پس ده تن مانده بود از حواريون عيسي (ع) ايشان را طلب کرد وهفت تن را بيافت . عيسي (ع) ايشان را گفت : آن که مرا به سي درم بفروخت کجاست ؟ گفتند : او از کردهً خود پشيمان شد و دانست که گناه عظيم کرده است ، خود را بکشت . عيسي (ع) گفت : او توبه مي کرد ، خدا

زينت بخش زمين باد چشمان آهودشت سخنگوي ، رسول خدا(ص) را بياد مي آورد. و قامت آسمانيت همواره ايستاده باد که قامت استوار محمد(ص) را در يادها مي آورد آن گاه که از حرا باز مي گشت. چشمان مشتاقم بر بلنداي قامت عشق به شکوفه مي‌نشيند. و دل هميشه عاشقم در ح

حضرت زينب کبرى عليها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم يا ششم هجرى قمرى در شهر مدينه منوّره متولّد گرديده و جهان را به قدوم خويش مزين فرمودند. نام مبارک آن بزرگوار زينب، و کنيه گراميشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّيقه

شيوه‏هاى تبليغى حضرت زکريا(ع) 1. پيشتازى در خيرات 2. عبادت خالصانه و سفارش به آن ________________________________________ حضرت زکريا، پيامبرى از نسل سليمان و پدر يحيى است که کفالت و سرپرستى مريم، مادر عيسى را نيز بر عهده داشت و خانواده‏اش بيت ت

خصائص پيامبران انبياء الهي بعضي خصوصيات را دارا مي باشند که در هيچ يک از مردمان و انسان ها يافت نمي شود. همين خصائص است که موجب برگزيده شدن اين تعداد از افراد بشر از بين انسان ها مي شود و آنها را مفتخر به صفت رسالت و پيامبري مي نمايد. اينان انسان ها

واذ قال ربک للملائکه اني جاعل في الارض خليفته قالوا تجعل فيها من يفسد فيها و يسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال اني اعلم مالاتعلمون» به ياد آر آنگاه که پرودگارت فرشتگان را فرمود من در زمين خليفه خواهم گماشت، گفتند پرودگار آيا کساني خواهي گماشت

ولادت: چهارمين امام معصوم،حضرت علي بن الحسين عليه‌السلام، شخصيتي که جدّ بزرگوارش، حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام، او را بهترين فرد روي زمين بعد از پدرش معرفي نموده‌ است، در مدينه منوره در سال 38 هجري چشم به دنيا گشودند. مادر امام شهربانو، دختر يز

امام علي بن حسين بن علي بن ابيطالب عليه السلام مشهور به سجاد، چهارمين امام شيعيان بنا به قولي مشهور، در پنجم شعبان سال 38 هجري قمري متولد شد مادرش شهربانو، دختر يزدگرد سوم آخرين پادشاه سلسله ساساني بوده است. امام زين العابدين عليه السلام زماني ديده

پيامبرى اسماعيل خداوند پيامبرى حضرت اسماعيل(ع) را به صراحت بيان داشته و فرموده است: هجرت ابراهيم به مصر ابراهيم(ع) مدتى در شهر حَرّان اقامت گزيد و در همان شهر با دختر عمه‏اش ساره ازدواج کرد، ولى از آن‏جايى که مردم آن سامان به جز لوط و عدّه‏اى

ابراهيم، دومين پيامبر صاحب عزم و داراى آيين و شريعت جهانى و از نسل نوح است. اوبر اساس آيه 125 سوره نساء به خليل الله ملقب گشته (وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلاً). داستان زندگانى و دعوت او در بيش از 180 آيه قرآنى آمده و نامش 69 بار در خلال قرآ

ولادت و نام‏گذارى کودکى و نوجوانى شرکت در جنگ‏ها، نمونه‏هاى بارزى از شجاعت 1 آب رسانى در صفين 2 تقويت روحيه جنگاورى عباس عليه‏السلام 3. درخشش در جنگ صفين دوشادوش امام حسن عليه‏السلام ياور وفادار امام حسين عليه‏السلام زندگانى حکمت‏آميز و غرو

خلقت آدم خداي متعال زمين را در دو نوبت(1) خلق کرد، کوهها را روي زمين بنا نهاد و زمين را بين همه کرات برکت داد و خوراک اهل زمين را در چهار نوبت مقدر کرد. آنگاه آسمان را از ماده اي شبيه گاز مشتعل آفريد و به آسمان و زمين دستور داد، بياييد! آسمان و زمي

مقدمه مطالعات‌ ديني‌ از تنوع‌ روي ‌آورد و تعدد روش‌ برخوردار است. تعدد روش‌ در علوم‌ داراي‌ دو گونهِ متفاوت‌ است. گونهِ خاصي‌ از آن‌ در دانش‌ کلام‌ قابل‌ مشاهده‌ است. علم‌ کلام، بنابه‌ تعريف، داراي‌ روشهاي‌ گوناگون‌ است. در اين‌ نوع، تعدد روش، مسايل

حسين فرزند علي پسر ابوطالب و فاطمه دختر محمد پيامبر اسلام و امام سوم شيعيان است. حسين ? شعبان ? هجري قمري زاده شده و در ?? محرم ?? در کربلا کشته مي‌شود. زندگي هنگام زمام‌داري پدرش با او در جنگ‌هاي جمل و صفين و نهروان همراهي کرد. سال ?? هجري هنگام مر

حسين (ع) و عاشورا در انديشه بزرگان شخصيت و عظمت امام حسين(ع) همچون خورشيدي عالم تاب است که همه جا را فرا گرفته و تمامي انسان‌هاي بيدار در طول تاريخ همواره از صفات والاي آن حضرت ياد مي‌کنند. هرکس با زباني از اين امام بزرگ و هميشه پيروز تاريخ در هر عص

جنگ نهراوان با خوارج در اينجا لازم است براى شناخت بهتر خوارج خصوصيات و سابقه آنها را مطالعه کنيم . اصولاً در برخور با هر عقيده اى, گروهى راه افراط و عده اى ديگر راه تفريط را در پيش مى گيرند. انسان با کمک عقل بايد راه اعتدال و ميانه روى را بپيمايد.

حزب پيمان شکن از نگاه ديگر(2) در ميان فرماندهان نظامى جهان کسى را سراغ نداريم که به اندازهء امام على (ع ) به دشمن مهلت بدهد و با اعزام شخصيتها و دعوت به داورى قرآن , در آغاز کردن نبرد صبر وحوصله به خرج دهد و به اصطلاح دست به دست کند, تا آنجا که صداى

حجاب يکي از مهمترين مسائلي است که در اديان آسماني و بخصوص اسلام به آن توجه شده است. در اين باب کتابهاي متعددي ارائه گرديده و هر يک به زباني خاص در مورد آن سخن گفته است. حجاب رفتاري است که به لحاظ ارتباطش با خصوصيات فردي و اجتماعي ميتوان از ديدگاهها

مقدمه يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلايؤذين و کان الله غفورا رحيما. اي پيامبر‍! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که خويشتن را به چادر فرو پوشند. اين براي آنکه آنها (به عفت و حريت) شناخته

خداوند آفريدگار همه موجودات را جفت خلق نموده است . تيم جفت ها مکمل و محرک همديگر هستند و تاثيري در هستي و در محدوده عمل خود دارند . اين جفت هاي مخلوق همه موجودات عالم را در بر مي گيرد بعضي از اين موجودات مانند اتم هوا بي جان هستند ولي از دو نيروي ال

پژوهشي از دکتر درخشنده صادقي «جرجي زيدان» مي نويسد:«اگر مقصود از حجاب ، پوشانيدن تن و بدن است، اين وضع پيش از اسلام و حتي پيش از ظهور ديانت مسيح معمول بوده و ديانت مسيح هم تغييري در آن نداده و تا اواخر قرون وسطي، در اروپا معمول بوده و آثار آن هن

مقدمه: مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدايي ناپذير حيات انساني و مصداق اصلي حجاب ، امري کاملاً مشهود و بي نياز از تعديل است. براي حجاب کارکردهايي در دو حوزه فردي و اجتماعي، قابل تصوّر است: الف. کارکردهاي فردي: همچون پاسخگويي به نياز فط

فطري بودن پوشش: حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراي جايگاه خاصي است، و يکي از دلايل اساسي آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطري است. داستان حضرت آدم و حوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براي مسيحيان ني

مقدمه صرف نظر از مباحثى چون ادله حجاب ، محدوده حجاب اسلامى، فلسفه آن و مباحث ديگر، يکى از مباحث لازم در اين باره، بررسى پيشينه اين حکم است; به اين معنا که آيا اسلام خود قانون و دستور خاصى براى پوشش زنان در برابر مردان نامحرم ارائه داده است يا نه

حجاب در لغت به معناي : حايل شدن ‍، پوشاندن ، مانع شدن است 0 الحجاب مفرد کلمه حجب به معناي : پرده ، پوشش ، لباس ، پارچه وهر چيزي که چيز ديگر را بپوشاند يا هر مانع وحايل وفاصله ميان دو يا چند چيز 0 (1) حال که به معناي لغوي حجاب پي برديم ، معلوم مي

حج در اسلام، ذخيره‏اى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمه‏اى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوسته‏اى از

عمره و فرصت ها: الف: همه مي دانيم که براي هر کدام از ما، دو عمر وجود ندارد که با يکي تجربه کسب کنيم، شناخت پيدا کنيم و با عمر ديگر زندگي موفقيت آميزي داشته باشيم؛ بلکه تنها يک عمر است که بايد با بکار گيري عقل و تجربيات ديگران و با دقت پيش مطالعه نسب

سيري در علل پيدايش حماسه عاشورا اگر بخواهيم به انگيزه قيام مقدس و خونين حضرت‌ابي‌عبدالله الحسين(ع) پي‌ببريم بايد تاريخ را ورق بزنيم و حداقل به حدود 35 سال قبل از عاشوراي سال 61 هجري برگرديم و ببينيم چه عواملي موحب شد که پس از چندين سال اين نهضت مقدس

آيهالکرسي1 : الله لا اله الا هو الحي القيوم لا تاخذه سنه ولا نوم له ما في السموات وما في الارض من ذا الذي يشفع عنده الا باذنه يعلم ما بين ايديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشئي من علمه الا بما شاء وسع کرسيه السموات والارض ولا يوده حفظهما وهو العلي العظيم

لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه ... (1) زندگينامه رسول مکرم اسلام حضرت محمدبن عبدالله صلى الله عليه و آله کتاب قطور و بزرگى است که عصاره همه خوبيهاى عالم در آن جمع شده است . زندگى اين اسوه بزرگ خلقت ، عظمت و اعجازى است که در تاريخ بشريت نظير ندار

به اميد معماريان مي گوئيم که اين روزها خواهند گذشت و اميد ما ديگر زنداني نخواهد شد و باز هم زندگي ادامه دارد. بازهم اميد معماريان است که سرش را بالا مي گيرد و باز هم اين بازجو است که بايد خودش را از همگان پنهان کند و حتي مواظب باشد که فرزندانش هم نف

حضرت محمد مصطفي (ص) ولادت حضرت رسول صلي الله عليه و آله در سالي که معروف به عام الفيل است ديده به جهان گشود. پدرش عبدالله در بازگشت از شام در شهر يثرب (مدينه ) چشم از جهان فرو بست و به ديدار کودکش محمد نايل نشد. همسر عبدالله ، مادر «محمد» آمنه د

محتواي سوره معارج معروف در ميان مفسران اين است که سوره « معارج » از سوره هاي مکي است ، و بر اساس «فهرست ابن نديم » و «کتاب نظم الدرر » ، و « تناسق الايات و السور » مطابق نقل «تاريخ القرآن» ابوعبدالله زنجاني اين سوره هفتاد و هفتمين سوره اي است که در

بسم الله الرحمن الرحيم آيه 28) لئن بسطت الي يدک تققلني ما انا بباسط يدي الئک لاقتلک اني اخاف الله رب العالمين. تفسير آيه 28 بئن سطبت الي يدک لتقنلني ما انا بباسط لاقتلک چرا که من از خداي مي ترسم و هرگز دست به چنين گناهي نمي آلايم اني اخاف الله رب ا

اخلاص به معناي پاک و خالص کردن است. به نام خداوند بخشنده مهربان بگو او خداي يکتاست.(1) آن خدايي که از همه عالم بي نياز و همه عالم به او نيازمند است.(2) نه کسي فرزند اوست و نه او فرزند کسي است.(3) و نه هيچ کس مثل و مانند و همتاي اوست.(4) ترجمه قرآ

حوادث سخت عاشورا و کربلا 50 سال بعد از وفات رسول الله واقع شد آنهم به دست مسلمانان و پيروان رسول الله ، مردمي که معروف به تشيع و دوستي آل علي بود به دست مسلمانان که شهادتين مي دادند، نماز مي خواندند، روزه ميگرفتند، حج مي رفتند به آئين اسلام، ازدواج

اين سوره پيرامون مسئله وحي سخن مي‌گويد که خود نوعي تکلم از ناحيه خداي سبحان با انبياء و رسل او است. همچنان که مي‌بينيم در آغاز مي‌فرمايد «کَذالِکَ يُوحي اِلَيْکَ وَ اِليَ‌الَّذينَ مِنْ قَبْلِکَ اللهُ ...» و در آخر هم مي‌فرمايد «وَ ما کانَ لِبَشَرٍ ا

کلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب. بيشتر استعمالش به معني پرده است، اين کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي دهد که پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نيست. آن پوشش حجاب ناميده مي شود که ازطريق پشت

چرا مسلمانان با داشتن قرآن از ديگران عقب افتاده اند؟ قرآن کتاب مقدس مسلمين و معجزه پيامبر مکرم اسلام کتابخانه نجاتبخش و هادي براي ما مسلمانان است که اگر امتي حقيقتاً به آن تمسک جويند لاجرم بايد به بزرگي و سعادت و جايي و مقامي براند که تجلي قدرت خداو

شناخت پايه هاي ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است صبر، يقين و عدل و جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق و هراس، زهد و انتظار آن کس که اشتياق بهشت را دارد، شهوت هايش کاستي گيرد وآن کسي که ازآنش جهنم مي ترسد. از حرام دوري مي گزيند، وآن کس که د

همسايه ها مي گن پسر همسايه بغلي رو گرفتن ! ? معاون وزير 3 تا خونه تو بهترين نقطه تهران داره ! ? شنيدم که احمد آقا رو به خاطر چک برگشتي گرفتن ! ? ولي من از دور و بري ها چيزهاي ديگه اي شنيدم و ... اين قبيل جملات را هر روز از زبان يکديگر مي شنو

سپاس خدايي را که اول است و پيش از او اولي نبوده و آخر اوست وپس از او آخري نباشد . خدايي که ديدگان از ديدنش ناتوان اند و انديشه هاي وصف کنندگان از عهده ي وصفش برنپيايند . به قدرت و توانايي خود آفريدگان را آفريد و آنان را در اراده و خواست خويش به وجود

عذاب ها ي جسماني دوزخيان 1) شدت عذاب: عذاب جهنم به اندازه اي شديد است که شخص گنهکار دوست دارد فرزندان ،همسر ، برادر ، دوست و قبيله اش را و حتي همه ي روي زمين را فدا کند تا سبب نجاتش شود . در سوره معارج آيات 11 تا 14 مي فرمايد : گنهکار دوست مي دارد

بين جهان‏بينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئى‏است و زير پوشش «علم کلى‏» (جهان‏بينى) قرار دارد; چون اين علم موضوع‏خود راکه‏نفس و قواى آن است اثبات مى‏کند (1) ،

بين جهان‏بينى و علم اخلاق تاثير و تاثر متقابل وجود دارد; زيرا از يک سواخلاقيات (علم اخلاق) مانند منطقيات، طبيعيات و رياضيات از علوم جزئى‏است و زير پوشش «علم کلى‏» (جهان‏بينى) قرار دارد; چون اين علم موضوع‏خود راکه‏نفس و قواى آن است اثبات مى‏کند (1) ،

ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم.

نام: محمد بن عبد الله در تورات و برخى کتب آسمانى «احمد» ناميده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پيش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» ناميده بود. کنيه: ابوالقاسم و ابوابراهيم. القاب: رسول اللّه، نبى اللّه، مصط

کسي که يک مقداري آشنا باشد به منطق قرآن، مي بيند که اين قرآن است که وادار کرد پيغمبر اسلام را به اينکه با اين سرمايه دارها دائماً در جنگ باشد و با اين کساني که در حجاز و در طائف و در مکه و اينها، سرمايه دار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدري که قدرتمند

در اصل عبارت شده است و شايد معناي المحجه که در عبارت آمده است محل اجتماع کاروانهاي حج, در زمان اميرمومنان(ع) و يا نام محلي باشد که در آنجا درفش‌هاي هيئت‌ها و نمايندگان, براي ورود به اردوگاه وي و يا ملاقات با آن حضرت اجتماع مي‌کنند. و عبارت در آن روز

جن کيست؟ تاريخچه يکي از آفريده هاي خداوند متعال موجودي بنام جن است اين موجود همانند انسان داراي تکليف است و هدف از خلقت او همانند انسان عبادت و بندگي خداوند است. قرآن در سوره ذاريات آيه 56 مي فرمايد: جن موجودي است که از آتش آفريده شده است چنانچه ق

اِنَّ هذا القُرآن يَهدي لِلَّتي هِيَ اَقوَم1 همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود

بايد دانست که کليه احاديث منقوله، بصحت نپيوسته و روى دلائل و شواهدى، دست جعل در ميراث نبوت و ولايت برده شده. سيد مرتضى مى‏فرمايد: همانا احاديثى که در کتب شيعه و ساير مذاهب اسلامى نقل شده متضمن انواع اشتباهات و امورى است که بطلان آن يقينى است مانند

سال ها از پي هم سپري مي شوند نسل ها از پي نسل ها مي آيند و مي روند اما همچنان نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامي در تار و پود اين مرز و بوم در لا به لاي کتاب ها، در سينه انقلابيون و يا در امولسيون فيلم هاي رنگي و روفته آرشيوها خودنمايي مي کند (googel ، تل

تفاوت حکومت‌هاي سلطنتي و جمهوري در ادبيات سياسي، چند نوع حکومت معرفي مي‌کنند. يکي حکومت سلطنتي است که معمولا‌ً با وراثت به حاکم بعدي منتقل مي‌شود. قبل از پيروزي انقلا‌ب اسلا‌مي ايران چنين رژيمي در کشور حاکم بود. اين سلطنت تا مدت‌ها مطلقه بود، يعني

مهرورزي در اسلام : انسان به طور فطري موجودي عاطفي است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اس

رسول خدا(ص ) براى هر چه رسمى تر شدن امر جانشينى اميرمؤمنان (ع ) مراسمى را به شيوهمعمول آن روزگار اجرا کرد. اين مراسم عبارت بود از گذاشتن عمامه بر سرحضرت على (ع ). اعراب در آن روزگار تاج نداشتند و عمامه به منزله تاجشان بود. پيامبر بزرگواراسلام (ص ) ع

است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اسلام به عنوان کامل ترين دين آسماني تاکيد ويژه اي بر

اسلام ديني است که به روابط اجتماعي و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسيله شادابي وخندان بودن تأکيد بسياري کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخي کردن وغمگين بودن دوري کنند چرا که ه

از منابعي که از دير باز در مباحث انتقادي درباره « جايگاه و منزلت زن در نگرش ديني» مورد استفاده قرار گرفته است کلام اميرالمومنين (عليه السلام) در نهج البلاغه مي باشد. دسته اي با تمسک به ظاهر کلام حضرت، کمال پذيري زن و وجود ارزشهاي والاي انساني ا

جايگاه معاد : معاد در تحمل و فطرت هر انساني جايگاه قابل توجهي دارد زيرا کيست که نپرسد و يا نخواهد بداند که آينده انسان و جهان چه مي شود؟ پايان عمر و تلاش ما به کجا مي رسد؟ نتيجه و هدف از زندگي چيست؟ آري اين سئوالها براي همه مطرح است گرچه افرادي به ز

آيه 30و31 منبع : تفسير نمونه اثر استاد مکارم شيرازي تفسير سوره ي دهر ( انسان ) اين سوره در مدينه نازل شده و 31 آيه دارد محتواي سوره : اين سوره از يک نظر به پنج بخش تقسيم مي شود : در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نقطه ي امشاج ( مختلط ) و سپس

نگاهي به زن در ادوار تاريخ : 1- زن در ايران باستان انديشه ايرانيان باستان درباره زنان نسبت به ديگر اقوام ماقبل يا هم عصر خويش از وضعيت مساعد و بهتري برخوردار بود، که شايان تقدير وتحسين مي باشد. اما باز مشکل از نگرش حقارت آميز و رفتارهاي تبعيض گونه

مقدمه: خدايا ، بارالها ، اي سزاوار ثناي خويش و اي شکوه کننده عطاي خويش و اي شيرين نمايند? بلاي خويش، بنده به ذات خود از ثناي تو عاجز ، و عقل خود از شناخت منت تو عاجز، و به توان خود از سزاي تو عاجز، کريما تو آني که خود گفتي و من ثناي تو نتوانم شمرد.

فضليت و جايگاه تفکّر در قرآن کريم قرآن کريم سراسر تفکر يا دعوت به تفکّر است و خداوند در آيات بسياري امر به تفکّر و تدبر کرده است اين امر در قرآن به راههاي مختلف تذکر داده شده . چنانکه مشاهده مي شود . آيا دانايان و نادانان يکسانند؟ مسلم است که دانا

رسول خدا(ص ) براى هر چه رسمى تر شدن امر جانشينى اميرمؤمنان (ع ) مراسمى را به شيوهمعمول آن روزگار اجرا کرد. اين مراسم عبارت بود از گذاشتن عمامه بر سرحضرت على (ع ). اعراب در آن روزگار تاج نداشتند و عمامه به منزله تاجشان بود. پيامبر بزرگواراسلام (ص ) ع

سروش: جامعه ما به بازسازي و شست‌وشوي مجدد اخلاقي احتياج دارد .... چرا معشوق در ادبيات فارسي با صفت راهزني و غارتگري شناخته مي‌شود”؟ اين پرسشي بود که عبدالکريم سروش به‌منظور تبيين منابع اخلاقي جامعه ايراني مطرح کرد و گفت: جامعه ما به بازسازي و شست‌و

بسم الله الرحمن الرحيم هشدار! - اسلام استمداد مي کند. - انقلاب ياري مي طلبد. - خونهاي پاک صدها هزار شهيد ، خونبهاي خويش را مي خواهند. - پيامبران از آدم تا خاتم عملکردها را نظاره گرند. - امامان از علي (ع) تا مهدي (عج) به تماشاي اعمال ما ايستاده‌اند

در کشور ما نيز طبيعتآ جريانات شبه روشنفکري غرب گرا بهترين عوامل و نيروها جهت پيشبرد اين اهداف خواهند بود. چرا که جريان شبه روشنفکري در ايران به لحاظ مباني تفکر و جهان بيني و آرمانها و اهداف سياسي در همانندي کامل با ضدانقلاب خارج از کشور و استکبار جه

ريشه توکّل توکّل در اصل از ماده » وکالت « به معناي ؛ انتخاب وکيل کردن است . و اين را مي دانيم که وکيل خوب کسي است که ، حداقل داراي 4 صفت باشد : 1 – آگاهي کافي 2 – امانت 3 – قدرت 4 - دلسوزي توکّل کردن بر خدا يعني ؛ انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگي

- عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنِ الْعَبّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ حَمّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرّحِيمِ بْنِ عَتِيکٍ الْقَصِيرِ قَالَ کَتَبْتُ عَلَى يَدَيْ عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ أَعْيَنَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع أَن

تعاريف غرب در مورد توسعه، و اشکالات آن را بيان نماييد؟ آيا در اسلام تعريف جامعى در مورد توسعه وجود دارد؟ lکلمه ى توسعه در زبان فارسى معادل development است. اين واژه در زبان انگليسى به معناى رشد کمىّ و افزايش مقدار است; به تعبيرى، رشد بادکنکى و افزاي

توحيد توحيد به معناي يکتاپرستي مهم‌ترين اصل اعتقادي اسلام است. از ديدگاه اسلامي توحيد در معناي وسيع کلمه تنها به معني باور داشتن نيست و به معني اطاعت و تسليم شدن فقط در برابر خدا نيز است، که از تعبير به «توحيد عبادي» يا «توحيد در عبادت» مي‌شود. توحي

مقدمه معارف همان طورى که اميرالمؤمنين (صلوات الله عليه) فرموده اند، قرآن کريم اقيانوسى است بى کران که رسيدن به اعماقش جز براى حضرات معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) امکان پذير نيست، ولى در عين حال، هم خود قرآن و هم معصومين (عليهم السلام) به مردم تو

توحيد در قرآن مقدمه: توحيد و يکتايى خداوند متعال يکى از اصول اعتقادى اسلام و همه اديان ابراهيمى است. در قرآن کريم در آيات زيادى به اين مسئله اشاره و بر آن استدلال شده است: از جمله آيات 163 و 164 سوره بقره است که براى آشنايى بيشتر با مطالب نورانى اي

مقدمه : برصاحبان بصيرت پوشيده نيست که توبه ، شعبه اي است از فضل ، عظيم الهي و دري است از رحمت رحيم خداوند که به روي بندگان خود باز فرموده است . اگر اين در بسته بود رستگاري براي کسي نبود . زيرا سرشت بشر با آلودگي و خطاکاري و گناه پيوسته است بطوري که

يکى‏از مباحث مهم درعرفان عملى و مقامات‏العارفين توبه است. توبه گرچه در نظر مفسران، علماى علم‏اخلاق، متکلمان و محدثان از جايگاهى بلند و ارزشى والا برخوردار است اما عارفان و صوفيان توجه‏اى خاص و عنايتى ويژه به آن مبذول داشته‏اند. سيرى اجمالى در آثار م

توبه به معناي برگشت است و لذا در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به انسان توبه به خدا يعني برگرداندن لطف و رحمت خود بر بندگان و توبه انسان به معناي برگشت او از حالات و اعمال فاسد گذشته خود و لذا در هر توبه انسان دو توبه از خدا مي بينيم به اين بيان

قرآنِ کريم ، پنج مرحله براي استغفار ( توبه : طلبِ بخشش از خداوند ) بيان کرده است : 1. ابتدا ، انسان بايد از تمام اعمال بدي که مرتکب شده ، پشيمان شود و بايد از درون به آن برسد ، حضورِ قلبش را در آستانِ خداوند قرار دهد و قلبش شهادت دهد که آن عمل ، ب

تواضع و فروتنى ناگفته پيداست که تواضع و فروتنى نقطه مقابل تکبر و فخرفروشى است و جدا سازى بحثهاى کامل اين دو از يکديگر مشکل يا غير ممکن است و لذا هم در آيات و روايات اسلامى و هم در کلمات بزرگان اخلاق اين دو به يکديگر آميخته شده است، نکوهش از يکى ملا

هفتمين نصيحت حکيمانه، و اندرز ارزشمند لقمان به پسرش، مسإله رعايت تواضع و فروتنى است ،که مى توان آن را مادر ارزش‏ها و کليد گنجينه کمالات ناميد، لقمان به پسرش چنين فرمود: «و لا تصعر خدک للناس...؛ پسرم! با بى اعتنايى از مردم روى مگردان». [1] يعنى متو

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول