طرح و مقدمه تحقيق بنا بر گرايش ها و اعتقادهاي موجود ميان تمام انسان ها در اديان مختلف مي توان با وجود تفاوت ها و اختلافهاي ميان آنها به نکته اي توجه کرد که نشان دهنده يک باور در ميان آنها است. نکته اي که باعث شد که دين هايي مثل اسلام. مسيح، يهود… هر
مناجات منت: بنده ام! پرده ها را براي تو پاره کردم، امري شگفت را بر تو روشن ساختم تا براي قوم خود قرآن آوردي«گفتند: جادوگر و دروغگوست»(غافر/24) بنده ام! اسرار اخلاق را به تو بخشيدم. کليد نام خلاق خود را به تو دادم، کافران گفتند:«اين نيست مگر سخني ساخ
جايگاه و اهميت مديريت و ضرورت بررسى ملاک و معيار گزينش مديران، بر کسى پوشيده نيست. اين مقوله، در دنياى صنعتى، از تاريخ درازى برخوردار نيست، اما مديريت و رهبرى در اسلام، افزون بر تاريخ طولانى، با آنچه در غرب مطرح است، تفاوتهاى زيادى دارد. محور اصلى ر
مسجد کانون تجلي هويت معنوي مسلمانان و فضاي انس و الفت با معبود آفريننده جهاني بر پايه حکمت و نظم و وحدت، از صدر اسلام تا کنون مهم¬ترين عنصر شهري و معماري و کانون تبلور عالي¬ترين اشکال برآمده از باورهاي عميق اعتقادي، خلاقيت، ذوق و سليقه معماران مسلما
مرد و زن يعني قوام و مقوم ملاک هاي انتخاب همسر بخش اول : معنا و مفهوم قوام و مقوم با پنج ملاک مهم انتخاب همسر در فصل قبل آشنا شديد ، در ادمه بحث باز هم به ملاکهاي ديگري اشاره مي کنيم ، البته ممکن است برخي از اين ملاکها ، مشابه ملاکهاي قبل باشد اما د
مقدمه خداشناسي سپاس بي پايان مر يزدان توانا و بي همتا را سزاست که مرا عمري بخشيد و توفيق عنايت کرد که مطالب اساسي و آموزنده در معرض اطلاع هم نوعان خويش قرار دهم تا هر کس را پسند آيد از آن بهره برگيرد و کساني را که نسبت به آن نظري باشد مرقوم دارند ب
مقدمه اي براي بهشت دانته بهشت منظومه اي است نمايشي، از اشکالي که پيوسته در حال گردش کردن و ورود و خروج از صحنه و شکل گيري و از نوع شکل گيري و بالاخره از شکل افتادن است. اين منظومه، مربوطه به صداهايي است که از ميان شعله هايي که فاقد شکل و صورت هستند
مقدمات سير و سلوک خودشناسى و خداشناسى يکى ديگر از گامهاى نخستين در راه اصلاح نفس و تهذيب اخلاق و پرورش ملکات والاى انسانى، خود شناسى است. چگونه ممکن است انسان به کمال نفسانى برسد و عيوب خود را اصلاح کند و رذائل اخلاقى را از خود دور سازد در حالى ک
مقايسه ي نهضت امام حسين (ع) با قيام امام خميني (ره) امروز ، 12 بهمن ، سالروز ورود باشکوه حضرت امام خميني (ره) به کشور عزيز ايران و آغاز ايام الله دهه ي مبارک فجر و آخرين ايستگاه تا قبل از پيروزي جمهوري اسلامي بر رژيم طاغوت در سال 1357 محسوب مي شود
چکيده داستان زندگي و تعاليم حضرت زکريا(ع) و يحيي(ع) يکي از داستانهاي مشترک ميان قرآن کريم و أناجيل اربعه مي باشد که اگرچه بصورت مختصر و کوتاه در هر دو کتاب طرح شده، ولي نکات عبرت آموز و جنبههاي تربيتي و سازنده آن در هر دو کتاب به حدي فراوان است که
اين مقاله با تبيين مفهوم و برداشتهاي مختلف از پديده روزافزون جهاني شدن يا جهاني سازي به مقايسه دو آموزه «جهاني سازي مهدوي» با «جهاني سازي غربي» مي پردازد. اشاره: اين مقاله با تبيين مفهوم و برداشتهاي مختلف از پديده روزافزون جهاني شدن يا جهاني سازي به
مقام و منزلت زن در قرآن آنچه در زير از نظر مي گذرد خلاصه اي است از ديدگاه مکتب رهائي بخش اسلام در مورد جايگاه زن که با توجه به بخشي از سور و آيات قرآن کريم تنظيم شده است . مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن کريم سومين سوره مفصل به نام النساء نامي
مقام زن از ديدگاه قرآن شرحي بر آيه 35 سوره احزاب از سلسله درسهاي استاد طاهايي قال الله العظيم في کتابه : «ان المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات و القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات و المتصدقي
مقام انساني زن از نظر قرآن اسلام زن را چگونه موجودي مي داند؟ آيا از نظر شرافت و حيثيت انساني او را برابر با مرد مي داند و ياد او را جنس پست تر مي شمارد؟ اين پرسشي است که اکنون ميخواهيم به پاسخ آن بپردازيم. فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگي اسلام
• اسلام اصل مساوات را درباره زن و مرد نيز رعايت کرده است. • اسلام با تساوي حقوق زن و مرد مخالف نيست، با تشابه به حقوق آنها مخالف است. • اسلام نظريات تحقير آميزي که نسبت به زن وجود داشته منسوخ کرده است. • قرآن در داستانهاي خود توازن را حفظ کرده، ق
مقام انسان از نظر قرآن اسلام زن را چگونه موجودي مي داند؟ آيا از نظر شرافت و حيثيت انساني او را برابر با مرد مي داند و يا او را جنس پست تر مي شمارد؟ اين پرسشي است که اکنون مي خواهيم به پاسخ آن بپردازيم. فلسفه خاص اسلام درباره حقوق خانوادگي اسلام
مفهوم و پيام پيام امر و دستوري است که به مخاطبان داده مي شود تا آن را عمل کنند يک حادثه وعمل مي تواند براي ديگران پيام باشد همچنين يکي از مراحل «نهي از منکر» با بي اعتنايي و قطع رابطه چهره عبوس و اخم کردن به شخص که اخلاقي مي کند به آن مي گوييم« نکن
مفهوم شکر نعمت در قران وسنت شکر در لغت « تصور نعمت و آشکار کردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، شکر عبارت است از: شناختن نعمت از منعم و شاد شدن به آن و صرف کردن آن در راهي که منعم به آن راضي باشد. از اين تعريف، معلوم ميگردد که شکر، يکي از ب
مقدماتي درباره مساله امامت نويسنده: شهيد مرتضي مطهري بحث ما درباره امامت است.مىدانيم که در ميان ما شيعيان مساله امامت اهميت فوقالعادهاى دارد و در ميان ساير فرق اسلامى آن قدر براى اين مساله اهميت قائل نيستند.سر مطلب اين است که مفهوم امامت در نزد
بخش دوم : مفاهيم عام اخلاقي : مقدمه : پيش فرض هاي فلسفي اخلاق اسلامي : 1 - انسان داراي دو بعد روح و جسم است . 2 - روح آدمي موجودي مجرد است . 3 - حقيقت انسان روح اوست ، نه بدن آن . 4 - ادراک و فهم و درد و لذت و سعادت و شقاوت مربوط به روح است . 5 - رو
معيارهاى رفتار سالم از ديدگاه اسلام مقدّمه «بهنجارى و نابهنجارى» از بنيادى ترين موضوعات دانش روان شناسى است که قلمرو وسيعى از اين علم را تحت تأثير خويش دارد. فلسفه روان شناسى پايهاى ترين و روان درمانى کاربردى ترين موضوعى است که متأثّر از رويکردهاى
معني نوع دوستي و محبت به نظر کنفوسيوس کنفوسيوس مربي و دانشمند بزرگ چين در تدريس روش خاصي داشت. شاگرانش جداگانه مطالعه مي کردند و هروقت مشکلي برايشان پيدا مي شد يا سوالي داشتند با استاد در ميان مي نهادند و کنفوسيوس ايشان را راهنمائي مي کرد و جواب
معنويت و سکولاريسم ترجمه سکولاريزم براى سکولاريزم (secularism) و مشتقات مربوط به آن در زبان فارسى معادلهاى فراوانى به کار برده شده است. در ترجمه سکولاريزم: دنياپرستى، اعتقاد به اصالت امور دنيوى، غير دين گرايى، نادينىگرى، جدا شدن دين از دنيا، دني
دين آيين نامه زندگي انسان است / اسلام هدايتگر انسان در مسير سعادت است خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: عصر ما، عصر بازنگرى و برگشت به دين است. امروزه دين پژوهى به شيوه علمى از پيشرفته ترين تحقيقات و رشته هاى آکادميک است. به موازات اين تغييرات،
معناي سبز زندگي از نگاه قرآن و الشمس والضحيها والقمراذا تليها و النهاراذاجليها و اليل اذا يغشيهاو...وقدافلح من زکيهاو قد خاب من دسيها(1) به راستي که رستگار شد کسي که نفس خويش را از آلودگي ها پاک کردوزيانکار شد کسي که خودراآلوده ساخت. خداوند متعال
معناى معجزه بودن قرآن قرآن کوچکترين اشاره اى ندارد که معجزه دليل اقناعى است براى اذهان ساده و عاميانه و متناسب با دوره کودکى بشر , بلکه نام[ ( برهان]( روى آن گذاشته است ( 1 ) . معجزه ختميه به حکم اينکه کتاب است و از مقوله سخن و بيان و دانش و فرهنگ
معنا و مبناي سکولاريسم اهتمام اسلام به امر سياست و حکومت و جهاد و جعل قوانين براي حفظ مواريث معنوي، يعني توحيد، معارف روحي و اخلاقي، عدالت اجتماعي، مساوات و عواطف انساني است. محمد جواد نوذري سکولاريسم اشاره به تحولاتي دارد که پس از از عصر نوزايي در
هاي استاد ومعلم ايده آل و نمونه از ديدگاه قرآن کريم و احاديث 1. مقام استاد و معلم نمونه از ديدگاه قرآن کريم : استاد از لسان وسايط فيض الهي ، در ملکوت عظيم آسمانها ، عظيم خوانده مي شود و او را به عظيم ندا مي کنند . استاد از نظر قرآن کريم شأن و م
معناي گناه گناه به معني خلاف است و در اسلام هر کاري که برخلاف فرمان خداوند باشد گناه محسوب مي شود. تقسيم بندي گناهان در روايات روايات متعددي از ائمه(ع) به ما رسيده که بيانگر تقسيم گناهان به کبيره و صغيره است و درکتاب اصول کافي يک باب تحت عنوان«
معرفت خدا صفات و افعال اختياري انسان که در حيطه بحث اخلاقي با توجه به متعلقشان بر سه دسته تقسيم مي شوند. اول آنها که به خدا مربوط مي شود. دوم آنها که به خود انسان مربوط است. سوم آنچه مربوط به مخلوقات خداست. گروه اول: اولين فعل نفساني انسان که در ارت
معراج پيغمبر (ص) مساله معراج پيغمبر يعنى عروج و بالا رفتن حضرت از زمين مانند اعتقاد به وجوب ناز و روزه و حج و جهاد و خمس و زکات و امر به معروف و نهى از منک از ضروريات دين اسلام است. معناى «ضروريات» اين است که همه مسلمانان بايد معتقد به آن باشند، و
توضيح علمي معراج چيست؟ (طبق روايات تذکره نويسان مسلمان) معراج در ماه رجب که هفتمين ماه عربي (ماه قمري) ميباشد صورت گرفت و شبي که محمد بآسمان رفت شب بيست و هفتم آن ماه بود. طبق روايات مسلمين مسافرت آسماني محمد (ص) موسوم به معراج دو مرحله داشت مرحله
الرحمن الرحيم“ چهار کلمه و 19 حرف ( بسم الله الرحمن الرحيم ) چنان با يکديگر، بنابر يک سيستم رياضي متشکل گرديده است که با دانش و احساس بشري غير قابل انجام ميباشد. اين سيستم قابل تعمق، بر اساس ارزشهاي ابجدي اين حروف بدست ميايد که اطلاعات مورد نياز بر
معجزه رياضي در قرآن هر فرد نا مسلمان منصفي با خواندن مطالب زير ايمان مي آورد که قران کلام خدا است چه رسد به افرادي که مسلمان هستند جمله ”بسم الله الرحمن الرحيم“ 19 حرف است، و در آيه 74:30 سوره مدثر آمده است که نگهبانان جهنم 19 فرشته هستند و هر ک
نکوهش تکبر و خودپسندي شيطان شيطان بر آدم به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکيه به اصل خود که از آتش است. دچار تعصب و غرور شد. پس شيطان دشمن خدا و پيشواي متعصبها و سر سلسله متکبران است. که اساس عصبيت را بنا نهاد و بر لباس کبريايي و عظمت با خدا
معادجسماني يکي از موضوعاتي که پيرامون معاد مطرح است ،جسماني يا روحاني بودن آن است.بطور عمده معتقدين به معاد به سه دسته تقسيم مي شوند: گروه نخست عموم فلاسفه وپيروان حکمت مشاء هستند که فقط قائل به معاد روحانيند. از نظر آنان پس از مرگ، صورت و اعراض بدن
معاد شناسى 1-انسان از روح و بدن مرکب است. 2- بحث در حقيقت روح از نظر ديگر . 3- مرگ از نظر اسلام 4- برزخ 5-روز قيامت - رستاخيز 6- بيانى ديگر 7- استمرار و توالى آفرينش . 1-انسان از روح و بدن مرکب است . کسانيکه بمعارف اسلامى تا اندازه اى آشنائى دار
معاد از ماده عود بمعني برگشتن است چون روح دوباره ببدن برگردانيده ميشود. معاد از اصول دين مقدس اسلام و اعتقاد به آن واجب است که هر کس دوباره پس از مرگ زنده ميشود و بجزاي عقيده و عملش ميرسد. مساله معاد که ابتدايش مرگ و قبر و بعد برزخ و سپس قيامت کبر
چرا بايد به زندگي بازپسين بينديشيم ؟ برخي از اشخاص براين باورند که ضرورتي ندارد درباره مرگ و معاد بينديشيم وازمسائلي که راهي براي شناخت آن نداريم , سخني بگوييم ويا کتابي بخوانيم. آنها مي گويند: ما بايد به وجدانيات وقوانين جاري کشور, آداب و سنن
است، آساني بسم الله الرّحمن الرّحيم سپاس و حمد بياندازه و قياس از ويژگيهاي حضرت ربّ ودود ذوالجلال و الاءکرام، خداي منّان است که بشر را بعد از آفرينش و هدايت تکوينيّه به خلعت حرکت بسوي کمال به هدايت تشريعيّه راهنمائي و مخ
کلياتي درباره مسأله معاد بحث ما درباره مسأله معاد است . مسأله معاد از نظر اهميت ، بعد از مسأله توحيد مهمترين مسأله ديني و اسلامي است . پيغمبران ( و بالخصوص آنچه از قرآن درباره پيغمبر ما استفاده ميشود ) آمدهاند براي اينکه مردم را به اين دو حقيقت
معاد شناسى 1-انسان از روح و بدن مرکب است. 2- بحث در حقيقت روح از نظر ديگر . 3- مرگ از نظر اسلام 4- برزخ 5-روز قيامت - رستاخيز 6- بيانى ديگر 7- استمرار و توالى آفرينش . 1-انسان از روح و بدن مرکب است . کسانيکه بمعارف اسلامى تا اندازه اى آشنائى دار
ظهور و سقوط فرهنگ و تمدن اسلامي اندلس ¤ بهروز دانشور تاريخ آموزه هاي بسياري دارد. به تعبير حضرت امام خميني تاريخ معلم انسانهاست از اين رو خداوند در قرآن مجيد به دفعات از شرح احوال گذشتگان به منظور عبرت آموزي و هدايت انسانها سخن به ميان آورده است
در اين مبحث بر آنيم تا پاره اي از مسايل زندگي اخروي و صحنه هايي را که قرآن و روايات براي انسان پس از رستاخير ترسيم مي کند، مورد بررسي قرار دهيم. تأکيد قرآن بر معاد دعوت به معاد باوري يکي از ويژگي هاي اديان الهي است. قرآن کريم آخرين کتاب آسماني و هدا
اين مسئله مسلم است که در دين اسلام مليت و و قوميت به معنايي که امروز ميان مردم مصطلح است هيچ اعتباري ندارد ، بلکه اين دين به همه ملتها و اقوام مختلف جهان با يک چشم نگاه ميکند ، و از آغاز هم دعوت اسلامي به ملت و قوم مخصوصي اختصاص نداشته است و بلکه ا
مقدمه قال رسول الله (ص) لا مظاهره اوثق من المشاوره – هيچ پشتوانه اي مطمئن تر از مشورت نيست. با يکي دو کس مشاوره کن کز يک آيينه پيش رونگري در اموري که پر خطر بيني وز دو آيينه پشت سربيني «سعدي» در ادوار مختلف تاريخ بشري، همواره نوعي رايزني وجود د
دو جهان متفاوت مسيحيت، اسلام و سکولاريسم خاستگاه همه اين حرکت هاي سکولاريستي در جهان اسلام به دو چيز ختم مي شود. يکي تشويق و ترغيب استعمارگران غرب وارثان آنان اما خاستگاه دوم: اين که برخي از مسلماناني که پيشرفت اروپاييان را ديده اند و مرعوب آنان شد
بردباري براي مسيحيان مسئله اي بسيار دشوارتر بود. از نظر ايشان، يهوديت مقدمه يا طليعه دين خودشان و مسيحيت تحقق وعده هايي است که خداوند به يهوديان داده است. يهوديان اين عقيده را رد مي کردند و اين امر مخالفت آنان با بعضي از اصول محوري آيين مسيحي تلقي م
مسيحيت صهيونيسم تاريخچه صهيونيسم مسيحي: درمواجهه با فرايند جهاني شدن سه دين بزرگ جهان عکس العملهاي متفاوتي نشان داده اند : 1-غرب مسيحي دين را ازسياست جدا دانسته تا به آرامش وسکون دست يابد . 2- يهوديان آواره شده ودرملتها حل شده اند تا زمينه تشکيل حک
آن اندازه که ازتاريخ بدست مي آيد، اين است که همه مذاهب الهي وآسماني وبسياري از مکتب هاي بشري که تکيه گاه اجتماعي داشته اند، انتخاب وتعيين مکاني را به عنوان يک پايگاه خاص جهت انجام برنامه هاومراسم مخصوص خود لازم مي دانسته و وجود آن را براي پيروان خود
مسجد دژ مستحکم فرهنگ اسلام است گروه شهرستانها: رئيس اداره تبليغات اسلامي ممسني گفت: مسجد نماد سنگر فرهنگي اسلام است و دژ مستحکم فرهنگ اسلام در برابر هجوم فرهنگهاي غربي و بيگانه است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني فارس نما، حجت الاسلام سيد مهدي يعقوبي
از اموري که در سيره پيامبر چشمگير بود و بسياري تاب و تهملش را نداشتند و تا روز هاي آخر زندگي رسول خدا (ص) نيز نتوانستند آن را بپذيرند مساوات در تقسيم کار و انجام مسئوليت بر اساس اهليت بود . پيامبر در اين امر ميان هيچ يک از افراد امت فرقي نمي گذاشت و
مسأله انسان، مسأله بي نهايت مهمي است. تمدن امروز مبناي مذهب خود را بر اومانيسم «گذاشته»، يعني «اصالت انسان» و انسان پرستي. قضيه اينست که مذاهب گذشته و اديان، شخصيت انسان را خرد کرده و انسان را وادار مي کردند تا قرباني خدايان بشود. انسان را وادار مي
مرگ اينان شفا دهندگان بيماري لاعلاج کوري و کوردلي هستند و به همراه پيامبر عظيم الشان(ص) در روز قيامت شفاعت خواهند کرد؛ و قصيده را با شکايت و گلايه به محضر شريف حضرت رسول(ص) به خاطر ظلم و ستم و کشتار اهل بيتش به پايان مي بود و اينکه خورشيد دشمن ستمگر
مسکرات موت يا حالت احتضار موضوع ورود و خروج روح آدمي مسئله اي ست که تنها به اذن خداي تعالي صورت مي پذيرد و هيچ کس قادر نيست که حيات بخش ديگري باشد به مجرد آنکه خداي تعالي اراده فرمود که نوزادي بدنيا آورد افافه روح مي فرمايد و آنگاه که مشيتش تعلق به
جهانى که به وسيله حواس آن را درک مىکنيم، دنيايى آميخته با حرکت و تحول است. سکون و رکودى در هيچ يک از پديدهها نيست و اصولاً عالَمِ طبيعت مجموعهاى از تحولات و تحرکات است. مطابق قانونِ اصل بقا وعدم انعدام موجودات پس از وجود، مظاهر طبيعت پيوسته و بى
زندگي تقسيم مراحل اعتباري در طول حيات انسان از نظر قرآن مجيد خداوند مي فرمايد : اين زندگي دنيا، اين زندگي که بشر با اين صحنه وسيع و اعتبارات و خواسته ها و آرزوها که عمر خود را بر اساس آنها سپري ميکند، و ساعات و دقائق خود را بر آنها منطبق مي نمايد، و
مقدمه بازخوانى انديشه رهبران انقلاب، از اهميت ويژهاى برخوردار است; زيرا هر انقلابى داراى مراحلى است و نخستين و مهمترين مرحله، قيام فکرى و فرهنگى عليه نظام حاکم است . رهبران انقلاب و داعيهداران قيام و اصلاح، ابتدا بايد بطلان، بىپايگى و انحطاط ف
زمانبندى مراحل مختلف دعوت مهمترين شيوه در اين محور، تعيين زمان دقيق فعاليتهاى تبليغى بر اساس محاسبه شرايط و امکانات موجود است. پيامبر(ص) با الهام از آيات الهى، تبليغ بى وقفه دين را باترتيب زمانى منطقى آغاز نمود و استمرار بخشيد. در مورد مراحل اصلى
مذهب زرتشت نيز مانند همه مذاهب ديگر، از دو بخش کتاب و سنت تشکيل شده است، کتاب آسماني زرتشتيان «گاتاها» نام دارد که پيام هاي آسماني بوده، کتاب ديني مزدا پرستان را تشکيل مي دهد و کتاب هايي که از زمان اشوزرتشت تا کنون توسط موبدان بزرگ از روي ضرورت اجتم
يا حق مذهب مغان [ 11]= در اخبار از پيغامبر عليه السلام فرمود سنوا في المجوس سنه اهل الکتاب غيرنا نسائهم و لا اکلي زبايحهم. در مغان همه سنتهاي اهل کتاب نگاه داريد الا دو چيز يکي انکه از ايشان زن مخواهيد و ديگر از کشته ايشان مخوريد. و مذهب ايشان چنان
مديريت وچگونگي برخورد پيامبر اعظم (ص) با مسائل اقتصادي سخن را از نخستين روزهاي دعوت مبارک آن حضرت و برنامه هاي اعجازآميزي که در دو مرحله متمايز زير به اجرا درآورد آغاز مي کنيم: الف- مديريت در مکه، ب- مديريت در مينه. رسول اکرم در مکه با زحمات فراوا
زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در حوزههاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سياسى، دفاعى و... شناسايى خواهد شد. بررسى دقيق و همه جانبه ابعاد مختلف زند
مختصري از زندگي نامه حجت الاسلام استاد محمد دشتي : استاد محمد دشتي در سال 1330 در روستايي به نام (آزادمون) از توابع شهرستان محمود آباد به دنيا آمد پس از گزرراندن مراحل ابتدايي در سال 1342 با توجه به علاقه شديد ايشان به علوم حوزوي وارد حوزه علميه شد
دوران کودکي محمدبنعبدالله (ص) يک رنجبر به تمام معناي واقعي بود در بين مشاهيري که در دوره طفوليت و آغاز جواني رنج بردهاند هيچکس را نميتوان يافت که باندازه پيغمبر اسلام در کودکي و جواني رنج برده باشد. من تصور ميکنم يکي از علل اينکه در قرآن بدفعات
محبت به خداوند محبت يعنى دوست داشتن چيزى يا کسى دوستى با گرايش، کوشش و جذب شدن شناخته مىشود. حالت محبت هر گاه در انسانى پديد آيد آن کس به محبوب خود مايل مىشود و براى رسيدن به محبوب مىکوشد و به آن مجذوب مىشود. محبت در حقيقت دوست داشتن کمال و بيز
خطبه 1 در اين خطبه ، سخن از آغاز آفرينش آسمان و زمين و آفرينش آدم ( ع ) است . حمد باد خداوندى را که سخنوران در ثنايش فرو مانند و شمارندگان از شمارش نعمتهايش عاجز آيند و کوشندگان هر چه کوشند ، حق نعمتش را آنسان که شايسته اوست ، ادا کردن نتوانند . خد
خطبه 1 در اين خطبه ، سخن از آغاز آفرينش آسمان و زمين و آفرينش آدم ( ع ) است . حمد باد خداوندى را که سخنوران در ثنايش فرو مانند و شمارندگان از شمارش نعمتهايش عاجز آيند و کوشندگان هر چه کوشند ، حق نعمتش را آنسان که شايسته اوست ، ادا کردن نتوانند . خد
مقدمه تغيير پذيري در ويژگي فنريتي بين جمعيتهاي مايت ها بي زنده روي گياهان ميزبان مختلف از دلايل متعددي بوجود مي آيند : 1) تغيير مورفولوژيکي مي تواند براي گونه هاي منختلف مايت توزيع شود ( تمايز کلي انبارژن ،2 ) جمعيت هاي مايت ميزبان خاص و متفاوت بين
مباني غيبت و ظهور حضرت مهدي عليه السلام اشاره: در اين نوشتار به اين پرسشها پاسخ خواهيم داد که چرا غيبت اتفاق افتاد و چه زماني ظهور رخ خواهد داد؟ در لابلاي پاسخ به اين دو پرسش، مسائلي چون خشونت هاي هنگام ظهور و جايگاه آزادي و اختيار بشر در پديده ظه
مباني اخلاق فصل اول – کليات 1- مفهوم لغوي واژه اخلاق : اخلاق جمع کلمه خُلق به معني سرشت باطني انسان است و در مقابل آن خَلق به معني شکل و صورت ظاهري انسان است. 2- تفاوت صفات نفساني انسان : صفات نفساني انسان يا ثابت و راسخ است که به آن ملکه گفته مي
در برخي از کتب ارائه دهنده تعاليم باطني مشاهده ميشود که به کرات از کلماتي مانند جنگاور, مبارز, و... استفاده شده است, اما شايد بهقدر کافي شفاف نشده که اين مبارز با چه کسي يا چيزي مبارزه ميکند؟ او از اين مبارزه چه هدفي دارد؟ و اصولاً جايگاه اين مبار
«اَلْحمْدُالله رَبِّ الْعَاَمِينَ وَ الصّلَوهُ وَ الَّسلاَمُ عَلَي خَيرْ خَلقهِ وَ اَشْرَفِ بَرِيتّهِ سَيَّدنا وَ مولاَنا حَبيبِ اِلهِ الْعاَلمِنَ اَ بّا الْقاسِمِ المُصطَفي مُحمد اللهم صل علي محمد وآله محمد وعج فرجهم صَلّي الله عليهِ وآلهِ وسَلّمْ
مبارزات آيه الله مدرس در عصر شکوفايى انقلاب اسلامى ، بزرگداشت مجاهدى عظيم الشان و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى که در دوران سياه اختناق رضاخانى مى زيست ، لازم مى باشد. زيرا در زمانى که قلم ها شکسته و زبان ها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و
ماهيت و عوامل انقلاب اسلامى ايران سخنرانى در مسجد الجواد تذکر: اين مقاله مجموعه چند سخنرانى استاد شهيد در مسجدالجواد است که در فروردين ماه پنجاه و هشت ايراد گرديد و ازجمله آخرين کنفرانسهاى عمومى آن مرحوم به حساب مىآيد. از آنجا که پارهاى از نکات
فصل اول : ماهيت حکومت ديني مقدمه دين و سياست دين و سياست مقولهاي است که از منظرهاي مختلفي ميتوان به آن نگريست؛ نگاه تاريخي به اين مقوله، متفاوت از نگاه جامعهشناسانه به آن است و اين هر دو غير از نگاه نظريهپردازي سياسي به پديدهي ترکيب دين و سيا
قرآن کريم تعبيرخاصي دربار?ماهيت مرگ دارد .قرآن در اين موردکلم?((تَوَفَي))رابه کار برده و مرگ را ترقي خوانده است . توفي و استيفا هر دو از يک ما ده اند (وفاء) هر گا ه کسي چيزي را به کمال وتما م وبدون کم و کسر دريافت کند وبه اصطلاح آنرا استيفا نمايد در
ماهيت مرگ قرآن کريم تعبيرخاصي دربار?ماهبت مرگ دارد .قرآن در اين موردکلم?((تَوَفَي))رابه کار برده و مرگ را ترفي خوانده است . توفي و استيفا هر دو از يک ما ده اند (وفاء) هر گا ه کسي چيزي را به کمال وتما م وبدون کم و کسر دريافت کند وبه اصطلاح آنرا استيق
مقدمه : قال علي عليه السلام : فاعلم ان افضل عبادالله عندالله امام عادل هدي و هدي .......... بدان وآگاه باش محققاً برترين بندگان حق نزد خداوند پيشواي عادلي است که هم خود هدايت يافته و هم عامل هدايت ديگران است . انگيزه رشد و تکامل از مهمترين عواملي ا
ليله القدر در نگاه علامه طباطبايى (رحمه الله) اشاره: مهمترين مناسبت ماه مبارک رمضان، شب قدر است که هماره مورد توجه مؤمنين بوده و خواهد بود. آنچه در پيش روى داريد بحثى پيرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله در تفسير شريف الميزا