پيامبر اکرم (ص) نماد اخلاق است پيامبر اکرم(ص) در شرايطي به بعثت رسيد که انواع فسادهاي اخلاقي فراگير شده بود، آن حضرت با بهره گيري از اخلاق ويژه خود، مکارم اخلاقي را به گونه اي اعجاب انگيز گسترش داد و امروز نيز براي جهانيان نماد اخلاق است . حجت الاسل
استمناء و اثر مخرب آن بر جسم و روح برخورد اميرالمومنين عليه السلام با يک جوان ضوء شهاب : روايت شده است : در زمان خلافت اميرالمومنين علي عليه السلام ، حضرت جواني را ديد که در گوشه اي خلوت مشغول عمل استمناء بود . حضرت آن جوان را گرفت و با دستان مبارک
جهانى و جاودانى اسلام , منوط به اين است که بعد از پيامبر اکرم ( ص ) جانشينان شايسته اى براى او تعيين گردند بگونه اى که بجز مقام نبوت و رسالت , داراى همه مناصب الهى وى باشند اين مطلب را مى توان از آيات کريمه قرآن و روايات فراوانى که شيعه و سنى در تف
قيام مقدس و پرشکوه امام حسين(ع)ريشه در انحراف هاى بنيادى و اساسى در جامعه اسلامى داشت. اين انحراف ها زائيده انحراف حکومت اسلامى از مسير اصلى خود از سقيفه به بعد بود. که پس از شهادت على(ع)کلا به دست سلسله سفيانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. به گواهى ا
وقف و ابتدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن بايد بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نيکو وقف کند و از جاى نيکو مجددا قرائت را آغاز کند, ندانستن مواضع وقف و ابتدا, سبب مى شود که آيات قرآن به طورنادرست تقطيع شده , معانى ناد
وظايف تربيتي والدين از ديدگاه قرآن و حديث پدر و مادر مسئول سلامت و رشد جسمي و روحي و مهم ترين عامل سعادت و يا شقاوت فرزندان خود هستند، هر چه آنها در اين زمينه سرمايه گذاري و تلاش بيشتري کنند نتيجه و ثمر آن را در آينده بيشتر خواهند ديد. حساس ترين
بر هر مکلفى که داراى شرايط آينده باشد حج واجب است , ووجوبش از کتاب وسنت قطعى ثابت شده است . حج يکى از ارکان دين ووجوبش از ضروريات مى باشدوترک آن با اعتراف به ثبوتش از گناهان بزرگ محسوب مى شود همچنان که انکار اصل فريضه در صورتى که مستند به شبهه نباشد
واژه اصلاح اصلاح يعني سامان بخشيدن نقطه مقابل افساد است که به معني نابساماني ايجاد کردن است . اصلاح و افساد يکي از زوجهاي متضاد قرآن است که مکرر در قرآن مطرح مي شوند . زوجهاي متضاد يعني آن واژه هاي اعتقادي و اجتماعي که دو به دو در برابر يک ديگر قرا
نهضت و قيام مردم ديندار و شريف ايران بر ضد رژيم پهلوى از سال 1342 به رهبرىِ روحانيت و در رأس آن، امام خمينى - قدّس سرّه – و ايثار و فداکارىِ اقشار مختلف مردم و در نهايت، پيروزىِ آن در بهمن ماه 1357 بدون شک يک حرکت دينى و براى دفاع از حريم مقدس اسلام
اشاره فرموديد که امام در موضوع حکومت و در بحث ولايت فقيه، جامعنگر بودند، يعني اسلام را در همه ابعاد و جوانب آن مينگريستند.اگر ممکن است بفرماييد که آيا چنين نگرشي در فقهاي پيش از ايشان هم بوده است؟ در ضمن امام چگونه به اين نتيجه رسيدند که جامعيت اس
مقدمه : شناخت معبود محبت او را در دل ايجاد ميکند و انسان را به پرستش و راز و نياز با معبود خويش وا ميدارد و نماز موجب آرامش انسان ميگردد. فلسفهي عبادت همانگونه که در آيات متعددي آمده، بندگي و عبادت است که اين بندگي مايهي عزت و سلامت انسان ميب
پيرامون واژه واژه? نماز واژهاي پارسيست که ايرانيان براي واژه? «صلاه» عربي به کار بردند. اين واژه به معناي خم شدن و برخي حدس زدهاند که اين واژه از واژه? «ناماسته» در زبان سانسکريت گرفته شدهباشد که محتمل نيست. سرفرودآوري براي ستايش و احترام است. و
بخش اول: فلسفه و روح نماز نماز و ياد خدا خداوند به حضرت موسي(ع) مي فرمايد: « اَقِمِ الصَّلوه لذکري – براي ياد من نماز به پا دار».(طه/24). ذکري قلبي با روشي مخصوص ياد خداوند و با شيوه اي ابتکاري که اعضاي بدن انسان از موي سر تا نوک پا در آن نقش د
کنيه : ابو ابراهيم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعيل القاب : کاظم، صابر، صالح، امين و عبدالصالح. کاظم يعني کسي که با همه خشمگيني بر خويشتن تسلط دارد . امام کاظم را ابوالحسن اول نيز مي گويند وامام هشتم را ابوالحسن دوم و ام
مقدمه صحبت از ماندگارترين اثر تاريخي است، همان اثري که هوز بوي تازگي از آن استشمام ميشود. سخت از پيام و گفتار خداوندي است، همان گفتاري که جزء جزء آن، درياي خروشاني از معارفت است. سخت از تنها مکتوب تحريفناپذير خلقت است، همان مکتوبي که جانها را سير
ابتداي حيات با آغاز آثار وجودي آن،حس حرکت تغذيه تنميه و توليد مثل به اعراف مي رسد. هر يک از انواع موجودات را صورتي خواص است که کمال آن نوع به شمار مي رود که اين صورت کمالي نوع موجود حي از نظر ملا صدرا نفس است، مانند نفس نباتي نفس حيواني و نفس انساني
ملت ايران در تمامي تحرکات سياسي فرهنگي خود به نحوي تحت تاثير پيام عاشورا است و اين طبيعي ترين بستر تحولات انقلابي در ايران اسلامي به شمار مي آيد. نگاهي به تحولات ايران در دوره پهلويها که هر دو به ستيز با اسلام و اقامه شعائر ديني در ايران برخاسته بود
بياييد به سرزمين عشق و عرفان سفر کنيم ؛ سرزميني که تجلي گاه شکوه ايثار است ؛ سرزميني که همه يکرنگي و اتحاد است. اين جا سرزمين عشق و ايثار و فداکاري است. اي قلم ها! بدون وضو در اين حريم مقدس وارد نشويد. اي همسفران ! لازمه ي ورود به اين سرزمين ، د
مقدمه : واقعيت اين است که هميشه انسان ها در صدد بودند از رازهاي عالم وجود آگاهي يابند تا بتوانند از تاثير و نقش آنها در زندگي خود بهره گيرند و با ملکوت عالم مأنوس باشند . قرآن نيز انسان ها را به اين امر تشويق کرده و فرموده : « اولم ينظروا في ملکوت
شايد با انتخاب اين عنوان در تيتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب کنند که قرنبيستم که همراه با پيشرفت علم و تکنيک و فضانوردى است، چگونه مىشود فرض بيمارىانديشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخير نسبت داد؟ ولکن با کمال تاسف بايد اعترا
نظام ترکيب و تزويج در جمادات» اراده عالمانه و حکيمانه و عادلانه حضرت حق، در نظام متقن هستى و پهن دشت ميدان خلقت و آفرينش، از هر چيزى جفت آفريد. در اين بساط جفت بودن و زوج بودن هر چيزى حقيقتى است که استثنا برنداشته، و پيش از آنکه دانش بشر، و تحقيقات
عدم تبيين برخي از احکام و حدود الهيدرباره زنان و تبديل آنان به شبهه، موجبپنداري شده است که در نظام آفرينش، به زنستم شده است. وجود برخي از آيات و روايات براي بسيارياز بانوان پرسشانگيز است; از جمله اين که: «چرا ارث زنان نصف ارث مردان است؟» ....
در قيامت پنجاه موقف (محل توقف براي رسيدگي به اعمال و حساب) خواهد بود؛ و هر موقفي هزار سال به طول ميانجامد. اولين موقف، هنگام خروج از قبر است. مردگاه هزار سال با بدن برهنه و پاي برهنه با حال گرسنگي و تشنگي در قبر انتظار ميکشند. هر که از قبر خود بير
از مميزههاي انسان از ديگر موجودات قدرت تفکر، هوشمندي، کنجکاوي و چراجويي و علتيابي بوده است و هست و انسان که در اجتماع متأثر از اجتماع و مؤثر بر اجتماع است ناگزير از شناخت اجتماع، پديدهها و رويدادهاي اجتماعي است. اجتماع انساني و جهان مداوم در حال
انسان و حيوان انسان خود نوعي حيوان است از اين رو با ديگر جانداران مشترکات بسيار دارد اما يک سلسله تفاوت ها با هم جنسان خود دارد که او را از جانداران ديگر متمايز ساخته و به او مزيت و تعالي بخشيده و او با بي رقيب ساخته است . تفاوت عمده و اساسي انسان
ترديدى نيست که بعد از اصول دين, اولين و بزرگ ترين دستور الهى که ستون دين, معراج مومن, نورچشم پيامبر(ص), سازنده ترين اعمال و جلوه شکوه دين که بيانگر اوج بندگى انسان در پيشگاه خدا است نماز است. نماز آن چنان مهم است که در قرآن 46 بار با تعبيرات مختلف ا
مفهوم «وحى» براى متن [ نص قرآنى]، مفهومى اساسى است; چرا که متن در بسيارى از موارد براى اشاره به خود، همين نام را به کار مىگيرد. اگرچه براى متن از نامهاى ديگرى چون «قرآن»، «ذکر» و «کتاب» نيز سخن به ميان آمده، با اين همه، نام «وحى» که در قلمرو فر
مفهوم اتحاد: انسان ها به اقتضاي زندگي اجتماعي همواره درپي اتحادوهمبستگي باهم نوعان خود بوده اند که اين اتحاد وهمبستگي وپيوندخودبردونوع قابل تقسيم ودسته بندي مي باشد. نوع اول: اتحاد وپيوندي تصنعي وغيرواقعي است . به اين صورت که دولت ها وحکومت ها واقو
بعد از مرگ هر فردي جد او را بايد دور از مردم بر بالاي کوه در جاهايي که آنها را برج خاموشان گويند، بيفکنند تا طعمه مرغان و جانوران لاشخور گردد (سگي يا مرغي آن را بدرد). پس از مدتي آن استخوانهاي پراکنده را گردآورده در چاهي که آن را استودان (استخواندا
ميثاق معناي مصدري دارد و در لغت به معناي تأييد کردن و استوار ساختن است. ميثاق يا از ناحيه خداوند است که متعهد به انزال کتب و آيات است و يا از ناحيه بندگان است که چون استعداد و توانايي پذيرش آن را دارند، مقر به اين قبولاند و در نتيجه ملتزم به آن (تف
انسان هميشه سعي دارد به هر مسئله اي از دريچه« حس» بنگرد. زيرا مطمئن ترين علوم او را همين «معلومات حسي» تشکيل ميدهد و به همين جهت، در ميان مسائل مختلف آنهايي که دلايل حسي بيشتري دارند سهم زيادتري از اطمينان انساني را به خود جلب مي کنند. از همين رو،
کتاب حاضر مشتمل بر دوازده جلسه سخنراني متفکر شهيد استاد مرتضي مطهري پيرامون فلسفه اخلاق و داراي دو بخش است بخش اول که قسمت اعظم کتاب را تشکيل ميدهد متشکل از نه سخنراني استاد در سال 1351 شمسي در مسجد ارک ( تهران ) ميباشد که البته در اصل ده سخنر
جهان بيني: نوع برداشت و طرز تفکري که يک مکتب درباره جهان هستي عرضه ميدارد و زير ساخت و تکيه گاه فکري آن مکتب بشمار ميرود را جهان بيني گويند حکمت:1-حکمت علمي ( دريافت خط مشي زندگي آنچنانچه بايد باشد) 2- حکمت نظري(دريافت هستي آنچنانچه هست جهان بيني:
سپاس و حمد بياندازه و قياس از ويژگيهاي حضرت ربّ ودود ذوالجلال و الاءکرام، خداي منّان است که بشر را بعد از آفرينش و هدايت تکوينيّه به خلعت حرکت بسوي کمال به هدايت تشريعيّه راهنمائي و مخلَّع فرمود؛ اللَهُ وَلِيُّ الَّذِينَ ءَا
معمولاً رسم اين است که هر هنري را به مذهبي و غيرمذهبي تقسيم کنند. اين تقسيم بندي در آيين يهوديت و مسيحيت وجود دارد و انصافاً براي تحليل ماهيت هنر در آن اديان جواب مي دهد. اما اين تقسيم بندي براي اسلام و تمدن اسلامي چندان جوابگو نيست، زيرا اسلام برخل
مسجد سهله «مسجد سهله»، مهمترين مسجد پس از مسجد کوفه است که در حدود سه کيلومتري شمال غربي مسجد کوفه (در کشور عراق) قرار دارد. در «مسجد سهله» بقعه اي معروف به مقام مهدي (عج) وجود دارد. و زيارت آن حضرت در آن محلّ شريف مناسب است و از بعضي کتب مزاريه نقل
از ديرزمان عدل علي(ع) زبانزد عام و خاص است تا آنجا که به عنوان يک ضرب المثل، در مکاتبات و محاورات و اشعار و امثال و ... به کار مي رود و همگان، به هر مناسبتي، از آن دم زده و مي زنند، لکن توجه به اين نکته حساس بسي ضروري است که اگر شخصي و يا جامعه اي
پيش از امام خمينى درباره حکومت اسلامى بحثهاى نظرى صورت گرفته و برخى از مراحل شکل گيرى حکومت اسلامى جنبشهاى شيعى براى تحقق آن انجام يافته بود, ولى در عمل از آن خبرى نبود. امام خمينى با تلاش بى مانند خود, ضمن روشنگرى مشروعيت حکومت اسلامى و ثابت کردن
از منظر قرآن، توحيد و شرک در زندگي انسان نقش اول را برعهده دارد، زيرا اعمال و رفتار انسان، جلوه عقيده و انديشه اوست. اگر انديشه او توحيدي گردد، اعمال او نيز صيغه توحيدي به خود ميگيرد و اگر شرک در انديشه و قلب او راه يابد، در اعمال او نيز متجلي ميش
بخش دوم: نقش مدير، مباني مديريتي سيره نبوي نقش مدير در برقراري روابط انساني مديريت کلاس درس انضباط قاطع مديريتي در مدارس رهنمودهاي قرآن کريم در خصوص مديريت مباني مديريت پيامبر اکرم (ص) بخش سوم: بررسي مديريت صحيح و نمودارهاي مديريتي در مدارس ويژگ
استدلال من اين است که مفهوم مدرن خود انساني (human self) يا سوژه فاعل شناسا (subject) نميتواند به سادگي و به شکل پست مدرنيستي رد شود، چرا که از جمله شرايط طرح پرسشهاي از حيث انساني مهم پيرامون معناداري (يابي معنايي) زندگي، حاجت به نگريستن به زندگي
مقدمه 1) دوران نصّگراى صحابه 2) ظهور فقه الخلافه رابطه قدرت و فقه الخلافه تأخير در تأسيس فقه الخلافه 3) انديشههاى جديد الف) زمينههاى تاريخى ب) مبانى کلامى نظريههاى جديد 1- اصول ثابت و شکل زمانى حکومت اسلامى الف) اصل لزوم تأسيس
مبارزه تاريخى امام اين نوشتار مهمترين سرفصلهاى مبارزات امام خمينى - قدس سره - و قيام اسلامى حاصل از آن را تا مقطع ارتحال امام در بردارد. تا سال 1963 نام آيت الله روح الله خمينى به عنوان يک مخالف برجسته رژيم شاه بر سر زبانها افتاده بود. جلسات درس ا
از اهداف بلند انبيا(ع) مي توان برقراري قسط و عدل در جامعه و حمايت از محرومان و مبارزه با ستمگران و برقراري نظم و انضباط و حاکميت قانون عدل و قانون خدا در جامعه و برقراري امنيت فردي و اجتماعي و برخورد با عوامل ناامني و فتنه و فساد و ايجاد محيطي سا
مقدمه موضوع ابليس نزد ما امري مبتذل و پيش پا افتاده شده که اعتنايي به آن نداريم ، جز اينکه روزي چند بار اورا لغت کرده و از شرش به خدا پناه ميبريم و بعضي افکار پريشان خود را به اين جهت که از ناحيه او است تقبيح ميکنيم . و ليکن بايد دانست که اين موضوع
فلسفه اعجاز از مباحث مربوط به علم کلام , در بخش پيامبرشناسى است , و ارتباطى با بحث هاى علوم قرآنى ندارد. بنابراين پاسخ به اين سؤال که چه نيازى به معجزه است و چرا پيامبران به اعجاز روى مى آوردند, خارج از حوزه علوم قرآنى است . در اين جا فقط به اين نکت
سخن نخست يکي از موضوعات بايسته پژوهش، بررسي نقاط اشتراک و افتراق قيام امام حسين(ع) و امام زمان (عج) است. اين دو قيام در برخي عناصر و مولفهها، مشترک و در برخي شاخصهها متفاوت هستند. يکي از نقاط اشتراک اين دو قيام آن است که رهبران آن امامان معصوم هس
خانواده با وجود اينکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بيني اسلامي اهميت و ارزش شايان توجهي به آن داده ميشود. در اين جهان بيني خانواده گروهي متشکل از افراد است که داراي شخصيت مدني ، حقوقي و معنوي است که بر اساس نکاح (عقدي که ارتباط يا مشروعيت ار
مهدويت اميدها و نويدها قصّهام آخر شد و اين غصّه را آخر نيامد عمر را پايان رسيد و يارم از در،در نيامد سالها بر من گذشت و لطفي از دلبر نيامد جام مرگ آمد بدستم جام ميهرگز نديدم آن که بايد اين قفس را بشکند از در نيامد مرغ جان در اين قفس بي بال و پر
فلسفه قيام امام حسين چه بود ؟ چرا امام حسين قيام کرد ؟ انگيزه قيام چه بود ؟ اما اينکه امام حسين چرا قيام کرد ؟ اين را سه جور مى توان تفسير کرد . يکى اينکه بگوئيم قيام امام حسين يک قيام عادى و معمولى بود و العياذ بالله براى هدف شخصى و منفعت شخصى بود
تاريخ سجده پس ازآ نکه خداوندآدم راآفريدبه فرشتگان دستورداد تا براي او سجده کنند. همه سجده کردند جزابليس وخداونداورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند.اين ماجرا را قرآن بارها تکرارمي کند و مي دانيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست.اي انساني که همه ي
چکيده: بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تطبيق، مقايسهي ازدواج در دو آيين آسماني
فلسفه ازدواج در اسلام و ساير اديان الهي چکيده بهترين راه شناسايي يک پديده، مطالعهي فرانگر و بررسي در محملهاي گوناگون است. شناخت همهجانبه و کشف فلسفهي ازدواج نيز ميسّر نميباشد، مگر در پرتو تطبيق و مقايسه. يکي از ابعاد مؤثر و حايز اهميت اين تط
همانگونه که بيان گرديد، بين فقر وانحرافات اجتماعي همبستگي وجود دارد. پژوهشهاي مختلف در اين زمينه نشان داد که پديده فقر به عنوان يکي از علل بروز انحرافات اجتماعي محسوب ميشود، هرچند که اين رابطه به شکل مستقيم و قطعي در ايجاد انحرافات اجتماعي قابل ا
? قسمت اول ? معاني لغوي: کامل بدون عيب ، بدون کمبوديا نارسايي . داراي همه ويژگيهاي لازم . تکامل 1 - رسيدن کسي يا چيزي به مرحلهَ کاملتر. 2 - کمال يابي و فرهيختگي. تغييرات کمي که در جريان تکوين پديده انباشته مي شود. فرايند تدريجي که در آن چيزي به
فاطمه زهرا(ع)زني بود که در حجره اي کوچک وخانه اي محقر،انسانهايي تربيت کردند که نورشان از بسيط خاک تا آن سوي افلاک واز عالم ملک تا ان سوي ملکوت اعلي مي در خشد)). امام خميني(ره) تاريخ بشريت گواه بر اين حقيقت است که همواره دو گروه ((حق و باطل))،((مؤمن
ترديدي نيست که بخشي از قوانين بزرگ اسلامي را تعاليم و مقررات اخلاقي تشکيل مي دهد و توجه به زندگي اخلاقي در اسلام ناب محمدي (ص) خصايصي دارد که کمتر مي توان آن را در مکاتب اخلاقي ديگر يافت زيرا ديد اخلاقي اسلام يک ديد همه جانبه است و تمام اهداف آن تام
سه عامل ياد شده در زير، در پيدايش اين قيام و نهضت اثر داشت: 1- درخواست بيعت از امام حسين (ع) براى يزيد و وارد آوردن فشار به آن حضرت به اين منظور؛ 2- دعوت مردم کوفه از امام حسين (ع) به عراق؛ 3- عامل امر به معروف و نهى از منکر که امام حسين (ع) از روز
مادامي که اهميت تعليم و تربيت و نقش آن در تفکيک حق از باطل براي مردم جوامع اثبات نشود و مادامي که گردانندگان جوامع عامل سازنده تعليم و تربيت را به طور جدي از نظر اهداف و طرق مناسب آنها ، در متن ادار? اجتماع قرار ندهند کوشش ها و تکاپوهاي رهبران و پرچ
شناخت هر چيزى از دو طريق ميسر است: اول از طريق شناخت اضداد آن از باب((تعرف الاشيا باضدادها)) که اين نوع شناخت را در اصطلاح شناخت جدلى مى نامند. دوم شناخت از طريق علل و اسباب و ريشه هاى آن و اين نوع شناخت رااصطلاحات شناخت برهانى مى گويند که بوعلى سين
بسمه تعالي در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگي او را به وجود «حوا» معنا بخشيد، غم تنهايي را از او زايل ساخت. از آن زمان به بعد که عالم را بقايي و آدم را اميدي به حرکت آورد، خيمه زندگي بشر بپا شد. در حالي که نيمي از آن را «زن» اس
يکى از علومى که در دامن فرهنگ اسلامى زاده شد و رشد يافت و تکامل پيدا کرد، علم عرفان است. درباره عرفان از دو جنبه مىتوان بحث و تحقيق کرد:يکى از جنبه اجتماعى و ديگر از جنبه فرهنگى. عرفا با ساير طبقات فرهنگى اسلامى از قبيل مفسرين، محدثين، فقها، متکل
دراين مقال سعي ما بر اين است که باور به ظهور منجي را در باور پيشينيان به بررسي و تحقيق بگذاريم. براي اختصار به ذکر پاره اي از منقولات ميپردازيم. زرتشت فرموده است: هنگاميکه سزاي اين گناهکاران فرا رسد پس آنگاه اي مزدا کشور ترا بهمن در پايان برپا کن
سيداحمد خاتمى
«رهبرى» جايگاه برجسته اى در کلام امام على(ع) دارد و ابعاد مختلف اين مسأله، در کلمات دُرَربار ايشان، تبيين شده است.
ضرورت رهبرى
اساسِ بحث از جايگاه رهبرى، ضرورت رهبرى براى جامعه است. بداهت اين مسأله، آنچنان است که تشکيک د
نماز مراسم مخصوصي براي پرستش خدا و راز ونياز با او است که درآن جنبههاي ارزنده و آموزنده خاصي درنظرگرفته شده و به همين جهت شکل مخصوصي به خود گرفته است. سرود توحيد ويکتاپرستي سرود فضيلت وپاکي نماز سرود توحيد ويکتاپرستي وسرود فضيلت وپاکي است که باي
از آن جا که انسان موجودى است ذاتاً طالب کمال نهايى و سعادت ابدى و هميشه در انديشه شناخت کمال ابدى و نهايى و راه هاى وصول به آن و نيز شناخت موانع نيل به آن و کيفيت برطرف کردن آن هاست و نيز از آن جا که شيطان را يکى از موانع مهم در راه نيل به کمال نهاي
مقدمه اي بر شيطان پرستي نکته اي که لازم است در ابتداي مقاله ذکر شود اين است که: سعي کرده ام تا اين مقاله کامل و جامع باشد. لذا اگر در خواندن هر يک از قسمتهاي آن خسته شديد مي توانيد موقتا آن را رها کرده به مطالعه ي قسمت هاي بعدي بپردازيد. پيشاپيش لا
بعد الحمد الصلوه فروغ پيامبر روز 27 ماه رجب مصادف است با بعثت پيامبر عظيم الشان اسلام، حضرت محمد (ص) که در سن 40 سالگي مراسم پيامبري او با نزول نخستين شعاع وحي بر فراز کوه حراء در بيرون از شهر مکه با تشريفات خاصي انجام يافت. در آن روز پيک وحي ((جبر
قسمت اول معاني لغوي: کامل بدون عيب،بدون کمبوديا نارسايي. داراي همهَ ويژگيهاي لازم. تکامل 1 - رسيدن کسي يا چيزي به مرحلهَ کاملتر. 2 - کمال يابي و فرهيختگي. تغييرات کمي که در جريان تکوين پديده انباشته مي شود. فرايند تدريجي که در آن چيزي به چيز بهت
اسلام، زن را مانند مرد برخوردار از روح کامل انسانى و اراده و اختيار مىداند و او را در مسير تکامل که هدف خلقت است مىبيند و هر دو را در يک رديف قرار داده و با خطاب يا ايّها النّاس و يا ايّها الّذين آمنوا مخاطب ساخته است. قرآن با اين خطابش زن را که د
مقدمه ابعاد شخصيت والاى اميرالمؤمنين على عليه السلام آن چنان گسترده و فراگير است که هيچ کس را توان آن نيست که در انديشه رسيدن به عمق آن باشد و به گفته رسول گرامى اسلام: جز خدا و محمد هيچ کس على را آن چنان که بايسته است نشناخته وبه گفته خود مولا: هي
پيش گفتار محققين: حمد و ثناي بي حد و حصر، ذات مقدس خداوندي را سزا است که منزه از هر عيب و نقص است و درود نا محدود به روان پاک خاتم پيمبرانش که جامع فضائل و مکارم اخلاق است با سيماي « انّک لعلي خلق عظيم» به جهانيان معرفي شده است، و سپاس بي پايان بر ا
ستايش برازنده خدايي است که? فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْکُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْ
حمد و سپاس بيکران خداي را که جهان را هستي بخشيد و چرا عقل را در آدمي بر افروخت او را با سرمايه علم و فطرت امتياز بخشيد و استعدادهاي نهتفته اش را با الهامات فطري و پيروي از ره آورد پيامبران الهي شکوفا ساخت. حياء را در نهاد او به وديعت نهاد و لباس و پ
تمامى آيات اين سوره جز چهار آيه آخر در مکه نازل شده و227 آيه است . محتواى سوره :. مى دانيم در سوره هاى مکى که در آغاز دعوت اسلام نازل گرديد بيشتر روى اصول اعتقادى , توحيد,,معاد و عودت پيامبران خدا و اهميت قرآن تکيه مى شد, وتقريبا تمام بحثهاى سوره ش
- ان اول بيت للناس للذي ببکه مبارکاً و هدي للعالمين. 97- فيه آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله کان آمنا و لله علي الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلاً و من کفر فان الله غني عن العالمين. ترجمه: 96- نخستين خانه اي که براي مردم ( و نيايش خداوند) قرار د
الحمد لله رب العالمين باري الخلائق اجمعين والصلوه والسلام علي عبدالله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و مولانا ابي القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذبالله من الشيطان الرجيم : « ان الله يأمر بالعدل و
به طور کلي وقتي صحبت از زيبايي مي شود مقصود همان صور کالبدي مي باشد که براي انسان لذت بخش است . زيبايي به طور کلي و در ساده ترين تعريفش ، آن چيزي است که لذت بخش باشد. حس تشخيص روابط لذت بخش بين اشياء همان حس زيبايي است . ريد هربرت در کتاب خود به ن
خداي تعالي براي ما خير ميدهد که انسان از اين دنيا که محل حيات اجتماعي اوست، به عام ديگري به نام برزخ و سپس به عالم آخرت کوچ ميکند، ولي روش زندگانيش بعد از اين دنيا، انفرادي است، يعني ارتباطي با تعاون اجتماعي ندارد و به کمک و همکاري ديگران نيازمند