در مورد لفظ ابليس سخنهاي فراوان در کتب مختلف اعم از فرهنگهاي اسلامي، دائره المعارفها و لغت نامههاي مختلف فارسي و عربي ........ به ميان آمده است و هر يک ريشه ان لغت را در جايي و زباني جستجو نموده اند گفتهاند که ابليس از لغت يوناني Diabalos گرفته شد
دو تعريف معنوي در هدف امام حسين (ع): امام حسين مي گويد. من نهضت کردم براي امر به معروف براي اينکه اين را زنده نگه دارم براي اينکه با مفاسد مبارزه کنم ، نهضت اسلامي است ،ما آمده ايم يم چيز ديگري گفتيمو دو تا تحريف معنوي در اينجا ذکر کرديم. يک جا گفتي
فروپاشي اتحاد شوروي و تاسيس جمهوريهاي تازه استقلال يافته قفقاز (گرجستان ، آذربايجان و ارمنستان ) و آسياي مرکزي ( ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقيزستان ، تاجيکستان و قزاقستان ) بيش از گذشته پرسشهايي را برانگيخت؛ خاورميانه دقيقا از کجا آغاز مي شود و به کجا
بر همه جوانان معزّز و مکرّم، معرفت به اين نکته لازم است که در دين مبين اسلام، نماز لبيک همه ذاکران، عمل آزادگان، طواف عارفان، ميقات کعبه عاشقان، سعي وصفاي پاکدلان، پرواز بيدار دلان مقصد سالکان، داروي دلهاي مجروح، شفاي قلبهاي محزون و تسکين دلهاي مفتو
قرآن قرآن کتاب آسمانى ما و معجزه جاويد پيامبر ماست.اين کتاب در طول بيست و سه سال تدريجا بر رسول خدا نازل گشت. قرآن کريم که هم کتاب پيغمبر اکرم است و هم مظهر اعجاز او، نقشى صدها بار بزرگتر داشت از نقش عصاى موسى و دم عيسى.پيغمبر اکرم آيات قرآن را بر
ظهور زرتشت در فضائي که کاهنان، ساحران، آتشبانان بي شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خداي نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها ميکشيدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهاي ساختگي مافوق بشري تظاهر مي نمود
محقق طوسى، راه ديگر مانعزدايى از سير و سلوک را «تقوا» و تقوا را داراى سه ضلع و رکن معرفى کرده است: ترس از خدا و تحاشى از کار زشت و قصد قربت در آن ترس و اين تحاشى. در باره تقوا آمده است: «بلى من أوفى بعهده و اتقى فإن الله يحب المتقين» [2] متقين، محب
واژه معروف در اصل هر کار نيکى است، که علاوه بر نيکى، انجام دهنده اش آن را به اين وصف بشناسد، يا توسط ديگرى به اين عنوان شناسانده شود. بعضى گفته اند: «معروف يعنى شناخته شده، چرا که فطرت پاک انسانى با آن آشنا است، و ضد آن منکر است که به معنى ناشناخته
حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه
زندگينامه: نام:همنام پيامبر(محمد) پدرومادر:امام حسن عسکري ونرجس شهرت:مهدي موعود،امام عصر،صاحب الزمان،بقيه الله،قائم،... کفالت پدر:به طورمخفي بسربرد. دوران زندگي:درچهاربخش 1-دروران کودکي درپنج سال تحت سرپرستي پدردرپشت پرده خفاء،تا ازگذنددشمنان کحفوظ
در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مرکزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى ال
پيامبر اکرم«صلى الله عليه وآله» در مورد حسين«عليهالسلام» مىفرمايد: حسين سبط من الاسباط ; حسين امتى از امتهاست; يعنى ايشان امام حسين«عليهالسلام» را فرد نمىداننى. وقتى امام حسن«عليهالسلام» راه و چارهاى جز صلح نمىبيند - با وجود اينکه بار
اسلام ديني يکتاپرستانه و يکي از اديان ابراهيمي جهان است پيروان اين دين را مسلمان ميگويند. مسلمانان بر اين باورند که خدا مستقيماً بر بسياري از پيامبران وحي فرستاده و محمد آخرين آنها است.] اکنون، اسلام از نظر شمار رسمي پيروان در مکان دوم (پس از دين م
مقاله اسلام و ليبرال دموکراسي برنارد لوئيس، اگر چه سالها پيش نوشته شده است، اما حاوي نکاتي قابل تأمل در رابطه با اين مسأله مورد مناقشه است. ممکن است بسياري با نقطه نظرات وي موافقت چنداني نداشته باشند، اما بايد اعتراف نمود که برنارد لوئيس بر نقاط حسا
مقدمه اگر دين را مجموعه عقايد و دستورات عملي بدانيم که بنا بر ادعاي آورنده و پيروان آن عقايد و دستورات، از سوي آفريدگار جهان ميباشد، و اخلاق را مجموعه آموزههايي که راه و رسم زندگي کردن بهنحو شايسته و بايسته را ترسيم کرده،
ولايت فقيه ولايت فقيه به معني سرپرستي فقيه و جامع الشرايط در عصر غيبت است. برخي از شيعيان اعتقاد دارند در عصر غيبت کبري که مردم از حضور امام معصوم در جامعه انساني و راهبري او در عرصههاي گوناگون همانند معرفت، حکومت و قضاوت محرومند، فقيه عادل داراي ش
ولادت در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود. چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام (ص ) رسيد, به خانه حضرت على (ع ) و فاطمه (س ) آمد و اسما (2) را
ولايت فقيه استمرار ولايت نبي (ص ) : ولايت فقيه از همان ابتدا که پيامبر (ص ) حکومت اسلامي را بنا نهاد آغاز شده است، به فرموده حضرت علي (ع) امير مومنان که توصيه کرده اند : قبل از انجام هر کاري از ميان خود رهبري را انتخاب نماييد سپس عمل کنيد ... در زم
نماز و اهميت آن 1- نماز در تمام اديان بوده است . قبل از حضرت محمد (صل الله و عليه و آله) در آئين حضرت عيسي (عليه السلام ) هم نماز بوده است قرآن کريم از زبان او نقل مي کند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است : و اوصاني بالصلوه (1) و قبل از او موساي
مسجد خانه خدا و جايگاه انبياء و رسولان وحي و مامن مومنان است. مسجد بهشت روي زمين و تنها مکاني است که انسان با حضور در آن به ساحل آرامش و اطمينان مي رسد. مکاني که با حضور در آن مي توان به قدرت مطلقه الهي اتکا کرد و با اميد و توکل به او پله هاي رشد و
اهميت اسلام سياسى پس از انقلاب بزرگ اسلامى ايران بيش تر نمايان شد و اين در حالى بودکه جهان اسلام, ايدئولوژى هاى معاصر هم چون ملى گرايى, ليبراليسم غرب و سوسياليسم نظامى و يا مارکسيسم سنتى را تجربه کرده بود اما اين بار انقلاب اسلامى ايران((اسلام انقل
زندگي تقسيم مراحل اعتباري در طول حيات انسان از نظر قرآن مجيد خداوند مي فرمايد : اين زندگي دنيا، اين زندگي که بشر با اين صحنه وسيع و اعتبارات و خواسته ها و آرزوها که عمر خود را بر اساس آنها سپري ميکند، و ساعات و دقائق خود را بر آنها منطبق مي نمايد، و
اميرالمومنين (ع) مي فرمايد: « ان اعظم الخطايا عند الله اللسان الکذوب » بزرگترين گناهان نزد خدا، زبان بسيار دروغ گو است. زبان دروغ گو داشتن، يعني دروغ گو بودن. دورغ بودن به وسيله زبان، وجود پيدا مي کند و زبان يکي از علل وجودي دروغ است. اگر کسي دروغي
کلمهي تقوا از مادهي «وقي» است که به معناي حفظ و صيانت و نگهداري است در ترجمههاي فارسي اگر اين کلمه به صورت اسمي استعمال شود به پرهيزگاري ترجمه مي شود مثلا در ترجمهي «هدي للمتقين» گفته مي شود: هدايت است براي پرهيزکاران. و اگر به صورت فعلي استعما
«بسمه تعالي » 1- شناخت نعمتها خداوند مهربان از راه رحمت ومحبت ولطف وعنايت ، انسان را لايق آراسته شدن به نعمت هاي نموده که درپهن دشت هستي هيچ يک ازموجودات ، حتي فرشتگان مقرب را بدين صورت شايستگي ولياقت نداده . کسانيکه ما را از وجود فرشتگان آگاه کرد
انسانها تاريخ را بوجود آورده اند اما بسياري از آنان با گذشت زمان از خاطره ها محو شده اند. در اين ميان، برخي از آنان به دليل عظمت و شايستگي، در پيشرفت ساير انسانها کاملا موثر بوده و گذشت زمان آن ها را از يادها نبرده است و در هر زمان چونان خورشيد مي د
معناي توبه الف – معناي لغوي توبه ابن فارس مي گويد : « توب : التاء و الواو و الباء کلمه واحده ، تدل علي الرجوع . يقال : تاب من ذنبه اي رجع عنه »1 ( توب : ت ، و ، ب ، يک کلمه است ، بر بازگشت دلالت مي کند گفته مي شود توبه کرد از گناه يعني بازگشت ا
بر صاحبان بصيرت پوشيده نيست که توبه شعبه اي است از فضل عظيم الهي و دري است از رحمت رحيمي خداوندي که به روي بندگان خود باز فرموده است . اگر اين در بسته بود رستگاري براي کسي نبود زيرا سرشت بشر با الودگي و خطاکاري و گناه پيوسته است . بطوريکه هر بشري به
شکروسپاس خدايي را سزد که ما را بسند سلام ودرود بر بندگاني باد که برگزيده جن وانسند وبر خاتم ايشان که برترازهر کسند. آنچه ازنظرخواننده حقيقت جومي گذرد بحثي است راجع به بزرگترين قضيه ازقضايايي که درمورد عقايد . اديان وفلسفه ها وجود دارد; قضيه وجود خدا
گنهکاران و قدرت بر توبه هيچ مادرى در جهان هستى ، فرزند خود را گنهکار نزاييده ، و کودک رحم را عاصى و خطاکار به دنيا نياورده . کودک در حالى قدم به عرصه گاه حيات مى گذارد که از علم و دانش و تفکر و انديشه خالى است ، و از آنچه در اطرافش مى گذرد کاملا بى
علوم اسلامي را که اکنون موضوع بحث است چند گونه مي توان تعريف کرد و بنا به هر تعريف ,موضوع فرق مي کند. 1- علومي که موضوع و مسائل آن علوم اصول يا فروع اسلام است و يا چيزهايي است که اصول و فروع اسلام به استناد آنها اثبات مي شود , يهني قرآن و سنت , مانن
مقدمه دوست داريم زندگي هايمان ، سرشار از صميميت و خونگرمي و صفا باشد. حريم انسانها و حرمت همگان ، محفوظ بماند و معاشرت هايمان نشأت گرفته از « فرهنگ قرآني » و تعاليم مکتب باشد . و اين ، يعني « زندگي مکتبي ». پايداري و استحکام رابطه هاي مردمي ، در ساي
پرسش از نسبت اخلاق و آزادي را مي توان از منظرهاي مختلف معرفتشناختي مطرح ساخت. از اين رو پرسشهاي متنوع و متکثري پيش روي پژوهشگر نهاده و از هر زاويه بحثي گشوده مي شود. از جمله مي توان به طور کلي اين پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطهاي ميان ا
نگاهي به تعاليم قرآن و آموزش هاي رسيده از پيشوايان عظيم الشأن آسماني اين نکته را به وضوح به ثبوت مي رساند که از نظر اسلام نه تنها هيچ چيز به اندازه ياد خدا از ارزش و اهميت برخوردار نيست . بر تمام امور ديگر براي تسهيل توجه انسان به خداست و توجه به خد
اگر انسان مقايسهاي بين وضع انحطاط اخلاقي مسلمانان امروزه و رهبريهاي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در مورد اخلاق داشته باشد، متوجه ميشود که تا چه اندازه ميان آن برنامه و اين روش رفتار فاصله و بيگانگي وجود دارد! با دقت در اين وضع اسفبار
چکيده تحقيق » تفاوت عمده ي فرهنگ جديد غربي و فرهنگ اسلامي ، در تعريف انسان منعکس مي شود. اگر انسان برحسب فرهنگ غرب ، موجود است که معنويت رع و ور بناي زندگي مادي اوست ، در فرهنگ اسلامي موجود است که معنويت ، کمال مطلوب و غايت و نهايت زندگي اوست نکته
اسم آن بزرگوار حسن است و اين اسم از طرف پروردگار عالم به ايشان عنايت شده است. از امام سجاد روايت است که چون حضرت مجتبي عليه السلام به دنيا آمد، جبرييل بر پيامبر (ص) نازل شد و از طرف حق تعالي گفت: چون منزلت اميرالمؤمنين نسبت به تو به منزله هارون نسبت
کتاب: مبانى انديشه سياسى در اسلام، صفحه 55 نويسنده: عباسعلى عميد زنجانى دين را مىتوان به مجموعه به هم پيوستهاى از باورها و انديشههاى برگرفته از وحى الهى در رابطه با جهان، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعريف کرد که هدف آن، هدايت انسان به سوى روش
زَرتُشت، زردشت، زردهُشت يا زراتُشت نام پيامبر ايراني و بنيادگذار دين زرتشتي يا مَزدَيسنا و سراينده گاثاها کهنترين بخش اوستا است. زرتشت توجه مورخين معاصر را حداقل به دو دليل جلب کرده است: يکي مبدل شدن زرتشت به شخصيت اي افسانه اي است چنانچه در طي سال
دروغ از روي شوخي نيز گناه است. بعضي تصور مي کنند به عنوان شوخي و مزاح و جلب توجه و خنداندن مردم دروغ بگويد اشکالي ندارد، چرا که در اين گونه موارد جنبه ي شوخي و مزاح نه جدي؛ اما اين نکته را بايد در نظر داشت که در شرع مقدس اسلام دروغ گفتن به طور کلي ن
زندگى رسول گرامى اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نکاتى است که اگر با نگاهى نو به آن توجه شود، بسيارى از خط مشىها و سياستهاى اصولى در حوزههاى مختلف علمى، معرفتى، اجتماعى، سياسى، دفاعى و... شناسايى خواهد شد. بررسى دقيق و همه جانبه ابعاد مختلف زند
ولادت امام حسين ( عليه السلام ) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت دومين فرزند برومند حضرت على وفاطمه , که درود خدا بر ايشان باد, در خانه وحى و ولايت چشم به جهان گشود.چون خبر ولادتش به پيامبر گرامى اسلام ( ص ) رسيد, به خانه حضرت على ( ع ) و فاطمه
نمازعالي ترين واساسي ترين رشته الفت و عامل محبت بين بندگان و حضرت حق است. نماز، نور دل وصفاي قلب وروح جان وسلامت روان وفروغ ذات عباد صالح خداست. فرهنگ نماز، مجموعه حقايق ومعارفي است که بشر در گذرگاه حيات مي آموزد تا به نيروي ايمان وجهاد از پايگاه با
مهمترين سطور زندگاني بشر آن است که بتواند شمع روشن راه ديگران شود و هراندازه تحولات دوران زندگي يک فرد بر روحانيت و خلوص نيت نزديکتر باشد و مشعلهداري و هدايت قرارگرفته است اثر آن در ارشاد و دلالت مردم عميقتر است. درباره عرفان و جذبهي روحي انسا
تولد و کودکي امام حسين ( ع) : قلب مرد به تپش افتاده بود . با سرعت کوچه هاي شهر مدينه را پشت سر مي گذاشت تا هر چه زودتر خود را به پيامبر برساند . دوست داشت اولين کسي باشد که آن خبر مهم را به رسول خدا مي رساند . در راه هر که را مي ديد ، سرا غ پيامبر
* * * ازدواج عبدالله با آمنه در چهارده قرن پيش بيست و چهار سال از سن عبدالله بن عبدالمطلب گذشته بود که با آمنه ازدواج کرد، چند روزي نگذشته بود که از نوعروس زيبا و همسر مهربانش خداحافظي و براي تجارت بشام مسافرت کرد هنگاميکه بمکه برمي گشت در يثرب
سپاس خداوندي را درخور است که به برکت اصحاب کسا، عرش و فرش بيافريد و نعمت در آن بگسترانيد و از براي جانشيني خود بر روي زمين انسان را از ماند آبي گنديده بسرشت و براي هدايت او پيامبران فرستاد. درود برون از شمارش بر خاتم پيامبران که با ارائه رسالتش دين
ولادت علي (ع): رسول گرامي اسلام در سال عام الفيل در مکه معظمه ديده به جهان گشود, فاطمه دختر اسد در حالي که از ولادت پيغمبر خدا و از شنيدن آن همه معجزات و کرامات در هنگام تولدش به شدت خوشحال بود با سرعت تمام خود را به شوهرش حضرت ابوطالب (ع)رسانده و م
تواضع: تواضع و فروتني جايگاه و اهميت خاصي در اخلاق اسلامي دارد و خداوند به پيامبر خود امر مي فرمايد: وَاحفِض جَناحَکَ لِمَنِ اَتَّبَکَ مِنَ المومنين. و (اي رسول من) پر و بال مرحمت بر تمام پيروان با ايمانت به تواضع بگستران. اين سفارش به پيامبري است ک
چکيده در اين تحقيق با استفاده از آيات و روايات و آنهم رواياتي که از منابع اهل سنت است و خود آنها، آن منابع را قبول دارند، ولايت حضرت علي عليهالسلام را اثبات کردهايم. از جمله اين آيات و روايات ميتوان در آيههاي زير اشاره کرد: 1 اليوم اکملت لکم دين
امام رحمه الله در ابتداي بحث ولايت فقيه خود، با اشاره به اينکه «ولايت فقيه» از موضوعهايي است که تصور آن موجب تصديق ميشود و احتياجي به دليل و برهان ندارد، اوضاع سياسي - اجتماعي آن روز مسلمانان و حوزههاي علميه را مطرح ميکنند که موجب شده بر «ولايت
در عام الفيل (سالى که سپاه ابرهه به قصد تخريب خانه خدا به مکه هجوم آوردند) قادر متعال از نسل اسماعيل پيامبر (ع) فرزندى به دنيا آورد که قرار بود با ابلاغ آخرين شريعت الهى، بزرگترين تحول را در تاريخ بشريت ايجاد کند و مکتبى حيات بخش و انسان ساز را به ت
وقف وقف در اصطلاح فقها، حبس عين ملک و بخشيدن منفعت آن، به قول فقها حبس العين و تسبيل المنفعه مقصود از حبس عين ملک آن است که ملک از تصرف واقف بيرون ميآيد، ولى در عين حال قابل خريد و فروش و هر نوع معاملهاى که منجر به انتقال ملک باشد، نمىشود. بخشيدن
نماز چيست ؟ نمازمراسم مخصوصي است براي پرستش خداوند و راز و نياز با او است که در آن جنبه هاي ارزنده و آموزنده خاصي در نظر گرفته شده و به همين جهت شکل مخصوصي به خود گرفته است . نماز سرود توحيد و يکتا پرستي و سرود فضيلت و پاکي است که بايد فکر و روح ما
حضور قلب در نماز اميرالمومنين علي (ع) مي گويد پيامبر(ص) مردي را ديد که در نماز با ريش خود بازي مي کند فرمود اگر قلب او خاشع مي بود اعضاء و اندام او نيز چنين بود شخصي به مسجدي که پيامبر (ص) در آنجا بود وارد شد و به نماز ايستاد، و سجده نماز را با شتاب
چکيده: در اين گزارش رسمي بر آن است که با بررسي اجمالي و گذرا بر ساختار انديشه ي جان استيوارت ميل و معرفت شناسي او نسبت به جايگاه چيستي و چگونگي مبحث فايده گرايي در نظام انديشه اي او ارجاعاتي فراهم شود و به سوالاتي چون سعادت چه کسي را بايد مدنظر داشت
براي چيزي زيبايي و زينتي است و زينت قرآن صوت نيکو ميباشد». مقدمه: قرآن کريم که زبان خداوند براي ما انسانهاست ،با ارزشترين کتاب در دنياست، ما کتاب مي خوانيم که از آن درس بگيريم آيا استادي بزرگتر از خداوند وجود دارد که بخواهد به انسانها درس زندگي ب
تربيت ابعاد مختلفى چون جسمانى، عقلانى، عاطفى، اجتماعى واخلاقى دارد. از مهمترين ابعاد تربيت، تربيت معنوى است که به عقيده ما در تربيت اسلامى، پرورش اين بعد غايت همه ابعاد ديگراست. اين نوع تربيت که شامل پرورش بعد معنوى انسان و فراهم نمودن زمينه ارتبا
مقدمه شخصيتهاي بزرگ و عاليقدر که از سوي پروردگار جهان براي هدايت و راهنمايي مردم از طريق وحي مبعوث و برانگيخته ميگردند، رهبران آسماني و پيامبران الهي ناميده مي شوند. آنان در پرتو وحي که به تمام معني آينه واقع نما هست و از هر گونه خطا و اشتباه مصون
نقش اخلاق و مشورت در سيره عملى پيامبر اسلام (ص) يکى از شاخصه هاى پر اهميت در پيشرفت اسلام اخلاق نيک و کلامدلاويز و پرجاذبه پيامبر اکرم (ص) با انسانها بود، اين خلق نيکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چيز در پيشرفت اسلام نقش بهسزايى داشت: 1- اخلا
مقدمه: قرآن، آغاز آفرينش انسان را از خاک دانسته است «خلقه من تراب» (28) «خلقکمن تراب ثم من نطفه» (29) ، «خلقکم من تراب» (30) ، «خلقکم من تراب ثم من نطفه» (31) ، «خلقناکم من تراب ثم من نطفه» (32) ، بعد خاک با آب آميخته و گل شد «خلقکم من طين» (
ما در لابلاي کتب تاريخي و حديث چنين ميخوانيم : هنگام ولادت آن حضرت ، ايوان کسري شکافت و چند کنگرهي آن فرو ريخت و آتش آتشکدهي فارس خاموش شد ؛ درياچهي ساوه خشک گرديد ؛ بتهاي بتخانهي مکه سرنگون شد ؛ نوري از وجود آن حضرت ، به سوي آسمان بلند شد که ش
استاد، ملاصدرا را تفکيکي مي داند و استدلال مي کند که ملاصدرا در مسأله معاد دو موضع يا به تعبير ايشان دو «ايستار» دارد: يکي ايستار فلسفي که طبق آن معاد جسماني را به ياري اصول فلسفي اثبات مي کند و ديگري ايستار وحياني که طبق آن ملاصدرا پس از دريافت ناک
حضرت موسي بن جعفر عليه السلام از پدران گراميش از حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نقل فرمود که: روزي شخص نابينايي اجازه ورود خواست. فاطمه عليهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:چرا از او رو ميگيري، او که تو را نميبيند؟فاطمه عرض کرد: او
چکيده خداوند بزرگ حضرت محمد بن عبدالله (ص) را به پيامبري برگزيد وبه اوفرمان داد تا کافران به دين خدا را به سوي اسلام دعوت کند. حضرت محمد درجمع مومنان وکافران حاضرشد و شروع به تبليغ دين اسلام نمود. خداوند جبرئيل را فرمان داد تا به مراقبت ازحضرت مح
بدان که هر کس شاهد احوال پيامبر صلى اللّه عليه و اله بوده و يا به اخبارى درباره اخلاق ، عادات ، سجايا، تمشيت امور توده هاى خلق و حفظ و انسجام آنان و نزديک کردنشان به يکديگر و رهبرى ايشان به فرمانبرى خود، به دقت گوش فرا داده و پاسخهاى شگفت آور آن بزر
هر پيامبري با معجزه نبوت و پيامبري خود را اثبات نموده است، خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله وسلم نيز از اين قاعده مستثني نبوده است، و در جاهاي مختلف براي اثبات نبوت خود و اتمام حجت با مردمان معجزه اي آورده است؛ که بزرگترين و ماندگارترين آنها قرآن ک
مقدمه معاد از ماده عود بمعني برگشتن است چون روح دوباره ببدن برگردانيده ميشود. معاد از اصول دين مقدس اسلام و اعتقاد به آن واجب است که هر کس دوباره پس از مرگ زنده ميشود و بجزاي عقيده و عملش ميرسد. مساله معاد که ابتدايش مرگ و قبر و بعد برزخ و سپس قي
در مورد اين راهنما اين راهنما در طول سالهاي متمادي کار با هزاران کشيش و خادم کليسا در فيليپين ، توسط کشيش دان فينفورک فراهم آمد . طراحي راهنما به گونه اي اسث که رهبران کليسا مي ثوانند بدون نياز به ساير منابع ، نظير کثابهاي ثفسير ، کثابهاي مطالعه و
چکيده امر تربيت، با همه ي آساني، کار دشواري است. بدان خاطراست که انسان موجودي پيچيده، داراي ابعاد و اجزايي متعدد و در هر شرايط و مقتضايي به يک گونه است. او زنده است، متحرک و پويا است، داراي عقل و اراده است، توان انطباق با شرايط گوناگون حيات را دارد،
مقدمه لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يکي از مسائل مهم اسلامي است. در خود قرآن کريم درباره اين مطلب تصريح شده است. علي هذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد کرد. در اينجا مباحثي مثل علل پوشش، فلسفه پوشش از نظر اسلام، ايرادها و اشکاله
مقدمه لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يکي از مسائل مهم اسلامي است. در خود قرآن کريم درباره اين مطلب تصريح شده است. علي هذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد کرد. در اينجا مباحثي مثل علل پوشش، فلسفه پوشش از نظر اسلام، ايرادها و اشکاله
چکيده سعي ما در اين مختصر آنست که به يکي از بارزترين مصاديق شادي و شاد کردن که همان مزاح و شوخي است، پرداخته و در مرحله اول آنرا از ديدگاه روايات با آوردن رواياتي در ابتداي اين مقاله بررسي کرده و در مرحله بعد به توضيح کلي آن روايات به وسيله بعضي از
مردم مدينه دو قبيله بودند به نام اوس و خزرج که هميشه با هم جنگ داشتند . يک نفر از آنها به نام اسعد بن زراره مىآيد به مکه براى اينکه از قريش استمداد کند . وارد مى شود بر يکى از مردم قريش . کعبه از قديم معبد بود گو اينکه در آن زمان بتخانه بود و رسم
مردم مدينه ورسول اکرم(ص) مردم مدينه دو قبيله بودند به نام اوس و خزرج که هميشه با هم جنگ داشتند . يک نفر از آنها به نام اسعد بن زراره مىآيد به مکه براى اينکه از قريش استمداد کند . وارد مى شود بر يکى از مردم قريش . کعبه از قديم معبد بود گو اينکه در آ
موضوع و قلمرو اخلاق را با حقوق از جهات گوناگون متفاوت دانستهاند: «کانت» که بيش از همه حکما در جدا ساختن حقوق و اخلاق اصرار ورزيده است، مبداء تمام نيکىها را «اراده خير»مىداند. به نطر او، کارى اخلاقى است که با حسن نيت، يعنى به منظور اداى تکليف، ا
پرسشهاي خبرگزاري فارس 1- درباره وحي آيا نکته جديدي ديده مي شود؟ درآغاز لازم مي دانم به چند نکته اشاره کنم : الف: آنچه از ايشان دربرخي سايت ها، نقل شده، نمي دانم دقيقًا همان چيزي است که ايشان گفته وترجمه کرده اند . درصورتي که انتساب درست باشد، ازنظ
... الحمدُ لِلّهِ و سلامٌ علي عباده الذينَ اصطفي » با سلام و اداء احترام – بمنظور تضارب آراء، شکوفايي انديشه ها و اصلاح امور در جهت خشنودي پروردگار متعال به استحضار مي رسانم : 1- پيشگفتار : در صورتيکه عقايد، اعمال و قوآنين خويش را به آيات روشن و مح
يک جلد از قديميترين نسخههاي موجود از کتاب قرآن که به خط کوفي نگاشته شده است. اين کتاب هماينک در گنجينه موزه بريتانيا قرار دارد.تصوير سوره فاتحه. خطاط حتات عزيز افندي (درگشته? ????)قرآن (نام پارسي: نِبي[?])، کتاب ديني اسلام و يکي از ثقلين است. قرآ
داستان : مسموع شد که شبي بحرالعلوم گفت: مرا اشتهاي شام خوردن نيست. پس از آنفرمود که غذاي بسيار در ظرفي ريختند و آن را برداشت و در کوچههاي نجف گرديد. پسبه در خانهاي رسيد که صاحب خانه تازه عروسي کرده بود و آن او با عروس