دين مجوس : دين مجوس ، همان آئين زردشتي است که در ايران قبل از اسلام دين رسمي مردم بوده است و البته در هندوستان نيز بطور چشمگيري در بين مردم شيوع داشته است ، و فعلاَ هم در هر دو کشور ايران و هندوستان و بعضي از کشورهاي ديگر نيز پيروان فراواني دارد.
مقدمه
(... وَ مَا رَبُّکَ بِظَلَّم لِّلْعَبِيدِ );[1] خداوند هيچ گاه بر بندگانش ظلم نکرده و نمى کند.
هر مکتب و ايدئولوژى براى فراخوانى جامعه به سوى خويش بايد نيازهاى فطرى انسان ها و مشکلات جوامع را در نظر گرفته، بر طبق آن، مبانى خويش را بنيان
به نظر مي رسد که در مقام خلقي و آفرينش پس از حکم امر الهي، زن به عنوان ماهيت برگرفته و با منشاييت مرد پديد آمده است و از نظر خلقي وابستگي تام و تمامي به مرد دارد. آنچه درپي مي آيد بيان گوشه هايي از حقوق متقابل زن و شوهر از ديدگاه قرآن است. نويسنده
وَقالَ عَلَيهِ السَّلام:اٌستَنزِلُوا الرَّزقَ بِالصَّدَقَهِ . ودرود خدا بر او فرمود:روزي را با صدقه دادن فرود آوريد. صدقه صدقه در لغت :آنچه به حکم شرع و مسکين دهند را در راه خدا معاني صدقه:به چيزي که انسان از اموال خود در راه خدا بدهد صدقه مي گو
اينجانب به اسلام واولياي عظيم الشان و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ايران ، ضايعه اسف انگيز شهيد بزرگوار و متفکر و فيلسوف و فقيه عالي مقام مرحوم آقاي شيخ مرتضي مطهري قدس سره را تسليت و تبريک عرض مي کنم . تسليت در شهادت شخصيتي که عمر شريف و ارزنده خو
مقدمه حوادث غيرمترقبه شرايط اضطراري و بلاياي طبيعي به طور کلي تمام مناطق زمين را تحت تأثير قرار داده و همه ساله موجب خسارات انساني و مادي مي گردد . حادثه ، زمان و مکان نمي شناسد و در هر لحظه و هر جا براي هر کسي ممکن است پيش بيايد . ايران از 40 حاد
درباره آفرينش انسان و مواد اوليّه آن نظريات گوناگوني وجود دارد که دو نظريه از ديرباز بوده است. عدّهاي معتقد به تبدّل انواع جانداران از جمله انسان هستند. مانند چارلز داروين طبيعي دان انگليسي که درباره آفرينش انسان معتقد است انسان يکي از انواع موجودا
قبل از هرچيز به اين نکته اشاره مي کنيم که ما قصد تحليل علمي قرآن را نداريم زيرا هيچ کس قادر به رسيدن به تفسير علمي کامل از قرآن نيست حتي يک آيه از آن. علم ما بسيار کم تر از فهم اين آيه ها است. اما اين يک تلاش با وجود محدوديت هاي علمي شخصي ما است. عل
باسمه تعالى »السلام عليکم يا اهل بين النبوه« مقدمه: حمد و ستايش مخصوص خداوندى است که اهل بيت )ع( را وسيله نجات انسان از گرداب حيوانيت به جايگاه والاى خويش قرار داده و محبت اهل بيت )ع( را شرط قبولى طاعات و عبادات قرار داده است. در وضعيت اسف بار کنونى
1- ابتدا بايد مقصود خود را از مفهوم حکومت يا دولت که در اينجا به کار مي بريم ، روشن کنيم . دست کم آنچه در اينجا ، در اين باره مي توان گفت، اين است که مراد ما از حکومت چيزي وسيع تر از اصلاح دولت ، آن هم به معناي امروزي آن است. حکومت عبارت از نوعي نظ
ريان بن شبيب از امام رضا (ع) روايت کرده که فرمود: «اى پسر شبيب ، اگر بر حسين (ع) گريه کنى تا آنکه اشک چشمت بر صورتت جارى شود، خداوند گناهان کوچک و بزرگ، و کم يا زياد تو را مى آمرزد» 87 و نيز فرمود: «گريه کنندگان بايد بر کسى همچون حسين (ع) گريه کنند
مقدمه : چرا نماز مي خوانيم در ميان عباداتى که به وسيله آنها به خداوند سبحان، تقرّب مىجوييم،عبادتى مهمتر و ارجمندتر از (نماز) نيست. نماز (ستون دين) و(معراج مؤمن) است. نماز تنها عبادتى است که ما به طور مستمرّ و دراوقات مختلف شب و روز و در هر موقعيّت
چهرهي تکيدهي عبدالله نوري نخستين چيزي بود که در بدو ورود به منزلش، توجهم را جلب کرد. چند سالي بود که او را از نزديک نديده بودم. غم سنگين جوانمرگي برادر، صورتش را فرو تراشيده بود. با خوشرويي تمام، پيش پاي ما بلند شد و ورودمان را خوشآمد گفت. انصاري
چهرهي تکيدهي عبدالله نوري نخستين چيزي بود که در بدو ورود به منزلش، توجهم را جلب کرد. چند سالي بود که او را از نزديک نديده بودم. غم سنگين جوانمرگي برادر، صورتش را فرو تراشيده بود. با خوشرويي تمام، پيش پاي ما بلند شد و ورودمان را خوشآمد گفت. انصاري
فرهنگ ايثار و شهادت از مهمترين مسائل جوامع اسلامي است و گسترش و نفوذ اين فرهنگ در بين مردم يک جامعه، در تمامي بخش هاي مختلف آن جامعه تأثير ميگذارد. گسترش فرهنگ ايثار و شهادت از بزرگترين هدفهاي عالي انساني است و بدين جهت جوامع برآمده از رأي و نظر
مقدمه تن مرده و گريه دوستان به از زنده و خنده دشمنان مرا عار آيد ازاين زندگي که سالار باشم کنم بندگي «موت في خير من حياط في ذل» مرگ با عزت بهتر از زندگي در ذلت است. (امام حسين(ع)) شهادت از جمله مفاهيم والايي است که ويژه قيامتها و انقلاب هاي مکتبي
چنانچه تاريخ زندگي بشر را مطالعه کنيم خواهيم ديد آنچه را که ما امروزه مديريت مي ناميم از ديرباز به عنوان يک ضرورت براي انسان مطرح بوده و در اغلب فعاليت هاي وي حضور داشته است . از ايام گذشته نظريه هاي مديريت و سازمان بدون آنکه مدون و منظم شده باشند ،
حکومتها بر حسب ماهيت و مصدر مشروعيت مى خويش اهداف و مقاصدى دارند که در جهت نيل به آن تلاش مىکنند.هدف مهم حکومتهاى غير دينى، تأمين نيازهاى مادى و معيشتى مردم خود است .اما حکومتهاى دينى علاوه بر غايت فوق دغدغهى دين و ارزشهاى آن را نيز دارند. حکومت
(کتاب معاد در قرآن) پس از مرگ به کجا مي روم؟ آيا دوباره باز مي گردم؟ آمدنم بهر چه بود؟ آيا بايد در اين باره بينديشيم؟ آن چه واقع امر است انجام خواهد گرفت پس انديشيدن من در اين باره چه سودي دارد؟ تصور مرگ و حوادث بعد از آن ، زندگي انسان را تلخ مي ساز
نخستين مساله تامل انگيزي که توجه انسان متفکر را به خود جلب مي کند – و در تاريخ اديان نيز همواره مورد بررسي قرار گرفته – اين است که « اساسا چه انگيزه اي است که انسان را وادار مي کند تا پيرامون مسائلي غيرمادي و ناملموس و مسائل خارج از چهارچوب عينيات و
مقدمه عظمت و انحطاط مسلمين مسأله سرنوشت و قضا و قدر که در اين رساله فحص و تحقيقي درباره آن صورت گرفته است ، جزء مسائل فلسفي است و اگر بنا باشد در رديف واقعي خود قرار گيرد ، بايد آن را در فلسفه در ميان مسائل فلسفي جستجو کرد ، ولي در اين رساله از
خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 1 - سوال : تفاوت خواص باطني يا معنوي انسان با ديگر حيوانات چيست ؟ جواب : حيا و خجالت دو عامل خاص انسانست که در حالات معين و اماکن خاصه به پيش آمدهاي دوست دارترين خود از حيا نمي بيند و مي پرهيزد، که در اين مختصر
مقدمه انسان تقريبا موجود مرکبي است که تجزيه و تحليل آن به آساني صورت نمي گيرد و با ترکيب و جسم ظاهري نمي توان نسبت به خصوصيات دروني او قضاوت نمود و تا کنون هم اسلوب و روش خاصي بدست نيامده که ما بتوانيم مانند يک مسئله رياضي تمام اعضا و اجزا
انتظار يک مقوله اعتقادي اجتماعي است و منتظر فردي است که به خاطر انديشهاي که در دل دارد خود را به شناخت و انجام يک سلسله تعهدات ويژه، وظيفهدار احساس مينمايد. از اينکه انتظار مقولهاي اعتقادي است پس بايد ريشه در کتاب و سنت داشته باشد و از آنجا که ج
بارى ، امر به معروف و نهى از منکر بزرگترين محور دين و مسائله مهمى است که براى آن ، خداوند تمام پيامبران را برانگيخت . چنانکه اگر بساط امر به معروف و نهى از منکر بر چيده و از نظر عملى و علمى مهمل گذارده شده بود، نبوت بيهوده مى گشت و ديانت نابود مى شو
مقدمه سپاس خداوندى را که هيچ کتابى را نتوان گشود جز به ستايش او و نعمتها را نتوان طلبيد مگر به وسيله کرم ، بزرگوارى و بخشندگى وى . درود بر سرور پيامبران حضرت محمّد صلى اللّه عليه و اله فرستاده و بنده خدا و بعد از او بر خاندان پاک و پاکيزه اش باد. با
بگو اى مردم من فرستاده خدا به سوى همگى شمايم. (اعراف ???( همانا از جانب خداوند نور و کتابى آشکار به سوى شما آمد که خداوند به واسطه آنها، هر کس را که در پى خشنودى او باشد، به راه هاى ايمنى هدايت مى کند و ايشان را به خواست خود از تاريکى ها به روشنايى
چنان که پوشيده نيست اعتقاد به امامت و امامان دوازده گانه : از ارکان باورداشت شيعيان است که بدون اين ويژگى ديگر نتوان کسى را شيعى خواند,چنان که با داشتن اين اعتقاد نمى توان مسلمانى را غيرشيعى دانست و لذابسيار طبيعى است که دانشمندان عرصه تشيع جد و جهد
امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام
امام زمان (عج) به عنوان دوازدهمين امام ما شيعيان به شمار مي آيد که هنوز در غيبت کبري به سر مي برند و از چشم ما دور مي باشند. امام مهدي (عج) ظهور نخواهد کرد مگر هنگامي که همه ي مردم خوب باشند يعني اعمال رفتار و کردار آن ها خداپسندانه باشد و يا هنگام
امام دهم در روز دهم ماه رجب به دنيا آمد. نام آن حضرت محمد و لقبهاي مشهور ايشان تقي و جواد است. مادر امام نهم «سبيکه» نام داشت. که از بهترين زنان زمان خود بود و پدر گرامي ايشان امام رضا(ع) بود. وقتي امام محمدتقي به دنيا آمد حکيمه «عمه اش» حاضر بود.
امام رضا(ع)و بني عباس: تاکنون اجمالاً با نحوه پيدايش ساسله اي بنام بني العباس آشنا شديم و دانستيم که اينان انسانهاي جاه طلب و دنيا پرستي بودند که منافقانه قدرت را بدست گرفته و براي حفظ آن از هيچ جنايت و خيانتي خودداري نکرده و عليرغم اينکه خود را پسر
مقدمه : امام علي بن موسيالرضا عليهالسلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مکرم اسلام ميباشند. ايشان در سن 35 سالگي عهدهدار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي که سختيه
اگر کسي بخواهد تنها با تتبع درسي سال تاريخ اسلام ، حادثه سال شصت و يکم هجري را تحليل کند ، ممکن است به چنين نتيجه أي برسد : از نيمه دوم خلافت عثمان تا پايان دوران حکومت معاويه بتدريج ، اصول و يا بعضي از اصول رژيم حکومت اسلامي دگرگون شد و به اصطلاح
مقدّمه پژوهش گر جوياي رابطه ميان امام علي(ع) و قرآن کريم ، گاهي نوشتن و جمع آوري قرآن به اهتمام امام علي(ع) را مي کاود ، و گاهي به تفسير امام (ع) درباره شأن نزول و تأويل آيات قرآن مي پردازد، که آن حضرت ، خود ، فرمودند : «سلوني عن کتاب الله فوالله م
الهيات فلسفي اسلامي ميخواهم آثار دشوار سيد حسين نصر را بر اساس سخنرانيهاي گيفورد(lecture Gifford) ، با عنوان معرفت و امر قدسي(Knooleadge and the Sacred) بررسي کنم که در تکملهِ آن چند سخنراني بِجا در باب ملاصدرا و مولاي روم افزوده
1 توحيد ذاتي: يعني براي خداوند شبيه و مانندي وجود ندارد: اخلاص 41 2 توحيد صفاتي: يعني صفات خدوند مانند علم و قدرت و حيات عين ذات اوست: فاطُِرالسَّمواتِ وَ الاْرضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجًا وَ مِنَ اْلَاَنعامِ اَزْواجًا يَذْرَوُم فيه
آيين مسيحيت يکي از دينهاي بزرگ دنياي امروز است. ديني که با پيشينهاي 2000 ساله، در بسياري از جوامع انساني کنوني (عمدتاً غربي) حضوري ريشهدار داشته و خاستگاه تحولات فرهنگي و اجتماعي متعددي در تاريخ حيات آنها بوده است. هسته اصلي و وجودي اين دين، اصل
اعتدال از ريشه عدل، به معني ميانه گيري ما بين دو حالتِ يک چيز از نظر کمّي و کيفي و تناسب برقرار کردن ميان آن دو است، چنانکه به روزها و شب هاي بهاري و پاييزي که اندازه يکديگرند، «اعتدال بهاري و پاييزي» گفته مي شود . برگردان فارسي اعتدال «ميانه روي»
چکيده اين مقاله، پس از تعريف اصل و بيان ضرورت آن در مباحث تعليم و تربيت، به ويژگىهاى حاکم بر اصول تربيتى مىپردازد، و سپس اصولى از قبيل: خدامحورى، تعبدمدارى، متربىمحورى، زندگى محورى، فردمحورى، عملگرايى، اخلاقمدارى، سعىمحورى، اعتدالگرايى، محبت
يکى از جماعتهاى الگو در قرآن، که با افتخار و عزت از آنها ياد شده است، کشتگان اخدود مىباشند. قرآن در سوره بروج از آنها و سرنوشت عبرت آموز، ومقاومت جانانهشان در راه عقيده توحيدى سخن گفته است؛ قُتِلَ أَصْحابُ الأُخْدُودِ * النّارِ ذاتِ الوَقُود * إ
اَشاعِره، نامى که بر پيروان مکتب کلامى ابوالحسن على بن اسماعيل اشعري (ه م) اطلاق مىشود. اشاعره در معناي عام به سنت گرايان يا اهل سنت و جماعت گفته مىشود، يعنى آنان که در برابر خردگرايان معتزلى، بر نقل (= قرآن و سنت) ت
يکى از مهمترين عوامل اسلامى شدن دانشگاهها تدوين صحيح علوم انسانى بر اساس علوم اسلامى، هماهنگ با آخرين پيشرفتهاى علوم انسانى در مغرب زمين مىباشد. اما در اينجا بايد نکاتى را در تحقق اين امر بنيادين و سرنوشتساز در عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشى مورد ت
چکيده : از بهترين و عالي ترين اعمال ديني ، امر نماز است که اسلام به آن توجه زيادي کرده است و براي آن آثار و فوائد زيادي در آيات و روايات مطرح نموده است ، اگر چه عبادت در تمام اديان آسماني وجود دارد و ليکن بهترين و زيباترين نوع عبادت همين نمازيست که
اسلام ، يکي از اديان توحيدي که از حدود 610 م به وسيله حضرت محمد (ص) ، در مکه تبليغ گرديد و با گسترش سريع و چشمگير ، در فاصله اي کمتر از نيم قرن ، دين غالب بر بخش وسيعي از آسيا و افريقا گشت . پيروان اين دين مسلم يا مسلمان خوانده ميشوند . اسلام در ل
اسلام، به عنوان يکي از مترقيترين دينهاي الهي، از چنان استحکام و قوام ساختاريافتهاي برخوردار است که از سوي نخبگان و بزرگان دانشهايي مانند مردمشناسي، دينشناسي، جامعهشناسي و ساير مظاهر فرهنگ کنوني بشري، به عنوان يک تمدن
اين موضوعى است که صاحب تفسير جواهر، همّ خود را به آن مصروف داشته و آن را محور اصليِ بحث قرار داده است. طنطاوى معتقد است که جن و ملائکه به عالمى تعلق دارند که از نظرها پنهان است، عالمى که وحى، ما را از آن مطلع مى سازد، اما عقل براى آن دليلى ندارد. او
َ زاد، زادگاه و زندگي99 -1-13 در 13 بهمن ماه سال 1298 هجري شمسي در شهر فريمان از توابع مشهد در خانوادهاي از اهل علم و تقوا کودکي ديده به جهان گشود؛ خانهاي که انوار علم و ايمان، تقوا و پاکي، راستي و درستي در آن پرتوافکنده
همهي پيامبران(صلواتاللهعليهم) الهي در آموزههاي خود بر سعادت بشري پاي فشردهاند. هم چنين به دليل نقش ويژه ازدواج در اين راه، پيامبران، اصولي براي آن در نظر گرفتهاند . ازدواج آخرين و کاملترين دين الهي ، يعني اسلام، رنگ ويژهاي به خود گرفته اس
مقدمه : خانواده يکي از ابتدا ي ترين اشکال شناخته شده زندگي اجتماعي انسان مي باشد . که از بدو پيدايش انسان تاکنون وجود داشته است . کارکردهاي مختلف خانواده و نقش اساسي آن در خانواده يکي از مهم ترين دلايل پيدايش و بقاي آن از ابتدا تا به امروز مي باشد
مفهوم عقيده: عقيده از ماده[ عقد] به معناي گره خوردگي است . دراصطلاح عبارت است از وابستگي رواني به يک موضوع . در حقيقت وقتي موضوعي مورداعتقاد و ايمان قرار مي گيرد روح آدمي دگرگون مي گردد و آثار آن دراعمال و رفتارانسان ظاهر مي شود.ان وابستگي رواني انس
ارتباط با امام زمان (عج) در عصر غيبت اعتقاد به وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادله، وجود امام در هر زماني، لازم است. زمين بدون حجت باقي نمي ماند. در اين زمان که حجت الهي در پرده غيب به سر مي برد، اين پرسشها مطر
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: سه چيز مايه آرامش انسان است. ياد خدا ، وجود همسر و وجود شب. اگرانسان به اين سه عامل توجه داشته باشد هيچ وقت دچار افسردگي، ياس، نااميدي، بيماري هاي روحي، رواني، جسمي و...نمي شود. باتوجه به اينکه خداوند همسر را مايه آرام
سرآغاز : اگر مجموعه معارف و تعاليم اسلامي را به درختي ريشه دار و پر شاخه و برگ تشبيه کنيم . آموز ه هاي اعتقادي به منزله ريشه ، احکام و موازين فقهي ، بسان شاخ و برگ و اخلاق به مشابه ميوه آن درخت خواهد بود . به ديگر سخن هدف نهايي و غايت قصواي دين بر ط
مقدمه و تاريخچه بىشک يکى از غنىترين و پرمايهترين مباحث و مصاديق علمى و فرهنگى در تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت، تإليفات و آثار اخلاقى و تربيتى بزرگان انديشه و علم کشورمان است که از منابع فلسفى و حتى ادبى نشإت گرفتهاند. اين آثار و نوشته ها در فراز
پيش فرضهاي فلسفي انسان مرکب از دو جوهر متمايز روان و تن است . بدن بستري براي رشد و سعادت و يا سقوط و شقاوت جان آدمي است . حقيقت وجودي انسان را روان او تشکيل مي دهد 2 مباني کلامي حکيمانه بودن خلقت عالم و آدم از مباني کلامي اخلاق اسلامي است . هدفمند
مقدمه کتاب فلسفه اخلاق فلسفه اخلاق از علل پيدايش اخلاق بحث مينمايد و اينکه اساسا مبناء و منشااخلاق چيست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانين و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا بايد به آن گردن نهاد و سر پيچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟
مقدمه پيش از سخن گفتن از اين جنبه مهم در سيره پيامبر(ص)، بهتر آن ميبينيم چند نکته زير را يادآور شويم: يکم: عاطفه، بخش مهمي از شخصيت بشري را تشکيل ميدهد و واقعگرايي، به عنوان مهمترين ويژگي عمومي اسلام، ايجاب ميکند آنرا مورد توجه قرار دهيم و در ر
مهدويت مقدمه دغدغه هاي زندگي مادي از يک سو ودلهره هاي روحي از طرف ديگر جهان را دگرگون کرده است . روزانه شاهد کشتارهاي دسته جمعي مظلومان جهان درفلسطين، افغانستان و...هستيم . تنها بارقه اي که دلهاي مستضعفان را مجذوب خود ميکند واميد را در چشم هاي غمدي
مقدمه : مباحث در رابطه با «اتانازي»، عمدتاً بحث درباره اين است که چه چيزي اخلاقي است؟ سئوالاتي بنياني در اين رابطه مطرح شده است؛ مثلاً آيا حقي براي ارتکاب خودکشي وجود دارد؟ آيا اخلاقي هست که ديگري براي خودکشي به ديگري کمک کند؟ آيا حقي وجود دارد که ب
آزادي همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ کس نمي تواند اين ويژگي را از او بزدايد. آزادي يک ارزش انساني است. به همين جهت اعتقاد داريم که در انسان، آزادي اصالت دارد. چه آزادي عقيده و ... محدود کردن آزادي يک اس
قال پيامبر اکرم (ص) : بابانِ مُعَجَّلانِ عُقوبَتُهُما فيِ الدنيا الْبَغْيُ والْعُقُوقُ . پيامبر اکرم (ص) فرمودند : دو چيز است که کيفر آنرا در دنيا مي دهند ظلم و بد رفتاري با پدر و مادر . (نهج الفصاحه ص 216 حديث 1072 ) حديث دوم صله رحم قال
(مشروعيت ) يکي از قديمي ترين و اساسي ترين مباحث نظام سياسي است که از يونان باستان ، توسط افلاطون و ارسطو و سپس از سوي متفکراني همچون سيسرو ، آگوستين قديس ، توماس آکويناس ، فارابي ، ابن رشد ، غزالي ، ماوردي ، ابن سينا و ساير شخصيت هاي مشرق و مغرب زمي
مساله «ولايت فقيه»، يکى از مهمترين مسائل جامعه اسلامى است که بحث و گفتگو درباره آن، از دو جهت ضرورى مىباشد: اول آنکه ولايت فقيه سنگبناى نظام جمهوري اسلامي است و بر هر فرد مسلمان و انقلابى لازم است اين اصل اساسى را خوب بشناسد و سپس بر مدار آن حر
وضع فرهنگي و سياسي عصر ائمه: از روايات بسياري که درباره عصر ظهور امام مهدي(عج) وارد شده، فهميده مي شود که عدالت و امنيت از برترين دستاوردهاي حکومت امام موعود(ع) است. اشاره در منابع اسلامي آيات و روايات زيادي درباره اهميت دو مقوله اساسي و حياتي عدالت
تا آنجا که من در کتابهاي مربوطه خواندهام در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سختتر بوده است. اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و بوسيله اسلام در عرب پيدا شده است. ويل دورانت در
خطبه هاي علي عليه الاسلام قسمت برگزيده خطبه هاي اميرالمؤمنين عليه السلام و فرمان هاي او که در آن گزيده سخنان آن حضرت آمده که مانند خطبه هاست،گاه در مجلس خاص و در جنگ هاي معروف و پيشامدها ايراد شده است. خطبه اي است از آن حضرت ستايش و تعظيم خداوندي
فضيلت زيارت عاشورا: از شيخ طوسي در کتاب مصباح نقل شده است: حضرت باقر(عليه السلام) فرمود: «هرکه زيارت کند حسين بن علي (عليه السلام) را در روز دهم محرم، تا آن که نزد قبر آن حضرت گريان شود، خدا را در روز قيامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هز
? يکي از راههاي تربيت فرزندان، مکتوب نمودن مواعظ است براي اينکه در تمام دوران زندگي مورد استفاده ايشان قرار بگيرد. ? مسئولتهاي اجتماعي و سياسي، ما را از وظايف مان در قبال خانواده دور نکند. اين مطلب با استفاده از اين نکته که حضرت پس از بازگشت از جنگ
چکيده : در تصور مدنيت انساني مقولههايي چون مذهب بهداشت رواني و روان شناسي در مراتبي متفاوت،اهداف و عملکرد خود را متمرکز بر شناخت و اصلاح روابط اجتماعي ، هدايت تفکرات و احساسات انساني براي زندگي سعادتمندانه معطوف داشته اند .1- کريمي ،هادي ،نشريه دا
وقيت بنفسى خير من وطىء الحصى و من طاف بالبيت العتيق و بالحجر رسول اله الخلق اذ مکروا به فنجاه ذو الطول الکريم من المکر (على عليه السلام) يکى از عللى که زمينه را براى هجرت پيغمبر بمدينه آماده کرده بود انتشار اسلام در آن شهر بود ، در مواقعى که قبايل
اتاق عملي را در نظر بگيريد که قرار است تا دقايقي ديگر مريضي براي پيوند عضو وارد آن شود، در اين لحظه تمامي وسايل اتاق عمل، استريليزه، بهداشتي و بدون از هر گونه آلودگي است. انسانهايي که وارد اين اتاق مي شوند و در پيوند اين عضو همکاري مي کنند، انسانهاي
قال رسول اللهِ « صلي علي عليه و اله و سلم » : « ما مِن مُؤمِنٍ ذَکَرًا اَوْ اُنْثي، حُرًّا اَوْ مَمْلُوکًا اِلّا وَ لِلّهِ عَلَيْهِ حَقٌّ واجِبٌ اًنْ يَتَعلَّمَ مِنَ القُرآنِ» پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد : هيچ زن و مرد مؤمني نيست، چه آزاده و چه برده،
در سال دهم هجرى پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله از مدينه حرکت و بمنظور اداى مناسک حج عازم مکه گرديد،تعداد مسلمين را که در اين سفر همراه پيغمبر بودند مختلف نوشتهاند ولى مسلما عده زيادى بالغ بر چند هزار نفر در رکاب پيغمبر بوده و در انجام مراسم اين حج
هرگاه دشمنان اسلام دررسيدن به اهداف شوم خود،از رزم ميداني نا اميد شده واحساس شکست مي کنند ؛ با ايجاد جنگ رواني ،افکار وعقايد مسلمين را مورد هجوم قرار مي دهند واز سلاح هاي مخربي درراه شکست مسلمين بهره مي گيرند. يکي ازآن حربه هاي نيرومند وويرانگر اندي
فطمت فاطمه من الشر (1) » (فتال نيشابورى از امام صادق (ع) ) نويسندگان سيره و محدثان اسلامى براى دختر پيغمبر لقبهائى چند نوشتهاند: زهرا،صديقه،طاهره،راضيه،مرضيه،مبارکه،بتول و لقبهاى ديگر.از اين جمله لقب زهرا از شهرت بيشترى برخوردار است،و گاه با ن
حضرت امير (ع) پس از بيست و پنج سال کنار بودن از حکومت با اصرار مردم خلافت ظاهرى را قبول کرد و چون مردم با او بيعت کردند حضرت در ضمن خطبه اى سيره و روش حکومتى خود را که منطبق با قرآن و سنت پيامبر (ص) بود بيان نمود و عملاً از همان آغاز مطابق آنچه گفته
به يک عبارت جهان امروز جهان تصوير است و عمدهترين مصداق اين تصوير سينماست. «پُستمن» در کتاب «زندگي در عيش، مردن در خوشي» خود سه دوره را يا سه سپهر را اصطلاحاً براي انتقال معلومات ذکر ميکند. دوره اول دوره انتقال معلومات به
«بعضي جماعت پرتغال اين اعتقاد را دارند که يکي از پادشاهان سابق پرتغال که او را «سبستانيوس» نام بود که در جنگ پادشاه «حراقوس» که يکي از پادشاهان عرب مغرب بود، با همه ي قشون خود کشته شده است، مي گويند که در آن جزيره ي غيب است، از براي آن که در آخر الز
زندگى کوتاه زهراى مرضيه(س) برکات بىشمارى را به دنبال داشت، برکات معنويش سراسر تاريخ اسلامى را فرا گرفت، حکايتهاى پيامبر(ص) و ائمه اهل بيت(ع) از رفتار خداپسندانهاش بالاترين مدرسه انسانسازى آنان بود، مفسران ژرفانديش در ذيل سوره کوثر، فاطمه(س) و ف