امام خمينى از ولادت تا رحلت در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها , روح الله الموسوى ا

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال

در نظام و حکومت ديني ، اداره امور و رسيدگي به مسايل جامعه ، مطابق دستورات و قوانين دين انجام مي گيرد و ايمان و اخلاق در تمامي شقوق و شوون زندگي فردي و اجتماعي مردم ،توسعه و تعميق مي يابد. در نظام سياسي اسلام ،اگرچه حکومت در درجه اول مختص ذات پروردگا

امام حسين (ع) در سوم ماه شعبان و به روايتي در پنجم شعبان سال چهارم هجرت به دنيا آمد . رسول اکرم (ص) او و حسن را بسيار دوست داشت و پيوسته مي گفت : « خداوندا ! من اين دو و پدر و مادر اين دو را بسيار دوست دارم . خدايا! دشمن ايشان را دشمن و دوست ايش

امام حسين (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجري در مدينه به دنيا آمد. رسول خدا (ع) نام اين فرزند زهرا (س) را حسين نهاد وي مورد علاقه شديد پيامبر خدا(ص) بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسين مني و انا من حسين....» و در آغوش پيامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خ

امام حسين (ع) در سوم ماه شعبان و به روايتي در پنجم شعبان سال چهارم هجرت به دنيا آمد . رسول اکرم (ص) او و حسن را بسيار دوست داشت و پيوسته مي گفت : « خداوندا ! من اين دو و پدر و مادر اين دو را بسيار دوست دارم . خدايا! دشمن ايشان را دشمن و دوست ايش

شهادتگاه کربلا نمايشگاه شاهکاري وافتخار انساني است0اگر کسي بخواهد از بزرگواري هاي ،مردمي هاي،آگهي بهم رساند بهترين شناسنده براي وي شهادتگاه کربلا خواهد بود0 نماز که معدمترين رابطه ميان خالق و مخلوق استو پيوند آفريده ،به آفريدگار است0نماز برترين عباد

بحران اختلالى است که از جهت سطح، کل سيستم و از جهت نوع فيزيکى يا نمادى، سيستم را تهديد کرده و به مخاطره مى‏اندازد. بحران ممکن است به دو صورت در جامعه به وجود آيد، يکى در زمانى که کل سيستم از جهت مادى و فيزيکى تحت تاثير قرار گرفته و حيات آن به مخاطره

چکيده‌ اِن‌َّ الحُسين‌َ مِصْباح‌ُ هدي‌ و سَفينَه نجات تاريخ‌ گذشته‌، تومار بازي‌ است‌ در برابر تومار بسته‌ آينده‌. به‌وسيله‌ اين‌ تومار باز،بايد بخش‌ بسته‌ را گشود و خطوط‌ حرکت‌ آينده‌ را ترسيم‌ کرد، و از زندگاني‌ گذشتگان‌درس‌هايي‌ فراون آموخت امام‌

کربلا سرزمين خون ، ايثار ، شهادت ، پيام . کربلا سرزميني به پهناي فلک ، به بلنداي آفتاب ، سرزمين انسانهايي که عاشقانه در کنار رهبر الهي ، از سلاله طلاها ، در راه پاسداري و اعتلاي کلمه العليا ، جان يافتند و زور ، زر ، تزويه و کفر اموي را باطل نمودند س

پيشواي دوم جهان تشيع که نخستين ميوه پيوند فرخنده علي (ع) با دختر گرامي پيامبر اسلام (ص) بود، در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود . حسن بن علي(ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درک نکرد زيرا او تقريبا هفت سال بيش نداشت

ابو محمد حسن بن على امام يازدهم از ائمه اثنى عشر(ع) و سيزدهمين معصوم از چهارده معصوم(ع)است. پدر بزرگوارش امام هادى(ع)هنگام تولد فرزند، شانزده سال و چند ماه بيشتر ندا شت. مادرش بانويى صالحه و عارفه به نام سوسن يا حديثه يا سليل بود. تولدش به اختلاف رو

نام: محمد. کنيه: ابو جعفر ثانى. القاب: تقى، جواد، مرتضى منتجب، مختار، قانع و عالِم. منصب: معصوم يازدهم و امام نهم شيعيان. تاريخ ولادت: نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 195 هجرى. همچنين هفدهم و پانزدهم ماه رمضان نيز نقل شده است؛ اما مشهور بين شيعيان، دهم ر

ولادت امام و نامگذاري امام جعفر صادق، امام ششم شيعيان، در هفدهم ربيع الاول سال 83 هجري قمري در مدينه متولد گرديد. کنيه ايشان ابو عبدالله و لقبشان صادق مي باشد. پدر ارجمندشان امام باقر و مادرش ام فروه است. رسول خدا سالها قبل ولادت آن حضرت را خبر داد

ما عندکم ينفذ و ما عند الله باق. «نحل-96» آنچه نزد شماست تمام مي شود و از بين مي رود ولي آنچه نزد خداست باقي مي ماند. اهداف آموزش: 1- تقويت روخواني و روان خواني قرآن کريم 2- آشنايي با قرائت زيباي ترتيل قرآن 3- آشنايي با معناي برخي از کلمات پراستعمال

يعني کم فروشي که در بين شما رايج است ترک کنيد، در پيمانه و وزن کم ندهيد چون اگر شما به کم فروشي عادت کنيد امنيت اجتماعي واطمينان اقتصادي برهم مي خورد ، کسي اطمينان ندارد که بتواند از شما چيزي تهيه کند آنها در بيشتر کارها يا با وزن ويا با پيمانه خريد

رهبري ,مبين قانون براي اينکه يک اجتماع , هميشه در حال فعاليت و حرکت باشد و امت سعادتمند شود, قوانين کامل و جامعي لازم است تا ارزشها و کرامتها و فضيلتهاي انسان را حفظ کرده , عوامل ضد پيشرفت را از بين برده و جامعه را به سوي سعادت و رستگاري هدايت کند.ا

الف: تعريف افتراء در لغت به معني دروغ بر بافتن آمده و در اصطلاح حقوقي نسبت دادن جرم به کسي به يک يا چند نفر به يکي از طرق مذکور در قانون است، مشروط بر اينکه صحت آور نسبت داده شده در مرجع صلاحيتدار قضايي ثابت نشود. ب: فرق افتراء تهمت وبهتان با اشاعه

قرآن کتابي است آسماني که از جانب خداوند بر پيامبر اسلام، حضرت محمد(ص) وحي گرديده و در کلي‌ترين وجه، مي توان آن را کتاب «هدايت» برشمرد. مهمترين معجزه حضرت محمد(ص) قرآن است و ايشان تنها پيامبري است که داراي معجزه جاويد مي‌باشد و نسلهاي متعدد انسانها خ

سوره يس آيه 68 طفلي که متولد مي شود هرچه بزرگتر مي شود و از مرز جواني به پيري گام مي نهد در درون بدنش کاستي هائي ديده مي شود . دهها هورمون درون ريز بدنش ميزان ترشحات بدنش کاهش مي يابد مثلاض ترشحات هورمون تستو سترون که هورمون غريزه جنسي در مردهاست و

1 - نظرى بجهان از راه هستى و واقعيت - ضرورت وجود خدا . 2 - نظرى ديگر از راه ارتباط انسان و جهان - خاتمه فصل وحدانيت خدا . 3 - ذات و صفت . 4 - معنى صفات خداوندى 5 - توضيح بيشترى در معنى صفات 6 - صفات فعل 7 - قضا و قدر 8 - انسان و اختيار 1 - نظرى بج

نام شريف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترين لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شيعيان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نيز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از يک مادر هستند.

: اصول عقايد اسلام کدامند؟ ج: اصول عقايد اسلام شامل سه اصل است(1) که اعتقاد به آنها لازمه‏اش اعتقاد به چند اصل ديگر نيز مى‏باشد. س: آن سه اصل که اصول دين هستند کدامند؟ ج: اصل اول. اعتقاد به اين است که جهان خدايى دارد دانا، توانا، حکيم، شنوا و بينا.

ابراز عشق و دوستي: اين که زن و شوهر يکديگر را دوست مي دارند، جاي هيچ سخني نيست؛ ولي در مواردي، به آن علت، کدورت پديد مي آيد که آن را بر زبان نمي آورند و در اين هنگام است که نسبت به يکديگر متزلزل شده و درباره دوستي خود، به شک و ترديد مي افتند. اس

« چرا درباره ي خدا به بحث و تحقيق بپردازيم » انتاژ مکتبهاي مقعود و گوناگون فلسفي ، و گسترش مکتب « ماترياليسم » در ميان جوانان و دانش پژوهان گروهي را بر آن داشته است که از خود چنين سؤال کنند. چرا بشر درباره خدا و مذهب و مسائل ماوراء طبيعت به بحث و

گير و بندهائ د ين اسلام، که آنها را اصول د ين اسلام مي نامند، بد ين قراراند: توحيد، نبوت و معاد.برائ مذهب شيعه دو گيره (اصل) د يگر، عد ل و امامت، هم، با آن سه اصل، اضافه شده است. متوليان اسلام براين گمان هستند، که اسلام بر اصول د ين استوار بوده و چن

اصل معاد و جايگاه آن در معارف اسلامي: يکي از اصول اعتقادي دين اسلام، اصل معاد است. بنابراين اصل، همه انسان هايي که در اين عالم به دنيا امده و رفته اند و از اين پس مي آيند و مدتي زندگي مي کنند و مي‌روند، همه و همه در جهان ديگري زنده شده و در دادگاه ع

اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني ايرانيان همچون ديگر ملتها دين اسلام را به اين دليل پذيرفتند که ديني آسماني است و فرامين آن خدايي و پيام آن با پيام فطرت سازگار است. در اين مکتب است که ارزشهايي نظير شهادت و جهاد معني مي‏دهد و شهيد قداست و عظمت‏

ارزش و اهميت مطالعه درباره رسول خدا (ص) و اهل بيت عليهم السلام و تربيت آنها، خصوصيات و فضيلتهايشان، ريشه عاطفي و احساسي ندارد، بلکه اجابت امري است که از جانب پروردگار عالم هستي مطرح شده است. زماني که به محمدبن عبدالله (ص) وحي کرد که بشريت را از تاري

براي روشنفکران مسلمان در عصر ما که از نظر کيفيت زبده‌ترين طبقات اجتماعي مي‌باشند و از نظر کميت خوشبختانه قشر قابل توجهي به شمار مي‌روند، مهمترين مسأله اجتماعي «اسلام و مقتضيات زمان» است. دو ضرورت فوري، مسئوليتي سنگين و رسالتي دشوار بر دوش اين طبقه م

اهميت‏بررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش

اهميت‏بررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش

مقاله اسلام و ليبرال دموکراسي برنارد لوئيس، اگر چه سالها پيش نوشته شده است، اما حاوي نکاتي قابل تأمل در رابطه با اين مسأله مورد مناقشه است. ممکن است بسياري با نقطه نظرات وي موافقت چنداني نداشته باشند، اما بايد اعتراف نمود که برنارد لوئيس بر نقاط حسا

شکي نيست که اين اعلاميه، براي روشن کردن افکار، و جلوگيري از تعديات، و آماده کردن مردم، براي محترم شمردن حقوق ديگران، و تفاهم بيشتر، اثر بسزائي داشته و در حد خود، قدم بزرگي بود که در تاريخ بشريت، برداشته شده است. ولي منظور ما اينست که مي‌خواهيم بداني

نکته ديگري که توضيح آن ضروري به نظر مي رسد بحث دروني و يا بيروني بودن دلايل رشد و عقب ماندگي جامعه است علت اصلي عقب ماندگي جامعه ايران در بطن جامعه نهفته است. آن دسته از مراحل بيروني نيز اگر دروني شود نمي توانند اثرات تعيين کننده طولاني بر روند کلي

چکيده: تاريخ تفاسير هايدگري، ما را با رشته اي از مفاهيم موازي روبرو مي سازد: متافيزيک و خداشناسي، وجود-خداشناسي و خداشناسي مسيحي، تفکر و ايمان، وجود و خدا و مانند آن. بايد در عين حال يادآوري کرد که اين مفاهيم دوگانه متفاوت به طرق مختلف، در خدمت راهب

کمالات بسيار حضرت فاطمه (س) از يک سو و انتسابش به شخص پيامبر از سوي ديگر و نيز شرافت خانوادگي او سبب شد که بسياري از بزرگان به خواستگاري او بيايند. تعداد زياي از افراد سر شناس و ثروتمند مکه به خواستگاري فاطمه آمدند و مهريه هاي بالايي را به پيامبر پي

( ازدواج يا انتخاب همسر، پيمان مقدسي است براي زندگي مشترک بين زن و مرد که طبق قوانين الهي تجويز شده و هدف آن آرامش و آسايش بهتر و بيشتر از زندگي، مهر و محبت، و گذشت و فداکاري و همچنين بقاي نوع مي‌باشد.) خداوند در سوره روم مي‌فرمايد: از نشانه‌هاي

گام اول کمي تأمل ! انتخاب همسر،مسابقه دو نيست آهسته گام برداريد. (( روزي شخصي در خدمت درويشي گفت : در اين راه ، در هر قدمي هزار چاه است . درويش گفت : راه نرفته ، نشان راه مده که چاه درکنار راه است نه در ميان راه ، هر که از راه به در رود در ميان چاه

ازدواج در بين بهائيان، اتحاد بين زن و مرد است و بهائيان به امر ازدواج تشويق شده‌اند. اما اين ازدواج علاوه بر ارتباط جسماني بايد روحاني نيز باشد. هدف اصلي ازدواج، پرورش روح و ايجاد هماهنگي و وحدت بين دو شريک زندگي تعريف شده‌است. حداقل سن ازدواج پانز

خداوندا، سپاس تو را همچنانکه خود را سپاس گفته اي و برتر از آنچه هر گوينده اي گويد، هستي. خداوندا! درود و سلام فرست بر برترين آفريدگان، آنکه او را به حق بر انگيختند، تا بيم دهنده ي جهانيان باشد (محمد بن عبدالله و بر امامان راهنما از خاندان پاک او.)

اسلام عنايت خاصي به تربيت , رشد و شکوفايي شخصيت افراد داشته و عوامل مختلفي را در رسيدن به اين هدف معرفي مي کند. يکي از اين عوامل «وراثت» مي باشد. البته شايد نتوان وراثت را از عامل همپاي آن , «محيط» جدا کرد و مجزا از آن بحث نمود ، بنابراين ناگزيريم د

روشهاي علمي و مذهبي شناخت و آگاهي. بصورت کلي در صحبت از مذهب و دانش از روشهاي گوناگوني در اقدامات مربوط به آنها استفاده مي‌شود تا بتوان حقيقت را اثبات کرد. روشهاي مذهبي عموماً ذهني هستند اين روشها با متن مقدس، شهودگرايي و با تجربه مرجع صلاحيتداري نظ

بر اساسِ آنچه در منابعِ دين ذکر شده، اعتقاد راسخ شيعه بر آن است که تمام برکات هستي و ادامه حيات عالَم و آدم و ساير موجودات در سايه وجود مقدّس و با برکت ولي و خليفه خدا بر روي زمين مي باشد و اگر آن وجود گرامي نباشد تمام هستي نابود گشته و از بين خواهد

امروز روان شناسان دلسوز دنيا و همچنين جامعه شناسان قبول دارند که خلائي در زندگي بشر و به خصوص جوان ها وجود دارد و دائم هشدار مي دهند و اخطار مي کنند و به دنبال راهي هستند که اين خلاء را به گونه اي پر نمايند مسئولان کشورها هم آنهايي که به سرنوشت مردم

پيرامون صفات حق تعالي مباحث گسترده‌اي صورت گرفته و از ابعاد و زواياي گوناگوني مورد بحث قرار گرفته که قسمت عمده‌اي از علوم اسلامي را به خود اختصاص داده است: متکلمين و فلاسفه و عرفا در اين نکته که حضرت حق مستجمع جميع صفات کمال و جمال است و هر صفت کمال

درايران ساساني بر خلاف آنچه ابتدا به نظر مي رسد تنها آيين زردشتي حکومت نمي‌کرده است. دين زردشت البته دين رسمي کشور بوده است ولي اديان ديگر که به صورت اقليت بوده اند فراوان بوده وخواه ادياني که زردشت را پيغمبر مي دانسته اند ونوعي انشعاب ازدين زردشتي

پريلکگس مي گويد: آدميکه به کارسياست نمي پردازد شايسته صفت شهروند بي آزار نمي باشد. بلکه بايداو را شهروندي بي خاصيت دانست. زيرابشردر هر لحظه اززمان به نوعي با سياست سرو کار دارد. يکي از مصاديق اين کفته : دين و تفکرات سکولاريسم است. که ناشي ازيک فکر و

• ميدانيم که اصل و ريشه مذاهب مترقي جهان از عقائد ساده اقوام بدوي و قبائل و عشائر همجي ، که هزاران سال قبل در جهان مي زيسته اند، نشأت گرفته است. از اين رو در مقام تحقيق از مذهب ايرانيان باستاني نيز بايد اصل و مبدأ آن را در افسانه ها و اساطير آريائي

مقدمه ادبيات عرفاني (ادب صوفيه) از حيث تنوع و غنا در فارسي و عربي اهميت خاص دارد .اين ادب هم شامل نظم است و هم شامل نثر و نيز فلسفه دارد و هم اخلاق ، هم تاريخ دارد و هم تفسير ، هم دعا دارد و هم مناجات ، هم حديث دارد و هم موسيقي . قسمت عمده اي از

اخلاقي » مي شود ؟ مابجاي آنکه اول ملاک هاي « اخلاقي بودن » را در « مکتبهاي اخبلاقي » بيان کنيم . مواد بسيار ساده و روشني را ذکر مي کنيم و سپس به تفسير مي پردازيم چون قبل از آنکه موارد « فعل اخلاقي » روشن بشود ، تفسير کردن آن صواب نيست . فرق فعل اخل

علم اخلاق، درباره نفس و رفتار برخاسته از آنها سخن مى‏گويد و علم فقه، به کارهاى مکلفان مى‏پردازد. بنابراين، اين دو علم، به گونه‏اى اشتراک دارند. در علم اخلاق، «رفتار» از آن جهت که بار ارزشى دارد و آشکار کننده سرشت فرد است، مورد بررسى قرار مى‏گيرد و ا

تمام کارهايي که مورد رضاي خدا هستند، مي توان به شکل عبادت انجام داد؛ و آن وقتي است که نيت انجام آنها رضاي خدا باشد. ولي بعضي از اعمال حتما بايد به قصد قربت انجام بگيرند؛ اگر به قصد قربت انجام نگيرند نه تنها ثوابي ندارند، بلکه گناه هم دارند. اصلا عبا

اگر همزمان با نهضت علمي اروپا، نهضت اخلاقي نيز انجام مي گرفت، امروز دنيا با مسئله اي به نام «نابودي تمدن انساني يا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمي، منهاي اخلاق به وجود آمد و پله هاي نردبان پيشرفت در غياب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در

دوست داريم زندگى‏هايمان، سرشار از صميميت و خونگرمى و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت‏هايمان نشات‏گرفته از «فرهنگ قرآنى‏» و تعاليم مکتب باشد. و اين، يعنى «زندگى مکتبى‏». پايدارى و استحکام رابطه‏هاى مردمى، در سايه رعايت نک

قرآن ، جامع ترين کتاب آسماني و جاودانه ترين معجزه الهي است. بعثت با قرآن آغاز گرديد و پرده هاي جهل و خرافهبا قرآن کنار رفت و اسلام محمدي (ص) در پرتو قرآن جاودانه ماند. خداوند، بارها به پيامبرانش دستور داده، نمونه هاي برجسته انسانيت ا به مردم معرفي

بخش اول: مباني اخلاق فصل اول – کليات 1- مفهوم لغوي واژه اخلاق: اخلاق جمع کلمه خُلق به معني سرشت باطني انسان است و در مقابل آن خَلق به معني شکل و صورت ظاهري انسان است. 2- تفاوت صفات نفساني انسان: صفات نفساني انسان يا ثابت و راسخ است که به آن ملک

اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجهاني ) نيز بر اساس

محقق طوسى، راه ديگر مانع‏زدايى از سير و سلوک را «تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و اين تحاشى. در باره تقوا آمده است: «بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله يحب المتقين» (1) متقين، م

وجوب حجه الاسلام مساله 1 - حجه الاسلام بر شخص مکلف مستطيع ,واجب است . حج در تمام عمر بيش از يک مرتبه واجب نيست ,و وجوب آن فورى است . اگر درک حج بعد از استطاعت , متوقف بر مقدماتى مانند تهيه اسباب مسافرت باشد به دست آوردن آن مقدمات لازم است . شرايط حج

واجبات نماز جمعه » نماز جمعه دو رکعت است ، مانند نماز صبح ولي دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ايراد ميشود. «مستحاب نماز جمعه» 1- خواندن حمد و سوره با صداي بلند (توسط امام جمعه) 2- خواندن سوره جمعه بعد از حمد در رکعت اول 3- خواندن سوره منا

ديدگاه قرآن اين است که بقا و جاويدان ماندن ملتها بستگي خاص به نيکي بر پدر و مادر در مرحله اول و بعد به خويشاوندان و بعد از آنها نسبت به تمام افراد جامعه دارد. جاي تعجب است که با اين همه تأکيدات و سفارشات قرآن که حتماً به آيات مورد نظر عنايت نمودي

- بهترين شما مردي است که با زنش خوشرفتارتر باشد و من از همه شما نسبت به زنانم خوش رفتارترم (بحار ج 103 ص 225) 25- هر زني که شوهرش را با زبانش بيازارد خداوند هيچ توبه کفاره اي از او نمي پذيرد و هيچ کار نيکش را قبول نمي کند تا وقتي که شوهرش از او راضي

وفاي به عهد رسول اکرم(ص): اقربکم غداً مني في الموقف اصدقکم للحديث و اداکم للامانه و اوفاکم بالعهد و احسنکم خلقاً و اقربکم من الناس؛ نزديک ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديک ترين شما به مردم ا

احاديث نماز معراج مؤمن پيامبر (ص ) : الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است . ( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوه ، ص 7، اعتقادات مجلسي ، ص 29 ) نماز نور مؤمن پيامبر (ص ) : الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است . ( شهاب الاخبار، ص .50 نهج ال

خداوند انسان را آفريده و از يک طرف به او توانايي تعقّل وانديشيدن را داده و از طرف ديگر انگيزه ها و اسباب خواسته هاي نفساني و حيواني را در اختيارش قرار داده است. وبه همين خاطر دو نيروي دروني عقلاني و خير خواهي، نفساني و شرارت، هر يک او را به طرف خويش

امام علي(ع): الشجاعه عز حاضر، الجبن ذل ظاهر؛ شجاعت عزتي است آماده، ترس ذلتي است آشکار. امام علي(ع): الشجاعه نصره حاضره و فضيله ظاهره؛ شجاعت، نصرتي نقد و فضيلتي آشکار است. امام علي(ع): السخاء و الشجاعه غرائز شريفه، يضعها الله سيحانه فيمن أحبه و امتحن

روزه چشم و گوش قال الصادق عليه السلام اذا صمت فليصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک. امام صادق عليه السلام فرمود: آنگاه که روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز کند.» الکافى ج 4 ص 87، ح 1 12-روزه اعضا و ج

حضرت امام علي (ع) 270 - [16] وروي انه ذکر عند عمر بن الخطاب في ايامه حلي الکعبه و کثرته ، فقال قوم : [1] لو اخذته فجهزت به جيوش المسلمين کان اعظم للاجر، و ما تصنع الکعبه بالحلي ? [2] فهم عمر بذلک ، و سال عنه امير المؤمنين (ع) ، فقال (ع) : [3] ا

داستان اِفک يا ((حديث اِفک )) يعنى تهمت زدن به يکى از همسران پيامبر، معروف است . و ماجراى آن در سوره نور به تفصيل آمده است . آيات مربوط به اين ماجرا از آيه يازده آغاز و تا 26 پايان مى يابد. تفاسير و احاديث و تواريخ اسلامى راجع به زنى که مورد تهمت قر

قالَ أَميرُالمُؤْمِنينَ عَلِىُّ بْنُ أَبيطالب(عليه السلام) : - خير پنهانى و کتمان گرفتارى مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّهِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزايا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ. از گنجهاى بهشت; نيکى کردن و پنهان نمودن کار[نيک

بِسْمِ اللّهِ الرًّحْمَن ِالرَّحيِمْ وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَالثّانِيَهُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَالثّالِثَهُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْکَ، وَالرّبِعَهُ أنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُکَ عَنْ دينِکَ. تما

آثار تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام در کلام امام جعفر صادق عليه السلام امام جعفر صادق عليه السلام درباره آثار تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام گويد: من سبح الله فى دبر الفريضه تسبيح فاطمه عليهاالسلام مائه مره و اءتبعها ب (لا اله الا الله ) مره ، غفر له (1

امام سجاد (ع) : و تضرع و زاري و توجه و روآوردنم را به سوي خود بالاتر( فزونتر ) از روآوردن روآورندگان و سپاسگزاريم را درباره تو بالاتر از سپاس سپاسگزاران گردان و اجعل رغبتي إليک فوق رغبه الراغبين ، و حمدي إياک فوق حمد الحامدين . صحيفه سجاديه حديث 815

آيا شما فکر مي‌کنيد افرادي که مذهبي‌ترند يا اخلاق بهتري دارند يا به مسائل معنوي و عرفاني بيشتر توجه دارند، کمتر بيمار مي‌شوند؟ مثلاً کمتر سکته مي‌کنند يا اگر سرطان بگيرند، بهتر درمان مي‌شوند يا اصولاً طول عمرشان بيشتر از بقيه افراد است؟ فکر مي‌کنيد

بحث ما درباره نبوت است که به يک اعتبار دومين اصل و به اعتبار ديگر سومين اصل از اصول دين است . اصول دين به يک اعتبار عبارت است از توحيد , نبوت و معاد , ولى از ديده شيعيان چون دو چيز ديگر هم جزء اصول دين است , گفته مى شود که اصول دين پنج است : توحيد ,

اين چند تعبير در قرآن آمده است. در خلقت، باطل در کار نيست، حق است، اين آسمان و زمين به حق آفريده شده‏اند نه به باطل. ما که خلق کننده هستيم در خلق عالم لاعب يعني بازي کنند نبوده‏ايم. «افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الينا لا ترجعون‏» ? (باز کلمه «عب

چکيده همه مطالب مقاله حاضر با قصد بررسي صحت و يا سقم نسبت انکار معاد جسماني به ابن سينا با استناد به اقوال وي در کتاب «شفا» و «نجات» و آثار ديگر او تدوين شده است. حاصل کلام وي در مجموعه آثارش اين است که معاد در دو صورت «جسماني» و «روحاني» قابل تصور

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول