آيا پيامبران از خود ارث نمىگذارند؟ نظر قرآن در اين باره ابوبکر براى بازداشتن دخت گرامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از ترکه پدر به حديثى تکيه مىکرد که مفاد آن در نظر خليفه اين بود:پيامبران چيزى از خود به ارث نمىگذارند وترکه آنان پس از درگذش
يازدهم ميلادي به بعد به اروپا منتقل شد، بيشتر شامل رياضي و فلسفه ي طبيعي بود. فلسفه ي طبيعي توسط کوپرنيک، برونو، کپلر و گاليله به چالش کشيده شد و از آن ميان فيزيک نيوتني بيرون آمد. چون کليسا خود را مدافع فلسفه طبيعي يونان مي دانست و کنکاش در آن با خ
(علم وبحث فلسفي آن) انسان ساده اي که هنوزبه اصطلاح پشت وروي دست خود را نشناخته اين معني را در خود درمي يابد که از هر چيزي عين خارجي آن را درک کند بدون آن که توجه داشته با شد علم واسطه ميان او وآن موجود است واين سادگي راهمواره دارد تا آن که درموردي د
بسم رب الشهداء و الصديقين بخش اول: پيدايش تصور ناسازگاري علم و دين از بحران هاي خطرناک فکري و عقيدتي نسل جديد، تصور ناسازگاري دين و دانش است. کارگزاران اين انديشهي موهوم، مردم و بخصوص نسل جوان را با آب و تاب فراوان به کنار گذاشتن اعتقادات و آداب دي
به نام خداي علي و عدالت و آزادي و با سلام و سپاس به پيشگاه شما که به اين مجلس قدم رنجه فرموديد. . عدالت و آزادي. از دو و بلکه سه نياز، آرمان، هدف و وسيله. اگر مارکس تضاد طبقاتي را موتور حرکت تاريخ ميدانست و اين اصل را بر سراسر تاريخ حاکم ميد
«مقدمه» علم بهترين وبزگترين اصل فرهنگ و تمدن است ومطالعه ومذاکره در موضوع علم ودانش ازمهمترين وظايف هر دانش پژوه به خصوص در اصلي ترين مرجع ومنبع عقيدتي است ، چون پايه وشالوده واساس هر جامعه معتقد ا ت آن جامعه است هرجامعه ا ي باهرعقيده اي منبع و ما خ
مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و
«مقدمه» علم بهترين وبزگترين اصل فرهنگ و تمدن است ومطالعه ومذاکره در موضوع علم ودانش ازمهمترين وظايف هر دانش پژوه به خصوص در اصلي ترين مرجع ومنبع عقيدتي است ، چون پايه وشالوده واساس هر جامعه معتقد ا ت آن جامعه است هرجامعه ا ي باهرعقيده اي منبع و ما خ
چکيده اقتصاد اسلامي مقولهاي است که از ديرباز مورد بحث و بررسي علماء اسلامي قرار گرفته است. دانشمندان اسلامي درباره ماهيت اقتصاد اسلامي بحثهاي زيادي داشتهاند و کتب و مقالات زيادي دراين زمينه به رشته تحرير درآمده است. به رغ
علم اخلاق علوم متعددي که اخلاق انسانها را از جهات و حيثيات گوناگون مورد کنکاش و بررسي قرار دادهاند به قرار ذيل مي باشد : 1-علم اخلاق 2-فلسفه علم اخلاق 3-تعليم و تربيت 4-اخلاق توصيفي 5-فرااخلاق 6-اخلاق هنجاري 7-فلسفه اخلاق معناي لغوي اخلاق :
نگاهي به علل عقب ماندگي مشرق زمين: 1)علل عقب ماندگي ازمنظردانشمندان: براي آنکه باعلل عقب ماندگي ايران بيشتر آشناشويم به نقل سخنان دانشمندان ومحققاني که دراين راه زحمات وتلاشهاي زيادرامتحمل شده اند مي پردازيم: نظر ابن خلدون مورخ: وي خودخواهي ،خودمدار
بسمعه تعالي • ابتدا مقاله اي از : دکتر سيد کامون پوري؛ استاد دانشگاه دارالسلام پيرامون اسلام سازي دانش اسلاميسازي دانش ( که هم بهمعناي اسلاميسازي علم و هم مترادف با اسلاميسازي تکنولوژي بهکار ميرود) ، آرام آرام به يک دغدغه جدي در ميان انديشمند
در شب 29 رمضان 648 قمري در اين شهر فرزندي از خانداني پاک سرشت ولادت يافت که از مقربان درگاه باري تعالي قرار گرفت. نامش حسن و معروف به آيت الله علامه حلي است. مادرش بانويي نيکوکار و عفيف، دختر حسن بن يحيي بن حسن حلي خواهر محقق حلي است و پدرش شيخ يوسف
عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن يکي از موارديکه منکرين عصمت انبياء در قرآن کريم بدان استناد مي کنند، آيات مربوط به داستان عصيان حضرت آدم در بهشت است. خداوند متعال در اين زمينه در جايي از قرآن کريم چنين ميفرمايد: و عصي آدم ربه فغوي ثم اجتبيه ربه ف
عصمت پيامبران و امامان دوازده گانه ، رکن رکين تفکر شيعه و از ضروريات اين مذهب است . در تعريف عصمت بين عالمان شيعه اختلافاتي وجود دارد ، اما نوع ادله اي که براي اثبات ضرورت عصمت پيامبران و امامان ميآورند ، ناخودآگاه آنان را به تعريف واحدي از عصمت مي
عصر و دوران ما، عصر قدرت يابى مسلمانان معرفى شده است. نامى که برخى از متفکران بر هزاره سوم نهاده اند تحت عنوان«قرن مسلمانان» هر روز که مى گذرد اعتبار و درستى خود را بيشتر نمايان مى سازد. ?? سال پس از فروپاشى شوروى و ? سال پس از واقعه ?? سپتامبر، دو
احساسات وافکار برخي مردم در مورد خودشان بنابر تجربيات روز مره آنها دستخوش ترديد ونوسان است نمره هاي که شما در امتحان کسب مي کنيدچگونه دوستانتان با شما رفتاري کنند فراز ونشيب يک ارتباط رمانتيک همه مي توانند روي سلامتي ورفاه آسايش شما تاثير آني داشته
نخل گرداني در يزد نخلگرداني از ويژگيهاي منحصربهفرد مراسم محرم و عزاداري در يزد محسوب ميشود و در بيشتر نقاط استان يزد در روز دهم محرم بعد از بجاآوردن نماز ظهر عاشورا هياتهاي مختلف به زير نخل رفته و با صداي ياحسين ياحسين، سه بار نخل را به دور کل
براي اين پست مراسم ظهر عاشورا در شهرستان تفت را برايتون مي نويسيم. نمي دانم چرا عزاداري براي امام حسين (ع) به اين شکل جا افتاده است يعني هنوز امام حسين شهيد نشده است ما ده شب براي ايشان عزاداري مي کنيم ولي با شهادت ايشان در ظهر عاشورا تقريبا عزاداري
در عرفان انسان- و نيز جهان- به تمثيلي از قرآن بشمار مي روند و همانند قرآن تو در تو ، آدمي نقوشش ظاهر و جانش خفي است عرفا اين پيچيدگي و شگفتي را در تمثيل هاي گوناگون نشان داده اند و تفاسيري که از قرآن نگاشته اند با توجه به همين ويژگي عرضه کرده اند که
تعريف عرفان: مفهوم عرفان ناظر به نوعي شناخت است که ريشه در اعماق جان بشر دارد و بر خلاف اهل استدلال و برهان در دريافت حقيقت ، بر اشراق و دريافت هاي باطني و دروني و ذوقي اعتماد دارد و نزد مسلمين يا ساير ملل و اقوام بر حسب تفاوت هاي زماني و مکاني به ن
آقاي ايزدپناه: مباحثي که تاکنون در محور «عرفان، برهان و قرآن» مورد بررسي قرار گرفت، مباحث پايه اي و نظري، براي سلسله مباحث عملي و عيني تر بوده است که از اين جلسه شروع مي¬شود. به عقيده من رابطه اين بحث با «برهان، عرفان و قرآن» مشخص است. پرسش اساسي را
عرفان عملي در اسلام «مقام و حال» براي شناخت و آشنايي بيشتر با مقام وحال در عرفان عملي: لازم است ابتدا مبحثي در رابطه با عرفان و تاريخچه آن وسپس عرفان عملي ارائه گردد وآنگاه به چگونگي مقام و حال در عرفان عملي بپردازم. کلمه عرفان در زبان انگليسي متراد
عرفان در افق انديشه استاد شهيد مرتضي مطهري(ره) چکيده در اين مقاله بر آن شدهايم تا «عرفان» را از ديدگاه استاد شهيد مطهري بررسي کرده، به تبيين نگرشها وگرايشهاي عرفاني او بپردازيم؛ چه اينکه استاد، عرفان را از نوع شناخت شهودي و مبتني بر سير و سلو
عرفان چيست: عرفان در لغت به معناي شناخت وشناسايي است.ودر اصطلاح ،روش وطريقه ويژگي هاي است که براي دستيابي وشناسايي حقايق هستي وپيوند و ارتباط انسان با حقيقت بر شهود ،اشراق، وصول واتحاد با حقيقت تکيه دارد ونيل به اين مراتب را از طريق استدلال وبرهان و
عرصه ها و آفاق اعجاز قرآن ويژگيهاي کلام الهي اکنون نوبت آن است به جستجوي اين موضوع بپردازيم که چه ابعاد و خصوصياتي در قرآن مکنون است که منشأ برتري مطلق قرآن و مبدأ تحدي آن است؟ اعجاز قرآن مي تواند در قلمروهاي گوناگون جستجو و کاوش گردد. البته روشن اس
براى بررسى دقيق تاريخى، فرهنگى، اجتماعى و سياسى عربستان پيش از اسلام لازم است زندگى بدويان و بادهنشينان را در چند مورد مطالعه نمود: 1- منابع: به اشعار عرب قبل از اسلام و تفسيرى که از آنها باقى مانده و ضربالمثلهاى آنان استناد مىشود. 2- تاريخ:
اصول عقائد (2) عدل بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين در اين مقاله به دومين اصل اعتقادى نزد شيعه يعنى عدل الهى مىپردازيم: صفات خدا خداوند متعال همه صفات پسند
مقدمه: سر منشأ اصلي مسائل گوناگون عدل قرآن است: چرا کلام اسلامي بيش از هر چيز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامي قبل از هر چيزي مسأله عدل برايش مطرح شد ؟ و چرا در جهان سياست اسلامي بيش از هر کلمه اي کلمه عدل به گوش ميخورد ؟ اينکه در همه
عدالت برداشتي از مفهوم عدالت در مثبت راست گرايان ليبرال مهمترين مسئله در مبحث عدالت قابل دفاع ساختن روابط نا برابر در جامعه است نا برابري در ثروت و قدرت و شأن اجتماعي به زغم شباهت در استعدادهاي افراد واقعيت انکار ناپذير همه جوامع بوده است گذشته از
عدالت و فضيلت آن و مخفي نماند که ضد ظلم به اين معني، عدالت به معني اخص است؛ و آن عبارت است از باز داشتن خود از ستم به مردمان، و دفع ظلم ديگران به قدر امکان از ايشان . و نگاه داشتن هر کسي را برحق خود. و همچنان که اشاره به آن شده، غالباً مراد از عدا
عدالت و جايگاه آن در قرآن از مهم ترين مباحث موجود در فلسفه سياسي اصل عدالت است . طرح مسايلي همچون مبحث عدالت در يک جامعه حاکي از حيات سياسي و عقلاني آن اجتماع است . چراکه هيچ جامعه زنده و پويايي از طرح اين مسايل مستغني نيست . جامعه اي که اين مقولات
ايمان عدالت است که خود نيزبرچهار پايه استوار است. امام عليه السلام در مورد پايه هاي عدل اينگونه مي فرمايند : «والعدل منها علي اربع شعب : علي خائص الفهم وغور العلم وزهره الحکم ورساخه الحلم فمن فهم علم غور العلم ومن علم غور العلم صدر عن شرائح الحکم و
عدالت اجتماعي از مفاهيم مقدس و والايي است که قرآن کريم آن را به عنوان يکي از هدفهاي بعثت انبياء بيان فرموده است. در آيه فوق، قرآن با صراحت به برقراري عدل در ميان انسانها اشاره ميکند. در اين آيه ميفرمايد: «ما فرستادگان خودمان را با دلايل روشن فرستا
اسلام که آمد دين آگاهي بود آزادي بود و قدرت مدعي حکومت بود وبرنامهاش بوجود آمدن امت اسلامي و در نهايت حکومت جهاني واجد اساسش بر عدم سلطه بود تا مسلمانانش نه سطله پذير باشند نه سلطه گر خدايش به آن گروه مسلمانان مؤمن و صالح وعده خليفه الهي بر زمين دا
عدالت اجتماعى در حکومت علوى بحث عدل از مباحث گسترده و پردامنه در فرهنگ اسلام است، و چرا چنين نباشد که هر چه «هست» وامدار عدل «هستى بخش» است و فراخناى آسمان و محدوده زمين بر پايه عدل قرار گرفته است. «در قرآن از توحيد گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا
در تاريخ آمده که پس از داستان ذبح عبد الله و نحر يکصدشتر،عبد المطلب،عبد الله را برداشته و يک سر بخانه وهب بنعبد مناف...که در آنروز بزرگ قبيله خود يعنى قبيله بنى زهرهبود آورد و دختر او آمنه را که در آنروز بزرگترين زنان قريش ازنظر نسب و مقام بود به
اقتضاى عدالت بر خلاف ظلم خوددارى از ستم در حق ديگران است. اما بسيارى از معترضانْ شرور موجود در عالم را ستمى در حق انسان مى دانند. همين امر باعث شده که در بحثِ از عدل الهى, مسئله شرور, مهم ترين و بحث انگيزترين مسئله شود. ظاهراً در وجودِ شرور فراوان و
عبادت چيست؟ عبادت هدف آفرينش ماست.قرآن ميفرمايد: ((و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون )) کارهايي را که ما انجام مي دهيم اگر براي رضاي خدا باشدعبادت است,گرچه مانند کسب و کار ,تحصيل علم , ازدواج و يا خدمت به مردم,براي رفع نيازهاي خود و يا جامعه باشد
عالم برزخ روح انسان بعد از مرگ به عالمي به نام برزخ ميرود. عالم برزخ را «عالم مثال» يا «عالم خيال» نيز ميگويند. در عالم برزخ، ماده نيست بلکه صورت محض است. صورت مثالي ما در خواب حرکت ميکند و اعمالي را انجام ميدهد، بدون اين که بدن حرکتي کند. ا
«الحمدلله رب العالمين أحمده و أستعينه و أستغفره و أتوکل عليه و أصلي أسلم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه و حافظ و مبلغ رسالته، بشير رحمته و نذير و نقمته سيدنا و نبينا أبي القاسم المصطفي محمد و علي آله الاطهرين المنتجبين المظلومين المعصومين سيما أب
مقدمه براستي اما اين نهضت بزرگ، چه خصوصيات و ويژگيهايي داشته است که تا اين حدّ سزاوار آن است که در حفظش بکوشيم و در احيايش قدم برداريم؟ چرا بايد آن را در زندگي فردي و اجتماعيمان الگو قرار دهيم و از آن درس چگونه زيستن بياموزيم؟ مگر سخن امام حسين چيس
يادداشت « ماهيت قيام حسيني » 1. بحث در اينجاست که حادثه عاشورا چه حادثه اي است واز چه مقوله است؟ آيا از نظر اجتماعي يک انفجار بدون هدف بود مانند بسياري از انفجارها که در اثر فشار ظلم وتشديد سختگيريها رخ مي دهد واحياناً به وضع موجودکمک ميکند، ويا يک
روايات و احاديث عاشورا امام حسين (ع): اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيکُمْ مِن نِعَمِ الله ِعَلَيْکُم فَلا تَمَلّو النِّعَمَ. (بحارالانوار جلد 75 ص 205) نياز مردم به شما از نعمتهاي خدا بر شما است از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد. امام حسين (ع): اَنا ق
عاشورا و عصر امروز ديگر بار، محرم فرا رسيد و دلهاي احرار و آزادگان جهان به سوي حسين بن علي (عليه السلام) متمايل گشت و چشمانشان به واقعه عاشورا دوخته شد؛ واقعهاي که 1362 سال از وقوع آن ميگذرد؛ اما هنوز، هر سال در سالگشت وقوع آن، نه تنها مسلمانان و
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم کن لوليک الحجه بن الحسن صلواتک عليه آبائه في هذه الساعه و في کل ساعه وليا و حافظاً و قائداً و ناصراً و دليلاً و عينا حتي تسکنهارضک طوعاً و تمتعه فيها طويلا. مقدمه : يا صاحب زمان ادرکنا سخن از ((مهدي ))(عج), سخن از ((هدا
سخن ما در اين کتاب از علائم محتوم است، که در روايات به پنج يا شش علامت محصور گرديده است: حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: از نشانه هايي که به قطع واقع خواهند شد، خروج سفياني، خسف سرزمين بيداء، قتل نفس زکيه، نداي آسماني و خروج يماني است . بخش اول: خ
بر پژوهشگران، صاحب نظران و ارباب دانش پوشيده نيست که مسأله مهدويّت و انديشه ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) در آخر الزمان، يکى از مسايل بسيار حياتى اسلام، و از اعتقادات قطعى عموم مسلمانان است، که شيعه و سنّى در طى قرون و اعصار متمادى همه بر اين عقيده ات
زنان طلاق و فرزندانشان کودکان قر بانيان بي گناه طلاق هستند آنها در مرکز و کانون مبارزه و کشمکش بر سر موضوعاتي مانند حق حضانت حمايت هاي مالي و برنامه ملا قات قرار مي گيرد دشوار تر از همه زماني است که بايد بين افرادي که به آنهاعشق مي ورزند خط جدايي
مقدمه يکي از نهادهاي بنيادين حفظ و تربيت نوع انساني خانواده ميباشد که در آن بچهها با فراگيري ارزشها و هنجارها و تربيت رواني مناسب براي ايفاي نقش مثبت در بزرگسالي آماده ميشوند. نهاد خانواده را از ابتداي خلقت انسان ميتوان جستجو کرد. مهمترين عامل
طلاق و آثار سوء آن به روي فرزندان مقدمه پيامدهاي طلاق در کودکانطلاق فرايندي است که به زندگي زناشويي رسمي يک زن و مرد يا به عبارتي پدر و مادر خاتمه مي دهد. طلاق شعله محبت ها را خاموش مي کند، عشقها را به کينه و نفرت تبديل مي کند. خطر بزرگ طلاق م
طلاق چرا؟ مقدمه چند سالي است اينجانب افتخار عضويت در شوراي حل اختلاف اردکان دارم، شورايي که وجودش حلنمودن اختلافات مردم است. در اين مدت عملا با بعضي از مشکلات خانوادهها آشنا شدهام، مشکلاتي که قبلا از طريق مطالعه کتب اجتماعي، نشريات، سايتهاي اينتر
برخي از آقايون واقعاً کم لطف و بي اعتنا هستند. خانمها به شدت نيازمند تشکر و قدرداني بوده و تمايل دارند که طرف مقابل همواره و در همه حال علاقه و محبت خود را به آنها ابراز کند. خانمها به کسي احتياج دارند که بتوانند از نظر روحي با او ارتباط برقرار کنند
طرحى از سيماى عسکرى(ع) هفدهمين شماره کوثر را در حالى پيش روى داريد که طراوت ولادت امام عسکرى(ع)دل و ديده کوثريتان را از شادابى سرشار ساخته است. آنچه مىخوانيد، طرحىاست از سيماى امام حسن عسکرى يازدهمين مظهر ولايت الله بر جهانيان که بهصورت گزيده و
طبقات بهشت و جهنم از تعبيرات مختلف قرآن به خوبي استفاده ميشود که باغهاي بهشتي متعدد و گوناگون و داراي درجات است و درجات و مقامات آن به تعداد مراتب و مقامات بهشتيان است. هر گروهي از آنها طبق شايستگي¬هايي که دارند در باغهاي بهشتي مسکن ميگزينند.
مسئله وجود روح از مسائل بسيار اساسي در ميان باورهاي ديني و همچنين از کهن ترين باورهاي انساني است که در ميان بسياري از ملل رايج بوده و هنوز هم رايج است. بسياري از دين خويان اعتقاد دارند حيات آنها تنها محدود به جسم آنها نميشود و هر انساني علاوه بر وجو
ضرورت تشکيلات مقدمه انسان، موجودي است سرشار از استعدادها ونيروهاي خلاق، درعين حال، وجودي انسان مجموعه اي است از تمايلات انساني و حيواني هر دو. روشن است که آن استعدادها و اين تمايلات (چه انساني و چه حيواني) بايد درجهت صحيح قرار گيرند تا انسان موجود
ضراره بن ضمره که از ياران و خواص امير مؤمنان عليه السلام بود بر معاويه وارد شد و معاويه خواست که او را دستگير کند و به قتل رساند اما چون زهد و تقوا اشتغال او به آخرت را ديد صرف نظر کرد و خواست او را بيازمايد، گفت: على را برايم توصيف کن. ضرار گفت: مر
. بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر شود اين ا
پيشگفتار. بزرگترين سرمايه ما مسلمانان قرآن مجيد است معارف ، احکام ، برنامه زندگى ، سياست اسلامى ، راه به سوى قرب خدا، همه و همه را در اين کتاب بزرگ آسمانى مى يابيم . بنابراين ، وظيفه هر مسلمان اين است که با اين کتاب بزرگ دينى خود روزبه روز آشناتر ش
صلح حديبيه برگرفته از کتاب: زندگانى حضرت محمد (ص) نويسنده: رسولى محلاتى در ماه ذى قعده سال ششم بود که رسول خدا (ص) در خواب ديد با يارانش به مکه رفته و به طواف خانه خدا و انجام مناسک عمره موفق گشتهاند. پيغمبر اين خواب را براى اصحاب نقل کرده و وعده
صله رحم «صله» در لغت به معناي احسان و دوستي آمده است و مراد از «رَحِم» خويشاوندان و بستگان مي باشد در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خويشان و نزديکان است در شرع مقدّس اسلام و آيات و روايات، معناي خاصي براي رحم ذکر نشده است. از اينجا مي فهميم
صفات سلبي چيست؟ صفات سلبي، صفاتي است که خداوند متعال از آن ها منزه است، مانند جسم بودن خدا؛ اين صفت از خداوند سلب مي شود زيرا جسم، مرکب از اجزاء است و هر مرکبي نياز به اجزايش دارد و هر چيزي که نيازمند باشد، ممکن الوجود است و نياز به علت دارد، در صو
مقدمه : در طول تاريخ شايد نتوان مسائلي را پيدا کرد که به اندازه مباحث اعتقادي ، فکر بشر را به خود مشغول کرده باشد . مطالب بسياري بوده است که در مقطع زماني و مکاني خاصي اوج گرفته و پس از مدتي ، فروکش کرده و يا براي هميشه به بايگاني تاريخ پيوسته است .
صفات الهي خدا چيست؟ براي به دست آوردن شناختي کلي در اين زمينه، پيش از هرچيز، مختصراً اشاره ميکنيم به تعريفات کلي اديان رايج درباره خداوند. از ديدگاه دين يهود، خدا خالق کائنات است. او واحد، توانا و داناي مطلق، فاقد جسميت، عادل، رحمان و قادر است، کار
. با خود صداقت داشته باشيد. آنگاه همچون چرخه ي طبيعي فرا رسيدن روز از پي شب ، خواهيد ديد که با ديگران نيز نمي توانيد صادق نباشيد. 2. صداقت نخستين بخش کتاب عشق است. 3. آنچه هستيد شما را بهتر معرفي مي کند تا آنچه مي گوييد. 4. چه بهتر که ناموفق باش
صحت و گفتار نقش اساسي در ارتباط انسانها ايفا ميکنند و يکي از دلايل پيشرفت انسانها است. براي برقراري ارتباط کامپيوتر با انسان بوسيله گفتار در کار لازم است انجام شود. يکي سنتزل گفتار است. و ديگري بازشناسي گفتار، سنتز گفتار بيان گفتار بوسيله کامپيوتر
کتاب: مراحل اخلاق در قرآن ص 305 نويسنده: آيت الله جوادى آملى بعد از مرحله رجاء مرحله «صبر» قرار دارد. کسى که اهل سير و سلوک است و در تهذيب روح قدم بر مىدارد بايد صبر کند و چون در مقابل صبر، «جزع» قرار دارد، سالک بايد از جزع بپرهيزد؛ چون جزع، راه ا
زندگي صحنه تلاش و بالندگي، و لحظه هاي آن چون رودي درگذر است. رودي مواج که درتلاطمش ، انسان ها ساخته مي شوند ؛ پس تا دمي باقي است از لحظات و سخنان ديگران عبرت بگيريم : - با شکيبايي وصبر ، انتظار گشايش و پيروزي مي رود . ( حضرت محمد صلي الله عليه و آل
حضرت علي عليه السلام پايه هاي صبر را چهار چيز برشمردند : والصبر منها علي اربع شعب :علي الشوق والشفق والزهد والترقب دراينجا و در اين قسمت به شرح پايه هاي صبر مي پردازيم و ابتدا از شوق که اولين پايه هاي آن است آغاز مي نمائيم. شوق و رغبت: امير
هاي خاص برخورد قرآن با يهود يکي از شيوه هاي مورد استفاده قرآن در برخورد با يهود بيان مشترکات اسلام با آن هاست .در حقيقت قرآن مي خواهد با اين بيان يهود را دعوت به نوعي اتحاد نمايد و از هرگونه برخورد منفي جلوگيري نمايد يا به پيام حضرت موسي (ع) (که هم
معناي لغوي شيعه ياران و پيروان است و شايع يعني دنبال کرد و تبعيت نمود و در اصطلاح شيعه به کساني مي گويند که از علي و فرزندانش عليهم السلام تبعيت و پيروي نموده و ولايت آنان را پذيرفته اند و اين نام براي پيروان اهل بيت بقدري مشهور و معروف شده که تا وا
کلمه شيْطان از ماده شطن گرفته شده، و شاطن به معناى خبيث و پست آمده است، و شيطان به موجود رانده شده، سرکش و متمرد اطلاق مى شود و به معنى روح شرير و دور از حق ، نيز آمده است. شيطان اسم عام (اسم جنس) است ، در حالى که ابليس اسم خاص (عَلَم) مى باشد، و به
مقدمه انسان موجودي مختار است و براي دسيابي به سعادت و رستگاري و کمال خود در دنيا و آخرت همواره در معرض اعمال اراده و انتخاب تصميمگيري است و او در راه زندگي خويش و در گزينش کارها و نيازهاي خود در لحظههاي عمر خوبيش مواجه با وسوسههاي شياطين جن است،
از روز اول ظهور اسلام و دعوت رسمي و آشکار حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله به توحيد ، موضوع استمرار هدايت مردم پس از رسول خدا و جانشيني وي مطرح بود. رسول اکرم در اولين جلسه دعوت رسمي خاندان خود، به سران و بزرگان بني هاشم فرمود:«هر کس امروز به من
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ گاهى شيطان از دست بعضى افراد گلايه مى کند. او تمام دنيا را از آن خود مى داند و مى گويد: چون مؤمنان مى دانند که دنيا از آن من است ، آن را دشمن مى دارند و دنبال آن نمى روند، اما عده اى هستند که دنيا را طالبند و
مقدمه انسان موجودي مختار است و براي دسيابي به سعادت و رستگاري و کمال خود در دنيا و آخرت همواره در معرض اعمال اراده و انتخاب تصميمگيري است و او در راه زندگي خويش و در گزينش کارها و نيازهاي خود در لحظههاي عمر خوبيش مواجه با وسوسههاي شياطين جن است،
شيطان يا ابليس . اين بحث مد نظر ما براي گرد آوري يک مقاله در مورد تفاوتهاي بين شيطان و ابليس است که در آخر متوجه تفاوت اين دو اسم مي شويم . شيطان از بدو وجود به دنبال گمراه کردن انسان و به بيراهه کشاندن او بوده است . هيچ انساني نيست که از حيله شيطا
شهيد مطهرى و ديدگاههاى تربيتى قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مىنمايد، تا از ا
خلاصه اي از زندگي امام حسين در مقابل اين قوم عده اي ولادت امام حسين عليه السلام را در سال سوم هجرت ذکر کرده اند که از آن جمله مرحوم شيخ نکيني از علماي شيعه و از اهل سنت هستند در مورد ماه و روز ولادت آن بزرگوار نيز مشهور ان است که در پنجم ماه شعبان ب