کلام جاويدان الهي بشر را به سوي محکم ترين و استوار ترين روشها و مسلک ها سوق مي دهد.1 قرآن کتابي است که براي هدايت بشر در تمام عصرها و نسلها نازل شده است و بطور يقين جامع ترين دستورات را براي سعادت و خوشبختي انسان تدوين نموده است. نگاه تازه به جايگاه

آيات مرتبط با کسانيکه «سد راه الهي » مي شوند سوره نساء آيات 159 الي 161 و از اهل کتال ، کسي نيست مگر آنکه پيش از مرگ خود حتماً به او ايمان‌ مي آورد ، و روز قيامت (عيسي نيز) بر آنان شاهد خواهد بود . پس به سزاي ستمي که از يهوديان سر زد و به سبب آنکه

اصول و مباني اخلاق پيامبر (ص) روزهايى بس شيرين و به‏يادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمى‏توان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص‏توصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژه‏ها نمى‏گنجد و فراتر از آن است. انسان‏کاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاط

(( بسم الله الرحمن الرحيم )) سرآغاز (( اعملو عبادالله ان التقوي دار حصن عزيز و الفجور دار حصن ذليل لا يمنع اهله و لا يحرز من لجا اليه )) اي بندگان خدابدانيد که همانا تقوا و پرهيزازگناه حصاري محکم و جايگاهي منيع است که در آن حصار زياني بکسي نمي رس

در طي سه سال گذشته عاشوراي حسيني و نوروز ايراني با يکديگر مصادف شدند و شور تشيع در ايراني مسلمان بر حس ملي گرايي فائق آمد و اين سه سال عيد به عزاي حسين (ع) نشست. در طي سه سال گذشته اين جمله آرايه هر ديوار و پرچمي بود: بهار من حسينيه، نگار من حسيني

کند وکاوي در مسئله‌ي حجاب اگر قرار باشد در مورد روشن شدنِ مسئله لباس و پوشش زنان به روايت، سنت، و مستندات رايج فقهي بسنده کنيم، اين مسئله هيچگاه براي امثال من که فقيه نيستيم روشن نخواهد شد مگر آنکه اول ميان متنِ سنت و متن قرآن تفاوت قايل شويم و به‌

انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هست فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد پس قدرت مطلق وعلم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد و آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهيم گرچه خود ندانيم زيباترين حال براي انسان آن است که به ياد

کسي دراين ترديد ندارد که حضرت محمدص درسن چهل سالگي مدعي نبوت شد واعلام کرد که فرشته وحي براوفرود آمده واوازاين طريق به (آگاهي هاي ويژه) اي(وحي) دست يافته است اومتن اين آگاهي هاي ويژه را که همان آيات قرآن مجيد بود براي مردم خواند وبه آنها گفت که اين

و ما فرزندان آدم را کرامت بخشيديم. به طور کلى در برخوردها و رفتارهاى اجتماعى، روابطى که انسانها با هم برقرار مى‏کنند تابع دو ديدگاه است . يا بر مبناى ديدگاه «کرامت» است و يا بر مبناى ديدگاه «اهانت» است . بر اساس اين دو نوع نگرش ، روابطى که انسانه

کار و کوشش در اسلام (1176 کلمه مجموعاً در اين متن موجود است) (942 بار خوانده شده است) کار و کوشش در اسلام گردآوري و نگارش: سوسن مسچي 86/4/28 در اسلام به مسئله کار و کوشش اهميت بسيار داده شده و يکي از ارکان بزرگ سعادت بشر، در اين جهان و جهان آيند

جبايت باج و خراج گرفتن ( برهان قاطع ) و جمع کردن خراج و گرفتن آن . حاجب بزرگ ، به مرو رفت ...... و هر جاي شحنه فرستاد و جبايت روان شد. .ص 687 و بنده سباشي ، تا اين غايت با ايشان آويخت و طليعه داشت و جنگها بود .....، تا ايشان در هيچ شهر از خراسان

کشيش بزرگ تگزاس چگونه مسلمان شد؟ ________________________________________ “إنّکَ لا تَهدي مَن أحببْتَ وَلکنَّ اللهَ يَهدي مَن يَشاء[?]”. مبارزه و کشمکش بين حق و باطل از ازل جاريست و تا ابد ادامه دارد. مذاهب، فرقه ها و گروههاي مختلفي با اغراض و اهدا

اين کالبد با قرار داشتن در نزديک ترين فاصله به کالبد جسماني , يکي از نخستين کالبد هاي لطيفي است که مي توان حس کرد. براي کساني که قادر به ديدنش هستند همچون ماده اي مه گونه جلوه مي کند که در چنند سانتيمتري فراسوي کالبد جسماني قرار دارد يا اينکه ميتوان

کار و کارگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامي من به کارگران سفارش مي کنم در هر بخشي و هر جايي مشغول هستند، اين روزها را روز کار بدانند، اين دوران را دوران کار جدي تلقي کنند و کار را هم عبادت بدانند. اين کاري که شما براي توسعه و پيشرفت کشور مي کنيد يک

امام حسين (ع ) با برادر پس از شهادت حضرت علي (ع )، به فرموده رسول خدا (ص ) و وصيت اميرالمؤمنين (ع ) امامت و رهبري شيعيان به حسن بن علي (ع )، فرزند بزرگ اميرالمؤمنين (ع )، منتقل گشت و بر همه مردم واجب و لازم آمد که به فرامين پيشوايشان امام حسن (ع )

قيام امام خميني، پرتويي از قيام امام حسين عليه السلام بسم الله الرحمن الرحيم الهي انطقني بالهدي والهمني التقوي عزيزان بحث را زماني مي بينند که در آستانه 15 خرداد هستند. به مناسبت 15 خرداد کمي از انقلاب و امام خميني صحبت کنيم. اگر بگوييم که قيام ام

قهر و مدارا درحکومت علوى قهر و مدارا چه جايگاهى در سلوک اجتماعى و سياسى اميرالمؤمنين(ع) داشته است؟ اين مقاله عهده دار پرداختن به وجهه اى از اقدامات آن حضرت(ع) مى باشد. چه پس از رحلت پيامبر(ص) در مقام احقاق حق خويش، و چه در دوران خلفا و چه در هنگامه

تعريف کلمه ادغام در لغت به معني «ادخال _ داخل نمودن» مي باشد و در تجويد، عبارتست از «حذف يک حرف ساکن و مشدّد نمودن حرف بعدي». به سخن ساده تر اينکه حرف اول در داخل حرف دوم ناپديد و موجب فشرده شدن (تشديد) حرف دوم شده است. مانند مِنْ مَا که بايد نون

قلب چيست؟ کلمه «قلب» در فيزيولوژى و نيز در عرف عام معناى روشنى دارد و در فارسى به «دل» تعبير مى‏شود و در ساير زبانها نيز مرادفات اين واژه به همين عضو نامبرده اطلاق مى‏شود؛ ولى، در هنگامى که همين واژه «قلب» يا «فؤاد» و يا در فارسى «دل» را در محدوده

مساله قضا و قدر درآمد مساله قضا و قدر يکى از مباحث بسيار مهم کلامى است . اين مساله با آنچه که امروزه به ((سرنوشت)) معروف است , ارتباط نزديکى دارد و نه تنها ذهن فيلسوفان و متکلمان را به خود مشغول داشته, بلکه يکى از مسائل اساسى در زندگى هر انسانى است.

مقدمه: قرض در لغت به معني قطع کردن و بريدن است، چه آنکه مقرض قطعه از مال خود را جدا مي‌کند به مقترض مي‌دهد و در اصطلاح چنانکه ماده 648 ق.م مي‌گويد، قرض عقدي است که به موجب آن احدطرفين مقدار معيني از مال خود را به طرف ديگر تمليک مي‌کند که طرف مزبور م

قرآن شناسان تاکنون قرآن را از زاويه‏هاي مختلف نگاه کرده‏اند. همچنين افکار و انديشه‏هاي امام خميني (ره) به عنوان يک قرآن شناس برجسته و تأثيرگذار بر مسلمانان از جهات گوناگون بررسي و تحقيق شده است. نويسنده مقاله حاضر کوشيده است تا قرآن‏شناسي امام را از

قرآن وگسترش جهان والسماء بنيناها بِاَيدٍ وانّا لموسعون1 ما آسمان را با قدرت بنا کرديم، وهمواره آن را وسعت بخشيديم. تفسير هدايت: وآسمان را به نيرو آفريديم .«وايد» ،به معني قوت ونيرواست ،شايد کلمه بنا الهام بخش آن باشد که در آفرينش واستحکام آسمان

تعريف قرآن در فرهنگ اسلام و تشيع قرآن را همواره با صفت کريم به صورت قرآن کريم ( اهل سنت ) با صفت مجيد , به صورت قرآن مجيد ( اهل تشيع ) مى نامند و اين دو صفت منشا قرآنى دارد. از قرآن مجيد دوگونه تعريف مى توان به دست داد. نخست تعريف ساده و عرفى که قر

قرآن و علم مقدمه اسلام آموختن دانش را، فريضه دانسته و بر آن تأکيد نموده است. البته در نظر قرآن کريم منظور نوع خاصي از علم (مانند فلسفه، علوم تجربي، اجتماعي، يا احکام الهي و...) نيست، بلکه علم به معناي عام، مورد توجه اسلام است. تعريف قرآن در فرهنگ ا

فصل اول جدايي مسلمانان از قرآن کريم غفلت مسلمانان از توصيه حکيمانه و آينده نگرانه پيامبر اکرم (ص) - لزوم تمسک و اعتصام به قرآن کريم و اهل بيت (ع) - سبب شد تا سالهاي سال ، طواغيت و مستکبران ، با سلطه بر مسلمانان ، آنان را از پيشرفت هاي مادي و معنوي

قرآن و زبان عربي براي وحي، مي توان به دو جنبه متمايز اشاره کرد که اهميتي برابر دارند. جنبه نخست آن جنبه کلامي و مربوط به سخن و کلام بودن وحي است و دومين جنبه آن، جنبه زباني وحي است که به زبان وحي نازل شده است. اين هردو جنبه وحي تأثير فرهنگي شديد در

قرآن و رويداد غدير در رويداد «غدير» گذشته بر آيه «تبليغ» يعنى آيه: «يا اَيّها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک» دو آيه ديگر نازل شده و به حادثه رنگ ابدى و جاودانى بخشيده است اين دو آيه عبارتنداز: 1- آيه اکمال دين . 2- آيه سؤال عذاب. اينک پيرامون هر دو

قرآن وحرکت منظومه شمسي والشمس تجري لمستقرلها ذلک تقديرالعزيز العليم لا الشمس ينبغي لها ان تدرک القمر ولا الليل سابق النهار وکل فلک يسبحون وخورشيد که پيوسته به سوي قرارگاهش درحرکت است،اين تقدير خداوند قادر ودانااست ونه براي خورشيد سزاوار است که به ما

قرآن معجزه جاويد پيامبر (ص) از آنجا که قرآن پام و سخن خدا و راهبردهاي الهي براي اداره صحيح جامعه انساني است ، بايستي از سوي مسلمانان با توجه جدي رو به رو شود . اين که امام صادق (ع) فرموده است : قرآن عهد خداست با خلقش ، پس پسنديده است که هر فرد مسلم

يک جلد از قديمي‌ترين نسخه‌هاي موجود از کتاب قرآن که به خط کوفي نگاشته شده است. اين کتاب هم‌اينک در گنجينه موزه بريتانيا قرار دارد. تصوير سوره فاتحه. خطاط حتات عزيز افندي (درگشته? ????) قرآن (نام پارسي: نِبي[?])، کتاب ديني اسلام و يکي از ثقلين است.

قرآن کريم نوشته چه کسي است؟ با توجه به حقايق تاريخي زمان نزول قرآن، سه منبع براي قرآن مي توان برشمرد: 1- اعراب، 2- محمد(ص)، 3- خداوند. درباره منبع اول بررسي خواهيم کرد که آيا نويسنده قرآن مي توانسته عرب زبان نباشد يا نه و بعد بررسي خواهيم کرد که

نهج البلاغه ظهور حضرت مهدي (عج) را بيشتر از دريچه عدل و اميد به نظاره مي نشيند هفتمين جلسه کارگاههاي تخصصي انديشه شناسي امام علي (ع)با موضوع امام عصر (عج) در نهج البلاغه با هدف آشنايي دانشجويان با ديدگاه و بينش انسان شناسناه امام علي (ع) در دانشگاه

قرآن به روايت دانشمندان ارنست رنان، دانشمند فرانسوي: در کتابخانه شخصي من، هزاران جلد کتاب سياسي ، اجتماعي ، ادبي وغيره وجود دارد که همه آنها را بيش از يک بار مطالعه نکرده ام وچه بسا کتاب هايي که فقط زينت کتابخانه من مي باشند ، ولي يک جلد کتاب است ک

ولتر فيلسوف و نويسند? فرانسوي مي گويد : من يقين دارم که اگر قران و انجيل را بيک فرد غير متدين ارائه دهند او حتما اولي را برخواهد گزيد زيرا کتاب محمد در ظاهر افکاري را تعليم مي دهد که به اندازه کافي بر مباني عقلي منطبق است . سالانه پيام اسلام س 2} 2

قران وراه تشخيص هويت انسان ايحسب الانسان الّن نجمع عظامه ،بلي قادراين علي ان نسوي بنانه ؛ يا انسان گمان مي کند که استخوانهاي اورا جمع نخواهيم کرد،آري ما قادريم که حتي (خطوط سر)انگشتان اورا موزون ومرتب کنم.1 کلمه حسبان از مصدر يحسب به معني ظن وپندا

قانون جاذبه و دافعه علي قانون ( جذب و دفع ) يک قانون عمومي است که بر سرتا سر نظام آفرينش حکومت مي کند ، از نظر جوامع علمي امروز بشر مسلم است که هيچ ذره اي از ذرات جهان هستي از دائره حکومت جاذبه عمومي خارج نبوده و همه محکوم آنند . بشر دورانهاي باستا

معناي لغوي ضمان در اينکه لغت ضمان از چه کلمه‌اي مشتق شده اختلاف مي‌باشد. برخي مي‌گويند ضمان از ضم به معناي ضميمه شدن چيزي به چيز ديگر است. در حاليکه اکثر لغويون ضمان را در مصدر ضمن مي‌دانند که معناي آن چيزي را به عهده کسي نهادن مي‌باشد. قول اول را ص

وحي و تکامل فلسفه انسان براي شناخت فلسفه وحي، بايد بحث را از انسان شروع کرد، چه اينکه فلسفه وحي همان فلسفه انسان است، و اگر فلسفه انسان تببن گردد فلسفه وحي خودبخود بيان شده است و نياز به توضيح بيشتري ندارد. بنابراين انسان نمي‌تواند از فلسفه هستي جد

فلسفه نماز جماعت قرآن دستور ديگري بريا يهود صادر ميکند که نماز را به پا دارند و زکات را بدهند تا هماهنگي بين مسلمانان وآنها ايجاد گردد همانطور که روش پيامبران مي باشد که مردم را به دين واحد دعوت مي کنند. قران نيز مي خواهد با اين دستور تشتت واختلاف ر

فلسفه پوشش د راسلام فلسفه هايي که قبلا براي پوشش ذکر کرديم غالبا توجيهاتي بودکه مخالفين پوشش تراشيده اند و خواسته اند آن را حتي در صورت اسلاميش امري غيرمنطقي معرفي کنند . روشن است که اگر انسان مساله اي را از اول خرافه فرض کند ، توجيهي هم که براي آ

چکيده: بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعه‌ي فرانگر و بررسي در محمل‌هاي گوناگون است. شناخت همه‌جانبه و کشف فلسفه‌ي ازدواج نيز ميسّر نمي‌باشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تطبيق، مقايسه‌ي ازدواج در دو آيين آسماني

فلسفه اخلاق فلسفه اخلاق از علل پيدايش اخلاق بحث مينمايد و اينکه اساسا مبناء و منشااخلاق چيست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانين و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا بايد به آن گردن نهاد و سر پيچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ بحث و مورد

مقدمه: خداوند تمام مخلوقاتش را به طور مساوي نيافريد يکي را غني و ديگري را فقير، يکي را زور و بازو و ديگري را ضعيف و ناتوان، يکي را با اراده و ديگري را سست و بي اراده آفريد تا تمام بندگانش را مورد آزمايش قرار دهد تا بندگانش به صبر پيشه کنند و در براب

فعال‌سازي چشم سوم ________________________________________ چشم سوم با اسامي مختلف از جمله چشم معرفت، چشم بصيرت، چشم دل، چشم درون، تيسراتيل و آجنا خوانده مي‌شود و جايگاه آن در کالبد اثيري و منطبق بر پيشاني در جسم فيزيکي است. برخي دانشمندان اعتقاد

فصل اول: فطري بودن اعتقاد به وجود و ظهور مصلح کل براي آينده بشريت گفتار اول: تعريف فطرت و جايگاه معلومات فطري در معلومات انساني 1-1. فطرت در لغت. اهل لغت در باب فطرت، عموماً آن را معرفتي دانسته اند که خداوند در نهاد وجود انسان قرار داده است. مؤلف ل

معناي لغوي و اصطلاحي فطرت فطرت از ماده« فطر» به معناي شکافتن چيزي از طرف طول است. سپس به هر گونه شکافتن اطلاق شده است و از آنجا که آفرينش و خلقت به منزله شکافتن پرده تاريک عدم آفرينش است يکي از معاني مهم اين واژه همان آفرينش و خلقت است.( وجهت وجهي

عبادت، فطريت بشرّيت است: فطرتاً هر موجودي که لباس هستي پوشيده و از عدم پاي به عرصه حيات و زندگي نهاده، به طور مرموز و ناخودآگاه، خواستار و پوياي آفريدگار و صانع خويش است و از هر سوي به سوي ديگر خالق و پروردگار خود را مي‌جويد، تا پاس حرمت، و احترام ل

فضليت و جايگاه تفکّر در قرآن کريم قرآن کريم سراسر تفکر يا دعوت به تفکّر است و خداوند در آيات بسياري امر به تفکّر و تدبر کرده است اين امر در قرآن به راههاي مختلف تذکر داده شده . چنانکه مشاهده مي شود . آيا دانايان و نادانان يکسانند؟ مسلم است که دانا

فرهنگ وقف در مکاتب و اديان > نادر رياحي ساماني وقف در فرهنگ سومريان در بين سومريان ، بيشتر خدايان در معابد بودند و براي آنها هدايايي از مال و خوراک و ...مي آوردند... در خرابه هاي سومري لوحه اي به دست امده است که در آن پاره اي دعاها نوشت

تاکنون فرمول خاص و درستي از شيوه زندگي کردن بين زن و مرد بدست نيامده است. اما تصور، چنين است که رعايت نمودن و در نظر قراردادن يک فرمول ابداعي و توجه مخصوص به آن بايد راه حلي مانند بدست آوردن يک معادله چند مجهولي باشد اينکه گفته شد چند مجهولي سخن بيم

فرمان‌ تقسيم‌ جهان‌ بين‌ دولت‌ اسپانيا و پرتغال‌ را پاپ‌ که‌ در سال‌هاي‌ پايانيِ‌ قرن‌ 15 ميلادي‌ صادر کرد» قديمي‌ترين‌ کاغذِ‌ به‌ جاي‌ مانده‌ است‌ که‌ روي‌ ميز سبز نگاشته‌ شده‌ و جهان‌ بيگانه‌ - انسان‌هاي‌ رنگين‌ پوست‌ و سرزمين‌هاي‌شان‌ - را در اخت

در اسلام درپايان قرن اول هجري از تصوف سخن گفته شده است حسن بصري ( 110-53 هجري )از صوفيان اوليه تصوف اسلامي است . در قرن دوم هجري – قمري درجهان اسلام گسترش يافت و د رقرن سوم ، مرحله جديدي از سير تکامل تصوف شروع شد . روحيه زهد و عرفان تعديل يافت طرائق

فرقه اسماعيليه مقدمه تقريبا همه جنبشهاي اجتماعي مذهبي دوران اوليه تسلط اسلام برمناطق خاورميانه وايران، داراي ويژگيهاي مشترکي بودند. هدف مشترک همه، رهائي از زير سلطه بيگانگان و مقاومت در برابر پذيرش دين اسلام بود. در واقع مي‌‌توان جنبش قرمطيان ر

بر اساس آيات قرآن کريم،‌ ابليس يکي از جنيان بوده که بر اثر کثرت عبادت، جزء ملائک قرار گرفت اما بعد از خلقت آدم، چون دستور خداوند‌ را عصيان کرد و بر آدم سجده نکرد، از درگاه الاهي رانده شد. اما شيطان به هر موجود طغيانگر و مخالفي گويند خواه از انسان ها

فرزندان رسول خدا(ص)از خديجه رسول خدا(ص)به جز ابراهيم که از«ماريه قبطيه‏»کنيزمصرى آنحضرت متولد شد همان کنيزى که مقوقس(حاکم‏مصر) براى آن حضرت فرستاد،فرزندان ديگر آن بزرگوار همگى ازبانوى بزرگوارش خديجه-سلام الله عليها-بود که خداى تعالى به آنحضرت عنايت

فتوا در ممنوعيت اجراي سنگسار توسط آيت‌الله صانعي صادر شد: - دوشنبه 15 مرداد 1386 [2007.08.06] به گزارش پايگاه اطلاع رساني نوروز ، آيت‌الله العظمي صانعي در پاسخ به استفتايي در مورد سن مسؤوليت کيفري، اجراي حدود (سنگسار، قطع‌يد و حد محارب) را در

فتح مکه در سال هشتم هجرى که سپاه اسلام پس از جنگهاى متعدد کوچک و بزرگ ورزيده و از نظر تعداد نيز زياد شده بود پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم لازم دانست که بسوى مکه رفته و شهر و مولد خود را که در اثر توطئه قريش شبانه از آنجا هجرت کرده بود تصرف

مقدمه: در ميان قبائلي که اطراف مکه سکونت داشتند دو قبيله بودند بنامهاي بني بکر و خزاعه که مابين آنها از زمانهاي قديم عداوت و دشمني برقرار بود. و سبب آن اين بود که مردي از بني حضرمي بنام مالک بن عباد – که هم پيمان با اسودبن رزن و قبيله بني بکر بود ب

فاطمه (س) بانوي مستقل يکي از نکات برجسته و درخشان زندگي خديجه داستان ازدواج او با پيغمبر (ص ) است . بعد از آنکه شوهر اول و دوم خديجه وفات نمودند ، يک حالت استقلال و آزادي مخصوصي در آن بانوي بزرگ پيدا شد و همانند عاقل ترين و رشيدترين مردان به تجا

کتاب ارزشمند و عظيم ((الغدير))، اثر محقق بزرگوار و عاشق اهل بيت و مدافع بزرگ حريم ولايت و امامت ، علامه عبدالحسين امينى (1320 - 1390 ق ) از ذخائر گرانقدر شيعه است که بر اساس قرآن و حديث و منابع تاريخى به دفاع از حق و رفع و دفع شبهات مخالفان پرداخته

فاطمه اطهر(س) بانوي بانوان دو جهان، عطاي خداوند سبحان، کفو و يگانه همتاي اميرمؤمنان(ع)، و يکي از علل آفرينش عالم امکان است. معنويت قدسي آن بانوي بي همتا در قرآن کريم، جلوه اي ويژه يافته، جمال معنوي و اوج طهارت و عصمتش، در آيه تطهير (احزاب/33)، درخش

انسان موجودي است ممکن الخطاء که گاهي اعمالي را از سر تمايلات نفساني و به متابعت از شيطان انجام مي دهد که نه تنها عواقب سودمندي براي او به همراه ندارد بلکه عواقب ناگواري براي او در پي دارد ، از اين اعمال ناپسندي مي توان از غيبت نام برد که انسان با جه

غزوات پيامبر اسلام 1- نبرد بدر شکوه قدرت‏ روزى به پيامبر خبر رسيد که يکى از کاروانهاى تجارى قريش از آن‏حدود عبور مى‏کند. پيامبر به قصد حمله به کاروان و تصرف آن از شهربيرون آمد. از طرفى خبر حرکت پيامبر به کاروانيان رسيد و آنان نيز به‏طريقى اين خبر را

کتاب ارزشمند و عظيم ((الغدير))، اثر محقق بزرگوار و عاشق اهل بيت و مدافع بزرگ حريم ولايت و امامت ، علامه عبدالحسين امينى (1320 - 1390 ق ) از ذخائر گرانقدر شيعه است که بر اساس قرآن و حديث و منابع تاريخى به دفاع از حق و رفع و دفع شبهات مخالفان پرداخته

غدير و فلسفه سياسى اسلام فارغ از هر دو جهانم به گل روى على(ع) از خم دوست جوانم به خم موى على طى کنم عرصه ملک و ملکوت‏از پى دوست ياد آرم به خرابات چو ابروى على(ع) (1) پيشگفتار با نگاه به پيشينه حيات بشرى، «خانواده‏» و «قبيله‏» نخستين گروههاى اجتما

غدير از اساسى‏ترين برنامه‏هاى پيامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجه‏الوداع آخرين رسالت‏خويش را انجام داد. زيرا خدايش فرموده بود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمک من

فرازي از خطبه غدير خم اي مردمان! نماز را به پاي داريد ، زکات مال خود را ادا کنيد، آنچنان که خداوند به شما امرکرده است . پس اگر مدتي بر شما گذشت و در انجام دستورات الهي کوتاهي نموديد، يا فراموش کرديد، علي در ميان شما و صاحب امر شما است و احکام الهي

با اينکه بيشتر مسلمانان صحت‏حديث غدير و اعلام ولايت اميرمؤمنان على - عليه السلام - را پذيرفته‏اند و غالبا آن را از احاديث قطعى و متواتر مى‏دانند، باز گروهى چنين مى‏پرسند: اگر واقعا حادثه غدير خم اتفاق افتاده و بسيارى نيز شاهد آن بوده‏اند، چرا شخص ام

پيش گفتار بدون شک شخصيت على بن ابى طالب (ع ) پس از رسول گرامى اسلام (ص ) ارزنده ترين وجودى است که پا به عرصه وجود نهاده و عالم امکان را با حضور خويش آراسته است . شخصيت تابناک آن حضرت چنان در بلنداى انسانيت مى درخشد, که عقول بشرى را در طول تاريخ , م

اين سوره مبارکه مسلمانها را از مداهنه با دشمنان دين منع کرده ودستور صراحت ودرس شجاعت وقاطعيت مي دهد . به همه آنها مي آموزد که با کافران سازش وهمکاري در امر دين نکنند بلکه با کردار خود به مخالفت بپردازند ودر گفتار از آنها بيزاري جويند. مثال بارز آن ا

عيد غدير خم (1) عيد غدير، يک عيد اصيل اسلامى است. چرا که روز هجدهم ذى الحجه را مسلمانان در سه قرن اول، به اين عنوان جشن مى‏گرفته‏اند. گفتار مقريزى که مى‏گويد: «اولين بارى که اين عيد در اسلام معروف شد، در زمان فرمانروايى معزلدوله على بن‏بويه، در عرا

عهدوپيمان امام به مالک اشتر نخعي در دستوردادرسي ورموز رعيت پروري وآداب مملکت داري وپند اندرز به همگان امر نمودن عثمان ابن حفيف را به جنگ با دشمن ترغيب نمودن اشعث بن قيس را به حفظ اموال آذربايجان امر کردن بعضي از کارگردانش را به مماشات با رعيت هايي ک

حکومت چند ساله امام على(ع) پس از حکومت نبوى(ص) بهترين نمونه از يک حکومت اسلامى است. درسهايى که مى توان از روند تشکيل، تداوم و زوال اين حکومت آموخت نه تنها براى پيروان آن حضرت به عنوان بهترين تربيت يافته مکتب اسلام (در حد اولين امام معصوم(ع)) بلکه بر

عوامل مؤثر در معنويت گريزي کمي بودجه و يا عدم اختصاص بودجه اي به مسائل و امور ديني: اختصاص بودجه هاي کم و يا عدم تشويقي در خور از افرادي که در زمينه هاي معنوي وديني به موفقيت هايي دست پيدا مي کنند و بالعکس چه بسا در امور غير ديني و اموري که شايد صر

عوامل موثر در تربيت ديني فرزندان مقدمه : بشردرطول تاريخ به وجود صانعي براي جهان اعتقاد داشته و اين عقيده از عقايد کهن و راسخ او بوده وهيچگاه در صحت و استواري ان به خود شک راه نداده است .او مي داند نظام آفرينش اثر پروردگاري بزرگ وآفريننده اي تواناس

مبلغ مي تواند در اينجا به معناي عام آن بکار رود و همه مبلغين را اعم از والدين، مربيان ، روحانيون و ... را شامل شود که ايشان درامر تبليغ يک سري عوامل تأثير گذار ومثبت بر جوانان دارند ويک سري عوامل منفي و باز دارنده که در اينجا به برخي از آنها اشاره م

چهارده قرن از جريان غصب فدک واعتراض دخت گرامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏گذرد .شايد بعضى تصور کنند که داورى صحيح در باره اين حادثه دشوار است، زيرا گذشت زمان مانع از آن است که قاضى بتواند بر محتويات پرونده به طور کامل دست يابد واوراق آن را ب

نويسنده: آيت الله جعفر سبحانى ارزش اقتصادى فدک کشمکشهاى سقيفه در راه انتخاب خليفه به پايان رسيد وابوبکر زمام خلافت را به دست گرفت .حضرت على عليه السلام با گروهى از ياران با وفاى او از صحنه حکومت بيرون رفت، ولى پس از تنوير افکار وآگاه ساختن اذهان ع

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول