آثار خيانت 1. خشم خدا 1. خيانتکارى، زمينه ساز خشم و غضب الهى: ...ومَن يَغلُل يَأتِ بِما غَلَّ يَومَ القِيمَهِ.. . * اَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضونَ اللّهِ کَمَن باءَ بِسَخَط مِنَ اللّهِ... . آل عمران (3) 161 و 162 2. خيانت به خويشتن 2. گناه و نافرمانى از

اشاره در بسيارى از آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى و سرگذشت انبياء و اولياء و صالحان و در کتب علماى اخلاق و ارباب سير و سلوک روى مساله توکل به عنوان يک فضيلت مهم اخلاقى که بدون آن نمى‏توان به مقام قرب الهى رسيد، ياد شده است. منظور از توکل سپردن ک

تفاوت خواص باطني يا معنوي انسان با ديگر حيوانات چيست ؟ جواب : حيا و خجالت دو عامل خاص انسانست که در حالات معين و اماکن خاصه به پيش آمدهاي دوست دارترين خود از حيا نمي بيند و مي پرهيزد، که در اين مختصر، حقيقت اين کيفيت به خوبي نشايد قابل فهم باشد. 2

: مِنْ خُطْبَهِ لَهُ عَلَيْهِالسَّلامُ يَذْکُرُ فِيهَا اءبْتِداءَ خَلْقِ اءلسَّماءِ وَ الاَرْضِ وَ خَلْقِ آدَمَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ اَلَّذِى لا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ، وَ لا يُحْصِى نَعْماءَهُ الْعادُّونَ، وَ لا يُودِّى حَقَّهُ الْمُجْتَه

خلاصه‌اي از زندگينامه حضرت مهدي «عج» در نيمه شعبان سال 255 ه در سامراء به دنيا آمد. 1 ايشان هم نام پيامبر (ص) و کينه‌اش ابوالقاسم است. حجت، قائم، صاحب الزمان، بقيه ا… خلف صالح از القاب آن حضرت و مشهورترين آن مهدي عليه‌السلام است. مادرش نرجس، که به ن

خطبه غدير و آيات مطرح شده در آن : دومين آيه که مورد استشهاد پيامبر اکرم (ص ) قرار گرفته آيه ولايت است , حضرت فرمود : « و هو وليکم بعدالله و رسوله , و قد انزل الله تبارک و تعالي بذلک ايه من کتابه ; علي صاحب اختيار و ولي شما است بعد از خدا و رسولش .

يکي از مهم‏ترين آموزه‏هاي قرآن و اهل بيت عليهم السلام خدمت‏به مردم و نيازمندان جامعه است . از ديدگاه مکتب حياتبخش اهل بيت عليهم السلام خدمتگزاري به افراد جامعه، حد و مرزي ندارد و يک دين باور حقيقي در تمام صحنه‏هاي زندگي با الهام از رهبران آسماني خوي

يکي از مشکلاتي که ما در مسير خوب بودن ، بالا رفتن و تعالي داريم اين هست که بعضي وقتها به سمت خدايي مي رويم که اين خدا رو فقط شنيديم و دقيقاً نمي شناسيم . بحثي که انشاءالله تحت عنوان شناخت خداوند شروع مي شه يه بحث کلامي ، عاطفي ، عقلاني ، اخلاقي ، نف

انقلاب صنعتي را به واقع مي توان يکي از رخدادهاي مهم تاريخ بشر به حساب آورد از آن بابت که کمتر رويدادي را در جهان مي توان ذکر کرد که تا بدين حد در جوانب ابعاد حيات انسان اثر گذارده باشد . شيوه زندگي و اصولا” طرز فکرها در رابطه به آن دگرگون گرديد ، ا

ما در ماؤؤت عراق مستقر بوديم که از بهداري نيروي زميني تماس گرفته بودند که جلسه اي گذاشته اند که بايد علي دشتي بعنوان مسؤول بهداري شکر ويژه شهداء شرکت کند من به اتفاق ايشان به مقصد جلسه حرکت کرديم به پل امام حسين (ع) که رسيديم که حد فاصل مرز عراق و ا

پس از مرگ تا قيامت کبري اگر چيزي ميان دوچيز ديگر حائل و فاصله باشد، آن چيز را «برزخ‏» مي‏نامند. قرآن کريم از زندگي پس از مرگ تا قيامت کبري با کلمه «برزخ‏»تعبير کرده است.در سوره مؤمنون آيه 99 و 100 مي‏فرمايد: حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ل

اشاره: تاريخ گهربار اسلام مرهون خون­هاي پاک و ارزشمندي است که نثار اين شجره­ي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري که از آغاز ظهور اسلام تا کنون، از جنگ بدر، احد و احزاب تا شهيدان راه فضيلت عصر حاضر گوهر وجودي خويش را با انديشه­ي ناب محمدي صيقل داده­اند.

پيامبر(ص) فرمود: من در مکه بودم که جبرييل نزد من آمد و گفت: «اي محمد! برخيز». برخاستم و کنار در رفتم. ناگاه جبرئيل و ميکائيل و اسرافيل را در آنجا ديدم. جبرئيل، مرکبي به نام «براق» نزد من آورد و به من گفت: «سوار شو». بر براق سوار شدم و از مکه بيرون ر

فهرست مطالب مقدمه علي و مشکلات علمي سياسي خليفه اول علي و مشاوره هاي سياسي خليفه دوم علي و رفع نيازهاي علمي عثمان علي و استمداد معاويه از آن مرگ عثمان و حوادث خلافت علي (ع) روي کار آمدن علي (ع) حوادث بيعت دفن عثمان بيعت کردن کوفه بيعت کردن يمن مخالف

اين است فرمان بنده خداوند علي (ع) فرمانرواي مؤمنان به« مالک ابن حارث اشتر» آن هنگام که تصدي امور خطه مصر را بدو سپرده است تا ماليات آن سرزمين را بگيرد و با دشمنان بجنگد و به اصلاح مردمش بپردازد و شهرها را آباد کند. توضيح: 1- امام علي (ع) خود را بند

« بيان يک اصل » هر موجودي در جهان جايگاه خاصّي دارد که معلول مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص آن موجود مي باشد . قوانين حاکم , ارزش وجودي , نحوه بهره دهي و بهره گيري , شيوه کار و حدود فعاليت يک موجود , وابسته به مرتبه وجودي و ويژگي هاي خاص او و تعيين کن

مقدمه: آنچه را که مي خوانيد گزيده اي است از نوشته هاي گرانبار دردانه اي بزرگوار، متفکر، فيلسوف و فقيه اي عالي مقام شهيد گرانقدر استاد حاج شيخ مرتضي مطهري(قدس سره) که رهبرو بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني (ره) به مناسبت شهادت اين علامه دهر ف

مخفى نماند که هرگاه حق خويشاوندى و فاميلى مورد تاءکيد باشد پس نزديکترين و مرتبطترين خويشاوندى از طريق ولادت است که اين حق در آن مورد تاءکيد بيشتر قرار گرفته و مضاعف مى شود. پيامبر (ص ) فرمود: (( هيچ فرزندى حق پدرش را نمى تواند ادا کند تا او را ببيند

چکيده: برخى کشورها از جمله «ايران‏» که روابط حقوقى آنها بر پايه قوانين اسلامى بنانهاده شده است و کشور «انگلستان‏» که بر مبناى نظام کامن لا اداره مى‏شود، نسبت‏به مقدسات دينى به نوعى حمايتهاى قانونى را اعمال مى‏نمايند، و پاره‏اى ديگر از کشورها چنين حم

انسان موجودي است که نيازمند روابط اجتماعي است و بدون حضور در اجتماع هيچ گاه از عهده پاسخگوئي به نيازهاي متنوع زندگي خويش برنمي آيد. طبيعي است که پذيرفت هر محيط و اجتماعي به معناي متعهد شدن نسبت به شرايط و مقررات ويژه آن محيط است. زندگي اجتماعي نيز ب

مقدمه سخن از خديجه ، سخن از يک دنيا عظمت و پايدارى و استقامت درراه هدف است . به حق قلمفرسايى در باره کسى که خداوند بر اوسلام و درود فرستاد ، بسى مشکل است . اما به مصداق «مالا يدرک‏کله لا يترک کله ،» به بررسى گوشه ‏هايى از شخصيت و زندگى اين‏بزرگ بانو

حضرت آدم (ع) روزي ديد ناگهان سه مجسمه سياه و بدقيافه در طرف چپ او قرار گرفتند و سه مجسمه نوراني در طرف راست او ، از مجسمه هاي طرف راست يکي يکي پرسيد : شما کيستيد ؟ اولي گفت: من عقل هستم . دومي : من حيا مي باشم . سومي : من رحم هستم . حضرت پرسيد : جا

عباس بن علي ( عليه السلام) پدرش اميرالمؤمنين ( عليه السلام)، مادرش فاطمه‏ ام‏ البنين و کنيه‏ اش ابوالفضل و ملقب به قمر بني‌ هاشم و سقاي کربلا است . حضرت ابوالفضل در چهارم شعبان سال 26 هجري متولد شد. «عباس‏» جواني دلاور، زيبا و بلند بالا بود . وقتي‏ک

چکيده غربيها براي مبارزه با اسلام اصيل وپويا چنين الغائاتي را ايجاد مي کنند تا ارزشها وکرامات والاي آدمي را از بين برده وانسان را موجودي صرفا مادي قلمداد نمايند . همانگونه که نقل شد : امروزه اشياء ومواد قيمتي نيز براي جلوگيري از سرقت وخيانت در بهتر

پيشگفتار ريشه بيشتر انحرافات ديني و اخلاقي نسل جوان را در لابلاي افکار و عقايد آنان بايد جستجو کرد . فکر اين نسل از نظر مذهبي آنچنانکه بايد راهنمائي‏ نشده است و از اين نظر فوق العاده نيازمند است اگر مشکلي در رهنمائي اين نسل باشد بيشتر در فهميدن زب

امام رضا (ع) از پدرانش، از قول علي (ع) فرمود: «کنا مع النبي (ص) في حفر الخندق، اذجائته فاطمه (س) و معها کسيره من خبز، فدفعتها الي النبي (ص) : فقال‏النبي (ص) : ما هذه الکسيره؟ قالت: قرصا خبزته للحسن و الحسين (ع)، جئتک منه بهذه الکسيره فقال النبي (ص)

اخلاق که با چگونگى رفتار و حالتهاى اختيارى انسان سروکار دارد، همواره جاذبه ويژه‏اى براى او داشته است و آدمى به ديده احترام در آن نگريسته است. نهاد اخلاقى زندگى انسان، اساس و پايه تشکيل اجتماع و ظهور تمدنهاى بشرى است. حرمت اخلاق چنان است که حتى کسان

مقدمه : بي ترديد رشد و توسعه جوامع انساني در ابعاد گوناگون فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، و رشد هميشگي و بالندگي پياپي ارزش هاي بلند معنوي در همه حوزه ها زندگي ، در گرو در يافتن نسل جوان و اهتمام به امور آنان است . هم از اين رو است که جوانان ، هموار

مقدمه سپاس وثنا، لايق خدايي است که پروردگار جهانيان است و درود و سلام بر سرور و خاتم رسولان . حضرت محمد(ص) و بر تمام آل بيت و ياران او باد و همچنين بر تمام کسانيکه به نيکي از ايشان ياد مي کنند و تا روز قيامت از ايشان پيروي مي کنند و زندگي مبارک حضرت

اين قراداد مکتوبي است ازمحمدپيامبر(ص) ميان مؤمنان ومسلمانان که ازقريش ويثرب وهرکس ازآنان پيروي کرده وايشان بپيوندد وهمراه آنان جهاد کند زيرا آنان در ميان آدميان يک امتند مهاجراني که از قريشند برهمان حال عشيره اي خويش در ميان خود خونبها مي پردازند وف

غزوات يعني سفرهاي جنگي پيامبر اکرم (ص) که شخصاً در آن شرکت داشت، بيست و شش غزوه بود. البته بعضي هم گفته‌اند بيست و هفت غزوه[1] بوده است. گروه اول رفتن پيامبر (ص) را به خيبر و وادي القري يک غزوه گرفته‌اند و آنها بيست و هفت غزوه به حساب آورده‌اند. جن

تنها چند ماه پس از روي کار آمدن امام در سال 36 هجري، نخستين جنگ داخلي ميان مسلمانان با تحريک گروهي پيمان شکن به رهبري طلحه، زبير و عايشه، در جمادي الثاني همان سال برپا شد. براي آن که زمينه تاريخي اين حادثه تلخ بهتر روشن شود، مناسب است مروري بر خطوط

يکي از آفريده هاي خداوند موجودي است به نام جن. اين موجود همانند انسان داراي تکليف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگي خداوند است. قرآن در سوره ذاريات آيه 56 و سوره الرحمان آيه 15 ميفرمايد:«جن موجودي است که از آتش آفريده شده است.» (و خل

شايد به جرات بتوان بحث در وادي موجودات ماوراءالطبيعه را به قدمت تاريخ بشري دانست،چه در ميان عوام وچه در ميان روشنفکران،دانش پژوهان و محققين هر عصر.از اين رو بعد از گذشت قرن ها اين بحث هنوز هم به همان تازگي دنبال شده و چنانچه وقتي نوشته اي،گفتگويي،دا

جاين ها، يکي ديگر از اقليت هاي هند براي اثبات اين ادعا براي خودم سري به نيايشگاه جاين دهارما معروف به جاينيزم زدم که از قديميترين کيشهاي بشري است. جاينها پيرو 24 جاين يا فاتح هستند. آخرين فاتح اين کيش با نام ماهاويرا در س ده ششم پيش از ميلاد مسيح زن

مقدمه علوم اسلامي علي الخصوص در بغداد و ممالک شرقي خلفا تا پايان قرن چهارم و چند سالي از اوايل قرن پنجم در مدارج ترقي سير مي کرد. از اين مدت قرن دوم و سوم را بايد بيشتر عهد نقل و تدوين و تکوين علوم عقلي و قرن چهارم و اوايل قرن پنجم را عهد استحصال مس

جايگاه خمس در اسلام دورنمائى از فلسفه خمس و زکات گرچه اسلام درآمدهايى را که از طرق نامشروع، همچون اختلاس، احتکار، کم‏فروشى، ربا، سرقت، رشوه و امثال آن بدست مى‏آيد، به شدّت حرام کرده و حکومت اسلامى را مسئول بازگشت اين اموال به صاحبان اصلى آنها دانسته

مقدمه پيامبر اعظم (ص) درجامعه اي به رسالت برانگيخته شد که مردم به لحاظ فرهنگي و تمدني ، بسيار ابتدايي ، بسيط ، غريزه محور ، خودبنياد ، مردسالار ، متعصب و خرافه پرست و به لحاظ اجتماعي داراي ساختاري از هم گسيخته بودند که هيچ گونه همگرايي اجتماعي ميان

باغبان هستي: مادر، اي لطيف ترين گل بوستان هستي، اي باغبان هستي من، گاهِ روييدنم باران مهرباني بودي که به آرامي سيرابم کند. گاهِ پروريدنم آغوشي گرم که بالنده ام سازد. گاهِ بيماري ام، طبيبي بودي که دردم را مي شناسد و درمانم مي کند. گاهِ اندرزم، حکيمي

معاد انسان از روح و بدن مرکب است . کسانيکه بمعارف اسلامى تا اندازه اى آشنائى دارند ميدانند که در خلال بيانات کتاب و سنت سخن روح و جسم يا نفس و بدن بسيار بميان ميآيد و يا اينکه تصور جسم و بدن که بکمک حس درک ميشود تا اندازه اى آسان است و تصور روح و

امام (ع) در ( دعاء وتوبه واستغفاروشکر) فرموده است 1. کسي را که چهار چيز دارند از چهار چيز نوميد نگشت. کسيرا که امر بدعاء نمودند از روا ساختن در خواست نوميدش نگردانند کسيرا که د ستور توبه دادند از پذيرفتن نوميدش نسازند و کسيرا که باستغفار وادار نمودن

تکبر که ناشي از افراط در خود خواهي و خود پرستي و خود دوستي است ، از بزرگترين رذائلي است که منبع بسياري از بلاها و معضلات فردي و اجتماعي مي گردد . بدون شک افراد متکبر ، کساني هستند که با اعمال و رفتار خود ، در جامعه حضور يافته و سد معبر ترقي و پيشرف

سوره نساء مقدمه اين سوره در ((مدينه )) نازل شده و داراى 177 آيه است . سوره نساء قبل از ورود در تفسير آيات اين سوره يادآورى چند نکته لازم است : 1 - محل نزول سوره نساء تمام آيات اين سوره (به استثناى آيه 58 طبق نقل بعضى از مفسران ) در مدينه نازل شده اس

• اِنّا اَنزَلْنا عَلَيْکَ الْکِتابَ لِلنّاسِ بِلْحَقِّ فَمَنِ اهَتدي فَلِنَفْسِه وَ مَنْ ضَلََّ فَاِنَّما يَضِلُّ عَلَيْهْمِ بِوَکيلٍ • اَللهُ يَتَوَفَّي الْانْفُسَ حينَ مَوْتِها وَ الّتَي لَمْ تَمُتْ في مَنامِها فَيُمْسِکُ الَّتي قَضي عَلَيْهَا اْ

بيان آيات اين سوره به داستان چند نفر از طايفه جن اشاره مي کند که صوت قرآن را شنيدند ، و ايمان آورده ، به اصول معارف دين اقرار کردند / و از اين اشاره تسجيل نبوت رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم ) نتيجه گيري مي شود ، و نيز اين سوره به وحدانيت خداي

ترجمه : آيا مردم قريه ها پنداشتند از اينکه عذاب ما شب هنگام که به خواب رفته اند بر سر آنها بيايد ، در امانند تفسير الميزان : کلمه « بيات » و همچنين « تبييت » به معناى شبيخون و شبانه بر سر دشمن تاختن است ، که يک نوع مکر به شمار مى رود، براى اينکه شب

بيان آيه بطورى که از همين آيه (که اولين آيه اين سوره است ) برمى آيد سوره نساء در مقام بيان احکام زناشوئى است ، از قبيل اينکه : ((چند همسر مى توان گرفت ))، ((با چه کسانى نمى توان ازدواج کرد)) و... و نيز در مقام بيان احکام ارث است و در خلال آياتش

اختلاف شيعه و اهل سنت در اين مسائل به اختلاف در مباني استنباط احکام ديني بر مي گردد. هر يک از مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احکام دين، از يکسرى اصول و مبانى بهره مي گيرند. طبيعى است که اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نت

مقدمه تعليم و تربيت قرآني تأسيس اسلام و مهندسي فرهنگ آن به وسيله ي رسول مکرم اسلام تنها با قرآن کريم شروع شد. رفتار رسول مکرم اسلام صلي الله عليه و آله نيز طبق آيه کريمه ي «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا» تنها با قرآن تطبيق داده مي شد. هرگونه

چکيده جوان – اسلام – پيامبر – ائمه – زنان - عاشورا – حماسه، حسين (ع) – زينب – راهنمايي – نصيحت – قرآن – نهضت – مهدي (عج) – معارف – اعتقاد – حسن خلق – مسائل شرعي – توبه – صبر- قناعت – مشکلات – اشتغال – ازدواج – ولايت – اهل بيت – داستان – حريم – پد

احکام طهارت آب مطلق و مضاف 15 آب يا مطلق است‏يا مضاف: آب مضاف آبى است که آن را از چيزى بگيرند،مثل آب هندوانه و گلاب، يا با چيزى مخلوط باشد، مثل آبى که به قدرى با گل و مانند آن مخلوط شود که ديگر به آن آب نگويند. و غير اينها آب مطلق است و آن بر پنج قس

از بزرگترين امتيازات شيعه بر ساير مذاهب اين است که پايه و زير بناي اصلي آن محبت است. از زمان شخص نبي اکرم که اين مذهب پايه گذاري شده است زمزمه محبت و دوستي بوده است. آنجا ‌که در سخن رسول اکرم مي شنويم ، گروهي را در گرد علي مي بينيم که شيفته او و گرم

- چرا در تعريف تربيت اختلاف رأي و نظر است ؟ شرح دهيد اولاً : طرز فکرها وديدگاه هاي همه دانشمندان در مورد تربيت و شعاع نفوذ ش يکسان نيست . ثانياً : در مورد انسان و منشأ و صفاتش بين دانشمندان اختلاف نظر است . ثالثاً :در مورد هدف ، محتوا ، مراحل و ر

همان طور که مي دانيد انقلاب شکوهمند اسلامي ما يک هدف اساسي داشت و آن اين بود، که اسلام، تعاليم اسلامي، احکام اسلامي، اصول و دستورالعمل هاي اسلامي، حاکم بر اعمال و رفتار ما باشد و اگر بخواهيم اين مطلب را به صورت آموزشي مطرح کنيم، بايد بگوييم که هدف،

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالَمينَ بارِئِ الخَلائِقِ اَجمَعينَ وَالصَّلوهُ وَالسَّلام عَلي عَبدِ اللهِ مُحَمَّدٍ والِهِ اطّاهِرينَ . مورد اتفاق است که رسول اکرم صلي الله عليه و آله علي عليه السلام را از کودکي پيش خود آورده بود و در خانه ي خودش او را

پرورش ديني : آموزش آداب و رفتار صحيح زندگي همان آموزش دين است , يعني اگر طفل روش صحيح زندگي کردن را آموخته باشد , در حقيقت تربيت ديني پيدا کرده است . پيامبر اسلام ( ص ) در مقام اندرز , برخي از والديني که از زير بار آموزش و پرورش ديني در آخر الزما

اُنس ديني: نخستين مرحله‌ي تربيت ديني، اُنس ديني است. کودکي که در سال‌هاي نخست زندگي با قرآن و نماز خواندن پدر و مادر آشنا مي‌شود و در سه يا چهار سالگي در کنار آنان جانمازي پهن مي‌کند و به تقليد از آنان، قيام، رکوع و سجده‌ برپا مي‌کند، کم‌کم زمينه

آنچه مسلّم است و از کتاب هاي موجود پيداست حجاب در قبل از اسلام در بين ملّت هاي يهود ، ايران باستان و هند وجود داشته است. و اين قانون حجاب از قانون حجاب اسلامي بسي سخت تر بوده است. ويل دورانت مي گويد : 1 ( اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت مثلا

توبه يعني چه؟ ماهيت توبه از نظر رواني براي انسان چه حالتي است و از نظر معنوي براي انسان چه اثري دارد؟ در نظر بسياري از ما توبه يک امر بسيار ساده اي است، هيچوقت به اين فکر نيفتاده ايم که توبه را از نظر رواني تحليل بکنيم. اساسا توبه يکي از مشخصات انسا

يکي از ويژگيهاي جهان آخرت تجسم اعمال است. تجسم اعمال يعني اينکه هر يک ازالفاظ و سخنان و اعمال نيک و بد ما با اينکه در دنيا وابسته به ما بودند و در يک لحظه پديد آمدند و به ظاهر از بين رفتند به صورت وجودهاي مستقلي در صحنه قيامت ظاهر شوند. به عبارتي، ک

مقدمه مسئله پوشش از دير باز مورد توجه آدميان بوده است اما با شرايط و روابط سياسي و اقتصادي و فرهنگي حاکم بر جهان در عصر حاضر به صورت يک معضل اجتماعي در سرتاسر جهان جلوه گر شده است. فرهنگ و آداب غربي توسط غرب گرايان ، پ.شش همه افراد جامعه به ويژ

براي حفظ و صيانت از کتاب مقدس آسماني مسلمين يعني قرآن کريم يا از حافظه مردم و يا از کتابت و نگارش استفاده ميشد. نزول تدريجي قرآن کريم، در مدت تقريباً بيست و سه سال کامل شد. براساس روايات، دلايل و شواهد بسياري به صورت قطع و يقين، جمع آوري قرآن را در

درباره تاريخ بعثت رسول خدا(ص)در روايات و احاديث‏شيعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور ميان علماء ودانشمندان شيعه آن است که بعثت آنحضرت در بيست وهفتم رجب سال چهلم عام الفيل بوده،چنانچه مشهور ميان علماءو محدثين اهل سنت آن است که اين ماجرا در ماه‏مبارک رمض

پيشينه دين اسلام در سده هفتم ميلادي در شبه جزيره عربستان ظهور يافت. در خلال يک سده پس از پيداييش آن، اين دين موفق به ايجاد يک قلمروي اسلامي شد که از اقيانوس اطلس در شرق تا آسياي ميانه در غرب امتداد يافته بود. يکپارچگي امپراتوري اسلامي ديري نپائيد و

چکيده : بي گمان تلاوت به معناي خواندن و تدبر در معناي آن در خصوص کتاب هاي آسماني از جمله قرآن، مي بايست به عنوان امري روزانه انجام شود؛ زيرا خواندن و تدبر در آيات قرآن افزون بر ايجاد شناخت نسبت به هستي، فرمان هايي را نيز به خواننده منتقل مي کند که

پيامبر اعظم (ص) درجامعه اي به رسالت برانگيخته شد که مردم به لحاظ فرهنگي و تمدني ، بسيار ابتدايي ، بسيط ، غريزه محور ، خودبنياد ، مردسالار ، متعصب و خرافه پرست و به لحاظ اجتماعي داراي ساختاري از هم گسيخته بودند که هيچ گونه همگرايي اجتماعي ميانشان به

تفسير موضوعي چيست؟ و چه مشکلاتي را حل مي کند؟ پاسخ به اين دو سؤال مهم اثر عميقي در فهم صحيحتر و بهتر کتابهايي چون کتاب حاضر دارد و تا جواب اين دو پرسش روشن نشود نمي توان به خوبي دريافت که اين گونه کتابها چه هدفي را تعفيب مي کند؟ در پاسخ به سؤال اول

خلاصه: اين مقاله با بررسي حقانيت وعقلانيت دين و پلوراليزم ديني ، ابتدا نظريات عقل گرايان که در مورد اساسي ترين موضوعات دين است يعني وجود خدا ونفش و عالم ما بعد الطبيعه را بررسي نموده وبعد نظريات معرفت شناساني مانند لاک وهيوم وکانت وهگل را تحليل وتبي

پست مدرنيسم و تعليم و تربيت صحبت از پست مدرنيسم چنان شايع شده است که در هر حوزه به چند موضوع يا عنوان بر ميخوريم که هر يک به گونهاي به آن پيوسته است مانند معماري، هنر، موسيقي، فلسفه، علوم اجتماعي، تعليم و تربيت، سياست، تاريخ، صنعت، دين، اقتصاد، فر

عزت و کرامت نفس، وسيله سربلندي جوانان در دنيا و آخرت 751 جوانان، جوانه‏هاي سبز زندگي خوش آمد گل وز آن خوش‏تر نباشد که در دستت به جز ساغر نباشد زمان خوش‏دلي دَرياب و دُرياب که دايم در صدف گوهر نباشد حافظ جواني، بهار عمر و جوانان، جوانه‏هاي سبز ز

يکي از انديشه‏هايي که همواره بشر را رنج داده است انديشه مرگ و پايان‏ يافتن زندگي است . آدمي از خود مي‏پرسد چرا به دنيا آمده‏ايم و چرا مي‏ميريم ؟ منظور از اين ساختن و خراب کردن چيست ؟ آيا اين کار لغو و بيهوده نيست ؟ استدلالهاى قرآن بر امکان معاد گرچ

بهشت و نعمت هاي آن درقرآن زيبائي هاي زنان بهشتي خداوند متعال در سوره الرحمن زيبائي مراتب بهشتيان و نعمت هاي متناسب با آن را بيان مي کند و در سوره صافات آيات 48 تا 49 در خصوص زنان بهشتي مي فرمايد: «وَ عِندَهُمْ قَ'صِرَ ' تُ الطَّرْفِ عِينٌ *

بهشت و جهنم يکي از بحثهاي مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنوني آنها است و از زمانهاي ديرينه، اين مسأله مطرح شده است اين بحث در حالي که جنبه کلامي و عقيدتي دارد، بحث تفسيري و قرآني نيز هست، يعني به اين مسأله، هم از دريچه دلائل عقلي مي‏توان نگريست و

ديباچه اين بيانيه بين ادياني حاصل دو سال رايزني بيش از دويست دانشمند و متألفه به عنوان نمايندگان جوامع ادياني جهان است . بيانيه دوم تا چهارم سپتامبر 1993 در گردهمايي رهبران ديني و روحاني به عنوان بخشي از اجلاسيه 1993 پارلمان اديان جهان در شيکاگو

چهل سال از عمر رسول خدا(ص)گذشته بود که به طور آشکار فرشته وحى به آن حضرت نازل شد و آن بزرگوار به نبوت مبعوث گرديد. کيفيت نزول وحى : پيش از اين گفتيم رسول خدا(ص)هر چه به چهل سالگى نزديک مى‏شد به تنهايى و خلوت با خود بيشتر علاقه‏مند مى‏گرديد و بدين

از جمله اين بشارتها آيه 14 و 15 از کتاب يهودا است که مي گويد : « لکن خنوخ « ادريس » که هفتم از آدم بود درباره همين اشخاص خبر داده گفت اينک خداوند با ده هزار از مقدّسين خود آمد تا بر همه داوري نمايد و جميع بي دينان را ملزم سازد و بر همه کارهاي بي دين

تشکيل بسيج مستضعفين، ارتش بيست ميليوني به فرمان امام خميني (ره) هوشياري و درايت بي نظير حضرت امام خميني (ره) از جمله اساسي ترين عوامل در جهت خنثي سازي توطئه ها به حساب مي آيد که به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب د

تشکيل بسيج مستضعفين، ارتش بيست ميليوني به فرمان امام خميني (ره) هوشياري و درايت بي نظير حضرت امام خميني (ره) از جمله اساسي ترين عوامل در جهت خنثي سازي توطئه ها به حساب مي آيد که به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب د

مقدمه: عمومي ترين و ساده ترين طريقت در اثبات وجود خداوند برهاني است که از آن به برهان نظم يا غايت شناختي ياد مي کنند. معمول ترين ادله بر وجود خداوند در تمامي اديان و مذاهب الهي در طول تاريخ همواره برهان نظم بوده است. از اين رو چه در تفکر اسلامي و چه

حضرت محمد (ص) فرمودند : شعبان ماه من است و هر کس يک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت بر او واجب مي شود . اعمال مشترک اين ماه چند امر است اول هر روز هفتاد مرتبه بگويد : اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التّوبَهْْ که بهترين دعاها و ذکر ها در اين ماه استغ

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول