زاد و زندگي : آنسلم قديس Anselmus يکي از مهمترين متفکران مسيحي است که هنوز هم آرائش در باب رابطه ي بين عقل و ايمان و اثبات وجود خدا مورد بحث متکلمان مسيحي و فيلسوفان دين است. عده اي از مورخان فلسفه ي مسيحي او را به سبب کاربرد منطق و عقل گرايي در فلس

کتاب اصحاب امام علي (ع) مشتمل بر نام و زندگي نامه ???? صحابي اميرمومنان تاليف استاد محقق آيت الله ناظم زاده قمي در دست چاپ و انتشار است که مقاله مالک اشتر نخعي که از تحقيق هاي جامع و منحصر به فرد درباره اين صحابي بزرگ اميرالمومنين است، را از آن کتاب

خصوصيات فردي تولد، کنيه ، القاب ششمين پيشواي مسلمين درسپيده دم روز جمعه ، هفدهم ربيالاول،سال83 قمري درمدينه چشم به جهان گشود.نام مبارکش جعفر، کنيه اش ابوعبدالله والقابش هجري صابر ، فاضل ، طاهر ، قاهر ، باقي ، کامل ، منجي ، فاطر ، صادق است . ملقب

در سال 1336 در يکي از محله هاي مستضعف نشين اصفهان به نام کوي کلم در خانواده اي آگاه و متقي و با ايمان متولد شد. از اوان جواني جزء نماز گزاران دائم مسجد محل بود که صوت تکبير و اذان او آرام بخش جان نماز گزاران مسجد سيد بود . قامتش رشيد رفتارش متين

جايگاه زن از نظر اجتماعي بسي جاي ستايش است که احسن الخالقين ؛ نهايت لطف و مرحمت خود را نسبت به صنف زن ، چه در نظام تکوين و چه در مقام تشريع مبذول داشته ، چنانکه حضور و استعداد زن را به مقتضاي وجود انسانيش در تمام امور مترقي و متعالي اجتماعي ؛ اعلام

مقدمه کتابي که امروزه به عنوان کتاب ديني زرتشتيان با نام «اوستا» در دنيا مشهور است، مجموعه‌ايست از سرودهاي آسماني اشو زرتشت، نمازها، سرودهاي حماسي، مراسم و آداب ديني، اما تنها آن قسمت از اوستا که به «گاثاها» مشهور است، پيام آسماني و از سرودهاي اشو ز

اخلاق حضرت محمد (ص) هر جامعه نياز به الگويي دارد که شناخت آن ضرورى و لازم است، قرآن کريم برترين الگوى جامعه اسلامى را پيامبر اکرم(ص) معرفي کرده است، حضرت علي(ع) در خطبه هايي که در نهج البلاغه آمده، سيمايي از حضرت محمد(ص) را ارائه کرده است . حضرت

سخن‌ گفتن‌ و يا نوشتن‌ از انقلاب‌ ايران‌ کار چندان‌ ساده‌اي‌ نيست ‌زيرا نه‌ تنها، همان‌طور که‌ ديگران‌ هم‌ گفته‌اند، هرگونه‌ بررسي‌ و تحليلي‌از يک‌ واقعه‌ تاريخي‌ عظيم‌ لاجرم‌ از پشت‌ عينک‌ باورها و تفکرات‌تحليل‌ کننده‌ انجام‌ خواهد شد و چه‌ بسا رنگ

چکيده گتفريد ويلهلم لايب نيتس فيلسوف آلماني قائل به نوعي عقل گرايي ايده آليستي است. وي معتقد است که اشياء مادي وجود واقعي نداشته و چيزي جز اوهام نيستند، وي بر خلاف دکارت و اسپينوزا وجود جوهر جسماني را رد مي کند و جهان هستي را در عين تنوع، هماهنگ مي

مقدمه مردم با چيزهايي که از آن آگاه نيستند دشمن اند، عصر کاوش هاي علمي درباره روح، سنگلاخ هاي مورد انتظار، جاوداني بودن روح به عنوان يک حقيقت علمي. علم روح، از لحاظ شناخت و همچنين تسکين خاطر يافتن، داراي رسالت گرانبهايي است و نيز از جهت ايمان به خدا

لا حول و لا قوه الاّ باللّه پدر و مادر به عنوان دو انسان فداکار و زحمتکش که تمام بار مسئوليت هاي مربوط به تربيت فرزند را بر دوش دارند در نزد خداوند از جايگاه منحصر به فردي برخوردار هستند به طوري که در آيات متعدد بر لزوم اطاعت و تکريم آنها فرمان د

حروف مقطعه در آغاز سوره‌هاي قرآن چه معنايي دارد؟ برخى از سوره هاى قرآن کريم با حروفى آغاز مى شود که آن حروف چون ناپيوسته قرائت مى شود، به حروف مقطعه موسوم شده است . تبيين اين حروف از آغاز تاريخ تفسير تا کنون همواره توجه مفسران و قرآن پژوهان را به خو

ذوالقَرنَين واژه‌اي است عربي به معني دارنده دو شاخ، دو سده يا صاحب دويست سال. ذوالقرنين يکي از شخصيت‌هاي قرآن و کتاب مقدس است. بر اساس قرآن، ذوالقرنين، سه لشکر کشي مهم داشت نخست به غرب، سپس به شرق، و سرانجام منطقه اي که در آن يک تنگه کوهستاني وجود د

در گفت و گو با استاد مصطفى ملکيان هفت آسمان: آيا نوع و ميزان نياز انسان معاصر به دين نسبت‏به گذشته تغييرى کرده است؟ اگر اين نياز تشديد شده است‏ به کدامين قرائت؟ و نيز چه مؤلفه‏هايى در جهان امروز در اين تشديد نياز مؤثر بوده است؟ استاد: راستش را بخو

صرفه جويي به مفهوم مصرف چيزي به شکل درست و مناسب آن است. اين مساله براي ايجاد تعادل ميان درآمد و هزينه بسيار مهم و اساسي است و در حوزه اقتصاد خانواده نيز مي تواند تاثيرگذار و سرنوشت ساز باشد. با اين همه صرفه جويي علاوه بر اينکه در حوزه اقتصاد شخصي

نام امامان در قرآن 1-سؤال: اصل امامت از اصول عقايد و به تعبير بعضي از روايات، اساس اسلام است؛ پس چرا خداوند نام ائمه معصومين عليهم السلام را در قرآن ذکر نکرده تا موجب رفع اختلاف بين مؤمنان و شبهه در اذهان گردد؟ شيوه قرآن مجيد در رابطه با امامان

در تعقيب تذکر به لزوم اسلامي نمودن تمام ارگان هاي دولتي بويژه دستگاه هاي قضائي و لزوم جانشين نمودن احکام اللّه در نظام جمهوري اسلامي به جاي احکام طاغوتي رژيم جبار سابق لازم است تذکراتي به جميع متصديان امور داده شود. اميد است ان شاء اللّه تعالي با

هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه» است. دورى از گناه هر عملى که انسان را از تکميل و شکوفايى خود باز دارد و مانع سير و پويايى انسانى و حرکت او به سوى خداوند شود «گناه»

به نام پروردگاري که تماميت ايجاد را بر وجود ادمي به وديعت نهاد و شانه او را بر مداري به ارزش تمام هستي،که مرصع شد،از ياقوت هاي پنج گانه اي،که درصندوقچه توحيدي با ارزش ترين و قيمتي ترين بود و هرگز سبزي آن را هيچ ملک و ملکي به خود نديده،تزيين نمود.در

مصاحبه در سيماي جمهوري اسلامي ، پيرامون جمهوري اسلامي اين مصاحبه به منظور پاسخگويي به سوالات عقيدتي و ايديولوژيکي بسياري که به خصوص در ميان روشنفکران در زمان نزديک شدن به برگزاري رفراندوم با استاد مطهير صورت گرفته است . سوال اول : بعنوان اولين

طرق الوقايه من الفتن ايها الناس، شقوا امواج الفتن بسفن النجاه، و عرجوا عن طريق المنافره، و ضعوا تيجان المفاخره. افلح من نهض بجناح، او استسلم فاراح. هذا ماء آجن، و لقمه يغص بها آکلها . و مجتني الثمره لغير وقت ايناعها کالزارع بغير ارضه. حکمه السکوت ف

بسم الله الرَّحمن الرَّحيم مقدّمه الحمد لله مالک الملک ديّان الدين مجيب الداعين و المضطرين و مغيث المهمومين و صريخ المکروبين و هادي المضلين. و صلّى الله على رسوله وعلى آله و أصحابه و أتباعه أجمعين. يکي از بدعت‌ها که هزاران بدعت در آن مندرج است و اک

خاستگاه حکومت علوي را مي توان از زواياي گوناگون تاريخي، جامعه شناختي، حقوقي، ديني و سياسي، مورد کاوش قرار داد. اين مقاله پس از عبوري سريع از خاستگاههاي يادشده، محور خود را جستجو پيرامون خاستگاه سياسي حکومت علوي قرار مي دهد. در باره خاستگاه سياسي ح

امام سجاد (ع) دوره اي که امام سجاد (ع)در آن زندگي ميکرد،دوراني بود که همه ارزش هاي ديني دست خوش تحريف و تغييرامويان قرار گرفته و مردم يکي از مهمترين شهرهاي مذهبي(مدينه)،مي بايست به عنوان برده يزيد با او بيعت کنند احکام اسلامي بازيچه ئ دست افرادي چون

اوصاف حوريان بهشتي از نظر آيات و روايات در قرآن مجيد آنچه درباره اُنس با حورالعين آمده و ذکر شده از همه جالبتر است. و شايد علّتش اين باشد که انسان بيشتر به انس و گفتگو و مُسامره ميل دارد تا به خوردن و آشاميدن. در «تفسير عيّاشي » از جَميل بن دَرّاج ا

? مقدمه حادثه عاشورا مثل بسياري از حقايق اين عالم است که در زمان خودشان بسا هست آنچنانکه بايد شناخته نمي شوند . و بلکه فلاسفه تاريخ مدعي هستند که شايد هيچ حادثه تاريخي را نتوان در زمان خودش آنچنانکه هست ، ارزيابي کرد . بعد از آنکه زمان زيادي گذشت

در اين مقاله تلاش بر اين است تا با بررسي کتاب هاي فقهي و فتاوي امام خميني(س) مفهوم حکومت اسلامي, تمايز آن با ساير نظام هاي سياسي, شرايط حاکم اسلامي و حوزه اختيارات و صلاحيت ولايت فقيه در سرپرستي حکومت اسلامي را مطالعه و بررسي کنيم. به اعتقاد اند

لقب:ذوالنون معناي اسم:يونس در لفظ يوناني به معناي کبوتر است پدر: متي مادر:تنجيس ظهور : ???? سال بعد از هبوط ادم دعوت بحق: ?? سال مردم را دعوت بحق کرد بعثت:خداوند او را پس از يسع براي هدايت مردم نينوا بر انگيخت محل دفن:شهر کوفه در کشور عراق نسب: يون

آزادي مفهومي کشدار و در عين حال بسيار کليدي است که همواره مورد توجه محافل مختلف اجتماعي سياسي و صاحب نظران علوم سياسي و اجتماعي قرار گرفته است. يکي از محورهاي عمده در تحليل و تبيين حکومت علوي همين مقوله مي باشد. دو گرايش عمده اي که در اصل موضو

مقدمه لباس پوشيدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمت‏خود انسان دارد. تا جايى‏که مطالعات مردم شناسانه قد مى‏دهد،تلبس، دست کم سه نياز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخى ديگر از عوارض طبيعى نياز طبيعى، حفظ عفت نيازاجتماعى و بالاخره آراستگى و

تا جايي‏که مطالعات مردم شناسانه قد مي‏دهد،لباس، دست کم سه نياز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخي ديگر از عوارض طبيعي نياز طبيعي، حفظ عفت نيازاجتماعي و بالاخره آراستگي و زيبايي نيازرواني را تامين مي‏کرده است. نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصي

مقدمه : لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يکي از مسائل مهم اسلامي است ، در خود قرآن کريم درباره اين مطلب تصريح شده است ، عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد کرد . پوشيدن زن خود را از مرد بيگانه يکي از مظاهر لزوم حريم ميان مردان و زنان

حجاب در فرهنگ ملي و اسلامي ما از جايگاه رفيعي برخوردار است به همين دليل نويسندگان وگويندگان بايد پيرامون آن بيشتر سخن بگويند. گرچه در اين باره انديشمنداني چون استاد مطهري فيلسوف و دانشمند بزرگ جهان اسلام تحقيقاتي به عمل آورده اند اما به دليل اهميت

اصول حجّ ابراهيمي همان است که دين مُبين تشريع فرموده است و دشوار بتوان از طريق متون و اسناد برجاي مانده غير از قرآن کريم به چيزي که بتواند ترسيمي صحيح از آن بدست دهد، برسيم. ولي از آنجا که امروز در ميان مذاهبِ اسلامي بر سرِانجام حج بر نهجِ ابراهيم خ

حدود هزارو چهارصد سال بر موجوديّت شيعه مي گذرد. نزديک به چهارده قرن است که نخستين نهضت سياسي اين مذهب آغاز شده1 و تقريباً دوازده قرن است انديشه شناسي يا به عبارت ديگر مکتب فکري و يا کلامي تشيّع تأسيس گرديده2 اما به جرأت مي توان گفت هنوز هم چهره تشيع

مقدمه انسان تجربه ديده و زجر کشيده قرن ما نداهاي تازه اي سرمي دهد، نداهايي که مي خواهد اساس جدائي ها و صف بندي ها وئ تبعيضات ظالمانه ي گذشته را ويران کند، بساط نابرابري ها را براندازد و يگانگي و برادري انساني را به جاي آن بنشاند، اينها نداهائي است ک

کلمه ي توحيد در فرهنگ اسلامي يک معناي بسيار عالي و بلند و گسترده اي دارد ، دانشمندان ما آن را به توحيد در عبادت ، توحيد در ذات ، توحيد در صفات و توحيد در افعال تقسيم کرده اند. برخي از اين گروه ها اين لفظ مقدس را همچون ساير يدک کشيده و بنام جامعه توح

رمضان | شوال | ذيقعده | ذيحجه تاريخ عنوان 1 محرم يورش ابرهه به مکه معظمه براي نابودي کعبه - 53 سال پيش از هجرت 1 محرم محاصره شدن پيامبر(ص) و بني هاشم در شعب ابي طالب - سال هفتم بعثت 1 محرم سريه ابوسلمه بن عبد الأسد - سال چهارم هجري قمري 1 محر

همان طور که عقلا در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پيروى مى کنند، در مسائل دينى نيز اگر متخصّص نيستند، بايد به متخصّص (مرجع تقليد) مراجعه کنند. اين مراجعه را «تقليد» مى گويند .پس تقليد از فقها نه تنها خلاف عقل نيست ، بلکه از باب رجوع غير متخصص به مت

مقدمه مدتي بود دو روايت در ذهنم مي چرخيد: تفکر از يک سال عبادت، شصت سال عبادت، هزار سال عبادت و … برتر است و اکثر عبادت ابوذر رحمه ا.. عليه تفکر و عبرت گرفتن بود، در ابتدا با عرض معذرت از محضر مبارک اهل بيت عليهم السلام فکر کردم شايد فقط منظور بالا

مقدمه اي در باب سوره يس سوره ياسين(يس) از سوره هاي مکي است يعني در مکه بر پيامبر (ص) نازل شده است و هشتاد و سه آيه دارد و در جزء 23 قرآن کريم آورده شده است. اين سوره به نام اولين آيه اش که از حروف مقطعه است نامگذاري شده است. (1) مطالب اين سوره بر م

قل اوحي الي انه استمع نفر من الجن فقالو انا سمعنا قرآنا عجبا يهدي الي الرشيد در اين آيه شريفه رسول گرامي خود را دستور داده که داستان زير را براي امتش نقل کند. و منظور از اينکه بگويد به من وحي شده اين است که خدا به من وحي کرده، و مفعول کلمه استمع قرآ

سوره قارعه مقدمه اين سوره در مکه نازل شده و داراى 11 آيه است محتوى و فضيلت سوره قارعه اين سوره به طور کلى از معاد و مقدمات آن سخن مى گويد، با تعبيراتى کوبنده و بيانى تکان دهنده ، و انذار و هشدارى صريح و روشن ، و سرانجام انسانها را به دو گروه تقسيم م

آيه 1 – 8 . سوره ا نشراح بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَ لَمْ نَشرَحْ لَک صدْرَک (1) وَ وَضعْنَا عَنک وِزْرَک (2) الَّذِى أَنقَض ظهْرَک (3) وَ رَفَعْنَا لَک ذِکْرَک (4) فَإِنَّ مَعَ الْعُسرِ يُسراً(5) إِنَّ مَعَ الْعُسرِ يُسراً(6) فَإِذَا فَ

آيه 237_236 سوره مبارکه بقره: آيه و ترجمه لا جُنَاحَ عَلَيْکمْ إِن طلَّقْتُمُ النِّساءَ مَا لَمْ تَمَسوهُنَّ أَوْ تَفْرِضوا لَهُنَّ فَرِيضهً وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلى المُْوسِع قَدَرُهُ وَ عَلى الْمُقْترِ قَدَرُهُ مَتَعَا بِالْمَعْرُوفِ حَقاًّ عَلى المْ

متن ‏و اتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْکِ سُلَيْمَانَ وَ مَا کَفَرَ سُلَيْمَانُ و َلَکِنَّ الشَّيْاطِينَ کَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ و َمَارُوتَ وَ مَا يُعَلِّمَا

مقدمه تفسير چيست؟ تفسير در لغت به معناي برگرفتن نقاب از چهره است. مگو تو آن که نور و کلام مبين است نقابي بر چهره دارد که از آن برگيريم؟ نه، نقابي قرآن ندارد اين ما هستيم که بايد نقاب از چهره جان برگيريم و پرده از ديده عقل و هوش خود کنار زنيم تا مفا

يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ کافران را به نشان صورتشان مي شناسند و از موي جلو سر و پاهايشان مي¬گيرند . تفسير نمونه آيه گنهکاران از سيمايشان شناخته مى شوند! در تعقيب آيات گذشته که بعضى از حوادث رست

علم در لغت، به معناى دانش و آگاهى است، در برابر جهل و نادانى. در اصطلاح، دو معناى متفاوت از يکديگر دارد: .? علم تجربى. .? مطلق دانش: حقيقى، اعتبارى، عقلى، نقلى، شرعى، عرفى، فلسفى و تجربى. در تعريف علم گفته‏اند: «عبارت از مجموعه قواعد و قوانين کلى اس

تشيع آيين نه فرقه امام جعفر صادق(ع)فرمود: مقدمه سابقه شيعه شناسي به معناي علمي و جدي آن در دوره اخير، به تلاش‌هاي علامه فقيد مرحوم حاج آقا بزرگ تهراني بر مي‌گردد که آثار و احوال علماي شيعه را از لابه لاي گرد و غبار کتابخانه‌ها با جستجو و تتبع در ک

يَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ کَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَکَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ يُبيِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآيَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون

انسان چيست و چه ويژگي هايي دارد ؟ انسان موجودي است در عالم هستي که عالم هستي به خاطر اوست و از مسلّم ترين پديده هاي جهان است : ليکن از ناشناخته ترين آنهاست.با وجود اين همه ، علم و اطلاعاتي که درباره انسان جمع آوري شده است. هنوز هم به بعضي او را ، مو

مقدمه : يکي از مسائل مهمي که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسيت بيشتري برخوردار است مسئله تحريف قرآن مي‌باشد که پيوسته در حوزه قرآني، ذهن هر مسلماني بويژه دانشمندان اين علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادي و يا دا

پيامبر اکرم(ص) بموازات پيمان برادرى، پيمانى هم با يهود به عنوان پيمان عدم تعرض منعقد فرمود که بر طبق آن يهود در مراسم دينى و کسب و کار خود آزاد بودند، مشروط بر اينکه توطئه‏اى بر ضد مسلمانان نداشته باشند و دشمن را بر ضد ايشان تحريک نکنند. هنوز چندان

کلمه شيعه چهار بار در قرآن مجيد در سوره هاي مريم آيه 69 و قصص آيه 15 و نيز قصص آيه 15 و صافات آيه 83، ذکر شده است، در سوره صافات حضرت حق ابراهيم خليل را در روش و منش و اخلاق و عمل، و ايمان و عقيده، و جهاد و عبادت شيعه نوح شمرده است. و ان من شيعته لإ

پيامبري، تبليغ دين بدون مزد قرآن کريم در بحث از پيامبري و پيامبران گزارههايي کلي و ضوابطي اساسي ارائه کرده که ميتوان از آنها به قواعد قرآني حوزه پيامبري يا خصائص عمومي پيامبران تعبير کرد. اهم اين قواعد عبارتند از: اول: هر امتي رسولي دارد و هيچ جامع

چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مى‏شد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقه‏مند مى‏گرديد و بدين من

گروه دين و انديشه: هدف از بعثت پيامبران ايجاد اخلاق حسنه و نيکو بود، حضرت محمد (ص) نيز به عنوان خاتم پيامبران مبعوث شد تا فضايل اخلاقي و خلقيات نيکو را تحقق بخشيده و رذايل اخلاقي را يادآور شود، شک نيست يکي از مهمترين عوامل پيشرفت اسلام، اخلاق نيکو و

مقدمه: پزوهش حاضر که مجموعه اي خلاصه از چند مقاله برتر در مجلات و نمايه هاي موجود در مجموعه کتابخانه مرگزي آستان قدس رضوي و تالار اطلاع رساني و نمايه موجود در بنياد پژوهشهاي اسلامي مشهد و همچنين چند پايگاه اطلاع رساني اينترنتي مي باشد، گامي است ک

چکيده: به فرموده‌ي اميرالمؤمنين عليه السلام در نهج‌البلاغه پايبندي و تعصب ورزيدن به خصلتهاي نيکو، انسان دوستي، محبت و خدمت به انسان‌ها و به طور کلي جريان يافتن همه امور زندگي در قلمروهاي معنوي بر مبناي حق از جمله عوامل حيات‌بخش يک تمدن اسلامي است. ا

بهائى گرى به عنوان يک جنبش اجتماعى در قرن سيزده هجرى (نوزده ميلادى) در ايران پا به عرصه وجود گذاشت و به عنوان حرکتى عليه سنتهاى دينى و اجتماعى حاکم بر جامعه به حيات خويش ادامه داد. اين جنبش در کنار حکومتهاى استعمارى و در مقابل فرهنگ اصيل ملى - اسلام

خبرگزاري فارس: در اين نوشتار, سعى بر اين است تا به بخشى از دستاوردهاى اخلاقى وتربيتى حماسه جاويدان عاشورا اشاره شود. ماجراى عاشورا نمايش عالى ترين و زيباترين حماسه هاست. شمع وجود امام حسين(ع) پروانه هايى را به گرد خود جمع کرده بود که سر از پا نمى

برزخ در لغت به معناي زمين و يا مکاني است که برزخ؛ حيات پس از مرگ بين دو چيز فاصله انداخته است. اما برزخ در اصطلاح قرآن، روايات و مجموعه تعاليم اسلامي به معناي عالم پس از مرگ و حدفاصل بين دنيا و آخرت است. شايد بتوان ادعا کرد که برزخ بدين معنا نخستين

در بررسي تطبيقي مقاله حاضر از سويي مفهوم مصلحت از ديدگاه انديشمندان غربي در مقايسه با انديشمندان اسلامي مي آيد. به اعتبار ديگر مفهوم مورد بحث از نگاه ديني و غير ديني مورد مداقه قرار مي گيرد. و از حيث ديگر در يک مقايسه درون ديني نگرش اهل سنت و تشي

قرآن کريم متعرض اسم اووتاريخ زندگى وولادت ونسب وساير مشخصاتش نشده . البته اين رسم قرآن کريم در همه موارد است که در هيچ يک از قصص گذشتگان به جزئيات نمى پردازد. در خصوص ذو القرنين هم اکتفا به ذکر سفرهاى سه گانه اوکرده ، اول رحلتش به مغرب تا آنجا که به

به مناسبت آيات گذشته که قسمتهائى از آفرينش خداوند و نظام هستى را بيان مى کرد، در اين آيات به شاهکار بزرگ خلقت يعنى آفرينش انسان پرداخته و طى آيات متعدد و پرمحتوائى بسيارى از جزئيات اين آفرينش را بازگو مى کند که ما در اينجا نخست به تفسير اجمالى آيات

آزادي در مفهوم فلسفي آن و آزادي در مفهوم مدرن و تجويزي اش, تلازمي منطقي برقرار کرد. بوده اند عالماني که با قبول مبناي فلسفي جبر و يا شبهه جبر, از جهت سياسي, آزادي خواه شده اند (نظير مرحوم آخوند خراساني در نهضت مشروطيت) و يا اين که با نفي چنين مبن

دولت [1] و حکومت [2]، همواره يکي از اصلي ترين مباحث علوم سياسي بوده است، تا جايي که سياست به عنوان هنر حکومت کردن يا حکمراني تعريف گشته است. يکي از سؤالات شايع در اين حوزه، هدف يا وسيله بودن دولت و حکومت است. برخي ايده آليستها دولت را يک هدف و وا

آثار و نتايج انقلاب اسلامى ايران پيش گفتار جوانى زيباترين، درخشان‏ترين و به يادماندنى‏ترين فراز زندگى است که همانند آن را نمى‏توان يافت. وقتى صحبت از جوانى است بايد طراوت، تازگى و احساس کردن را باور کرد. جوانى دوران تجربه و بلوغ نيز هست و آميختگى آ

با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم کرد.(1) البته وجود اين طبقات بدين معناست که هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى

انقلاب اسلامي ايران به عنوان پديده اي که در اواخر دهه 70 ميلادي دنيا را به خود معطوف داشت و تعداد کثيري از پژوهشگران علوم سياسي به بررسي اين پديده پرداختند و ريشه هاي آنرا برسي کردند و حتي اين موضوع را مي توان در اکثر پاياننامه ها مشاهده نمود امّا د

امروزه، يکي از جدّي ترين مسايل فلسفه سياسي، نقش مردم در تعيين نوع و هدايت سمت و سوي حکومت است. حضور مردم در صحنه سياسي، نمادهاي گوناگون دارد که از مهمترين آنها، حضور نقادانه و جست و جوگرانه مردم در نوع رفتار و منش مسؤولان حکومتي است. بشر ِجايزالخ

«... ولتک امه يدعون الي خير و يامرون بالمعروف و ينهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون» . «... و بايد از شما مسلمانان برخي، خلق را به خير و صلاح دعوت کنند و مردم را نيکوکاري امر کرده، از بدکاري نهي کنند و آنان رستگارانند». امر به معروف و نهي از منکر در

معني امام کلمه امام يعني پيشوا . کلمه پيشوا در فارسي درست ترجمه تحت اللفظي کلمه امام است . در عربي خود کلمه امام يا پيشوا مفهوم مقدسي ندارد . يعني کسي که پيشرو است . عده اي تابع و پيرو او هستند ، اعم از اينکه آن پيشوا عادل و راه يافته و درست رو باش

بيان پيغمبر اکرم درباره ولايت خداي متعال در صفت پيغمبر گرامي خود مي فرمايد: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزيز عليه ما عنتم حريص عليکم بالمومنين رئوف رحيم؛ پيامبري به سوي شما آمده که از خودتان مي باشد، گرفتاري و به سختي افتادن شما براي وي ناگوار است، او

بر اساس مقاله بريتانيکا مهدي - واژه عربى - به معنى شخصى که به طور الهى هدايت‏شده‏است. و در آخرالزمان‏شناسى اسلامى عبارت است از منجى که انتظار ظهورش مى‏رود و زمين را از عدالت و برابرى پر خواهد کرد. دين راستين را اعاده خواهد نمود و در طى يک دوره کوتاه

امام دوازدهم حضرت مهدي موعود (امام زمان صاحب الزمان ولي عص/عج) گفته مي‌شود فرزند امام حسين عسگري(ع) است که نام مبارکشان مطابق نام و لقب پيامبر اکرم(ص) است. سال دويست و پنجاه و پنج يا شش ه‍.ق. در سامرا متولد شد و تا سال دويست و شصت هجري که پدر بزرگو

حضرت امام خمينى, پس از معصومان (ع) که برگزيدگان خاص الهى اند, نسخه اى بى مثال از شخصيتى جامع است که براى تبيين و شناخت وى بايد از زواياى متعددى نگريست و به تحليل و ارزيابى و مقايسه پرداخت. حضرت امام, در چهره يک انقلابى بزرگ, کسى است که يکى از اصيل ت

عنوانهايى نظير تئوريسين بزرگ، صاحب‏نظر برجسته، تحليل‏گر سياسى فوق‏العاده، استراتژيست‏بلند پايه، آينده‏نگرى قوى، جهان بين منحصر به فرد، داراى دکترين عالى و پيچيده، ژرف‏نگر، غير قابل پيش بينى و داراى پيچيدگى بسيار دور بخشى از عنوانهايى بود که شخصيتهاى

بسم الله الرحمن الرحيم و ضرب الله مثلا قريه کانت آمنه مطمئنه ياتيها رزقها رغدا من کل مکان فکفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما کانوا يصنعون (1) معرفت‏سياسى مجموعه‏اى از باورهاى ذهنى است که پنج‏حوزه قابل تفکيک دارد. مى‏خواهيم ببينيم

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول