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام «انسان کامل» در ميان آدميان، حج
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى (به سوى يک نظريه توسعه) ((توسعه)) دغدغه اساسى انسان معاصر است. بنابراين چگونگى, شيوه, ابزار و سازوکار رسيدن به توسعه و تعالى, پرسش جدى فراروى گرايش ها, نگرش ها, بينش ها, دانش ها و دانشمندان
پيامبر در کلام امام خميني (ره) آن بزرگوار ولادت پيامبر (ص) را ولادت خيرات و برکات و کوبيدن ظلم و خاموش شدن بتکدهها و آتشکدهها ميشمارد. و گسترش توحيد و عدل در عالم را به واسطه پيامبر (ص) ميداند. امام درباره منزلت اجتماعي پيامبر (ص) ميفرمايد:
باذن الله و لاذن رسوله و باذن امير المومنين و فاطمه لازهرا و الحسن و الحسين و تسحه المعصومين من ذريه الحسين عليه السلام السلام و الصلوه علي سيد نا محمد و اله اطيبين الطاهرين سيما الجنه روحي ارواح العالمين له الفدا *** خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثنا
پيامبر اسلام(ص) و شيوه گذر از جامعه جاهلى به جامعه اسلامى (به سوى يک نظريه توسعه) ((توسعه)) دغدغه اساسى انسان معاصر است. بنابراين چگونگى, شيوه, ابزار و سازوکار رسيدن به توسعه و تعالى, پرسش جدى فراروى گرايش ها, نگرش ها, بينش ها, دانش ها و دانشمندان
قرآن کريم آن نازله رحمت الهي و اين زيباترين تحفه خداوندي، همچون دريايي است ژرف که رويهاي قريب و عمقي غريب دارد و غور در بحر معرفت آن جز به اهلش ميسر نشود. هرچه پيرامون يگانه معنا، پژوهش شود و در گشايش مفاتيح اسرار پر رمز و راز آن اهتمام به عمل آيد،
در طول تاريخ پيامبران زيادي براي هدايت بشر ورساندن پيام الاهي به گوش انسان ها برانگيخته شدند.ودر اين راه زحمات فراوان متحمل شده وبرخي جان خويش را از دست دادند. وظيفه اصلي همه پيامبران دعوت مردم به پرستش وعبوديت وتوحيد ونيز تبيين مسئله معاد وجهان آخر
يکي از دلايل مخالفت يهوديان با حضرت محمد غيريهودي بودن حضرت محمد بود. يهوديان معتقد بودند که خداوند هرگاه خواسته با انسانها سخن بگويد و با آنها ارتباطي داشته باشد اين کار را بوسيله قوم يهود انجام داده است. آنها اعتقاد داشتند خداوند با انتخاب پيامبرا
و حقيقتاً اگر آنها بودند که خداوند عبارت نمي شد چراکه حق تعالي فيوضات قلبيه را هم بدست ايشان سپرده و به هر قلبي که بخواهند نور و صفا مي بخشد. ولايت آنها نعمت عظيمي است و اين عنايت يک سرمايه عظيم آسماني است که او را براي ماسيدي لطيف و عنصري عفيف قرار
ولادت پيامبر {ص} دوران جاهليت تقريباً از 200 سال قبل از بعثت، تا زمان بعثت پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) را دوران جاهلي ميگويند؛ و منظور از جاهليت انجام هر عمل خلاف و نادرست است که از روي جهل باشد. عرب صحرانشين به صورت جدي پايبند به دين
وي فرزند ابو طالب بود. علي (ع) ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پدر به خانه پسر عموي خود يعني پيامبر منتقل گرديد و تحت سرپرستي و پرورش مستقيم آن حضرت درآمد. پس از چن
بعثت پيامبر (صلي الله و عليه و آله و سلم) بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز ميگردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در
بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز ميگردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انساني از سوي خد
برخي از فرمايشات حضرت امام خميني «ره» درباره بسيج عبارتست از : · « ائمه ما با همان ديد الهي که داشتند ، مي خواستند که اين ملت ها را با هم بسيج کنند از راههاي مختلف ، اينها را يکپارچه کنند تا آسيب پذير نباشند.» · « اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدما
نوشته اند که شماره مسلمانان در جنگ تبوک به سى هزار نفر رسيد و ده هزار اسب و دوازده هزار شتر داشتند, برخى هم عده مسلمانان را چهل هزار و بعضى ديگر هفتادهزار گفته اند ((366)). ابوخيثمه ((ابوخيثمه )) از کسانى بود که در حسن عقيده چند روزى با رسول خدا ره
نوشته اند که شماره مسلمانان در جنگ تبوک به سى هزار نفر رسيد و ده هزار اسب و دوازده هزار شتر داشتند, برخى هم عده مسلمانان را چهل هزار و بعضى ديگر هفتادهزار گفته اند ((366)). ابوخيثمه ((ابوخيثمه )) از کسانى بود که در حسن عقيده چند روزى با رسول خدا ره
مقدمه : تحقيقي که در دست داريد ، خلاصه و برگزيده اي است از تاريخ پيامبر اسلام (ص) که از منابع و مأخذ مهم و معتبر از جمله «تاريخ پيامبر اسلام» تأليف استاد مرحوم «دکتر محمد ابراهيمي آيتي» جمع آوري شده است . در بعضي موارد نيز از راهنمايي اساتيد محترم
ايا پاسخ منفي محمد(ص) به درخواست معجزه ي مشرکين موضوعيت داشت؟( شواهدي از کتاب مقدس) چرا محمد(ص) به در خواست معجزه ي چند تن از مسيحيان نجران پاسخ مثبت داد؟ ايا کتابي همچون قرآن تاکنون نگارش يافته است؟ ايا کتاب مقدس کتابي جاودان و قابل استفاده براي تم
آيت الله مطهري و دکتر شريعتي دو مرد تاثير گذار در انقلاب ايران بودند. نه مي توان زحمات مطهري را ناديده انگاشت و نه مي شود به شريعتي بي اعتنا بود. اين دو (در کنار ديگر بزرگان) بار فرهنگي انقلاب را به دوش کشيدند. ذهن ها را آماده کردند و طرحي نو در اند
آزادي آرمان شکوهمند بشري است و شايد اين ويژگي ناگسستني آرمان آزادي است که به شدت قابليت بدست دادن تعابير و تفاسيري بس ناهمگون را در خود نهفته دارد. مستبدان و نيز آنان که به مشابه ايدئولوژي اغواگر سياسي در مقاطعي به آرمان آزادي تمسک جسته اند هر دو از
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت آداب آن جناب در سفر رواياتى در باره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن آداب آن حضرت در خوردني ها و آشاميدنىها از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت 1- و از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظا
رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت 1- و در کتاب ارشاد ديلمى است که:رسول خدا (ص) لباس خود را خودش وصله مىزد، و کفش خود را خود مىدوخت، و گوسفند خود را مىدوشيد، و با بردگان هم غذا مىشد،و بر زمين مىنشست و بر مرکب سوارمىشد و
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
براساس رواياتي که شيعه و سني به طور گسترده، به نقل آن رداخته اند، کيفيت صلوات بر آن حضرت به دست مي آيد. ابوحمزه ثمالي از کعب بن عجره حديث مي کند، آنگاه که آيه صلوات بر پيامبر نازل شد، گفتيم: يا رسول ا...! ما مي دانيم که چگونه بر شما سلام دهيم اما کي
. رسول اکرم «ص» در اداره امور حکومت، رياست ديني تام داشت. آن حضرت از يکسو به اداره امور ارتش و حفظ و حراست سرحدات و مرزها ميپرداخت، ماليات و غنائم را در بين مسلمانان تقسيم ميکرد، در ميانشان به داوري مينشست و کارهائي از اين قبيل را که به امور دني
فصل اول: گفتهها و نظريات کلمه «اهل البيت» در موارد بسيار زيادى از سخنان رسول اکرمصلى الله عليه وآله براىگروه خاصى که به آن حضرتصلى الله عليه وآله منسوبند، به کار رفته است. براى اينان(اهل البيت) اوصاف و ويژگىهايى بيان گشته، منزلتى شايان قرار د
در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام، کلمات اهل بيت، عترت، آل محمد و قربي، آل رسول زياد به چشم ميخورد. اکنون بايد ديد اينان کيستند و چه خصوصياتي دارند. اهل بيت همچون کشتي نوح رسول خدا بارها سخن از اهل بيت و عترت خود به ميان آورده و راجع
عموما نوشتهاند ماجراى اين ازدواج ميمون و مبارک از اينجاشروع شد که بنا به پيشنهاد جناب ابو طالب،يا رخواستخديجه،رسول خدا«ص»بصورت اجير يا بعنوان مضاربه براى خديجه بهسفرى تجارتى اقدام کرد،و بخاطر سود فراوانى که در اثر تدبير ودرايت آنحضرت از اين سف
بنا به اعتراف تاريخ، همواره يک انديشه سياسي در اعصار گوناگونبرسرنوشت بسياري از ملتها تأثير داشته و چه بسا تغييرات اساسي درسرنوشت آنها ايجاد کرده است. امروزه نيز تأثير عميق انديشه سياسيامام خميني بر سرنوشت بسياري از ملتهاي ج
شهيد مطهري از معدود فلاسفه ي بزرگ اسلامي است که به گونه اي نظام مند در باب انديشه و ابعاد مختلف فلسفي ، اجتماعي ، متدولوژيک (روش شناخت) ديني ، فرهنگي و سياسي آن کار کرده و بنياني را گذاشته است که در آينده هم چنان راه گشاي دوست داران مباحث فلسفي – ان
چکيده: اين مقاله پژوهشي از نوع درجه دوم و پسيني است و نه پژوهشي درجه يک و پيشيني. از اين رو نويسنده در صدد است تا پاره اي از مباحث را که در انديشه امام خميني(ره) آمده است ، در موضوعي خاص طرح و بررسي نمايد. مباحث مقاله به طور مشخص حول اين پرسش طرح شد
نقش مردم در حکومت اسلامي از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت ديني، نقش مردم در حکومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حکومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردمسالار و طرح حاکميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموکراتيک در
لا الا ا. . . ، محمد رسول ا. . . 2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامي اسلام و معجره ايشان و تمسک به آن شرط وارستگي است. 3- اعتقاد به فرشتگان: فرشتگان براي بخشش افراد نزد خداوند وساطت مينمايند (سوره مؤمن آيات 9-7، سوره شوري آيه 3) هشت فرشته حامل
امامت مهمترين اصل اعتقادي مذهب تشيع است. امامت در لغت به معناي دوستي، ياري دادن، به دست گرفتن کاري، فرماندهي داشتن و . . . است و در اصطلاح، يک منصب الهي و خدادادي است که شامل همه فضيلتهاي انساني است. مطابق اين تعريف، امامان از سوي خداوند و به وسيل
امامت و ختم نبوت خود از تاريکي ها به روشنايي بيرون مي برد و به سوي راه راست هدايتشان مي فرمايد. (مائده?? و??) پيامبر اکرمصلي الله عليه و اله با آييني که نور و هدايت است برانگيخته شد تا بشر را به راه هاي امن و سلامت در دنيا و آخرت رهنمون گردد. اين س
حضرت امام موسي بن جعفر(عليه السلام)، معروف به کاظم و باب الحوائج و عبد صالح در روز يکشنبه 7 صفر سال 128 قمري در روستاي «ابواء»، دهي در بين مکّه و مدينه، متولّد گرديد. نام مادر آن حضرت، حميده است. آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمري، در زندان هارون ال
آن هنگام در غروبگهان که سر شاخههاى سرفراز نخل به نوازش نسيم،سر بن گوش يکديگر مىنهند،نشيد حماسهى آرام زندگانى تو را نجوا مىکنند...و پيام بيدادها که بر تو رفته است، با نسيم پيام آور،مىگزارند... آن هنگام در بهاران که بغض مغموم و گرفتهى آسمان،مى
امام غايب علامه مجلسي ره در جلاء العيون فرموده اشهر در تاريخ ولاديت شريف آن حضرت آن است که در سال 255 هجرت واقع شد و بعضي 56 و بعضي 58 نيز گفتهاند و مشهور آن است که روز ولادت شب جمع پانزدهم ماه شعبان بود و بعضي هشتم شعبان هم گفته اند و باتفاق ولا
ولادت حسب وشب: ولادت حضرت علي عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سي ام عام الفيل به طرز عجيب و بي سابقه اي در درون کعبه يعني خانه خدا به وقوع پيوست، محقّق دانشمند حجه السلام نيز گويد: اي آنکه حريم کعبه کاشانه توست بطحا صدف گوهر يکدانه توست گر مو
ولادت و حسب و نصب بنا بوشته مورخين ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفيل (1) بطرز عجيب و بيسابقهاى در درون کعبه يعنى خانه خدا بوقوع پيوست،محقق دانشمند حجه الاسلام نير گويد: اى آنکه حريم کعبه کاشانه تست بطحا صدف گوهر يکدا
ولادت حسب وشب : ولادت حضرت علي عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سي ام عام الفيل به طرز عجيب و بي سابقه اي در درون کعبه يعني خانه خدا به وقوع پيوست، محقّق دانشمند حجه السلام نيز گويد: اي آنکه حريم کعبه کاشانه توست بطحا صدف گوهر يکدانه توست گر م
فضايل اهل بيت از لسان پيامبر(ص): در کتاب اسرار ال محمد(ص) به نقل از سليم بن قيس آمده است: آنگاه که پيامبر خدا در بستر بيماري بود؛ فاطمه(ع) وارد شد، چون حال رسول الله را ديد بغض گلويش را گرفت بصورتيکه اشک بگونه اش جاري شد. پيامبر فرمود: دخترم، چرا گ
ولادت مولي الموحدين...امام عاشقان....راد مرد عالم....امير مومنان...حضرت علي بن ابي طالب بر همه دوستان مبارک باد...اين بار به جاي اينکه قلم ناتوانمان را براي توصيف و تعريف اماممان به تقلا بيندازيم و در آخر شرمنده دلمان و آن حضرت شويم، از کلام و نگاه
دوران کوتاه حکومت اميرالمؤمنين (ع)، مصداقي جامع و الگويي ماندگار را از نظام سياسي اسلام و حکومت حق و عدل پس از حکومت پيامبر اکرم (ص) بر جاي گذاشت. و حکومت علوي با خاستگاه الهي خود و در پي خواست مردم. حکومتي در خدمت دين و مردم بود. حکومتي که آن همه د
امير مومنان علي در سيزدهم رجب ، سي سال بعد از عام الفيل 599 يا 600 م در کعبه به دنيا آمد. دوره حساس کودکي و نوجواني را در خانه حضرت محمد (ص) و تحت تربيت وي به سر برد. اين تربيت او را از قلب حساس، ديده نافذ و گوش شنوا برخوردار ساخت؛ به گونه اي که مي
آن حضرت ايمان آورد و باز در مجلسي که پيغمبر اکرم (ص) خويشاوندان نزديک خود را جمع و به دين خود دعوت نمود. حضرت علي(ع) فرزند ابوطالب ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پ
در پانزدهم ماه ذيحجه سال 212 هجري در نزديکي شهر مدينه از سمان? مغربيّه زاده شد پس از تولد نوزاد، سنّت شرعي و شمخصي که از رسول خدا شفارش شده است درباره ي نوزاد اجرا شد علي بن محّمد، که ما از اين به بعد او را با نام اما هادي(ع) مي شناسيم، هر گاه از م
حضرت امير المومنين علي (ع) وي فرزند ابو طالب بود. علي (ع) ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پدر به خانه پسر عموي خود يعني پيامبر منتقل گرديد و تحت سرپرستي و پرورش مست
امام صادق از رسول خدا صليالله عليه و آله: ان لقتل الحسين حراره في قلوبالمومنين لا تبرد ابدا همانا شهادت حسين آتش عشقي در دل مومنان شعلهور ساخت که هيچگاه سرد و خاموش نگردد. (مستدرک وسائل ج 2 ص 217) مناجات الشاهدين خدايا! به سوي تو رو ميآورم و به
امام صادق ( ع ) عصر امام صادق ( ع) جنبش علمي خلق و خوي حضرت صادق ( ع ) امام صادق ( ع) حضرت امام جعفر صادق عليه السلام رئيس مذهب جعفري ( شيعه ) در روز 17 ربيع الاول سال 83هجري چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش ام فروه دختر قا
خداوندي که حافظ و نگهبان بندگان است ، وجود ائمه هدّي از خاندان رسالت رابراي جهانيان رحمت قرار داد و ايشان و نشانه هايي ممتاز ساخت تا ديگران به آنها اقتدا کنند و به دنبالشان گام بردارند پس گروهي از جامعه انساني و پذيراي دعوت واسطه اجراي دستورهاي آنان
امام زمان(ع) هم نام و هم کنيه حضرت پيامبر اکرم(ص) است. در روايات آمده است که شايسته نيست آن حضرت را با نام و کنيه، اسم ببرند تا آن گاه که خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند. القاب: مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، ق
محمد بن حسن عسکري (عج) آخرين امام از امامان دوازده گانه شيعيان است. در 1? شعبان سال 2?? ه.ق در سامرا به دنيا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکري (ع)، يازدهمين امام شعيان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قيصر روم بوده است. «م
« و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين/ و نمکن لهم في الارض و نري فرعون و هامان و جنود هما منهم ما کانوا يحذرون » « و ما اراده مي کنيم بر کساني که در زمين ضعيف گرديده اند منت گذاريم، و آنان را روي زمين حکومت بخ
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها، روح الله الموسوى ال
امام خمينى از ولادت تا رحلت در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها , روح الله الموسوى ا
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال
در نظام و حکومت ديني ، اداره امور و رسيدگي به مسايل جامعه ، مطابق دستورات و قوانين دين انجام مي گيرد و ايمان و اخلاق در تمامي شقوق و شوون زندگي فردي و اجتماعي مردم ،توسعه و تعميق مي يابد. در نظام سياسي اسلام ،اگرچه حکومت در درجه اول مختص ذات پروردگا
امام حسين (ع) در سوم ماه شعبان و به روايتي در پنجم شعبان سال چهارم هجرت به دنيا آمد . رسول اکرم (ص) او و حسن را بسيار دوست داشت و پيوسته مي گفت : « خداوندا ! من اين دو و پدر و مادر اين دو را بسيار دوست دارم . خدايا! دشمن ايشان را دشمن و دوست ايش
امام حسين (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجري در مدينه به دنيا آمد. رسول خدا (ع) نام اين فرزند زهرا (س) را حسين نهاد وي مورد علاقه شديد پيامبر خدا(ص) بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسين مني و انا من حسين....» و در آغوش پيامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خ
امام حسين (ع) در سوم ماه شعبان و به روايتي در پنجم شعبان سال چهارم هجرت به دنيا آمد . رسول اکرم (ص) او و حسن را بسيار دوست داشت و پيوسته مي گفت : « خداوندا ! من اين دو و پدر و مادر اين دو را بسيار دوست دارم . خدايا! دشمن ايشان را دشمن و دوست ايش
شهادتگاه کربلا نمايشگاه شاهکاري وافتخار انساني است0اگر کسي بخواهد از بزرگواري هاي ،مردمي هاي،آگهي بهم رساند بهترين شناسنده براي وي شهادتگاه کربلا خواهد بود0 نماز که معدمترين رابطه ميان خالق و مخلوق استو پيوند آفريده ،به آفريدگار است0نماز برترين عباد
بحران اختلالى است که از جهت سطح، کل سيستم و از جهت نوع فيزيکى يا نمادى، سيستم را تهديد کرده و به مخاطره مىاندازد. بحران ممکن است به دو صورت در جامعه به وجود آيد، يکى در زمانى که کل سيستم از جهت مادى و فيزيکى تحت تاثير قرار گرفته و حيات آن به مخاطره
چکيده اِنَّ الحُسينَ مِصْباحُ هدي و سَفينَه نجات تاريخ گذشته، تومار بازي است در برابر تومار بسته آينده. بهوسيله اين تومار باز،بايد بخش بسته را گشود و خطوط حرکت آينده را ترسيم کرد، و از زندگاني گذشتگاندرسهايي فراون آموخت امام
کربلا سرزمين خون ، ايثار ، شهادت ، پيام . کربلا سرزميني به پهناي فلک ، به بلنداي آفتاب ، سرزمين انسانهايي که عاشقانه در کنار رهبر الهي ، از سلاله طلاها ، در راه پاسداري و اعتلاي کلمه العليا ، جان يافتند و زور ، زر ، تزويه و کفر اموي را باطل نمودند س
پيشواي دوم جهان تشيع که نخستين ميوه پيوند فرخنده علي (ع) با دختر گرامي پيامبر اسلام (ص) بود، در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود . حسن بن علي(ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درک نکرد زيرا او تقريبا هفت سال بيش نداشت
ابو محمد حسن بن على امام يازدهم از ائمه اثنى عشر(ع) و سيزدهمين معصوم از چهارده معصوم(ع)است. پدر بزرگوارش امام هادى(ع)هنگام تولد فرزند، شانزده سال و چند ماه بيشتر ندا شت. مادرش بانويى صالحه و عارفه به نام سوسن يا حديثه يا سليل بود. تولدش به اختلاف رو
نام: محمد. کنيه: ابو جعفر ثانى. القاب: تقى، جواد، مرتضى منتجب، مختار، قانع و عالِم. منصب: معصوم يازدهم و امام نهم شيعيان. تاريخ ولادت: نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 195 هجرى. همچنين هفدهم و پانزدهم ماه رمضان نيز نقل شده است؛ اما مشهور بين شيعيان، دهم ر
ولادت امام و نامگذاري امام جعفر صادق، امام ششم شيعيان، در هفدهم ربيع الاول سال 83 هجري قمري در مدينه متولد گرديد. کنيه ايشان ابو عبدالله و لقبشان صادق مي باشد. پدر ارجمندشان امام باقر و مادرش ام فروه است. رسول خدا سالها قبل ولادت آن حضرت را خبر داد
رهبري ,مبين قانون براي اينکه يک اجتماع , هميشه در حال فعاليت و حرکت باشد و امت سعادتمند شود, قوانين کامل و جامعي لازم است تا ارزشها و کرامتها و فضيلتهاي انسان را حفظ کرده , عوامل ضد پيشرفت را از بين برده و جامعه را به سوي سعادت و رستگاري هدايت کند.ا
نام شريف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترين لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شيعيان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نيز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از يک مادر هستند.