هدف از آفرينش انسان چيست؟ در پاسخ به اين سؤال بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت ميباشد. جهان آفرينش بيهوده خلق
در پاسخ به اين سؤال که هدف از آفرينش انسان چيست بايد در اصل مسأله خلقت انسان و وجود تکاليفي که برگردن انسان نهاده شده بحث شود تا مسأله جاودانگي انسان و تسويه اعمال تبيين گردد. از ديدگاه قرآن عالم هستي داراي هدف و غايت ميباشد. جهان آفرينش بيهوده خل
آيات قرآن يه هر يدام در جائي قرار دارد به تفصيل تاريخ بشريت را بيان يرده، و حاصل اين تفصيل اين است يه نوع انساني (البته به تمامي انواع انسانها يه حتي شامل ساير ادوار بشريت هم بشود) بليه اين نوعي يه فعلاً نسلش در روز زمين زندگي مي يند نوعي نبوده يه ا
کعبه: دسته اي از روايات تاکيد دارند بناي کعبه به دست حضرت آدم بوده است و بعدا به دست حضرت ابراهيم(ع) تجديد بنا گرديده است قرآن قدمت مکه و کعبه را با تاريخ قدمت انسان بر کره خاکي برابر مي داند. بناي کعبه از سنگهاي سياه و سختي ساخته شده که از کوههاي م
برگي از تاريخ : (هيتلر و پايان قدرت فاشيسم): سال 43 سال عقب نشيني آلمان در جبهه شرق بود. فاشيسم در ايتاليا در ماه جولاي سال 43 به زانو درآمده و موسوليني (رهبر ايتاليا) بعد از 21 سال حکومت استعفا داد. دولت بعدي ابتدا اعلام بيطرفي کرد. اما فشار آمري
محمد بن ابي نصر مي گويد: امام ابوالحسن (عليه السلام)1 فرمود: « بدانيد که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، و مورد آزمايش قرار گيرند تا اينکه جز افراد بسيار نادري از شما باقي نماند»، آنگاه آياتي
تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در
آزادي آرمان شکوهمند بشري است و شايد اين ويژگي ناگسستني آرمان آزادي است که به شدت قابليت بدست دادن تعابير و تفاسيري بس ناهمگون را در خود نهفته دارد. مستبدان و نيز آنان که به مشابه ايدئولوژي اغواگر سياسي در مقاطعي به آرمان آزادي تمسک جسته اند هر دو از
آرمان ها ، دستاوردها و آسيب شناسي انقلاب اسلامي، سه مساله به هم پيوسته و مهم اند که در اين فصل مورد مطالعه قرار مي گيرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبي و ايجابي انقلابند که مردم به منظور دستيابي به آن ها عليه رژيم پهلوي شوريده و تا سرنگوني آن از پاي نن
يکي ازسئوالات اساسي ومهم که همواره ذهن انسان را به خود مشغول مي سازد اين است که آينده چه مي شود وچه حوادث ووقايعي درانتظار اوست آيا خورشيد ازشرق طلوع خواهدکرد ويا ازغرب ؟ انسان همواره به گذشته؛ حال؛وآينده خود مي انديشد به اعمالي که درگذشته انجام داد
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت آداب آن جناب در سفر رواياتى در باره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن آداب آن حضرت در خوردني ها و آشاميدنىها از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت 1- و از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظا
رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت 1- و در کتاب ارشاد ديلمى است که:رسول خدا (ص) لباس خود را خودش وصله مىزد، و کفش خود را خود مىدوخت، و گوسفند خود را مىدوشيد، و با بردگان هم غذا مىشد،و بر زمين مىنشست و بر مرکب سوارمىشد و
مبحث آداب و سنن نبي اکرم صلي الله عليه و آله داراي گستردگي فراواني مي باشد که در اين مقاله به چند جنبه رفتاري ايشان مي پردازيم. البته از آن جهت که باعث خستگي خوانندگان عزيز نشود آن را به سه قسمت تقسيم مي نماييم. رواياتى چند درباره پارهاى از سنن و
اعمال حج تمتع سيزده چيز است که بترتيب گفته مىشود. 1- احرام 2- وقوف بعرفات که در چهار فرسخى مکه است 3- وقوف به مشعر الحرام که تقريبا در دو فرسخى مکه است 4- رفتن به منى که نزديک مکه است و انداختن سنگ ريزه بر جمره عقبه 5- قربانى کردن در منى 6- ترا
وضو مدينه ظاهري وضو شستن و مسح نمودن است که قسمتي از بدن با آب پاک مي شود و باطن وضو قلب را تطهير مي کند مانند آبي که از آسمان مي آيد و کار پاکيزه نمودن جسم را بر عهده دارد. نمازگذار نيز با شستن صورت قلب خود را از هرچه غير خداست پاک مي کند و با شستن
عقيده به زندگى پس از مرگ و اعتقاد به کيفر و پاداش اعمال، نقش بزرگى در آرامش روانى و امنيت اجتماعى ما دارد که آرامش روانى، اثر فردى و امنيت اثر اجتماعى آن است، اينک پيرامون آرامش روانى و آثار فردى عقيده به معاد بحث ميکنيم. بشر هر چند در پرتو قدرت صنع
حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثاري ارزنده دارد.برخى از آثار به خاطر سپردن آيات عبارت است از: - 1 پاداش اخروي چنان که در بحث ارزش حفظ قرآن گذشت , حافظان در بهشت جايگاهى والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود. - ? هدايت انسان تلاوت و انس با قرآن از سف
نماز به تو آتش ، اي بزرگترين آفريد : آهورا مزدا و سزاوار ستايش » گرد زمان و تاراج و چپاول ، افکار و ديدگان و دلهايمان را پوشانده و مات و مبهوت چشم به زبانه هاي فروزان و گرمابخشي دوخته ايم که در آيينه چشمانمان انعکاس يافته. بي اختيار دستها دراز مي ک
انسان سرنوشت خاصي که از پيش تعيين شده باشد ندارد وتحت تاثير «جبر تاريخ » و«جبر زمان» و«محيط » نيست ، بلکه عامل سازنده تاريخ وزندگي انسان دگرگوني هائي است که در روش واخلاق وفکر وروح او به اراده خودش پيدا مي شود . بنابراين آنها که معتقد به قضا وقدر
نرمان کازينز در کتاب جالبش » تشريح يک بيماري« داستان آموزندهاي درباره پابلو کاسالز موسيقيدان برزگ فرن بيستم تعريف ميکند. داستاني است از ايمان و تجديد حيات که ميتوان از آن درسها گرفت. کازنيز، جريان ملاقتش با کاسالزرا که کمي قبل از جشن تولد 90 سال
ايمان عبارت است از باور وتصديق قلب به خدا ورسولش ،آنچنان باور وتصديقي که هيچگونه شک و ترديدي بر آن وارد نشود.تصديق مطمئن وثابت ويقيني که دچار لرزش وپريشاني نشود وخيالات ووسوسه ها در ان تأثير نگذارد وقلب واحساس در رابطه با آن گرفتار ترديد نباشد. [1]
نگاه به مقوله ايثار نگاه عميقي است.ايثار و شهادت(که قله و اوج ايثارگري است) نهايت کمال يک انسان است که خود را در خدا ذوب کرده اين کمال ومشاهده آن ديد وسيعي را مي طلبد. که در خور شايسته بررسي ابعاد آن باشد اين يک مقوله انساني است که در همه جوامع وجود
براساس رواياتي که شيعه و سني به طور گسترده، به نقل آن رداخته اند، کيفيت صلوات بر آن حضرت به دست مي آيد. ابوحمزه ثمالي از کعب بن عجره حديث مي کند، آنگاه که آيه صلوات بر پيامبر نازل شد، گفتيم: يا رسول ا...! ما مي دانيم که چگونه بر شما سلام دهيم اما کي
آئين اسلام، از بعد اجتماعي مهمي برخوردار است و با عنايت به برکات آثار وحدت و تجمع و يکپارچگي، در بسياري از برنامههايش بر اين بعد، تکيه و تأکيد کرده است. برگزاري نمازهاي روزانه واجب نيز به صورت جماعت و گروهي، يکي از اين برنامههاست. در اينجا به اهم
. رسول اکرم «ص» در اداره امور حکومت، رياست ديني تام داشت. آن حضرت از يکسو به اداره امور ارتش و حفظ و حراست سرحدات و مرزها ميپرداخت، ماليات و غنائم را در بين مسلمانان تقسيم ميکرد، در ميانشان به داوري مينشست و کارهائي از اين قبيل را که به امور دني
فصل اول: گفتهها و نظريات کلمه «اهل البيت» در موارد بسيار زيادى از سخنان رسول اکرمصلى الله عليه وآله براىگروه خاصى که به آن حضرتصلى الله عليه وآله منسوبند، به کار رفته است. براى اينان(اهل البيت) اوصاف و ويژگىهايى بيان گشته، منزلتى شايان قرار د
در سخنان رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام، کلمات اهل بيت، عترت، آل محمد و قربي، آل رسول زياد به چشم ميخورد. اکنون بايد ديد اينان کيستند و چه خصوصياتي دارند. اهل بيت همچون کشتي نوح رسول خدا بارها سخن از اهل بيت و عترت خود به ميان آورده و راجع
خداوند درلابه لاي آيات کريمه خويش و به دنبال کلمه ماء و آب، گاه صفاتي را مطرح مي نمايد که شناخت و تأمل دراين صفات خالي از فايده نيست. ذيلاً به مواردي از اين گونه کاربردها اشارت مي شود: برکت آب: « ونزلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنات و حب ال
امام على بن ابى طالب(ع)، علاوه بر خلافت و جانشينى منصوص از رسول گرامى اسلام(ص)، پس از کشته شدن خليفه سوم، در تاريخ بيست و پنجم ذى حجه سى و پنج هجرى (ششصد و چهل و چهار ميلادى)[1]، با همه استنکافش از پذيرفتن حکومت و خلافت، با اقبال عمومى و اصرار آنان
کسيکه گناه ميکند و فرمان خداوند را به جاى نمى آورد، در حقيقت ، نعمت هايى را که خداوند به او داده است ، تباه ميکند. زيرا چنين کسى ، براى آن که بتواند گناهى را مرتکب شود، ناچار بايد تمام نيروهائى را که در وجودش هست ، به کار ببرد. در حاليکه خداوند، اين
عموما نوشتهاند ماجراى اين ازدواج ميمون و مبارک از اينجاشروع شد که بنا به پيشنهاد جناب ابو طالب،يا رخواستخديجه،رسول خدا«ص»بصورت اجير يا بعنوان مضاربه براى خديجه بهسفرى تجارتى اقدام کرد،و بخاطر سود فراوانى که در اثر تدبير ودرايت آنحضرت از اين سف
گيلان در جنبش مشروطيت مقدمه ايران از جمله کشورهايي است که در طول تاريخ ، سوانح بسيار به خود ديده و با تحولات فراوان روبرو شده است ، تحولاتي که گاه مطلوب و دلپذير و زماني تلخ و دردناک بوده ، غم و اندوه به بار مي آورده و يا بهجت و سرور مي آفريده اند.
اگر «لاشرقيه و لا غربيه» از لوازم ذاتي اسلام و حکومت منتسب به آن است،يعني که با تخطي از اين اصل در واقع انقلاب از ماهيت اسلامي خويش دور ميشود . در جهان امروز اين نخستين بار است که انقلابي بر مبناي اين اصل «نه شرقي ونه غربي» واقع مي شود و در تاريخ ظه
انقلاب عاشورا نه عاشوراي سال 61 هجري تا به امروز (1354) سال مي گذرد. گذر بينش از يک هزاره، از تلألوء و جلوه و عمق عاشورا نه تنها کاسته است که بر عکس، هر ماه و سالي که مي گذرد. عاشورا قلمروي گسترده تر و عمقي بيشتر پيدا مي کند. انگار آفتاب آينه دار عا
انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شکل نگرفت، بلکه فراتر از اين، يک ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اينرو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، اسلامي بودن آن است، در اين نوشتار، به راه هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يک تمدن اس
بي شک ارائه يک تحليل همه جانبه و واقع بينانه از انقلاب اسلامي و بررسي تحولات جهاني همزمان با آن ضروريست – زيرا هيچکس نمي تواند جنگ ابر قدرتها و تلاش آنان براي غارت و سلطه بر جهان سوم را ناديده انگارد و چه بسيار رودر روئيها وهم چنين چه بسيار سازشها ،
1- انقلاب اسلامي و تآثير آن بر جنبش آزاديخواهي مردم فلسطين پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در برابر قدرتمندترين رژيم خاورميانه و بزرگترين متحد آمريکا و رژيم صهيونيستي ، بارقههاي اميد را در ميان مردم فلسطين زنده کرد. رهنمودهاي حضرت امام را حل (ره)
ايجاد کرده بود عوض شد . در اثر رخنه افراد فرصت طلب و رخنه دشمناني که تا ديروز با اسلام مي جنگيدند ، اما بعدها با تغيير شکل و قيافه خود را در صفوف مسلمانان داخل کرده بودند ، مسير اين انقلاب و شکل و محتواي آن تا حدود زيادي عوض گرديد ، بدين ترتيب که از
معجزات سفراي الهي بر دو قسم است: قولي وفعلي. معجزات فعلي تصرف درکائنات به قوت ولايت تکويني باذن الله تعالي است. از آن جمله است واقعه شجره قاصعه در نهج البلاغه که درخت به امر رسول الله از جاي خود کنده شد و مانند مرغي بال زنان به سوي پيغمبر اکرم شتا
معجزات سفراي الهي بر دو قسم است: قولي وفعلي. معجزات فعلي تصرف درکائنات به قوت ولايت تکويني باذن الله تعالي است. از آن جمله است واقعه شجره قاصعه در نهج البلاغه که درخت به امر رسول الله از جاي خود کنده شد و مانند مرغي بال زنان به سوي پيغمبر اکرم شتا
موضوع بحث، انسان کامل از ديدگاه اسلام است، انسان کامل يعني انسان نمونه، انسان اعلاء، انسان والا. انسان هم مانند بسياري از چيزهاي ديگر کامل و غير کامل دارد و بلکه معيوب دارد و سالم و باز انسان سالم خودش دو نوع است: 1) انسان سالم و کامل 2) انسان سالم
در عصر ما انسان از نظر دستيابي به ساز و برگ زندگي به مرحله پرشکوهي رسيده است. اکتشافات و اعترافات بيشمار برايش امکاناتي فراهم کرده تا پيش از اين در نظرش افسانهاي بيش نبود. دستگاههاي برقي خودکار و ابراز الکترونيک، بسياري از ناشدنيهاي جهان را براي ا
بنا به اعتراف تاريخ، همواره يک انديشه سياسي در اعصار گوناگونبرسرنوشت بسياري از ملتها تأثير داشته و چه بسا تغييرات اساسي درسرنوشت آنها ايجاد کرده است. امروزه نيز تأثير عميق انديشه سياسيامام خميني بر سرنوشت بسياري از ملتهاي ج
شهيد مطهري از معدود فلاسفه ي بزرگ اسلامي است که به گونه اي نظام مند در باب انديشه و ابعاد مختلف فلسفي ، اجتماعي ، متدولوژيک (روش شناخت) ديني ، فرهنگي و سياسي آن کار کرده و بنياني را گذاشته است که در آينده هم چنان راه گشاي دوست داران مباحث فلسفي – ان
چکيده: اين مقاله پژوهشي از نوع درجه دوم و پسيني است و نه پژوهشي درجه يک و پيشيني. از اين رو نويسنده در صدد است تا پاره اي از مباحث را که در انديشه امام خميني(ره) آمده است ، در موضوعي خاص طرح و بررسي نمايد. مباحث مقاله به طور مشخص حول اين پرسش طرح شد
نقش مردم در حکومت اسلامي از جمله مباحث مهم در مقوله حکومت ديني، نقش مردم در حکومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حکومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردمسالار و طرح حاکميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموکراتيک در
علل روانى : يعنى انگيزه هايى که ممکن است براى بى دينى و گرايش به الحاد در شخص وجود داشته باشد , هر چند خودش از تاثير آنها آگاه نباشد و مهمترين آنهاراحت طلبى ( در مقابل زحمت تحقيق و پژوهش در دين ) و ميل به بى بند و بارى ( درمقابل قبول مسئوليتهايى که
امروزه، يکى از جدّى ترين مسايل فلسفه سياسى، نقش مردم در تعيين نوع و هدايت سمت و سوى حکومت است. حضور مردم در صحنه سياسى، نمادهاى گوناگون دارد که از مهمترين آنها، حضور نقادانه و جست و جوگرانه مردم در نوع رفتار و منش مسؤولان حکومتى است. بشرِ جايزالخطاء
شايد همه ي ما بيش و کم از انتظار، طعمي تلخ و مفهومي دردآور و خاطره اي نخواستني به ياد داريم. نگاه کردن دائمي به ساعت، قدم زدن و گز کردن عرض کوچه، ديده دوختن به راه و آخر هم خستگي و درماندگي و بازگشت ... از انتظار برخي حوادث يا افراد، بيشتر خمودي و ر
مقدمه برقراري امنيت اجتماعي در هر کشوري يکي از مهم ترين دغدغه هاي مسئولين و مردم به شمار مي آيد. در اين رابطه عوامل و متغيرهاي متعددي دخيل و موثر هستند که هر کدام در جايگاه خود بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرند. در مقاله حاضر نويسنده در مقام اثبات کا
تفسير آيه مبارکه: فَمَن کَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ قالَ اللَهُ الْحَکيمُ في کِتابِهِ الْکَريم: قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ يُوحَي'´ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَ'هُکُمْ إِلَ'هٌ وَ ' حِدٌ فَمَن کَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ
در رشحه از عقابت تارک اهم واجبات امر به معروف و نهي از منکر از محرماتست و آيات در خدمت او بسيار است و حضرت صادق(ع) از رسول خدا(ص) حديث فرمود: که چون امت من امر به معروف و نهي از منکر نمايند منتظر بلا و متوقع عقوبت باشند. در حق تعالي ودر صحيح فرمود:
احکام امر به معروف و نهي از منکر سئوال _ معروف چيست؟ جواب_ معروف چيزي است که اسلام آن را واجب کرده، مانند نماز و روزه و يا آن را مستحب دانسته، مانند صدقه دادن و اطعام کردن. س 2_ منکر چيست؟ ج_ منکر چيزي است که اسلام آن را حرام کرد، مانند شراب، زنا و
لا الا ا. . . ، محمد رسول ا. . . 2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامي اسلام و معجره ايشان و تمسک به آن شرط وارستگي است. 3- اعتقاد به فرشتگان: فرشتگان براي بخشش افراد نزد خداوند وساطت مينمايند (سوره مؤمن آيات 9-7، سوره شوري آيه 3) هشت فرشته حامل
امامت مهمترين اصل اعتقادي مذهب تشيع است. امامت در لغت به معناي دوستي، ياري دادن، به دست گرفتن کاري، فرماندهي داشتن و . . . است و در اصطلاح، يک منصب الهي و خدادادي است که شامل همه فضيلتهاي انساني است. مطابق اين تعريف، امامان از سوي خداوند و به وسيل
امامت و ختم نبوت خود از تاريکي ها به روشنايي بيرون مي برد و به سوي راه راست هدايتشان مي فرمايد. (مائده?? و??) پيامبر اکرمصلي الله عليه و اله با آييني که نور و هدايت است برانگيخته شد تا بشر را به راه هاي امن و سلامت در دنيا و آخرت رهنمون گردد. اين س
امام وظايفى بر عهده دارد يکى از آن وظايف رهبرى جامعه است در اين مقاله پيرامون نيازمندى انسان به رهبر و وظايف رهبر و دستورات اسلام در مورد رهبرى، مطالبى ارائه گرديده است. رشد يعنى قدرت مديريت.وقتى که انسان مىخواهدانسانهاى ديگر را اداره کند يعنى وقتى
با رحلت پيامبر اسلام که پيامبر خاتم نيز بودهاند مسلماً براي هدايت و زعامت مسلمين ميبايد افرادي باشند که عهدهدار اين مسئوليت بوده به کساني که به نيابت پيامبر رهبريت عمومي ديني و دنيايي مسلمين را از سلاله پيامير بر عهده دارند، امام ميگويند. امام
حضرت امام موسي بن جعفر(عليه السلام)، معروف به کاظم و باب الحوائج و عبد صالح در روز يکشنبه 7 صفر سال 128 قمري در روستاي «ابواء»، دهي در بين مکّه و مدينه، متولّد گرديد. نام مادر آن حضرت، حميده است. آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمري، در زندان هارون ال
آن هنگام در غروبگهان که سر شاخههاى سرفراز نخل به نوازش نسيم،سر بن گوش يکديگر مىنهند،نشيد حماسهى آرام زندگانى تو را نجوا مىکنند...و پيام بيدادها که بر تو رفته است، با نسيم پيام آور،مىگزارند... آن هنگام در بهاران که بغض مغموم و گرفتهى آسمان،مى
امام غايب علامه مجلسي ره در جلاء العيون فرموده اشهر در تاريخ ولاديت شريف آن حضرت آن است که در سال 255 هجرت واقع شد و بعضي 56 و بعضي 58 نيز گفتهاند و مشهور آن است که روز ولادت شب جمع پانزدهم ماه شعبان بود و بعضي هشتم شعبان هم گفته اند و باتفاق ولا
ولادت حسب وشب: ولادت حضرت علي عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سي ام عام الفيل به طرز عجيب و بي سابقه اي در درون کعبه يعني خانه خدا به وقوع پيوست، محقّق دانشمند حجه السلام نيز گويد: اي آنکه حريم کعبه کاشانه توست بطحا صدف گوهر يکدانه توست گر مو
ولادت و حسب و نصب بنا بوشته مورخين ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفيل (1) بطرز عجيب و بيسابقهاى در درون کعبه يعنى خانه خدا بوقوع پيوست،محقق دانشمند حجه الاسلام نير گويد: اى آنکه حريم کعبه کاشانه تست بطحا صدف گوهر يکدا
ولادت حسب وشب : ولادت حضرت علي عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سي ام عام الفيل به طرز عجيب و بي سابقه اي در درون کعبه يعني خانه خدا به وقوع پيوست، محقّق دانشمند حجه السلام نيز گويد: اي آنکه حريم کعبه کاشانه توست بطحا صدف گوهر يکدانه توست گر م
فضايل اهل بيت از لسان پيامبر(ص): در کتاب اسرار ال محمد(ص) به نقل از سليم بن قيس آمده است: آنگاه که پيامبر خدا در بستر بيماري بود؛ فاطمه(ع) وارد شد، چون حال رسول الله را ديد بغض گلويش را گرفت بصورتيکه اشک بگونه اش جاري شد. پيامبر فرمود: دخترم، چرا گ
ولادت مولي الموحدين...امام عاشقان....راد مرد عالم....امير مومنان...حضرت علي بن ابي طالب بر همه دوستان مبارک باد...اين بار به جاي اينکه قلم ناتوانمان را براي توصيف و تعريف اماممان به تقلا بيندازيم و در آخر شرمنده دلمان و آن حضرت شويم، از کلام و نگاه
دوران کوتاه حکومت اميرالمؤمنين (ع)، مصداقي جامع و الگويي ماندگار را از نظام سياسي اسلام و حکومت حق و عدل پس از حکومت پيامبر اکرم (ص) بر جاي گذاشت. و حکومت علوي با خاستگاه الهي خود و در پي خواست مردم. حکومتي در خدمت دين و مردم بود. حکومتي که آن همه د
امير مومنان علي در سيزدهم رجب ، سي سال بعد از عام الفيل 599 يا 600 م در کعبه به دنيا آمد. دوره حساس کودکي و نوجواني را در خانه حضرت محمد (ص) و تحت تربيت وي به سر برد. اين تربيت او را از قلب حساس، ديده نافذ و گوش شنوا برخوردار ساخت؛ به گونه اي که مي
آن حضرت ايمان آورد و باز در مجلسي که پيغمبر اکرم (ص) خويشاوندان نزديک خود را جمع و به دين خود دعوت نمود. حضرت علي(ع) فرزند ابوطالب ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پ
در پانزدهم ماه ذيحجه سال 212 هجري در نزديکي شهر مدينه از سمان? مغربيّه زاده شد پس از تولد نوزاد، سنّت شرعي و شمخصي که از رسول خدا شفارش شده است درباره ي نوزاد اجرا شد علي بن محّمد، که ما از اين به بعد او را با نام اما هادي(ع) مي شناسيم، هر گاه از م
حضرت امير المومنين علي (ع) وي فرزند ابو طالب بود. علي (ع) ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پدر به خانه پسر عموي خود يعني پيامبر منتقل گرديد و تحت سرپرستي و پرورش مست
امام صادق از رسول خدا صليالله عليه و آله: ان لقتل الحسين حراره في قلوبالمومنين لا تبرد ابدا همانا شهادت حسين آتش عشقي در دل مومنان شعلهور ساخت که هيچگاه سرد و خاموش نگردد. (مستدرک وسائل ج 2 ص 217) مناجات الشاهدين خدايا! به سوي تو رو ميآورم و به
امام صادق ( ع ) عصر امام صادق ( ع) جنبش علمي خلق و خوي حضرت صادق ( ع ) امام صادق ( ع) حضرت امام جعفر صادق عليه السلام رئيس مذهب جعفري ( شيعه ) در روز 17 ربيع الاول سال 83هجري چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش ام فروه دختر قا
خداوندي که حافظ و نگهبان بندگان است ، وجود ائمه هدّي از خاندان رسالت رابراي جهانيان رحمت قرار داد و ايشان و نشانه هايي ممتاز ساخت تا ديگران به آنها اقتدا کنند و به دنبالشان گام بردارند پس گروهي از جامعه انساني و پذيراي دعوت واسطه اجراي دستورهاي آنان
امام زمان(ع) هم نام و هم کنيه حضرت پيامبر اکرم(ص) است. در روايات آمده است که شايسته نيست آن حضرت را با نام و کنيه، اسم ببرند تا آن گاه که خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند. القاب: مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، ق
محمد بن حسن عسکري (عج) آخرين امام از امامان دوازده گانه شيعيان است. در 1? شعبان سال 2?? ه.ق در سامرا به دنيا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکري (ع)، يازدهمين امام شعيان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قيصر روم بوده است. «م
« و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين/ و نمکن لهم في الارض و نري فرعون و هامان و جنود هما منهم ما کانوا يحذرون » « و ما اراده مي کنيم بر کساني که در زمين ضعيف گرديده اند منت گذاريم، و آنان را روي زمين حکومت بخ
دارالاماره و يا باغ حميد بن قحطبه طايي، در دهکده سناباد دژ نظامي بوده، که تاريخ پيدايش آن به قبل از اسلام مي رسد. اين محل بر سر سه راهي سناباد و نيشابور و سرخس و طوس و رادکان واقع بوده، در واقع به عنوان راهداري، تأمين کننده امنيت راه هاي آن منطقه و
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها، روح الله الموسوى ال