درباره عطارنيشابوري عطار يکي ازشاعران بزرگ ايران درقرن ششم و اوايل قرن هفتم است که تاريخ دقيق تولد اومانند تاريخ تولد بسياري ازنام آوران ادبيات نامعلوم است. « دولتشاه سمرقندي درتذکره الشعراء تاريخ تولد عطار را روزششم شعبان سال 513 هجر

بررسي و معرفي چند اثر مهم رساله هاي کامل آثار منظوم در اين رساله ها سياق گفتار و نحوه پيش کشيدن مطلب تقريبا همان است که سرايندگان مسلمان در آثار ادبيات فارسي اسلامي پيش مي گيرند. يعني رساله معمولا با ستايش خدا، نعت پيغمبر، موجباتي که تنظيم رساله

مستي‌اي که واژه را الهي مي‌سازد (مقايسه عمر خيام،ابن فريد،حافظ و دو شاعر قرن 21 مکزيک) کسي که بدون بهره از شيدايي به خود جرأت مي‌دهد شعر بسرايد و مي‌انديشد، با سرودن شعر به کمک قالب‌هاي فني مي‌تواند شاعر باشد، بالطبع از يک شاعر واقعي فرسنگ‌ها فاصله

مقايسه آثار شاعران زن از لحاظ فکر و محتوا با شاعران مرد (در شعر معاصر) مقدمه: ادبيات فارسي حضور زنان را چگونه در خود پذيرفته است؟ زنان چه فعاليت و تأثيري در ادب پارسي داشته‌اند؟ و بالاخره تأثير زنان در پايه‌گذاري، پيشرفته و تحولات شعر فارسي، اين

معنا در ديده ديده، ديده اي بنهادم وان را به جمال او جلا مي دادم ناگه بر سر کوي کمال افتادم از ديده و ديدني کنون آزادم جوانمردا! شعر را چون آينه دان. آخر داني که آينه را صورتي نيست در خود، اما هر که در او نگه کند، صورت خود تواند ديد. همچنين دان که شع

کتاب راحه الصدور و آيه السرور اثر ابوبکر محمدبن علي بن سليمان بن محمدبن احمدبن الحسين بن همه الراواندي از مورخان قرن ششم هجري و از منابع مهم دوره سلجوقيان محسوب مي شود. اطلاعاتي که در مورد مولف راحه الصدور در دست است تماماً مطالبي است که از کتاب خود

فردوسي از آغاز بايد که داني درست سرمايه گوهران از نخست که يزدان ز ناچيز چيز آفريد بدان تا توانايي آرد پديد سرمايه گوهران اين چهار برآورده بي‌رنج و بي‌روزگار يکي آتشي بر شده تابناک ميان آب و باد از بر تيره خاک نخستين که آتش به جنبش دميد ز

معناي معنا ( چراغ...کتاب)؛ تحليل شعري از سيمين بهبهاني هدف اين نوشته تلاش براي دست يافتن بر نوعي «معنا» در پيوند با شعر «چراغ. . .کتاب» سيمين بهبهاني است. با توّجه به گرايش¬ها و چشم¬اندازهاي گوناگون حاکم برتئوري ادبي، بي شک انتظار از تحليل¬گر يک اثر

معلمي هنر است, عشقي است آسماني معلمي هنر است , معلمي عشقي است الهي و آسماني , تا خدا بوده و هست , معلم بوده و هست و هر روز روز معلم است . از ميان روابط انساني , آنچه والاترين است , رابطه بين معلم و شاگرد است , و بهترين نوع اين رابطه را که سر شار

معرفي ساختمان کلي کتاب دوم ابتدايي کتاب حاوي 22 درس است. به هر چهار مهارت گوش دادن، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن توجه دارد. دو کتاب بخوانيم و بنويسيم دارد از دو نوع خط در نوشتن محتوا استفاده شده است ، خط خواندن (نسخ) خط نوشت (نستعليق) استفاده شده است.

شاهنامه تبارنامه ملت کهن ماست که از دير باز نقل مجلس و محفل ايرانيان بوده است و همواره خصلتهاي ايرانين را همچون دليري، آزادگي، يکتا پرستي، ميهن دوستي و ... را گوش زد نموده و اشتياق دفاع از وطن و همچنين فرهنگ ملي را در دلها پرورانيده است. با خلق حماس

معرّفي نسخه هاي خطي ديوان فدايي يزدي ميرزا سيّد يحيي متخلّص به «فدايي» فرزند ميرزا محمّد علي وامق (مؤلّف تذکره ميکده که با خط خوش فدايي به رشته تحرير در آمد) و نوه مير محمد باقربن محمد سعيد بن محمد امين حسيني حسني يزدي ، عالم ديني و اديب و شاعر سده

معاد در نگاه خيام و حافظ مهناز صفايي هوادرق چکيده حکيم عمر خيام نيشابوري در يکي از سالهاي نيمه اول سده پنجم هجري به دنيا آمده و در حوالي سال 520 ه. از دنيا رفته است، اين سالها مطابق با دوراني است که متشرعان و دکان داران مذهب با طرز فکر خشک و انعطاف

مقدمه چاپ اول در حدود نود و هشت درصد از ما مردم ايران مسلمانيم ( 1 ) . ما مسلمانان ايراني به اسلام به حکم اينکه مذهب ماست ايمان و اعتقاد داريم‏ و به ايران به حکم اينکه ميهن ماست مهر مي‏ورزيم . از اينرو سخت علاقه‏ منديم که مسائلي را که از يک طرف با

مرگ در شعر سنتي مولوي مولوي عقيده داردکه تصور هرکس ا ز مرگ بنا بر تصويري است که از زندگي دارد: مرگ هرکس ا ي پسر همرنگ اوست پيش دشمن ،دشمن وبر دوست ،دوست پيش ترک آيينه را خويش رنگي است پيش زنگي آيينه هم زنگي است (مثنوي،ص413) به نظر مولوي ،هراسي که

مقدمه يکي از مسائلي که ذهن آدمي رادر طول تاريخ هميشه به خود مشغول داشته،مرگ است . مسأله ي مرگ بيشتر به عنوان يک «دغدغه »و «نگراني خاطر »و گاه به شکل «معما»يي لاينحل آدمي رابه فکرواداشته است.عکس العمل آدمي در برابرآن متفاوت و متناسب با بافتهاي فرهنگي

بي گمان اين آخرين شامگاه تاريخ تا شب چهارشنبه , هفتم جمادي الاخري سال پانصد و بيست و پنج هجري قمري نيست که مردمي جمع مي شوند تا با چشمان بهت زده ي خود تماشا کنند , چگونه با اشارت دستي زير پايي خالي مي شود و طنابي سخت بر گلوگاهي که درآن , ني هفت بند

بي گمان اين آخرين شامگاه تاريخ تا شب چهارشنبه , هفتم جمادي الاخري سال پانصد و بيست و پنج هجري قمري نيست که مردمي جمع مي شوند تا با چشمان بهت زده ي خود تماشا کنند , چگونه با اشارت دستي زير پايي خالي مي شود و طنابي سخت بر گلوگاهي که درآن , ني هفت بند

بي گمان اين آخرين شامگاه تاريخ تا شب چهارشنبه , هفتم جمادي الاخري سال پانصد و بيست و پنج هجري قمري نيست که مردمي جمع مي شوند تا با چشمان بهت زده ي خود تماشا کنند , چگونه با اشارت دستي زير پايي خالي مي شود و طنابي سخت بر گلوگاهي که درآن , ني هفت بند

جهان بيني شاهنامه ، دفاع خوبي در برابر بدي است . اين دفاع به نحو بي امان ، تا سر حد جان ، و با دادن قرباني هاي بيشمار ادامه مي يابد. گفتيم که توراني ها در صف بدي شمشير مي زنند ، و ايراني ها در صف نيکي. اين بدان معنا نيست که همه توراني ها نابکار هستن

مرثيه :نوحه در ادبيات روم و يونان مرثيه نشانه هر شعري است که بر وزن مرثيه (اندوهناک) نوشته مي شود. (يک در ميان خطوط شش ضربي و پنج ضربي) اين اصطلاح هم چنين مربوط مي شود بر موضوعات و وجه هايي که اغلب به شکل نثرهاي مرثيه اي بيان مي شوند اغلب گلايه کر

مذاکره چکيده هدف: بررسي ماهيت سبک مذاکرات تجاري چيني در مذاکرات تجاري چين – غرب در بازارهاي B2B که در بردارنده طرحهاي صنعتي بزرگ از نقطه نظر اجتماعي فرهنگي مي باشد. طراحي/ روش شناسي / روند – روش مفهومي از مصاحبه هاي شخصي توسعه يافته است. يافته ه

بند 10 در مدح فخرالدين بهرامشاه بن داود من که درين دايره دهربند 1 چون گره نقطه شدم شهربند دسترس پاي گشاييم نيست سايه ولي فرّ هماييم نيست2 پاي فرو ر فته بدين خاک در بافلکم دست به فتراک در3 فرق به زير قدم انداختم وز سر زانو قدمي ساختم4 گشته

مختصري در احوال وآثار نظامي داستان سراي بزرگ زبان فارسي ، نظامي گنجه اي در قرن ششم و در شهر گنجه پاي به عرصه وجود گذاشت. نام او الياس، کنيه او ابومحمد و لقب او به گفته برخي نظام الدين و يا جمال الدين ذکر شده است. عوفي در لباب الالاب او را ‹‹ الحکيم

محمود اعتمادزاده « به‌آذين » به آذين ( متولد 1293) از نويسندگاني است که همزمان با علوي به مقابله با سنتهاي پوسيده رمان‌نويسي اوليه برخاست و در راه آفريدن رماني واقعي کوشيد. رماني که او نوشت دختر رعيت (1331) همچون رمان علوي، افق تازه و گسترده‌تري از

محمود اعتمادزاده ‹‹ به آذين›› محمود اعتمادزاده (م. ا. به‌آذين) فعال سياسي ، نويسنده و مترجم معاصر ايراني بود. زندگي در بيست و سوم دى ماه سال ???? خورشيدي در کوي خُمِران چهل‌تن شهر رشت به دنيا آمد. آموزش ابتدايي را در رشت، سه سال اوّل متوسطه را در

سالهاي پيش دو برادر به نامهاي علي بابا و کاسيم در شهر پرشيا زندگي ميکردند . وقتي که پدرشان فوت کرد ثروتي کم اما مساوي به ارث گذاشت. برادر بزرگتر خيلي زود با دختر يک تاجر ثروتمند ازدواج کرده بود. بعد مرگ پدر قاضي مفسد ((محمد رضا)) جملاتي را ايراد ک

محمدحسين شهريار سيد محمدحسين بهجت تبريزي (???? - ?? شهريور ????) متخلص به شهريار (قبل از آن بهجت) شاعر ايراني بود که شعرهايي به زبان‌هاي فارسي و ترکي آذربايجاني دارد. از شعرهاي معروف او مي‌توان به «علي اي هماي رحمت» و «آمدي جانم به قربانت» به فارسي

بررسي آثار محمود دولت آبادي مقدمه: ادبيات هر سرزميني،بخشي است جدايي نا پذير از تا ريخ آن کشور،و ترديدي نيست که يکي از راههاي نفوذ به روح هر کشوري ،مرور اد بيات آن است0اين ادبيات،در حقيقت ثمره فعاليت آفرينشي ادبي است که در فضاي اجتماعي و فرهنگي دوران

محمد حسين شهريار محمد حسين بهجت تبريزي معروف به شهريار ، شاعر ايراني فرزند آقا سيد اسماعيل موسوي معروف به حاج مير آقا خشکنابي در سال 1325 هجري قمري ( شهريور ماه 1286 هجري شمسي ) در بازارچه ميرزا نصرالله تبريزي واقع در چاي کنار چشم به حهان گشود . د

رهي معيري محمد حسن معيري، متخلص به « رهي » فرزند محمد حسن خان مؤيد خلوت در دهم ارديبهشت ماه 1288 هجري شمسي در تهران چشم به جهان گشود. پدرش محمد حسن خان چندگاهي قبل از تولد رهي رخت به سراي ديگر کشيده بود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در تهران به پ

پيشگفتار بهار آخرين استاد شعر کلاسيک فارسي است . شاعري از تبار بزرگان که به ويژه قصيده سرايي ، ادامه دهنده راه استاداني چون رودکي و عنصري و فرخي و ناصر خسرو و سنائي و انوري بشمار مي آيد ؛ اما در عين حال نسبت به گرايش هاي شعر نو عنادي ندارد و خود ني

عارف کيست ؟ شيخ بها در کشکول مي گويد : عارف کسي است که خداي تعالي او را شاهد صفات و اسماء و افعال خويش فرمايد ، پس معرفت حالتي است که از شهود پديد آيد . ارکان اربعه عرفان سالکين عزيز بدانند که عرفا و اساتيد اخلاق براي سلوک الي الله شرايطي و براي س

مجموعه آثار ادبي يک سرزمين يا يک زبان يا يک دوره از تاريخ است که به وسيله شاعران و نويسندگان يک قوم يا ملت پديد آمده باشد . اثر ادبي سخني است که انديشه و احساس و تجربه گوينده يا نويسنده را آميخته با تخيل هنرمندانه بيان کند . وسيله آفرينش اثر ادبي ک

مجد همگر مجدالدين همگر از شاعران قصيده سرا و غزلگوي قرن هفتم هجري و از معاصران سعديست . نسبش بساسانيان مي رسيد و شاعر باين نسب شريف خود بارها اشاره و بآن فخر کرده است .ب اشيد نگاهش بيشتر شيراز بود ودر آنجا در خدمت اتابکان سلغري بسر مي برد و ازج

مثنوي انسان کامل هم حبيب خداست و هم محبوب او هرچه محبوبم کند مني کرده ام او منم، من او، چه گر در پرده ام چون انسان کامل محبوب و حبيب الله است قول و حال و فعل و ذات او تجلي حب محبت است و او آينه است اما همين آينه خود همه چيز است که فرمود : هر که م

«به نام خالق زيباييها» مشخصات کلي: مدت تدريس: َ45 نام درس: فارسي (بخوانيم و بنويسيم) اجرا: َ25 نام مدرسه: دبستان شهيد جهازيها کلاس: دوم عنوان درس: دوستان ما تعداد دانش آموزان: 22نفر مقطع (دوره): ابتدايي شماره ي صفحه ي درس: 54 تاريخ اجرا: 26/9/84

مباني فلسفه عرفان ايراني مباني فلسفه عرفاني ايراني – اسلامي بر چهار بخش مهم به شرح زير تقسيم بندي شده است:‌ وحدت وجود کشف و شهود دانش معنوي مراحل تربيت معنوي وحدت وجود بدين معني است که حقيقت را واحد و احديت را اصل و منشا تمام مراتب وجود ميدانستند

ماهيت فلسفه تقسيم بندي بر اساس سوالاتي از قبيل : ? ماهيت وجود ? ماهيت حقيقت ? ماهيت معرفت ? ماهيت زيبايي طبقه بندي ? ايده آليسم ? واقعگرا ? پراگماتيسم ? مفهوم گرا ? فلاسفه پيرورواقيون آن را به فيزيک، اخلاق و منطق تقسيم مي کردند. ? برخي فلا

اين نوشته بيان کوچکي براي انساني بزرگ است و اين انسان بزرگ کسي نيست جز لئوناردو داوينچي . کسي که تنها در زمانه و دوران خود نزيست و افق ذهن او بسيار بلندتر از دوراني به شکوه رنسانس بود. نام لئوناردو در کتب هنر و در کنار نام استادان و بزرگان هنر و علم

((ليلي و مجنون )) در روزگاراني دور در قبيله اي از ديار عرب به نام قبيله عامريان رييس قبيله که مردي کريم و بخشنده و بزرگوار بود و به دستگيري بينوايان و مستمندان مشهور، به همراه همسر زيبا و مهربانش زندگي شاد و آرام و راحتي داشتند. اما چيزي مثل يک تندب

لوئيس مامفورد Lewis Mumford متولد 1895 لوئيس مامفورد در ايالات متحده متولد شد و در دانشگاه کلمبيا دروس خود را به پايان رسانيد . وي مورخ تمدن بشري و متخصص عصر ماشين بوده و مريد و پيرو « پاتريک گدس » مي باشد . و مانند « گدس » ، شهر را مکان حساس عصر م

تپانچه(تَپَنچه) = سيلي-کشيده-سلاح اتشي دستي کوچک تخُچه = طاقچه تريت = تليت تسباغه = ادم بي اهميت و يا ادمهايي با هيکل کوتوله و بي قواره تسنبله = دنبلان تلخان ترشي = دختر ترشيده تليده = فاسد شده تماته = گوجه فرنگي تم رفتن = فروکش کردن-جذب شدن تندور =

** آکله مرضي است که عضو از آن خورده مي شود ، مانند ساير زخم هاست جز اينکه کمي ريشه دوانيده و به اندامهاي ديگر نيز سرايت مي کند و بوئي هم دارد . آکله يک نوع بيماي است مربوط به گلو و نفرين مادرها به بچه هاست . الهي آکله بگيري .(البته درحال حاضر از ب

گلستان ، آيينه ي زندگي پر ماجراي سعدي در خانواده ي عالمان دين به دنيا مي آيد. از خردسالي بانک اذان و صوت قرآن مي شنود پيش از آن که بر او واجب شود. نماز مي خواند، روزه مي گيرد و شب ها قرآن در بر، به خواب مي رود جانش با خدا پرستي اسلامي سرشته مي شود.

گفتن حکايت دل 1-درست ! خيلي عصبي، خيلي وحشتناک عصباني من خواهم شد و هستم ،اما چرا شما مي خواهيد بگوييد که من ديوانه هستم؟ بيمار چشمهايم تند است، مختل کننده نيست، خسته کننده نيست. در با همه حالتها (حس) از شنيدنيهاي بحران است. من شنيده بودم همه چيزها

گذري بر تاريخ دانشگاه روزي روزگاري في ما بين دهه ي 80- 79 مکاني دانشگاه نام در مکاني چاله سرخه نام بنا گرديد که در سنه هاي اول حاکمي عادل و دانا بر اين بنا حکومتک مي راند مظاهري نام . سربازان اين بنا را اهالي شهر ، دانشجو خواندني و کمي با ايشان حضر

مقدمه کوبيسم پيش از آنکه وارد ادبيات شود ، در نقاشي قدم به عرصه‌ي وجود گذاشت. در آغاز قرن بيستم هنوز اصول مکتب « اکسپرسيونيسم » بر عالم نقاشي حکم‌راني مي کرد . مکتب‌هاي بعدي ، مانند مکتب مکتب هاي ادبي به نظريات افراطي و تندرو متمايل شدند و درگيري ه

کمال: کمال از ناحيه خجند ماوراء النهرست که در بدايت عمر خود بتبريز مهاجرت کرد و در خدمت سلطان حسين جلاير (776-784هجري=1374-1382ميلادي) تقرب حاصل کرد و در خانقاهي که سلطان براي او ساخته بود بسر مي برد تا بسال 792 هجري (=1390ميلادي) يا 808 هجري (=1405

کمال الدين اصفهاني کمال الدين پسر جمال الدينمحمد اصفهاني قصيده سراي بزرگ ايران در اوان حمله مغول بود . وي بيشتر بمدح خاندان صاعد اصفهان که رياست شافعيه را داشته اند اشتغال داشت و بعضي از امراي زمان مانند جلال الدين منکبرني خوارزمشاه و حسام الدين

کليم کاشاني ملک‌الشعرا ميرزا ابوطالب کليم کاشاني، مشهور به « طالباي حکيم» از شاعران معروف سده يازدهم هجري، يکي از دو سه چهره برجسته سبک هندي و از شاعران موفق اين شيوه به شمار مي‌آيد. ولادت وي در اوايل قرن يازدهم هجري قمري در همدان اتفاق افتاده

کلمه کلاسيک به معني وسيع خود به تمام آثاري مه نمونه ادبيات کشوري شمرده مي شود و مکايه افتخار ادبيات ملي آن کشور است اطلاق ميشود .مثلا ما مي توانيم همه آثار جاوداني شاعران بزرگمان را کلاسيک هاي ادبيات فارسي بدانيم ولي آنجا که بحث از مکتبهاي ادبي در م

کتاب سوزي ايران و مصر از جمله مسايل لازم است «روابط اسلام و ايران مطرح شود مسئله کتاب سوزي در ايران بوسيله مسلمين فاتح ايران است. در حدود نيم قرن است که بطور جدي روي اين مسئله تبليغ مي شود. اگر اين حادثه، واقعيت تاريخي داشته باشد و مسلمين کتابخانه ي

مقدمه پروژه اي که مشاهده مي کنيد ازکتاب داستان راستان است که در جلد2 نوشته شده است. اين کتاب اثر مرتضي است که در مرداد ماه 1339 جلد اول اين کتاب منتشر شد . در زندگي انسانتعقل و خرد ورزي و سپس انتخاب دوست بسيار مهم است زيرا که انتخاب هر اعتقاد و

گزارش مشاهده محيط فيزيکي و برآورد نيروهاي انساني مشخصات مدرسه‌اي را که اينجانب مريم کمال‌زاده گيلاني در آن واحد تمرين معلمي 1 خود را کارآموزي کردم، به شرح زير است: ? نام واحد آموزشي بنده مدرسه راهنمايي تحصيلي دخترانه بنت‌الهدي الصدر 1 مي‌باشد که کد

مقدمه محمد غفاري ملقب به کمال الملک مردي از کاشان بود. وي فردي روشنفکر و احساساتي بود و انديشه هاي نويني در سر داشت. او در خانواده اي هنرمند متولد شده بود که اکثر افراد آن نقاشهاي برجسته اي بودند. کمال الملک نقاشباشي دربار قاجار بود. او تمام تلاش خو

[ويرايش] اصل و تاريخچه? کتاب کليله و دمنه در واقع تأليفي‌است مبتني بر چند اثر هندي که مهم‌ترين آنها پنجه تنتره (به سانسکريت ??????????)به معني پنج فصل و به زبان سانسکريت است. در روايات سنتي برزويه «مهتر اطبّاي پارس» در زمان خسرو انوشيروان را مؤلف اي

مقدمه همانطور که در ميان انسانها، برگزيدگان و دانشمندان از ديگران والاترند و سرمشق افراد ديگر واقع مي شوند در ميان کتب و آثار نويسندگان و گويندگان نيز بعضي کتابها، سر لوحه ي کتب ارزشمند قرار مي گيرند. آثاري چون ايليا و اديسه، هومر، مهابارات، شاهنا

قيدها از قيدها براي اضافه کردن اطلاعاتي به يک عبارت استفاده مي‌شود. همچنين قيدها مي‌توانند به يک کلمه ديگر از جمله به يک صفت يا قيد ديگر نيز اطلاعاتي اضافه کنند که در اين صورت معرف (modifier) ناميده مي‌شوند. انواع قيد قيود اقسام مختلفي دارند که

بنام آنکه جان را فکرت آموخت مبهمات و ادوات استفها مي : در بعضي ضمائر استفهامي علامت جمع وجود دارد مانند : کدامها ؟ (چه؟ کو؟) براي غير معدود است . (چند) براي اشياء معدود که داراي افراد باشند بکار مي رود . کلمات (چه؟ چند؟) صورت جمع هم دارند به صورت :

خلاصه‌ي درس 12 (گروه اسمي): گروه اسمي: يک اسم به عنوان يک هسته تشکيل مي‌شود ومي‌تواند يک يا چند وابسته• داشته باشد. وابسته مي‌تواند قبل يا بعد هسته بيايد. که که به ترتيب وابسته‌هاي پيشين و پسين ناميده مي‌شود. وجود هسته در جمله اجباري است، ولي وجود و

قديمي ترين نمونه شعر فارسي قديمي ترين نمونه «شعر» در مملکت ايران، «گاثه» يعني سرودهاي منظومي است که در آنها زرتشت، پيامبر ايراني، مناجاتها و درودهاي خود را در پيشگاه «اهورا- مزدا» يگانه و بزرگترين خدايان و خالق زمين و آسمان عرضه داشته است. اين سر

‹‹‹لئو نيکلايوچ تولستوئي ›› ‹‹ فيلسوف شهر روس ›› در روز 20 اکتبر سال 1910 ميلادي در خانه محقري در ايستگاه راه آهن بين شهر تولا و مسکو بين يکي از عميق ترين انديشه ها و چهره هاي بشري خاموش گرديد و با مرگ نابغه بزرگي جهان فلسفه و ادب ضايعه جبران ناپذ

فهرست نويسي در کتابخانه ها فهرست کتا بخانه سا زما ندهي قا نونمند و نظام يا فته مواد و توليدات به شيوه الفبايي ويا هر شيوه منطقي ديگر که با اطلاعات توصيفي کوتاه مانند قيمت اندازه رنگ و ......... باشد . اصطلاحا فهرست CATALOG ناميده مي شود. فهرست کتاب

نيما يوشيج در سال 1374 طفلي در يوش به نام علي متولد شد . پدر او خان زاده اي به نام ابراهيم و مادري از خاندان علم و هنر به نام طوبي به دنيا آمد . او تا 12 سالگي در ميان قبايل کوهستاني و چادر نشين و ايلخاني به سر برد . علي از سال 1300 شمسي نام خود ر

فعل معتل به فعلي که در ريشه آن حرف علّه (و، ي، ا) وجود داشته باشد «فعل معتل» مي‌گويند. مانند:«وعد، يسر، قول، بيع، دعو، رمي و …» انواع فعل معتل از اين جهت که حرف عله چندمين حرف ريشه باشد فعل معتل، به سه دسته تقسيم مي شود: مثال، اجوف، ناقص 1-معتل مث

فصل در بيان ملکه قناعت قناعت سرافرازد اي مرد هوش سرير طمع بر نيايد ز دوش ضد صفت حرص ملکه ي قناعت است و اين حالتي است از براي نفس که باعث اکتفا کردن آدمي است بقدر حاجت و ضرورت و زحمت نکشيدن در تحصيل فضول از مال و اين از جمله ي صفات فاضله و اخلاق ح

بي شک بخش عمده اي از فرهنگ و تمدن امروز ما ، به روزگاران و هزاره هاي دور باز مي گردد . قروني که بوميان فلات ايران و سپس مهاجرين به ويژه آرياي ها ، با تلاش و کوششي در خور ستايش ، فرهنگ و تمدني را آفريدند که در خدمت بشريت بوده و تمدنهاي بسياري را تا

فروغي بسطامي ميرزا عباس، فرزند آقاموسي بسطامي در سال 1213 هجري قمري در عتبات به دنيا آمد و شانزده سال بيش نداشت که پدرش درگذشت و پسر تهديست و بي‌سرپرست ماند و با مادرش به ايران آمد و نزد عموي خود دوستعلي‌خان به مازندران رفت و در ساري اقامت گزيد. م

مقدمه فروغ فرخزاد از معدود شاعران دوره معاصر است که از نظر زبان شعري داراي سبک و شيوه مخصوص به خويش است اشعار اوليه او عمدتا شامل اشعار است که بيانگر احساسات سطحي شاعر است عمده اين اشعار عاشقانه‌هايي هستند که بي‌پروا و بي‌پرده به بيان احساسات شهواني

• فروغ در تولدي ديگر يک تابلو نقاشي ميخ شده به ديوار است که با شجاعتي دوست داشتني ساز برون رفت از ميخ و ديوار را ساز مي کند. تولدي ديگر پاسخي است به واقعيت چارچوب و تلاشي است از سوي محدود براي پا گذاشتن به خارج از محدوده. مقدمه بدون شک ما در تول

مقدمه فروغ فرخزاد در 15 دي ماه 1313 در تهران متولد شد, مادرش توران وزيري تبار و پدرش سرهنگ محمد فرح‌‏زاد بود؛ پدر به دليل روحيه نظامي که داشت از همان آغاز فرزندان خود را به گونه‌‏اي متفاوت تربيت مي‌‏کرد و سعي داشت آن‌‏ها را با سختي آشنا کند, فروغ

فردوسي استاد بزرگ بي بديل حکيم ابوالقاسم منصوربن حسن فردوسي طوسي ، شاعر بزرگ حماسه سراي ايران و يکي از شاعران مشهور عالم و ستاره درخشنده آسمان ادبيات فارسي و از مفاخر نامبردار ملت ايرانست ، و بسبب همين عظمت مقام و مرتبت سرگذشت او مانند ديگر بزرگا

درباره ي فردوسي وشاهنامه حکيم ابوالقاسم فردوسي از ستارگان قدراوّل آسمان ادب وفرهنگ ايران است که در دوره هاي گذشته ي تاريخي،با کتاب گرانقدرخود شاهنامه،درميان مردم شهرت يافته است واز غايت روشني بعدها زندگي اودرغباري از تيرگي وناشناختگي فرورفته ا

حکيم ابوالقاسم حسن بن علي توسي معروف به فردوسي (حدود سال ??? تا حدود ??? هجري خورشيدي) در ناحيه توس خراسان به دنيا آمد و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد. او شاعر حماسه‌سراي ايراني و گوينده? شاهنامه? فردوسي است که مشهورترين اثر حماسي فارسي است و طو

در نعت خاتم النبيين عليه الصلوه و السلم فرستاده خاص پروردگار رساننده حجت استوار گرانمايه تر تاج آزادگان گرامي تر آدمي زادگان محمد کازل تا ابد هر چه هست به آرايش نام او نقش بست چراغي که پرواز بينش بدوست فروغ همه آفرينش بدوست ضمان دار عا

غلامحسين ساعدي (متولد 1314) او نيز چون صادقي، نويسنده با قدرتي است که در تجزيه و تحليل زندگي اجتماعي نقش مهمي دارد. اما در آثار وي جاي طنز را حسرت و خشم گرفته است. ساعدي براي نشان دادن آثار رواني اجتماعي خشونت جامعه بر ارواح مردم کوچک، از مرزهاي تث

درفرهنگ اصيل ِ ايران ، تصوير« هبوط آدم ازبهشت» نيست تصوير« هبوط آدم » در تورات وانجيل وقرآن، در مکاتب فلسفي باختر ، « فلسفي ساخته شد » وبنياد تفکر فلسفي، غرب گرديد وآن را از بُن ، تباه ساخت به « فرّ سايه ات » ، چون « آفتابيم » همائي تو ، همائ

داستان، امر واقع، و حقيقت داستان قصه‌اي بر ساخته است. اين تعريف حوزه‌هاي بسياري را در بر مي گيرد؛ از آن جمله است: دروغ‌هايي که در خانه و خانواده سر هم مي کنيم تا خود را از کنجکاوي ‌هاي آزارنده حفظ کنيم، و لطيفه‌هايي که تصادفاً مي شنويم و بعد من باب

عمر خيام نيشابوري حکيم عمر خيام نيشابوري، متولد 29 ارديبهشت 427 هجري شمسي (18 مي 1048 ميلادي) در نيشابور، متوفي 13 آذر ماه 510 هجري شمسي (4 دسامبر 1131 ميلادي). خيام را به عنوان يک شاعر، ستاره شناس، و رياضي دان مشهور مي شناسند؛ ولي شهرت بيشتر ا

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول