تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر زو
تناسخ از ريشه «نسخ» گرفته شده و از کلمات اهل لغت درباره اين واژه، چنين بر مىآيد که از آن، دو خصوصيت استفاده مىشود: 1 تحول و انتقال.2 تعاقب دو پديده که يکى جانشين ديگرى گردد. (1) در آنجا که حکمى در شريعت به وسيله حکم ديگر برطرف شود، لفظ «نسخ» به کا
تمدن اسلامي در نتيجهي سفارشهاي اسلام به دانشاندوزي و بهرهگيري از دانش تمدنهاي پيشين پديد آمد. اسلام در کمتر از يک سده به سراسر خاورميانه، شمال آفريقا و اسپانيا گسترش يافت و ميانهي زمين، قلمرو جهان اسلام شد. در اين منطقهي پهناور، که زادگاه چند
انجمن زيست شناسان ايران - آموزش زيست شناسي : تکامل زيستي فرانس دى وال - ترجمه کاوه فيض اللهى : اگر چه به نظر مى رسد داروين بيش از بيشتر معاصرانش با برداشت هاى اخلاقى اين ايده ها مبارزه کرده است، اما نتوانست مانع از آن شود که نظريه اش ضميمه نظام
پيشگفتار قران کتابي است که با گذشت زمان و ايام نه تنها از ارزش ان کاسته نمي شود بلکه هر روز که علم پيشرفت مي کند اعجاز و ارزش علمي قران بيشتر نمايان مي شود و اشکار مي کند که اين کتاب نمي تواند کتاب عادي باشد.قرآن ميتواند پاسخ گوي سؤالات ما در همه
تحقيق حاضر مشتمل بر پنج بخش با اين موضوعات است : بخش اول، تکامل انسان از ديدگاه قرآن و احاديث: تکامل انسان (تکامل در قرآن، انسان از نظر قرآن، ازدواج فرزندان آدم، انسان مخلوق تکامل يافته ،تکامل انسان از ديدگاه علماي اسلامي )؛ بخش دوم، سير تکامل ا
تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست ) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر ز
لقمان در سخنان حکيمانه اش به فرزندش مى گويد : در اين دنيايى که دريايى عميق است و خلق بسيارى در آن غرق شده اند کشتى خود را تقوا قرار داده تا اين کشتى تو را از ميان امواج خطر و طوفان هاى خانمان برانداز هوا و هوس سالم به ساحل نجات برساند . تقوا از ماده
اين تحقيق برگرفته شده است از منابعي که نام آنها در ذيل تحقيق آورده شده است . با مطالعهي اين منابع سعي نمودم تعريفي از تقوا و منشاء رو آوردن به تقوا و ثمرات آن و تأثيراتي که مي تواند زهد و پرهيزکاري در کليهي شئونات و مراحل زندگي براي هر شخص داشته ب
سخن درباره عناصر موعظه اي نهج البلاغه بود ، از عنصر «تقوا» آغاز کرديم : ديديم که از نظر نهج البلاغه ، تقوا نيروئي است روحي ،نيروئي مقدس و متعالي که منشاء کششها و گريزهائي مي گردد ، کشش به سوي ارزشهاي معنوي و فوق حيواني ، و گريز از پستيها و آلودگيه
تقابل فکري شيعه و سني سقيفه بني ساعده در مطلب قبل و اين مطلب که در جواب ديدگاه اهل سنت گفته شد به بررسي اين سوال که آيا واقعا حق است که جانشين پيامبر با شوري انتخاب شود پرداخته شد که به اجمال مطالبي را عرض کردم و البته به اين هم حتم نخواهد شد که ا
ترجمه: آيه 20: از نشانه هاي او اين است که ما را از خاک آفريد، سپس انسان هايي شديد و در روي زمين انتشار يافتيد. آيه 21: و از نشانه هاي او اينکه همسراني از جنس خود شما آفريد، تا در کنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه
تفسير، به معناي توضيح دادن چيزي است تا قابل فهم گردد و اصطلاحاً در مورد شرحهايي که در مورد قرآن نوشته ميشود گفته ميشود. واژه شناسي تفسير تفسير در لغت يعني نقاب از چهره? چيزي برگرفتن [?]. تعريف تفسير در اين قسمت، به تعريف تفيسر از ديدگاه افذاد و گ
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر الم (1) اين آيات کتاب حکيم است (کتابى پرمحتوا و استوار)! (2) مايه هدايت و رحمت براى نيکوکاران است. (3) همانان که نماز را برپا مىدارند، و زکات را مىپردازند و آنها به آخرت يقين دارند. (4) آنان بر طريق هدايت از پروردگارش
سوره کوثر سوره کوثر مکى است و سه آيه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطيْنَک الْکَوْثَرَ(1) فَصلِّ لِرَبِّک وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَک هُوَ الاَبْترُ(3) ترجمه آيات به نام اللّه که به نيک و بد بخشنده و به نيکان مهربان است . مح
آيات 1 - 6، سوره کافرون سوره کافرون مکى است و شش آيه دارد. بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ يَأَيهَا الْکفِرُونَ(1) لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ(2) وَ لا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ(3) وَ لا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتمْ(4) وَ لا أَنتُمْ عَ
«سوره قيامت» از سوره هاي مکي قران است و در سال دوم سيزده سوره بر پيامبر(ص) نازل شد که نازل شد که شامل: از سوره قيامت در جزء 29 تا الاعلي در جزء 30 قرآن قرار دارد. اين سوره داراي 40 آيه مي باشد. محتواي سوره ب محور مسائل مربوط به معاد و روز قيامت دور
بيان اين سوره نزول قرآن در شب قدر را بيان مي کند، و آن شب را تعظيم نموده از هزار ماه بالاتر مي داند، چون در آن شبملائکه و روح نازل مي شوند، و اين سوره هم احتمال کلي بودن را دارد، و هم مي تواند مدني باشد و رواياتي که درباره سبب نزول آن از امامان اهل
- 11، سوره ضحى سوره ضحى ، مکى يا مدنى است و يازده آيه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ الضحَى (1) وَ الَّيْلِ إِذَا سجَى (2) مَا وَدَّعَک رَبُّک وَ مَا قَلى (3) وَ لَلاَخِرَهُ خَيرٌ لَّک مِنَ الاُولى (4) وَ لَسوْف يُعْطِيک رَبُّک فَترْضى
آيات 1 - 10، سوره حجرات سوره حجرات مدنى است و هيجده آيه دارد. ________________________________________ ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه : 454 ترجمه آيات به نام اللّه که رحمان و رحيم است اى کسانى که ايمان آورده ايد در حکم کردن از خدا و رسول او پيشى
ََآيه 1 - 9 آيه و ترجمه بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا الشمْس کُوِّرَت (1) وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَت (2) وَ إِذَا الجِْبَالُ سيرَت (3) وَ إِذَا الْعِشارُ عُطلَت (4) وَ إِذَا الْوُحُوش حُشِرَت (5) وَ إِذَا الْبِحَارُ سجِّرَت (6) وَ إ
سوره جمعه سوره جمعه مدنى است و بيست و يک آيه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يُسبِّحُ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ مَا فى الاَرْضِ المَْلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الحَْکِيمِ(1) هُوَ الَّذِى بَعَث فى الاُمِّيِّينَ رَسولاً مِّنهُمْ يَتْلُوا ع
تفسير سوره تحريم (1) بسم الله الرحمن الرحيم يا ايها النبى لم تحرم ما احل الله لک تبتغى مرضات ازواجک و الله غفور رحيم.قد فرض الله لکم تحله ايمانکم و الله موليکم و هو العليم الحکيم.و اذ اسر النبى الى بعض ازواجه حديثا فلما نبات به و اظهره الله عليه ع
سوره بروج مکى است و بيست و دو آيه دارد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ السمَاءِ ذَاتِ الْبرُوج (1) وَ الْيَوْمِ المَْوْعُودِ(2) وَ شاهِدٍ وَ مَشهُودٍ(3) قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ(4) النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(5) إِذْ هُمْ عَلَيهَا قُعُودٌ(6)
آيه و ترجمه وَ هُوَ الَّذِى أَنشأَ جَنَّتٍ مَّعْرُوشتٍ وَ غَيرَ مَعْرُوشتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مخْتَلِفاً أُکلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشبهاً وَ غَيرَ مُتَشبِهٍ کلُوا مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ ءَاتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ
آيه 40 آيه و ترجمه مَّا کانَ محَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَ لَکِن رَّسولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شىْءٍ عَلِيماً(40) ترجمه : 40 - محمد پدر هيچيک از مردان شما نبود، ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبران ا
در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام، کلمات اهل بيت، عترت، آل محمد و قربي، آل رسول زياد به چشم ميخورد. اکنون بايد ديد اينان کيستند و چه خصوصياتي دارند. اهل بيت همچون کشتي نوح : رسول خدا بارها سخن از اهل بيت و عترت خود به ميان آورده و راجع ب
حسد گاهي در شکل محبوب : جمل? حسدأ من عند انفسهم ( انگيز? آنها حسدي از ناحي? خودشان است ) ممکن است اشاره به اين باشد که حسد گاهي در شکل هدف منعکس مي شود و آب و رنگ ديني به آن مي دهند ، ولي حسدي که آنها در اين زمينه نشان مي دادند حتي اين رنگ را نيز ند
ليکفر و ابما اتينا هم فتمتّعوا فسوف تعلمون
و با وجود آن همه نعمت که به آنها داديم باز براه کفر و کفران بروند باري (اين دو روزه دنيا را به کامراني حيواني بپردازيد) که به زودي خواهيد دانست
به نظر من چون انسان فراموش کار است پس از مدتي اصول و تعالي
آيات 11 - 18 سوره حجرات سوره حجرات مدني است و 18 آيه دارد ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه : 479 يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا يَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسى أَن يَکُونُوا خَيراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسى أَن يَکُنَّ خَيراً مِّنهُنَّ
گفتار اول : تفسير و ضرورت مرگ در اين گفتار دلايل ضرورت مرگ که به تفسير حقيقت آن منتهى مى شود، بررسى خواهد شد. اثبات ضرورت مرگ، به منظور مدلل کردن اين ادعاست که هر نفسى بايد جهان مادى را ترک کند; به عبارت ديگر، قضيه ى «هر نفسى مرگ را مى چشد» يک قضيه
والفجر1 و ليال عشر2 والشفع والوتر3 والليل إذا يسر4 هل في ذلک قسم لذي حجر5 ألم ترکيف فعل ربک بعاد6 إرم ذات العماد7 التي لم يخلق مثلها في البلاد8 و ثمودالذين جابوا الصخر بالواد9 و فرعون ذي الاوتاد10 الذين طغوا في البلاد11 فأکثروا فيها الفساد12 فصب علي
- نام اين سوره از چند آيه آخر آن که پيرامون شعراي بي هدف سخن مي گويد گرفته شده است. - اين سوره 227 آيه دارد، تمام اين آيات ( به جز چهار آيه آخر آن ) در مکه نازل شده است. لحن اين آيات مانند ديگر سوره هاي مکي بيشتر روي اصول اعتقادي، توحيد، معاد و دعو
فِي الدُّنيا وَ الاخِرَهِ وَ يَسئَلونَکَ عَنِ اليَتامي قُل اِضلاح لَهُم خَيرٌ وَ اِن تُخالِطوهُم فَاِخوانُکُم وَ اللهُ يَعلَمُ المُفِسدَ مِنَ المُصلِحِ وَ لَو شاءَاللهُ لَاَعنَتَکُم اِنَّ اللهَ عَزيزٌ حَکيمٌ (هرچه انفاق کنيد خالص براي خدا بشد تا حقي
«بسم الله الرحمن الرحيم»
اهل تحقيق در اسم «الله» با هم اختلاف دارند که آيا از معنايي مشتق شده است يا نه؟ عده زيادي از آنها معتقدند که از معنايي اشتقاق پيدا نکرده است و اسم «الله» فقط به خداوند سبحان اختصاص دارد، و همانند اسم علم در مورد غير خداوند
تفسير آيات 36 و37 سوره¬ي مبارکه¬ي آل¬عمران: (فلما وضعتها قالت: رب اني وضعتها انثي) با اين¬که مي¬توانست بفرمايد: (فلما وضعت مافي بظنها) از جمله¬ي آن¬چه در بطن داشت تعبير کرد. و فرمود: (وقتي آن را وضع کرد) و اين خود کوتاه¬گوئي لطيفي است و معناي جمله ا
تفاوت بسياري در بين عاطفه زن ومرد وجود دارد که به ظهور خارجي عاطفه باز مي گردد . بسياري از خانمهاي متاهل احساس مي کنند همسرانشان به آنها علاقه اي ندارند ولي وقتي از آقايان تحقيق به عمل مي آيد ثابت مي شود که آنها بسيار همسران خود را دوست دارند. اين م
سبحلله مافي السموات و الارض و هو العزيزالحکيم له ملک السموات و الارض يحي و يميت و هو علي کل شيء قدير هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو به کل شيء عليم. تقدير و تدبير عامل متعال ايجاد انواع نيازها در مخلوقات است از جمله نياز به انجام يک وظيفه يک
اجاره يکي از مهمترين عقود عين است. امروزه رابطه بين مالک و مستأجر تنها يک رابطه خصوصي نيست تا استقرار عدالت معاوضي در آن هدف اصلي باشد. دو گروه مؤجر و مستأجر همچون دو طبقه اجتماعي ممتاز در برابر هم قرار گرفتهاند و تنظيم روابط آنان چندان اهميت يافته
پس خداي بزرگ تاريکي هاي جاهليت را به وسيله ي حضرت محمد (ص) روشن ساخت و مشکلات و تيرگي کفر را از قلب ها زدود و پرده ها از جلوي ديدگان برداشت . پيامبر (ص) براي هدايت در ميان مردم به پا خاست و آنان را از گمراهي نجات داد و از کوري و کور دلي رهانيد و به
الف) تعريف عرف و عناصر آن در قانون در مقدمه کتاب هاى حقوقى، «عرف و عادت» را يکى از منابع حقوق شمرده اند و ماده 3 قانون آيين دادرسى مدنى تصريح مى کند: چنان که قانون، کامل يا صريح نبوده و يا در قضيه مطروحه اصلاً قانونى وجود نداشته باشد، دادگاه ها باي
امام علي درخصوص عدالت بياني دارد که مي توان مفهوم کامل و تعريف جامع اين کلمه را از آن دريافت: وَ سُئل عليه السلام، أيما اَفضلُ: العدلُ او الجود؟ فقال(ع): العدل يضع الامور مواضعها و الجود يخرجها عن جهتها، و العدل سائس عام و الجود عارض خاص، فالعدل اش
پرآوازه است که تعريف انسان ازتعريف سايرموضوعات به مراتب پيچيده تراست زيراتمام موضوعات ديگر حول مدار انسان مي چرخد ونهايتا در خدمت او در مي آيد. اگر بخواهيم نظر شيخ نجم الدين وحتي اغلب عرفا را درباره انسان در يک جمله خلاصه کنيم بايد گفت که انسان «يک
تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مىکند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلشجدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم
تعاريف مختلفي از ديدگاه علوم اجتماعي از دين ارائه شده است که برخي از مهمترين آنها در اينجا ذکر مي شوند: 1. دين عبارت است از باور به موجودات معنوي (Reading 1977:175). 2. دين يعني تلاش و جستجو کردن براي کمک گرفتن از ارواح از طريق عبادت (فريزر) (Readin
پيامبر از طرف خداوند مامور بود شخصاً با اسيران گفتگو کند و آنان را ارشاد و تبليغ نموده و به آنان اميد بدهد . کفتگوي مستقيم بالاترين شخصيت با اسير کافر محارب ، بالاترين عنايت اسلام و رسول خدا به اسيران است . طبق فرمان خدا که دستور مي دهد : اگر مخالفا
تطبيق اديان ووحدت آنها ابناء بشر در بدو پيدايش پيوسته از چيزهايي مانند، غرش طوفان، رعد و برق، زلزله ، سيل، جانوران درنده و امراض در هراس و وحشت بوده و بتدريج براي رهايي از شر آنها به اشياء ديگري چون در ختان يا حيوانات و اصنام بيجان و يا برخي از م
سيره پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- مدخل واقعي پژوهش تاريخي در اسلام است. از آنجايي که پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم- شأن و مقام يگانه اي نزد مسلمانان دارد و از طرفي قرآن مسلمانان را به پيروي از افعال و اقوال او دعوت کرده انگيزه لازم را برا
اهميت و جايگاه آب درقرآن از سويي و مفهوم عيني آن براي انسان ها وملموس بودن آن و در عين حال لطافت و طراوت و زيبايي آن از سويي ديگر،موجب شده است تا در قرآن کريم از آب براي بيان مفاهيم عالي درقالب تشبيه و تمثيل استفاده شود.بيشتر اين گونه تشبيهات حول دو
حضرت عبد الله حسين ( ع ) قدرت بر کائنات و زمين و زمان دارد اما چقدر تسليم است ولي ما مظلوميت را يادمان مي رود يعني اينکه بايد مطيع بود موقعي که فرماني به شما مي رسد. به حضرت مولا اگر فرمان مي رسيد نسل معاويه را از جا مي کند اما فرمان نرسيد. تسليم شد
زبان قرآن در آن روز , رسول در پيشگاه رب الغره عرض ميکند , بارالها تو آگاهي که امت من , اين قرآن بزرگ , کتاب تو را به کلي متروک و رها کردند و پيرو کافران شدند. سوره فرقان آيه (29) زبان قرآن کتابي است که آيات جامعش (حقايق و احکام الهي ) به زبان ف
هود بر قومش تحدي کرد و از خدايان آنها تبري جست. 163-162 هود براي پيروزي در مقابل قوم خود به خدا توکل مي کند. 165-164 آيه: فان تولوا فثد ابلغتکم... اتمام حجت هود با قومش 165 آيه: و سيتخلف ربي قوما غيرکم و لا تضرونه... هود قومش را از عذاب الهي بيم مي
رديف موضوع صفحه 1 آيات 1 تا 10 سوره مبارکه يونس به همراه ترجمه آيات. 10-9 2 نزول اين سوره در اوايل بعثت بوده و به هم پيوستگي آيات آن نشان از يک جا نازل شدن آن است. 11 3 غرض از نزول سوره بيان توحيد با تاکيد بيشتر از طريق اميدوار ساختن و بيم دادن مردم
السور المکيه ترتيب النزول السوره ترتيب المصحف 1 العلق 96 2 القلم 68 3 المزمل 73 4 المدثر 74 5 الفاتحه(1) 1 6 المسد 111 7 التکوير 81 8 الاعلي 87 9 الليل 92 10 الفجر 89 11 الضحي 93 12 الشرح 94 13 العصر 103 14 العاديات 100 15 الکوثر 108 16 التکاثر 102
از نظر اسلام انسان داراي دو جنبه جسماني و روحاني است و همانطور که جسم او براي آنکه نيرومند شود و در مقابل حوادث گوناگون نيروي مقاومت داشته باشد احتياج به تربيت و تقويت دارد همانطور، روح او نيز براي آنکه بتواند موانع ترقي و تکامل را از ميان بردارد مح
پيش از بررسى تربيت در نهج البلاغه ، يادآورى يک نکته ضرورت دارد. معمولا وقتى از تربيت بحث مىشود، دو معنا به ذهن مىآيد، اول معناى عام و دوم معناى خاص. تربيت در معناى خاص با پرورش انسان بطور کلى و امر تعليم و تعلّم سر و کار دارد. تربيت بمعناى عام
بر ا ساس رأي صادره در ششصد و چهل و هفتمين جلسه شوراي عا لي آموزش و پرورش ، مورخ 29/2/79 ، ا هدا في برا ي دوره ا بتدا ئي در زمينه هاي اعتقادي ، اخلاقي، علمي و آموزشي ، فرهنگي ، اجتماعي ، زيستي ، سيا سي وا قتصادي در را ستاي رسا لت و مأموريت آموزش و پر
جنب? عقلي 1) جهل مرکب: منظور از جهل مرکب اين است که کسي چيزي را نداند يا خلاف واقع را بداند و تصور نمايد که حق را يافته است و به عبارتي نمي داند و نمي داند که نمي داند. هر چند گفتيم نوجوان قدرت استدلال يافته توانايي اين را دارد که چون بزرگسال به
بسمه الله الرحمان الرحيم مقدمه : عدل از اصول اعتقادي شيعه به شمار مي آيد . از نگاه شيعه هستي بر پاييه عدل خلق شده در چهار چوب عدل نظم و سامان يافته و در بستر قسط و عدل به تکامل مي رسد ، بر اين اساس گستره ي عدل به حوزه ي مسائل کلامي محدود نمي شود بل
سرآغاز بسم اللّه الرحمن الرحيم الحمدلله وسلام على عباده الذين اصطفى محمد واله الطاهرين . بى شک نسبت تحريف و دگرگونى به کتاب خداوند عزيز و حميد, يک نسبت ظالمانه و مخالف با صريح قرآن است , چراکه خداوند سلامت و جاودانگى آن را در طول اعصار تضمين کرده مى
{وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ} [البقره : 213]وخداوند هر کسي را که بخواهد به راه راست رهنمود ميناميد. در ابتدا بگويم چيزي که من الآن به آن رسيده ام بر گرفته از يک حالت اهمال وبي مبالاتي است. داستان زندگي من از زماني شروع
ولادت پيغمبر اکرم به اتفاق شيعه و سنى در ماه ربيع الاول است , گو اينکه اهل تسنن بيشتر روز دوازدهم را گفته اند و شيعه بيشتر روز هفدهم را , به استثناى شيخ کلينى صاحب کتاب کافى که ايشان هم روز دوازدهم را روز ولادت مى دانند . رسول خدا در چه فصلى از سال
چکيده حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احکام ضرورى دين اسلام است. در اديان الهى ديگر از جمله آئين زرتشت، يهود و مسيحيت نيز اين حکم با تفاوتهايى وجود دارد. در سرزمينى که اسلام در آن ظهور کرد زنان با صورتى گشاده و گريبانى چاک در معابر آ
در نزد مورخان شيعه و اهل سنت مشهور است که ولادت آن بزرگوار در سال چهارم هجري و در مدينه ي منوره بوده است چنانچه در تاريخ زندگاني رسول خدا (ص) نگاشته ايم ، و اين قول را عموم اهل حديث و تاريخ نيز نقل و انتخاب کرده اند ، از جمله علامه مجلسي ، شيخ مفيد
اوضاع ديني و اعتقادي قبائل عرب جاهلي : عنصر اصلي قبائل عرب جاهلي ‘شرک و بي پرستي وبه تعبيري ‘ آميزه اي از تعدد خدايان و طبيعت پرستي بود .اعتقاد به جن ‘ارواح و پرستش ماه و ستارگان ‘بين آنها رواج داشت و بتهاي آنها داراي دو بعد بود صنم و وثن * و همچنين
خصوصيات و نشانه هاي قوم يهود در ميان اقوام و ملل جهان ، هر قوم و ملتي به خصوصيتي شناخته شده است . ويژگيهاي قوم يهود (پيامبران سه دين بزرگ يهوديت ، مسيحيت و اسلام از نسل حضرت ابراهيم هستند . او دو همسر به نام هاي هاجر ( مادر اسماعيل و جد حضرت مح
ريشه و معناي لغوي تاريخ : • لفظ تاريخ معرب ماه و روز فارسي است و به معناي وقت شناسي يا شناسايي وقت است . • واژه تاريخ از زبان عربي ارِّخ ، يأرِّخ ، تأريخاً که متضمن ذکر وقايع و حوادث است . • واژه تاريخ ( History ) از زبان يوناني گرفته شده و به معنا
حضرت ابراهيم به فرمان خدا، خانه کعبه را بنا نهاد تا موحدان و خداپرستان، عبادتگاههاي در خور و شايسته داشته باشند. بعدها صومعه ها کليساها و کنيسه ها، مکان عبادت پيروان اديان گوناگون بود. در اسلام، پس از هجرت پيامبر به مدينه، اولين مسجد با همکاري مسلما
پيشگفتار هر کجا نگاه ميکني مسجدي به نام حضرت جمعيتي به نام حضرت ، ظهور و درخشش نام حضرت را همه جا مي بينيم و حالت ظهور صغري را مي بينيم اِن شاء الله مقدمه ظهور کبري است. دنيا امروز از ظلم بشري به ستوه آمده و قوانين بشري ناکارايي خود را نشان مي دهد
کلمهتاريخبر وزنتعريفمصدر و به معناى شناختن حوادث و علت و زمانپديد آمدن آن است، و اصطلاحا به معناى باستانشناسى و طبقات الارض نيز استعمال مىشود، و گفتار ما در معناى لغوى آن يعنى تاريخ نقلى است و تاريخ نقلى عبارت است از ضبطحوادث کلى و جزئى، و نيز نق
تاريخ تشيع در مکه، مدينه و . . . تاليف : مارکو سَلَتي (MARCO SALATI)/ رسول جعفريان حمله سلطان سليم به مماليک در سال 7 1516، شريف مکه را بر آن داشت تا تسلط دولت عثماني بر سرزمين حجاز را به رسميت بشناسد. اندکي بعد، فتح نخست بغداد (در سال 1534) و بص
اگر بخواهيم تاريخ ايران پيش از اسلام را بررسي کنيم بايد از مردماني که در دوران نوسنگي در فلات ايران زندگي ميکردند نام ببريم. پيش از مهاجرت آريائيان به فلات ايران، اقوامي با تمدنهاي متفاوت در ايران ميزيستند که آثار زيادي از آنها در نقاط مختلف ف
تاريخ و عبرت در کلمات و سيره امام على(ع) مقالهاى که پيش روى شما است، متضمن سير اجمالى در کلمات مولاى متقيان و اميرمؤمنان، حضرت على عليهالسلام درباره تاريخ است. پژوهندهاى که با چنين قصدى در کلمات آن بزرگ نظر مىکند، به نکات بديع بسيار برمىخورد ک
فرزندم ، اگر چه من به اندازه همه گذشتگان عمر نکرده ام ، با اين حال در کارهاي آنان نگريستم و در اخبار آنان انديشيدم و در آثارشان سير نمودم ، به طوري که مانند يکي از آنان گشته ام . بلکه از آن نظر که اطلاع از عموم سر گذشتشان پيدا کردم ، گويي با همه
ايثار يعني ترجيح دادن منافع ديگران بر منافع خود. يکي از تأثيرات ايثار بر فرد افزايش روحيه همکاري در نوجوانان و جوانان است. با افزايش روحيه همکاري در جامعه نظم و انضباط خاصي حاکم مي شود که اين خود يکي از عوامل وحدت ملي در ميان افراد يک جامعه است. در
وقتي به دوران هزار ساله نظم و نثر ادبي کشورمان بنگريم،ميبينيم که شوق تأدب و تخلق به آداب قرآني در ادبيات فارسي مشاهده ميشود. در شعر شاعر حماسه سراي فارسي زبان، ابو القاسم فردوسي ، با زيباترين زبان و رساترين بيان، برخي از ايات و احاديث به کار رف
از جمله حرکت هاي ماندگار درتاريخ است که تاثير بسزايي بر جنبش هاي اجتماعي و سياسي پس از خود در جهان اسلام گذاشت. در واقع قيام عاشورا طرحي نو در تاريخ در افکند. همين طرح تازه بود که همواره بر جان و دل مردم اثر گذاربوده است. بدون شک در تاريخ اسلام، قي
پيمان شکني علاوه بر زيان فردي، زيان اجتماعي نيز دارد. اثر فردي آن اين است که خشم خدا را براي پيمانشکن در بر دارد و او را از رحمت حق دور ميکند و از نظر اجتماعي پيمانشکن در چشم مردم بيارزش و از احترام او کاسته ميشود.. پيغمبر اکرم صلياللهعليهوآ
حادثه فرو ريختن دو ساختمان مرکز اقتصادي امريکا که از بزرگترين ساختمان هاي جهان بودند توسط قران کريم در 1400 سال قبل پيش بيني شده است. اين پيش بيني مربوط به کلمه اي است به نام (جرف هار) که هم اکنون به تفسير آن مي پردازيم: ماه نهم ميلادي ماه سپتامبر ا
قال اللهُ الحکيمُ فى کتابِهِ الکَريم: وَ مَا مُحَمّدٌ إلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرّسُلُ أفَإينْ مَاتَ أوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَ مَن يَنقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرّ اللَهَ شَيًْا وَ سَيَجْزِى اللَهُ الشّاکِ