(قسمت اول) درباره رسم الخط فارسي بسيار نوشته اند و گمان مي رود از اين پس هم بسيار بنويسند چون همراه با ورود وسايل جديد به داخل نظام سنتي حروفچيني کتابهاي فارسي، مسائل جديدي هم در باره ي شيوه ي نگارش فارسي ظهور کرده است که بايد فکري درباره ي آنها ب
وقتي گرگ ماده و توله هايش از شدت گرسنگي به هم مي پرند،گرگ نر چه مي کند؟ به نظر من گرگ نر از لانه اش خارج مي شود و براي سيرکردن شکم توله هايش از روي ناچاري به خانهء روستايي ها حمله مي کند. روستايي ها حق دارند که گرگ را بکشند و گرگ بيچاره هم حق دارد ک
درباره ي مولانا و مثنوي شريف تاريخ زندگي مولانا تا حد زيادي روشن است. وي در عهد خويش نيز پس از وفاتش در قونيه و خارج از آن بسيار شهرت داشت، و پيروان بسياري از شدت علاقه به مولانا زندگي او را به تفصيل شرح داده اند. تنها در دوره خود مولانا چندين اث
خواجه عبدالله انصاري شرح حال کوتاه خواجه عبدالله انصاري پير هرات خواجه و پدرشخواجه عبدالله انصاري که مقامي شايسته در عرفان دارد و نام پرآوازه اش در اقطاع زمين و زمان پيچيده، عارفي وارسته و سالکي است آراسته و صاحب کرامات فراوان. در علم و دانش و قدر
چگونگي ورود لغات عربي به زبان فارسي تطورات زبان فارسي در ضمن 29 قرن ورود مضامين عرفان و تصوف به شعر و نثر فارسي مخصوصاً در قرن ششم هجري که از اعاظم کتب صوفيه که به عربي نگاشته شده بود مانند آثار «ابوعبدالرحمن سلمي»، «اللمع في التصوف» و «آثار اب
سرزمينى که اکنون به نام ايران مشهور است، بخشى از سرزمين پهناورى است که خاستگاه نخستين تمدنها بوده و ساليان دراز پيشرو ديگر تمدنهايى بوده است که در جاهاى ديگر جهان پديد آمده بودند. بيشتر مردم ايران، سرزمينشان را با پيشينهى تمدنى 2500 ساله مىشنا
نويسنده: شريل تمپچين اکتبر 1944 بود. لايه هاي نازک برفي زود هنگام،، ايالت مينه سوتاي جنوبي را پوشانده بود. برفِ قسمتهاي زيادي، به جز قسمتهايي که در سايه قرار داشت، از بين رفته و زمين گل آلود، از وسط قسمتهاي ذوب شده، خود نمايي ميکرد. کشتزارها خلوت
قرن نهم دوره تيموري (782 907 هجري) --> مقدمه دورهيي که مورد بحث ما در اين فصل است از «يورش» تيمور به خراسان و سيستان (782 هجري) آغاز و به جلوس شاه اسمعيل صفوي (907) ختم ميشود و اگر چه قسمتي از اواخر قرن هشتم و چند سالي از اول قرن دهم در جزو اين د
ادبيات ايران در قرن سوم و چهارم دولت ساساني با شکستهاي پياپي سپاهيان ايران از لشگر مسلمانان در جنگهاي ذات السلاسل(12هجري) و قادسيه(14 هجري) و جلولاء(16 هجري) و نهاوند(21 هجري) واژگون شد، و نفوذ مداوم مسلمين در داخله شاهنشاهي ايران تا ماوراءالنهر که
به آخرين قسمت از سه قسمتي ادبيات روسيه رسيدم . ميخاييل بولگاکف (1891-1940) آثار: برف سياه – گارد سفيد – دل سگ و مرشد و مارگاريتا ..... ... او در ماه فوريه ي 1940 پشت آخرين عکسش که در آن عينک دودي به چشم دارد نوشت : به همسرم النا سرگيوونابوگاکووا
مقدمه ادبيات روسيه خود را مديون نويسندگانش (درقرن هتجدهم و نوزدهم ميلادي) ميداند.نويسندگاني که سعي داشتند با قلم خود شرايطجامعه آن روزگار را بر کاغذ به ثبت برسانند. ازجمله اين نويسندگان ميتوان به) (فئودورداستايوفسکي) اشاره د
يادداشتبرداري، خلاصه نويسي و چکيده نويسي براي يادداشتبرداري بايد از يک روش دقيق و منظم پيروي کرد تا بتوان مجددا آنها را براي مقاصد اصلي تحقيق و به مناسبتهاي ديگر، مرور کرد. اکنون به بيان چند نکته در اين زمينه ميپردازيم: 1- در يادداشتبرداري و خلا
به نام خدا اگر به من بگويي فراموش مي کنم اگر به من بياموزي به خاطر مي آورم اگر در گيرم کني ياد مي گيرم ً فرانکلين ً مقدمه : يادگيري يک فرآيند است در هر فرآيند عوامل و متغيرهايي در حال تعاملند . در اين جا فقط به ذکر نقش همسالان در روند
آنتوان گرابوفسکي به سال 1857 در بخش آلماني لهستان زاده شد . در آن روزگار لهستان کشوري مستقل نبود و به بخشهاي تحت سلطه روسيه تزاري ، آلمان و پروس تقسيم شده بود گرابوفسکي شيميدان بود و در زمينهي شيمي داراي چندين تأليف، اما او زبانشناسي بزرگ و زبان
پيشگفتار: «و عشق را خداوند آفريد» من در اين تحقيق سعي بر اين داشتم که تحليلي از مجموعه داستانهاي کوتاه از کتاب ميرزاي بزرگ علوي گرد آورک. اين کتاب نتيجه راهنمايي هاي دوستان بخصوص اساتيد عزيز خانم مريم رئيس دانا بوده است. اعتقاد من بر اين است که
هوشنگ ابتهاج امير هوشنگ ابتهاج، سايه، در ششم اسفندماه 1306 هجري شمسي در رشت به دنيا آمد، دوره تحصيلات ابتدايي و قسمتي از متوسطه را در مدارس رشت گذراند. وي که از نوجواني شعرگويي را آغاز کرده بود، دوره دبيرستان را به پايان نرسانده به تهران ميآيد و
هوش در ابتدا آشنايي با انواع هوش و تعريفي از هوش: تعريف هوش به سه دسته تقسيم مي شوند : 1) تربيتي : کيفيتي است که سبب موفقيت تحصيلي مي شود از اين رو آن را يک نوع استعداد تحصيلي تلقي ميکنند و مربيان تربيتي مدعي اند که کودکان باهوش نمرات بهتري در دروس
ارزشيابي و آزمونسازي تعداد دانشآموزان: 120 نفر تعداد سوالات آزمون: 20 سوال که شامل 10 سوال در ک مطلب، 5 سوال گرامر و 5 سوال لغت است. بيل گيتس و صنعت رايانه بيل گيتس شخص مهمي در صنعت رايانه است . او سالهاي زيادي است که رئيس شرکت مايکرو سافت و ن
هنر و ادبيات در ايران و جهان نروز در (خانيک) رجبعلي لباف خانيکي خانيک تغيير شکل يافته واژه خاني در زبان پهلوي اشکاني به گويش پهلوي ساساي و مانوي است و خاني به معني چشمه سار يا آب صاف يا طلاي خالص و نام ديگر هماي دختر داراب پيشدادي است اما خانيک در
براي همگويي همخواني ناقص پسرو مي توانيم مثالهاي زير را بياوريم: تخصير «تقصير» [tdexsir] /t?qsir/ رخص «رقص» [tdexsr] /t?qsir/ سخف «سقف» [s?xf]?/s?qf/ در اينجا ملاحظه مي کنيد که /q/ همخوان انسدادي ، ملازي بيواک ، تحت تاثير همخوانهاي سايشي بيواک بعدي
ويرايش] داستان کيکاووس در دژي در مازندران اسير است. رستم به نجاتش ميرود و در راه از هفت بلا جان سالم به در ميبرد. [ويرايش] خوان اول: نبرد رخش با شير بيشه رستم روز و شب ميرفت و راه دو روزه را در يک روز ميپيمود تا به دشتي رسيد پر از «گور» بود و
هفت خوان رستم خوان اوّل: بيشه شير رستم براي رها کردن کي کاوس از بند ديوان بر رخش نشست و بشتاب رو براه گذاشت. رخش شب و روز مي تاخت و رستم دو روزه راه را به يک روز مي بريد، تا آنکه رستم گرسنه شد و تنش جويان خورش گرديد. دشتي برگور پديدار شد. رستم پي ب
مقدمه: صرف نظر از هر نوع ويراستاري و رفع اشکال در اثار نوشتاري يا هر اثر ديگر بنظر بيايد پس از اتمام آن دو طرز فکر درباره پديده حامله موجود باشد که کاملاً طبيعي است ديدگاه اول ديدگاهي تحسن برانگيز و ديدگاه دوم برخلاف ديدگاه اول در پي نشان دادن عيوب
درآمدي بر فصل اول لودويک ويتگنشتاين يکي از مهمترين فيلسوفان تحليلي قرن بيستم است که بواسطه دو اثر مهم فلسفياش- رساله منطقي- فلسفي و پژوهشهاي فلسفي- مسير و جهت فلسفه تحليلي را تحت تأثير قرار داد. او را بايد نقطه عطفي در تاريخ تفکر فلسفي و همچنين هم
شعراي اين عهد در شمار طبقات مهم و مورد احترام بوده اند0مهمترين امري که در مطالعه احوال شعرا جلب توجه مي کند وجود عده يي از رجال و معاريف هر زمان در زمره انانست0بسياري از سلاطين و وزراي و صدور ورجال زمان به فارسي يا عربي شعر مي گفته و ديوان و دفتر
وضع ادبي ايران در قرن چهارم ونيمه اول قرن پنجم هجري وضع عمومي زبان و ادب فارسي دوره يي که مورد مطالعه ماست ، با آنکه ابتداي ترقي ادب فارسيست ، يکي از مهمترين ادوار ادبي ما هم محسوب مي گردد . در ابتداي اين عهد رودکي استاد شاعران و در اواخر آن فردوس
وضع ادبي ايران در سه قرن اول هجري در سه قرن اول هجري همچنانکه ايران ميدان نفوذ ادياني از قبيل اسلام و کيشهاي زرتشتي و مانوي و عيسوي و غيره بود، بهمان نحو هم زبانهاي متعلق به هر يک از آنها يعني عربي و پهلوي و سرياني و جز آن در ايران درج داشت بيآن
وسواس وسواس از اختلالات اضطرابي انسانهاست که پايه ي زيست شناختي دارد. وسواس گاهي از کودکي شروع ميشود ولي نمونه هاي آن را در تمام گروه هاي سني مي توان مشاهده کرد و يکي از شايع ترين رفتارهاي دروني انسان است و نيرويي بي ريشه ولي قوي است که انسان را به
ورزش ، بازيها وسرگرميها زورخانه ها – تکيه وقهوه خانه ها ،کانون هاي فرهنگ مردم ورزش وبازي وسرگرمي پديده هايي هستند که از نظر زمان راه به کهن ترين دوران زندگي بشر مي برند و سر آغازي براي آنها نمي توان تعيين کرد .در ايران نيز به شهادت افسانه ها و اسا
در پاييز ???? (?? آبان) در روستاى يوش از توابع مازندران کودکى ديده به جهان گشود که گرچه نام اصلى اش على اسفنديارى بود اما بعدها با نام «نيما يوشيج» به شهرت رسيد. درباره تخلص وى گفته اند: «ظاهراً به اعتبار نام يکى از اسپهبدان طبرستان و نام محال «نيما
نيما يوشيج علي اسفندياري (نيما يوشيج) در سال 1276هجري شمسي برابر با 15 جماديالثاني 1315 قمري و 11 نوامبر 1897 ميلادي در يوش مازندران به دنيا آمد – در طبيعت زيبايي که همواره اثري از آن در اشعارش به چشم ميخورد – نيما تا سن دوازده سالگي در آغوش همين
شاعري که از خودش آغاز مي شود نيما يوشيج از تولد علي اسفندياري نيما يوشيج روز 21 آبان 1274 شمسي در دهکده دور افتاده (( يوش)) مازندران به دنيا آمد . که در خردسالي علي نوري خوانده مي شد ، فرزند ابراهيم نوري . نيما نسبت خود را چنين بيان کرده : (( علي
نيما را درست نمي خوانند ________________________________________ از خلال گفت و گويي که با اين شاعر داشتيم، دريافتيم که با نگاهي چند سويه، خود افتخار مي کند که در کنار نيما بسيار چيزها را فرا گرفته و به گونه اي سرراست نيرو، خود را برترين شاگرد نيما
مقدمهنيکويي در اشعار ديگر شاعران نيکويي در شعر سعديحکاياتي از بوستان با موضوع نيکوکاري مقدمه :تو نيکي مي کن و در دجله اندازمثل معروفي ، برگرفته از اشعار سعدي است که در پايان مثنوياتش آمده است : تو نيکويي کن و در دجله انداز که ايزد در بيابانت دهد
علي اسفندياري مشهور به نيما يوشيج در 15 جمادي الاول سال 1315 هجري قمري برابربا 11 نوامبر سال 1897 ميلادي در دهکده يوش به دنيا آمده است اين تاريخ برابر است با 21 آبان ماه سال 1276 شمسي . يوش زادگاه نيما دهکده اي است ييلاقي از دهستان اوز رود بخش نور ش
نور در تئاتر شاعرانه بسيار اهميت دارد. نور يک تداعي گر قويست. نور مي تواند يکي از زبان هاي شاعرانه صحنه باشد. آپيا و نور آپيا (Adolph Paaia 1862-1928) در سال 1895 مهمترين کتابش موسيقي و صحنه پردازي را نوشت – که در آن اصلاحات پيشنهادي اش براي هنر صحن
نگاهي به کارکرد هاي اسطورهاي شعر سنتي فارسي مقدمه بابِ اين روزگار، برخورد آرکئولوژيک با هنر سنتي است و در ذيل آن، شعر سنتي، چه در عصر حافظ و بيدل سروده شده باشد و چه در روزگار ما از اين برخورد بينصيب نمانده است.در واقع ديدگاه صرفاً آر
نگاهي به تولدي ديگر فروغ فرخزاد : • فروغ در تولدي ديگر يک تابلو نقاشي ميخ شده به ديوار است که با شجاعتي دوست داشتني ساز برون رفت از ميخ و ديوار را ساز مي کند. تولدي ديگر پاسخي است به واقعيت چارچوب و تلاشي است از سوي محدود براي پا گذاشتن به خارج از م
نگاهي به بديع در جلد سوم مثنوي ديباچه مثنوي ، کتابي است تعليمي و درسي در زمينه عرفان و اصول تصوف و اخلاق و معارف و … و مولانا بيشتر به خاطر همين کتاب شريف ، معروف شده است . مثنوي ، درياي ژرفي است که در آن مي توان در آن غواصي کرد و به انواع لآلي و اق
گاهي به شعر « مرغ آمين » نيما مرغ آمين نيما شعر نسبتاً بلند مرغ آمين را در سال 1330 يعني هنگامي که جنبش ملي ايران به رهبري دکتر محمد مصدق در صحنه سياسي حضور فعال داشت سروده است. نيما در اين شعر انديشه هاي رهائي جويانه خود را که آميخته با خوش بيني و
با استفاده از مشارکت همگاني ميتوان ضمن تکيه بر اهميت سرمايهي انسانيراهکارهايي براي حضور مؤثر و فعال تمام کارکنان و دانشآموزان در مدارس پيدا کرد و ازايدهها و ابتکارات آنان در حل مسائل و اجراي اهداف آموزش و پرورش استفاده ن
نقش اخلاق در ارتباطات استيسي مري دانشجوي رشتهي ارتباطات در يک دانشگاه دولتي است. هفتهي گذشته استاد او در سميناري، چندين نظريه در باب اخلاق به دانشجويان خود ارايه کرد. استيسي تا پيش از اين پرداختن به بحث هاي فلسفي را اتلاف وقت ميدانست اما از آن پ
ديباچه درارتباط با اشعار شاملومي توان گفت که او توانسته انديشه ها و دانش خود را در قالب اشعارش ارائه دهد. شاملو که شعر را ابزاري براي برپايي آزادي مي داند در شعرهايش بي پرده سخن مي گويد که باعث محو شدن ابهام هنري از اشعارش شده و جنبه شعاري به آن د
مقدمه در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و براي شناختن نياز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1) اسامي آن چه پيرامون انسان اس
مقدمه نقد ادبي در دوره ما ضعيف و بيمار گونه است . آئين روزنامه نويسي رنگي از سبکسري و شتابزدگي بدان بخشيده است. حتي ،پاره اي از واقفان اهل نظر نيز در روزگار ما گمان دارند که در نقادي آنچه بيش از هر چيز ، مايه کار منتقدست ،دليريست و آنجا که اهل نظر ر
پيشگفتار ادبيات هر قومي يکي از ارکان عمدهي فرهنگ آن قوم است. ادبيات نيز بدون نقد و ارزيابي پيشرفت لازم را نميکند و چنانکه بايد راه تکامل را نميپيمايد و چه بسا دچار سکون و رکود و توقف ميشود، زيرا وقتي سخنوران و شاعران و نويسندگان ملتي از راه و رس
نقد چيست و منتقد کيست؟ محور کار نقاد بر رعايت اخلاق و در واقع بر رعايت عدالت قرار دارد. چرا که از نظر فلسفي خلق ملکه راسخ نفساني است که بدون تکلف منشاء صدور افعال نيکو باشد و اصول «خلق شجاعت، عفت و حکمت است و مجموع هر سه عدالت». نقد تاريخي از جمله د
ارزشيابي و آزمونسازي تعداد دانشآموزان: 120 نفر تعداد سوالات آزمون: 20 سوال که شامل 10 سوال در ک مطلب، 5 سوال گرامر و 5 سوال لغت است. بيل گيتس و صنعت رايانه بيل گيتس شخص مهمي در صنعت رايانه است . او سالهاي زيادي است که رئيس شرکت مايکرو سافت و ن
نظريه ادبيات مقدمه رنه ولک نويسنده اين کتابدر1903 در وين به دنيا آمد . در 1918 به پراگ مهاجرت کرد و در 1926 از دانشگاه پراگ دکترا گرفت و در 1939 به آمريکا رفت . رنه ولک را از برجسته ترين جامعترين و پرکارترين نظريه پردازان و مورخان تاريخ و نقد ادبي ق
نثر فارسي و آغاز ادبيات تاريخي ديني 1)شاهنامه ابو منصوري چنان که پيش از اين ديديم، نثر فارسي در آغاز عصر فردوسي تولد يافت، زيرا نخستين کتاب فارسي که به عنوان اثري مستقل عرضه شد، همان شاهنامهي منثور بود که به دليل آن که به دستور و سرمايه ي ابو من
نثر فارسي در عهد صفوي از آغاز قرن دهم تا ميانه قرن دوازدهم عهد صفوي (907 1148)نثر فارسي در عهد صفوي از منشيان دوره صفوي هم خواه آنان که در ايران در دستگاه صفويان بودهاند و خواه آنان که در هند در دستگاه گورکانيان و ساير امراي محلي بسر ميبردند نامه
به نام آنکه جان را فکرت آموخت ناصر خسروقبادياني حيات ابو معين ناصربن خسروقبادياني بلخي مروزي از شاعران و نويسندگان بزرگ و سخن گستر سده پنجم هجري است . درباره او هر چند پژوهش هاي نسبتاً تازه هم شده ، ولي هنوز تحقيقات علامه سيد حسن تقي زاده تازگي خو
ناصر خسرو حکيم ناصر خسرو از شاعران بزرگ و فيلسوفان برتر ايران است که بر اغلب علوم عقلي و نقلي زمان خود از قبيل فلسفهي يوناني و حساب و طب و موسيقي و نجوم و فلسفه و کلام تبحر داشت و در اشعار خويش به کرات از احاطه داشتن خود بر اين علوم تأکيد کرده است.
مقدمه هدف اين پروژه ميزان تحصيلات اولياي دانش آموزان دبيرستان شهيد مطهري منطقه 2 ميباشد. اين پروژه از طريق پرسش مستقيم از اشخاص صورت گرفت در اين رابطه دادهها جمعآوري شد و مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل قرار گرفتند در اين بررسي از محاسبات آماري و ن
مهدي اخوان ثالث نخستين مجموعهشعرِ مهدي اخوانثالث بعد از کودتاي 28 مرداد ماه سال 1332 ، مجموعه شعر زمستان است . بگذشته از اشعاري که پيش از روزهاي کودتا سروده شدهاند، فضاي حاکم بر اين مجموعه، آميختهاي است از حس تنهايي و حسرتِ روزگاران شيرين بر ب
موميايي هاي طبيعي جسد يک مرده به چه سرعتي متلاشي ميشود؟ هنگامي که انسان مي ميرد و آن گونه که در آلمان و اروپا متداول است بر طبق آداب و سنن مسيحيان به خاک سپرده مي شوند. قبل از آنکه تابوت را درون گور بگذارند، پدر روحاني اين کلمات را قديمي و هميشگي
مولوي در اين تحقيق سعي بر آنست که افکار عقايد و شخصيت مولانا مورد بررسي قرار گيرد به همين خاطر به شرح کوتاهي از سرگذشت مولانا از آغاز عمو تا انجام مي پردازيم و کوشش خود را در بررسي موارد ذکر شده مي گذاريم. مولوي حدود 68 سال عمر کرد ولادتش در بلخ رو
پژوهش حاضر کوششي است براي تشريح وضعيت جامعه شيعه ،اين گزارش مبتني است بر يک رشته منابع جور و اجور; اعم از منابع درجه اول و دوم، از آثار عربي قرون ميانه تا نوشتههاي سياحان اروپايي و آثار مخالفان فعلي دولت سعودي. همچنين از نوشتههاي تاريخيِ سالشمارانه
رشد جنبش کارگري در چنين شرايطي، نتيجه¬ي منطقي نقد عملي پيامدهاي سرمايه¬داري بود و بطور همزمان نظريه¬هاي ضدسرمايه¬داري اعم از ايده¬هاي اصلاح¬طلبانه و يا انقلابي آن را پديد آورد. گرايش¬هاي انسانگرايانه و انتقادي ليبرال در آغاز نقش مهمي در اين راستا دا
فريدون مشيري در سيام شهريور ???? در تهران به دنيا آمد. جد پدرياش بواسطه ماموريت اداري به همدان منتقل شده بود و از سرداران نادر شاه بود. پدرش ابراهيم مشيري افشار فرزند محمود در سال ???? شمسي در همدان متولد شد و در ايام جواني به تهران آمد و از
مولوي و استعاره هاي عشق اي عشق تو موزونتري يا باغ و سيبستان تو؟ اين شعر با ريتم هاي موزون و رقصنده اي ادامه مي يابد تا از اعمال اعجازآميز عشق که تلخي را شيرين مي کند و هر ذره اي را بحرکت در مي آورد و به درختان رقص مي آموزد و بدون آن زندگي هيچ لذ
ني نامه بشنو از ني چون حکايت مي کند از جدايي ها حکايت مي کند کز نيستان تا مرا ببريده اند از نفيرم مرد و زن ناليده اند سينه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگويم شرح درد اشتياق هر کسي کاو دور ماند از اصل خويش باز جويد روزگار وصل خويش من به هر جمعيتي نال
نگاهي به زندگي مولانا جلال الدين محمد بلخي نفس عارفي،نفس حماسي، عشق شورانگيزي متمايز از هر عشقي؛سرشته در وجود کسي،که از هر سويش همه چيز و همه اشياء به ناگهان به رقص و ترنم در مي آيد؛همه چيزي که از او زنده گي ميافت،و به همه چيز جهان نيرو و شکوه مي
مولانا، منظومه شمسي عشق احمد افلاکي در مناقب العارفين آورده است: «حضرت مولانا پيوسته در شبهاي دراز، دايم الله الله ميفرمود و سر مبارک خود را بر ديوار مدرسه نهاده به آواز بلند چنداني الله الله ميگفت که ميان زمين و آسمان از صداي غلغله الله پر
مولوي از تولد تا تحول معنوي مولوي در اواخر سپتامبر سال 1207 چشم به جهان گشود.احتمالاً ايام کودکي را همراه پدرش گذرانيد. پدرش بهاالدين از علماي چندان معروفي نبود. و به اشتغالداشت.احلام معنوي و اميال راهدارند و خواسته هاي عده اي از پيروانش قرار بر ا
« مولانا جلال الدين محمد مولوي » 6ربيع الاول سال 604هجري قمري:« مولانا جلال الدين محمد مولوي» عارف ، متفکر و شاعر پرآوازه ايراني متولد شد. او از اهالي بلخ بود اما همراه پدر به قونيه رفت و ساليان متمادي در اين شهر زندگي کرد. مولانا درحلب و دمشق ، م
جلال الدين محمد بلخي نامش محمد و لقبش جلالدين است. از عنوان هاي او خداوندگار و مولانا در زمان حياتش رواج داشته و مولوي در قرن هاي بعد در مورد او به کار رفته است. در ششم ربيع الاول سال ??? هجري قمري در شهر بلخ متولد شد. نياکانش همه از مردم خراسان بود
مولانا و عشق «نگاهي به مسأله عشق در مثنوي معنوي » مقدمه سخن گفتن از عشق در مثنوي معنوي جلالالدين محمد بلخي آن ستاره درخشان آسمان عرفان و آن يگانه دوران کاري به غايت دشوار است زيرا عشق از ديدگاه حضرت مولانا بحري است بس ژرف و عميق که کس به ژرف
مختصري از زندگي نامه ي مولانا: جلال الدين محمد بلخي محمد بن حسين الخطيبي البکري درششم ربيع الاول سال604 هجري دربلخ متولد شد. وي از بزرگترين شعراي مشرق زمين است. پدرش محمد بن حسين الخطيبي البکري ملقب به بهاء الدين ازبزرگان مشايخ عصرخود بود وبه علت شه
مولانا روز ششم ربيع الاول سال 604 ه ق / سي ام سپتامبر 1207 ميلادي در بلخ به دنيا آمد . پدرش واعظ سر شناس شهر ، بهاءالدين محمد معروف به بهاء ولد بود . در منابعي که پس از شهرت مولانا نوشته شده بهاء ولد را از مشايخ صوفيان کبروي و داراي لقب سلطان العلما
مولانا از بلخ تا قونيه: جلالالدين محمد بلخي مولوي هشتصد سال پيش در شهر بلخ متولد شد. به سن نوجواني نرسيدهبود که پدرش بهاءالدين الولد سلطان العلما به دليل رنجش از پادشاه وقت سلطان محمد خوارزمشاه دست زن و بچهاش را گرفت و از بلخ خارج شد. جلالا
مقدمه: مثنوي به حق دريايي است بيکران انباشته از دره هاي گرانمايه و پر قيمت کهدر کمتر مکتوبي ميتوان بدانها دست يافت. در عين حال، نوشتاري است بلند و طولاني که شايد خواندن سراسر آن از حوصله بسياري خارج باشد، و نيز به شعر است و چه بسا برخي نتوانند به
مقدمه الحمداله رب العالمين الذي خلق الانسان و علمه البيان و وضع الميزان و الصلاه و السلام علي من ارسله بالقرآن محمد المصطفي و علي اهل بيته معادن الحکمه و معالم البرهان. اما بعد، در اين مقاله کوشش شده است تا راههايي که شخص دچار اشتباه و انحراف گرديد
منوچهر آتشي، در سال 1310 در دشتستان استان بوشهر، به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايي و دورهي اول متوسطه را در بوشهر و حومه گذراند و سپس براي گذراندن دورهي دانشسراي مقدماتي به شيراز رفت. در سال 1333 شمسي آموزگار شد و بعد از مهاجرت به تهران در
از ابن عماد خراساني شيرازي گرچه تحفه العشاق در مواردي از منظومه سلفش منطق العشاق تبعيت مينمايد، ليکن موارد متفاوت با آن نيز در منظومه کم نيست. شاعر در اينجا عناويني چون حکايت، تمامي سخن يا خلاصه سخن را حذف و گويي آنان را زايد ميدانسته، يا محتمل اس
مقدمه اگر چه خاقاني شاعري است قصيده سرا و بيشتر به سرودن شعر پرداخته است اما، نوشتن نامه ها با عنوان منشأت چيره دستي خويش را در هنر نويسندگي بر همعصران خويش و حتي دوره هاي بعد از خويش به خوبي نشان مي دهد با مطالعه منشأت را مي توان چنين نتيجه گرفت ک
منابع آزمون کارشناسي ارشد تاريخ فلسفه غرب: ترجمه نويسنده نام کتاب دکتر سيد جلال الدين مجتبوي پاپکين کليات فلسفه محمدعلي فروغي سير حکمت در اروپا دکتر سيدجلال الدين مجتبوي کاپلستون ج 1يونان و روم دکتر محمد حسن لطفي بورمان افلاطون دکتر علي مرادداو
مقدمه سخن از پرفروغ ترين خورشيد معرفت و حکمت است که عقل را به شگفت آورد و انديشه تحقيق را در شکوه تفکر متحير ساخت و بلنداي هستي همتش سروهاي سرفراز را سرآمد و طنين زيباي کلامش عقده ها از عقايد برداشت و صراحت در بيان و مرامش دلق و رنگ و ريا از چهره ه
ملاصدرا و همزباني با فلسفه جديد ملاصدرا در اشراق دوم از شاهد سوم کتاب شواهد الربوبيه در بحث اتحاد عقل با معقول اين نظر را آورده است «… اگر حصول صورت عقليه براي عقل منفعل از قبيل حصول موجود مبايني براي موجود مباين ديگر باشد مانند وجود آسمان و زمين ب
مقدمه هر يک از مکاتب تربيتي بر نگرشي خاص از هستي و انسان مبتني هستند و وجوه امتياز هر يک از اين مکاتب را بايد در تفاوت نگرش آنها به هستي و انسان جستجو کرد. با رجوع به انديشه هايي که با عنوان مکتب تربيتي در روزگاري شهرت داشته اند، اهميت و جايگاه ديدگ